القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية التحدي المستحيل حلقه خاصه 3بقلم إسراء هاني شويخ


رواية التحدي المستحيل حلقه خاصه 3بقلم إسراء هاني شويخ 




التحدي المستحيل حلقة خاصة ٣

جنون وغيرة عاشق ... 

عندما تجري في دمك ستتمنى لو تستطيع اخفاؤها داخل قلبك .. حتى لا يراها غيرها 

يغار عليها من ابنها ابيها اخيها .. كيف من احد طلبها للزواج.. 

رحمة بتعب: علي خلاص بقى انت ومصطفى مش كدة 

مصطفى: انا يا ماما اما اكبر حتجوزك واريحك منه 

علي بصدمة : تتجوزها ؟ اه يا ابن الك.لب 

رحمة بعصبية : علي قولتلك ما تقولش الفاظ دي قدام الاولاد

علي بنفاذ صبر : وطلبك للجواز الباشا ولا لسة .. عايزيني ايه ابو.سوا 

رحمة : يا حبيبي مش بيفهم لما يكبر ابقى افهمه

علي : السنة الجديدة عالمدرسة الخاصة وان تكلمتي مش حتلومي غير نفسك فهمتي ؟؟ 

تركها وخرج ينتظرها جهزتهم واوصلهم للمدارس واوصلها للجامعة

رحمة : علي حبيبي

علي بهدوء : اسكتي يا رحمة احسن .. بدال ما تقولي صغير فهمي انك امه ده الصح

رحمة: حاضر بس بلاش تزعل 

اوقفته احد الطلبات وهمست بدلع ونظرات غير بريئة: دكتور علي قالولنا انه حضرتك مش حتعطينا تاني والمادة وبقت مع دكتور تاني 

علي : احم ايوة اصلي بحضر كتاب ومشغول

اقتربت اكثر ورجع للخلف ينظر لتلك التي اصبحت عينيها بلون الد.م

علي : اتفضلي على محاضرتك 

الفتاة كانت جميلة جدا لكنه لا يرى غير صغيرته 

همست بدلع : انا زعلت جدا اصلك بتوحشني قصدي بتوحشنا .. 

جذبتها رحمة من شعرها وص.فعتها تحت صدمت علي الذي جذبها بقوة ودخل بها مكتبه وتلك الفتاة تصر.خ وتتوعد وقبل ان يتكلم كانت لك.مته في بطنه 

علي : اااه ايه يا مفترية انا ذنبي ايه

رحمة بعصبية شديدة : اصلك بتوحشني حخليك توحشنا كلنا 

ركضت خلفه وهو يركض ويضحك : ايه يا حبيبتي انا ذنبي ايه

رحمة : عجبتك صح عشان كدة فضلت واقف وهيا بتضحك وبتتدلع انا بكرهك يا علي وحمشي دلوقتي وتبقى تيجي عند بابا 

جذبها لحض.نه وحصرها بالحائط وهمس: لو تعرفي انتي عندي ايه مش حتغيري من حد 

وضع رأسها على صد.ره وضمها بحنان وهمس: والله العظيم شوفت اجمل منها بمليون مرة بفرنسا ما كان يجي قدامي غير صورتك بحبك اوووي 

رفعت رأسها تنظر له وهمست " بجد يا علي

لم يجب فقط ينظر لها فقد اتعبه عشقها ... 

علي : انا نفسي متفاجئ اني بحب حد كدة ليا صاحب اسمه يوسف القاضي كنت اقرا عنه حبه في الصحافة بس كنت احكي ببالغوا مافيش حب كدة بس لا يا رحمة في وفي اكتر انتي عندي بالدنيا كلها حتى ولادي ما يجوش حاجة جمب عشقك 

هبطت دموعها بسعادة وهمست : طيب ليه وقفت تتكلم معها 

علي ؛ انا اسف حقك عليا بعد كدة حعرف كل واحد حده بس ما تزعليش الدنيا كلها تزعل وانتي لا 

رحمة بخجل : هو انت عليك محاضرات النهادرة لو نمشي 

ضحك بشدة عليها ودفنت وجهها في عنقه من شدة خجلها 

همس: ولو عليا ايه .. دي فرصة قليل اما بتتكرر 

ذهب برفقتها الى البوابة وهمس : حجيب العربية وجاي 

مشت تنتظره على الجانب الآخر لتتفاجأ بسيارة مسرعة نحوها لم تستطيع الحركة من الخوف حتى فقدت وعيها 

عاد بسيارته لم يجدها وجد الناس متجمعه حول شئ ما قلق بشدة خرج مسرعا ليسقط قلبه ارضا حين رؤيتها على الارض تلاشت انفاسه وتوقف النبض مشى ناحيتها برعب وهمس بانفاس متقطعة : رحمة 

السائق بخوف: انا ما قربتش منها هيا خافت واغمى عليها 

حملها بيدين راجفة ووضعها على الكرسي وبدأ يوقظها وهمس بصوت خافت: فوقي قبل ما اموت من الرعب 

فتحت عينيها تنظر له ليضمها لصد.ره بشدة ويبكي بصوت عالي جدا.. ولأول مرة تسمعه يبكي هكذا 

رحمة: حبيبي انا كويسة 

زاد من ضمها يبكي فقط 

رحمة بدموع: عشان خاطري اهدى 

علي : لما شوفت الناس واقفة حواليكي تخيلت انه حصلك حاجة خوفت اقرب خوفت اوي يا رحمة.. لو كان حصلك حاجة كنت حموت ربنا ما يحرمني منك يارب

رحمة : ولا منك عشان خاطري خلاص ولا عاملها حجة عشان ما نمشيش ...غمزت له 

نظر لها ثم ضحك عليها وجذبها لحض.نه 

علي : كل طولي ده بس بقلب معاكي عيل صغير مش عايز غيرك 

نامت على كتفه وذهبت الى البيت ليخبرها بطريقته كيف يعشقها هيا فقط .. 

&&&& 

في شركة الشريف حفل كبير 

هناء : الحفل كان حلو اوي يا زين وخصوصا جدو اللي نورني 

محمد جدها : جيت عشانك غالية يا حبيبتي 

هناء: ربنا يخليك ليا حبيبي 

سلم عليهم زين وبعدها خرج برفقة حبيبته الى البيت كانت سعيدو جدا بتفوق زوجها 

بعد كم ساعة كانت تتصفح مواقع التواصل الاجتماعي حتى اتتها رسالة من عمر .. هنااء

هناء : اه يا حبيبي 

عمر : جدو محمد توفى

لم تفهم ما يقصد تابعت التصفح ثم استوعبت وارسلت له " بكفي كدب .. بكفي كدب 

(المشهد ده ☝حصل معايا حرفيا )

خرجت تركض وهيا تصر.خ كان زين قد عرف الخبر للتو وقبل ان يذهب لها كانت قد عرفت 

امسك يدها وضمها بشدة وهمس برجاء : حبيبتي ربنا يرحمه.. اهدي عشان خاطري 

هناء : جدو مات لسة كان معايا من شويا قالي جيت عشانك يا حبيبتي اكيد بيهرجوا 

امسك يدها بدموع وهمس " عرفت انه نطق الشهادة مرتين وغمض عيونه بدون اي عذاب ربنا يرحمه 

هناء : جدوووو

حملها بين يديه بعد ان فقدت وعيها ووضعها على السرير يبكي على حبيبة قلبه 

جلب لها الطبيب واعطاها المهدأ وهي في حض.نه ترك عمله وكل شئ وبقي بجوارها شهر كامل لم يترك لها مجال للحزن .. حتى بناته لم يهتم بهم كثيرا 

نام على كتفها وعندما فتح عينيه وجدها تبتسم له 

اغمض عينيه وفتحها مرة اخرى وهمس بعدم تصديق: هناء انتي بتضحكي 

اقتربت منه وطبعت قب.لة طويلة بجانب شف.تيه تخدر جس.ده على اثرها 

زين : هو انا لسة نايم وبحلم 

هناء بحب وامتنان : مافيش كلام يوصفك انت لو مش في حياتي كنت مت زمان 

زين بعينين دامعة : وحشتيني اوي يا هناء كنت بموت وانا شايفك كدة مافيش في ايدي حاجة اعملها 

هناء : ازاي بس ده انت متحركتش من جمبي لا بالعزا ولا بعده 

زين : وافضل عمري شايلك بعينيا يا هناء 

لهنا ووجدت نفسها هيا من تجذبه لها .. لتعوضه وتشكره بطريقة يحبها كثيرا فقد اشتاقها حد الجنون

بعد مرور اسبوع ذهب الى الشركة بعد ان تم توظيف سكرتيرة جديدة وكانت جميلة جدا وترتدي أشباه ملابس 

زين : صلاة النبي احسن ايه ده يا بابا 

خالد بهدوء : ايه 

زين : اكيد بتهزر ودي مش سكرتيرة مكتبي 

خالد: لا هيا دي بنت صديقي وكانت تشتغل بفرع القاهرة 

زين : وجايبها عندي ليه ان شاء الله 

خالد " ايه مش واثق بنفسك

زين " ولا تحرك فيا شعرة.. بس يا بابا هناء غيورة جدا دي ممكن تيجي تولع فيا لو شافتها خودها عندك رجعها مكانها عشان خاطري 

خالد : انا مش فاضي لدلعك انت وهيا لو واثقة فيك مش حتعمل حاجة 

زين برجاء " بابا عشان خاطري طيب قولها تلبس 

خالد بتعجب : تلبس

زين : ايوة يعني هيا كدة لابسة .. يا بابا انا مش حاستحمل زعل هناء وصراحة معها حق دي جاية بقميص نوم 

خالد بحدة: دي هيا اللي ماسكة الصفقة الجديدة لسة شهرين عليها وبعدين انقلها 

زين بضيق " واقنع المجنونة اللي عندي ازاي 

خالد : انت بقت شخصيتك ضعيفه كدة ليه ما انت عشان مدلعها بتعمل كدة 

زين بحب : ربنا يخليها ليا وافضل ادلعها كمان وكمان 

خالد برفع حاجب " طيب يا اخويا في اجتماع دلوقتي يلا نشوفوا 

مرت الايام وزين رسمي جدا مع السكرتيرة ميرا حتى انها انزعجت لم يرفع عينه بها يتجنبها كثيرا ومنتظر انتهاء الصفقة ونقلها حتى دخلت مكتبه 

ميرا " مستر زين .. ده الورق اللي حنعرضه كمان شويا 

زين : هاتي اشوف 

وقفت بجانبه وبدأت تخبره بالتفاصيل وملابسها قصيرة جدا فرك جبهته واستغفر بسره 

وضعت يدها على كتفه وهمست : مستر زين انت كويس 

حتى دخلت هناء وبقيت صافنة بالمنظر .. ربما لم تكن قريبة منه كثيرا لكن كاف جدا لاشعال غيرتها المجنونة 

&&&

نفين ما زالت في عالم آخر حتى رن هاتفها 

اجابت بيدين راجفة: اظن عملت باصلي وسبتك شهرين عشان عزا جدو دلوقتي ننفذ اتفاقنا بقى

نفين برجاء : سيبني في حالي عايزة عيلتي مش حاقدر اسيبها 

شادي بتحذير : منا قادر احسرك عليهم كلهم .. انتي ليا وحنعمل عيلة سوى يا حبيبتي مستني معاكي الاسبوع ده ومش حاقبل اعذار .. بحبك 

اغلق الهاتف وتركها تحت.ضن وسادتها وتبكي بشدة دخل عليها وجدها تبكي بانهيار 

عمر بخوف : يا حبيبتي اهدي في ايه .. عشان خاطري تكلمي وجعتي قلبي يا روحي فيكي ايه 

نفين ببكاء شديد: لو طلبت منك طلب تنفذه ليا 

عمر : واعطيكي روحي بس تكوني كويسة .. عايزة ايه يا قلبي 

نفين : تنفذه بدون ما تسأل عن اي حاجة 

عمر بقلق : طلب ايه ده 

نفين : ت .. تت .. .

عمر: ت.. ايه اتكلمي 

نفين : تتطلقني 

#يتبع صلوا على النبي 


يتبع 

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

اكتب ف بحث جوجل موسوعة_القصص_والروايات 

تابعونا على قناة التليجرام من هنااااااا 


تعليقات

التنقل السريع