رواية روح البارت الثالث 3بقلم ريم احمد
رواية روح البارت الثالث 3بقلم ريم احمد
الحلقه الثالثه
قصة ريم
وعدت الايام وروح اضطرت توافق غضب عنها ومحدش كان يعرف اي حاحه غير ريم اختها
ريم‘‘‘هتعملي ايه ياروح وهي بتعيط
روح‘‘‘مفيش حاجه في ايدي اعملها انا لازم اعمل اللي هو عايزو
ريم‘‘‘طيب ليه انتي مش انا مش اللي ماضيه عالعقد ليه مخطبنيش انا
روح‘‘‘عشان ينتقم من القلم اللي انا اديتهولو...ريم انا مش عايزه اي حد يعرف اي حاجه مهما حصل
ريم ‘‘‘وهي بتعيط هو ايه اللي هيحصل ياروح انا خايفه عليكي اوي
روح‘‘‘قامت وحضنتها متقلقيش عليا ياحبيبتي سيبيها لربنا هو اللي عالم بالحال
ريم‘‘انا السبب في اللي انتي فيه انا آسفه بجد آسفه
روح‘‘‘اسكتي متقوليش كده انتي اختي حبيبتي ومهما حصل انا عايزاكي تاخدي بالك من بابا وماما ويوسف ماشي وحضنتها روح ودموعها على خدها
........................................
طبعا جاسر لعب لعبتو وفهم والدي انو ملوش حد وانو شغال في شركه في الامارات وانو قدامو اسبوعين ويسافر وانو عايز ياخدني معاه
بابا معترضش خالص بالعكس كان مبسوط اوي وفرحان اني اتخطبت بسرعه بعد خطوبتي من أحمد ما انتهت عشان كلام الناس
يوم كتب الكتاب بعد يومين وجاسر اتفق مع بابا انو مش عايز فرح وانو هيكتب الكتاب وهيطلع عالمطار الغريبه ان مفبش حد كان معترض بالعكس كانو مرحبين اوي لدرجه انهم مخدوش رأيي
وانا فضلت ساكته والايام بتعدي بسرعه اوي وكل يوم كنت بحاول اشوف طريقه اني اخلص منو بس للاسف مكانش في اي حل تاني وضحيت بحياتي وهضحي بابني عشانهم عشان بحبهم وعشان هما كل حياتي
........................
قبل كتب الكتاب بيوم اتصل جاسر بولدي وقالو انو هيبعت حد بفستان ليا عشان البسو في كتب الكتاب انا كنت معترضه ومتضايقه بس مكنتش قادره اتكلم فضلت ساكته وخلاص
وجيه يوم كتب الكتاب لبست الفستان كان لونو اوف وايت وكلو فصوص كريستال ولازق اوي على جسمي كنت متضايقه لانو عارف اني محجبه بس اختار ليا التفصيله دي المهم لبستو وفي الكوافير كانو مستغربين من جمال الفستان ورقتو ولبست طرحه نفس اللون والمكياج اللي خلاني زي الاميرات كنت سرحانه مفوقتش غير وبابا داخل عليا عشان امضي كنت حاسه ساعتها اني بمضي على ورقه موتي مش جوازي
بابل طلب مني اني استعد عشان ادخل لجاسر كنت ميته من الخوف والرعب مع ان مكنش في حد غير اهلي بس كنت خايفه منو كنت حاسه انو عايز يرد القلم باي طريقه دخلت الاوضه وبابا سابنا وخرج وقفل الباب وراه كنت حاسه اني مخنوقه وخايفه وكانت عينيا في الارض مكنتش مكسوفه اد ما كونت عايزه اقتلو واخلص منو
.......................
جاسر‘‘‘‘قام من مكانو ووقف قدامي.... مبروك ياعروسه ايه مالك باصه في الارض ليه مكسوفه
روح‘‘‘رفعت عنيها وبصتلو وعنيها كلها غضب ومتكلمتش معاه فضلت ساكته وعنيها في عينو
جاسر‘‘‘‘بيكلم نفسو(شكلها زي الاميرات حلوه فعلا كل حاجه فيها حلوه بس عنيها... عنيها غريبه اوي سوادها مش طبيعي) رفع ايدو على وشها ولمس شفايفها وقرب منها اوي
روح‘‘‘‘ابعد عني لوسمحت
جاسر‘‘‘‘كان حاسس انو تايه ولما اتكلمت حس بانفاسها عليه كان بيتمنى اللحظه دي متخلصش
مردش عليها وفضل يقرب منها
روح‘‘‘كانت حايه انها هتتخنق منو بعدتو بايديها عنها وراحت تخرج مسك ايديها وزقها في الحيطه وقرب منها
جاسر‘‘‘انتي دلوقتي ملكي اعمل اللي انا عايزو فاهمه
روح‘‘‘‘بتحدي (لا مش فاهمه بقولك ابعد عندي)
جاسر ‘‘‘‘وقرب من وشها اوي (انا بس هسكت عشان اهلك بس صدقيني انتي حسابك معايا تقل اوي) وشال ايدو من عليها وزقها عالباب
روح‘‘‘خرجت وهي ساكته ومرعوبه كانت عارفه ان اللي جاي أسوأ من اللي فات
.....................................
راحو المطار وهناك روح ودعت اهلها كانت حتى خايفه تعيط لاهلها يحسو باي حاجه... حضنتها ريم اوي وعيطت في حضنها
ريم‘‘‘‘انا اسفه ياروح سامحيني
روح‘‘‘بصتلها بنظره كلها حب (اوعي تقولي كده فاهمه انتي اختي) وباستها على راسها
جاسر مسك ايد روح ودخلو المطار لانهم كانو المفروض يسافرو بس هي كانت عارفه ان كل شغلو في القاهره فعملت حسابها يخرجو بعد ما اهلها يمشو انما هو فضل ساحبها وراه زي العبيطه وساكت
روح‘‘‘اوعى سيب ايدي احنا رايحين فين وايه الطياره دي مش احنا هنرجع القاهره
جاسر‘‘‘‘لا وامشي ساكته احسنلك
روح‘‘‘انتي موديني على فين يازفت انت
جاسر ‘‘‘وقف وعصر ايديها اكتر وهي بتتوجع
انا هسكت لغايه ما نوصل بس لو عايزه توصلي حلوه زي مانتي وسليمه قولي كلمه تانيه
روح‘‘‘وهي ماسكه نفسها وعايزه تبان قويه قالتلو (وهتعمل ايه يعني انتي هتخوفني)
جاسر ‘‘‘وهومتغاظ (هوريكي دلوقتي هعمل ايه)
وسحبها وراه تاني ودخلو الطياره كانت صغيره زي بتاعت رجال الاعمال
روح‘‘‘‘دخلت عجبتها الطياره اوي بس كانت بتتعامل بقله اهتمام عشان تستفزوا
جاسر‘‘‘اقعدي هنا
روح‘‘‘قعدت مكانها وفضلت ساكته
جاسر‘‘‘ قعد قصادها طول الرحله وعينوا عليها
روح‘‘‘كانت ميته من الرعب بصاتو كانت تخوف كانت تدل على انو ناوي يعذبها بس هي كانت بتطنشو ومرفعتش عنيها عليه
.........................................
حطت الطياره بيهم وروح متعرفش حتى هي فين بس هي اتاكدت انها لندن من المضيفه وهي بتكلمها
خرجو بره المطار وفي عربيهوكانت مستنياهم ووصلو البيت كان عباره عن قصر كبير كان حاجه فوق الخيال روح فضلت مستغربه اللي هي فيه
روح‘‘‘‘في نفسها(هو غني اوي كده واما هو عندو ده كلو ليه بيتجوز بالطريقه دي ومش عايز حد يعرف وعايز الطفل بس ليه) فاقت من شرودها وهو بيقولها انتي هتفضلي واقفه ونادى على واحده من الخدم تطلعني الاوضه... دخلت الاوضه كانت تحفه فنيه كبيره اوي وحمامها كان تحفه والسرير وكل حاجه فيها كانت متتوصفش فضلت سرحانه كتير وبتفرج عليها لغايه ما الباب اتفتح وهو دخل اتخضيت كنت حاسه انو هينتقم على طول بصاتو كانت كلها غل وغضب مني حاولت امسك نفسي وابقى قويه... بس هو فضل يقرب مني بالراحة زي الاسد اللي هيجم على فريستو... بس انا وقفت مكاني متحركتش ‘‘‘
جاسر‘‘‘في نفسو (عامله نفسك قويه ومش خايفه طيب دلوقتي تعرفي ان الله حق) قرب منها اوي لدرجه ان مبقاش في مسافه منهم ونزل لمستواها وهمس بصوت واطي... مش هتغيري هدومك
روح‘‘‘كانت اعصابها سابت من اللي بيعملو.. عمرها ما حد قرب منها كده مسكت نفسها(وقالت...اطلع بره عشان اغير هدومي)
جاسر‘‘‘‘بضحكه عاليه بس انا دلوقتي جوزك ولا ايه
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق