القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية سلاسل ام غراب البارت الرابع بقلم حنان حسن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه



رواية سلاسل ام غراب البارت الرابع بقلم حنان حسن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 




رواية سلاسل ام غراب البارت الرابع بقلم حنان حسن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 





رواية سلاسل ام غراب البارت الرابع بقلم حنان حسن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 



سلاسل ام غراب



الجزء الرابع


للكاتبة..حنان حسن



بعدما سمعت كلام العفريت (حضن)

وحطيت  لام غراب
 المية في العصير

  شربت ام غراب العصير
فعلا
بس الغريبة

ان  ساعتها...
 انا محصليش  اي حاجة

والي وقعت في الارض هي..
 ام غراب

ومش وقعت بس

لا دي قطعت النفس كمان

فا اترعبت  ..

لاني شكيت في لحظتها..
 ان حضن ..
يكون شخص مجرم

كان عايز يقتل ام غراب...

 واستخدمني انا كا وسيلة للهدف ده

وفضلت واقفة 
مش عارفة اعمل ايه؟

وافتكرت لما العفريت حضن
قالي...
 نادي عليا..
 لو وقعتي في مشكلة

فا وقفت انادي

واقول..
حضن...حضن..حضن

لكن..حضن مكنش له اي اثر

واتاكدت ساعتها ان حضن نصاب فعلا

وقعني في المحظور... وهرب

طيب هعمل اية دلوقتي؟

دي جثة ام غراب ...
مرمية  في الصالة

ولو اي حد من ولادها دخل هيشوفها؟

وساعتها انا هيتقبض عليا
 وهروح في ستين داهية

ده لو ولادها مقتلونيش قبل ما يتقبض عليا اصلا؟

كل الافكار  المرعبة دي

 خلتني مش عارفة افكر

فا قلت لنفسي

احسن حل 

هو اني اجرجر جثة ام غراب علي الارض

لغاية ما ادخلها لاوضتها

واروح بعدها اهرب عند امي


ولو جه حد من ولادها..
واكتشف موتها..

هيفهم انها ماتت وهي نايمة

وتبان موتة طبيعية

زي اي حد ما بيموت

وفعلا..
مسكت الجثة من هدومها..

وفضلت اجرجر فيها

 لغاية ما نيمتها علي سريرها

فضلت قاعدة ادام الجثة لاكتر من عشر دقايق

مش بعمل حاجة 

غير اني متنحة ومش مستوعبة الي بيحصل

وبعدما فوقت لنفسي

 فضلت الطم

واقول..

يلهوي...
انا ايه الي انا نيلتة ده؟

منك لله يا حضن

وفي اللحظة دي

افتكرت حضن

 وقلت اجرب انادي عليه تاني

قبل ما اروح لامي

يمكن ..
يطلع في عفربت اسمة
 حضن بجد... 
وينقذني


وفعلا خرجت من الاوضة

وطلعت علي الصالة

 وانا بنادي  عليه

 و اقول..
حضن..حضن...

وقبل ما اكرر النداء

اتفاجئت بغراب جوزي

قاعد في الصالة 

وفي ايدة علبة العصير التانبة

وكنت هصرخ 
واقولة ..لا
 بلاش العصير

 ومتشربش من العلبة دي

لكن ..
خوفت لا يسالني عن السبب

فا سكت
ولقيتة هو الي 
بيسالني

وبيقولي..
انتي كنتي بتقولي حضن؟

فا ارتبكت من سؤالة

وقلت
ايوه....اقصد لا....

وغيرت الكلام

وانا بحاول اخد منه علبة العصير
 قبل ما يشربها

وقلت..
هات علبة العصير دي

عشان انا جايباها لبنتك مش ليك

فا تجاهل كلامي

وسالني تاني

وقالي..
جاوبي الاول

انتي كنتي بتقولي حضن؟

وقبل ما الاقي اي كدبة  ابرر بيها..
  سبب الكلمة (حضن) الي قولتها

لقيت غراب بيشدني ناحيتة
وبيقولي..

اول مره تطلبي حضن؟

وانا مش هرفضلك طلب..

انا اصلا كنت جاي عشان اخدك  علي الاوضة 

فا بعدتة عني

ودي كانت اول مره

 من ساعة ما اتجوزت غراب
اعترض واقول (لا)

واول مره كمان..

احس نفسي مش خايفة منه...

وبرفض حاجة بكرهها

فا قلتلة..لا 

ومتقربش مني تاني
 لان انا بكرهك..
 وبكره ريحتك

فا بصلي غراب وهو مذهول

ومش قادر يصدق التغير 
الي حصلي

وسالني
وقالي..
انتي بتكلمي مين كده؟

قلت..بكلمك انت يا غراب
 يا ديوث ..

واعمل حسابك 
اني مش هعيش معاك لحظة واحده بعد كده

فا بصلي بغيظ ...وغل...

وبدء جنانة يظهر في عنية

ورفع ايدة عشان يضربني 
لكن..
قبل ما ينزل بايدة علي دماغي كا العادة

في حاجة وقفتة

ولقيتة بيبص حوالية

وفجائة..

 وقع علي الارض

واثناء ما كان بيقع

وقعت منه علبة العصير

فا نزلت..والتقطت علبة العصير
وانا مستغربة

و مش مستوعبة الي بيحصل

لكن..
لما مسكت علبة العصير
و لقيتها فاضية

فهمت الي حصل

وعرفت ..
ان غراب شرب العصير فعلا 

و كان ماسك العلبة وهي فاضية

ومعني كدة

 انه مات هو كمان

وانا دلوقتي...
 بقيت متهمة في جريمتين قتل..
 مش جريمة واحدة

وفضلت الطم واقول
يلهوي...
يادي المصيبة

دا غراب عمل زي امة ...
ومات هو كمان 

طيب وبعدين؟

دي سحر اتطلقت من عادل اخويا
يعني هترجع بيت امها

و ممكن في اي وقت اللاقيها
داخلة عليا

وفضلت افكر في حل

وملقتش غير اني اسحب غراب من رجلة..
وادخلة الاوضة...
 وانيمة جنب امة 

لغاية ما اشوف حل

في المصايب الي انا فيها دي

وفعلا
سحبتة ونيمتة جنب امة

وخرجت وقفلت عليهم الاوضة

وطلعت ع الصالة 

وانا بحسبن في الي كان السبب
وبقول..
حسبي الله ونعم الوكيل

ربنا ينتقم منك 

يلي اسمك (حضن)

واول ما قولت اسم ( حضن)

اتفاجئت ..(بالعفريت حضن)

ولقيتة ظهر ادامي

وهو بيقولي

مبروك يا عفاف

انتي كده اتحررتي من السحر

عقبال ما تكملي ( الثلاثة)

وتنزلي معايا تحت الارض

قلت..ايه ده؟

انت طلعت عفربت بجد؟

فا ابتسم حضن 

وقالي..
هو انتي لسة مكنتيش مصدقة؟

قلت..لا 

لاني ندهت عليك اول مرة
وانت مردتش عليا

قال..
كان لازم غراب يشرب من المية ..ويموت

 عشان اقدر اظهرلك تاني


فا بصتلة بدهشة
وقلت..
بس انت مقولتليش ...
ان غراب وامة هيموتوا
 بمجرد ما ..
 السحر يتفك من عليا ..

 فا رد حضن باسف

وقال..
وكان ممكن تحصل حاجة احسن

 لو كانوا بقوا  ثلاثة جثث
 

لكن...
للاسف..
مفيش جوة غير جثتين

قلت..اشمعني ثلاثة؟

فا وضح قصدة
وقال..

لانك لو قتلتي ثلاثة اشخاص...

بزجاجة المية الي انا اديتهالك

 هترجعي لعصمتي تاني

وهقدر اخدك معايا تحت الارض

 قلت..نعم؟

انت عايزتي اتورط في قتيل ثالث  كمان؟

مش كفاية المصيبة الي انا فيها؟

دنا احساسي بالذنب هيقتلني

فا رد حضن

وسالني
وقال..

طيب وموتهم مزعلك في ايه؟

ما كده انتي خلصتي منهم هما الاتنين؟

قلت..يزعلني طبعا يا حضن

لان لو حد شاف الجثث دي
 هيتقبض عليا

وخصوصا ان دي جريمة قتل 

يعني..  فيها اعدام


فا بصلي حضن بتعجب
وقالي..

يعني عايزة ايه دلوقتي؟

قلت..
عايزة اشوف حل
 في  الجثتين ...

الي انت ورطتني فيهم دول

فا سالني
تاني..

وقالي ..
 عايزة تخفي الجثث يعني؟

قلت..امال يعني هحتفظ بيهم  واخللهم؟

ايوه طبعا عايزة اخلص منهم

قال..

طلباتك اوامر

اعتبريهم اختفوا

قلت..اعتبرهم ايه......؟

وقبل ما حضن يوضح قصده

سمعت حركة وصوت دوران مفتاح
 في كالون الشقة

فا روحت اشوف مين عند الباب

وقبل ما اوصل للباب
 
لقيت ادامي سحر اخت غراب

فا اتوترت...اول ما شوفتها

وقلت ...
كده انا خلاص اتفضح امري

وبصيت باتجاه حضن 

عشان اسالة

و اقولة..
ايه العمل دلوقتي؟

لكن...
اكتشفت
ان حضن كان اختفي

فا بصيت علي سحر

لقيتها..
داخلة تصرخ

وتقولي... هما فين؟

فا اتلجلجت في الكلام
وسالتها

وقلت..هما مين؟

قالت..امي واخويا فين؟

قلت..نايمين.. 

انتي عايزاهم لية؟

فا ردت بعصبية

وقالت..

بقي انتي  مش عارفة انا عايزاهم لية؟

ماشي..

وحياة امي...
 لخراب بيتك هيكون علي ايدي

امال يعني انا الي بيتي يتخرب بس؟

في اللحظة دي

ضربات قلبي زادت 

 ودمي بدء ينشف من حالة
 القلق 
الي انا وصلتلها

والي زود من قلقي..

اني شوفت سحر..

وهي طالعة تجري ناحية
 الاوضة 

الي فيها امها..

وده معناه طبعا..

انها هتشوف الجثث

وهتكتشف ...
مقتل ام غراب ...وابنها

وامري هيتفضح ادامها

فا وقفت في الصالة  متسمرة  في مكاني

وانا منتظرة اسمع صرختها
 اول ما تشوف الجثتين

لكن...
عدي كام دقيقة..
 علي دخولها جوه

وده محصلش

والاغرب...
 ان سحر رجعت من اوضة امها

بدون ما تصرخ ...ولا تتعصب

ولقيتها بتسالني سؤال غريب

وقالت..امي فين؟

فا ابتلعت ريقي

وسالتها..

وقلت..هما مش جوه ع السرير؟

فسالتني

وقالت..هما مين؟

فا مردتش عليها

وبسرعة جريت علي اوضة
 ام غراب


واتفاجئت ان السرير فاضي

والجثث اختفت

فا قلت بيني وبين نفسي 

بركاتك يا (حضن)

وفي اللحظة دي

لقيت سحر بتنادي علي امها 
و غراب اخوها...

وهي بتدور عليهم في البيت 

ولما محدش رد عليها
سالتني

وقالتلي..
انتي مش قولتي انهم نايمين؟

قلت..ايوه
منا هفهمك الي حصل

انا اصلي لسة داخلة من بره ... 

ولما ناديت عليهم محدش رد عليا

فا اعتقدت انهم نايمين

فا بصتلي سحر بقرف

وقالتلي..
انا عارفة امي فين؟

اكيد عند  الست كريمة جارتنا

انا هروح اجيب امي
 من عند الجيران


وهنيجي نحاسبك  علي الي اخوكي عملة فيا

وبعدما هددتني بانها هتجيب
 امها ..وراجعة 

فضلت متبعاها بعيني
 لغاية...
 ما خرجت من الشقة


وبمجرد ما اتاكدت انها خرجت
ومشيت فعلا

 رجعت بسرعة علي اوضة
 ام غراب

وفضلت ادور تاني تحت  السرير 
وفي كل شبر في الاوضة

وبردوا ملقتش الجثث

وفي اللحظة دي

حاولت اهدي نفسي

عشان اقدر افهم الي بيحصل

وبعدما قلبتها في دماغي

قلت لنفسي..

انا  عندي اكتر من مصيبة

 لاني ا بدون ما اقصد

قتلت ام غراب.. وابنها

و(حضن ) طلع عفريت فعلا
وخفي الجثث

يعني غراب وامة اختفوا للابد

ودلوقتي...
سحر بتسال عن امها... واخوها..

وبمجرد ما هتتاكد من اختفائهم

هتتهمني باني ورا اختفائهم

وانا مش عارفة هقولها ايه؟

وفي اللحظة دي

حسيت اني في ازمة

 واضطريت..

انادي علي حضن

وفضلت اقول...

حضن... يا حضن

وفي ثواني

سمعت صوتة ورايا

وهو  بيقولي 

انا هنا يا قلب حضن

فا بصيت بسرعة علي مصدر الصوت

لقيت حضن قاعد علي كرسي 

وبيسالني

ايه يا حبيبي؟

قلت..محتجالك يا حضن

فا لقيتة فرح اوي

وفتحلي حضنة 

وقالي..

طيب يلا..
حضن اهوه

قلت..انت فهمت ايه؟

يا حضن انا كنت بنادي عليك

 عشان حاجة اهم ؟

فا رد حضن

وقالي..سبحان الله 

قبل ما اسمعك وانتي بتنادي عليا

 انا كنت جايلك لوحدي

فسالتة بسخرية
وقلت...
كنت جاي ليه ياتري؟

 اكتشفت ان لسة معاك...
 شوية سم زيادة 
ومش عارف توديهم فين؟

فا رد حضن بمنتهي البراءة
وقالي..

لا طبعا ...
انا عارف ان الزجاجة
 الي معاكي...
 لسة فيها شوية

فا عضيت علي صوابعي

وقلتلة..
امال كنت جاي ليه ؟
خير؟

قال... منا قولتلك
 وحشتيني...وعايز (حضن )

و لا انتي ناسية اني جوزك ؟

ومن حقي اخد حضن؟

قلت..لا اسمع بقي

حتي لو افترضنا ...
اننا كنا متجوزين فعلا

فاالسحر اتفك..
 يعني انا خلاص مبقتش مراتك

فا رد حضن

وقال..

بسيطة...
 يبقي نتجوز تاني

فا رديت بزهق
وقلت.... 
وحياة ابوك ما تجيبلي سيرة الجواز تاني

بص...
اعتبرني  واحدة معقدة

و بكره سيرة الجواز
والاحضان

فا رد حضن

وقالي..خلاص

طالما مفيش  جواز...
 ومفيش حضن 

 يبقي مليش سلطان عليكي

ومش هقدر اساعدك

قلت ...يعني اية؟

قال..يعني من دلوقتي انتي لوحدك

شوفي بقي هتتصرفي مع سحر ازاي؟


 واهي هترن الجرس دلوقتي 

وفعلا..

سمعت صوت الجرس

فا  بصلي حضن

وقالي...
روحي بقي  افتحيلها...
 واتصرفي معاها...
 وانا هختفي

فا اترجيتة

وقلت..استني بس  يا حضن ارجوك

متسبنيش لوحدي..
انا في مصيبة

وانت الي ورطتني 

ولازم تقولي اعمل ايه

وبعدما سمعني حضن
قالي...

انا قولت الي عندي


فا فضلت ابصلة بغيظ


وانا سامعة رنين الجرس
 الي...
 مش عايز يفصل

وبعدها
زادت سحر في الخبط علي الباب

فا روحت  ابص من العين السحرية..

لقيتها .. سحر فعلا

ولما رجعت ابص علي حضن
لقيتة اختفي كا العادة

فا فكرت بسرعة
اخرج ازاي من الورطة دي؟

وازاي اخلص من زن سحر؟


واول ما عيني جت علي
 زجاجة المية... 

الي اخدتها من حضن

افتكرت شوية المية
 الي فاضلين في الزجاجة

وللاسف ...

مكنش فيه ادامي غير حل واحد .....؟

اللي عاوز البارت الجديد يعمل انضمام من هناااااا 

الرواية كامله من👈 (سلاسل ام غراب) 

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

لو عايز باقي احداث الرواية
صلي علي رسول الله
وطبع


تعليقات

التنقل السريع