القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية هوس العشق الفصل الاول والثاني 1_2بقلم سلطانة القلم



رواية هوس العشق الجزء الاول والثاني 1_2بقلم سلطانة القلم

رواية هوس العشق البارت الاول والثاني 1_2




رواية هوس العشق الحلقه الاولي والثانيه 1_2 كامله وحصريه 


محدش هيتجوز بت عمي غير انا يا حج سليمان انا عملت كل حاجه عشان خاطرها وعشان تكون ليا انت عارف انى مستعد ادفع عمري كله عشان خاطرها 


نظر له سليمان بجديه وهو يقول: انا مش حاج يا ضرغام وبعدين انت عارف و متأكد أن بت عمك مش رايده أنها تتجوزك 

انتفض ضرغام من على كرسيه بغضب وهو يقول:من أمته يا حج سليمان وانت بتاخد راي احفادك فى اى حاجه وبعدين يا حج انا عارف انك مش بترجع فى اى كلمه انت بتقولها وانت وعدتنى أن بت عمى هتكون ليا وانا عارف ان كلمه الحج سليمان سيف على رقبته 


سليمان بغضب: ضرغام اعرف انت بتتكلم مع مين انا كبير عائله صفوان وجدك واجب عليك تخلي بالك من حديتك 


ضرغام بقوه اكبر :وانا كبير العائلة بعدك وانا صاحب اكبر أسهم فى شركه صفوان جروب وانت عارف يا جدى انى قدمت للعائله دى كتير و واجب عليكم انكم تقدموا ولو حاجه بسيطه ليا والحاجة دى بت عمى 


قال ذلك وخرج من المكتب ترك سليمان ينظر له بصدمه فاهو لم يرا بذلك المنظر من قبل نعم هو يعلم أنه يريد مهره فاهو من ربها على يده نعم هو صنع من أجلها الكثير ولكن هو لا يريد أن يجبرها على شي فتلك ابنه الغالى الذي رحل قبل حته أن يراها وضع رأسه بين يده وهو يفكر فى تلك المشكله الكبيره


خرج ضرغام من غرفه المكتب واتجاه بسرعه إلى جناح حبيبته و معشوقته الوحيده دون أن يكتسر لحديث امه وصوت اخته العالي  التى كنت تنديه 


داخل الغرفه دون حته أن يطرق على الباب كنت مهره تجلس أمام الشرفه نظرات له بغضب وهى تقول :انت ازاى تدخل كدا من غير حته ما تخبط على الباب اى هى زريبه 


نظر لها بعشق  وغضب فى وقت واحد وهو يقول: دى اوضتى وملكى وانتى كمان ملكى


نظرات له بغضب وهى تقول:انا مش ملك حد انا ملك نفسي


نظر الى واجهه بعشق وهو يمسح على خديها و يتحدث بهوس  :  انتى ملكى و احدي انتى بتاعتى انا بس انتى مش هتكوني غير ليا مهما جولتي حديت ماسخ 


تحدثت بكره نابع من قلبها: هموت نفسي قبل ما تلامس شعره منى 


لم يتحمل اكثر من ذلك ولف يده حول عنقها وضغط بكل قوه و هو يقول: حته الموت مش هيقدر يبعدك عنى عارفه ليه لانك لم تموتى هموت نفسي معاكى عشان ادخل معاكى الجبر 


نظرات له بغضب وهى تقول: انت بارد 


نظر له بجنون وهو يقول: لع انا عحبك لع انا بحب التراب الى بتمشي عليه انا بغير من خلاجتك  انا بغير  من الهواء  اللى بتتنفسي  عارفه انا رايد اى دلوك رايد احطك بين ضلوعي و جفل عليكى لجل محدش يشوفك واصل 


نظرات له بسخريه وهى تقول:انت مجنون 


حرك ضرغام رأسه بمواقفه وهو يقول:اه مجنون بيكى يا قلب ضرغام


نظرات له مهره بقوه و غضب فى أنان واحد وقالت :مش كل حاجه نتمناها ممكن تحصل يا ضرغام وانت اكتر واحد عارف الحكايه دى 


اقتراب منها بشده وأخذ يشتم عبير رائحتها بقوه كأنه يخزنه فى رأته وقال: ضرغام مش بيتمنا  يا مهره ضرغام بيعمل صدقيني انك هتكون ليا وبتاعتى لوحدي ومش هتحبينى لا انتى هتعشقنى هخليكى توصلي لمرحله الجنون فى عشق ضرغام يا مهرتى


أزاحت مهره يده بقوه وهي تصرخ:برا برا يا ضرغام وحب اقولك انى هوفق على خطوبتى من يونس ولد عم حسين وشوف مين اللى هينفذ كلامه ولو انت ضرغام انا مهره 


ابتسم ضرغام بسخريه وهو يقول:هنشوف يا مهره 


خرج ضرغام من الغرفه وترك مهره تنهار على الفراش فاهى تشعر بغضب و كره كبير بسبب ذلك المتحرر الذي لا يهمه سوي ان يجعل حديثه يسير عليها فاهى لا تره حبه ولا ترى ما يفعله من أجله هى لا تري أنه هو العاق الوحيد بين أحلامها هو العاق بين كل ما تتمناه في حياته ويجب عليه أن تدمره كام دمرها و أبعدها عن أمها 


ام عن ضرغام خرج من غرفه مهره وجد ليل اخته تقف خرج الغرفه و على واجهه علامات القلق 


ليل :فى اى يا ضرغام فيك اى يا خويا 


لم يرد عليها ضرغام و دخل  إلى غرفته دخلت خلفه وهى تقول:اى يا خويا مالك دخلت كيف التيار كدا ليه


ضرغام بغضب:دماغها نشفه جوا يا بت ابويا انا تعبت مش عارف اعمل اى كل مجول أخرجها من جلبي لجي نفسي كيف العيل الصغير إلى مش ريد يسيب امه مش عارف اعمل اى 


وضعت ليل يدها على كتفه وهى تقول:معلش يا ضرغام عيله صغيره مش فاهمه حاجه وبعدين اعذرها يا خويا انت عارف ان هتبقا صعب عليها أن هى تتقبل انك تتجوزها متنساش أن انت إلى مربيها على ايدك كيف دلوجتى تجول عاوز تتجاوزها وهى شايفك انك بتتحكم فى حياتها 


نظر ضرغام داخل عيونها بحزن وهو يقول :تخيلي يا ليل بتجولى أنها هتوافق على جوزها من يونس 


هنا انقبض قلب ليل وحاولت أن تتحكم فى مشاعرها وهى تقول : مش عارفه اجولك اى يا ضرغام بس اصبر يا خويا هخرج انا عشان اشوف الغلبانه التانيه 


خرجت من جناح الخاص ب ضرغام 


نظر ضرغام إلى نفسه فى المرايا بنكسر وجد الشعر الابيض بداء يظهر فى رأسه واضع يده على تلك الخصلات وهو يقول :مالك يا ضرغام سنك كبر وانت قاعد مستنى المهره بتاعتك تبقا فرس بس نسيت أن المهره لم تبقا فرس هتكون عاوزه خيال قوى يقدر عليها ويكون من نفس سنها شاب إنما انت خلاص راحت عليك واحد عنده ٣٥سنه شعرك شاب والسن ظهر إنما هى لسه فى عز شبابها  


ولكن تحولات نظراته إلى القوه مره اخرى وقال:وانا خيالك الوحيد يا مهره مفيش حد تانى غير 


ذهبت ليل إلى جناحها وأخذت تبكى بحزن وهى تقول:بتصبري وانتى عاوزه إلى يصبرك يا حزينه اه ياني يارب انت الوحيد الى عالم بالى فى قلبي يارب رايح قلبي اه يا مرك يا ليل قالت ذلك وانهارت فى البكاء


لازم اخد بنتى منهم كفايه أنها خدوها مني و خلوني  محرومه منها العمر ده كله ولازم احرق قلب ضرغام زار محرق قلبي على بنتى طول السنين إلى فاتت دى


نظرا له ابنها بسخرية:ماما انتى بجد عاوزه بنتك 


نظرات له صفاء بجديه:اه عاوزها اه عاوزه ارجع بنتى تانى لحضنى هو انت فكرنى انى مرتاحه و بنتى بعيد عنى لا انا حاسه انى قلبي أيده فى نار بس كل ده بسبب ابوك الله يرحمه هو اللى قهرنى على بنتى وخلنى ابعد عنها 


قال مازن: ماما ارجوك انسي بقا الحكايه دى بابا خلاص راح ادعي ليه برحمه بلاش تتكلمي عليه كدا


صفاء بحزن :ابوك هو سبب كسره قلبي وبعدي عن بنتى 


حرك مازن رأسه بغضب وخرج من الشقه دون أن يتحدث فاهو يعلم أن ذلك النقاش  عقيم ولأن يجدي نفعا


مع ولدته


فى الصباح اليوم التالى كنت تجتمع عائله صفوان حاول طاولة الطعام يأكلون فى صامت تام دون الحديث فى اى شئ ولكن أخرجهم من ذلك الصامت صوت مهره وهى تقول :جدي انا عاوزه اتكلم معاك فى حاجه مهمه


سليمان بجديه:بعد الاكل يا مهره انتى عارفه ممنوع الكلام على الاكل 


مهره بجديه :جدى انا موافقه انى اتجوز ضرغام


ماذا حدث جعل مهره تقول ذلك


يتبع 


البارت الثاني. 


  مهره بجديه :جدى انا موافقه انى اتجوز ضرغام

قال سليمان باستغراب بسبب ذلك التحول المفاج :اى بتجولى اى 

قالت بهدوء: اى يا جدى انا جولت موافقه اتجوز ضرغام ، ضرغام ابن عمي وهو المسؤول عنى من وانا فى الفه هو إلى عارف عنى كل حاجه  و اللى متحكم فى حياتى وعارف ازاى يمشيها وانا عاوزه ارد ليه الجميل ده ولو حاجه بسيطه على إلى عمله معايا 


تحدث يونس بغضب:اى إلى انتى بتجولى ده يا مهره هو حد بيتجوز عشان يرد الجميل لحد وبعدين هو انتى هتتجوزى    ضرغام عشان عارف عنك كل حاجه الجواز مش كدا يا بت عمي فكرى بعجلك شويه وانا إلى بجول مهره واعيه و عارفه هى بتعمل اى

كان يجلس وعلى واجهه ابتسامه مستفزه بسبب حديث مهره ولكن تحولات تلك الابتسامة إلى غضب بسبب حديث يونس وتحولات تلك الابتسامة إلى غضب شديد  هب من على كرسيه بغضب وهو  يقول: انت مالك انت يا يونس وبعدين بت عمى و ريدنى وعارفه أن انا الوحيد الى هكون معاها و واجف جنبها فى كل حاجه فى الصغيره جبل الكبيره وعارفه أن انا الوحيد الى اقدر احميها 

قال يونس بسخرية:تحميها من اى يا ولد عمى هي عليها طار ولا حاجه وبعدين يا ضرغام مهره لسه عيله صغيره وانا وانت عارفين أن اكيد مهره مجبوره  قال ذلك ونظر إلى مهره بهدوء وهو يقول:صح ولا لا يا بت عمى


كدت أن ترد مهره عليه ولكن أوقفها صوت ضرغام الغضب وهو يقول: احترام نفسك يا يونس وعرف انت بتخرج اى من حنكك جبل  بدل ما تجول كلام وترجع تندم عليه 

كدا انا يرد عليه يونس ولكن أوقفها ما صوت عصاء جدهم الذي تحدث بصوت جهور هز أرجأ الدر بقوه:أنتم إلى شكلكم مش عارفين انتوا جعدين فين ولا جدام مين عشان كدا بتعلوا  صوتكم جدامي كل واحد يحط مركوب جوا  حنكه ومحدش يتحدت تانى حديت ملوش لازمه 

ثم نظر إلى مهره وهو يقول :وانتى يا بتي متاكده انك عاوزه تتجوزى ضرغام 

مهره بصوت مكسور:اه يا جدى انا عاوزه اتجوزه

قال سليمان بهدوء: خلاص يبقى بعد اسبوع كتب كتابك على ضرغام ابن عمك و الاسبوع اللي بعده الفر

قال ذلك ثم نظر الى حريم المنزل وقال زغرطى يا  حرمه منك ليها 


انطلقت الزغاريد فى  الدر بأكمله وأخذ الجميع يبارك ل ضرغام ومهره التى كنت تشعر أنها وضعت نفسها فى مواقف لا تحسد عليه ولكن تحاول أن تقول لنفسها أنها على حق وأنها سوف تنتقم من ضرغام لا تعرف انها مهره صغيره بين مخالب اسد قوي و شرس


كل هذا يحدث تحت نظرات يونس الذي كان يشعر بحزن شديد لأن المهره التى كان يحلم بها ذهبت فى يد رجل آخر لا يشعر بتلك العيون التى تراقب أدق تفاصيله عشقه فيه إلى حد الهلاك 


بعد مرور الوقت كنت تجلس مهره فى غرفتها تحاول أن ترتب أفكارها من اول و وجديد تحاول ان تدعم نفسها ولكن اخرجها من كل ذلك صوت الذي تكرهه منذ الصغر صوت ذلك البغيض الذي يجب عليه  ان تتحمله كثيرا في الايام القادمه صوت ضرغام وهو يقول :كده انتي شاطره واللي انتي عايزاه انا ممكن اعملهلك


نظرت له بغضب وهي تقول وصراخ : غصب عنك هتعمل لي اللي انا عايزاه انا عملت ده كله عشان توديني لامي وتخليني اكمل تعليمي اللي انت حرمتني منه


النظر لها بسخريه وهو يقول:تو تو لا يا جطه واطى صوتك وانتى بتتكلم ده اول حاجه تانى حاجة ودى الاهم انك لسه غبيه زاى انتى الدنيا كلها هتتغير وانتى و غبائك لا  يا مهره بلاش تقولى غصب عنى تانى لأن انتى اول واحده متاكده أن مفيش حاجه بتحصل غصب   عني وان ما فيش حاجه بتحصل غير بموافقتي 


تحدثت مهره بحزن و واجع  وهي تقول: عندك حق انت ما فيش حاجه تحصل غصب عنك او من غير موافقتك لكن انا, انا مش مهم كل حاجه ممكن تحصل غصب عني حتى موافقتي مش مهمه موافقتي اللي انت اجبرتني عليها واللي انت خلتني غصب عني اوافق على الجواز منك عشان تخلينى اكمل حلمي انا بجد مش عارفه انت ليه بتكرهنى كدا  حرام عليك انا بكرهك فاهم


ضرغام بغضب:انتى اى كل شويه انا بكرهك هو انتى فكره انا بعمل ده كله ليه لانى خايف عليكى انا مش بخاف على نفسي زاى ما بخاف عليكي انتى بتعملى كدا لانك عارفه و متاكده انى بحبك 


نظرات له بسخرية وهى تقول :كدا و بتحبنى امال لما تكرهنى هتعمل فيا اى 


ظهرت ابتسامه على واجهه ضرغام وهو يقول: انا لو كرهتك يا مهره هخليكى تكرهينى بجد و تكرهي حياتك عشان كدا يا مهره مش عاوز اسمع كلمه انا بكرهك تانى لأن مكانتك فى قلبي ، ماشي يا مهره 

نظرات له مهره بغضب دون أن ترد عليه

قال :يلا اجهزى عروسه عشان تنزلي انتى و ليل وامى تشترى حاجات الفرح بدل ما انا اشترى على مزاجى وده هيكون احلى بكتير 


قال ذلك وغمز له  وخرج دون أن ينتظر رد منها نظرات إلى جطائفة بغضب وهى تقول:ربنا ينتقم منك 


بعد مرور ساعه كنت تسير هى و ليل و ولدت ضرغام زهره  فى السوق تري تجهيزات العروس كنت تسير دون أن تقول شي

نظرات له زهره بهدوء وهى تقول:فى اى يا بتى انتى هتفضلى ماشيه كده من غير ما تختاري حاجه واصل 

قالت مهره:ما انتى بتختارى يامه

زهره بهدوء:يابتى انتى العروسه وانتى إللى تختار حاجتك ولا يونس معاه حج فى اللى بيجوله يا بتى

شعرت مهره بتوتر وهى تقول:كلام اى بس يامه انا بس مكسوفه مش اكتر من كده 

زهره بجديه :بلاش كدب يا مهره انا عارفه انك مش عتحبي ولدى وعارفه انك مجبوره بس انا برضوا عارفه ومتاكده ان ابنى محبش حد غيرك واصل وان مفيش حد هيحبك فى الدنيا دى زاى ابنى


ليل بهدوء لكى لا تحرج مهره وتجعلها تتحدث مع امها على راحتها وقالت :انا هشوف انا حاجات للعروسه بعد اذنكم


حركت امها رأسها و جلست فى محل عصير هى و مهره وقالت :جولى يا بنتى ابنى جبرك ازاى على الجوزه


انهرت مهره فى البكاء وهى تقول:يا خالتى ابنك عمل العادى بتاعه خلنى اجول إلى هو عاوزه على لساني زاى مخلاني اسيب المدرسه والتعليم وانا راضيه وساكته وما اقولش حاجه ضرغام عمل اللي هو متعود عليه جبرني وبمزاجي 


نظرت لها زهره بحزن وهي تقول: طب قولي كيف يا بنتي عمل اى  يمكن اقدر اساعدك 


نظرت مهره في عيون زهره وهي تقول عمر ما حد هيقدر يساعدني من ضرغام غير نفسي قلت لك حاجات كثير اوي يا خالتي وانت ما وقفتيش جنبي ولا جاري درغام عمل زي كل مره حط حته الجبنه للفار في المصيده وسابني ادخل المصيده وقفل علي

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تعليقات

التنقل السريع