رواية أحببت شيخي الفصل الاول والثاني 1_2بقلم سماح
رواية أحببت شيخي الجزء الاول والثاني 1_2
رواية أحببت شيخي الحلقه الاولي والثانيه1_2 كامله وحصريه
احببت شيخى
البارت الاول
انا مستحيل اوافق علية يا بابا دة انسان معقد كل لما يشوفنى يقعد يستغفر تحية شاف كتلة ذنوب
الام رحمة :انتى فعلاً كتلة ذنوب انا مش عارفة عاجلة فيكى اية
شمس : هو يطول يجوزنى انا إلى مش موافقة
الأب محمد :يابنتى أسر انسان محترم وهو إلى هيحافظ عليكى
شمس :بابا سوالف بس هو مش المفروض إمام المسجد اية بخلية يخطبنى
الأب محمد:اولا أسر مهندس وعشان احنا بنحب يصلى بينا فبقا أمام المسجد دغير أنه حافظ كتاب الله وهيحافظ عليكى
شمس :انا بالبس بناطيل وطرح مش هو شيخ يروح يجوز واحدة منتقبة ولا مختمرة ويبعد عنى
الأب بزهق من عناد ابنتى:انا شكلى دلعتك زيادة اعملى حسابك أسر جاى يتقدم بكرة بعد الفطار
واياك اعملى اى حركة من حركاتك والله وقتها عقابك هيبقا عسير
وتركهم وذهب
نظرت اليها والدتها بشماته
شمس :انتى بتبصيلى كدة لية هو انا مش بنتك ولا انتى لقيانى على بابا جامع
الام : احسن خليكى تتربى عشان معرفتش اربيكى
شمس :ماما انا متربي كويس
الام: فعلاً بس للأسف الجامعة خلتك وحدة تانية بقت تلبس بناطيل وقلعت الخمار وبقت تلبس طرح
شمس :انا بلبس منى ادريس طويل لبعد الركبة
وبعدين دى الموضة
الام:للاسف دى مش الموضة دى قلة ايمان عندك
روحى ربنا يهديك يا بنت بطنى.
دخلت شمس غرفتها وظلت تفكر فى حديث والدتها وكيف تغيرت من فتاة خجولة بالبس فضفاض إلى وضعها الحالى قاطعها رنين هاتفها
شمس: الو
ميار صديقتها:اية يا بنتى فينك مجتيش الجامعه لية
شمس :متقدملى عريس وبابا موافق علية
ميار :اية حلو
شمس :اه بس هو شيخ الجامع
ميار بخبث: دلوقتى معقد وهيقعد يتأمر عليكى فى لبسك وكلامك
شمس :انا مستحيل اوافق
ميار :أيوة اوعى توافقى علية انتى ناقصة
أغلقت ميار مع شمس الهاتف وقالت لإحدى الشباب الذى يجلس معاها
الحق شمس متقدملها عريس شيخ
بتحطي له اية شمس دى بتاعتى
ميار: والى يخليها تجيلك لحد عندك
رامي :اديلو إلى هو عايزة وكمان بوسة
ميار :اعتبر حصل عايزة شوية وقت بس متنساش الحلاوة
رامي:اتفقنا
**************
فى مكان اخر تجلس مجموعه من البنات المختمرات
تقى :شمس وحشتنا اوى
ملك : فعلا بس للأسف هيا الى اختارة تبعد عننا
أميرة: ربنا يهديها
تقى :انا مشفتهاش انهاردة
أميرة : فعلاً السوسة ميار قاعدة مع واحد من الصبح غيرها
تقى :انا هرن اطمن عليها
ملك : ممكن متردش
أميرة :رنى هيا وحشتينى اوى
************
عند شمس رنا هاتفها
شمس:اوف هيا الحكاية نقصاكى يا شيخة تقى
رن هاتفها مرة أخرى
شمس : الو
تقى : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شمس بإحراج: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
تقى : ازيك يا شموسة وحشانى
ملك :مالك ياسكرة مجتيش انهاردة لية
أميرة:الجامعه وحشة من غيرك يا قمر
ارتاحت لهم شمس وبدأت تتحدث معهم
واخبرتهم بقصةالعريس
تقى :يمكن خير ليكى يا شمس
شمس : دة انسان معقد وانا مش حابة كدة
أميرة بحكمة :صلى استخارة يا شمس يمكن ترتاحى
ملك : اقعد معاه يا شمس يمكن يكون تفكير غير كدة
شمس :
يتبع
احببت شيخى
البارت2
شمس :تمام هشوف كدة
بعد أن أغلقت معهم الهاتف
تقى :نفسى شمس ترجع زى الاول
أميرة: ياريت بس للأسف ميار قدرة تسيطر عليها
تقى :ربنا يبعدها عنها انا مبرتحش للبنت دى وشمس طيبة وانا مش هسيبهاةغير لنا ترجع لطبيعتها
ملك : اعتقد محدش هيغيرها ويرجعها تقى بتعت زمان غير الشيخ أسر
تقى :انتى تعرفي ياملك
ملك:اه طبعاً عرفاه لانى بيتنا قريب من شمس
أميرة : شمس اتغيرت من وقت وفاة أخوة التوام
البنات : فعلاً
***********
عند شمس كانت قاعدة تفكر فى الماضى
فلاش
شمس :اية يا حمزة هنروح الجامعة امتة
حمزة :لما تطولى الخمار شوية
شمس :يختى نغة ماشى يا بيبة اهو يلا بقا
ذهبت شمس وحمزة إلى الجامعة. وقابلت اصدقائها تقى وملك وميار وتركهم حمزة وذهب إلى اصدقائة
باك
وحشتينى اوى يا حمزة لية سيبتنى ومشيت
وظلت تبكى بحزن شديد
دخلت عليها والدتها ورئتها تبكى
رحمة بخوف:مالك يا قلب امك
شمس :حمزة وحشنى اوى يماما
رحمة:ادعلية يا شمس ربنا يرحمة
*************
فى مكان اول مرة نروح
كان يجلس أسر ويقرأ القرآن دخل علية والدة
محمود الأب :السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أسر: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اتفضل يا حج
محمود :كلمت عمك محمد عشان نتقدم لبنتة
أسر : اه يابابا هنروح بكرة انشاء اللة بعد الفطور
محمود:ربنا يسعدك يابنى ويجعلها زوجة صالحة ليك
أسر :يارب يا حج ادعيلى ربنا يجعلها من نصيب
محمود فهو يعلم حب ابنه الشديد لشمس منذ الصغر ولكنة يخاف الله لذا لم يظهر ابدا :يارب يابنى
هروح انا بقا أقرأ حزب من القرآن
أسر:ربنا يتقبل يا والدى
تركة محمود وظل أسر يفكر فى شمس ثم استغفر الله سريعاً
أسر:ربنا يجعلك من نصيبى يا شمس
***************
عند شمس عاد والدها من العمل
محمد:امال فين شمس يا ام حمزة
رحمة :فى اوضتها من الصبح
محمد : لسة مصممه
رحمة بحزن: كانت منهارة من العياط الصبح دخلت عليها لقتها بتقول حمزة وحشها
محمدبشتياق لابنة المتوفى :ربنا يرحمه وينور قبرة
انا هدخل اشوفها
************عند شمس كانت شاردة دخل عليها والدها وجلس بجانبها
محمد : سرحانه فى يا شموسة
شمس بإنتباه: ولا حاجة يا بابا افتكرة حمزة
محمد :ادعيلة بالرحمة يابنتى
شمس :ربنا يرحمه
محمد : أسر هيجى بكرة هو أبوه
شمس : هصلى استخارة وربنا يسهل
تفاجأ محمد برد شمس لكنه سعد وتمنا أن تعود ابنته كما كانت
********عند ميار
كانت تحدث رامى فى الهاتف
رامى: بس ازاى قدرتى تغيري شمس
ميار:عادى يابنى انا ميار
قولتلها انى كنت بحب حمزة جدا وانى كنت عايزة اتغير عشانه
رامى :وهيا هبلة عشان تصدق
ميار :لا حب انا وحمزة كنا اتكلمت مع بعض كام مرة
صحيح انى انا إلى كنت بفتح معاه كلام بس هيا متعرفش
قلتلها أنه كلمنى كام مرة وكان بيحاول
يخلينى أقرب من ربنا
وهى شافته واقف معايا كذا مرة فصدقت
رامى :اللة على دماغك
تب هتعملى اية عشان تجبهالى
ميار : لا انا بخطط لحاجة كبيرة
يتبع
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق