القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عاشق ليلي الفصل الثالث 3بقلم مني راضي



رواية عاشق ليلي الفصل الثالث 3بقلم مني راضي 





رواية عاشق ليلي الفصل الثالث 3بقلم مني راضي 




الفصل الثالث 💙

اتصلت جهاد بليلي تخبرها بسرعه حضورها للمشفي وبالفعل ذهبت للمشفي وعندما وصلت وجدت عائلتها ذهبت إليهم مسرعه وقالت : مروه ايه اللي حصل

بكت مروه وقالت : ادعيلهم ياليلي هما في العمليات دلوقتي عمو وجدو عمله حادثه

انهارت ليلي وذهبت للعمليات لكن رفض الأطباء دخول ليلي العمليات معهم وقفت بجوار مروه وحضر عمها ومعه حسن للمشفي بعد عشر دقائق خرج الطبيب يخبرهم بوفاه والد ليلي بسبب إصابته الشديده وان جدها مازال بالعملية لكن لم ينهي كلمته حتى خرج الطبيب الآخر يبلغهم بوفاه الجد أيضا انهارت ليلي ومروه واغمي على ليلي واعطتها جهاد مهدئ

كان عمر يحاول الوصول لليلي لكن لم ترد عليه فظن انها بعمليه ولم تخبره فعاد للقصر

عندما وصل سمع عمه يقول : عرفت ان رضوان وابنه ماته في حادثه من شويه

قال والد عمر : انت بتتكلم بجد ابنه مين محمود

قال : لا للاسف

سمع عمر كلامهم وقال : ليلي واتصل بجدتها وأخبرته أن والد ليلي توفي وأنها ذهبت للقصر

غضب عمر كثيرا ولعن الظروف التي تمنعه أن يكون بجانبها اخذ يضرب بيده حتى ينفس عن غضبه وهنا دخل عليه والده وقال : مين ليلي دي ياعمر

قال بعصبيه : ليلي دي هتبقى مراتي ومحدش من حقه يتدخل ويمنعني

فقال : وايه علاقتها بعيله رضوان

قال عمر : حفيده رضوان وبنت اللي مات اللي عمي قتل امها ارتحت

غضب والده وقال : الجوازه دي مش ممكن تتم ابدا فاهم

تدخلت والده عمر وقالت : اهدي ياعمر طيب براحه بابا عايز مصلحتك

صرخ طاهر بوجه والده وتركه وخرج

خرجت والدته ورائه واخذته لغرفتها وذهبت إليهم رباب وقالت : انت رايح فين ياعمر اوعي تروحلها لو حد شافك هناك هتعملها مشكله

قال : مش قادر اسيبها لوحدها وانا عارف ان عمها وابنه طمعانين فيها لازم اكون جمبها واحميها

فقالت والدته : اصبر وهي اكيد هتتصل بيك ساعتها تروحلها ياعمر

اقتنع عمر بكلام والدته ورباب وقال : انا هقف بالعربيه قريب من القصر عشان لو احتاجتني

فربتت والدته على كتفه وتركهم وخرج


كانت ليلي بالقصر تبكي بشده على فراق والدها وجدها وصعدت لغرفتها لتتصل بعمر وعندما أمسكت هاتفها وجدته متصل كثيرا وأرسل لها رسايل أيضا فاتصلت به عندما سمعت صوته أخذت تبكي وتقول : ماته ياعمر خلاص ماته انا تعبانه اوي مش قادره استحمل

قال عمر : اهدي ياحبيبتي عشان خاطري ادعيلهم وانا جمبك ومش هسيبك ابدا انا واقف قريب من القصر تعالى

قالت : صعب انزل دلوقتي هحاول شويه كده هتفضل موجود

قال : هستناكي ياحبيبتي

بعد انتهاء العزاء ذهبت ليلي لعمر وركبت معه السياره

صدم عمر من شكلها لقد دبلت عيونها من البكاء وارتمت بحضنه وأخذت تبكي بشده فربت على كتفها لتهدء وبعد قليل وجدها نائمه فتركها لترتاح لكن آن هاتفها بعد نصف ساعه تقريبا كانت مروه تبحث عنها ف استيقظت وقالت : انا لازم ارجع القصر ياعمر

فقال : خلي بالك على نفسك وتكلميني على طول تطمنيني عليكي

فقالت ليلي : مبقليش حد غيرك ياعمر خلاص اوعي تسيبني

فقال عمر : حتى لو عايز ابعد مش هقدر ياليلي انتي حياتي كلها وقبلها قبله رقيقهبعد مرور يومان لم يستطيع حسن الانتظار وطلب حضور المحامي لفتح الوصيه وصدم هو ووالده منها فوالد ليلي كتب كل مايملك لها وجدها قام بكتابه القصر مناصفه بينها وبين مروه

صدم عمها وقال : الوصيه دي مزوره اكيد نصبتي عليه ياحراميه

قالت ليلي وهي مصدومه : والله العظيم معرفش حاجه عن الموضوع ده انا زي زيكو والله

امسكها حين من يدها بشده وقال : هتتنازلي دلوقتي حالا عن نصيبك ف القصر والشركه والا هتشوفي وش تاني خالص فاهمه

غضبت منه وقالت : مش هتنازل ياحسن واللي عندك اعمله وتركتهم وذهبت الشركه عند عمر كانت هذه أول مره تذهب إليه وصدم عندما أخبرته السكرتيره بحضورها وقال : ليلي انتي كويسه

قصت عليه ليلي ماحدث وتهديد حسن لها

فغضب وقال : متخافيش ياليلي انا جمبك ومعاكي ميقدرش يعمل حاجه هيلاقيني قدامه

فقالت : عمر انا عايزه اعملك توكيل عشان تتصرف انت

فقال : لا ياليلي انا معاكي متخافيش المحامي بتاعي هيكون معاكي في كل حاجه


عادت ليلي لحياتها بالمشفي وقامت بتجهيز البيت لتفاجئ عمر وهو كان يفكر كيف سيخبرها بالحقيقه وكل مره كان يفشل في أخبارها بذلك

كانت مروه على تواصل مع ليلي وقالت : انا قلقانه عليكي ياليلي حسن ممكن يعمل اي حاجه عشان الفلوس

فقالت ليلي : متخافيش يامروه عمر جمبي والمحامي كمان وبعدين اوعي تسمعي كلامه وتتنازلي عن القصر

فقالت مروه : لا متخافيش بابا وقف قصاده وقاله ملكش دعوه بيها

كان حسن بالفعل يدبر مكيده لليلي واتصل بها وقال : الهانم ممكن تشرف عشان تمضي ورق مهم

فقالت : حاضر هاجي ف المعاد

اتصلت بعمر لتطلب منه أن يذهب معها فقال : مش هينفع ياحبيبتي هيقوله اني طمعان فيكي انا هبعت المحامي معاكي متقلقيش

وبالفعل ذهبت مع المحامي الشركه وعندما وأهم حسن علم أن المحامي سيخبرها كل شئ وخطته لن تتم

وبالفعل أخبرها المحامي أن هذه أوراق تنازل عن كل شئ فغضبت وقالت : جرب حاجه تانيه وهتلاقيني برده قصادك فاهم وتركته وذهبت لمكتب عمها وقال : ايه ياليلي فيه ايه

قالت : عمي ممكن تشتري نصيبي في الشركه انا مش عايزه مشاكل اكتر من كده ولو مش هتشتره هشوف حد تاني وتركته وذهبت كان عمر من أخبرها أن تقول ذلك فغضب وذهب لابنه أخبره بما قالته فاقسم على قتلها


كان عمر يجلس مع والده بالشركه لمراجعه المناقصة ودخل عمه وقال : هو حبيبتك بجد ورثت نص القصر والشركه

فقال عمر بعصبيه : وده يخصك في ايه

فقال : طبعا يخصني خليها تعملك توكيل وننتقم منهم

فقال بغضب وصوت عالي : اقسم بالله لو جيبت سيرتها هتشوف مني وش تاني ملكش دعوه بيها طلعها بره اللعبه بتاعتك فاهم


قابلت ليلي عمر وقصت عليه ماحدث وقالت : انا هكتب نصيبي في القصر لمروه انا كفايه عليا بيتنا

فقال : اللي عايزه تعمليه انا معاكي متقلقيش

ابتسمت ليلي وقالت : انا مش عارفه لولاك كنت هعمل ايه ربنا يخليك ليا وبعدين انا عايزه اروح بيتنا يلا وديني دلوقتي

فذهب معها وصدم عندما دخل لقد تم ترتيبه واصبح جاهزا

قال عمر : انتي خلصتيه امتى

قالت : من ساعه ما شفته وانا شغاله فيه عشان اعملك مفجاه ايه رايك

سكت عمر ولم يرد من صدمته فقالت : عمر يلا بقى عشان تتجوز ونعيش سوا

سكت عمر ولم يجد حجه لتأجيل ذلك فغضبت ليلي وقالت : انت مبقيتش تحبني زي زمان لو مش عايز تكمل معايا عرفتي

فقال عمر : ابدا ياليلي بس مش عايزين نتسرع براحتنا يعني

صدمت ليلي من كلامه وبكت بشده وقالت : انت مستحيل تكون عمر اللي بيحبني وميقدرش يعيش من غيري انا مش مصدقه عموما انا بعفيك من أي وعد وهبعد عنك ياعمر عشان ترتاح

امسكها عمر من يدها وقال : ليلي انا بحبك والله العظيم بحبك ومقدرش اعيش من غيرك ازاي تفكري عكس كده انهارت ليلي وأخذت تكسر كل شئ بالمنزل

امسكها عمر رغما عنها وقال : انتي مش فاهمه حاجه ياليلي ولا حاسه باللي انا فيه انا بتعزب ياليلي انا خايف احكيلك الحقيقه تبعدي انتي وتسيبيني والله العظيم مكنتش اعرف انتي مين لما حبيتك

قالت ليلي : انا مش فاهمه حاجه ف ايه ياعمر

قال عمر : انا من عائله الشربيني العيله المتهمه بقتل مامتك ياليلي اقسم بالله مكنتش اعرف لحد ماشفت حسن وقلتيلي انه ابن عمك خوفت احكيلك تسيبيني

صدمت ليلي من كلامه لم تستطيع التحدث

بكي عمر كثيرا وقال : سامحيني ياليلي غصب عني مقدرتش اقولك الحقيقه

نظرت له بغضب وقالت : انت لو بتثق في حبي بجد كنت عرفتني الحقيقه مش تكدب عليا وحاولت الذهاب لكنه منعها فانفعلت عليه وتركته وذهبت

يتبع.....

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع