القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عاشق ليلي الفصل الحادي عشر 11بقلم مني راضي


رواية عاشق ليلي الفصل الحادي عشر 11بقلم مني راضي 





رواية عاشق ليلي الفصل الحادي عشر 11بقلم مني راضي 






عاشق ليلي🌸

الفصل الحادي عشر💙

بمنتصف الليل بإحدى قرى الصعيد سمعت الحاجه سعيده طرق على باب منزلها ففتحت وقالت : دكتوره ليلي

انهارت ليلي وأخذت تبكي بشده بحضنها فاخذتها الحاجه سعيده للسرير ووضعتها به لتنام وأخذت تتلو عليها بعض آيات القرآن الكريم وبالفعل ذهبت في ثبات عميق


عادت مروه والسعاده تملئ قلبها فاخيرا ستتزوج بحب حياتها صعدت لغرفه والدتها وقالت : ماما كنت عايزه اقولك ع حاجه

نظرت لها والدتها وكأنها تعلم وقالت : اخيرا هتحكيلي هااا مين هو

خجلت مروه وقالت : أدهم ياماما فكراه

وحكت لها كل شئ

قالت والدتها : اخيرا هفرح بيكي ياحبيبتي الحمد لله

مروه : المشكله اني خايفه من حسن بس انا مش هسمحله يضيعه مني تاني

والدتها : اوعي تخافي انا هفضل جمبك ووراكي ملكيش دعوه بيه

عادت مروه لغرفتها وحاولت الاتصال بليلي لتخبرها لكن دون جدوى


كان عمر يبحث عن ليلي في كل مكان ولم يجدها كان كالمجنون لا يعلم ماذا يفعل لتعود إليه وتسامحه ففكر باعاده كل شئ ربما تظهر


في الصباح استيقظت ليلي وخرجت من الغرفه وجدت الحاجه سعيده تبتسم لها وقالت : صباح الخير ياحبيبتي عامله ايه دلوقتي

ليلي : الحمد لله احسن معلش جيت من غير ما اتصل

الحاجه سعيده : عيب تقولي كده ده بيتك تيجي اي وقت يلا عشان نفطر وتحكيلي واحنا بنشرب الشاي

وبالفعل تناولو الإفطار وحكت ليلي كل ماحدث معها

الحاجه سعيده : يابنتي كل ده حصلك متزعليش يابنتي والبيت هنا بيتك ومتشيليش هم حاجه خالص الحمد لله ان جيه الوقت اللي ارد جميل

ليلي : متقوليش كده مفيش جميل ولا حاجه انا جيت لأن محدش هيقدر يوصلي هنا

( كانت الحاجه سعيده بمصر وتعرضت لحادث أمام المشفى التي تعمل بها ليلي ولم يكن معها نفقات المشفى فمضت ليلي كل الأوراق وتحملت مسئوليتها وعلمت بوجود ورم بها فتكفلت بالعملية أيضا وعلاجها )

الحاجه سعيده : وهتعملي ايه مع جوزك يابنتي

ليلي : هطلق منه انا مبقيتش عايزه حاجه من الدنيا دي خلاص انا خسرت كل حاجه وتوقعت الغدر من كله الا هو

الحاجه سعيده : ربنا يكتبلك الخير يابنتي


تحدثت والده مروه مع زوجها عن أدهم فرحب كثيرا وطلب تحديد موعد معه وبالفعل طلب أدهم الحضور مساءا واثناء تحضير مروه ووالدتها كل شئ دخل حسن وقال : انا قلت مستحيل يتجوزك فاهمه

قالت والدته بعصبيه : حسن قلتلك ملكش دعوه باختك وبعدين أدهم مش محتاج فلوس اختك في أي حاجه اهه دلوقتي معاه فلوس اكتر مننا وبرده عايزها

ضحك حسن وقال : البيه بيرسم على القصر طبعا

تدخل والده وقال : زمان شفتك بتضيع مستقبل اختك وسكت دلوقتي انا اللي هقفلك فاهم وملكش دعوه بيها واتفضل اطلع بره مش عايز اشوف وشك هنا


بشقه حسن كان غاضبا لا يعلم ماذا يفعل يريد أن ينتقم منها ومن عمر وهنا دخل عليه ميدو وهو الديلر وصديقه أيضا وقال : لا مش عايز وشك مقلوب كده انا جيبلك صنف محترم اوووي والبت حنان جايه دلوقتي فك كده

حسن : انا مش قلتلك متتكلمش معاها انا مش طايق نفسي

ميدو : لا صحصح كده بقولك صنف جديد وجاامد صاروخ لا خد وشد وادعيلي

اخذ منه حسن الجرعه وتناولها وبعد قليل أصابه تشنجات فنظر إليه ميدو وقال : يانهار اسود ده بيموت انا لازم اخلع دلوقتي والحق البت قبل ماتوصل

وبالفعل اخذ كل أشياءه وسرق فلوس حسن وتركه يموت وخرج من الشقه مسرعا


ذهبت ندى لغرفه رباب وقالت : مفيش اخبار عن ليلي برده

رباب : مفيش خالص ياندي محدش يعرف عنها حاجه خالص حتى مروه شكلها متعرفش حاجه انا محبيتش اخضها على ليلي تفتكري تكون فين

ندى : تفتكري صاحبتها اللي معاها في المستشفى متعرفش مكانها

رباب : جهاد هتتجنن وتوصلها محدش عارف عنها حاجه

ندى : تخيلي نفسيتها ايه بعد البيبي ما مات وتتصدم في عمر كلنا ظلمناها يا رباب

تعجبت رباب من ندى وقالت : من أمتي ياندي وانتي بتحبيها كده ده انتي كان نفسك نخلص منها

ندى وهي تبكي : انا مديونه لليلي بعمري كله يا رباب لأنها وقفت جمبي وعملت اللي محدش عمله معايا ومتسالينيش ايه اللي حصل بس انا لازم ارجعلها حاجه من حقوقها


عند مروه كانت السعاده لا تفارقها فالان أدهم يتحدث مع والدها ويطلب يدها

دخلت عليها والدتها وقالت : يلا ياعرووسه مستنيينك

نزلت مروه مع والدتها نظر إليها أدهم بحب كانت مثل الاميرات بفستانها الذهبي الطويل

تم قراءه الفاتحه وتم تحديد موعد الزفاف بنهايه الشهر


قررت ندى الذهاب لحسن لتساعده في الانتقام من عمها وعندما وصلت الشقه وجدت الباب مفتوح فميدو نسي أن يتأكد انه اقفله وعندنا دلفت للداخل صدمت عندما وجدت حسن بهذه الحاله واتصلت بالأسعاف وبالفعل اخذو للمشفي أخبرها الطبيب أن ماحدث معه نتيجه جرعه زائده ويجب أخبار أهله

قامت بالاتصال بمروه لتخبرها ماحدث مع شقيقها حسن وبالفعل ذهبو جميعا للمشفي وأخبره الطبيب أن ندى من احضرته بالوقت المناسب

قال والده : ايه اللي حصل ياندي فيه ايه

ندى بخوف ظاهر عليها : والله ياعمو معرفش انا كنت وايحاله عشان عيزاه في موضوع مهم لقيته مرمى على الأرض وبيموت طلبت الإسعاف لكن معرفش مين اللي عمله كده

قالت مروه : شكرا ياندي لولاكي مكنش حسن عايش دلوقتي

ندى : اي حد مكاني كان هيعمل كده ربنا يطمنكو عليه وانا هبقي اتصل اسأل عليه

مروه : هي ليلي لسه برده مش لاقيه تليفونها

ندى بتلعثم : هااا ااه هبقي اخليها تتصل بيكي

مروه وقد لاحظت ارتباك ندى : ليلي فين ياندي

قصت عليها كل ماحدث وانهم لا يعرفون عنها شئ منذ يومين

صدمت مروه وأخذت تبكي بشده واخبرت والدها ووالدتها ماحدث


كانت تجلس ليلي مع الحاجه سعيده وفجأه سمعو طلقات نار بالخارج قريبه من منزلهم


يتبع...

تفتكره ايه ضرب نار ده وعمر هيقدر يوصل لليلي ولا ايه اللي هيحصل مستنيه رايكو وتوقعاتكو ايه 🤔🤔🤔🤔


تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تعليقات

التنقل السريع