القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية شهد السلطان البارت الثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر13_14_15بقلم نوره عبد الرحمن


رواية شهد السلطان البارت الثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر13_14_15بقلم نوره عبد الرحمن 





رواية شهد السلطان البارت الثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر13_14_15بقلم نوره عبد الرحمن 




الثالث عشر


هدى بحرج انا..انا..

قاطعهم بكري بدخوله القى السلام وتلقى التهاني من الجميع ليجذب هدى اليه بهدوء ممسكا يدها معلش هاخد عروستي عشان عايزه فوق.....

هاله لسعديه بصي مقدرش على بعدها .ربنا يخليكوا لبعض ويسعدكوا يابن بطني..

كانت عيشه تراقبه والدموع متجمعة في عينيها..

فور وصولهم الغرفة 

أزاحت هدى يده بهدوء ..

بكري مالك زعلانه.. اياك..

هدى  مش قولت مش هترجع قبل الليل

بكري نسيت ملف مهم ..رجعت اخذه..ايه مش عايزاني ارجع..والا ايه

هدى بضيق انا هنزل للناس تحت ..

بكري امسك يدها  تنزلي فين انت تفضلي هنا..وانا خلاص هكلم عوض يجي ياخد الملف وهفضل معاكي.

هدى بسخرية كتر خير..

بكري انت بتتريقي اياك

هدى بهدوء اخذت ثيابها وذهبت للحمام و قالت  اني هغير وانام لو مش عايزني انزل..

وبعد فتره خرجت من الحمام لتجده يتكلم على الهاتف ..استلقت على سريرها ووغطت نفسها واغمضت عينيها لتنام ..لتشعر بيديه تحيطها وهمس لها انتي اكويسه..

هدى بضيق ابعدت يديه.ايوه اكويسه بس عايزة انام..

ادارها إليه لتتهرب من النظر الى عينيه..

بكري ينفع الست تسيب جوزها وتنام أكده..

هدى بغصه اني..لم ينتظر أن تكمل كلماتها ليقبلها ووووو

_____

استيقظت لتجده نائم بجانبها نهضت واتجهت الى الحمام لتخرج بعد لحظات تسرح شعرها امام المرآة..وهي شاردة تفكر بامرا ما..

احتضنها سلطان بهدوء صباح الخير..

شهد ابتعدت عنه ولم تجبه….

سلطان مخصماني اياك..

شهد….

سلطان جذبها من يدها وحاوط خصرها بيديه..حقك عليا ..بس اتعصبت لما سمعتك تطرديها هي وسليم..وانتي خابره زين سليم كيف ابني ..ومقبلش حد يزعله..

شهد بدموع حاولت منعها والله مطردتهاشا ..

سلطان ابعد خصلات شعرها بحنو منا عارف..

شهد عارف كيف..

سلطان امينه سمعت كلامكم وجت بلغتني..وكمان سليم  لما سالته..

شهد ابتعدت عنه بهدوء…

سلطان ايه هنفضلوا زعلانين اكده كتير..

شهد….

سلطان تبعها وهو يراها تلف شعرها بهدوء..لترتدي حجابها. هتنزلي..قبل مانتصالحواا..

شهد …

سلطان نزع عنها حجابها ونثر شعرها اكده احسن..

شهد بضيق بطل بقى عايز ايه..

سلطان جذبها لترتطم بصدره تفتكري اكون عايز ايه..

شهد بتوتر من قربه وقالت بسرعه انا عايزه ازور ابوي يومين اكده..

سلطان ضغط على خصرها بغيظ ورفع حاجبه باستنكار..تروحي فين..

شهد بخوف وتوتر وهي تتألم هروح... ازور... ابوي....

سلطان اغمض عينيه محاولا عدم الغضب انت لسه زعلانه اياك..انتي خابره زين انا مقبلش على سليم ..سليم ابن اخوي ويتيم..ولما سمعتك بتطرديهم اتضايقت منك..كان سوء فهم يعني متكبريش الحكايه..

شهد بتوتر حاولت الابتعاد عنه لكنها لم تستطيع انا مقولتش هغضب عند ابوي قولتلك هزوره..

سلطان وليه دلوقتي..

شهد عشان وحشني..

سلطان مش كان اهنيه من يومين..

شهد بتذمر مش عايز تصالحني يبقى تاخدني ازوره ..

سلطان هز رأسه بابتسامه ماشي هاخدك بس مفيش مبيت هناك تفضلي  طول النهار ومع المغرب هجي اخدك.

شهد بس..

سلطان مبسش مفيش غير اكده والا مفيش مروح هاا قولتي ايه..

شهد بتذمر ماشي..

سلطان قبلها بحب ليضع جبينه على خاصتها يعني خلاص مش زعلانه..

اومات برأسها بحرج وهي تنظر الى الأرض..

_________

رباب خودي بالك منيها دي باينها عقربه..

شهد بدموع انا قولت لابوي اني مش حمل ضراير بس اقول ايه ربنا يسامحه..وياخده الحيه مراته..

رباب والتانيه عامله معاكي ايه..

شهد امينه ..لا مفيش منها .. دايما بتصالحنا على بعض..انا مرات انسى انها ضرتي ..من كتر متديني نصايح..هي بتعاملني كني اختها..

رباب بس معلش خودي بالك منيها هي كمان.. دي مهما كان ضرتك..

شهد بدموع انا كان مالي ومال الجوازه دي..

رباب لو مش مرتاحه افضلي هنيه ياشهد..انتي شايفه همام رجع ومحدش هيقدر يعملك حاجه بحضوره..

شهد مقدرش يارباب..

رباب ايه ياشهد قلبك مال لابن الحلازمه والا ايه..

شهد...نهضت تحاول تغيير الحديث هو ابوي وهمام مرجعوش لحد دلوقتي ليه..

رباب يبقى حبيتيه يابت منصور.

شهد بحرج اني...لتدخل عليهم ايمان وتقول بحده اي اللي جابك مش قولتلك معايزاش اشوف خلقتك اهنيه..في بيتي..

شهد اني جايه بيت ابوي ..مش جايه عشانك..

ايمان لا ده بيتي  ..وانتي ارجعي  بيت جوزك والا تلاقيه زهق منك ورماكي علينا....

رباب خبر ايه يامرات عمي انت بتكلمي شهد اكده ليه 

ايمان اتكتمي يابت النجات ومتفتكريش برجوع جوزك يبقى ليكي كلمه بالبيت ده ..انتي فاهمه.

شهد بتحدي لا مش فاهمين وده بيت ابوي واجيله وقت منا عايزه ومحدش يقدر يفتح بقه بكلمه ..

ايمان انت نسيتي اقدر اعمل فيكي ايه ..اياك..

شهد لا منسيتش يامرات ابوي عشان المر مايتنساش..بس خلاص كان فيه وخلص ..لا انتي ولا ابنك ليكوا كلمه عليا..وان كنت ساكته زمان عشان ابوي ميزعلش انما دلوقتي ..خلاص همام رجع وهيوقف كل واحد عند حده....

دخل عليهم فايق بغضب طلعلك لسانك يابت ابوي ..بعد جوازتك اياك..بس لا انتي لازم تتربي من جديد ..وانا اللي هربيكي عشان شكلك..اكده .. ضرب اخوكي وحشك ليجذبها من شعرها وسط صرخاتها وتوسلات رباب بان يتركها دون جدوى..

ونظرات ايمان المتشفيه..

وووووو

___ 

عند سلطان في مكتبه..

سلطان بسعاده انت متاكد انكم لاقيتوه..

عوض ايوه يابيه هو رجع مالسفر من عشر تيام و فتح عياده بالقاهرة..

سلطان بلغ الرجاله يفضلوا يراقبوه واجمعوا كل المعلومات عنه..ومش عايز شوشره انت فاهم يا عوض.

عوض فاهم يابيه اني هبلغ رجالتي بالقاهرة ..انت اطمن..

تنهد الاخرى براحه ونهض من مكانه وووو

يتبع...



الرابع عشر


دخل همام ليسمع صوت صراخ شقيقته ليسرع ويجد اخيها يضربها..ليجن جنونه..اسرع ليبعده عنها هادرا..انت اجننت اياك...بتمد يدك على شهد. ..شهد ..اختنا.. بقلم روايات نوره عبد الرحمن 

فايق بغضب ابعد عني ياهمام اختك لازمها تربيه..

همام دفعه بحده اختك متربيه احسن تربيه بس الظاهر انت اللي ماشي ورى شور الحريم ياخوي..

فايق بضيق انت بتقول ايه ..

همام بحده اطلع من هنيه مش عايز اشوف خلقتك.دلوقتي..

فايق ا..

قاطعه همام بغضب بقولك غورر ليدفعه خارجاً..وايمان اسرعت خلف فايق تنادي خلفه لكنه لم يجبها ليغادر بغضب..

اسرع همام الى شهد التي تبكي بين احضان..رباب.بقلم نوره عبد الرحمن.

همام بحنو مسح شعرها انتي اكويسه ياشهد ..

شهد زاد بكائها..

همام حقك عليا ياشهد..حقك عليا ياختي..ليساعدها بالنهوض ويضعها على السرير..وهدر برباب هاتي كوباية ميه يارباب اسرعت رباب باحضار الماء

بقلم نوره عبد الرحمن

جلس مقابلا لها اابعد خصلات شعرها المتناثره..شهد ياقلب اخوكي. مبتتكلميش..ليه..

شهد بشهقات انت سيبتني زمان ليه ياهمام هاااا ليه..انا ..انا كل يوم في غيابك كنت بدوق المر واسكت..كنت بخاف على ابوك..لايجراله حاجه..ليه روحت وسبتني ..ليه..سبتني بين ادين مرت ابوك الحيه تسخن فايق عليا ..ليه..

جذبها اليه بحنان ومسح شعرها حقك عليا ياقلبي..متزعليش من فايق انت عرافاه قلبه كيف الحليب الصافي..بس عيبه يسمع كلام امه..متخفيش اني هكلمه..وهيرجع زي الاول واحسن..بقلم نوره عبد الرحمن

تشبثت به اكثر ليزيد بكائها..وشهقاتها..ابعدها ليمسح دموعها بحنان يلاا يا قلب اخوكي..دلوقتي نامي وارتاحي ..انا كمان شويه وراجع..

لم تتكلم باي كلمه وضع راسها على الوساده لتغط بالنوم هاربة من هذا الواقع المرير..

اما همام خرج لتوقفه رباب على فين…

همام ايمان فين..

رباب بخوف من نبرته بؤضتها

هم بالصعود اليها لتوقفه رباب..برجاء عشان خاطري ياهمام متعملش مشاكل ابوك مش ناقص..ابعد يدها عنه ليصعد متجاهلا الاخرى...بقلم نوره عبد الرحمن

صعد بسرعه البرق نادى بصوته الجش..يامرات ابوي..ياايمان..

انتفضت الاخرى بخوف  فهي لن تستطيع الوقوف امام همام.

دخل همام غرفة والده..

همام بسخريه خابره يامرات ابوي زمان خابره  اميره. 

ايمان بخوف ميين اميره دي..بقلم نوره عبد الرحمن

همام بحده ايه مخك ضرب وبديتي تخرفي بدري ...اياك

ايمان انت جاي  تتخانق معايا ...

رفع سبابته امامها بتهديد حسابك تقل قوي يامرات ابوي ..وان كنت غضيت النظر عن غلطتك زمان..عشان فايق..انما دلوقتي لااهه ..عارفه ليه..عشان كله الا اخواتي...اني ماليش غيرهم فالدنيا دي والله لو فضلتي اكده هخلي ابوي يرميكي رميت الكلاب وميبصش فخلقتك ..حتى فايق اللي بتسخنيه على شهد هيكرهك لاانك امه ..ومش هيعوز يعرفك تاني. .عشان اكده بقولك اعقلي ..ومتجيش في طريقنا  انتي فاهمه..بقلم نوره عبد الرحمن

تصنمت الاخرى مكانه لتسمع صوته الغاضب مش سامع فاهمه..والا لااا

ايمان بخوف اومات برأسها ليغادر ويغلق الباب بقوه لتنتفض الاخرى بخوف..

نزل همام الدرج بهدوء

رباب حصل ايه ياهمام..

ابتسم لها بحنو وحرك يده على خدها محصلش حاجه اتكلمنا شويه..انتي خابره فايق فين..

رباب مخبراش ياهمام..يمكن نزل المزرعه..

اوما راسه بهدوء..ليطبع قبله على خدها بحنان خدي باللك من شهد انا مش هتاخر ماشي..

هزت راسها بهدوء..وهي متفاجاه من هدوء زوجها هذا..

_____

سلطان دخل غرفته ليجدها خاليه في غياب شهد..ابتسم وهو ينظر الى الغرفه ويتذكرها بكل مكان..اخذ ثيابه ودخل ليستحم..

ليخرج بعد لحظات ويجد سهام هناك..

سلطان تنهد بضيق عايزه ايه ياام سليم..

سهام اقتربت بدلال اي اللي عايزه ايه مش جوزي..

سلطان بحده سهاام..

سهام مررت يديها على صدره بهدوء ليمسك يدها الاخر هادرا بحده دي اخر مره تخشي اوضتي انتي فاهمه ليدفعها بغضب..بقلم نوره عبد الرحمن

سهام لا مش فاهمه..وانا كمان مراتك..وليا حق عليك..

سلطان ولا عمرك هتكوني مراتي وانتي خابره اللي فيها مش اكده. اني اتجوزتك عشان سليم وبس..

سهام بغضب بس انا كمان ست وعايزه راجل في حياتي..

سلطان لو  عايزه تتجوزي هطلقك..وروحي شوفي نصيبك.

سهام بغصه بس انا عايزاك انت..ياسلطان

سلطان  مش هنعيدوا ونزيدوا بالكلام ..انا بشوف اخويا بكل حته مش هقدر اخونه..

سهام اومال اتجوزتني ليه..

سلطان عشان سليم وانت كنتي موافقه على ده اي اللي غير رأيك..

سهام بدموع عشان حبيتك يا سلطان..

سلطان بغضب انت بتخرفي بتقولي ايه..بقلم نوره عبد الرحمن

سهام اقتربت. منه اكثر ايوه حبيتك ..دفعها بغضب وضيق اطلع براا..برااا ..

لتخرج الاخرى وهي تبكي اما الاخر جلس مكانه بصدمة فما الذي فعله هو دائما كان يضع حدود بينهما  كيف لها ان تعترف بحبها له بهذه السهولة..بقلم نوره عبد الرحمن

_____

في المزرعه كان فايق يجلس على الأرض يعبث في الزرع بضيق ..

همام جلس بجانبه  مكنتش خابرك اكده جرالك ايه في غيابي.

فايق…

همام معايزش تتكلم معايا والا ايه..

فايق رجعت ليه ياهمام....

همام موحشتكش اياك…وموحشكش همام اخوك الكبير..

فايق ...

همام تضرب اختك ليه يافايق انت مكنتش اكده ..

فايق هي اللي طولت لسانه على امي..

همام تفهمها بالذوق مش تضربها من ميتا نمد أيدينا على الستات ولااا على مين على شهد كمان ..شهد اختنا ..فاكر لما كنا نتسابقو بالخيل ..كانت تركب معاك وتقولي فايق هيغلبك ياهمام فاكر كنتو كيف التوم متتفارقوش واصل.. اتغيرتوا اكده ليه ياخواتي..بقيتوا تكرهوا بعض اكده ليه..بقلم نوره عبد الرحمن

فايق انا عمري ماكرهتها ..بس هي بتغلط في امي..

همام انا خابر انك بتحب امك..بس مش اكده ياخويا..متسندهاش عالغلط يافايق.

فايق….

همام انت خابر انا عمري ماهسخنك على امك ..عشان ربنا أمر بطاعتها ..بس حتى ربنا خلا حدود للطاعه..دي..يعني تقدر تطيب خاطر امك بكلمتين من غير متعمل اكده باختك..

اختنا مالهاش غيرنا ياخوي طب قولي لو بكرى اتخانقت مع جوزها او الزمن ظلمها هتروح لمين.

فايق..اكيد لينا احنا اخواتهابقلم نوره عبد الرحمن

همام ايوه ياخوي هتيجي تترمى بحضن اخواتها اللي المفروض يكونوا سندها وامانها مش اكده.

اوما الاخر براسه بحرج..

همام ربت على كتفه ايوه ياخوي عايزك اكده ويلاا قوم خلينا نشوفوا اختك .

فايق بحرج معلش سيبني اقعد بروحي كمان شويه..

همام لا ياخوي احنا هنروحوا لاختك نحب على رسها عشان مترجعش بيت جوزها وخاطرها مكسور أكده..يلاا..

وبعد فترة…

دخل فايق بحرج عند شهد التي كانت مغمضه عيونها وتبكي بحرقه..

فايق مسح دموعها بحنو..

فتحت عينيها المحمره بقهر فهي منذ غياب همام وهي تعاني هكذا..لتجده فايق.نظرت اليه بعتاب و.ادارت وجهها عنه بحزن.بقلم نوره عبد الرحمن

فايق ادار وجهها اليه حقك عليا ياشهد ..متزعليش مني..

شهد….

فايق اني خابر قلبك ابيض مش هتسامحي اخوكي..

شهد…..

فايق والله مش هزعلك تاني..بس سامحيني..

شهد بشهقات عاليه..

فايق انشالله مت قبل مامد يدي علي..اوقفته بسرعه متقولش اكده يافايق متدعيش على روحك..انا ماليش غيركم انتو اهلي..

فايق يعني سامحتيني ..

اومات برأسها ودموعها على خدها ليحتضنها الاخر…

فايق سامحتيني يابت ابوي ...

شهد شددت باحتضانه وهي تبكي..ليدخل همام ..

همام الله الله نسيتوني اكده..وحطتوني عالرف ..اياك

شهد ابتسمت له بحنو..

فايق واحنا نقدروا ننساك ياهمام انت كبيرنا..

همام ربنا يخلينا لبعض وميفرقناش ابدا…

ليدخل عليهم منصور وتغمر قلبه السعاده فور رؤيته لابنائه مجتمعين ويضحكون مضى الوقت سريعا وهم يستعيدون ذكرياتهم الجميله..بقلم نوره عبد الرحمن

عادت شهد مع سلطان الى المنزل..وكان الوقت متاخراً لتصعد لغرفتها ..

نزعت غطاء شعرها ترتسم على وجهها ابتسامه سعيده..

سلطان لو كنت عارف اني هشوف الفرحه دي بعنيكي كنت اخدك كل يوم عند منصور..

شهد  انا مبسوطه قوي..قوي..ياسلطان

ربنا يبسط اكتر واكتر ..طب دلوقتي انتي وحشاني قوي ليجذبها اليه..ويبعد شعرها الى الجهة الاخرى ليصدم وهو يرى علامات الضرب على وجنتيها..

سلطان بغضب مين اللي عمل فيكي اكده ..

شهد قصدك ايه..

حذبها   ليوقفها امام المرأه ليبعد شعرها لتضهر علامات يد فايق على وجنتها..مين اللي عمل اكده

شهد بتوتر وخوف ده ده..

سلطان بحده انطقي.بقلم نوره عبد الرحمن

شهد...

________

ايمان انا عايزك تخلصني منه اليوم قبل بكرى ..

=بس ده يكلف كتير..

ايمان اللي انت عايزه المهم اخلص منه…

_________

فايق هتسافر كيف ياخوي..

همام صاحبي في المشفى وبين الحيا والموت وعايز يشوفني....

بقلم نوره عبد الرحمن

منصور بس يابني مبنفعش تسافر اكده ..وتسيب مراتك وابنك حرام عليكي هيا اتحملت خمس سنين بغيابك..

همام هو انا هغيب يابوي هما عشر تيام هغيبهم اطمن على صاحبي وارجع طوالي..

لتدخل عليهم رباب بدموع  هسافر معاك ياهمام ..

همام…

يتبع...


الخامس عشر


شهد بابتسامه متوتره مالك بتزعقلي ليه ..ده انا ونصر كنا نلعب وووقعت وشكلها علمت.

سلطان بغضب شهد متكدبيش..

شهد واكدب ليه ..انا قولت اللي حصل

سلطان بتحذير شهد ..

شهد يوووووه شهد شهد مقولتلك اللي حصل انت ليه مش عايز تصدق..لتنظر الى الجهة الاخرى بصدمه ايه ده..

سلطان ايه..

شهد اي ده ياسلطان ايه اللي جاب الطرحه دي هنا..

سلطان  باستغراب  مش دي طرحتك.

شهد باختناق دي دي ايه اللي جابها هنا..

سلطان  مش بتاعتك.

.شهد بغصه انت جبت  سهام هنا..

سلطان اجيب مين وليه..

شهد انتو نمتو على سريري ياسلطان و دفعته ببكاء.نمتو على سريري

سلطان امسك يدها انتي بتخرفي بتقولي ايه..

شهد دي دي طرحت سهام.انا شفتها لبساها قبل ما نروح بيت ابوي ..متنطق ايه جابها هنا بغيابي.

سلطان بحده اجيبها فين..اجننتي اياك

شهد ببكاء ليه...ليه عملت كده ..ليه..

سلطان عملت ايه متفوقي بقى..ليدفعها ويغادر وتركها تبكي بحرقة..

سمعت طرقات على الباب وكانت سهام..بعد ان تاكدت من خروج سلطان من المنزل..

سهام وجدتها تبكي وقد سمعت شجارهما..

سهام بابتسامه سامه معلش يا شهد انا عارفه الوقت اتاخر بس انا نسيت طرحتي عندك..هو سلطان مش هنا..

شهد بهدوء مسحت دموعها اطلعي برااا

سهام وانا عملتلك حاجه انا جايه اخد.طرحتي وامشي..لتسحبها من يد الأخرى وتهمس لها بخبث..المره الجايه. برايي باتي عند.ابوكي يومين تلاته..مش عشان حاجه عشان تكوني مبسوطه...

شهد ببكاء وصراخ خدتي طرحتك اطلعي براا بقى…

________

همام تسافري فين..انا كلها اسبوع عشر تيام بالكثير وارجع..

رباب ماليش دعوه هروح معاك..

همام رباب ايه هنعمل زي العيال الصغيرين اياك.

رباب ببكاء اني خابره انك لو سفرت مش هترجع تاني..لتذهب الى غرفتها وتبكي..

منصور قوم يا ولدي شوف مراتك هيا اتحملت بغيابك كتير..

همام بضيق ماشي يابوي

ليدخل ويجدها تبكي..

همام خبري ايه يا رباب هتودعيني أكده والا ايه..

رباب ليه تسافر..ليه ..انا مش حمل سنين الغياب تاني..

همام ياضي عيني قولتلك هسافر كم يوم وارجع..

رباب ولو مرجعتش..

همام متخفيش هرجع...

رباب بس يا همام انا مش حمل بعادك..من تاني

همام  ولا انا ياقلب همام بس اعمل ايه صاحبي بيموت اسيبه يموت أكده قبل ماشوفه..

رباب بدموع هتوحشني ياهمام البيت هيرجع كيف القبر ببعادك..

همام متخفيش والله مش هتاخر  وهرجعلك. بسرعة..ليجذبها اليه ايه يابت انتي بتحلوي كل يوم اكتر من اللى قبليه ايه سرك.

رباي سري قربك ياضي عيني ..احتضنها وانا مش هبعد عنك بعد اكده..

رباب ابتعدت عنه ووقالت بخفوت اوعدني ياهمام انا وابنك خلاص مش حمل بعادك .

همام اوعدك يا ام نصر ..ليردف احنا هنقضيها نكد اكده والا ايه..ليحيط خصرها بذراعيه ووووو

__________

في الصباح ..

استيقظت شهد لتجد نفسها على السرير وقد كانت طوال الليل ناىمه على الاريكه تنهدت بتعب ..وذهبت تريد الاغتسال لتصدم به يخرج من الحمام..

سلطان صباح الخير..

شهد تجاهلته واتجهت الى الحمام..

امسك ذراعها مبترديش السلام ليه ومكشره عالصبح أكده كمان دي مبقتش عيشه..

شهد جاي عندي ليه ..هااا ليه ما قضيتش الليل بحضنها زي ماعملت بغيابي..ولااا وعلى سريري ياسلطان..

سلطان انا معملتش حاجه متفهمي بقى..

شهد بدموع وطرحتها بتعمل ايه على سريري..وهي جات بالليل تدور عالطرحه والا عليك ..

سلطان بحده وانتي ايه اللي مزعلك بده كله..مش خابره اني مجوز غيرك اتنين ايه اللي مضايقك بده..

شهد بصدمه ودموعها انهمرت اكثر..

لتقول باختناق وكذب مش متضايقه ..انا انا..

لتبدا بالبكاء تنفض يدها منه وتقول بكدب اللي مضايقني انك نمت معها على سرير ياسلطان ..

سلطان ببرود محصلش..عايزه تصدقي صدقي مش عايزه براحتك..

رمقته بتظرات مقهوره قبل ان تتجه بصمت داخل الحمام وتغلق على نفسها الباب..وتبدا بالبكاء ..كان يستمع لبكائها بضيق..ليرمي المنشفه بغضب..ويذهب لتبديل ثيابه..

وبعد فتره جاء همام ليودع شهد ..وفور معرفتها انه سيسافر انهارت بالبكاء فهي كانت بحاجه له جداً..

همام مالك ياقلب اخوكي. انا قايلك هما كم يوم وراجع..

شهد بشهقات مطولش غيابك يا همام ..عشان خاطري..

همام مش هطول خدي بالك من روحك ومن جوزك..لينظر الى سلطان..مش هوصيك عليها ياسلطان..

سلطان متقلقش شهد بعنيا..ليودعهم همام ويغادر لكنه شعر بان هناك شيء ما بين شهد وسلطان مما زاد قلقه على اخته..ليهمس لسلطان الذي اوصله الى السياره..

شهد مدلعه يا سلطان ومش حمل ضراير وابوي لما جوزهالك ..عارف انه جوزها لراجل عشان اكده انا مش هوصيك عليهاا ..

سلطان متقلقش شهد مراتي مش هتوصيني عليها هحطها بعنيا..

همام ده العشم يا ابن الاصول..ليودعه ويسافر …

بعد مرور خمسة ايام..

سلطان هتفضلي قالبه خلقتك اكده كتير..

شهد عايز ايه ياسلطان..

سلطان في ست بتسال جوزها عايز ايه..وبعدين انا صبرت عليكي كتير..

شهد منتا عندك حريمك روح لوحده فيهم..

سلطان تطرديني من اوضتي يا بت منصور..

شهد انت مش قولت انك مجوز تنين غيري يبقى روحلهم..

سلطان بس انا عايزك انت..

شهد عشان اكده جبت مراتك اوضتي بغيابي..

سلطان محصلش..

شهد عايزني اكدب اللي شفته بعيني..

سلطان انتي شفتيني نايم معاها اياك..

شهد بغيظ مهو دا اللي ناقص اشوفكم بعيني وعلى سرير..

سلطان بتغيري يابت منصور..

شهد اوعي كده متلمسنيش..

سلطان ليه مش مراتي..

شهد ….

سلطان طب استهدي بالله وتعالي عايز اقولك حاجة..

شهد قولها وانا هنيه 

سلطان مينفعش لازم  نقعد ونتكلم.

ليجذبها ويجلسان على السرير..

شهد عايز ايه..

سلطان عايز اقولك على حاجه الكل عارفها بس انتي مش راضيه تشوفيها..

شهد ايه .

سلطان سهام مش مراتي ولا عمرها هتكون..

شهد ازاي وانت كاتب عليها..

ليخبرها سلطان بتفاصيل زوجهما..

شهد والطرحه اللي شوفتها بؤضتنا ..

سلطان مش عارف يمكن هيا حاطاها..يمكن نسيتها لما كانت هنا

شهد بابتسامه نصر يعني هي مش مراتك بجد..

سلطان اومأ برأسه.وهو يرى سعادتها بعينه..ايوا مش مراتي ولاهتكون..

شهد براحه طب كويس ..كويس قوي..

سلطان اي اللي هو كويس قوي انتي ظلمتيني وانا زعلان..

شهد وانا عملتلك ايه يعني..

سلطان عملتيلي ايه دنتي  بقالك خمس تيام  معكننا عليا ودلوقتي جيالي بعيون القطط دي وتقولي عملتلك ايه..

سلطان ..بغمزه طب مش هتصالحين اياك..

شهد اصالحك كيف.

سلطان دفعها بخفه على السرير واعتلاها..انتي مش كنتي وعدتيني.

شهد بارتباك ووعدتك بأيه..

سلطان وهو يحرك يده بنعمومة على وجهها مش قولتي لما تخف.

شهد بس يا سلطان..

سلطان مبسش خليكي قد.كلمتك..ليدفن وجهه بعنقها حتى سمع طرقات على الباب.بقوه

شهد بخوف حصل ايه

سلطان نهض وابتعد عنها  مش عارف..هشوف

فتح سلطان الباب ليجد امينه وووو

سلطان ...

شهد…

________

عند هدى في منزل بكري

هالة مالك يابتي سرحانه بايه..

هدى مفيش ياخالتي..

هو بكري مزعلك بحاجه..

هدى هو انا بشوفه عشان يزعلني ياخالتي..

هاله معلش يابنتي. هو بيحب شغله قوي..

هدى بس ياخالتي اني حساه بارد قوي ..وكمان حاسه انه مغصوب ع الجوز مني .

هاله مغصوب كيف يابتي ..لاهه بكري محدش يقدر يجبره على حاجه..واصل 

هدى اومال ليه احسه بعيد عني..ميجيش الا وقت النوم حتى ..حتى..لتصمت بحرج..

هاله اتكلمي يابتي متتكسفيش..

هدى ياخالتي هو من ساعت ما تجوزنا و ما تكلمش معايا وحسسني اني مراته..وعمره ماضحك فوشي ..وكلامه كله بحدود حتى لما يشوفني زعلانه يصالحني بطريقه اني مش حاباها..اني مكنتش شايفاه اكده قبل الجواز..

هاله معلش يا بتي كلهم يبقوا اكده بالاول..

هدى هو بيحب حد ياخالتي في حد بحياته..

هاله لا يابتي متقوليش اكده بكري ولا عمره حب ولا عرف مره بكل حياته. يمكن عشان اكده بتشوفيه ناشف معاكي شويه بس معليش مع الوقت هتقدري تغيريه..

هدى .....

بكري بتعب سلام عليكم. 

هاله وعليكم السلام يابني..قومي ياهدى حضري العشا..لجوزك

بكري لا ماليش نفس يمه اني تعبان وعايز انام ..ليقبل راس والدته ويصعد وهو ينظر إلى هدى خلاصي وحصليني ..

اومات براسها بضيق وهي تنظر لوالدته التي قالت روحي شوفي جوزك يابتي الشغالين هيخلصوا الشغل..

جلست بجانبها لا ياخالتي مش عايزه اطلعله. 

هاله خبري ايه يا هدى انتى العاقله تعملي اكده..

هدى ياخالتي. 

هال قومي شوفي جوزك يابتي وبلاش تنكدي عليه وعلى روحك..

هدى حاضر لتنهض بقلة حيله..وتجده يخرج من الحمام..

هدى مش عايز احضرلك العشا.

بكري لا مليش نفس. تعالي ياهدى 

هدى اقتربت منه وجلست بجانبه على السرير..

بكري المحامي رفع قضية ضد عمك وخلاص كلها كم يوم وحقك هيجيلك..

هدى كتر خير ..

بكري مالك بتتكلمي اكده..ليه

هدى مفيش ..

بكري في حاجه مضيقاكى هنيه..

هدى لا..

بكري اومال مالك 

هدى مفيش اني هروح.. لم تكمل كلماتها ليجذبها ويعتليها هتروحي فين..

هدى بتوتر هروح اغير خلجاتي..

دفن وجهه بعنقها لا خليك عشان عايزك..

هدى اغمضت عينيها بضيق لتنزل دموعها بقهر على حالها فهي قد وقعت بحبه لكن افعاله تشعرها بأنه لا يكن لها المشاعر ابدا..

ليتوقف فور سماعه شهقاتها ابتعد عنها ليراها تبكي..

بكري بصدمه مالك اني ضايقت بحاجة..

هدى بقيت تبكي بحرقة وشهقاتي تعلوا. 

بكرى فى حاجه وجعاكي اجيبلك دكتور..

حاولت التماسك.وسط شهقاتها.مسحت دموعها بهدوء اني عايزه.اتطلق.. 

بكري بصدمه …

يتبع...

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تعليقات

التنقل السريع