القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أحببت شيخي البارت الخامس والسادس 5_6 بقلم سماح


رواية أحببت شيخي البارت الخامس والسادس 5_6 بقلم سماح

رواية أحببت شيخي الجزء الخامس والسادس 5_6




رواية أحببت شيخي الحلقه الخامسه والسادسه 5_6 


احببت شيخى 5

ميار :اية يا بنتى رايحة فين.

شمس : معاد المحاضرة التانية اية مش هتحضرى

ميار :شوية وجاية

ذهبت شمس الى المدرج شوية ودخل الدكتور 

بعد انتهاء المحاضرة ودعت شمس ميار وأثناء ذهابها أوقفها رامى :ازيك يا شمس

شمس: الحمد لله بخير

رامى:مالك مختفية بقالك يومين الجامعه وحشة من غيرك 

شمس :معلش شوية ظروف بعد إذنك عشان إتأخرت 

وتركته وذهبت 

عند رامى جأت الية ميار وقالت:متزعلش بكرة هتبقا بين ايديك 

رامى : لما اشوف

ميار :اصبر بس

******************

عادة شمس لمنزلها وأثناء عودتها قابلت أسر فى الطريق نظر إليها ثم اخفض بصرة سريعاً

وظل يستغفر 

انزعجت شمس وقالت:اية شفت عفريت 

أسر بهدوء: ازيك يا انسه شمس 

اغتاظت شمس من برودة :الحمد لله وتركته وذهبت

دعا لها أسر :وذهب للمسجد 

**********

فى المنزل دخلت شمس وقالت 

يا اهل الدار

الام رحمة:فى حاجه اسمها السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شمس:ازيك يا رحمة يا قمر

الام :اه بقا انا رحمة حاف تعالى بقا

شمس :اسفة اسفة 

دخل محمد المنزل وقال

مالك يا شموسة بتعاندى امك لية 

شمس :وانا اقدر يا باشا 

ضحك محمد بحب ودعا لهم بالفرحه الدائمة 

رحمة :يلا يابت معايا على المطبخ نجهز الفطار 

شمس :دة ظلم انا طول اليوم فى الجامعه 

رحمة بنظرة تهديد: يعنى مش داخلة 

شمس بخوف :ثوانى واحصلك 

ضحك عليها محمد بقلمى سماح

****""*******

فى منزل تقى كانت تحدث البنات مكالمه جماعية 

ملك :انا شفت شمس انهاردة واقفة مع رامى 

تقى ربنا يسترها انا خايفة عليها واى

البنات يارب

************

على الفطار جلست شمس ورحمة ومحمد .

الأب :ها يا شمس رائيك اية فى أسر 

شمس بشرود:سيبنى افكر شوية يابابا

تانى يوم شمس لبست منى دريس لبعد الركبة بشوية

وطرحة كانت قصيرة شوية ونزلت الجامعه

قابلت اخت أسر فى الطريق 

اخت أسر سلمى :ازيك يا شموسة عاملة اية 

شمس :بحب فهى قد كانت مقربة منها جداً أثناء درس القرآن الحمد لله يا قمر

شمس :اخبار البيبى الصغير اية 

سلمى :الحمد لله انا سبته مع بابا ونزلت اجيب شوية طلبات للبيت 

شمس: هو انتى قاعدة عند باباكى فى حاجه ولا اية 

سلمى :لا يا قلبى بس مالك مسافر وأسر استئذن منة اقعد معاهم شهر رمضان بدل مفطر لوحدى .

شمس :ماشى يا سلومه

باى بقا عشان إتأخرت 

سلمى :باى يا مرات اخويا المستقبلية 

ابتسمت شمس بكسوف وذهبت

ظلت شمس تفكر فى أسر طول الطريق حتى وصلت إلى الجامعة.

************عند أسر كان يستعد للذهاب للعمل 

دخلت سلمى وقالت :السلام عليكم

أسر :وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

سلمى :حزر انا شفت مين وانا جاى من السوق 

أسر :مين يا استاذة سلمى 

سلمى :شفت شمس وهى نزلة الجامعة ووقفت معها شوية 

أسر ابتسم وقال:ربنا معاها

يتبع 


احببت شيخى 6ذهبت شمس الى الجامعة ولم تجد ميار فجلست وحدها فى كافيتريا الجامعة حتى تبدأ المحاضرة

عند البنات

ملك:اية دة شمس هناك لوحدها 

أميرة :يلا نقعد معاها 

تقى بشرود :تمام

عند شمس كانت بتفكر فى أسر قاطع تفكيرها 

ملك :ممكن نقعد يا شموسة 

شمس : بابتسامه اه طبعاً

أميرة :الله من زمان مش قعدنا مع بعض

نظرت اليها شمس بتشتت

تقى :صحيح يا بنات مين فيكم حفظ الورد اللي خدنا امبارح 

فهمت أميرة تلميح تقى فقالت:والله يا توتة انا حفظت بس لسة مرجعتش سورة التوبة 

ملك :انا بقا لسة لما اروح هحفظ 

تقى:اه يا شمس انتى فى سورة اية دلوقتى

ملك :شموسة طول عمرها اشطر مننا تلاقيها دلوقتى فى الاعراف 

شمس بإحراج :لا انا وقفة عند سورة النحل 

أميرة بصدمة :شمس انتى مبقتيش بتحفظى 

شمس :احم ها انا بس بطلت الفترة الى فاتت 

تقى بهدوء: لازم ترجعى تحفظى يا شمس عشان متنسيش إلى فات حمزة لو كان عايش كان هيزعل جداً

شمس بحزن على ما وصلت الية :معك حق هروح الحمام عشان المحاضرة هتبدأ

بعد ذهاب شمس 

أميرة : لية كدة يلتقى شمس زعلت وقامت 

تقى : لازم شمس تفوق قبل مضيع

ملك :انتى صح يا تقى بقلم سماح

************

عند شمس كانت أمام الحمام تفكر فى حديث تقى وكيف تغيرت هيا وهل لو كان حمزة عايش كانت بقت كدة وتذكرة حمزةبقلم سماح

             فلاش 

حمزة :عارفة يا شمس 

شمس :اممممم

حمزة :انا مبسوط جداً انك اختى مع انك تقدري تلبسي لبس على الموضة بس انتى بتحافظى على نفسك وبتقتدى بأمهات المومنين 

شمس :انا بحافظ على نفسى من الفتن 

حمزة :ربنا يباركلى فيكى يا قلبى

             باك

فاقت شمس من شرودها ودخلت المحاضرة 

************عند أسر كان فى عملة 

رن هاتفه وكان والدة 

أسر: السلام عليكم يا حج

والد أسر : عليكم السلام ورحمه الله وبركاته

أسر :فى حاجة يا بابا

والد أسر :اه يابنى انا كنت بعرفك انى هروح عزا واحد فى البلد أنا وأبو حمزة واحتمال نبات هناك 

أسر : أنا لله وإنا الية راجعون

ربنا معاكم

والد أسر:اختك هتفطر انهاردة عند شمس 

ام حمزة عزماها ابق روح جيبها بعد التراويح

أسر: انشاء الله السلام عليكم

اغلق اسر مع والده وعاد إلى عملة 

*********فى بيت شمس 

رحمة لزوجها : خلى بالك من نفسك

محمد :ربنا يسترها

رحمة :انا قلت لسلمى تيجى تفطر هنا 

محمد :ربنا يهدى شمس وتوافق على أسر

رحمة إن شاء الله

*********

انتهت شمس من جامعتها وعادة إلى البيت وجد ت والدها قد ذهب 

شمس : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

رحمة بإستغراب من هدوء ابنتها: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

مالك يا شمس

شمس بشرود :مفيش يا ماما انا داخلة ارتاح شوية 

رحمة ؛ماشى يا بنتى ابوكى راح البلد عز واحد قريب  ابو أسر وهيبات هناك وسلمى هتفطر هنا النهاردة 

شمس باسرع:وهتسبب أسر يفطر لوحده

رحمة بخبث :لا ياختى أسر هيفطر فى الشغل عشان عنده شغل كتير النهاردة 

بعد قليل اتت سلمى بإبنتها 

يتبع

بقلم Samah

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع