رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع البارت الواحد وخمسون 51الاخيره بقلم ندي علي حبيب
رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع البارت الواحد وخمسون 51الاخيره بقلم ندي علي حبيب
حين تقع في الحب 4
الاخيره
الكاتبه / ندي علي حبيب
فات شهر علي العرسان اسر وحبيبه اصبحو كيان بمعني الكلمه جسدين بروح وحده مش مصدقين ان بعد كل دا خلاص بقو سوا بدون حدود ومقيدات قدامهم حبهم لبعض كل يوم بيكبر اسر اللي بيتعامل مع حبيبه علي انها بنته مش مراته حنيته عليها مخليه حبيبها واثقه في نفسها وفي اختيارها لحبيبها و مبسوطين مع بعض اووي "
" مصطفي وفرحه اللي فعلا اللي اتمنو لو كانو شافو بعض من زمان مكنوش ضيعو ثانيه وحده بعيده عن بعض عشقهم لبعض مخليهم مش فاكرين اي حاجه في الدنيا فرحه اكتشفت مصطفي رومانسي هادي حنون غير مصطفي الغيور والمتحكم حست انها خلاص روحها فعلا مكتمله ومش طالبه حاجه تانيه من الدنيا دي "
" شم النسيم خلاص مبقاش عليه غير ايام الجد قرر يعزم عيلة الالفي يقضو شم النسيم في الريف عندهم وفعلا الكل وافق وقررو يروحو يقضو اليوم هناك "
...............
" يوم شم النسيم الصبح حوالي الساعه 10
في ارض كبيره وواسعه وكلها خضرا ورا بيت الحد علطول العيله كلها متجمعه علي مفرش كبيرررر اووي وقدامهم فسيخ ورنجه وتوته وبصل وشيبسي وبيبسي وعيش وسلطه والكل بيضحك ومبسوط اووي صوت الطيور والاشجار والمناظر الطبيعيه فعلا تريح الاعصاب "
نيرا بصت لندي بغمزه : ندووش في البلد هنا عقارب وبرايص وحجات من دي ولا اطمن ؟
ندي بتكثيل البراءه : هو في يا نيرو بس مش الحشرات يعني في عقارب بس بشر
فرحه بهمس لحبيبه : ممكن تكون علي اسم اسماء او اميره وكدا
حبيبه كتمت الضحك بالعافيه : احم الا قوليلي يا اسماء انتي ليه مش بتغطي شعرك يعني اناي كبيره وعقله يعني وعرفه ان كدا حرام
عزه وهي بتلعب في الفون : هي بغله ايوا بس مش عقله ؟
ندي : يادي الشوره اللي حطه روحنا علي جمل وجينا علي بطه اسماء مين اللي تلبس طرحه والحرير بتاعها تعمل فيه ايه ما تتكلمي علي قدك يا بيبو
نيرا : بصو ملناش دعوه بيهم خليهم في نفسهم
" كل دا تحت انظار اميره واسماء اللي نفسهم يقطعوهم حتت بس ساكتين علشان بيخافو مصطفي وكريم "
"ندي راحت قعدت جنب عاصي اللي مش عارف يقطع الفسيخه وقرفان اووي "
ندي بضحك : انت بتعنل ايه الفسيخ مش بتقطع كدا " ومسكتها وبدأت تطلع اللحم وتحط قدام عاصي " يلا افتح بوقك كدا
عاصي بقرف وهو بيبعد ايدها: ندي بجد قرفان انا باكل لحمه طريه الفكره في حد ذاتها تقرف مش طاايق بصراحه
ندي برجاء : ولو قولتلك علشاني صدقني هيعجبك جرب بس كدا " وحطت حته في بوقه " ها رأيك ايه ؟
عاصي اكلها غصب : بس مش هاكل منه تاني هاكل تونه انا وانتي كملي اكلك في البتاع دا
ندي بهمس غيظ لعاصي : بوسني ؟
عاصي بستغرب وعدم فهمه : اعمل ايه ؟ ابوسك !هو انا ببطل اصلا ؟
ندي بصت ليه : ايوا بوسني ايه راجل بيبوس مراته مفيهاش حاجه ؟
عاصي بهمس مغري : حبيبي انا ماسك نفسي عنك بالعافيه وانتي بتقوليلي بوسني وفي وسط العيله الموضوع مش مطمن ؟
ندي بغيره : شايف اسماء العقربه بتبص عليك ازاي هتاكلك بعينها اللي تتخلع دي عقلي بيقولي اقوم اجيبها بشعرها واغطسها في الترعه اللي هناك دي
عاصي بضحك : حبيبي الغيران دا لالا يستحق البوس " وقرب من خدها وخطف بوسه سريعه "
ندي ببتسامه : مين كان يتخيل ان احبك الحب دا يا عاصي بقيت كيان جوايا ولا اقدر اسيبه ولا اقدر ابعد عنه
عاصي بحب : انا عوزك قريبه علطول يا ندوش علشان بختصار انتي كل حاجه في حياتي
ندي بضحك رومانسي : بحب طريقتك وانت بتكلمني لما تكون هادي ورومانسي وبحبك وقت لما تضايق مني وتضحك وسط غضبك وبحبك لما تعير عليا وتفضل تزعق ليا بختصار انت بطل روايه انا كتبتها في خيالي يا عاصي
عاصي بحب : وانا اديتك قلبي عليكي التصرف فيه انا ماشي بعقلي بس لكن مفاتيح قلبي في ايديكي
................
اسر عمال يقرص في حبيبه من تحت لتحت حبيبه بصت بغضب ليه
حبيبه بغضب : جوووزي انت بتقرص فيااا ليه قرصتك بتوجع
اسر بهمس: اعملك اييه يعني ما انتي وحشتيني انا بس بقالي شهر متجوز المفروض مكنتش خرجت كنا قدينا شم النسيم في بيتنا بطريقتنا " وغمز "
حبيبه : علي فكره الجو جميل واليوم حلو ولو كنا فضلنا لوحدنا مجناش معاهم كنا هنمل لكن شوف الفرحه في عيون الكل ازاي
اسر بص في عيونها بحب : طيب اعمل ايه مش عاوز اشوف ولا اسمع ولا اتكلم مع حد غيرك وبس كنتي ملكة قلبي قبل ما نتجوز وفكرت بعد الجواز هرتاح من حبك شويه لقيتني بحبك اكتر واكتر قوليلي حل ؟
حبيبه بحب : الحل انك تحبني يعني حبني كمان انا بتنفسك وانت بتتنفسني وانا مش طالبه اي حاجه من الدنيا دي غيرك انت وبس مالك لقلبي طول العمر
اسر بغمزه : قومي اقولك كلمة سر جوا ؟
حبيبه بخجل : اتلم احنا مش في بيتنا وقدر ابويا قاعد بيبص علينا هااا اتللم
اسر :يعني مفيش تصبيره خالص
حبيبه : تؤتؤ لما نروح هديك اللي انت عاوزه لكن هنا نوووو
................
"غسان بيبص علي عاصي وندي اللي بيضحكو بحب وعلي اسر وحبيبه وهو مبتسم فرحان ان عيلته كبرت علي الحب والموده فرحان انه عنده عيله وكل يوم بتكبر جواه مشاعر كتير اووي مش عارف يفسرها بس اللي عرفه وحسه انه مبسووط "
نور بضيق وهي بتديله ادم : غسااان خد ادم شويه بقااا هبطت رضاعته بس مش راضي يسكت ؟
غسان اخد ادم منها :مااالك يلااا مايع لييه كدا دا انت ابن المقدم غساان يعني لازم تكون ناشف
محمد بضحك : نااشف اه كاان اللي قبله نشف يا غاالي ؟
غسان بضحك : لاء دا فلت كدا معرفتش اربيه صح لكن في دا عندي امل انشالله
سيف : امل ماااتت
قاسم بضحك : وهو دا اللي فيه امل يا عم محمد
محمد : انا مقولتش ان تربية عاصي فيها امل ولا عمري هقول
عمر بضحك : بيعجبني فيك انت فاهم صح يا ميدو
" عزه راحت اخدت منه ادم وفضلت تلعب معاه وهي قعدة جنب امها ومبسووطه بيه اووي "
نور بصت لغسان : انت سرحان ليه كدا يا حبيبي ؟
غسان ببتسامه : مبسووط من لمتنا والعزوه اللي احنا فيها صراحه مكنتش اتخيل في يوم يكون عندي عيله حلوه كدا بدأنا من الصفر وشكلنا خلاص خلصنا عد
نور ببتسامه : بدأنا من الصفر وعدينا مشاكل وصعوبات ووجهنا المستحيل واحنا مع بعض بدأنا احنا الاتنين وبقا عندنا عيله
غسان : كنت مفكر ان الحب دا مش حقيقي وهري علي الفاضي بس مكنتش متوقع ان هقع في الحب يا نور
نور مسكت ايده ببتسامه : علشان حبنا كان صادق مرينا بكل اللي فات وهنمر بكل اللي جي كمان المهم اننا مع بعض هنقع في الحب مره واتنين وتلاته بس الغريب انتا بنقع في حب نفس الشخص
...............
مصطفي : فرحه ابغي اخدك في حضني بس مش عارف اعملها ازاي
فرحه بضحك : لالالا والنبي اجمد لحد ما نكون لوحدنا وبعدددين اييه مشبعتش مني
مصطفي بعشق : دا انتي ادمااان دااا انتي كييف وانا ادمنته يا فرحتي
فرحه بصتله بحب : هحبك اكتر من كدا ايه هتجنن بعد كدا يا صاصتي
مصطفي : الجنون معاكي حلو يا عيون صاصتك
فرحه بضحك : لالالا عيون صاصتك دي بضعف قدامها متقولهاااش قدامي كتيررر
مصطفي بغمزه : طب ايه قومي نطلع بقااا
فرحه برجاء : لاء علشان خاطري خلينا قعدين شويه القعده حلوه والكل احلي
مصطفي بهمس : وحشاااني طيب اعمل اي ؟
فرحه : علشاااني يا صاصتي خلينا قعدين
مصطفي بحب : علشانك هعد العمر كله
...................
نيرا سنده راسها علي كريم ومبتسمه : واد يا كيمو انا بحبك اووي
كريم ببتسامه : طب ما انا عارف
نيرا بغيظ : تصدق ان انا غلطانه ان بحب فيك
كريم مسك ايدها بضحك : خدي بس بهزر معاكي ابت دا انتي للحته الشمال يا بت دا انا بحبك قد ما بحب القهوه
نيرا بضحك : قد ما بتحب القهوه لاء دا انا كدا اتأكدت من حبك ليا
كريم بص ليها : حبيبي ليله تعالي ننسي فيعا اللي رااح
نيرا بهمس : كيموو احنا لسه مفيش حاجه راحت ؟
كريم بهمس : مفيش اي حاجه خالص خالص
نيرا ضحكت وقامت من جنبه وشغلت اغنيه " في عشق البنات "
غسان : جينا لوجع الراس بقااا
الجد : خلينا نفرح مش كل يوم عيلة الالفي عندنا
منير : والله يا حج فرحتنا النهارده مع جو الاراضي التراب والترعه والشمس والبهجه دي بالدنيا وما فيها
الجد : انت بس علشان راجل طيب وعينك مليانه شايف الدنيا حلوه يا حج منير وبعدين اليوم حلو بيكم
نور : سقفووو بقااا خلينا نفرح شويه
"العيله كلها قعدت تصقف بفرحه وسعاده وضحك "
حبيبه ببتسامه لاسر : قالتلي بريدك يا ولد عمي تعال دوق العسل سايل علي فمي علي مهلك علي ما بحمل الضمه
اسر بهمس : اجي اووي مجيش ليه "وباسها من خدها بضحك "
غسان بص لنور ببتسامه : علي مهلك علي ده انا حيلة ابوي وامي والله حيلتهم
البنات بدأت تسقف : نعناع الجنينه المسقي في حيضانه شجر المز طرح ضلل علي عيدانه
عاصي ببتسامه لندي : في عشق البنات انا فوقت نابي اليوم طرمبيلي وقف علاجته بندر يوم قدمت شكوتي لحاكم الخرمطوم اجل جلستي لما القياامه تقووم
ندي بهمس : بحبك علي فكره
عاصي بحب : بموت فيكي علي فكره اتعلمت الجنون منك ووقعت ومحدش سمي عليا
في الاخر الحريم فضلو يتكلمو مع بعض عن امور البيت واللي عندها حاجه بتقولها ومبسوطين اووي بالقعده والرجاله فضلت تتكلم عن الشغل وعن امور الدوله والكوره وفعلا حاجه في منتهي الجمال
" الإبتسامه علي وش كل واحد مش قادره تفارقه عيلة الالفي فعلا كبرت كلهم وقعين في حب بعض محدش مجبور علي التاني عيله كل اللي بيتعامل فيها بيتعامل بقلبه مش بعقله الحب والموده بس اللي موجودين فيها عشنا معاها كتير اووي وجينا لنهايه الاخره وهي السعاده الدايمه لكل فرد فيها الحب الحقيقي هو اللي بيفضل لأخر الطريق "
.........................
" بعد مرور سنه "
ندي طلعت من الحمام ومعاها اختبار حمل ووقفت فدام عاصي المتوتر : زوووجي قرة عيني انا حاااااااامل بجد
عاصي حضنها بفرحه : يااااااربي علي دي فرحه الهبله بتاعتي اللي خطفت قلبي هتجيب ليا اهبل امر منها
ندي بغيظ : قصدك هبله انا عوزه بنت واسميها ليلي مليش فيه
عاصي : ياستي اللي يجيبو ربنا كويس
ندي بغيظ : لاء انا عوزه بنت واسميها ليلي مليش دعوه بقا
عاصي قعد علي السرير : دي بتدور علي النكد بإبره هي كانت ايجة يا ندي وانا عرفنا بنت ولا ولد دا انتي لسه يادوب عرفين من دقايق
ندي اتنطت بفرحه : انااااا حااااامل حااااااامل
عاصي وقفها بزعيق : بطلي نط كدا مش هنلحق نفرح بالحمل حتي دا انتي محتاجه حراسه خاصه بعد كدا " وحضنها بفرحه وندي بدلته الحضن بسعاده كبيره "
.......................
اسر نايم وفي حضنه حبيبه بيسمعو فيلم رومانسي
حبيبه : ياااااه علي الراحه اللي انا فيها اخيرااا اتلميت عليك يووم كامل تخيل ان انا مبقتش اشوفك غير ساعتين في اليوم وبقيت اليوم في الشغل يعني انا شهادة حق مش عوزه غير ان افضل حبساك في حضني كدا وانت عاوز ايه احكيلي ؟ .... اسر ؟ " وبصت عليه كان اسر في سابع نومه حبيبه ابتسمت وغطيته كويس وحضنته وطفت التلفزيون ونامت بسعاده مع حبيب طفولتها
..........................
" عند مصطفي "
فرحه وقفه قدام مصطفي اللي قاعد علي الكنبه بيتفرج علي الماتش وبتتكلم بشوق : عوزه تفاح اخضر يعني مررر كدا واكل منه بس يكون طري وجواه مايه وفي نفس الوقت جااامد ايواااا انا عوزه لمووون
مصطفي بصلها : لما 3 شهور الوحم يعدو اكون خلاص مبقاش فيا مخ ولا نخاع حتي
فرحه : طب هقولك سيبك من الحامض خليك معايا انا عوزه سكر نبات اللي كان بيجي زمان في اكياس حمرا دا فكره
مصطفي بضحك : انا مش فاكر حاجه غيرك يا غرحتي وصدقيني هخدك المول واللي نفسك فيه تشتريه
فرحه بحب : طيب انا بحبك كدا ليه يعني ليه مش بحبك براحه
مصطفي شدها عليه بحب : دي ترجعلك بقا بس من نحيتي هبحبك كدا يوم شويه لحد ما خلاص قلبي يتملي حبك للأخر
...........................
" عند كريم "
نيرا قعده قدامه علي السرير بتسمع ليه قرأن سورة يوسف ومندمجه اووي في التسميع وكريم بيسمع ليها بحب
نيرا : صدق الله العظيم هااا اي رأيك تسميعي حلو ؟
كريم ببتسامه : قمر يا قلبي وعندي ليكي لما تخلصي المصحف ليكي عندي هديه كبيره هتفرحك
نيرا ببتسامه : انت هديتي يا كيمو وحودك جنبي عرفني ايه هو الحب
كريم بحب : اتمنيتك من الدنيا ونولتك يا قلب كريم
نيرا : معرفتش اكتمال الروح بالروح غير لما قابلتك علي فكره
.....................
" ونسيت اقولكم ان نور وغسان ومعاهم ادم الالفي طبعا وعمر ونورهان ويمني ومحمد وقاسم ونسمه راحو يعملو عمره في السعوديه "
نور مسكه ايد غسان وبصه ليه ببتسامه وهي لبسه عبايه وطرحه وبيدورو حولين الكعبه : كيف لي لا اعشقك وانت الذي يبتسم قلبي حين اسمع صوتك ، كيف لي لا اعشقك وانا معك شعرت لاول مره ما تعني كلمة العوض
غسان بص ليها ببتسامه وعشق : كل زوج بزوجته معجب ف والله اني بكِ لمغرم
" تمت بنجاح "
اللي عاوز الروايه الجديده يعمل انضمام👈 من هناااااا
الرواية كامله👈( حين تقع في الحب)
اضغط على اسم الروايه 🖕🖕🖕🖕
تعليقات
إرسال تعليق