القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت كامل بقلم هنا سلامه ـ بتقرب ليه يا شيخ خالد ؟ _ لا ما هو أنا خلوق مع الكُل، بس مع مراتي بقى أنا باد بوي !



اسكريبت كامل بقلم هنا سلامه ـ بتقرب ليه يا شيخ خالد ؟  _ لا ما هو أنا خلوق مع الكُل، بس مع مراتي بقى أنا باد بوي !   كامله وحصريه 





ـ بتقرب ليه يا شيخ خالد ؟

_ لا ما هو أنا خلوق مع الكُل، بس مع مراتي بقى أنا باد بوي ! 

....... 

_ الشيخ خالِد عاوز يمسك إيدي ! 

- إحنا كتبنا كِتابنا و ده مِش حرام. 

إتعصبت عليه و إحنا في نُص الشارِع و قولت بصوت عالي 

_ كُل شويه هتقولي حلال و حرام ؟؟ ليه محسسني إنك ماشي مع كافره ؟؟ ما أنا بفهم في الدين زيي زيك. 

سكِت فجأه ، لقيت الناس بتبص علينا ، إزاي أنا غبيه و مُتسرعه كِده !! أنا و خالد جواز صالونات بحت ، بس هو مُتدين و إمام جامِع ، رفض نِعمل خطوبه و رفض يلبسني الدِبله و خلى مامته إلي تلبسهاني ، حتى مقليش أي كلمه حِلوه تبِل ريقي من قبل كتب الكِتاب ! لسه كاتبين كتب الكِتاب من كام ساعه و طلب من ماما إنُه يخرج معايا و هيرجعني قبل الساعه 10 ، ليه عندي مدرسه ؟ 

المُهم إن عصبيتي دلوقتي قلة آدب ، و أنا مِستنيه القلم ، ما هو أنا زعقت فيه وسط ناس كتير في الشارِع ! 

همست بخوف من نظراته إلي كانت غضبانه 

- آسفه. 

مسك إيدي و مشي وسط الناس و هو بيطبطب على راسي ! 

أول ما بعدنا عن الناس ساب إيدي ، فتح باب العربيه ليا فركِبت ، كان ماشي بهدوء تام ، و أنا مش بحب الهدوء ، جيت أشغل الكاسيت إيدي لمست إيده فسحب إيده و هو بياخد نفس عميق ، فتحت الكاسيت على أغاني ، كنت لسه هرقص لقيته طفاها إبن ال.. هو إبن حلوه الحقيقه لإن ملامحه جمدان.

- إفردي العربيه إتقلبت بينا يا هَنا ؟ تموتي و أنت كنت بتعملي معصيه ؟ 

بعصبيه _ معصيه ! الأغاني معصيه !! انت إيه ؟؟ لا بجد أنت طبيعي ؟؟ انت عاوز تدخلني النار و خلااااص ؟؟ 

أنا شخصيه بتكره الإنتقاد ، بتكره إن حد يقولها ده صح و ده غلط ، حتى لو كلام خالد صح ، بس هو بينتقدني ! 

قلع الدِبله من إيده و قال 

- خدي يا بنت الناس. 

قال كده و غمض عينُه و هو بيحط الدِبله على الطبلوه ، حطيت شعري ورا وِداني و حسيت إني هعيط ، غبيه و مُتسرعه و .. و فشله ، ضيعت خالِد من إيدي !! 

_ آس.. 

جيت أقول آسفه حسيت الكِلمه مِتعلقه في حلقي ، كِبريائي مسمحش ليا أتأسف عشان أكمل ، خبيت وشي بعيد عنُه و دموعي نِزلت فقال بهدوء 

- أنا آسف ، يمكن مكونش شخص مُناسِب ليكي ، دخلت عليكي زي الدخيل ، بس كنت حابب أكون شريك صالِح ليكي و أحِبك في الحلال ، أتمنى ليكي التوفيق في حياتك. 

أخد نفس عميق و مع النفس ده شهقت من العياط ، هو إستحمل كتير ، رفضتُه مره و المره التانيه لما وفِقت كنت بعاند معاه و أزعقله قُدام أهلنا يمكن يمِل و يمشي .. أهو هيمشي فِعلًا ، طب أنا بعيط ليه ؟ حد بيتوجع من وجع جبُه لنفسُه ! 

- هبعتلك ورقه طلاقِك في أقرب وقت يا هنا ، أتمنى تبقي إرتحتي. 

أرتاح ! أرتاح إزاي !! أنا .. أنا عاوزه أنهار في حُضن ماما دلوقتي. 

.... #هنا_سلامه.

طلعت البيت و أول ما دخلت صوت عياطي علي ، ماما جت جري عليا و أخدتني في حُضنها .. ماما طول عُمرها مدلعاني ، و عمرها ما قالتلي على حاجه لأ من ساعه موت بابا ، و كل حاجه عوزاها بتبقا موجوده .. لأول مره تزعقلي و تقولي إني غلطانه ! و إني فعلًا معرفش حاجه في الدين ، و إني قليلة الآدب مع خالِد و إني متربتش !! دخلت أوضتي و فضلت أعيط أكتر ، لما ببقى غلطانه ببقى عاوزه حد يقولي إني مش غلطانه عشان يهون عليا الأمر ، لما بنغلط بنبقى عارفين غلاطنا ، لكِن بنِنكِرُه.

فضلت أعيط و أنا بقول و أنا بشهق من كُتر العِياط

_ يعني إيه معرفش حاجه في الدييين ؟؟ يعني إيه خالد يسيبني و يمشي كِده !! ليه كل ما أتعلق بحد يسيبني و ميستحملنيش !! لييييه ليه يا رب ليه !! 

مسكت الموبايل و أنا إيدي بتترعش و قولت بعِناد 

_ و الله لهوريهم إن هُما أغبيه و متخلفين و هما إلي ميعرفوش حاجه في الدين أصلًا.

بدأت أعمل بحث على جوجل ، عرفت إن الأغاني و الرقص حرام فِعلًا !! لِبسي حرام ، شعري إلي باين ده كمان حرام ، لإني كبِرت كِفايه عشان ألبس الحِجاب ، فضلت أعيط أكتر ، زي ما خالد قال " عاوزه تموتي على معصِيه ؟ "

قفلت الموبايل و فضلت أعيط بهستيريه ، دماغي كانت هتتفرتِك ، أخدت قُرصين مُهدِىء و نِمت .. نِمت.

... #هنا_سلامه

_ خالِد ! 

كان قاعد جمبي و ماسِك إيدي و ماما حضناني ، أول لما فوقت ماما إطمنت عليا و طلعت و قفلت الباب ، إلتفت خالِد ليا و قال بلوم 

- مِن إمتى بتاخدي مُهدِئات ؟ 

بصيت على إيدي لقيت محاليل مِتركبه فيها ، جيت أقوم حسيت بوجع في جِسمي .. فكرى الوجع ده كويس ، ده الوجع النفسي إلي بيجيلي لما نفسيتي بتِتعب و بنهار ، إتأوهت بوجع مقدرتِش أخفيه ، قرب مني و حاوط ضهري برِفق و سندني و عدلني و أنا ماسكه في الچاكيت الإسود الجِلد بتاعُه ، لمحت الدِبله في إيدُه فغمضت عيني بتعب ، جيه يبعد مسِكت فيه و قولت بصوت مُرهق تايِه 

_ خليك جمبي ، متسيبنيش.

حاوطتُه فحاوِطني و هو بيطبطب عليا ، دفنت راسي بين كتفُه و رقبتُه فنفسي الدافي أصبح بيضرب في رقبتُه ، أخد نفس عميق و بلع ريقه و أنا نِمت .. نعِست.

... #هنا_سلامه

- خرجنا أهو ، يا ريت تحكيلي. 

طلبت منه نُخرج ، كان لسه جسمي واجعني و في علامات زرقه كمان بقت في دراعاتي من الحُزن ، قعدت على كابوت العربيه مِن الجنب و هو كان واقِف قُصادي ، عيوني إتملت بالدموع و بصيت للسماء شويه و الهواء بيطير شعري ، مسِك إيدي الإتنين إلي كانوا متلجين ، فقولت و أنا حاسه ببعض مِن الراحه 

_ بابا ، مِن يوم موت بابا و المُهدىء معايا عشان مِش بعرف أنام ، و لما ... لما 

دموعي نِزلت غصب عني ، حط إيده على دراعاتي و قال بدعم و صوت حِنين 

- سامعِك لو عاوزه تتكلمي ، إهدي خالِص.

كملت بعياط 

_ لما حسيت إني خسرتك إمبارح و روحت البيت أعيط و ماما غلطتني عملت سيرش في الحاجات الدينيه و طلعت بعمل حاجات كتير غلط ، بحلِل إلي على هوايا !! رغم .. رغم أنه حرام !! 

شهقت مِن العِياط فقال بصوت مخنوق 

- هنا .. هنا متعمليش في روحِك كِده.

_ سقعانه. 

قلع الچاكيت بتاعه و لبسهولي و أخدني في حضنه ، فضِلت أعيط في حضنه كتير ، لو على البُكا فـ عيوني باشِت.

... #هنا_سلامه

_ إحنا فين ؟ 

لقيت نفسي نايمه في حُضنه في الكنبه بتاعت العربيه و مغطيني بغطا العربيه ، فتح عينه بإرهاق ، دلِك رقبتُه و هو بيتعدِل فقال 

- إحنا في العربيه ، إستأذنت مامتك أخدِك النهارده نتفسح شويه ، و هي وفقِت ، الساعه 9 الصُبح ، حابه نعمِل إيه ؟ 

إبتسمت جامد أوي ، فطرنا فول بالزيت الحار و روحنا كالنا سانداي مِن ماك ، وداني الملاهي و فضِلنا نِلعب كتير أوي ، كان خايف عليا ، كان باصص عليا بإهتمام و صورني كتير ، كان كُل شويه يسألني " كويسه ؟ " " زهقتي مِني ؟ " " نِروح لو تعبتي و نكمِل بُكره ؟ "

كان لطيف بطريقه أخدت عقلي ، و .. قلبي. 

روحني عشان يصلي الضُهر و عشان يإم الناس في المسجِد ، طلعت البيت و أنا حاسه إني إتحسِنت كتير ، و نسيت أديه الچاكيت بتاعُه ، بس خلينا مُتفقين ، إن رغم إنه مش بيحُط برفان كتير لكِن ليه ريحه مُميزه موت .. 

... 

بدأنا نخلص توضيب في الشقه ، إشتريت معظم حاجاتي كعروسه بس كان لِسه لِبس الخروج ، راح معايا و فضِل يناقي لي لِبس واسِع و طويل .. و دريسات كتير ، وقف قُدام صف الطُرح و الخِمارات ، و هو مركز فيهُم ، البنات كلهم كانوا عند صف الشورتات و الإستومِكس بتاعت الخروج و البلوزات الكات و المايوهات البيكيني و كان معاهم رجالتهم بردُه ! 

بس أنا راجلي مُختلِف .. راجِل بِجد ، قرب مني و قال بهدوء 

- مُمكِن أجيبلك طرحه ؟ تجربيها بس. 

أخدت نفس عميق و قولت بإبتسامه رِضا 

_ لا هات كتير ، عاوزه يكون عندي ألوانات كتير. 

عيونُه لِمعت من الفرحه و حضني ، إبتسمت و طبطبت عليه و جيبت فعلًا كذا طرحه. 

... #هنا_سلامه

• معلش يا خالد إنت عارف يا حبيبي هنا بتاخُد وقت في اللِبس.

إبتسم و قال - لا براحِتها و على مِهلها.

طلعت من الأوضه لقيتُه لابِس بدله سوده شكلها قمر عليه ، كان واقِف ماسِك الفون ، ماما إبتسمت ليا بفرحه و إنبهار لما لقيتني لابسه فُستان بيبي بلو واسِع و طويل و .. خِمار !! 

- هنا !! 

رفع راسه ليا و شافني ، سحبني مِن إيدي و نزِلنا ، في مدخل العُماره وِقف ، شدني لحُضنُه و قال بفرحه 

- مُبارك يا هَنـا فؤادي. 

قلبي كان بيدُق بطريقه مُش طبيعيه ، روحنا الفرح بتاع صاحبه و كان فرحان بيا أوي و كل شويه يبُصلي و لما روحنا صليت كُل فرودي و إستنيت مُكلمِتُه كالعاده ، كلمني و بعدين على صلاه الفجر كالعاده هو إلي أقام الصلاه ، و صلى بالناس ، و هو بيقرأ سوره الفَتحَه كان بيعيط ، كُنت بصلي معاه فعيطت على عياطُه و أنا بشكُر ربِنا إنُه هداني و رزقني بيه. 

- عُذرًا يا جماعه الخير ، أُريد أن أُبلغكُم بشيء هام ،  و هو ذات نفس الشيء الذي أبكاني في صلاتي اليوم ، زوجتي المصون ، و حرمي الغالِيه ، هداها الله اليوم و إختمرت ، لن أقول لكُم حديث مواقِع التواصل الإجتماعي و هو إن الحِجاب لا يُقلل مِن جمال المرأه ، لا ، الحِجاب يُقلل مِن جمال المرأه .. فهو يَستُر و يُخفي ما بِها مِن فِتنى و جمال و ذلك المُراد مِنهُ ، لن أقول لكُم علموا بناتِكُم إن الحِجاب لا يُقلل من جمالِها .. سأقول لكُم علموا بناتِكُم إن الحِجاب أمر مِن الله ، و ما أمر بِهِ الله لا يأذي عبدُه ، و هو جِهاد مع النفس و مع الذات. 

.... #هنا_سلامه

- بتقرب ليه يا شيخ خالد ؟ أين الأخلاق ، أنا لا أراها ! 

_ لا ما هو أنا خلوق مع الكُل ، ما عدا مراتي ، أبقى باد بوي معاها بقى. 

ضحكت و حطيت وشي في الأرض و هو قفل باب الشقه و قرب عليا أكتر، رفعت راسي و بصيتلُه برِضا الدُنيا كُلُه 

- بحبك ، بحبك أوي بجد. 

شدني لحُضنُه و قال بفرحه و دموع

_ و أنا بموت فيكي. ♡


و هِنا أُعلِن جُملتي الخاصه " خلااااويييص يا واد يا زعيم 😂💙 ، تفاعل و كومنت لطيف ♥☘️

تعليقات

التنقل السريع