رواية احببتها من كلماتها الفصل السابع والثامن 7_8بقلم هاجر محمد
رواية احببتها من كلماتها الفصل السابع والثامن 7_8بقلم هاجر محمد
#أحببتها من كلماتها
#الفصل 7
جه اليوم التالت وكان موافق الخميس واليوم ده كان صدمات بالنسبالي لقيتهم بيقولوا في الجروبات ان النتيجة انهاردة وطبعا التوتر بدأ بابا كان موجود ولاحظ اني مطلعتش افطر معاهم دخل عندي وعرف وقعد يهديني ويخرجني من مود التوتر وخدني وطلعنا فطرنا وقت الفطار عدا في توتر وضحك وبعدين دخلت اوضتي عشان اشوف النتيجة لقيت شيماء بعتالي
:ـ سما النتيجة انهاردة مش كانوا بيقولوا بكره انا عايزه افرح واتجوز مش عايزه النتيجة دلوقتي
رديت عليها:ـ دا على اساس لو بكره انتي هتتجوزي بكره مثلا دي قراية فاتحة ياكلب البحر
:ـ اه صدقي بس برضوا مكنتش هجيبها بكره
:ـ و محمود هيسيبك عادي هيجيبهالك ياقمر
:ـ هيحححح محمود قرة عيني
:ـ امشي يامهزقة شوفي النتيجة الموقع فتح انا قاعدة متوترة وهى بتحبلي امشي يابت
:ـ ياختي راحه افتحه اهو منا قولتلك الواحدة ملهاش غير بيت جوزها سيبك من رفع الضغط ده
:ـ شيماء حبيبتي روحي شوفي النتيجه عشان الضغط جالي بسببك
:ـ طيب طيب راحه اهو المهم متقلقيش ان شاءالله خير احنا عملنا اللي علينا وربنا مش هيخذلنا
:ـ ان شاءالله ياقلبي يالا اشوفك بعد النتيجة
:ـ خلصانة ياحب سلام
قفلت مع شيماء وروحت اشوف النتيجة بس صدمني ان لقيت رقم غريب باعتلي ايوه هو رقمه مهما يتمسح انا اصلا حفظاه قلبي بيدق بسرعة هو ايه اللي رجعه انا مصدقت نسيته ههه بتضحكي على نفسك ولا على مين ياسما انتي اصلا منستهوش انتي بس بعدتي تفكريك عنه شويه او كنتي بتحولي تبعدي تفكيرك عنه.
في وسط تفكيري كانت دموعي نازلة وانا شيفاه باعت رسايل مش عايزه ادخل او عايزه بس خايفة مشتاقة ليه اوي اخر رسالة ظاهرة قدامي قايل فيها( متتخيليش فرحان عشانك ازاي) بفكر في الجملة دي لقيت رسالة تانية منوا (حقك عليا على اى حاجه عملتها انا عارف اني غلطان......)وفيه تكمله بس مش ظاهرة طب طب ادخل ولا لا انا عايزه اقرأ رسالته طب اعمل ايه عياطي زاد اكتر لدرجة اني حسيت الصوت هيخرج لقيت بابا بيخبط
:ـ سما حبيبتي اتأخرتي ليه
حولت امسح دموعي واتكلم طبيعي
:ـ ات اتفضل يابابا
:ـ ايه يابنتي قلقتيني عليكي اتأخرتي ليه
كنت باصه في جهه تانية وانا بكلمه عشان ميشوفش عياطي:ـ مع معلش يابابا كنت بكلم شيماء
جه قدامي ورفع وشي ليه لقيته اتخض قعد حنبي وقال
: ـ مالك يابنتي ليه العياط ده بس انتي جبتي النتيجة
بصيتله عايزه اقوله بس خايفة ولكن اتشجعت واديتوا الفون لقيته بص فيه بس مفهمش قصدي ايه قالي
:ـ طب اهي مفيش نتيجة جبتيها انتي خايفة لو كده اجيبها معاكي يالا افتحي المـ
قطع كلامه لما لقى رسالة جت من رقم غريب وطبعا كانت منه بيقول (سما انا عارف انك زعلانه مني بس افتحي ارجوكي......) فيه تكملة للرسالة وبرضوا مش ظاهرة لقيت بابا بصلي وقالي
:ـ هو دا رقمه
هزيت راسي بأه وانا مازلت بعيط طبط عليا وقالي
:ـ خلاص بطلي عياط خلينا نفتح شوف عايز ايه بس الاول افتحي الموقع نشوف النتيجة الاول تمم
هزيت راسي بأه وخدت الفون فتحت الموقع كان رخم في التحميل بسبب الضغط وهوب هوب هوب النتيجة ظهرت غمضت عيني بسرعة قبل مشوفها دي حاجة هبلة بعملها على طول لقيت بابا بيضحك وبيقولي
:ـ ههههههه افتحي عيونك ياهبلة مبارك النجاح يا حبيبتي
بصيتله وانا فاتحه عيوني اوي وقولت
:ـ ايه دا بجد نجحت جبت كام وريبني كدا
بصيت على التقدير ولقيته تقدير عالي فرحت اوي ونطيت في حضن بابا حضنته جامد وانا بحمد ربنا انوا وفقني لقيت بابا بيقول
:ـ مبارك يا احلى خريجة يالا بقا هديتك ياستي هجيبلك حاجات التخرج اللي بتلبسوها
مكنتش مركزة في كلامه غير مبارك يا احلى خريجة فكرتني بيه هو قالي الكلمة دي لقيت دموعي نزلت من غير محس وبابا بيمسحهالي وقالي
:ـ مع اني معترض مع الفكرة بس تعالي نشوف بعتلك ايه لان شايف ان فيه اعتذار وكمان اشوف عايز ايه يالا
بصيت على بابا وقولتله:ـ ل لا لا بلاش يابابا مش عايزه
بصلي بإبتسامة وقال:ـ انتي مش هترتاحي غير لما تشوفي باعت ايه عشان كده هريحك يالا تعالي
بصيتله بتوتر واديته الفون وهو فتحه وجه عند الرقم يفتحه خدت نفس عميق جدا واتنهدت بخوف وقلق ودموع وفرحه اه فرحه انوا رجع فرحه انوا خلاص عارف غلطه ومش هيسبني بس بس دا حرام وانا مش هينفع اكلمه تاني قطع تفكيري بابا وهو بيقول
:ـ الظاهر انوا بيعرف النتيجه قبلك دا بعتلك النجاح من بدري وكمان بيهنيكي
بصيت على الشاشة ولقيته باعت
قطتي عاملة ايه
بتمنى تكوني بخير
مع اني عارف انك مش بخير وانا السبب
المهم مبارك ياقطتي نجحتي وبقيتي خريجة بجد لا وكمان جايبة تقدير عالي
متتخيليش فرحان عشانك ازاي
حقك عليا على اى حاجه عملتها انا عارف اني غلطان لما بعدت وعارف انك تعبتي بسببي بي والله غصب عني انا بعدت ومقدرتش اكمل ودلوقتي رجعت ومش هسيبك.
فاكرة لما قولتلك النوته هدهالك في بيتنا دلوقتي مفيش حجه بقا اني اخدك بيتنا.
تعرفي انا كنت بعمل كل حاجه في الشقة على تصميمك والحاجه اللي بتحبيها.
وكمان عملتلك حاجة هتعجبك اوي بس دي بقا مفاجأة لما تيجي تشوفيها انتي.
دلوقتي انتي اكيد فهمتي انا عايز ايه انا هدخل البيت من بابه ذي مبيقولوا.
اه صحيح قولي للحج اني مستعد اعمل اي حاجه عشانك وانوا يوافق بسرعة لاني بصراحة مش عايز اكون بعيد اكتر من كده.
محبتش اعمل حاجه حرام وانا طبعا مش عارف دا صح ولا غلط لما كلمتك بس يعلم ربنا اني دايما بكلمك في الدراسة والصلاة وبس عمري مكلمتك كلمة خارجة.
سما انا عارف انك زعلانه مني بس افتحي ارجوكي طب بصي افتحي شوفي الرسايل ذي مبتعملي بس بطلي عياط لو سمحتي.
خلصت قراية الرسايل وانا بعيط بس عياط فرحة ببص لبابا لقيته مخلص قراية الرسايل من بدري وسابني اقرأ براحتي بصيتله وجيت اتكلم قالي
:ـ تعرفي انا سيبتك تكملي قراية عشان اشوف الفرحة اللي في عيونك دي كان نفسي ارجعهالك بأي طريقة ورسايله كانت الحل الوحيد.
قطع كلامنا رسالة منوا بيقول
:ـ انا عارف انك خلصتي قراية الرسايل ودلوقتي ياقطتي انا اسف بجد واعملي واعملي حسابك اني على الشهر الجاي ان شاءالله هاجي اخطبك ولمدة الشهر مش هنتكلم بس تكوني دايما بتعملي العادات بتاعتك اوعي تسيبي فرض او متصحيش الفجر ماشي ياقطتي يالا إلى اللقاء القريب في الزمان البعيد على قلبي.
خلصت قراية الرساله وخدودي حمرة اووي وابتسامة هبلة من الودن للودن ايوي سما اللي مش حبة الجواز دلوقتي بقت بتحبه لقيت بابا خبطني علي راسي وقال
:ـ اقفلي بوقك اللي الدبان هيخش فيه ده
بصيت عليه بتوتر من اللي جاي واللي هيحصل اكيد بابا هيبدأ الشغل الجد قولتله
:ـ احم هو هو بصراحة قصدي يعني يابابا بص انا مش
قاطعني وقال:ـ بصراحه ويعني وانا وبص ومش في جبنة كمان لو عاوزة
:ـ لا لا مش كدا انا قصدي اقول اني
:ـ بسسسسس جمعي كلامك وبعدين اتكلمي
بصيتله وبعدين بصيت في الارض لاني اصلا مش عارفه اقول ايه ومتوترة خالص اصلا
:ـ بصي ياسما دلوقتي هو قال هيتقدم صح
هزيت راسي بمعنى اه كمل وقال
:ـ وكمان قال مش هيكلمك لمدة الشهر لحد ميجي لان عايز كل حاجه رسمي صح
هزيت راسي تاني وهو كمل
:ـ احنا دلوقتي نبطل شغل هبل ونبطل عياط ولما تيجي تدعي بلاش تقولي ربنا يرجعه ذي مبسمعك قولي لو كان خيرا لي فقربه مني يا الله ولو كان شرا فأبعده عني او لتستبدل شره بخيره يا الله ماشي ياقلبي.
رديت بكسوف ااني دايما كنت بدعي ان ربنا يرجعه ليا تاني واكيد بابا سمعني وانا بدعي
:ـ حاضر يابابا هتمل اللي حضرتك تقول عليه
:ـ يحضرلك الخير يا حبيبتي ودلوقتي نمسح الرقم كده عشان منشغلش بالنا وخدي ياستي كلمي شيماء صحبتك عماله تبعت رسايل من بدري.
خدت الفون وقولتله:ـ ماشي يابابا شكرا ليك بجد
:ـ مش عارف افضالي هتوديها فين يالا يكش يطمر
:. هههههه لا متخفش هيطمر
بابا مشي وكلمت شيماء طمنتها والحمدلله هي كمان جابت تقدير حلو وطبعا عرفتها حوار الرسايل ودعتلي ان ربنا يجمعنا في الحلال فرحت اوي بالدعوة دي وقفنلت معاها على اتفاق ان اروحلها بكره بدري قبل العصر وها نحن على انتظار الغد......
اعذروني ان البارت صغير بس انا وعدتكوا ان الفصل لو جاب تفاعل هنزل بالليل ومرضتش اخلف بوعدي ☺️♥
#أحببتها من كلماتها
#الفصل 8
وها نحن ذا في اليوم المشهود لدى شيماء اخيرًا هتتخطب لقرة عينها ذي مبتقول قضيت اليوم بتاعي عادي وصليت الظهر وقعدت شوية ولقيت شيماء باعته
:ـ الاندااال اللي مجوش انتي فين ياكلب البحر
:ـ يابنتي انا هاجي من دلوقتي لسه بدري
:ـ نعم ياختي المفروض تكوني عندي من الصبح قومي البسي وهاتي وتعاليلي اخلصي
:ـ اه وبعدين لما البس من دلوقتي هاجي اعمل ايه
:ـ يعني مش هتيجي
:ـ يابنتي والله هاجي هو انا هسلك منك بس علي الاقل هاجيلك من العصر عشان كمان ابقا لابسه وجاهزه
:ـ خلصانه تصلي العصر وتجيلي عارفه لو مجتيش بعد العصر هاجي اجيبك من شعرك انتي حرة
:ـ هههههه لا ياستي خليكي ولا تتعبي نفسك انا اللي هجيلك
:ـ تمم يالا باي ياحب
:ـ تمم يا قلبي سلام
خلصت كلام معها وكان فاضل على العصر حوالي ساعة فضلت ماسكة الفون العب في اي حاجه عشان مشغلش تفكيري بالمجهول او الشخص اللي قلبي اتعلق بيها وبعدين قومت جهزت واتوضيت والعصر آذن وصليت وروحت لشيماء بعد مستأذنت بابا وماما ومفيش اي احداث تذكر غير ان اتمهزقت من شيماء اول مروحت واهلها استقبلوني وطبعا عارفني وفضلنا نرغي كتير لحد المغرب صلينا والعروسه بقا بدأت تجهز والقرايب كانوا بدأو يجوا واتعرفت علي ولا عمها البنات وكانوا عسلات خالص فضلنا نهيص لحد العشاء وبجد فرحة شيماء حلوه اوي كانت فرحانة ان حبيبها ربنا هيجمعهم في الحلال رباط شرعي اتمنيت ان الوقت يمر بسرعة قصدي الشهر يعدي بسرعة ونتجمع برباط شرعي فوقت على خبط الباب وشيماء قالتلي افتح بم أني جنب الباب.
فتحت ولقيت الصدمة بجد لقيت حازم اللي قابلني في اول يوم دراسة استغربت انوا هنا وهو بصصلي عادي كأنه مش مستغرب اني هما قالي
:ـ اذيك ياسما عاملة ايه
:ـ الله يسلمك اذيك ياحازم هو انت بتعمل ايه هنا.
قطع كلامنا إيمان بنت عم شيماء واللي عرفت بعد كده انها تبقى حبيبته ودا طبعا لما لقيتها زعلانه اني اعرفه هههه شريره انا لقيتها بتقول وهي متعصبة
:ـ ايه ياشباب انتوا تعرفوا بعض ولا ايه
بصيت جوه الاوضه لقيت الكل مركز معانا قولتلها
:ـ ايوه انا عارفه حازم من الكلية
بصيتلي شيماء وقالت:ـ اوعي تقولي ان ده حازم
هزيت راسي بأه ولقيتها ضحكت وقالت
:ـ هههههه دا حازم ابن عمي وهو من دورنا واخويا في الرضاعة كمان
بصيتلها بصدمة وقولتلها
:ـ بتهزري اومال مش قولتيلي يعني ان عندك حد من دورنا
:ـ لا ياختي قولتلك بس انتي مش بتهتمي
:ـ احم عندك حق وبعدين ههتم ليه اصلا
قطع كلامنا مريم بنت عمهم واللي طلعت اخت حازم
:ـ بسسسس منك ليها العريس واهله جم واحنا بنرغي
وبعدين بصت لخوها اللي مشغول مع ايمان وبيبصلها وقالتله:ـ وانت يابيه يالا بره وخف عينك شوية
رد بعد م انتبه لنفسه ولموقفه بأحراج مننا كده
:ـ ها اا اه انا خارج اه هاتو العروسه وتعالوا سلام
وفي ثانية لقيناه خرج جري والبنات بتضحك وبيبصوا ل إيمان وبيقولولها
:ـ الواد مش مركز منك يا ايمي
:ـ إيمان خفي شوية على الواد لحد ميخطبك
:ـ اهو دلوقتي شيماء وكمان يومين كلب البحر الصغيرة
لقيت شيماء زعقت من كتر تعليقتهم وقالت
:ـ بسسسسسس يالا خلينا نخرج لقرة عيني
ضحكنا وخرجنا معها وهي خدت العصير وخرجت واحنا واقفين ناحية المطبخ وشيفنها وهي داخلة وقعدت وبعد شوية ولاد عمها دخلوا ناحية الصالون اللي فيه الحريم تبعهم بس انا اتحرجت ادخل وفضلت واقفه في المطبخ وشيفاهم وهما بيتكلموا وبعدين قرينا الفاتحه شيماء فرحتها حميلة اوي كانت هي ومحمود بيبصوا لبعض بطريقة حلوة اكنوا بقولها اخيرا اتجمعنا بجد شكلهم حلو اوي قطع تفكيري صوت حساه مقلوف ليا بصيت ولقيت......
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق