رواية حماتي حامل البارت الثالث3 الأخير بقلم هويدا زغلول
رواية حماتي حامل البارت الثالث 3 الأخير
رواية حماتي حامل البارت الثالث3 الأخير كامله وحصريه
حماتي حامل
الحلقه الاخيره
بقلم هويدا زغلول
وفي الوقت ده محمد قالها
محمد _ هو انتي قفلتي باب الشقه ليه ومينفعش تفضلي هنا
نورهان _ نفسي تحس بيا شويه حرام عليك اللي انت بتعمله فيا ده انا بحبك من زمان يا محمد
محمد _ الكلام الفارغ اللي انتي بتقوليه ده امشي اطلعي بره يا نورهان ومش عايزه تشوفي وشك هنا تاني
نورهان _ ممكن اعرف هنا فيها ايه زياده عني حرام عليك حس بيا شويه بقى وبعدها باب
الشقه اتفتح وكانت هنا
هنا _ نورهان انتي بتعملي ايه هنا في شقتي ايه يا محمد انت ازاي تخلي نورهان تبقى موجوده هنا وتقفل باب الشقه
محمد _ هنا اوعي تفهمي غلط الله يخليكي اسمعي بس عايزه اقولك ايه
نورهان _في ايه يا محمد انت هتخاف تقول لها ولا ايه على فكره محمد كان لسه بيعرض عليا الجواز وانا وافقت
محمد _ اي الكذب اللي انتي فيه ده والله يا بنتي ما حصل ارجوك اسمعيني يا هنا انتي تصدقي عليا الكلام ده
هنا _ انا داخله الم هدومي وهمشي من هنا
محمد _ ارجوكي يا هنا اسمعيني والله العظيم دي كدابه ، وبعدها هنا دخلت اخدت
هدومها ومشيت بس راحت علي المستشفي
وحماتها قالت ليها
الحما _ مالك يا هنا لما روحتي البيت ورجعتي شكلك اتغير ليه كده
هنا _ ما فيش حاجه ماما نطمن عليكي بس بعد كده نبقى نشوف اي كلام تاني
الحما _ تعرفي يا بنت انا ما كنتش فاكره ان انتي جدعه كده عجبتيني قوي لما جيتي ورايا المستشفى
هنا _ على فكره انا بحبك وبعاملك زي امي بالظبط والله بس انتي اللي مش عارفه تحبيني
الحما _ كنت فاكراكي عامله حاجه لابني من كتر ما هو كان بيحبك وما يقدرش يستغنى عني بس لما عاشرتك اليومين دول عرفت ان انتي جدعه
هنا _ ربنا يخليكي ويقومك لينا بالسلامه يارب
وبعدها دخل عماد
عماد _ ازيك يا ست الكل عامله ايه دلوقتي شفتي سبب اللي انتي عملتيه عمل فيكي ايه
الحما _خلاص بقى يا عماد انا عرفت غلطتي والله بس مش هينفع اصلحها دلوقتي حرام عليا اؤذي روح ملهاش ذنب في حاجه
هنا _ ماما عماد جه معاكي اهو انا لازم امشي دلوقتي وابقى اكلمك اطمن عليكي في التليفون
الحما _ هو في ايه بالظبط يا هنا مالك شكلك عامل ليه كده
عماد _ هو انت اتخنقتي انتي ومحمد ولا ايه اصل انا كلمته مش بيرد عليا
هنا _ ارجوك يا عماد ماما مش مش قادره لاي كلام دلوقتي بعدين نبقى نتكلم انا همشي يا ماما وبعدها مشيت وروحت الحما البيت
وفتحت ليها نرجس
نرجس _, والله يا ماما كنت لسه بعمل الغداء وجايه ليكي اهو حمد لله على السلامه يا حبيبتي نورتي بيتك
الحما _ لا والله فيكي الخير فين اختك ما حدش شافها في المستشفى يعني
نرجس _ ايه ده هو انتي ما عرفتيش اللي حصل مش هنا جت لقيت نورهان مطلعه الغدا لمحمد عادي على اللي عملته فيها والله يا ماما دي مشيتها من هنا دمعتها على خدها
عماد _ وانتي زي اختك تطلع شقه محمد وما فيش حد موجود فوق انتي بتهزري
نرجس _ وفيها ايه يعني ما هو زي اخوها
الحما _ لا مش اخوها يا نرجس وريحي نفسك اللي في دماغك مش هيحصل
نرجس _ تصدقي يا حماتي ان اختي غلطانه انها كانت هنا وكانت واقفه معاكي واوعدك ان ده مش هيتكرر تاني
الحما _ انا فاهمه دماغك كويس قوي
نرجس _ حلوه قوي الكلام ده ما نتكلم بقى عن مكشوف ما هو تفكيري كان نفس تفكيرك يا حماتي هو انتي مكنتيش عايزه محمد يطلق مراته ويتجوز اختي
الحما _ كنت غلطانه بس في وقت الشده عرفت مين اللي جري عليا ومين اللي كان قاعد هنا عشان يوقع ابني
نرجس _ حماتي انا مش هسمحلك تكلميني بالطريقه اللي انتي بتتكلمي بيها دي
الحما _ دخلني اوضتي يا مدحت عشان ارتاح شويه واقوم اروح لهنا ، وبعدها دخلت
وكلمت نرجس اختها
نرجس _ الله يخرب بيت عقلك حماتي رجعت البيت ومش ساكته ليا على اللي انتي عملتي يعني تطلعي وتتكلمي معاه
نورهان _انا عارفه ان انت هتعرفي تخرجي من الحوار ده
نرجس _ اعملها ازاي يعني الله يسامحك
نورهان _ انا هقولك تعملي ايه بالظبط
وبعدها دخلت نرجس وقالت
نرجس _ اتفضلي يا حماتي شوفي اللي انتي بتدافعي عنها كانت عايز تعمل فيكي ايه انا لقيت الحاجات دي في المطبخ
عماد _ايه الحاجات دي انا مش فاهم
نرجس _ دي حاجات عشان ما تخليش اللي في بطن حماتي يكمل
حماتي _ والمفروض اصدق بقى ان هنا هي اللي عملت كده مش انتي واختك صح
نرجس _ هو انتي ليه فاكراني وحشه كده لا مش انا ولا اختي
حماتي _ عماد انا بقول اهو لو اتاكدت ان مراتك هي اللي عامله كده هي واختها مش هتكمل معاك دقيقه واحده
عماد _ من غير ما تقول يا امي انا اللي هعمل كده وبعدها دخل سيد وقال
سيد _ الف سلامه عليك يا ام عماد محمد اتصل بي وقالي ان انتي تعبان جيت اطمن عليكي
عماد _ بابا حبيبي تعالي حمد لله على السلامه تعالى ارتاح
نرجس _ انا راجع شقتي يا عماد ولما تخلص ابقى تعالي على هناك
عماد _ رايحه فين انتي شايفه امي بالمنظر ده وعايزه تمشي ما فيش مشي يلا بينا تعالي برا
عايزك وبعدها خرج هو ونرجس
حماتي _ عامل ايه يا سيد حقك عليا ما تزعلش مني في اللي انا عملته ده
سيد _ والله انا خايفه على صحتك برده وشايف ان انتي عملتيه ده غلط مكنش ينفع انه يحصل ده انتي جده
حماتي _ وعرفت غلطتي والله اول ما روحت المستشفى وتعبت شويه قولت لو جرى ليا حاجه مين اللي هيربي اللي في بطني ده
سيد _ باذن الله ربنا هيقومك بالسلامه ما تشيليش هم حاجه
حماتي _ ارجوك مش عايزاك تزعل مني سامحني لو عملت حاجه زعلتك
سيد _ ما فيش مشكله خالص هو في محمد صحيح من ساعه ما جيت وانا ما شفتوش
حماتي _ اطلع هاته يلا ويلا بينا علشان هنروح بيت هنا نجيبها
سيد _ انت عايزه تسافري وانتي حامل السفر غلط عليكي
حماتي _ والله البنت تستاهل اعمل عشان اي حاجه يلا بينا اطلع هات ابنك وتعالى وبعدها
طلع وراح محمد وأمه وأبو بيت هنا
وهنا كانت في اوضتها ودخلت امها
الام _ يا بنتي ما ينفعش كده حماتك قاعده بره تعالي اخرجي
هنا _ ارجوكي يا ماما انا تعبانه ومش قادره اي كلام في مشاكل اعتذر لهم بالنيابه عني
وفي الوقت ده دخلت الحما
حماتي _ اخص عليكي يا هنا ده انا جايه يا مشوار طويل علشان خاطر اطمن عليك وانتي مش عايزه تخرجي وهنا اول لما شافت حماتها قامت
هنا _حقك عليا انا اسفه والله بس انا مش عايزه اشوف محمد
الحما _ انا اللي بعتذر لك يا بنتي انا اللي دخلت واحده زي دي بيتنا محمد بيحبك وعمره ما افكر في حد غيرك والله
هنا _ طيب وازاي يدخل واحده زي دي شقتي وانا مش موجوده
حماتي _ غلط وهيتحاسب على اللي هو عمله ده بس مش لدرجه انك تسيب البيت انتي عايزه تسيبي ليها
هنا _ هو انتي بجد بقيتي تحبيني قوي كده
الحما _ ايوه يا هنا انا حسيتك حنينه قوي واثقه ان انا لو جرى ليا حاجه هتربي اللي في بطني ده وهتعمليه زي ابنك بالضبط
هنا _ حبيبتي الف بعد الشر عليكي ربنا يطمننا عليك يا رب ويقومك بالسلامه
الحما _ طيب يلا بقى علشان نروح مش هينفع تقعدي بره البيت انا عايزاكي تكوني جنبي
وبعدها روحت ودخلت هنا ومحمد شقتهم
محمد _ انا هو انتي فاكره ان انا ممكن ابص لواحده غيرك
هنا _ عارفه انه لا بس موقف جنني اول ما دخلت ولقيتها في شقتي
محمد _ انا اسف والله واوعدك ان عمره ما هيكرر تاني ربنا يخليكي ليا
وفي شقه ام نورهان كانت قاعده نرجس
مع اختها وبتقول
نرجس _ ايه البرود اللي انت بتتكلمي بيه ده بقولك حبيبتي لو عرفت ان احنا اللي كنا السبب في كل اللي حصل ده هتخلي عماد يطلقني
نورهان _ انتي غبيه كنت لازم تظبطي كل حاجه مع عماد في الاول
نرجس _ تصدقي يا بنت ان انا غلطانه انا عملت كل ده علشان خاطرك انتي وانتي في الاخر بتتكلمي بالبرود ده
نورهان _ بلاش تتكلمي بالطريقه دي انت كنت غيرانه من هنا عشان احلى منك كنتي عايزه شوفيها مطلقه
نرجس _ اه عشان كده بس برده كنت عايزه اجوزه ليكي واظن بقى ده اللي انتي كنتي عايزاه
نورهان _ بقولك ايه ما تصدعيش دماغي عايزه تروحي روحي ما تروحيش عند حماتك الفتره دي
نرجس _ والله العيب عليا أنا إن صدقت
واحده زيك وبعدها مشيت ويومين وراح
محمد بيت نورهان
نورهان _اللي جابك يا محمد تاني خلاص عرفت ان مراتك رجعت
محمد _ هو انتي بجد بتحبيني ولا عايزه تتجوزي وخلاص
نورهان _ هيفرق معاك يعني لو قولتلك بحبك هتطلق مراتك
محمد اكيد مش عارفه اطلعها علشان اللي في بطنها بس في نفس الوقت انا عايزه اسمعها منك
نورهان _ انت عايز اي يا محمد
محمد _ مش عارف حاسس ان كلامك مقصر فيا قوي بس انصدمت من اللي انتي عملتيه قدام هنا
نورهان _ عشان بحبك وانت مش عايز تحس بيا قولت هبوظلك حياتك
محمد _ ولو قولتلك ننزل دلوقتي عند الماذون وهتجوزك
نورهان فاكرني بقى البنت الهبله اللي هتفرح وتقولك يلا يا حبيبي يا ريت انا ما بتجوزش يا حبيبي واحد متجوز
محمد _ بس انا مش هينفع اطلقها عشان اللي باطنه ده هيبقى ابني برده
نورهان مهو انت اكيد هتخلف مني لو على اللي في بطنها انا ممكن اقولك حل المشكله ايه
وبعدها جابت ليه علبه وطلع محمد التلفون
واتكلم وقال
محمد _ ايوه يا ماما انا جيت زي ما قولتي وطلع كلامك صح اللي عمل الموضوع ده نرجس اختها
نورهان الكلام العبيط اللي انت بتقوله ده انت عايز تعملي مشكله
محمد _ واحد غيري كان فكر ياخد حق مراته وحق امه في اللي انتي عملتيه انتي واختك
بس للاسف في بينهم عيال وده الحاجه الوحيده اللي هتخلينا ما نعملش حاجه
نورهان _ ارجوك يا محمد نرجس معملتش اي حاجه انا سبب في كل اللي حصل ده
ارجوك ما تخليهاش تطلق
محمد _ اللي زي دي ما ينفعش تعيش يا ريتنا تاني وبعدها مشي وروح البيت
وكانت نرجس وعماد قاعدين
عماد _ هو في ايه بالظبط ماما مجمعانا مش راضيه تتكلم في اي حاجه من قبل ما انت ما تيجي
محمد _ ثواني بس هنا تنزل وهنتكلم في كل حاجه وبعدها هنا نزلت والحما قالت
الحما _حقك عليا يا هنا انا غلطت بحقك كثير وزعلتك مني وانتي يا بنتي ما تستاهليش مني الا كل خير ونرجس قامت وقفت وقالت
نرجس _ هو في ايه بالظبط يا حماتي ايه هي الواحده اللي كانت شايله ليله ولا ايه ما كلنا كنا شايلينها
الحما _ هو انتي ازاي بالبجاحه دي انتي ليكي عين تتكلمي تاني بعد اللي حصل منك
انا عرفت ان الحاجه اللي كانت في المطبخ بتاعتك
نرجس _ ما تعمليش فيها الملاك الطيب قدام عيالك يا حماتي انتي اللي
كنتي عايزه ده يحصل
الحما _ كنت عايزه محمد يتجوز ان هو مكانش يحصل في مراته كده
عماد $ يعني انتي يا نرجس السبب معقوله انتي تعملي كده
نرجس _ ايوه انا السبب وانا اللي عملت كده
عماد _ ما تعرفيش انا هعمل فيكي ايه انا مش عادي ليكي الموضوع ده على خير
محمد _ ما تنساش يا اخويا ان في عيال بينك وبينها ما لكش دعوه بيها طلقها وخلاص
عماد _انت طالق مش عايزه اشوف وشك ثاني وامشي اطلعي برا يلا وبعدها مشيت
هنا _ حماتي بجد انا مش عارفه اقولك ايه انتي عملت كل ده عشان تجيبيلي حقي
حماتي _ والله تستاهلي كل خير يا هنا ربنا يخليكي ليا وعدا كام شهر والحما ولدت
وجت فاطمه بنت خالها هنا وراحت
هنا جمب عماد وقالت ليه
هنا _ فينك يا عمتي عمال ادور عليك من بدري تعال اقولك ايه رايك في البنت اللي واقفه هناك دي
عماد _ بقولك اي فكك مين اللي اخترتها تتجوز واحد معاه ثلاث عيال
هنا _ فاطمه اصل يا حبيبتي ربنا ما كرمهاش بالخلفه خالص وجوزها طلقها والله وبنت حلال وبنت ناس
عماد _ اكيد طبعا هتكون كده مش
قريبتك وبعدها راح وحاول يتكلم معاها
وانا روحت جمب حماتي
هنا _الف الف مبروك يا حماتي خلاص كلها شهر وانا كمان هحصلك
حماتي _ مش سهله انتي برده يا بت عازمه بنت خالك هنا علشان خاطر عماد يشوفها مش
كده
هنا _ فاطمه والله طيبه ما تعرفيش هي غلبانه قد ايه
حماتي _ اكيد يا حبيبتي هكون زيك انتي كويسه وبنت ناس واكيد هي كده
هنا _ حبيبتي حماتي وبعدها فعلا عماد
اتجوز فاطمه وكانت حنينه اوي على العيال اللي امهم عمرها ما سالت فيهم وراحت اتجوزت وسابتهم وبعدها انا خلفت واتربي ابني
الصغير مع بنت حماتي
وبكده تكون خلصت قصتنا وانتظرونا في قصه جديده
اكتب ف بحث جوجل موسوعة_القصص_والروايات
الرواية كامله من البدايه من هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق