رواية حب ام قدر البارت السادس6_7_8 بقلم دينا عبد الحميد
رواية حب ام قدر البارت السادس6_7_9
رواية حب ام قدر البارت السادس6_7_8 كامله وحصريه
#حب_ام_قدر
خرجت وراه لحد موصل مكان مهجور
وفجاءه شافت هند قاعد تعيط وهي بتقوله
انت سبتني كده عشان خاطر دى ....طب وانا وبيتنا ومستقبلها وولادنا
كان صفوان بيحاول يهديها بينما ليا اول مسمعت بيتنا وولادنا اتاكدت ان هند مكنتش بتغيظها وان فعلا الموضوع بينهم هى وصفوان اتطور جدا
مشيت بدموع وهي مش عارفه زعلانه ليه عشان بيخو*نها ولا عشان كرامتها
كان صفوان بص ل هند بهدوء وهو بيقول انا مش هنعرف احلامنا سوا بس ليا ملهاش ذنب
هند امال الذنب ذنبي انا ؟
صفوان لهدي وانا هتصرف مكمله صفوان كلامه ولقي رساله من اخته بتسأل عن مكان ليا
صفوان رن عليها لكنها صدمته ان ليا مختفيه من وقت خروجه بداء صفوان يقلق ويدور عليها لأنها ف بلد غريبه
كانت ليا ماشيه بدموع فجاءه ظهر قدامها شاب
الجميل منين ورايح علي فين ؟
ليا بصتله منغير متتكلم وسابته ومشيت
مشي الشاب وراها وهو بيقول طالما بتمشي عادي يبقي الجميل من المعادي ...طب بالراحه علي الارض عشان مش بتاعتنا
بصتله ليا بقرف وكملت طريقها بدموع بس اتفجاءت بالي بيحاول يحط ايده علي خدها يمسح دموعها ز*قته ليا بغضب فشدها بع*نف وقتها اتعصب ليا وضر*بته كف كان فيه كل الغضب والحسر*ه الي جواها
فاتضايق الشاب ولسه بيردلها الكف لقي الي مسك ايده وبيضر*به كانت ليا من كتر الدموع مش شايفه قدامها ولا مين ف مشيت شدها بغضب رايحه فين
كان صوت صفوان فاطمنت ليا ولكن مبينتش ونطقت بغرور ماشيه
صفوان ايوه وده اشمعنا ؟
ليا بانفعال ملكش دعوه انت ايه مفيش دم ولا احساس انت كائن غلس وبارد وعديم الرجوله كان كف من ايد صفوان نازل علي وشها خلها انصدمت والكلام وقف ودموعها نفسها اتحجرت مكانها فنطق صفوان بغضب اوعي فيوم تفكرى تعلي صوتك عليا او تغلطي فيا وتقللي مني فاهمه
كانت ليا بتبصله بذهول وفجاءه وقعت من طولها شالها صفوان ورجع بسرعه علي البيت
اخدها اوضتهم وبداء يفوقها لحد مدخلت قوت وخرجت وفوقتها هي وكنز وبدأت تكلمها وهي ساكته
قوت بحزن مالك يا ضنايا فيكي ايه
طب عيطي ومتسكايش كده انا عارفه انه غبي بس انتي مش كده عيطي وصرخي وفكى عن نفسك كانت بتكلمها وهي بتطبطب عليها لحد مبداءت دموع ليا تنزل فقدتها لحضنها وهي بتقولها اهدي وفكي خرجي الي جواكي
كانت ليا بتعيط لحد منامت وخرجت قوت بغضب وهى بتبص ل صفوان
قوت بحده عايزاك لو حدنا ف موضوع ضرورى
صفوان دخل معاها اوضه تانيه وهو بيسأل ليا كويسه
قوت بغضب بتضربها ؟هى دى ترييتى ليك تضرب واحده ست
صفوان بندم هى إلى استفزتني و....
قوت يمقاطعه استفزتك ازاى لقتها سيباك ورايحه تقابل واحد يوم فرحكم؟ولا باتت بره اليوم ده ؟ ولا لتكون خرجت ليلت الصباحيه عشان رساله من حبيبت القلب
بطل تكون انانى ومغرور لانى رغم انى علمتك كل حاجه كويسه نسيت اعلمك تبعد عن الصفاين دول اعقل يا ابنى وانسي الي فات... بص قدامك وشوف مستقبلك
صفوان بحده مع واحده انا مجبور عليها انتى بتقولى ايه
قوت بهدوء امبارح بنت اخوك الصغيره وهى بتتفرج على الكارتون سمعت كلمه جميله (لو ركزت على ال ضاع منك عمرك مهتشوف المستقبل )يا ابنى مراية الحب عاميه اسمعنى انا وليا لو ضاعت منك هتندم صدقنى
سابته قوت وخرجت وهو قاعد محتار
تاني يوم الصبح كانت ليا قاعد علي السرير وساكته دخل صفوان بحنان انا عارفه اني غلط واسف بس حقيقي معرفتش اتمالك اعصابي
كانت ليا ساكته فبصلها صفوان بحزن وخرج وهو بيفكر ف كلام والدته
عدي اسبوع علي نفس الحال ليا ديما قاعده ساكته وصفوان بطل يحاول يصالحها وبقي يتهرب من مواجهتها وبداء ينزل شغله
ف يوم طلعت كنز ل ليا بسرعه وهي بتقولها ان ابوهاتحت
نزلت ليا جرى بفرحه لكن اول ما شفته حضنته وفضلت تعيط
ابوها بحنان وهو بيحضنها انا معرفش حببتي بتعيط ليه بس الي واثق منه انها أقوى من كل حاجه واني رقبتها قويه سوية لا معقده ولا دلوعه اهدى وفكري وقررى وانا معاكي يا دكتوره
رفعت ليا عنيها وهي بتمسح دموعها وبتقوله بضحك بجد
ضحك ابوها وقال خلاص ورق تعينك اتقبل وكمان قدمتلك ف تمهيدي الماجستير وهتبقي احلا دكتورة
ليا ابتسمت وحضنته وبعدين كشرة فجاءه مش هينفع اروح عشان المسافه
ابتسم ابوها وقال نسيت اقولك انك اتعينتي ف للكليه هنا مش ف القاهره والتمهيدي هنا
ضحكت ليا وقعد معاها شوية بسعاده ومشي عشان يلحق يروح
اما ليا فضلت قاعده مع قوت وكنز وعمت صفوان الي بقت تحبها
قوت بضحك لو اعرف ان كلمه منه هترجع تضحكي كده كنت بعتله من اول يوم
ليا بضحك دا حبيبي وعشقي وروحي اول راجل ف حياتي وماجاءي
صفوان بغضب الله الله بقي كل ده وأما هو كده اتجوزتيني ليه ولا هي فراغة عين وبس
رفعت ليا عنيها ببرود ونطقت مش هرد عليك وخليك بنارك
كانت قايمه تمشي فشدها صفوان ونطق بتحدي هو مين ده
ليا باستفزاز حبيبي وروحي سندي
صفوان سندك ؟ طب وانا...؟
ليا بضحكه هو انت سندي ؟ السند ده زوج او اب او اخ لكن انت مش معتبرني مراتك فطبيعي ماعتبرش انك سندي
شدت ايديها منه ونطقت انا هطلع انام يا جماعه عن اذنكم
طلعت ليا وهي فرحانه انها عرفتله نقطت ضعف هو بيحب يكون مصدر امان وإعجاب الكل ولو لقي أنه مش مصدر امان ليها وثقه هيتغير ويحاول يقرب ومش بعيد يتغير
نامت ليا وهي بتغطي وشها طلع صفوان الاوضه بتشيلي ايه
ليا ببرود بنام صفوان بغضب ايه الي قولتيه تحت ده اعتزرى فورا
ليا ببرود وانت كنت اعتذرت لما ضر*بتني ؟ ده انا منيوم ماتولدت مافتكرش أنه حصل وانضر*بت مره تيجي انت وتعملها نام يا صفوان واسكت نامت ليا واتجلهته وهو بيغلي منها حاضر يا ليا والله لاوريكي و...قبل ميكمل جتله مكلمه
بقا انا تسبني عشان دي حاضر ....
#دينا_بعد_الحميد
*الانسه الي لابسه فستان اسود وطرحه نبيتي ووقفالي ف نص الطريقه بين المدرجات
# بصتله بتعجب انا يا دكتور ؟
* لا امي انتي ازاى واقفه كده وانا موجود ؟ اتفضلي بره ومشوفش وشك تاني
واقفت ليا قدامه و بتبص ف ساعتها
# بس حضرتك الي جاي بدرى ١٠ دقايق يعني مش غلطتي ثم انت ازاى تدخل مدرج منغير متخبط ولا تستاذن ؟عموما ولا يهمك
الدكتور رد عليها :انتي كمان بتجدلي بقولك بره
اتجاهله وطلعت علي الاستدج واخدت المايك وهي بتقول كنت سعيده اني قضيت المحاضره دي معاكم وسعيده بتجاوبكم وان شاء الله هستني أسئلتكم السكشن الجاي ومتنسوش تجهزوا أجابت سؤالي عشان هاثبت علي اساسه درجات حضور السكشن اذنكم
دخل صفوان يسلم علي الدكتور لكنه اتذهل من ليا الي كانت لسه هتلف لقته بوشها بلعت ريقها وهي مرعوبه لانه ميعرفش انها خرجت بس اتمالك نفسها عشان شكلها قدام الطلبه وطلعت بسرعه
بصت ف ساعتها لاقت فاضل ٣ دقايق علي محاضرتها
دخلت بسرعه اسفه يا دكتور علي التاخير بس كان عندي محاضره ...
ابتسم الدكتور وقال ولا يهمك انا أخرت المحاضره ٥ دقايق عشان تلحقي تنزلي يلا اقعدي بدأ الدكتور يشرح وليا بتسجل ب فونها وراه وبتكتب ف نفس الوقت
(وعشان لو حد سأل ازاى معيده وازاى هيتشرحلها محاضره ده لان الشخص عشان ياخد ماجستير ودكتوراه لازم الأول يدرس سنتين او سنه ونص او تلاته علي حسب كليته وده بيكون اسمه تمهيدى ماجستير بعده بيكون قادر يحضر درسات عليا)
خلصت المحاضره ودخل المحاضره إلى وراه علطول صفوان الي اول ماشفته اتكهر*بت حرفيا لكنها هديت لما بداء يشرح بصمت وكأنه ميعرفهاش
ليا بينها وبين نفسها هار اسوح على هيعمله فيا اول ميلاقي فرصه طب وبعدين بقا اهرب ؟ بس ده جاحد لو عربت هيسقطنى طب انيل ايه انيل ايه
فجاءه ظهر صوت عياط ف المدرج ولحظات وظهرت صدمه على وش صفوان لان إلى بيعيط كانت ليا
صفوان بهدوء مالك يا دكتوره
ليا تعبانه شويه ممكن اخرج ؟
كانت ليا بتحاول تخرج فجاءه جت بنت من وراها وسندتها وهي بتستاذن صفوان توصلها فوافق
خرجت البنت بسعادة وهى بتقول ل ليا شكله متعصب منك
بصتلها ليا بهدوء وبعدين شكرتها انها خرجت معاها منغير متعرفها
البنت بضحك فكراني عامله ده عشانك لا يا حببتى ده عشان اهرب واكل
ليا بصتلها بذهول وبعدين استأذنت ومشيت
كانت ليا داخله البيت شافت عربية صفوان وراها
ليا دخلت برعب خبوني خبوني
كنز بذهول ف ايه
ليا صفوان جاي ورايا
كنز بفزع يلهوي انا مليش دعوه
ليا بياعه و.....
تعالي هنا ده كان صوت صفوان الي قاطعها
ليا بفزع اقسم بالله محصل
صفوان هو ايه
ليا الي شوفته انا مروحتش ف حته
صفوان علفكره انا الي شوفتك بنفسي محدش قلي
ثم انتي ازاى متعرفنيش انك معيده ف نفس تخصصي؟
ليا وعلي اساس انت الي عرفتني انك دكتور والنبي تسكت لا تعايرني ولا اعايرك ده الهم طايلني وطايلك
صفوان بصدمه معيده ف جامعه محترمه وتتكلمي كده
ليا بصتله وطلعت لسانها وطلعت تجرى علي فوق وهو بيبصلها بصدمه
كان صفوان واقف مع والده الي بلغه ان العيله كله هتتعشا معاهم عشان يتعرفوا علي مراته
طلع صفوان اوضته غير وجهز وعرف ليا تجهز ونزلوا الاتنين علي العشاء كانت هند وسط العيله وده عصب!ليا حاولت تهدى وقعدت تتعشي معاهم لحد م هند نطقت ليا بدلال متاكل يا عريس شكلك هفتان تكونش عروستك مزعلاك؟
#حب_ام_قدر
هند بدلال متاكل يا عريس شكلك هفتان تكونش عروستك مزعلاك؟
ليا رفعت حاجبها وقالت باستنكار وانتى تبقي مين بقا يا حببتى عشان تدخلي؟
بصت مرات خال صفوان ل ليا وهي بتحط ايدها علي كتف هند وبتقول بنت اخويا
ليا باصرار ايوه يعنى تطلع مين عشان تدخل كده
مرات خال صفوان( يسريه) تبقي بنت اخويا وجزء من العيله
ليا بس على حد علمى بنت اخوكى مش جزء من العيله وحتى لو جزء تطلع مين عشان تدخل بين راجل ومراته
يسريه لا بقا انتى زودتها قوى ده انت قليلت الذوق ازاى تحرجيها كده
هي دي يا قوت الي صممتى تجوزيها لابنك بدل هند بنت اخويا ؟ اهي طلعت قليلت الذوق يعني مكنتش بايره
بس
كانت ليا هترد بس صوت صفوان وهو بيقول بتحذير مرات خالى حاسبي على كلامك ليا تبقي مراتى يعنى صاحبة البيت وست البيت والناس كلها فلما تكلمى ست الناس تبقي تعرفي ازاى تكلميها انا ساكتلكم عشان ضيوفي بس غير كده لاء
بصت ليا ل صفوان بذهول مكنتش متخيله أنه يدافع عنها مهما حصل ولاول مره من يوم مضر*بها الكف ضتبتسمله برضي
فرح صفوان ونطق ببرود داده هاتي اكلى انا وليا وتعالي ورنا لان المفروض العرسان الجداد محدش يضايقهم
واخد ليا وخرج الجنينه
ليا ببرود مكنش ليا لزوم انا بعرف ارد عن نفسي
صفوان قعد ببرود ...انا عارف انك بتعرفي تردى عن نفسك لكن انا كمان باعرف ازاى ارد عن مراتى ومخليش حد يجرحها بكلمه ومهما حصل مش هسمح لحد يضايقها حتي لو كان جوازي منك مش رغبتي بس كون اسمك علي اسمي مش هخلي مخلوق يزعلك
ليا كانت هترد بس صدمها حضنه المفاجئ ليها
ليا بصدمه ابعد انت بتعمل ايه ابعد
همس صفوان ف ودنها ياريت بس انا متراقب ابتسمت ليا من محاولة قوت انها تقربهم من بعض ولحظات وبعد صفوان
صفوان شكرا انك دافعتي عن حقك فيا ومسكتيش
قال صفوان كلمته ومشي بينما طلعت ليا اوضتها بعد مغسلة الأطباق والمطبخ وقعدت تحضر لسكشن كانت هتشرحه تاني يوم خلصت تحضير وبدأت تذاكر من مادة صفوان ابتسمت جدا او مافتكرة دفاعه عنها وكلامه ليها ف الجنينه وبعدين رجعت كشرت لما افتكره أنه إجراء وضر*بها ليا ل نفسها ايه مالك هتحبيه ؟ ده ضر*بك وحلفتي لتعاقبيه هو وزيدان
اتنهدت وكملت مذاكره ومقدرتش تمسك نفسها لما افتكرت زميلتها إلى خرجت معاها وابتسمت تاني وقررت تذاكر ومتسمحش لأي حد يضايقها
دخل صفوان بابتسامه بتعملى ايه
ليا بهدوءبذاكر
صفوان بهدوء ممكن اذكرلك واشرحلك المحاضره الي فاتتك
ليا بجد
صفوان اه بس انا ليا طريقه ف المذاكره
ليا مش مهم الطريقه المهم تشرحلي
صفوان قعد علي السرير وفتح دراع تعالى
ليا بغضب لاء
صفوان براحتك مش هذكرلك غير وانا حاضنك
لحظات كانت ليا بتحاول تفهم مش عارفه فقامت قعدت وفضل يذاكروا لحد منامت تاني يوم راحت ليا الجامعه كان أول محاضره عليها ل صفوان وكانت ليا قاعده بهدوء
شايفه الدكتور القمر ده ربنا يجعله من نصيبي
تفتكرى هيوافق طبعا اكيد
ليا بصت للدكتور وكان صفوان ليا بغضب .....
دينا عبد الحميد
اكتب ف بحث جوجل موسوعة_القصص_والروايات
الرواية كامله من البدايه من هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق