القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قصر المغربي البارت التاسع 9بقلم ريل محمد


رواية قصر المغربي البارت التاسع 9بقلم ريل محمد 






رواية قصر المغربي البارت التاسع 9بقلم ريل محمد 





#قصر_المغربي9

#ريل_محمد


:انا عايزة افكر

:تمام يا بنتي فكري كويس و انتو و هو بيبص على منار امها ممنوع حد يضغط عليها

 عند ياسين و ملك في العربية وهم رايحين القصر رن تليفون ياسين للمرة الف

: تكونش دي السكرتيرة تاني

ضحك عليها : مش عارف و شاف التليفون دا زين اخويا

:تصدق نسيته انه موجود في الكون

رد ياسين و اتكلم معاه و قاله انه هيجي بكرة

:بيقول هيجي بكرة

:يوصل بالسلامة ان شاء الله

رن تليفون ياسين تاني بص فيه وضحك

بسخرية: شغل دي السكرتيرة صح

:ايواة

ورد :ايوا يا إسراء...... لا الملف دا مرجعتوش سبيه انا بكرة هرجعه....... أدى ملف شركة... لمستر عزيز... اوكي وقفل

اما ملك فبصت له بزعل... 

: انت نازل الشغل بكرة

:معلش يا حبيبتي بس انت شايفة بعينك كل حاجة واقفة في الشغل

:يوووه

:وعد اول ما فضى شوية هخدك شهر عسل في المكان اللي تحبيه

:انا مش عايزة شهر عسل ولا عايزة اروح اي مكان انا عايزاك تفضل معاي و بعدين احنا مكملناش تلات ايام لحقت تزهج مني

: لا والله انا ازهج من نفسي مزهجش منك انا لو عليا أفضل معاك طول اليوم بس انتي عارفة الشغل

:ما انا خايفة إن الشغل ياخذك مني

:مفيش حاجة تأخذني منك  وانت كمان اسبوع هتنزلي الكلية بصي اول متخلصي تيجي عندي و نرجع سوا و ممكن كمان اعلمك شوية حاجات في الشغل

:ماشي

و هو بيقرصها من انفها :افردي وشك و يلا ننزل

:ااايي و قرصته من جمبه

:ااه يا مجنونة 

:ما انت اللي بتبداء الأول 

: احنا لازم نطلع الضرب من علاقتنا لأن ايدك ما شاء الله

دخلو من الباب وهم مبسوطين و كانت الأجواء متوترة

:خير يا جماعة مالكم

:مفيش يا حبيبي

: على العموم انا عندي خبر حلو زين جاي بكرة

نيرمين بدموع تعبر عن شوقها لابنها يا حبيبي دا وحشني اوي... فرح الجميع و تمنو له السلامة

اخذ ياسين أدهم الا الخارج بعد انا لاحظ عليه الحزن و الغضب في نظراته لمرات عمه

: في ايه يا أدهم متخدها قلمين احسن

:ياريت

:في ايه لده.. و مالكم كلكم

: انا طلبت ايد منة

: وافقت!؟؟

:لا امها الرفضت و حاولت تتغط عليها

:إن شاء الله توافق

:طول ما الست دي فوشها مش هتسبها توافق... بفكر اسجنها

:لا انت اتجننت خالص

:عارف لما عمك فتح مستشفى في الصعيد و بقى يروح كتير استغربت بس دلوقتي حسيت بيه الست دي تطفش بلد

فرط ياسين من الضحك : عيب عليك دي هتبقى حماتك

........

عند منة وملك

: وانا دلوقتي مش عارفة اوفق ولالا

: انا مش هقولك غير انك لازم تعملي استخارة و تسمعي قلبك مش كلام حد

: انا مش عارفة انا ملحقتش احبه بس كمان عندي ميول ليه و ببقى مبسوطة وانا معاه

:يبقى تحاولي تدي ليه ولقلبك فرصة

: يبقى هعمل استخارة و اخد قراري

:إن شاء الله خير...... حصل ايه امبارح

:حكت لها اللي حصل والهدايا اللي جبهالها

:يعيني دا واقع على آخر...

ابتسمت منة بخجل

................

في المساء...............

: هات تليفونك دا

: خدي.... قفلته

:يا أخي هو ايه اليوم كله لوك لوك لوك

: مهو الايام دي في ضغط وانا مش موجود عشان كذا هنزل بكرة

: خلاص بلاها سيرة الشغل بحسه ضرتي

: لا انتي ملكيش منافس و بعدين بصلها بجراءة ايه القمر دا

بكسوف :عجبك

بوقاحةة : اووي دا انا مش، مستحمل اشوفو عليكي

: بس، بقى متسيب السفالة دي بقى

: سفالة ايه دا احنا لسه بنقول يا هادي تعال اقلك على حاجة

نسيبهم احنا و نروح عند ناس برا القصر

: شكرا يا ابوي بس الحاجات دي كتير

: مفيش كتير عليكي يا بنتي انا مقصر فيكم و على طول مسافر سامحيني

: انا مزعلش، منك واصل يا ابوي بعدين ما انا عارفة انك مشغول

:تسلميلي.... انا سجلت لك في الجامعة و تنزلي مصر كمان اسبوعين عشان الكلية

احتضنت والدها و هما يتجاذبا الحديث

_____________


عند أدهم في الشغل و هو بيجهز عشان عنده مأمورية اتصل بمنة و أخبرها انه طالع مأمورية كام ايام و هيرجع ياريت تكون اخدت قرارها و تدي فرصة لقلبها يحبو زي ما بيحبها 

____________

في اليوم التالي

صحيت ملك و صحت ياسين علشان يروح الشغل وجهزت له لبسه بعد ما لبس كانت بتربط له القرافة

:اوعك تبص على أي وحدة في الشركة

: ولو بصيت ...... شدته من القرافة لمستواها و همست و هي تضيقها لتخنقه : هتموت على أيدي

: لا وعلى ايه انا اصلا عيني مليانة

:شطور يا قلبي

:طيب بما اني شطور كافئيني

: عايز ايه

وهو عينه على شفايفها ب. و. س. ة

: عينيا و باس.ته من خده

:لا مش كدا....... و أخذ شفا. يف. ها في قب. لة لوقت طويل و ابتعد و هو يلهث و يخلع الجكت و هو يعبث في جس. دها 

: خلاص انت رايح الشغل

:الشغل يتأجل

و هي تخرجه من الغرفة و تحمل الجكت بتاعه :لا ما يتاجلش و بعدين مستنينا تحت على الفطار 

نزله و فطرو و ودعها وراح الشركة و بعد ما خلص راح جاب زين من المطار وراحو البيت و كان الكل في استقباله فهو كان يدرس في الخارج و يأتي في الإجازات ايام قليلة

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع