القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية فن نفسي الفصل الاول 1بقلم بسنت عبد القادر


رواية فن نفسي الفصل الاول 1بقلم بسنت عبد القادر 







رواية فن نفسي الفصل الاول 1بقلم بسنت عبد القادر 



الشخصيات 

أسيد الروماني :(بطل الرواية)


يبلغ من العمر ٣٢ عاما ، والدته من أصل اسباني و والده من أصل مصري و ، كان والده رجل الاعمال الملياردير رياض الروماني وبعد طلاق والدته من والده تزوج من إمرأة اخري ، موهبته هي الرسم و الرسم بالنسبة له هو جروح و الألم كثيرة سنتعرف عليها لاحقا ولكن بعد ان اتم ١٨ عاماً سافر لتعلم في احدي الجامعات في لندن إدارة أعمال حتي لانه الوريث الوحيد لكل هذة الامبراطورية و توفي والده و هو في ٢٣ من عمره و ادار شركته حتي بلغت اخته الصغرة سن الرشد و سلمها رئاسة مجلس الإدارة ، هو زير نساء إلاول و معروف بذلك و ايضا التفاصيل تحوله الي زير نساء لاحقا سنعرف اسباب هذا التحول و جروح الماضي و لكن هل سيتمر الوضع علي ما هو عليه ؟!


ورد الحلبي: (بطلة الرواية)


تبلغ من العمر ٢٩ عاما ، هي طبيبة امراض نفسية معروفة والدتها من ايطالي و والدها من اصل سوري ، موهبتها الرسم ، لم تتزوج حتي الان و لم يدق قلبها للاحد ، كل الاطباء و رجال الأعمال يريدون التزوج بها ولكن لا تبالي و لكن هل يستمر الحال علي ما هو عليه ؟!


يامن الحلبي:


يلبغ من العمر ٣٢ عاماً ، دكتور تجميل مشهور في الشرق الاوسط ، هو شخصية هادئة و صارم حاولت الكثير من العرضات الازياء و الممثلات الايقاع بيه ولكن لم احظ يقدر علي ذلك و لكن هل القدر رأي اخر ؟!


روكسلانة اكسفير :


هي والدة كل من ورد و يامن و ارملة قيس الحلبي اشهر رجل اعمال سوري ، تبلغ من العمر  ٥٨ عاماً ، شخصية مرحة و تحب الحياة ، تعشق ابناءها بشدة ، لديها سلسلة من محلات الورد لانها تعشق الورد حتي حديقة الفيلا الخاصة بعائلة الحلبي مليئة بالزهور النادرة و لديها مشتل ، كانت صديقة نادين لانهم درسوا سويا في الخارج و لكن انقطعت اخبارهم و لكن هل للقدر شيء اخر و سوف يتجمع الاصدقاء من جديد ؟!


روفيدة الدالي :


تبلغ من العمر ٢٦ عاماً ، هي عشيقة أسيف الاولي و المفضلة مهما ذهب الي اخريات هي الافضل لديه ، تحلم بأن تكون زوجة أسيف المستقبلية و لكن أسيف لا يبالي بالاوهام التي تعيش فيها و هو ان تصبح حرم أسيف الروماني المليونير و افضل رسام في الشرق الاوسط .


دارين الصافوري :


تبلغ من العمر ٢٨ عاما ، شخصية مرحة و تحب ان تعيش الحياة دون قيود ، من اشهر مهندسين الديكورات في مصر و ايضا تعمل كعارضة ازياء و تعد من اشهر العارضات الازياء ، هي صديقة ورد المقربة منذ أيام الثانوية.


مهند الحسيني :



يبلغ من العمر ٣٠ عاما ، هو الطبيب النفسي الخاص بأسيف منذ اكتر من ٥ سنوات و لكن يأس من علاج أسيف و اعتبره اسيف كاتم اسراره الان لن يقدر مهند عن افشاء اسراره لانها تعد جريمة و ايضا هو لا يريد ان يلعب في عداد عمره امام أسيف .


غزل الروماني :


هي شقيقة أسيف الصغري و تبلغ من العمر ٢٥ عاما و لكن من نفس الاب فقد فلقد تزوج والده بعد ما انفصل عن والدة اسيف ، تعشق اخاها أسيف بشدة و أسيف يعتبرها اغلي ما لديه يخاف عليها بشدة ، تخرجت من ادارة اعمال بالجامعة الألمانية و قد قامت بإدارة الشركة بعد موافقة اسيف .


نادين الابصيري :


تبلغ من العمر ٥٨ من عمرها ، هي زوجة رياض الروماني ، شخصية يغلب عليها الطيبة و أحبت أسيف و اعتبرته إبن لها و هو يحترمها و يقدرها و حاولت نادين ان تجعل اسيف يتخطي كل هذة الذكريات المؤلمة و لكن باتت بالفشل و لكن ستحاول حتي يصبح اسيف سعيد ، هل من الممكن ان يتحقق ذلك ؟!


رشيد الوالي:


يبلغ من العمر ٣٢ عاماً ، عدو أسيف اللدود و السبب حبه الشديد لروفيدة والتي لم تقبل به بسبب انه دون المافيا الايطالي حاول كثيرا التخلص منه و لكن دون جدوى لان أسيف و عائلته في حماية اكبر زعيم يشمل عدة بلاد و هو صديق أسيف و يعتبره اخيه الصغير و لكن اسيف رفض العمل في هذة الاعمال و قبل ذلك الزعيم و وعده بالحماية و لكن رشيد لديه أسرار كثير هل ستنكشف فيما بعد ؟!


جاكس سانتوس:


يبلغ من العمر ٤٠ عاماً ايطالي الجنسية ، زعيم مافيا لعدة دول ملقب "الشيطان" و شخصية عنيفة و تتسم بالوحشية و لم يقدر عليه الاحد ، بطل في كل فنون القتالية و تدري علي للأسلحة بجميع انواعها ، صديق أسيف عندما كان اسيف يسافر الي خارج و تعرف عليه و نشاءت صداقة بينهم و وعده بالحماية و لقد اعطي انذار لرشيد ان يبتعد عنه حتي لا يتقابل مع الشيطان و سيكون هو الطرف الأضعف فرضخ رشيد مع استمرار محاولة تقرب من روفيدة و لا يبالي اذا كان لديها علاقة سابقة ام لا ، هو يريد ان تصبح ملكه فقط.


أسمهان سيف النصر:


تبلغ من العمر ٥٠ عاماً ، إمرأة جميلة الحق يقال و لكن وراء هذا الوجه شخصية خبيثة طماعة عبدة للمال ، هي والدة أسيد التي تركت والده و أسيد و هو في ال٣ من عمره و تزوجت من رماح غازي و انجبت منه صبيان و ابنة ماذا سيحدث عندما تتقابل مع أسيد


رماح الغازي :


يبلغ من العمر ٦٠ عاماً ، مهما كان عمره كان ايه من الجمال ، شخص وسيم و لكن وراء هذة الوسامة رجل دموي متعتطش للدماء زعيم مافيا من اشهر عصابات في امريكا اصبح الدون و هو يكره أبنته بشدة لأنها ليست مثل والدها و كان قاسي عليها يضربها كثيراً ، يعشق أسمهان بجنون و اولاده الصبيان و لكن ماذا سيحدث عندما يلتقي أسيد مع رماح ؟!


راوي الغازي :


يبلغ من العمر ٢٩ عاماً ، شخص دموي و لا يرحم احد ، يحب والدته كثيراً و اقسم علي ان ينتقم من أسيد أشد الانتقام و لكن ماذا سيحدث عندما يكتشف أن والدته كاذبة هل سيكون اخ جيد إلي أسيد ام سيبتعد عن كل هذة الأجواء ؟!


رحيم الغازي :


يبلغ من العمر ٢٨ عاماً ، شخص بارد و دموي يعمل مع والده و هو دراعه الايمن زير نساء من الدرجة الأولى كما أنه يعمل في اتجار الفتيات و بيعهن في مزادات و يكره اخته الصغري بشدة و لكن ماذا سيحدث في الاحداث القادمة يا تري ؟!


رؤي الغازي :


تبلغ من العمر ٢٤ عاماً ، شخصية ضعيفة و مريضة نفسية بسبب معاملة لا ادمية التي يعاملوها عائلتها لها من سب و قصف و ضرب مبرح ، طيبة القلب تخرجت من كلية طب في افضل الجامعات في امريكا تعمل كطبيبة و لكن عائلتها كابوس بنسبة لها تريد ان تتركهم و تذهب إلي أسيد اخيها ، لقد رأت صورته و حاولت التواصل معه ولكن دون جدوي و لكن هل في المستقبل سيحدث شئ يقلب حياة رؤي رأس علي عقب ؟!


رماس الحلبي :


تبلغ من العمر ٢٥ عاماً ، شخصية مرحة للغاية و مشاكسة و تحب الحياة ، هي ابنة عم كل من يامن الحلبي و ورد الحلبي ، توفي والدها و والدتها في حادث اليم منذ عامين هي سوريا الأصل و والدتها انجليزية ، ورثت عن ابيها شركات الدعاية و الإعلان و اصبحت شركتها من اقوي ٢٠ شركة في امريكا و لكن قررت العودة إلي مصر و قررت ان تفتتح شركة للدعاية و الاعلان و تشتري فيلا بجانب عائلة ورد و ما هو دور هذة الكتلة من الاثارة و الحيوة في هذة الرواية ؟!


Isabella Tommaso :


تبلغ من العمر ٣٥ عاماً ، هي صديقة ريماس الحلبي ، شخصية جادة بعض الشي و لم تدخل في أي علاقة حتي الان و لم تحب مطلقاً ، لديها شركة عقارات مشهورة في إيطاليا مما جعلها تتصف بالجد و لكن سيحدث يا تري و ما هو دورها في روايتنا ؟!



الفصل الأول


❞ الْمَعْرِفَة تُقْتَل ، أَن الضَّبَاب هُوَ مَا يُجْعَلُ الْأَشْيَاء سَاحِرَةٌ ❝


يوم الاحد ١٢/١٢/٢٠٢٠


في أحد العيادات النفسية :


كان يجلس و هو يشرب السيجار الكوبي الخاص به و يري الدخان يتطاير ببطئ شيء فشئ.


قال الدكتور : 


غريبة ، أنت كلمتني قولتلي انا جيلك العيادة من أمتي ده ؟! انت مدخلتش العيادة من خمس سنين إيه الجد يا أسيف ؟!


قال أسيف ببرود :


بالظبط ، انا جتلك يوم ١٢/١٢/٢٠١٥ كانت اول جلسة ليا فاكر يا مهند ؟!


قال مهند بسخرية:


فاكر طبعاً ، قعدت أحاول أعالج فيك سنة يا أسيف لحد لما جبت جاز منك !!


قال اسيف بسخرية:


و مين قال أني عايزك تعالجني اصلا ؟! انا كنت عايز بير اسرار اقعدت معاك سنة و انت فاكر انك بتعالجني بس عشان كنت عايزك تبقي الصندوق الاسود بتاع أسيف الروماني و انت طبعاً عارف أنك عمرك ما هطلع أسراري و لا عندك رأي تاني يا دوك ؟!


قال مهند بغضب : 


متهددنيش يا أسيف ، ده ضد ضمير و مش مستعد اخسر سمعتي او ال Career بتاعي !!


قال أسيف بغرور :


أسيف دايما بيختار صح ، لازم كل اختيارتي A+


قال مهند بسخرية :


طبعاً ، لازم تبقي المميز !!


قال اسيف بملل :


مش هتعالج لاني أصلا كل الذكريات القديمة ديه أنا اتقلمت عليها ، فاكر يا دوك لما جتلك من خمس سنين ؟!


Flash Back :


دخل اسيف دون ان يستأذن حاولت الممرضة منعه و لكن بات بالفشل و هنا قال مهند بغضب :


انت مين ؟! انت ازاي تدخل كدة !!


دخل اسيف و اغلف الباب و جلس علي الكرسي امام الدكتور مهند و اشعل السيجار الكوبي و وضع قدم علي قدم و قال ببرود :


اقعد يا دوك ، كل الي برا مشيه خلاص و متقلقش كل الكشوفات ادفعت ، أنت معايا لحد لما أخلص كل الي عندي ، امين يا دوك ؟!


قال مهند بغضب :


انت مين ؟!


قال أسيف بغرور :


أسيف رياض الروماني


قال مهند بأندهاش:


ابن مرحوم رياض الروماني الملياردير المعروف ؟!


قال أسيف بسخرية:


اصملة عليك ، هو بعينه ها يا دوك نبدأ الجلسة ؟!


قال دكتور مهند :


نبدا يا أسيف باشا !!


قال اسيف بأمر:


انا هحكي و أنت تسمع بس فاهم ولا افهمك بطرقتي ؟!


قال مهند بملل :


فاهم يا أسيف باشا ، فاهم !!


قال أسيف بأمر مرة أخرى:


و اوعي تقطعني ابدا في الكلام !!


قال دكتور مهند بين أسنانه :


فاهم !!


بدأ أسيف يحكي و قال :


انا أسيف ، حياتي ممكن يتمناها اي حد يشوفني من برة إنسان إبن ناس و عندي كل حاجة ،لكن الحقيقة أنا مش كدة كل الظاهر كاسب لكن زي ما بيقولوا القالب غالب يا دوك !!


تنهد أسيف و قال :


امي اكتر ست بكرها في حياتي ، خانت ابويا الي كان معيشها ملكة ، هربت مع عشيقها لما ابويا رفض يطلقها عشان ياخد حقه منها بس عشان الفضايح طلقها و هي اتجوزت عشيقها ده ، بعديها بكام سنة رياض اتجوز نادين هانم ، احسن ست في الدنيا هي امي و فعلا مكدبش الي قال الأم مش بس الي بتخلف الأم هي الي بتربي ، عوضتني عن حاجات كتيرة اوي و كمان لما جت اختي الصغيرة فرحت اوي و نسيت امي الحقيقة بعد لما تميت ١٨ سنة ابويا قالي لازم اسافر عشان اكمل جامعتي برة إدارة أعمال في جامعة في إنجلترا و فعلا سفرت .


اشعل اسيف السيجار الكوبي اخر و قال :


انا بعشق الفن ، الرسم اهم حاجة في حياتي و أنا بذاكر فتحت Gallery في إنجلترا و يوم الافتتاح قبلت Zelina اكتر ست شدتني في الدنيا بس كانت متجوزة بس مهمنيش و لا هي كمان برده دخلنا في علاقة و كانت بتستغلني بس كان علي قلبي زي العسل و كنت فاكر أنها هتسيب جوزها و نتجوز علي فكرة كانت اكبر مني هي ديه الست الوحيدة الي كنت عايز اتجوزها بجد !!


تنهد ثم شرب السيجار و قال :


لكن طلع عندها ، Sex addiction و كانت علي علاقة بواحد تالت كنت أول مرة أحس أني ضعيف و قولتلها عملتي ليه كدة ؟! كانت الاجابة واحدة "للانبساط" و ضحكت بعدين كملت و قالت انا بحب جوزي حرفياً انا كنت هموتها في ايدي بس جوزها طلع كان بيراقبها و جيه و سمع كل حاجة جريت وراه عشان تفهمه بوم عربية خبطتها و ماتت و الحقيقة انا موتها مآثرش فيا عشان انا بقيت زيها بس مع اختلاف الالقاب " زير نساء ".


عودة الي الحاضر:


قال مهند :


لا و ما شاء الله عليك ده أنت زير نساء الاول و مع جميع الجنسيات ، احسنت يا أسيف واللة !!


قال أسيف بسخرية :


Happy Anniversary!!

علي ٥ سنين يا دوك ، Chao عشان عندي حفلة.


قال مهند بملل :


مفيش فايدة فيك يا أسيف!


قال أسيف قبل ان يغادر :


اوعي تنسي تيجي الافتتاح الفرع السادس لل Gallery سلام يا دوك !!


في احدي حفلات من النوادي الليلة:


الساعة ١ بعد منتصف الليل:


كان هناك امرأة كانت ترتدي فستان احمر بالكاد يستر شئ مع شعرها الطويل كانت تتحدث مع صديقتين لها و قالت الصديقة الاولى بشماته :


شكل أسيف فكسلك و مش هيجي .


قالت روفيدة بغرور :


ازاي ميجيش يا حبي و هو الي عملي الحفلة ديه ؟!


قالت صديقة الثانية:


بس أسيف دايما كل يوم مع واحدة شكل !!


قالت روفيدة بملل :


مش مهم ، المهم بيرجعلي انا المفضلة عنده .


قالت الصديقة الاولي :


طب ما ده معناه انك عشيقته !!


قالت روفيدة بغضب :


أسيف بيلف بيلف و بيرجعلي و هو أول راجل في حياتي هو اول واحد لمسني .


قالت الصديقة الثانية:


اللة اللة ، ده إنتي رسمة علي تقيل !!


قالت روفيدة بغرور :


تقيل بس ، لا انا رسمة علي التقل ذات نفسه و مبقاش انا الا لو كنت حرم أسيف الروماني قريب !!


قالت الصديقة الأولى بسخرية:


متحلميش اوي كدة يا روفيدة ، أسيف مش بيتجوز ده زير نساء و معروف عنه كدة !!


قالت روفيدة بغرور :


هتشوفي يا حبي !!


جاء أسيف و كان كل النساء تنظر اليه بإعجاب واضح توجه الي روفيدة و قال :


Happy birthday bad girl!!


قالت روفيدة بحب زائف :


اسيف حبيبي أخيراً جيت !!


قال أسيف بسخرية :


اه ، جيت تخيلي ؟!


هنا بدأ الحفل في الانطلاق و اخذت روفيدة يد اسيف لكي ترقص معه و كانت ترقص و هي تعطي ظهرها الي أسيف و تتمايل دون خجل هنا امسك أسيف روفيدة و جرها ورائه و ترجلوا داخل السيارة و ذهبوا الي كوخ اسيف السري و هنا قاموا ما حرمه الله مراراً و تكراراً 


قالت روفيدة :


أسيف!!


اشعل أسيف السيجار الكوبي و قال بملل :


إيه يا روفيدة ؟!


قالت روفيدة بحب زائف:


أسيف ، انا بحبك !!


ضحك أسيف بشكل هستيري و قال اسيف لها :


سامعيني تاني كدة ، المايك معاكي يا حلوة !!


قالت روفيدة ببكاء مصطنع:


بحبك يا أسيف ، بستحمل خيانتك ليا الي كل بيعيرني بيها بس عشان في الاخر بترجع لروفيدة حبيبتك .


قال اسيف بسخرية:


لا ثانية واحدة ، عشان انتي خيالك بقي شحط محط خالص وسعت منك ، خيانتي ليكي ؟! هو انا اتجوزتك و انا مش واخد بالي ، ماخلنيش اتجنن عليكي و اقولك إنك مجرد عشيقة بس مفضلة او كنتي مفضلة عشان كنتي مريحاني و مش بتوجعي دماغي اظبطي كدة و اعقلي كلامك ، اتفقنا يا روحي ؟!


قالت روفيدة ببكاء :


ما انا المفضلة عندك ، العشيقة المفضلة عندك ، اسيف انت كنت أول واحد في حياتي محدش كان قبلك ، انا سلمتلك نفسي انا من حقي ابقي مراتك !!


قال اسيف باحتقار:


بصي يا روفيدة ، الحركات إلي بتعمليها ديه بيعملوها بنات جاية من الشارع ، إنتي وفقتي علي كدة من الأول ، أسيف الروماني مش بتاع جواز و إنتي عارفة كدة كويس ، إنتي عشقتي و طلباتك كلها كانت مجابة بس حتي ديه خسرتيها .


قالت روفيدة بزعر :


يعني إيه ؟!


قال أسيف بسخرية:


يعني انا بح و الحنفية اتقفلت و مفيش أسيف ولا فلوس أسيف بعد كدة ، Good night يا روحي .


ارتدي أسيف ملابسه و تركها و رحل و هنا بكت روفيدة و قالت بتحدي :


مش بالساهل كدة يا أسيف ، هتجوزك يأما عليا و علي اعدائي و يكفيك مكر الست الي راجل يجرح كرامتها كدة .

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع