رواية ذنبي لاني أنثى الفصل الخامس 5بقلم ريمو حسني
رواية ذنبي لاني أنثى البارت الخامس5
الفصل الخامس
محمد :جايلك عريس يانور وانا موافق
نور بصدمة :اييييه
يا بابا انا لسة صغيرة مش عايزة اتجوز دلوقتي
محمد بغضب:هو بمزاجك يا روح امك ايه هتعارضي كلامي ولا ايه
نور :والله مش قصدي بس انا مش عايزة اتجوز دلوقتي
بيقوم زين ويمسكها من دراعها بعنف وكلام ابوكي هو اللي هيمشي ولا ناوية تكسري كلمته ابقي فكري اعمليها بس كدة وانا اديكي بالجزمة
نور ببكاء :والله حرام عليكوا
هند بحزن على بنتها"يا محمد هي مش عايزة دلوقتي وكمان هي لسة صغيرة
محمد :صغيرة ايه ماهي شحطة وفي الاخر دلوقتي او بعدين كدة كدة هتروح فين يعني البت ملهاش غير بيت جوزها الكلام منهي هتتجوزيه يعني هتتجوزيه
بتدخل لنور لاوضتها وبدنها تعيط وبتقول في نفسها يمكن ده يكون خير ليا ويخلصني من اللي انا فيه
تاني يوم بتقوم نور بترتب البيا زي ما بتعمل كل يوم وبليل محمد بييجي وبيقولهم ان العريس هييجي يطلب ايدها بعد يومين جهزوا نفسكوا بتنظر ليه نور نظرة غامضة اوي هو مش بيفهمها بس بيتجاهلها وبيدخل اوضته
هند:ربنا يصبرك يا بنتي انا اسفة سامحيني مش بأيدي حاجة اعملهاك سامحيني يا حبيبتي واستحملي يمكن ده يكون خير ليكي
نور :انتي مش ذنبك حاجة يا ماما انا مش زعلانة منك والله وتبوس ايد مامتها وتخش تنام
وبعد يومين بيكونوا بيجهزوا عشان العريس بتقوم نور تنضف البيت وتجهز الضيافة اللي هتقدمها بليل
والساعة ٧ العريس بييجي وبيتعرفوا وبتم قراية الفاتحة ده كله بغصب نور والعريس وأهله بيتفقوا على كل حاجه مع ابوها وطبعا ابوها اصلا مش مخلي ليها رأي من الاساس هو وزين وبعد ما بيمشي العريس بيقول محمد:عقبال ما نخلص منك خالص
بتنظر ليه نور بصمت وبتخش اوضتها
طبعا العريس اسمه حسام وهو اتفق مع ابو نور ان الخطوبة تكون الاسبوع الجاي وبيعدي الاسبوع ونور بتكون بتجهز نفسها للخطوبة وطبعا محمد بيصرف عليها بس عشان اخيرا هتسيب البيت وفي الوقت ده البنت بيحتاج ان اخوها او اختها يكونوا معاها بس للاسف زين مكنش معاها ومكنش سند ليها وبييجي يوم الخطوبة وبتم وطبعا شخص وحيد هو اللي بيكون حزين وهي نور ويعدي اليوم ويتفقوا ام الفرح هيكون مع كتب الكتاب بس اما الشقة تجهز ونور تخلص حاجتها وتجهز نفسها وطبعا كان حسام بييجي يزور نور وفي يوم كان جايبها عشان يشوفها يعني بيرن الجرس
محمد :اهلا يا ابني اتفضل
حسام :اهلا بحضرتك يا عمي ومحمد بينده على نور ويعرفها انه حسام موجود وبيقعد معاها ويتكلموا
حسام:ازيك يا نور
نور :الحمد لله انت عامل ايه
حسام :بخير
خلصتي حاجتك ولا لسة
نور:فاضل حاجات بسيطة
حسام:برده فاضل حاجات بسيطة عندي انا كمان والشقة تجهز ويتكلم معاها شوية ويقوم يمشي وبعد مرور أشهر بتكون كل حاجه جاهزة وبيحددوا الفرح
وجه اليوم المنتظر واللي نور خايفة منه وبيتم الفرح وبيخلص
المفروض اهل العروسة بقى بيسلموا عليها وهتوحشهم وهيكون في بقى سلام حار بس طبعا ابوها واخوها خيبوا ظنها وكانوا باردين جدا معاها وسلمت على مامتها ومشيت وهي زعلانة بس في نفس الوقت مبسوطة شوية انها هتخلص من جحيم ابوها واخوها وتروح مع حسام وتخش شقتهم
طبعا نور كانت مرعوبة والمفروض حسام اما يلاقيها كدة يطمنها بس عمل اللي نور مكنتش متخيلاه اجبرها انها تنام معاه بالعافية ومارس رجولته عليها ده كله عشان يرضي رغباته وشهوته بس
طبعا ده كله مع الضرب اللي ادهولها حسام
تاني يوم بتصحى نور ببكاء وتفتكر اللي حصل وتلبس وتروح بيت اهلها وبتخبط وبيفتح اخوها وبتزقه
محمد:انتي ايه اللي جابك هنا
نور:يا بابا حسام ضربني ونام معايا غصب
زين ببرود:ايه يعني مش جوزك وهو الراجل يعمل اللي عايزه حتى لو كسر دماغك واحد ومراته ايه اللي هيخلينا ندخل بينكوا اعقلي كدة وارجعي بيتك يلا ومتخربيش على نفسك
محمد:اخوكي معاه حق وده جوزك وده حقه
ده كله ونور بتبصلهم بفقدان امل وصدمة
بتبص لهند اللي كانت بتبصلها بحزن عشان مش قادرة تعملها حاجة وفجأة الباب بيخبط وزين بيفتح وحسام بيدخل
حسام :يرضيك يا عمي بنتك تسيب بيتها وجوزها تاني يوم جواز
محمد وضرب نور بالقلم :لا ميرضنيش وحقك تعمل فيها اللي انت عايزه
محمد لنور:يلا مع جوزك وميسمعش منك غير حاضر ونعم ونور بتعيط صعبان عليها نفسها وبتمشي مع جوزها واول مادخلوا شقتهم
حسام بشر:.......
يتبع .........
(البارت ده بنستنتج منه ايه اول حاجه الجواز بالغصب ان الاهل اما يغصبوا بنتهم على الجواز ده غلط ده مينفعش وحرام في دينا واصلا مش شروط الجواز القبول بين الطرفين ،ومفيش حاجة اسمها دلوقتي او بعدين انتي ملكيش الا بيت جوزك لازم ميكونش في غصب وكمان لازم يكون هي في سن انها تكون قادرة تشيل مسؤولية ،تالت حاجة والمهمة مفيش راجل بيجبر مراته عليه او يمد ايده عليها ده اصلا مش راجل ،رابع حاجة واخيرا للاسف محمد وزين مكنوش سند لنور مفيش حاجة اسمها جوزك ويعمل اللي هو عايزه ده كله على حساب كرامة بنتك واذى نفسي وجسدي ليها
الرسول قال استوصوا بالنساء خيرا)
اه كمان حاجة معلش لسة في بنات بتتجوز بالغصب اه في بنات لسة
لسة في بنات اجوزها بتضربها اه
لسة في ناس اهلها بيقولولها جوزك ويعمل اللي عايزه اه في لسة ناس بالعقلية دي انا بقول الكلام ده ليه عشان الماس اللي بتخش تقول في الكومنتات ان مفيش ماهو مش معنى أن مفيش عندم او عمرك مسمعتي عن كدة يبقى مفيش في غيرك بيحصل معاه الحاجات دي وزي مقولت قبل كدة الرواية واقعية
في نقطة كمان عشان محدش يتكلم فيها ويفهم غلك في جواز نور اما مجبتش الماذون وكتب وخلص زي الروايات العادية لا الطبيعي كل حاجة بتجي بفترات الخطوبة فترة معينة وبعدين الجواز
اظن انا وضحت كل حاجة
رايكم بقى ومتنسوش التفاعل
وشكرا للناس اللي بتقرا وبتتفاعل🥰🥰
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق