القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية هوس العشق الفصل الخامس والسادس 5_6بقلم سلطانة القلم



رواية هوس العشق الفصل الخامس والسادس 5_6بقلم سلطانة القلم

رواية هوس العشق الجزء الخامس والسادس 5_6




رواية هوس العشق الحلقه الخامسه والسادسه 5_6 كامله 


البارت الخامس 


وقعت مهره على الارض نظرات الى امها بصدمه  وقالت: اى بقا انتى تعملى فيا كل ده بعتينى واخدتى التمن وانا فكره انك مجبوره وان  هو جبرك انك تسبينى طلعتي فى الاخر بيعاني 


حركت امها راسها برفض وهى تقول:لا متقوليش كدا يا مهره ده انتى كنتى فى بالى فى كل السنين اللى فاتت انا حته مكنتش عارفه اعيش حياتى لانك كنتى دائماً معايا


نظرات له مهره بسخريه وهى تقول: اى معايا ، معايا فين وانتى سبتينى عشان تعيشي حياتك عشان تشوفى نفسك انتى لو كنتى بتحبنى بجد مكنتيش اتجوزتى وسبتينى انتى عارفه انا كان نفسي اشوفك كان نفسي ادخل حضنك و اعيط كان نفسي اقولك انا كان عندى استعداد اعمل اى حاجة عشان اترمي فى حضنك لكن انتى متستهليش اى حاجه انتى متستهليش حته الدمعه اللي كنت بتنزل من عينى عشانك


حركت صفاء راسها برفض وهى تقول:بلاش تظلمينى يا بنتى 


مهره بغضب:انتى الى ظلمتى نفسك يا صفاء هانم انتى اللى دمرتينى(قالت ذلك وانهرت فى بكاء مرير جعلت من ضرغام ياخذها فى حضنه ويضع قبله على راسها وهو يقول):بس يا مهره كفايه يا حبه الجلب محدش يستاهل دمعه واحده من عيونك


مهره بحزن وقهره:انت مين انت اى انت عاوز منى اى


نظر ضرغام داخل اعينها بحب وهو يقول:انا ضرغام حبيبك الى بيحبك من ساعات مكنتى عياله صغيره والى  هيفضل يحبك لحد اخر يوم فى عمره ولحد ما اخر نفس منه يطلع الى نفسه يخليكى ملكه بس انتى قولى ان عندك استعداد تكملى بقيت حياتى معاك يا ضرغام وانا عندى استعداد   اعمل اى حاجه  عشان اسعدك


انتفضت صفاء بغضب:لا يا بنتى متعمليش كدا يا مهره بلاش تسمعي كلمه ضرغام كداب


نظرات لها مهره بهدوء ثم قالت :انا عاوزه اكمل بقيت حياتى معاك يا ضرغام انا عاوزه اكمل بقت حياتى معاك يا ضرغام انا خلاص فهمت و عرفت ان مليش حد غيرك


لم ينتظر ضرغام  اكثر من ذلك واخذها فى حضنها يحاول ان يعبر عن ماده سعادته التى غمرت قلبه رفع راسها اليه وهو يقول:بحبك يا قلب ضرغام


نظرات مهره داخل اعينه وهى تقول:خايفه اندم يا ضرغام بعد فتره


ضرغام بعشق:عمرك ما هتندمى طول مانا معاكى 

ثم نظر الى صفاء بجديه وهو يقول:لو عاوزه تنورينا فى الفرح اهلا وسهلا يا مرات عمي ولو مش عاوزه محدش يقدر يجبرك على حاجه قال ذلك وخرج من الغرفه وهو يمسك فى يد مهره بكل عشق 


ام صفاء نظرات الى اثره بغضب و كره اكبر الى طايف ذلك المتبلد


كنت تقف زهره خرج الغرفه تنتظر خروج ابنها غضب فاهى تعلم ان مهره لان تختار ضرغام بل العكس تماما سوف تختار امها ولان تختار ضرغام ولكن ما جعلها فى صدمه هو خروج ضرغام سعيد ومهره معاه 


نظرات له زهره بهدوء وهى تقول:اى يا ضرغام اى اللى حصل يا ولدى.


ضرغام بفرحه:فى انى عريس يامه اى مش لازم اكون مبسوط وانا داخل العش ولا اى


زهرع بجديه:لع لازم تبجا فرحان بس مستغربه المهم اى يا مهره عامله اى 


حوط ضرغام كتف مهره بسعاده وهو يقول:مهره عجلت وعرفت ان مفيش حد هيحبها قدى مهره فهمت انا محدش هيضحي بحياته عشان خاطرها غيري


نظرات زهره لهم بصدمه فاهى لا تفهم اى شي سوي ان ابنها سعيد وهذا اهم شئ بنسبه لها 

ام مهره نظرت الى ضرغام وقالت

يتبع 



البارت السادس

ام مهره نظرت الى ضرغام وقالت:انا خلاص كيف ما جال ضرغام انا عجلت وعرفت ان مليش غير ضرغام وانا مش عاوزه حاجه غير انسه كل اللى فات وابدا من اول و جديد انا و ضرغام ونعيش مع بعض على الحلوه و المره صح يا ضرغام


ضرغام بعشق:صوح الصوح يا جلب ضرغام


كدت ان ترد وهره عليه ولكن اوقفها صوت يونس وهو يقول:ضرغام، جدى عاوزك برا 


نظر ضرغام بجديه:حاضر يا يونس انا خارج بس بعد اذنك متدخلش هنا تانى واصل طول ما فى حريم  ثم نظر الى مهره بعشق وهو يقول:وانتى يا مهره مش عاوز اشوف طيفك برا واصل فاهمه


حركت مهره راسها بهدوء واخذتها  زهره فى تلك الاثنا كنت تخرج صفاء من الغرفه و عللمات الحزن على واجهه و البكاء فاهى خسرت ابنتها وخسرت اخر امل لها ان تعيد ابنتها الى حضنها وكل ذلك بسبب ضرغام 


كنت ليل تقف فى الشرفه الخاصه ب غرفتها تنظر الى طايف يونس بعشق فاهى تشعر ان الفرحه اليوم اتنين اولا بسبب زوج اخوها من مهره تلك الفتاه التي كان يتمناها منذ زمان بعيد وثانيا بسبب بعد مهره عن فارس احلامها يونس فاهي اصبحت حلم بعيد بعد زوجها من ضرغام وهنا سوف يكون الطريق فارغ امامها وامام حبها وعشقها ولكن نسيت ان تسال نفسها سوال مهم هل يونس من نصبها ام لا ولكن شد انتبهاه ذلك الرجل الذي كان يرتدى يرتدي عباء صعيدي من الوان الاسود اخذت تنظر له بتفكير وتذكر فاهى تشبه عليه تشعر انها راته قبل ذالك ولكن لا تعرف اين راتها 


ام عن مهرن  كان يجلس بجوار الحج سليمان فاهو العمده ومن عائلة عريقه مثل عائله صفوان فاهو من عائله الفارس عايله ذاع سيطها فى الصعيد باكمله كان يجلس يفكر كيف يفتح سليمان فى موضوع  الزوج من حفيدته منذ ان راها فى السوق  وهي لم تغدر تفكيرها ابدا وولكن فجاه شعر انه يريد ان ينظر الى الاعلى وبرغم الظالم الدامس الذي كان فى غرفة ليل راه تلك العيوان التى خطفت قلبه وعقله منذ الحظه الاول وتاكد ان تلك اشاره من الله  لكى يجعله ان يقدم علي طلب يد تلك المجنونه التى فى الاعلى نظر الى سليمان 


قال :حج سليمان انا عارف ان ده مش واقته ولا ده مكانه بس انا عاوزه اقولك على حاجه يمكن الفرح يبقا اتنين 


نظر له سليمان بستغراب وهو يقول: قول يا ولدى واللى فى الخير يقدمه ربنا 


قال مهرن:انا طلب ايد حفيدتك الانسه ليل على سنه الله و رسوله


نظر له سليمان بهدوء وهو يقول:انت عارف يا ولدى ان بنت عائله صفوان مش بيدخلوا على ضره وانت متجوز وانا مش هجبل ان حفيدتى الناس تبص ليها على انها واحده بتخطف راجل من مراته 


مهرن بجديه: مين جال كدا يا حج وبعدين  حضرتك راجل عارف ربنا وعارف ان ربنا محلل ليا بدل الواحدة  اربعه وانا عاوز انسب العائله الكريمه وعاوزه ابقا واحد منهم وهيبجا ليا الشرف لو حضرتك وفقت 


نظر له سليمان بجديه وهو يقول: يابنى وانا معنديش مانع بس انا عارف ان مراتك تبقا بنت عمك وعمك راجل غالى عليا وانا مش عاوز اخسره بسبب اى حاجه 


مهرن  بجديه: يا حج انا جولت لعمي جبل ماجى اتقدم ليك وانا جيت اتقدم وانا عارف ان انت باذن  الله مش هتردنى


حرك سليمان راسه بجديه وهو يقول:خير يا ولدى كل الى يجيبه ربنا خير.


نظر مهران الى الشباك وعلى واجهه ابتسامه يريد ان يري ذلك الوجه الذي خطف عقله 


مر اليوم بسرعه دون اى حدث وها هو يوم الفرح كان يجلس سليمان يفطر هو و احفاده و زوجت ابناه نظر الى ضرغام وهو يقول:عارف يا ضرغام كان نفسي ربنا يطول فى عمري لحد اليوم اللى اشوفك فيه عريس وربنا ارد ان ده يحصل فعلا بس الحاجه الوحيد الصعبه انى كان نفسب ابوك و عمك يكونوا معانا بس هما اكيد فى مكان احسن 


قال ذلك وادمعت اعينه نظر له ضرغام بجديه وهو يقول:وه يا جدى عتبكى ليه بس ده النهاردة يوم فرحي وعاوزين الفرح يدخل على جلوبنا بعد بكاء وحزن كتير 


سليمان بحب: اظهر ان كل اللى جاي فرح و حب مش اى حاجه تانيه غير كدا ثم نظر الى ليل وهو يقول:حته اظهر ان بنت البيت هيتجوزا واحده وراه التانيه


ضرغام بستغراب:كيف يا جدى


سليمان بسعاده: حد طلب ايد ليل منى وانا موافج لان اعرفه كويس جوي بس الراي ليها في الاخر العمده مهران


احمرت ليل خجلا فاهى تشعر ان قلبها سوف يتوقف من السعاده ولكن عندم اكمل جدها شعرت ان احلامها نزلت على الارض وتحولت تلك السعاده الى بكاء مرير

اكتب ف بحث جوجل موسوعة_القصص_والروايات 

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تعليقات

التنقل السريع