القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وعد وجبل عشقي لصعيدي الفصل 39_40_41بقلم كيان كاتبة


رواية وعد وجبل عشقي لصعيدي الفصل 39_40_41بقلم كيان كاتبة 






رواية وعد وجبل عشقي لصعيدي الفصل 39_40_41بقلم كيان كاتبة 

الفصل التاسع والثلاثين

ميرال دخلت ورا يزيد اوضته علشان تتخانق معاه بعد الى عمله مع تقى

دخلت ملقيتش حد في لاوضه بس سمعت صوت من الحمام 

ميرال قربت واول ما قربت شافت يزيد بيستفرغ في الحوض وباين عليه التعب

ميرال جريت عليه بلهفه

: يزيد... يزيد انت كويس في اي مالك 

يزيد رفع وشه بتعب

:انا مش كويس يا ميرال 

ميرال برعب: ف.. في دم في الحوض ا. انت

يزيد كان هيقع بس ميرال سندته وطلعت بيه وقعدته على السرير 

ميرال بدموع: انا هروح اقول لعمى

يزيد مسك ايدها: لا يا ميرال متقليش لحد أنا عايزك انتى بس

ميرال بصتله بتردد وحيره

يزيد: انا مش كويس وعايزك جنبي 

ميرال قعدت جنبه وحركت ايده على شعره لحد ما نام

تاني يوم

يزيد و ميرال فتحوا عيونه بنوم لقيوا نفسهم في حض**ن بعض قاموا بخضه ويزيد عدل وشه النحيه التانيه علشان ميرال تظبط نفسها 

ميرال بتوتر: ا.. انا همشي قبل ما حد يصحا ويشوفنا

يزيد: استني دقيقة 

يزيد طلع علبة الدوا

: ميرال هي دي الازازه الي تقى طلبت منك تجبيها

ميرال مسكتها بين اديها

: ايوه هي

يزيد: متاكده 

ميرال: ايوه والله 

يزيد سكت شويه

ميرال:همشي انا 

يزيد ابتسم:ميرال انا نفسي في كيكه بشوكولاته من الى بتعمليها

عند 

ياسين ضحك: بس ازي قدرتي تبدلى الازازيز من غير ما حد يشوفك يا ستى دا كلهم كانوا ملمومين

ام جبل بشر: لاااا عيب ستك دي خبره ومن زمان... ودلوقتي خالد مش طايق يزيد... ويزيد مفكر تقى هي الي بتحط المخد"ر

ياسين بشر: لازم البيت دا يتفرق بإي طريقه.. طيب يا ستى دلوقتي افرض يزيد ورا الازازه لميرال وقالها اذا كانت هي دا الازازا ولا لا

ام جبل: لا شغل دماغك كدا انا بدلت الغلاف بتاع العلب بس تقى مش هتعرف تفرق

ياسين: بس اشمعنا يزيد يا ستى

ام جبل بغل: من 30 سنه ابوك رفع ايده عليا بسبب خالد وحلفت من يومها مش هسكت غير لما خالد يعيش نفس الي عشته من اول ما يزيد بدأ يكبر ويستوعب زرعت كره تقى فيه وهي بقا من غير ما تحس وقعتهم في بعض وخالد كذا مره يرفع ايده على يزيد... ويزيد مفكر تقى هي السبب مستنيا اليوم الى هيرفع فيه يزيد ايده على ابوه وبقا خدت بحقى

ياسين: قريب قريب

في بيت زياد في المطبخ

وليد: صباح الخير يا ست الكل... صباح الخير يا والدى

ريهام بحب: صباح النور يا حبيبي 

وليد: اساعدك في حاجه 

زياد: ايوه اعملى شاى لحد ما امك تجهز لاكل

وليد: حاضر 

في اوضة البنات

رحاب فتحت عنيها بنوم

: الى بيضحك من غير سبب دا

سلمى ابتسمت بخجل

: بس بقا

رحاب: واليد ولا اي

سلمى: من شويه كنت داخله المطبخ اساعد امك لقيت وليد واقف بيعمل شاى لعمى زياد.. عارفه وهو واقف طول بعرض كدا على البوتاجاز بيعمل شاي يخرابي 

رحاب: البنات بتحب واحد هيبه عنده شركه رجل اعمال وانا صحبتي بتحب اخوي علشان دخل المطبخ

سلمى: ايش فهمك انتى في الحب خليكى في دكتور الجامعه بتاعك وبعدين الي ملوش خير في اهله ملوش خير في حد 

رحاب: طاب يختى قومي خلينا نفطر 

في بيت خالد

ميرال بتدى طبق فيه كيكه لخالد

: اتفضل يا عمى

خالد: تسلمى يا حبيبتي...حطيلي طبق لتقى 

ميرال: انا هطلع اوديلها و اودي ليزيد كمان

خالد: اممم ميستهلش على فكره

تقى اتنهدت وخدت طبقين وطلعت

فوق

يزيد قاعد على السرير 

ميرال: اممم مش قاعد معهم تحت ليه

يزيد اتنهد: ما انتى عارفه محدش طيقني فيهم 

ميرال: ما هما معاهم حق الصراحه يا يزيد انت بتعمل معاهم كدا ليه

يزيد: انا تعبان يا تونا تعبان و محدش فهمنى

ميرال سكتت بحزن

يزيد: كل دا ليا امال خليتي اي اللى تحت 

ميرال: لا ما أنا عامله تلات صوانى ويارب يكفوا

يزيد: ومين دافع حقهم 

ميرال: جبتهم من فلوسي عادي

يزيد طلع المحفظه من الدرج بتاعه 

: ما تدفعيش حاجه من حيبك بعد كدا انا الي طلبت تعمليلي يبقا انا الي ادفع

ميرال: بس انا معاي فلوس 

يزيد: امسكى وبلاش صداع 

ميرال خدت الفلوس منه

يزيد: الطبق دا لتقى

ميرال: ايوه

يزيد: هاتى اودهولها انا

ميرال بفرحه: اهو 

يزيد خبطت على باب اوضت تقى

تقى بتعب: ادخلى يا ميرال

يزيد: انا يزيد مش ميرال

تقى: ادخل

يزيد دخل بهدوء

: اخبارك ايه دلوقتي أحسن 

تقى ابتسمت بحب: الحمدالله احسن بكتير

يزيد: ميرال بعتالك دا

تقى خدته منه

يزيد بهدوء: هو انتى كنتي باعته تقى تجبلك اي من الصيدليه

تقى بتوتر: ح.. حاجه يعنى 

يزيد طلع الازازه

: حاجه زي دي يعنى 

تقى بستغراب: اي دا 

يزيد: والله مش عارفه برضو لالزازه دي فيها اي

تقى: لا انا اول مره اشوف اسم الحاجه دي اصلا

يزيد: ازي و ميرال قالت انك بعتيه تجيب لازازه دي

تقى: ايوه انا بعتها تجيب ازازه زي دي بس لا دي اسمها مختلف 

يزيد: امال كنتى بعتاها تجيب اي

تقى: ازازة دوا عديه

يزيد علثمصام انتى بقالك فتره مش بتتصلي ولا بجعتى فلوس دا انا موقف كل شغلي عليكى. 

ام جبل بضيق: اوووف حصلت مشكله هنا ولاز اهتم بيها 

وليد دخل عليها: في حاجه يا ستى

ام جبل: طاب بقولك اي اقفل وانا ص واحد تبعى يكلمك وتفقوا على كل حاجه 

الشخص:والفلوس يا مدام

ام جبل: هبعتهالك 

الشخص: تمام 

ام جبل قفلت مع الشخص

: في حوار كدا عازاك تخلصهولي يا ياسين

ياسين: من عنيا يا ستى خير

ام جبل: في واحد كنت مكلفاه يعمل مشكله لآدم ابن خالد ومقدرتش اكمل معاه هتشوف انت المشكله دي هفهمك كل حاجه ووصلت لفين وانت كما وبذكاءك ممكن توصل المشكله دي لخلاف بين خالد وزياد

ياسين: احكيلي ورسين على الدنيا و متشليش هم انت

غي بيت زياد 

وليد: الشاي يا بابا 

زياد: تسلم

هنا دخلت رحاب و سلمى

رحاب: بقا دكتور طول بعرض بمشي يهد لارض واقف في المطبخ يعمل شاى

ريهام بضيق: الله واكبر الله واكبر خمسه في عنيكى

وليد: ايوه يا ماما خمسى علشان رحاب دي عينه وحشه 

سلمى برقه: صباح الخير 

زياد:صباح النور 

وريهام بحب: صباح النور يا حبيبتي... تعالى يا رحاب حطي الفطار لابوكى واخوكي وانا هجهز لينا

وليد: طاب ليا يا ماما نا ناكل كلنا سوى

زياد قام: تعاله يا زفت معاي 

زياد طلع و وليد وراه وقعدوا في الصاله

ورحاب جبتلهم الفطار

رحاب: حاجه تاني يا بابا

زياد: لا يا حبيبتي روحى افطرى 

وليد: طاب وليه البهدله دي ما  كلنا قعدنا كلنا سوى

زياد: الكلام دا مش عندنا ومش اصولنا يا وليد لما يبقا فيه حرمه غريبه في البيت المفروض انت تسيب البيت خالص علشان هي تاخد رحتها

وليد: احم ماشي يا حج

قدام بيت 

ساره على الفون

: ايوه اهو لسه واصله 

شخص: اوعى حب ليه ينسبكى انت جايه تعملى ايه

ساره اتنهدت: انا عارفه كويس يا أم جبل... يتبع




افصل الثلاثين

وليد: خير يا يا ساره في حاجه في المستشفى 

ساره: مفيش يا دكتور وليد يعني انا كنت جايه زياره عند جدي هنا في الصعيد وقلت اجى اشوف حضرتك

وليد: منوره طبعا يا ساره

ساره: اخبارك ايه يا دكتور حضرتك طولت هنا 

وليد: الحمدلله بس هو الحج اصر عليا اقعد في البلد شويه معاه

زياد: انتى هنا من عندنا يعنى يا ساره

ساره: لا انا من سوهاج يا عمى بس قريب عليكم يعنى 

ريهام: طاب انتى خلاص مش هتمشي من هنا غير لما تتعشي معانا

في المطبخ 

سلمى: سامعه امك بتقولها تتعشي معانا والله كمان تقله تعيش معاناا... شايفه شايفه اخوكي بيبصلها ازي

رحاب: اسكتي بقا خلينا نعرف مين دي

في بيت خالد 

تقى نايمه على السرير بتعب

: ادخل

ميرال دخلت وهي شايله صنيه

: مساء الفل يا جميل اخبارك ايه دلوقتي 

تقى ابتسمت: الحمدلله احسن

ميرال: خالودا عنده شغل مشي وقلي اجبلك لاكل دا 

تقى:حطى لاكل وتعالي يا ميرال

ميرال حطت لاكل وقعتدت

: خير في حاجه يا مرات عمى

تقى: كنتي بتعملى اي طول اليل في اوضت يزيد يا ميرال 

ميرال: لا بقا دا انتوا عيله عليها جن بجد شفتيني منين وانتى اليوم كله نايمه على السرير 

تقى: انا مسفتكيش خالد هو الى شافك

ميرال بخوف: وقال اي 

تقى: قال ما دام هي داخله بمزاجه هي حره وانا حزرته قبل كدا

ميرال: والله يزيد كان تعبان و

تقى بضيق: تعبان ماله يعنى مكان جاي يسئل  وستجوب ومكنش فيه حاجه... 

ميرال بدموع: لا هو كان تعبان بجد انتى متعرفيش حاجه عن يزيد 

تقى: يزيد ميتحبش يزيد مريض محتاج يتعالج يا ميرال

ميرال بنهيار: بس انا بحبه يا مرات عمى بحبه

تقى: صدقيني تصرفات يزيد دي مش معقوله تكون تصرفات إنسان عاقل يعنى بعد العمر الي ضحيته ليه يطلع بيكرهني كدا ديما مسوح في دنيا تاني دا مش انسان عاقل

ميرال مسحت بدموعه: انا هقوم 

في اوضت يزيد 

وهو كان واقف في البلكونة 

ميرال: اخبارك اي دلوقتي 

 يزيد لف ليها

: اهو الحمدلله أحسن 

ميرال: بقولك اي مش هتصالح مرات عمى برضو انت كنت قاسي معاه 

يزيد: انا قاسي... طاب دا انا حتى ما بيهنش عليا اكل البسكوته ناشفه.... بسقيه في الشاي علشان تطرا.... 

ميرال ضحكت: والله

يزيد: بيقولوال الي عنيهم سود بيبقا حنينين اوي 

ميرال: دا مين الي قال كدا!!! 

يزيد: أنا 

ميرال ضحكت: طاب هو أنا بنسبه ليك اي يا حنين

يزيد: انت الحاجه الحلوه الي فيها يا ميرال...انتى الميه الي بشربها بعد يوم متعب من الصيام انتى لاكله الحلوه الي بفضل ابصله بس مش هينفع اكلها غير بعد العشاء...كل التوهان الي في حياتى دا مش هينتهي غير لما احط راسي في حضنك 

ميرال ابتسمت بخجل 

يزيد: بقولك اي تيجي تروحي معاي مشوار 

ميرال: هتروح فين وبعدين بابا مش هيرضا

يزيد: امم هنلف شويه بالعربيه وجبل سبيه عليا

ميرال: تمام هروح البس

ميرال مشيت ويزيد اتصل بحد

: جهز كل حاجه انا جاي

في اوضت ام جبل 

وليد: طاب وهنعمل اي دلوقتي انا سمعته وهو متاكدا

ام جبل: مش عارف مش عارف انا كنت مفكره لما يشوفه انه نفس العلبه الي كانت مع ميرال هيتاكد انها هي ويسكت بس دا دماغه سم 

وليد: ومين يفكر يعنى انه ممكن يخد الازازه المعمل علشان يعرف نوع الحبوب الي جوها اي حد كان هيتاكد من الغلاف وخلاص

ام جبل: طاب مفيش طريقه نقدر نبدل الحبوب الي معاه بالي معاي

وليد: العلبه في جيبه ومش هنقدر

ام وليد: دي تبقا وقعه بطين يزيد دا زكي ولو عرف ان تقى ملهاش دخل في المخدر والمهد الي بياخده هيفضل وراه لحد ما يعرف مين السبب

وليد: مش عارف يا ستي مش عارف 

ام جبل: احنا خلاص اتكشفنا وراحت علينا

عند يزيد و ميرال

ميرال: هو انت جبتنا هنا ليه

يزيد: تعالي بس هوريكي حقيقت تقى

ميرال: حقيقه اي انا مش فاهمه حاجه 

هنا طلع دكتور 

يزيد: هاا يا دكتور

ميرال: زي ما متوقع حضرتك العلبه فعلاً الي جواه غير الى على الغلاف خالص

يزيد بص لميرال: واي الي جواه

الدكتور: مخدر و مهدأت نفس الي لقنها في عينة الدم... ورجع اقولك تاني يا يزيد... المخد كان بيتاخد على جرعات من زمان كمان ودا تقريباً اثر على الكبد لا ومش بس دا كمان احتمال كبير يكون هو السبب في تقلباتك المزاجيه وانفصالك عن العالم لانه بيتعب الاعصاب جامد

ميرال بدموع: ي.. يعنى الدم... احنا لازم نروح عند دكتور دلوقتي 

يزيد: اهدي مفيش حاجه. 

ميرال بدموع اغر: كل دا فيك وانا معرفش حرام علك انت ليه عايز تتعب قلبي

يزيد: تعالى بس هنكلم في العربيه

في بيت خالد

تقى على التلفون بتوتر

: اسمع اكيد هو مش هيسكت وهيدور وراي تاني لو جالك الصيدليا قله ان ميرال اشترت برشام صداع

الشخص: حاضر يا مدام بس زي ما قلتلك حبيه بعد الغدا وحده بعد العشاء وهتشوفي التاثير علطول 

تقى: طيب اقفل اقفل

خالد طلع من الحمام بصلها بستغرابي

: كنتي بتكلمي مين

تقى: ميرال انت عارف طلعت مع يزيد وانا الصراحه مضمنش ابنك

خالد نام جنبها على السرير وتنهد

: انا عارف أن الي بنعمله مع يزيد غلط بس لازم نشد عليه شويه بدل جو المظلموم الي عايش فيه دا انا نفسي يبقا احسن حد في الدنيا ويرجعلنا زي زمان 

تقى بشرود: إن شاءلله هيرجع.

في اوضت ام جبل 

وليد: خلاص يا ستى حصل الي حصل

ام جبل بزعيق: انت عارف يعنى اي عرف ان تقى مظلومه بعني تعبي و شقاي 25 سنه ضاع افهم بقا

ساره علي الباب: قصدك علشان دول

وليد و ام جبل بصوا على الباب 

وليد همس بستغراب: ساره...


باقي الفصل الثلاثين

اسفه يا حماعه على الخبطه الي حصلت الفصل الي فات بس كتبت وليد بلغلط دل ياسين

في العربيه

يزيد: من صغرى وانا بحس اني تعبان و مرهق في مره تعبت جامد وخالد خدني عند الدكتور وقله ضعف عادي وعطاني مقويات و فيتامينات طبعاً الموضوع عدا عادي و خالد نسي شويه شويه التعب بقا  يَزِيِد بس كان نفسي مش جسدي كنت بتعصب بسرعه بحب اقعد لوحدي مش طايق كدا كبرت والمرض دا كبر معاي بس اطور وتجهت لحاجات تانيه كانت اول حاجه غريبه عليا اعملها وانا في تالته ثانوي عرفت بنات كتير وفي اوله كليه كانت اول مره اخرج مع صحابي وبقا كانت سهر وبنات وحاجات تانيه مش لازم تعرفيه... بعد فترت ضياع مش هكدب تقى كانت جنبي فيها بس كنت بصده علطول وياما خالد زعق فيا وضربني بسببها 

ميرال بدموع: لا مش بسببها انت كنت بزعق فيها وعمى خالد كان بيضايق

يزيد اتنهد: اول ما خلصت كليه رجعت تاني لاوضه والوحده بس الفتره لاخير كنت حاسس بتعب وكلت اكيد كل التوهان والتعب الي انا فيه مش طبيعى عملت تحاليل ودكتور قلي زي ما سمعتي طبعا اول حد شكيت فيه تقى هي الي بتعملى لاكل  كل حاجه انا ركزت شويه وفعلا لحظت طعم الحاجه الي بتجيبه هي مختلف وجبتك هنا علشان تعرفي حققتها

ميرال بدموع: مرات عمى متعملش كدا يا يزيد تقى بتحبك

يزيد ابتسم: طاب انتى بتعيطي ليه دلوقتي 

ميرال: يزيد احنا لازم نروح عند الدكتور دلوقتي انت مسمعتوش قال اي المخدر البي كنت بتاخده ممكن ياثر على الكبد وانت كنت بترجع دم امبارح 

يزيد: مره تاني احنا اتاخرنا دلوقتي 

ميرال: يزيد بالله عليك نروح عند الدكتور نطمن وبعدين نرجع انا هموت لو طلع عندك حاجه 

يزيد اتنهد: ايوه يا ميرال زي ما قال الدكتور المخدر دا ماثر على الكبد وهو السبب في الدم وانا حاليا بتعالج باخد علاج ولو محبش نتيجه هعمل عمليه

ميرال بدموع اغز: انا بكرهك يا يزيد بكرهك انت كل حاجه بتخبيه و مبتقلش لحد حرام عليك هتفضل لحد امتى كدا

يزيد: طب انتى بتعيطي ليه دلوقتي 

ميرال: روحني يا يزيد. 

يزيد: هجبلك حاجه تكليها و

ميرال بدموع: روحني 

في بيت خالد 

ميرال دخلت تجرى على اوضتها

يزيد: اي دا وليد هنااا منور 

وليد قام: ست الكل جات تشوف والدتك علشان موضوع اتسقيط دا و الحج جه يشوف عمى خالد

يزيد بستغراب: ومين دي انت عرفتها منين

وليد: ساره شغالها معاي في المستشفى 

يزيد: ااه... طاب انت عارف ان البت دي الجو بتاع ياسين 

وليد: ساره

يزيد: ايوه يا خوى ساره

وليد: طاب بقولك اي تعاله انا عايزك

يزيد: شقتي الي في البيت التاني ولا اوضتى فوق

وليد: لا تعاله فوق 

زيد دخل وكانت قاعده وعد ورحاب و ساره معاهم

يزيد: سلام عليكم...يزيد حب يضايق ياسين بص لساره... ازيك يا أنسه ساره

ياسين بضيق: متشوف يا يزيد رايح فين 

يزيد بتلاعب: طالع علشان وليد عايزني في شغل بس نزلك تاني 

يزيد و وليد طلعوا وي ياسين قام ودخل اوضت ميرال لقيها بتعيط قعد جبها 

ياسين: الدكتور قلكم اي 

ميرال: قل انه المخدر اثر على الكبد 

ياسين خدها في خضنه

: خلاص طيب هيبقا كويس

ميرال بدموع: انا خايفه عليه اوي يا ياسين 

ياسين: طاب اتكسفي منى طيب انا راجل صعيدي ودمي حامى المفروض اخلص عليكي دلوقتي 

ميرال: انا هموت لو جرتله حاجه ا.. انا بحبه

ياسين: انا مش عارف حبيتي فيه اي دا... دا محتاج يتعالج اصلا 

ميرال بعدت عن حضته

: هو فعلاً يزيد عنده اطربات نفسيه و مجنون شويه بس ولله طيب 

ياسين اتنهد: عارف علشان كدا بساعده

ميرال: طاب انت مقدرتش تعرف نوع المخدر الي بتحطه ستى

ياسين: للاسف مش عارفه اوقعه

ميرال بحزن: مكناش اصدق في يوم ان ستي تطلع كدا

ياسين: ولا انا والله بس كويس اني سمعتها وهي ببتكلم و دورت وراه... هي بس مش هتسكت على كدا دي ناويه توقع عمى زياد وعمي خالد عن طريق رحاب وآدم

ميرال: منها لله منها لله على الي عملاه فينا دي مش أنسان دي تستاهل الحرق

ياسين: انا لسه بحاول معاه وإن شاءلله خير

ميرال: إن شاءلله 

ياسين: بقولك اي هو يزيد بيتعالج من مرض الكبد

ميرال: قلي انه بيتعالج وبياخد دوا بس عرفه كداب يزيد تايه ومش عارفه يعمل اي و انا بحاول اضغط عليه بس هو راسه ناشفه 

ياسين: منها لله ستى 

ميرال: هي مش البنت الي برا دي ساره حبيبتك 

ياسين: ايوه مره كنت بكلمه ولما ستى عرفت انها شغاله مع وليد قلتلي لازم نستغل الموضوع دا وتصلت بيها امبارح تيجي بإي حاجه 

ميرال: إن شاءلله هنكشف ستى ونعرف علاج يزيد ونجوزكم

على الباب برا 

ام جبل بغل: ااه يولاد الكلب ايش حال ان مكنتش بعمل كل دا علشانكم وعلشان ابوكم

ام جبل مشيت اول ما لمحت ساره جايه مع رحاب 

رحاب خبطت 

ميرال مسحت دموعه

: ادخل

دخلت ساره ورحاب

ساره: بعد اذنك يا ياسين ممكن توصلني علشان وليد عنده شغل 

وليد: طبعا طبعا روحي انتى يا رحاب وانا هوصلها

رحاب: طيب

اول ما رحاب مشيت

ياسين حضن ساره

ياسين: وحشتيني يا حبيبتي 

ساره زقته

: انا قلتلك اي ميت مره 

ياسين: خلاص بقا متتقمصيش بس وحشتيني

ميرال: ازيك يا ساره انا ميرال اخت ياسين الي بتكلمك على التلفون 

ساره: ازيك يا ميرال

عند ام جبل

: والله ما هرحم حد وهحرق قلبكم كلكم احتى انتوا يلا ولاد ابني... يتبع

كيان كاتبه

عشقي لصعيدي



الفصل الواحد ولاربعين

في اوضت تقي قاعد هي و ريهام

تقى: بقولك اي عايزاكي  تشفيلي عريس لميرال باي طريقه

ريهام بستغراب: بس ميرال مخطوبه ليزيد و

تقى قطعها: لا مش مخطوبه لحد ومحدش قعد مع ابوها ولا اتفق معاه ولا عملنا خطوبه تبقا مخطوبه منين

ريهام: بس البلد كلها عارفه انها ليزيد... تقى مالك في انتى مكنتيش كدا يزيد دا كان روحك

تقى: يزيد مبقاش زي لاول انا بحبه وكل حاجه بس عايزه اطلعه من دور الوهم والمظلوم الي عايش فيه حياته بتروح منه وهو مش محدد ولا خيار فيها

ريهام ضحكت: كفايه محدد ان ميرال مراته

تقى: بس هي دى الحاجه الوحيده الي محددها

في اوضت يزيد

وليد: مش هتتعالج برضو 

يزيد: يا وليد متصدعنيش الموضوع مش مستاهل 

وليد: انت عبيط يابني بقالك اكتر من 16 سنه بتشرب كحل و مهداءات ومخدر وتقلي مش مستاهله دي كل اعضاء جسمك اتهرت

يزيد: انا مش فايق وتعبان يا وليد ومش طايق نفسي ولا طايق حد

وليد: تعرف انت تستاهل والبت ميرال دي خساره فيك ويارب تموت وهتجوزها انا

يزيد بحددده: يااا زفت اعدل كلامك 

وليد: اعملك اي ما انت الي عيل وسخ 

يزيد: بقولك اي غور انزل وسيبني اتخمد 

وليد: يارب السقف يقع عليك ونخلص منك ومن برودك

يزيد: يارب العربيه تتقلب بيك وانت مروح

تحت

خالد: انا تعبت يا زياد مش عارف اعمل اي معاه تقى قالت لازم نوريه ان حياته كدا بضيع هو بيحب ميرال لا مش بيحبها بس دا بيعشقها مجنون بيها بس لحد دلوقتي مخدش خطوه ولا اتقدملها الي يشوفه يقول اول ما تتم ال 18 هبكتب عليها بس هي تمت ال 21 و مخدش خطوه 

زياد: مراتك معها حق هو محتاج يفوق من الدومه الي هو فيها حسسه ان ميرال هتروح منه حسسه ام كل حاجه هضيع من حياته حتى انت يا خالد... انت هتقسا عليه شويه بس علشان مصلحته

دخل عليهم جبل

جبل: منور يا زياد اخبارك ايه 

زياد: الحمدلله بخير يا جبل انت كيفك

جبل: الحمدلله بخير

فوق في اوضت ام جبل

ام جبل بشر: اسمع انت تقول طلع من الحوار دا  خالص وتشوفي حد تاني غيرك وتبعتلي اي حاجه من الصيداليا تخدر مش تخدره كله بس يبقا صاحي شويه... وكمان شفلك شقه مفروشه وبت الي هبعتهالك عايزك تبهدلها وكل وليه حسابه برضو 

تحت

جبل: خير يا يزيد في حاجه 

يزيد فضل ساكت شويه وبعدين اتكلم

: انا طالب اي ميرال وعايز اتجوزها

خالد ابتسمت بسخريه

: اخير نطق... كمل بصوت عالى... بس احنا معندناش بنات لجواز

يزيد وجه كلامه جبل

: قلت اي يا عمى جبل

خالد: واد اخوي ملهش كلمه من بعدي وانا خلاص قلت الي عندي 

جبل بص لخالد وحس ان فيه حاجه 

جبل: الي يشوفه خالد

هنا طلعت ميرال والدموع مغرقه وشها

: بس انا عايزه يا بابا وبحبه

خالد: وانا قلت لا يا ميرال هتكسري كلمتى 

ميرال: انا بحبه وعايزه و محدش يقدر يجربني على حاجه ولو موفقتوش ههرب معاه 

خالد بحده: ميرال ادخلي جوه

يزيد وقف: متزعقش فيها كدا

خالد: اسمع انت مش هتتجوزها ولا هتتجوز غيرها الا لما تتعدل وتعدل حياتك الي انت مش عرفلها وش من ضهر دي... تقدر تقولي بشتغل اي بتنام الفجر تصحا المغرب.... كل ميت سنه بتعمل حاجه على الخفافى... مش هكدب انت كنت بتشتغل زمان بس دلوقتي ولا شغل ولا عارف تتعامل مع الناس لما تعرف تتعامل مع الخلق الي حوليك هجوزهالك ولا اجوزهالك دلوقتي وبعد يومين الاقيها راجعه لابوها مطلقه... علشان تشوف يزيد على حقيته بقا هتشوف يزيد الي بيتعصب علشان لاكل اتاخر شويه... يزيد الي يعرف بنات بعدد شعر راسه  يزيد الي بيكسر لاوضه كلها لما تجيله نوبه من نوباتك ولا مفكرني انى معرفش... 

يزيد قرب منه بغضب: انت عايز مني اي ما تبعد عني بقا انت السبب في كل الي انا فيه ليه موقفتش جبني اول ما لقيتني ببعد ليه بتسيبني لما ابقا محتاجك ولا هقول اي بقا كفايه عليك هي وابنها... ما هي بتجرى على حضنك وتعيطلك يزيد عمل يزيد سوا لكن آدم دا ابنها يعمل الي هو عايزه 

خالد ضربه قلم: اطلع برا يزيد و مشفش، وشك هنا تاني... و ميرال انا هجوزها لادم الي كايدك كدا 

يزيد بتحدي: اقسم بالله لو هتحدا البيت كله وانت اولهم هي مش هتبقا غير ليا دي الحاجه الوحيده الي ممنوع حد يقربلها الحاجه الوحيده الي ملكي وبتاعتي 

وسابه ومشي 

ميرال جريت وراه 

ميرال بدموع: يزيد انت رايح فين 

يزيد: سيبهاله خليه يجبع بيها هي وهو

ميرال: ونبي يا يزيد خليك متمشيش... يززززيد

يزيد مشي وميرال وقعت على لارض بنهيار

خالد بعصبيه: دي هبت منه خالص دا ناقص يرفع ايده عليا.... كل حاجه تقابله يهرب منها هيفضل طول عمره جبان 

ميرال مسحت دموعه وقامت

: حرام عليك انت بتعمل كدا ليه انت بتفرق بين يزيد و آدم وهو مش كداب 

خالد: يزيد دا روحي حته مني وعمره ما فرقت بينه وبين آدم بس هو الي بتصرفاته كان بيبعد وآدم كان صغير وبيحتاج اهتمام اكتر 

ميرال: طيب ما تجرب تقرب منه تاني حاول معه يا عمى 

خالد: يزيد محتاج دكتور 

ميرال: يزيد محتاجكم انتوا مش محتاج دكتور اقفوا جنبوا حتى لو هو رفص حتى لو هو مش عايزكم بس خليكم جنبه.. 

خالد: ميرال روحى على اوضتك

ميرال: تصدق يزيد عنه حق يكرهك

جبل بحده: ميراااال دا جدك 

ميرال سبتهم ومشيت 

خالد قعد بتعب

: انا تعبت ومش عارف اعمل اي

في بيت زياد 

زياد: تعالي يا سلمى عايز اتكلم معاكى 

سلمى: خير يا عمى زياد في حاجه. 

زياد: دلوقتي انا اتكلمت مع عمك وهددته انه يديكي مراثك انتى وامك و ميقربش منكم ولا انا الي هقفله... وهو قعد يبجح قال انه مش هديكم ميراثكم بس لما قلتله هجبلك الحكومه خاف وقلي عايز يتكلم معاكي في لاول 

وليد دخل عليهم

: وليه ميجيش هو هي مش هتطلع من هنا ايش ضمنا عايز منها اي 

زياد بخبث: طاب متروح معاها 

وليد: طاب تمام اذا كان كده قومي البسي خلينا نروح وانا هروح البس

وليد قام ودخل اوضته

زياد: بيحبك على فكره

سلمى: و انا ك.. سلمى لاحظت نفسها هي مع معين وسكتت بكسوف 

زياد ضحك: متتكسفيش انا عارف انك بتحبيه على فكره وهو بيحبك بس لسه بيتاكد من مشاعره

سلمى بتوتر: ا انا هقوم اجهز

عند يزيد في شقه ما نايم على السرير تلفونه رن

يزيد رن بس مسمعش غير صوت شهقات

يزيد: هتقولي حاجه ولا لا علشان عايز انام

ميرال بدموع: انت انسان بارد وغلس و مستفز

يزيد بتلاعب: وقمر وحلو وبتحبيني صح. 

ميرال: للاسف ايوه

يزيد: للاسف اي هو انتى تطولي 

ميرال: انا غلطانه اني كلمتك ومش بحبك وهتجوز آدم زي مقال عمرى

يزيد بغضب وصوت عاليى

: ميراااااال اخرسي 

ميرال بتوتر: ا... انا كنت بهزر

يزيد: وانا معنديش هزار في الموضوع دا فاهمه انتى بتاعتي وملكي ومتجبيش سيرت راجل على لسانك حتى لو اخوي انا غيرتي عميه وبذات عليكي 

ميرال: خلاص سكت اهو

يزيد اتنهد: انتى كنتى هتهربي معاي بجد يا ميرال

ميرال: لا بس كنت بهددهم يعنى... كملت بخجل... بس انا مستحيل اتجوز غيرك

يزيد ابتسم: ايوه كدا هي دي ميرال الي ربيتها ما بتعملش الغلط

ميرال: انت قاعد فين دلوقتي طيب

يزيد: شقه بتاعتي كنت مشتريها زمان 

ميرال: وكنت بتجيب فيها بنات

يزيد: اقفلي يا ميرال دلوقتي عندي مكالمه تاني 

في اوضت تقى  

تقى: في اي يا خالد مالك انت كويس

خالد بتعب: انا ضربت يزيد وزعطه من البيت 

تقى شهقت: يا مصيبتي حصل اي

خالد: جه اتقدم لميرال وانا خفت عليها دي بنتى قبل ما تكون بت جبل... ميرال صعبان عليها بس لكن لو اتعملت معاه و مع نوباته مش هتقدر تكمل انا خايف عليها والله وبحاول اخلي ميرال تكون السبب في صلح حال يزيد 

تقى اتنهد: خالد طيب ليه منجربش نجوزهاله يمكن هي الي تصلح حاله

خالد: انتى شايفه كدا

تقى: انزل اسال ميرال لو هي هتوافق تستحمله جوزهاله ويمكن تبقا هي سبب صلح حاله

خالد: انا بس عايز اعرف ليه الكره والحقد الي شايله من قبالك دا انتي بتحبيه اكتر من آدم 

تقى: ربنا يهديه وصلح حاله 

خالد: قومي البسي حاجه خلينا ننزل لميرال نتكلم معاها. 

في شقت يزيد 

الباب خبط وقام فتح وكان آدم

يزيد: عايز اي 

آدم دخل: جيت اقعد معاك اسليك 

يزيد: طاب ادخل اعملنا حاجه نكلها 

آدم: والله حد قلك الخدامه الي جبهالك ابوك 

يزيد: انزل هتنلنا اكل طيب انا جعان ومكسل انزل

آدم: انت عيل رخم بجد اي الي عملته مع ابوك دا

يزيد: و مسألتش ابوك عمل اي 

آدم: يا يزيد انت الي دماغك مش معانا انا ولا مره شفتك قاعد معانا لما بنتجمع وكرهك لامي دي بتحبك اكتر مني والله 

يزيد: في حاجات انت مش فهمه يا آدم وخليك بعيد أحسن 

آدم: طاب فهمني يا يزيد انا حاسس ان فيه حاجه غلط 

يزيد: اتعشيت

آدم اتنهد: لا 

يزيد: امال كنت فين 

آدم: يعنى اناوك وصلت لحد بيت عمى زياد ورجعت تاني 

يزيد: رجعت ليه كنت رايح علشان رحاب صح. 

آدم: ايوه كنت رايح اكلم عمى زياد بس لما اتصلوا بيا وقلولي على المشكله رجعت علطول 

يزيد: هقوم اعملك حاجه تكلها 

في اوضت ميرال 

ياسين: طاب انتى رايك نقول عمى خالد وهو يتصرف معاها

ميرال: انا ميهمنيش عمى خالد كل الي يهمنى اصلح علاقت يزيد بامه وابوه 

ياسين: طاب ودي نعملها ازي

ميرال: انت وصلت معاها لحد فين

ياسين: مش عارف بس متغيره كدا وبطلت تحكيلي ولا تطلب منى حاجه 

ميرال: لتكون عرفت حاجه 

ياسين: مش عارف والله 

دخلت عليهم وعد

وعد: خدوا يا حبايبي العصير دا 

ميرال: تسلمي يا ماما

وعد: هاا بتخططوا ليه انتوا لاتنين

ياسين: مفيش يا امي بنتكلم عادي 

وعد: والله انا بستغربك يا ياسين يعنى لو حد تاني سمع اخته بتقول ههرب مع حد وسيب البيت كان حبسها ومخلهاش تطلع

ياسين بحنيه: علشان ميرال متعملش كدا هي بتهددكم بس 

دخل عليهم تقى و خالد

خالد: ممكن تسبونا لوحدنا شويه 

وعد وياسين طلعوا

وخالد قعد جنبها وتكلم بحنيه

خالد: كلمتيه

ميرال بتوتر: مين

خالد: يزيد يا ميرال يزيد 

ميرال: ايوه

خالد: وهو فين دلوقتي 

ميرال: في شقته 

خالد : ميرال انتى متاكده انت تقدرى تكملي مع يزيد انت عارفه طبعه ونظامه

ميرال: ايوه عارفه كل حاجه وعايزه برضوا

تقى: احنا عايزينك تسعدينا يا ميرال نفسي ابني يرجع لحضني

ميرال: ودي اول حاجه هعملها إن شاءلله يزيد هيرجع زي زمان بس محتاجكم جنبه

خالد اتنهد: طاب اتصلي بيه

عند يزيد 

يزيد: آدم تلفونك بيرن

آدم من المطبخ: دقيقه وجاي

يزيد مسك التلفون بضيق علشان يوطيه بس شاف رقم ميرال

آدم طلع 

: مين الي بيرن

يزيد: دا رقم ميرال صح

آدم بتوتر: لا مش رقمها يمكن شبه 

يزيد: انا متاكد انه رقمها و

يزيد فونه رن ورد

يزيد: ايوه يا ميرال انتى

يزيد سمع صوت خالد الي باين عليه التعب

: مش هترجع

يزيد: انا مرتاح هنا

خالد: تعاله هعملك الي انت عايزه وهجوزهالك

يزيد: انا كدا كدا هتجوزها

آدم: همشي انا يا يزيد دلوقتي عندي مشوار مهم

خالد: طاب تعاله و متتعبش قلبي 

يزيد قفل مع خالد وبص قدامه بشرود

في بيت خالد

ميرال كانت طالعه عند امها حست بدوخه وانها هتقع

ام جبل طلعت من ورا الباب فجاء وبتسمت بشر

: على مهلك يا حبيبتي هتقع... يتبع 

فصل حلو وطويل اهو فاضل فصلين تلاته تاني يارب يعجبكم ومحتاجه رايكم

كيان كاتبه كاتبت الصعيد




تعليقات

التنقل السريع