القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية شهد السلطان البارت 19_20_21بقلم نوره عبد الرحمن


رواية شهد السلطان البارت 19_20_21بقلم نوره عبد الرحمن 





رواية شهد السلطان البارت 19_20_21بقلم نوره عبد الرحمن 




التاسع عشر


بكري كان يجلس خلف مكتبه متعبا بسبب تلك التي تتصرف بغموض في الاونه الاخيره..حتى قطع شروده تلك العجوز دخلت مسرعه على عكازها..

نعمه الحقني يابكري مصيبه.يابني .

بكري نهض بقلق مصيبة ايه....

سلطان شكله اتجنن..خد مراته بت منصور السرايا السوده..

بكري بصدمه انت بتقولي ايه...

نعمه حصله يابني بدل مايضيع البت..

بكري بتوتر متقلقيش انا هتصرف..جميع اشيائه وهم بالمغادره

نعمه انا هجي معاك... 

بكري لا انتي روحي البيت وانا هتصرف..

_________

شهقت وهي تشعر بالماء البارد يغرق وجهها وجسدها..فتحت عينيها بصعوبه ..لتجد نفسها ملقاة على الارض في غرفة بارده  تملأها الاتربه رفعت نظرها لتجده يرمقها بنظرات حاده..

حاولت النهوض ولم تستطع فكل انش بجسدها يؤلمها اجهشت بالبكاء وهي تتذكر عندما كان يجرها من شعرها ونزل بها الدرج امام الجميع..اما الاخر بقي يرمقها بنظراته جسدها المرتعش امامه..شعرها كل شيء كان يحبه فيها..لكنه لم يعد يراها تلك الفتاه البريئه التي ارادها بشده فقد اصبح يشمىز منها وكره حتى فكرة انها زوجته فهي بنظره خائنه استغلت غيابه واتت بعشيقها في منتصف الليل ليختلي بها...اغمض عينيه يتجرع مرارة هذا الشعور بالم بالغ..حتى سمع صوتها المرتجف الذي غرز خنجره بصدره..سسسلطان..

اقترب منها بخطوات هادىه نظراته دبت الرعب بقلبها ..زحفت تحاول الابتعاد عنه ..جذب شعرها بقوة ليدوى صراخها ذاك القصر المهجور رفعها لتصبح مقابلة لها ..ببكاء سيبني انا معملتش..حاجه والله..

شد شعرها اكثر هامسا بفحيح مخيف عارفه كل اللي عملتوا فيكي ده ولا حاجه ..مع اللي هتشوفيه ...شد شعرها اكثر صرخت بالم ليهدرا بجنون اصرخي ايواا اكتر واكتر سمعيني مش سامع وهو يجرها من شعرها اكثر يحركها يمنا ويسارا حتى رماها ارضاً صفعات توالت لتشعر بخدرا في رأسها..صوتها اصبح خافتاً

سسسلطان …

شششششش مش عايز اسمع حاجه الا صريخك فاهمه ..

بخفوت سسلل ل

ليردف بضحكة مخيفه عارفه جسمك ده يا**** هعمل فيه ايه..هخلي كل حته فيه تصرخ اخرج سوطا....

صرخت بخوف وهي تسمع صوت السوط في الهواء توسلت برجاء متعملش اكده ياسلطان .لم يابه لها كل مايراه هو مظهرها وهي بين احضان ذاك القذر..حتى استقر سوطه على جسدها لتتوالى عليها الضربات ..ليسمع صوت الباب يفتح دخل بكري بسرعه ليصدم مما رأها ادرا وجهه عنها وهي شبه عاريه...تغطي جسدها الدماء ولا يتحرك منها سوى حدقت عينيها..

سلطان بغضب جنوني ايه اللي جابك..

بكري بهدوء محاولا امتصاص غضب الاخر عايزه اكلمك..

سلطان  وارجع مكان ماجيت..

بكري استجمع شجاعته ومشى نحوه دون النظر لها  ليعطي الاخرى ظهرا وينظر لعيني الاخر الذي يسودها الغضب..هنتكلم بحاجه مهمه..

نفض يده بحده قولتلك مش فاضي..

جره معه ليخرجا من تلك الغرفة..ليهدر سلطان متفرحيش رجعلك احنا لسه معملناش حاجه..

بكري اي اللي هببته ده..

سلطان مالكش دعوه. 

بكري في حد عاقل يعمل في مراته كده..

سلطان بغضب وانا مجنون مش عاقل وانت خابر عملت ايه..

بكر مش قولنا نتاكد الاول ..

سلطان بغضب اتاكدت اتاكدت يابكري .

بكري سلطان دي بت ناس..

سلطان بسخريه بت الناس اللي بتقول عنيها بت ناس..جايب راجل بنصاص الليالي باوضتي..ولابساله اللبس اللي انت شايفه ده..

بكري اسالها..خليها تدافع عن نفسها..يااخي حتى المحكوم اعدام يدوله فرصه يدافع عن نفسه.

دفعه سلطان بجنون  هتعمل اكده لو كنت مكاني..

بكري..

سلطان بجنون وهستريا انطق اتكلم..هتعمل اكده..

بكري...

سلطان بقالي اكتر من عشرة تيام بتجيلي رسايل بتقولي ان مراتي بتخوني وانا بكدب..ده اللي بيبعتلي الرسايل عارف حجات مابينا محدش يعرفها ورغم كل ده سكتت وقعدت ادور عشان بس ااكد لروحي انها مظلومه....لحد ماشفت الرسايل بعنيا من موبايلها  بس للاسف معرفتش مين صاحبها حتى هو بيكلمها كل مره بنمره جديده..وسكت قولت اكيد في حاجه غلط..قولت اتأكد لانها كانت بتمثل الدور كويس دور بنت الناس الطاهره الشريفه..بس خلاص فاضت بيا ياود عمي ..تجيب راجل غريب بيتي وهي عارفه ومتأكده اني هغيب يومين ..لا وكمان واخداه بالاحضان. صبري نفدذ خلاص ..

بكري ياسلطان ..

سلطان بحده لو مراتك عملت اكده هتعمل ايه..هتصبر زي متطلب مني اكده.

بكري...

خرج صوتها المتقطع وسط شهقاتهت وهي تلتحف بالملأة تغطي جسدها وتستند على الحائط بتعب محصلش ..مخنتكش ياسلطان والله معمل .لتسقط ارضا ويغمى عليها..

وبعد مرور اسبوع...

في منزل سلطان..

نعمه مراتك فين ياسلطان..

سلطان بسخريه خرجتها سياحه يومين ..

سهام ابتسمت بحقد..

نعمه بتهديد والله لوجرالها حاجه مها…

سلطان متكمليش عشان انا مبتهددش..ياحجه..

نعمه تغيرت قوي وبقيت قاسي...

سلطان ببرود متغيرتش انا رجعت لاصلي اللي تربيت عليه..

نعمه البت عملت ايه طيب...

سلطان تجاهلها انا ماشي ..

______

بكري.اطلعي..

هدى بصدمه بكري.انت عرفت اني هنا كيف.

اطلعي مفيش وقت..

صعدت بسرعه معه ليوقود سيارت بسرعه ويختفي عن الانظار بالقدر الذي كانت سعيده لقدومه بالوقت المناسب..وانقاذها بالقدر الذي كانت خائفة منه ومالذي سيفعله بها..الان

ركن السياره امام المنزل..وحل الصمت لثواني معدوده قبل ان تتكلم..

هدى بخوف بكري اني..

بكري بهدوء وغضب مكتوم مش عايز اسمع حسك انزل واطلعي اوضتك طوالي..

هدى انا والله  يابكر..

بكري بصراخ انزلي..

اسرعت بالنزول وهي لا تدري مالذي ينتظرها ..لتصعد غرفتها بسرعه…

ووووووو

____

في السرايا السوده..

كانت مستلقيه على سريرها مع الوقت شفيت جراح جسدها ولكن هل سيشفى قلبها ..وهل ستعود كما كانت..قاطعت شرودها الممرضه..وقت الدوى هتاخدي الدوى عشان تنامي..

اومأت برأسها باستسلام فكيف ستهرب من هذا المكان الخالي قصرا بين الجبال يحيطه الحرس من كل مكان .. وهي تأخذ الدواء تجمدت اوصالها وهي تسمع وقع خطواته فهي منذ ذلك اليوم لم تره..لتصدم فور رؤيته يب...

يتبع...


العشرون


ابتسامة على وجهه قهرت وهي ترى البرود يعتليه وكأنه لم يفعل شيءً

سلطان للممرضه..اطلعي..لتخرج بسرعه..

نظر اليها ليجلس بجانبها على السرير حرك اصابعه على وجنتيها لتتسلل الى شفتيها مرر ابهامه يتحسس شفتيها ..لتبعد يده بحده و تتراجع الى الخلف ليخترق سمعها صوته الهادء عامله ايه دلوقتي..

كانت خائفة ترتجف ماهذا البرود الذي يعتليه كيف تحول من بركان  الغضب  الى هذ البرود القاتل وبكلتا الحالتين هي مدمره..وفي داخلها حرب طاحنه. هل سيعيد الكره ويقوم بضريها وتعنيفها من جديد...ليخرج صوتها بغصة وهي تحاول جاهده عدم البكاء طلقني...

ابتسم بجانب شفتيه اشار الى النافذة المفتوحه كانت السماء مليئتن بالنجوم ليقول شايفه نجوم السما دي..اقربلك من اني الطلاق..

انتفضت من مكانها غاضبة فلم تعد تحتمل اكثر..عايز مني ايه..مش اني خاينه سيبني فحالي بقى..

سلطان ببرود قولت اللي فيهي متصدعيناش عاد…

هدرة باستفزاز لوكنت راجل طلقني..

انتفض الاخر بلحظة كان يمسك فكهت بقوة ويلصقها بالنافذه...اغمض عينيه محاولا ان يهدء ابتسم بخفة...ليهمس لها  عايزه اثبتلك اني راجل وهو يحرك يديه على جسدها بجرأة..خرج صوتها اللذي بالكاد يسمع صدرها يعلو ويهبط ..لتقول باستفزاز اكبر حتى البهايم تقدر تعمل أكده..

ابتسم فهو يعلم بانها تريد استفزازه ليقول بهدوء وهو يجذبها اليه..ايوه ..بس انا طريقتي غير هتحبيها..تحبي تجربي انحنا يريد تقبيلها وووووو

___

عند بكري وهدى

دخل الغرفة لتنتفض الاخرى خوفاً..

اسرعت اليها بكري اني..

بكري انتي ايه يابت عزام مالكيش راجل يلمك طالعه بنصاص اليالي..فاكره روحك راجل ..اياك..

هدى بدموع والله مقدرتش اسك..

بكري شايفني ايه قدامك..اني بكري مش قادر الم مراتي..وتتصرف من كيفها كنتي قولتيلي..

هدى خفت..

بكري بسخريه خفتي ..

ى ايوه خفت انك تمنعني وانا التار  ياكلني. نار قايده بصدر مش عارفه ابقى كيف الخلق ..

بكري مقولتيش ليه كنت جبتلك حقك ..والا انتي مش متجوزه راجل..

هدى راجل وسيد الرجاله والله 

بكر افرضي مسكوكي وعملو فيكي حاجه هيجرى ايه الناس هتقول عني ايه. 

ى …

اكمل بغضب سيبك من الناس انا انا هيجرالي ايه لو حصلك حاجه.

عارفه لو حصلك حاجه هيجرالي.ايه..انا مش هقدر اتحمل بعادك عني ومش هتحمل يجرالك حاجه ..

اقتربت منه بسعاده بكري..انا…

بكري بحده مش عايز اسمع حساك واوعاكي تقربي مني انتي فاهمه..

هدى والله مكنش قص..

بكري اتكتمي انا هغور واسيبلك الاوضه ..

ى بدموع وقفت امامه متروحش يابكري عشان خاطري انا مقدرتش اتحمل اشوفهم عايشين حياتهم وهما اللي قتلو اهلي ..اني ماليش حد غيرك عشان خاطري متزعلش مني اني كان لازم احرق قلبهم على مالهم اللي قتلوا عيلتي عشانه….

نفض يده.منها وغادر وهو غير قادر على تحمل مايسمعه…

____

رباب كانت تجلس بغرفتها تحتضن نصر لكي ينام حتى سمعت صوت باب غرفتها نهضت بسعاده حين رات همام  اسرعت واحتضنته بحب ..وحشتني قوي قوي..اتاخرت اكده ليه .

همام وانتي وحشتيني اكتر ياقلب همام..

رباب اني..قاطعها صوت فتاه صغيرة تتمسك بساق همام تنادي بابا..

صدمه الجمت لسانها خرجت من بين احضانه بسرعه  نظرت الى تلك الفتاه والقت بنظرها الى همام الذي يهرب من النظر الى عينيها لتحاول الاخرى استيعاب ما يحدث كذبت سمعها لتقول بصوتا مختنق مين البت دي يا همام..

همام..اقترب منها واراد احتضانها رباب حبيبتي.

رباب بحده تراجعت الى الخلف متقربليش وقولي البت دي بت مين..

همام  بتي..

رباب..

___

في مكتب بكري في منزله..سمع باب المكتب يفتح..لتدخل عليه عيشه..

بكري انت ايه اللي بتعمليه هنيه بالوقت ده..

عيشه وهي تقترب منه جينا زياره وعمتي اصرتي اننا نبات هنيه انا وامي..

بكري بجمود ماشي  ايه اللي مصحيكي بالوقت ده و عايزه ايه..

عيشه اني كانت نازله اشرب ميه شوفت نور مكتبك والع قولت اجي نتكلم شويه..زي زمان..

بكري وانتي..

قاطعتهم هدى بغيظ وانتي شايفه الوقت ده وقت تتكلموا بيه..وبعدين هتتكلمي ايه مع راجل بنصاصي الليالي ولوحدكم..

عيشه بحرج..اني اني كنت..

هدى  تقدري تروحي دلوقتي عشان العذول جيه وهيعكنن عليكو ..

بكري…

عيشه ذهبت بحرج ودون النظر اليهم..

هدى بغيره سايبني ونازل عشان البت دي..

بكري....بقي يقلب الاوراق امامه

هدى اقتربت منه بتذمر وادرات وجهها اليها اني مش بكلمك..مبتردش ليه عاد

نظر داخل عينيها تاملها للحظات شرد بها..لتشعر الاخرى بنبضات قلبها تقرع كالطبول وغطى وجنتيها اللون الاحمر..همت بالمغادرة علاها تسيطر على ذلك الشعور الذي طغى عليها ليجذبها اليه وووو

______

عند شهد وسلطان

ادارت وجهها عنه لتنزل دموعها الساخنه على وجنتيها دفعته محاولة

 ابعاده عنها..لكنها كان يلتصق بها اكثر لم تستطيع مقاومته 

أكثر استسلمت له وهو يحتضنها ويدفن وجهها بعنقها بشوق وهيام لتزيد 

شهقاتها ابتعد عنها ونظر اليها مطولاً..ليسمعها تقول بين 

شهقاتها ..بكرهك..بكرهك ياسلطان...

ابتعد عنها لتسقط ارضاً صوت شهقاتها يعلو

 في القصر ....ليغادر  ويتركها والشر يتطاير من عينيه..

_____

سهام ايه ياحجه  وانتي زعلانه ليه مراته وعايز يربييه احنا ندخلو ليه..

نعمه اتكتمي انتي .فاكراني مش شايفه الشماته بعنيكي..

سهام واني قولت...

دخل سلطان ووكان الغضب قد تملكه لكنه حاول ان يهدأ ..

أسرعت اليه سهام تحب اعملك حاجه..

سلطان سليم فين...

سهام بابتسامة نايم. من بدري ..

سلطان اغمض عينيه استعدادا لما سيفعله ليهدر بصوت

 مخيف .يا خساره مش هيلحق يودع امه.

لم تستوعب ما قاله بعد ..لتشعر به يجرها من شعرها وياخذها الى ... 

يتبع...


الحادي والعشرون


رباب بصدمه بتك كيف ..


همام….


جلست على السرير تحاول استيعاب ماسمعته..تكرر كلمته بتك..بتك ياهمام...


جلس امامها على الارض امسك يدها رباب حبيبتي اني والله..


رباب تضرب على ركبتيها لتقول بقهر انت ايه ...ايه .انت ايه ياهمام..غبت عني خمس سنين....وبالاخر جايبلي بتك..ومراتك فين جبتها هي كمان معاك..


همام يارباب..


ادارت وجهها ونظرت في عينيه بدموع جالك قلب تعمل في رباب اكده ياهمام.


همام لم يستطع النظر الى عينيها


رباب بعتاب.جالك قلب تكسرني اكده..


همام رباب حبيبتي اللي حص..


رباب بمقاطعها عصيت ابوي اللي كان عايزني لود.عمي واتجوزتك..عملت فيا اكده..مش كنت تقول انتي حبيبتي ..اكده تعمل في حبيبتك....


همام باختناق رباب سيبني اتكلم وافهمك الحكايه..


رباب مش عايزه اسمع خد بتك وارجع مطرح مجيت..


همام انتي بتقولي ايه.


رباب اللي سمعته..يا انا ياانتو بالبيت ده..ومتجبرنيش ارجع لابوي واخليهم يشمتوا فيا ياهمام واسيبلك البيت باللي فيه .


همام رباب..


رباب خلاص ياهمام خلاص اني هسيبلك البيت غطت شعرها وحملت نصر النائم وارادت المغادره..


همام بحده انتي هتروحي فين..


رباب بانكسار ودموع قهر لم تتوقف هروح لابوي ..هقوله اني غلطت لما حبيتك..هقوله انك كسرتني..هقوله اني غلط وهو الصح..هقوله اني طلع على حق لما زعل مني عشان وافقت اتجوزك..هقوله..


همام بعتاب خلاص نسيتي همام..بالسرعه دي نسيتي حبي ليك.دلوقتي بقيت عفش يارباب..


رباب بضحك ساخره مختلطه بالدموع حب ايه ياهمام وانت جايبلي بتك وياعالم امها امتي هتيجي..انتي لو بتحبني مكنتش عملت اكده..


همام طب استهدى بالله وخليني افهمك..


رباب مش عايزه افهم انا همشي وهسبهالك مخضره..


همام بضيق استني هنيه انا اللي هغور ..ليحمل الفتاه التي تفرك عينيها بنعاس ويغادر...اما الاخرى جلست تبكي وشهقاتها تعلو.


____


قبلها دون وعي منه فقد.نسي غضبه منها للحظات وهي تجاريه ليبتعد عنها وياخد انفاسه بسرعه..وضع جبينه على خاصتها عضت شفتيها الاخرى بخجل..


بكري محاولا تمالك نفسه فهو حقا يريد معاقبتها لكنها استطاعت جعله يضعف أمامها ليقول وهو متقمصا الببرود بصعوبه اطلعي اوضتك..


هدى أحاطت عنقه بذراعيها انت مش زعلان مني خلاص.


اغمض عينيه محاولا عدم الضعف امامها اكثر والسيطرة على نفسه ليقول اطلعي اوضتك..ياهدى


هدى بتذمر طفولي عشان خاطري متزعلش يابكري والله مش هعيدها تاني..


ازاح يديها ونهض ليبعدها عنه..قولتي اللي عندك سيبيني اشوف شغلي.


بدلال شغلك اهم مني…


بكري عايزه ايه بابت عزام ..


هدى عايزاك تسامحني ومتزعلش مني..


بكري بضيق مش زعلان


.هدى مش باين..


بكر خلاص روحي ياهدى


هدى بس..


بكر بحده طفيفه اطلعي اوضتك يلاا


اسرعت الى غرفتها بتذمر وهي تتمتم ماشي يابكري ماشي..


والاخر تنفس بصعوبه وهو يحاول التخلص من تلك الشماعر التي اجتاحته..وهو يبتسم في لاول مرة تتجرأ معه هكذا..


____


دفعها على الأرض لتشعر بعظمها سيتحطم...


سهام بألم اتجننت..مالك..


سلطان خلاص مش هقدر اتحمل قرفك وخططك ..انتي ايه مابتزهقيش..


سهام انا معملتش حاجه..


سلطان عملتي عارفه عملتي ايه..انا هقولكك.


جبتي...راجل غريب ودخلتيه اوضتي بنص الليل وخلتيني اشك بمراتي..شهد اللي كانت بتلاعب ابنك خدت تلفونها لما كان سليم يلعب فيه وكنتي تبعتي رسايل حب وغرام منيه ..وصلتي للي انتي عايزاه خلاص .


سهام كدب كدب اني....


سلطان بسخريه كدب لا مش كدب..عشان انا شايفك بعيني تدي للراجل فلوس..ولما مسكته قر عليكي ..وكمان سندس البت الشغاله اللي خلتيها تراقبنا انا وشهد قرت عليكي وقالت كل حاجه


سهام بخوف من نظراته سلطان انا…


سلطان انتي ايه ..ايه ..انتي ايه...انتي مريضه مش طبيعيه...خلتيني اغلط غلطة العمر ومش هسامح روحي عليها طول منا عايش...عملتي اكده ليه..ليه.انا قصرت معاكي بحاجه...


سهام ببكاء وصراخ عشان بحبك ..بحبك ياسلطان وانت مش حاسس بيا..انت ماشي ورا شهد كان مفيش حد غيرها


سلطان كدابه الحب بينظفنا من جوى..بيخلي قلوبنا زي العيال الصغيره ..انما انتي عمرك ماهتعرفي الحب..عارفه ليه..عشان.الحقد والغل اللي جواكي..


عارفه اللي عملتيه ده عند ربنا ايه. ده قذف محصنات ده عقابه عند ربنا كبير قوي..


اني مش هعملك حاجه عشان ابنك اللي مالوش ذنب الا انك امه..بس مش هتفضلي على ذمتي دقيقه كمان ..انتي طالق….


اسرعت اليه سهام ببكاء ورجاء لا ياسلطان لا ارجوك متطلقنيش.دفعها..على الارض. تنسي البيت ده خالص وتنسي ان ليكي ابن كمان..


سهام برجاء لا لا والنبي سليم ابني متحرمنيش منه ياسلطان ورحمت اخوك..


اغمض عينيه باختناق وهو يتذكر اخاه ليهدر بتهديد غوري من هنا واحمدي ربنا اني ماقولت لأهلك باللي هببتيه وانتي عارفه انهم لو عرفوا هيدبحكوك..


سهام بشهقات ورجاء ارجوك ياسلطان سيبني انشالله خدامه تحت رجليك بس متحرمنيش من ابني..


سلطان ومفكرتيش ببنك ليه وانت بتفتري على خلق الله..


زاد بكائها و شهقاتها..


ليوليها ظهره هادراً..امشي من هنا بدل ما اغير رايي واقسم بالله لاروح ابلغ اهلك بكل عمايلك السوده..


سهام يا..


سلطان بغضب غووررري..


عوض ..ياعوض ..


عوض اوامرك يابيه ..


سلطان خدها وصلها بيت ابوها…


عوض حاضر ..لتغادر الاخر وقد.خسرت كل شيء…


صباحاً


في مكتب سلطان…


دخل بكري ..وجلس بتعب.


سلطان مالك.


بكري بضيق مفيش..اه صحيح عملت ايه مع سهام..


سلطان ببرود طلقتها…


بكري باستغراب بس


سلطان ايوا عايزني اعمل ايه يعني..


بكري مش عارف..


تنهد الاخرى ورمى الاوراق من يديه..


اني عارف انها تستاهل تتعاقب والموت مش هيكفيني فيها علي عملته بس مقدرش..


بكري باستفسار ليه هو انت.بت.


سلطان لا يابكري ميروحش فكرك لبعيد اني بس مش عايز سليم يكبر ويجي يوم ويقولي امي فين ياعمي ..اتحرمت من ابوي وانت حرمتني من امي..


بكري بس اقلهم بلغ اهلها باللي عملته..خليهم يتصرفوا معاها..


سلطان اخواتها مش هيرحمهوا..و اني مش هيتم سليم..


بكري برحتك والراجل اللي بالمخزن ده هنعمل فيه ايه..


سلطان لا منا عملت خلاص و هو مش بالمخزن دلوقتي..


بكري باستغراب عملت ايه..ده كان هيموت من كتر عمايلك فيه ..


سلطان كل اللي عملته فيه و مبردش ناري..وانا بفتكر وهو واخد شهد بحضنه نار بتشعل جوايا عشان اكده ريحته من الوجع ورحمته من عذابي .


بكري مممممم كنت عارف انك هتعمل اكده..


بكري بس انت لسه مقولتليش عرفت الحقيقه منين..


سلطان هحكيلك..


فلاش باك..


دخل سلطان غرفة شهد وبدأ بتكسيرها ليسمع طرقات على الباب..


سلطان بحده مش عايز اشوف حد..


لتدخل ام مسعود بخوف من مظهره وهي ترتجف.


سلطان بغضب اطلعي براا.


ام مسعود اني عايزه اقول حاجه تخص شهد هانم..


سلطان بغضب اطلعي برااا مش عايز اسمع اسمها..


ام مسعود يابني انت لازم تسمعني عشان متظلمهاش..


سلطان بسخريه اظلمها..


ام مسعود ايوه واللله البت مظلومه يابني.


قبل متسافر انت وامينه بيومين طلعت انده لسهام عالغدا لما سمعتها بتكلم سندس وحده من الشغالين عندنا بتقولها عشان تدخل راجل غريب اوضت شهد هانم..وسمعت خطتها..وكمان سمعتها بتقول انها خذت تلفون شهد من سليم ابنها وبعتت رسايل منيه عشان انت تشوفهم..والله يابيه شهد مظلومه..والسبب في...ده كله هي سهام ..اني سكت عشان كنت فاكره سهام بطلت تعمل خطتها بس النهارده بعد ما عملت بشهد أكده اني عرفت انها مش هتعتق شهد..وكمان سمعتها بتقول لشهد انك كمان نص ساعة وهتبقى..هنا عشان هي كلمت امينه..وبلغتها انك رفضت تبات هناك وراجع ..امينه غلبانه مكنتش تعرف ان سهام بتخطط لكل ده..


سلطان بسخريه عايزاني اصدقك.


ام مسعود والله دي اللي حصل..


سلطان وايه اللي ياكدلي ده..


ام مسعود معرفش والله معرف بس انت اكيد هتعرف ..واني لو عايز هقول الكلام ده قدام سهام..واوجهها هي وسندس الشغاله..الظلم حرام يابيه..وشهد بت ناس حرام تظلمها..


استنشق الهواء بصدره..شرح صدره وقد ظهر بصيص امل يخبره بانها بريئه. هو حقا يأمل بأن كلام هذه المرأه حقيقة ولكنه بنفس الوقت يريد التأكد


سلطان ماشي تقدري تروحي انتي ..


ام مسعود حاضر يابني..


سلطان استنى مش عايز حد يعرف بالكلام ده..


اومات براسها وغادرت بهدوء ..


باك..


بكري واتاكدت كيف..


راقبت سهام وتلفونها..لحد ما شفتها قابلت رجل غريب كان هو نفسه اللي بؤضتت شهد..مسكته وجبته المخزن وقر بكل حاجه ..وكمان سندس البت اللي بتشتغل عندنا لما هددتها قرت بكل حاجه....والباقي انت عارفه…


بكري هتعمل ايه .مع مراتك..


سلطان بضياع مش عارف..ليردف باختناق هي طالبه الطلاق.


بكري هتطلقها..


سلطام لا اكيد لا اطلقها ايه..اني بحبها يابكر..


بكر متتحسدش عالي انت فيه..


سلطان تفتكر هتسامحني..


بكر انت زودتها يا سلطان ومش عارف اقولك ايه.


سلطان بس هي لازم تسامحني لازم


بكر ربنا يعينك ياصاحبي.


سلطان وانت مالك متضايق اكده


بكري مفيش..اني هروح اشوف ورايا ايه..


_______


كانت تنظر من الشباك تراقب النجوم المضيئة شاردة بما وصلت اليه..بلحظة تغييرت حياتها..رأس على عقب..لتنتفض فور شعورها بلمساته..ابتعدت عنه..ضمت يديها الى صدرها..


سلطان مالك شفتي عفريت..


شهد عايزه اروح بيت ابوي..


سلطان مفيش مروح لمكان لحد منتفاهم..


شهد مفيش تفاهم مابينا ياسلطان..


سلطان بندم اني عارف اني غلطت بحقك بس..


شهد بسخريه غلطت ..لا انت مغلطتش انتا بس كنت هتموتني ..وشكيت بيا واني خاينه..وضربتني وشتمتني واهنتني ..ودلوقتي جاي تقولي غلطت...طب تعالى ..تعالى اقتلني وقولي معلش والله غلطت مكانش قصدي..تعالىى ياسلطان تعالي..


سلطان بندم شهد كفايه عشان خاطري ..اني ندمان وعارف غلطي..


شهد لا انت مغلطتش ياسلطان انت مغلطتش بس انت كسرتني..خلتني اكرهك ومش قادره ابص فوشك..تاني


اقترب منها انتي بجد بقيتي تكرهيني..


شهد وهي تتراجع ايوه بكرهك..


ليقترب منها اكثر طب بصي فعنيا وقوليها..


نظرت اليه بشجاعة مصطنعه وتحدي..لتقول بكرهك ياسلطان بكرهك..اتاكدت أكده


جذبها اليه لتتوتر الاخرى..من قلبك الكلام ده..


حاولت دفعه لتهدر بغضب ايوه من قلبي واعى اكده هملني..عايز ايه..


سلطان عايزك..ودلوقتي..


شهد بخوف وتوتر من نظراته انت مش هتعمل اكده..


سلطان بسخريه دلوقتي اهديتي بس حتى ولو ياشهد النهارده ..هنتمم جوزنا..


دفعته بغضب لتتناثر الدموع من عينيه لا ياسلطان قولتلك لأ وهملني ..دلوقتي..قاطعها بقبلة وهو ممسكان بها ويثبتها وسط مقاومتها بكل ما اوتيت من قوه.. ليضعها على السرير ووووو


____


همام رباب ..


رباب نهضت بضيق مش عايزه اسمع حاجه


همام لا هتسمعي يارباب..


رباب مشت نحو الباب تريد الخروج ليجذبها اليه..مش هتطلعي من هنيه الا لما نتفاهموا..


رباب هملني ياهمام متقربش مني ..


همام مش ههملك يارباب..عشان بحبك ومش عايز اخسرك..


رباب واللي يحب حد يخونه…


همام اني مخنتكيش اني اتجوزت يارباب معملتش حاجه غلط ولا حرام..


رباب بدموع جاي تقولهالي بوشي كمان..


همام هتسمعيني للأخر والا ايه.


رباب….

______

عند سهام..

سهام تبكي بين احضان والدتها..طلقني يمه طلقني وهيحرمني من ابني...

والدة سهام قولتلك بلاش يابتي سيبك من سلطان وحبك ليه وعيشي لابنك او حتى اجوزي حد يقدرك بس انتي عندتي..


سهام..انتي هتزوديها عليا يمه..اني هعمل ايه دلوقتي

بابني..هااا اني عايزه سليم يمه ..عشان خاطري..


والدة سهام..خلاص يابتي استني كم يوم يهدى فيهم وهروح اكلمه..انتي عارفاه هو يعرف ربنا و اكيد مش هيحرمك من ابنك..

سهام بس اني خايفه يمه هو بقى يكرهني..


والدة سهام منتي اللي عملتيه مش شويه...احمدي ربك مقالش لاخواتك كانت هتبقى مصيبه..

يتبع...

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تعليقات

التنقل السريع