انا بشكر كل اللى مقدر غيابي....
(ملك القاسي)
البارت : ٣٩
قاسم بص في عيونها بأبتسامه خفيفه : قولتلك النهارده أني بحبك...
وعد بصه في عيونه بسرحان..وقلبها بيدق بعشق : توء توء...
قاسم قرب وباس خدها..وبص في عيونها : بحبك...
وعد بكسوف أستخبت منه في حضنه...
قاسم أبتسم بعشق..وحضنها بحنيه...
فاجئه غمض عيونه جامد بغضب..وفتحهم مرا واحده...والشر بيلمع في عيونه..وهو حاسس بأديها على جروح ضهره.....
غمض عيونه تاني جامد وبيفتكر ضربهم فيه...والكرباج وهو نازل على ضهره...
قاسم بعد عنها بعنف...ووقف وبصلها والغضب مرسوم على ملامحه...
وعد بلعت رقها بخوف..وبتوتر : في أي...
قاسم بغضب ضرب الحيطه بقبضة أيده بكل عنف : لااااااااااء
وعد صرخت بخضه ورعب : قااااسم...
وقامت بألم وخوف عليه..ومسكت أيده اللى بتنزف...
وعد بخوف : لي عملت كده...أيدك يا قاسم...ممكن تكون اتكسرت...
قاسم مش مع وعد أصلآ...وكل الماضي أتجمع في تفكيره وبقا يشوفه في خياله...
قاسم فتح عيونه...وهى حمرا زي الدم..وبصوت عالي : ده كان ماضي يا قاسم..ده كان ماضي يا قاسم...
وعد بصتله بقلق : في أي..انا مش فاهمه مالك....انت كنت كويس...حصل أي...
قاسم بصلها بغضب..وهو حاسس بألم في ضهره...وشايفهم وهما بيضربوه بلكرباج...سامع أصوتهم...وضحكهم الساخر عليه : خلاااااص...مبقتش ضعيف زي الاول...خلاااااااص...
وعد أتفزعت..ورجعت لورا كام خطوه بخوف...
قاسم قرب من وعد ..و مسك خدودها بعنف..وباصص في عيونها بغضب وصوت عالي : مش هسمح لحد يأذي قاسم تااااني...مش هسمح تااااااني...
وعد بصه في عيونه برعب..والدموع لمعو في عيونها : قااسم..
قاسم باصص في عيون وعد بغضب...
ولاكن فاجئه ملامحه المشدوده لانت بحزن...وأيده أرتخت على خدها...
قاسم بعد عنها ورجع شعره لورا بخنقه...وبقا ضهره ليها : يارب..صبر قلبي...خليني أعدي الماضي اللى ثابت في تفكيري...
قاسم لف وبص لوعد : شايفه جروح ضهري......سنتين واناا محبوس عند جدك.....مرحمنيش بعد موت أمي وأختي....لاااء..حبسني وبقا يعذب فيااا....سنتين وهو بيضربني بلكرباج..بكل قسوه.....ضهري بقا عباره عن أثار ضرب...لغايط دلوقتي مش بيروووح...أثار الكرباج لغايط دلوقتي معلم على ضهري...ولو حد لمسه...بفتكر كل حاجه.....ضحكه وهو بيضربني...وسخرية رجالته...نظرت عيونه الشمتانه...
وعد حطت أديها على بؤها بصدمه ودموع...معقول جدها كان بلوحشيه دي كلها...
قاسم أعد على حرف السرير.. بتوهان.. وألم في ضهره مكان أثار الجروح...اللى لغايط دلوقتي عقله بيوهمه بلألم ده...
وعد قرب من قاسم بدموع..وأعدت جنبه..وحطت أديها الاتنين على خدوده...
قاسم بص في عيونها : بحس بألم لغايط دلوقتي في ضهري...لغايط دلوقتي ضهري بيوجعني...أكنهم لسه بيضربوني..
وعد حضنته بعياط : انا أسفه يا قاسم...جدي هو سبب حالتك دلوقتي...بجد انا أسفه أووي...وعالتي كلها لازم تتأسفلك على اللى حصلك من جدي...
قاسم دموعه نزلو وبخفوت..: الدنيا جايه عليا اوي.. أمي وأختي ماتو...وأبويا بقا مشككني فيه...يعالم انا أبنه ولا لاء....انا حاسس أني عايش لوحدي...حاسس أني وحيد...وسط ناس بتخاف مني...حتى انت ياوعد بتخافي مني...بتقوليلي انا مبخفش غير منك وانا معاك...الجمله دي بتدبحني من جوا...انا مكنتش وحش...الدنيا هي اللى عملت فيا كده...محدش بيحبني ياوعد..كلهم بيخافو منى وبس
وعد بعدت عن حضن قاسم بدموع...وسندت جبهتها على جبهته وغمضت عيونها : قاسم انا بحبك أووي....انا حقيقي بحبك...من أول يوم شوفتك فيه...انا كنت بخاف منك...لاكن دلوقتي انا بحبك..بحبك وبس..من غير خوف...من غير اي ضغط...
قاسم مغمض عيونه..وحط أيده على خدودها...وبيتنفس بسرعه..وبخفوت : مش بتخافي مني...
وعد قلبها بيدق بعشق ليه..وبخفوت : بلعكس..انا بحبك أوي...
قاسم قرب منها أكتر..وبقا يتنفس نفسها : مش هتبعدي عني..
وعد بتوهان : توء توء..
قاسم قرب منها أكتر...
بس فاجئه الباب خبط...
قاسم بلع ريقه وهو مغمض عيونه...
وعد فتحت عيونها.. وبعدت عنه بهدوء وخجل...
قاسم فتح عيونه..وبص لوعد في عيونها..ومسح دموعها...
وعد أبتسمت حاجه بسيطه ومسحت دموعه...
قاسو بص على الباب : أدخل....
الداده دخلت بأبتسامه : قاسم بيه...في ست كبيره وشب كده..عايزين وعد هانم...وبتقول انها جدت وعد..
قاسم هز راسه : قوللهم يطلعو...
الداده هزت رسها وخرجت...
وعد بصت لقاسم بصدمه : جدتي..
قاسم هز راسه بأبتسامه بسيطه...
وعد بفرحه : أخيرآ هشوفها...
وعد بصت لقاسم...ولسه بتقوم...
قاسم أعدها تاني : عايزه اي بس...
وعد بصتله : عايزه علبة الاسعافات عشان أيدك...
وعد كملت بكسوف : أحم...وألبس أي تيشرت...
قاسم أبتسم على خدودها اللى أحمرت...سبها ودخل حمام الاوضه..غسل أيده مكان نزيف أيده..ولبس تيشرت...وجاب علبة الاسعافات...
قاسم راح للدولاب وجاب طرحه لوعد...وأعد قصادها..وحط الطرحه على شعرها : أنتي بتاعتي انا وبس...ومش هسمح لحد يشوف منك شعره واحده...
قاسم سكت وهو بيلف طرحتها...
وعد بصاله بأبتسامة حب على غيرته اللى عشقتها
قاسم بصلها وكمل بأبتسامه : حتى لو جدتك لوحدها..بردو مش هسمحلها تشوف منك شعره..
وعد ضحكت بخفوت : جدتي يا قاسم..
قاسم حط أيده على خدها : جدتك يا قلب قاسم...
قاسم أتنهد بخنقه : سمحيني ياوعد على اللى حصل من شويه...
وعد هزت رسها لاء بحزن : يا قاسم المفروض انا اللى أقول كده...انا بجد أسفه بأسمي وبأسم كل عيلتي..أحنا بجد أسفين...
قاسم أبتسم بهدوء..
وعد بصت على أيده وبقت تعالجها..لغايط ماخلصت..
فاجئه وعد صرخت..بس بصوت خافت : قاااسم....
قاسم بصلها ورفع حاجبه : أي يابت في أي؟...
وعد بتوتر : هقول لأدهم أي...هو عارف أني فاقده الذاكره...طيب انا أفتكرت...هقوله اي اللى عمل فيا كده...
قاسم نزل حاجبه ورفع التاني : هو ده اللى شاغل تفكيرك...
وعد بغيظ : طبعآ...عشان كلامنا يبقا زي بعض...
قاطعهم خبط الباب...
وعد بخفوت وبتوتر : قاسم...
قاسم بص لوعد بأبتسامه : أدخل...
الجده وأدهم دخلو...
الجده بصت لوعد بفرحه..
وعد بصت لجدتها بأبتسامه..
الجده جريت على وعد بدموع...ولسه هتحضنها جامد
قاسم منعها بأيده : حاسبي...أنتى كده هتأذيها...
وعد بصت لقاسم بأبتسامه : متقلقش انا كويسه...
وعد قربت من الجده بهدوء..وحضنتها برفق...
الجده حضنت وعد برفق وبدموع : مين عمل فيكي كده يا حببتي...مين أزاكي بطريقه دي...أنت كويسه ياوعد...حاسه بأي ألم يا قلبي...
وعد طبطبت على جدتها بأبتسامه : انا كويسه اوي يا جدتي..متقلقيش...
أدهم بص لوعد بستغراب : أنت مش كنتي فاقده الذاكره بردو...
وعد بصت لأدهم بتوتر...
الجده بعدت عن وعد..وحطت أديها على خدودها : أدهم قالي أنك فاقدتي الذاكره..
وعد بتوتر : أنا...
قاسم وقف..وحط أيده في جيوبه...وبص لأدهم ببرود : أفتكرت...
أدهم بشك : أفتكرت؟!...ولا هي مكنتش فاقده الذاكره أصلآ...
قاسم أبتسم بجانبيه : ما انت ناصح أهو...
وعد بتوتر : أحم...لاء فعلآ انا أفتكرت..الحمد لله....
الجده بدموع : ألف سلامه عليكي ياحببتي...
وعد أبتسمت لجدتها : الله يسلمك يا جدتي...متقلقيش عليا...قاسم واخد باله مني كويس أوي....
أدهم بغيظ : مين عمل فيكي كده...
قاسم ببرود : زي ما قولتلك...
أدهم بضيق وغيظ : انا بسألها هي..
قاسم أبتسم ببرود : وانا وهي واحد...
الجده بضيق : أدهم...بس بقا...
أدهم بضيق : مش لازم أفهم..
وعد : يا جدتي...انا مش عايزه مشاكل...انا بقيت كويسه...ومش بتهم حد...وجوزي واخد باله مني...
وعد كملت بضيق : مش عايزه أفتح الموضوع ده تاني أرجوكم...
أدهم بضيق : انا هستناكي تحت يا جدتي...
أدهم مسمعش ردها..ونزل...
الجده بصت لوعد : معلش...أعذري أدهم...أنت كنتي خطيبته..فاجئه كده لقاكي متجوزه...أنت عارفه أنه كان بيحبك....
قاسم بغضب : أنت بتقولي أي...أوزني كلامك شويه...أنت بتتكلمي قدام جوزها...وحتى لو من ورايا..بردو متقولهاش كده...وعد من يوم ما أتولدت وهى مكتوبالي...وكانت مراتي قبل متفكرو في موضوع جواز حفيدك...
الجده أبتسمت وهى شايفه الغيره في عيونه...
وعد بأحراج : جدتي..قاسم مش يقصد حاجه...هو...
قاسم قاطعها بضيق : لاء انا قاصد كل كلمه بقولها...
قاسم بص للجده بضيق : انا قولتلك مرا..وهقول تاني...أبعدي حفيدك عن طريقي...
قاسم سبهم وخرج....
.....................................
(ملك القاسي)
البارت : ٤٠
سهر أعده مكشره...
الداده بأبتسامه : انت اللى غلطانه يا سهر...المفروض شوفتي بابا متضايق...كنتي بعدتي علطول..على الاقل لغايط ما يروق....
سهر بضيق طفولي : هو كان وحشني....انا مش هكلمه تاني خالص...خلي وعد هنام تنفعه...
الداده بصت لقاسم اللى واقف عند الباب بأبتسامه...
قاسم شورلها تسكت...
سهر كملت بغيظ : انا قولتلك وعد هتاخد مكاني....خلاص يابابا انا مش هكلمك تاني..ولا هتوحشني تاني...
سهر بصت في الارض بزعل : أنت عارفه يا داده...
الداده بأبتسامه : هممم...
سهر كملت : بابا قاسم وحشني أووي....
قاسم أعد جنبها : وانت كمان وحشتيني اووي يا قلب بابا...
سهر بصت لقاسم بفرحه : بابا!!...
سهر قرب من قاسم بحزن ومسكت أيده : انا أسفه يا بابا...انا كنت المفروض أسيبك وانت مضايق..ومفضلش أذن كتير...
الداده بصتلها بصدمه : مش كنتي مش هتكلميه خالص ولا انا متهيألي..
سهر أبتسمت : لاء بيتهيألك....
قاسم ضحك بحب..وحضن سهر : حبيبة بابا...ياستي حقك عليا...انا بس كنت مخنوق شويه...
سهر حضنت قاسم من رقبته بحب : انا بحبك اوي اوي يا بابا...
قاسم أبتسم : وانا بموت فيكي يا قلب بابا...
قاطعهم رنت تلفون قاسم...
قاسم بعد عن سهر..وطبطب على رسها وخرج...
قاسم رد : الو...
حازم أبتسم : عامل اي دلوقتي...
قاسم أبتسم : شكرآ يا حازم على وقفتك جنبي...انت طول عمرك في ضهري...وعمرك ماسبتني لوحدي...
حازم أبتسم : عيب على فكرا...مفيش شكر بين الصحاب...لولاك يا قاسم كنت ضعت...
قاسم أبتسم...
حازم كمل بأبتسامه : سيبك من الدراما دي...المهم...فرحي يوم الخميس اللى جاي.. أي..مش هتيجي تشهد على جوازي ولا أي...
قاسم أبتسم : موجود طبعآ...العروسه سمرا؟..
حازم بص لسمرا بحب : طبعآ سمرا....
قاسم بأبتسامه : ألف مبروك يا حازم...ومتقلقش..هكون جنبك أكيد...
حازم بأبتسامه : وانا متأكد...سلام يا صاحبي...
حازم قفل بأبتسامه وبص لسمرا : قاسم ده بقا..أكتر من صاحبي...ده فعلآ أخويا الكبير...
سمرا أبتسمت : ربنا يديم المحبه...
حازم غمزلها بمشاكسه وبيقرب وشه من وشها : هاتي بوسه...
سمرا وشها أحمر بكسوف...وضربت حازم في كتفه : أتلم...
حازم حط أيده على كتفه بتمثيل : اه يا قاسيه...
سمرا ضحكت :والله....
حازم غمزلها بمشاكسه : أموت انا...
سمرا بضحك وتحزير : حازم!..
حازم ضحك : قلب حازم...
سمرا بأبتسامه : يلا روحني..زمان ماما قلقانه عليا جدآ...
حازم دور العربيه : لاء تعالى نتغدي الاول...
حازم ساق عربيته..وأتجه للمطعم وهو بيشاكس في سمرا...
.....................................
الجده خرجت من أوضة وعد...وراحت لقاسم : قاسم..
قاسم بص للجده بهدوء...وحط أيده في جيوبه : هممم...
الجده بأمتنان : شكرآ..شكرآ انك واخد بالك من حفدتي...
قاسم بهدوء : انت بتشكريني على أي...ده واجبي...انا مش مستني شكر من حد...
الجده أبتسمت : انا عارفه أنك بتحبها...من أول مرا شوفتك فيها ساعة الفرح وانا عارفه انك بتحبها....
الجده اتنهدت : خلي بالك منها يا قاسم...وعد تعبت في حياتها كتير...خليك انت العوض ليها....
قاسم أبتسم : أن شاء الله هيحصل....
الجده طبطبت على كتف قاسم..وسبته ونزلت...
قاسم دخل لسهر وبص للداده : خلي بالك من وعد..ومتنسيش موعيد العلاج...
الداده : حاضر يا قاسم بيه..
قاسم باس سهر من خدها... وخرج من البيت كله وركب عربيته ومشي....
.....................................
أدهم دور عربيته بغضب : انا متأكد ان هو اللى عمل فيها كده...وأكيد ضاغط عليها ماتقولش لحد...وأكيد هيكمل تعذيب فيها...
الجده بصت لأدهم : السيناريو ده كله في دماغك على الفاضي...
الجده أبتسمت : قاسم بيحبها..وهياخد باله منها....
أدهم بغضب : انت بت...
قاطعته الجده بصريخ : حاااسب...
فاجئه أدهم داس على الفرامل جامد...لدرجه أن كوتش العربيه عمل صوت فرامل...
البنت صرخت بخضه ورعب..ورجعت كام خطوه لورا ووقعت...
أدهم بلع ريقه بخضه..وبص لجدته المخضوضه...
أدهم نزل من عربيته وراح للبنت بقلق
البنت وقعه على الارض..وبصه لرجليها اللى أتلوت..وبتعيط...
أدهم بقلق وبتوتر : أنت كويسه...انا أسف مخدتش بالي...
هدير رفعت رسها وبصت لأدهم بدموع...
أدهم بصلها بستغراب : أنت...
هدير بوجع وعياط : اااه رجلي مش قادره...
أدهم مد أيده ليها : تعالي أوديكي المستشفي...انا بجد أسف...
هدير بصت على أيده...وحطت أديها في أيده...ولسه هتقوم...ولاكن رجليها وجعتها جامد..
هدير مسكت رجليها بعياط : ااااه..مش قادره...
أدهم قرب منها بتوتر :تسمحيلي...
هدير بصتله بعدم فهم...لاكن هزت رسها بأيجابيه...
أدهم شالها...
هدير بصتله بخضه ومسكت في رقبته...وبصتله...
أدهم بصلها..وأتجه لعربيته...
وركبها على كنبة العربيه....وركب وأتجه للمستشفي.. وكل شويه يبصلها في مراية العربيه....
....................................
القمر بيحاول ينور ضلمة الليل....
وعد وقفه في البلكونه...وقلقانه عليه جدآ...خصوصآ انه خرج من غير ما يقولها...والوقت أتأخر...ولسه مجاش...
قاطع تفكرها...
قاسم وقف قدام بيته بعربيته...ونزل...شاف وعد وقفاله في البلكونه...أبتسم وأتجه لبيته...
٥ دقايق..وقاسم دخل أوضته..
وعد رحتله : أتأخرت يا قاسم...وقلقت عليك جدآ...مقولتليش لي أنك...
قاطعها قاسم...حط صباعه على شفايفها : هشششش...
قاسم مسك أديها وأعدها..وأعد قصادها..وأبتسم : انا بعت الشركه..وبعت فيلة أسكندريه...والشقه اللى في القاهره...والفيله اللى في دهب...وكل الارضي والعقارات..وبعت عربياتي كلها...وأشتريت العربيه اللى وقفه تحت..
وعد بستغراب : لي ده كله...
قاسم طلع أيد وعد على شفايفه..وبسها بحب : عشان أبعد عن الحرام بقا...وكل الفلوس اللى خدتها من البيعه حطتهم في مستشفيات...ومدارس..ومساجد...كانو فلوس كتير أوي...ده غير اللى كانو في البنك....
قاسم مسك أيد وعد بحب : تقبلي تعيشي معايا وانا فقير يا وعد...تقبلي تعيشي معايا وانا ببدأ من جديد...وأكون نفسي من أول وجديد...
وعد دموعها نزلو بفرحه..وهزت رسها بعشق : أكيد أقبل من كل قلبي وبكل جوارحي...انا بحبك انت يا قاسم.. مش بحب فلوسك...
قاسم باس أديها بحب..وبصلها : في مبلغ كويس في البنك..على كام قطعة دهب بتوع ماما..وحلال ١٠٠%..والبيت ده كل طوبه فيه حلال...حتى العربيه اللى تحت..سحبت فلوسها النهارده وأشترتها بلحلال..هبدآ بفلوس ماما أعمل شركه صغيره وأبدأ بيها...
وعد أبتسمت بدموع : انا بجد فخوره بيك جدآ...انا حقيقي مستحيل ألاقي حد ذيك...بجد انا محظوظه بزوج عنده أراده وقدر يبعد عن الحرام...
قاسم أبتسم بحب على كلامها اللى بيقويه أكتر...
وعد مسحت دموعها..ولسه هتحضنه بفرحه...
ولاكن وقفت على أخر لحظه بقلق..خافت لأديها تلمس ضهره...
قاسم بص الناحيه التانيه بضيق...
وبغضب من نفسه..قلع التيشرت بتاعه...ولف وبقا ضهره لوعد : يلا ياوعد..خلصيني من الالم ده...ملسي على جروحي وخليها تخف...
وعد بصه على ضهره بخوف..وبتتأمل جروح ضهره...وعيونها لمعو بدموع..وكرهت جدها أكتر وأكتر...
قاسم بهدوء : بتفكري في أي...يلا ياوعد..انا عايز أثبتلك وأثبت لنفسي أني أقدر أتخطى اللى حصل...
وعد بلعت رقها بخوف..وهي بتبص على الخطوت الطويله والعريضه بشكل عشوائي...ودموعها نزلو....رفعت أديها..وبقت تقربها من ضهره بخوف....
قاسم بيحاول يضبط أعصابه...وبيقول لنفسه : أنت قدها يا قاسم..
وعد حطت صوبعها على ضهره...
قاسم داس على سنانه...وغمض عيونه جامد..وضحكهم الساخر في ودانه...حاسس بنفس الالم...
بقا صوت نافسه عالي..وقابض أيده جامد...
وعد دموعها بتنزل وهى حاسه بسخونة جسمه اللى عليت فاجئه...
وعد بلعت رقها..وبقت تمشي بأديها على ضهره : ركز معايا انا يا قاسم...ركز في صوتي..دي مجرد أثار جروح...مفيش أي ألم...
وعد سكتت بدموع..وهى حاسه بأرتجاف جسمه..وصوت نفسه العالي : رد عليا يا حبيبي...خليك معايا انا...
قاسم فتح عيونه..وكانت حمرا زي الدم..وبقا يردد : خلاص مفيش ألم...دي مجرد أثار جروح من ١٥ سنه...فوق يا قاسم..متخليش ماضيك يأثر على مستقبلك...
وعد هزت رسها بأبتسامه وسط دموعها...وهي بتملس على جروح ضهره : بظبط..دي مجرد أثار جروح وبس...
قاسم غمض عيونه...شاف في خياله الكرباج اللى كان بيضرب بيه...صوت صريخه من ألم وعذاب الضرب... صورة جد وعد في خياله وهو بيضحك وبيضربه بوحشيه...
قاسم وقف مرا واحده بعنف وبزعيق : كفاااايه...
وعد بصتله بتوتر..قامت وقفت قدامه...ورفعت أديها وحطتها على خدوده : قاسم..
قاسم بصلها بخنقه : مش قادر ياوعد...مش قادر أتخطى اللى حصل...
وعد أبتسمت : أكيد ياقاسم مش من أول مرا...أكيد هتتخطى اللى حصل مع وقت...
قاسم شد وعد في حضنه..وحضنها جامد..وبيحاول يقنع نفسه أنه لازم ينسي ماضيه علشانها..
وعد حست بألم مكان الطعنه اللى في ضهرها...بس سكتت وأتحملت...قاسم عندها أهم منها...
وبهدوء وبتردد..حطت أديها على ضهره وبدلته الحضن بأبتسامه ودموع.....
(ملك القاسي)
البارت : ٤١
قاسم شد وعد في حضنه..وحضنها جامد..وبيحاول يقنع نفسه أنه لازم ينسي ماضيه عشانها..
وعد حست بألم مكان الطعنه اللى في ضهرها...بس سكتت وأتحملت...قاسم عندها أهم منها...
وبهدوء وبتردد..حطت أديها على ضهره وبدلته الحضن بأبتسامه ودموع.......
قاسم بخنقه : هنسي ياوعد...أوعدك أنى هنسى..وهكون أنسان طبيعي...
وعد بعدت عنه بهدوء..وحطت أديها على خدوده : وانا وثقه فيك أكتر من الدنيا كلها....
قاسم حط أيده على أيد وعد اللى على خدودها..وباس أديها الاتنين من جوه : وانا أكيد هكون قد الثقه
قاسم خد وعد..وأعدها على السرير...وبقا يديها علاجها..
وبعدها نام..وخدها في حضنه..يعني رسها كده على صدره...
بقا قاسم حاطت أيد ورا رقبته..وأيده التانيه تحت راس وعد...
وعد بسرحان : تخيل لو مكنتش قابلتك يوم ماعملت الحدثه....
قاسم بتفكير : كنت هفضل زي مانا...أنسان قاسي..معندوش رحمه...قلبه من حجر..ويمكن أقسي من الحجر...
قاسم ضم وعد ليه أكتر : ياوعد انت دخلتي حياتي وغيرتيها..رأسآ على عقب..
وعد أبتسمت بخفوت : فاكر..
وعد حولت تقلد صوت قاسم : لازم تعرفي انك ملك القاسم...
قاسم ضحك بهدوء : صح صح...وهكررها تاني النهارده....لازم تعرفي انك ملك القاسم....
وعد أبتسمت بهدوء : كنت أول ما بتقولي الجمله دي...مكنتش بشوفها غير بطريقه واحده..ملك القاسي...كنت بفكر ان الفرق مبين قاسم وقاسي..هى ال م بس...وكان المفروض أسمك يكون قاسي مش قاسم....
قاسم أتنهد : طيب ودلوقتي
وعد أبتسمت : دلوقتي مش قادره أشوفك غير أحن أنسان في الدنيا...قاسم انا حبيتك قبل ما تتغير..حقيقي انا حبيتك من أول يوم شوفتك فيه...كنت في الاول هسيبك وأمشي...وبقول انا مالي انا مش ناقصه هم فوق همي...بس رجعتلك تاني...
قاسم أبتسم : انت مكتوبالي ياوعد..مكتوبالي من زمان أوي...
وعد أفتكرت وأتنهدت بحزن : كنت بكره حياتي قبل ما شوفك....مرات أبويا كانت بتعذبني...وبتشغلني خدامه ليها ولعيالها...مكنتش بقول لبابا خوفآ من المشاكل...كنت بستناه أخر الليل عشان ياخدني في حضنه..ويطبطب عليا...ولما مات...الدنيا أسودت في وشي..وتاني يوم..لقيت مرات أبويا بتطردني من البيت..عشان حبيبها جاي ومش عايزاه يشوفني...
قاسم قبض أيده بضيق : حظها حلو انى أتغيرت...
وعد حضنت قاسم أكتر بأبتسامه : سيبك منها...لو مكنتش طردتني مكنتش شوفتك يوميها....
قاسم بهدوء : ليكي أخوات من أبوكي..
وعد : توء توء..بابا متجوز مراته وهى معاها ولد وبنت...والاتنين أكبر مني...هناء و عمرو...
قاسم طبطب على وعد : نامي...
وعد هزت رسها وغمضت عيونها...
قاسم فضل يفكر في وعد وفي كلامها شويه...وبعدها نام...
.................................
عدي يوم ورا التاني...
أدهم أعد على مكتبه في الشغل...وبيفتكر بسرحان....
(فلاش باك)
الدكتور أبتسم : متقلقش..ألتواء في الكاحل..هي بس محتاجه راحه كام يوم وهتبقا زي الفل....
أدهم هز راسه : شكرآ يا دكتور...
الدكتور أبتسم : ده شغلي...بعد أذنك...
الدكتور مشي...
الجده بصت لأدهم بتنهيده : كنت هحس بذنب طول عمري لو كان حصلها حاجه...
أدهم بهدوء : جت سليمه...
الجده دخلت لهدير الاوضه..وأدهم دخل وراها...
الجده أعدت جنبها ومسكت أديها : متقلقيش يا حببتي..أنت كويسه..رجلك بس أتلوت...
هدير هزت رسها بأبتسامه...وبصت لأدهم : انا متشكره جدآ يا حضرت الظابط...وكمان أسفه أنى عطلت حضرتك...
أدهم هز راسه : ولا يهمك...
هدير بتحاول تقف...
الجده مسكتها : راحه فين بس...مش الدكتور قال لازم ترتاحي..
هدير : أيوا هرتاح في البيت...لاكن دلوقتي لازم أروح...
الجده بصت لأدهم : مش هتروحها؟..
أدهم : أكيد...
هدير وقفت بمساعدة الجده..وبقت تحاول تمشي..ولاكن فعلآ رجليها وجعاها جامد...
هدير عيونها لمعو بدموع : حقيقي مش قدره..رجلي وجعاني أووي..
الجده بتأثر وزعل : حقك علينا ياهدير...معلش يا حببتي أستحملي...
بقت الجده وهدير مشيين واحده واحده لغياط مخرجو من المستشفى....
الجده ركبت هدير...
وأدهم والجده ركبو...
أدهم ساق عربيته...وبعد عشر دقايق من الصمت..وقف قدام بيته...
الجده بصت على البيت بستغراب : انت جيت هنا لي...
أدهم بص لجدته : قولت أوصلك الاول عشان متتعبيش...وانا هوصل هدير لبيتها...
الجده بأعتراض : لاء مش هسيبها لوحدها...
هدير بهدوء : متقلقيش انا كويسه...
للجده بتردد : متأكده...
هدير هزت رسها بأبتسامه...
الجده نزلت وبصت لهدير من الشباك : خلي بالك من نفسك..
هدير : حاضر ..
أدهم دور عربيته ومشي..وكل شويه يبص لهدير من مراية العربيه...
بعد شويه عن بيته ووقف بعربيته على جنب...قفل العربيه..والشبابيك..تحت أستغراب هدير...
أدهم بص لهدير...
هدير بلعت رقها بتوتر وقلق : في أي...
أدهم بضيق : انا هسأل وانت تجوبي..خلاص...
هدير بلعت رقها بتوتر..وهزت رسها...
أدهم بضيق : أزاي وأمتي قاسم ووعد أتعرفو على بعض....وأتجوزو أمتي...وقاسم فعلآ بيحب وعد..ولا بيعذب فيها...عايزك تحكيلي قصة قاسم ووعد..وبلحرف الواحد...
(باك)
..........................................
وقفت قدام المرايه بفستنها النبيتي..وطرحه بنفس اللون...وتاج صغير بيزين طرحتها...وميكب خفيف وجميل...بقت فتنه من الجمال...
قاسم دخل أوضته :ياوعد هنتأخ...
قاسم بصلها وسكت بأنبهار..من كتلة الجمال اللى قدامه....
وعد بصتله بكسوف وأبتسامه وسعه...
قاسم شورلها بصباعه تلف حولين نفسها...
وعد ضحكت بخفوت..ولفت حولين نفسها كذا مرا بضحك...لغايط ماوقعت في حضن قاسم...وبقت سانده اديها الاتنين على صدره..وبصاله وبتضحك...
قاسم بصلها في عيونها : اي الجمال ده...
قاسم أتنهد بعشق : هو لازم أروح فرح حازم...
وعد ضحكت : متهيألي لازم...
قاسم كشر بضحك : ياخساره....
وعد ضحكت بخفوت..
قاسم حط أيده على خد وعد..وبيقرب وشه من وشها بعشق..وتوهان في جمالها....
بس فاجئه سهر دخلت عليهم بصريخ : بااابااا انا لبست يلا هنتأخر على الفرح...
قاسم غمض عيونه..وداس على شفايفه بغيظ...
وعد بعدت عن قاسم بسرعه.. بضحك.. وبصت لسهر : انا جهزت...وبابا هيجهز في ثواني...
وعد خدت سهر وبصت لقاسم : هستناك برا...
قاسم بغيظ : انا منى لله...
وعد ضحكت وخرجت هى وسهر...
١٠ دقايق..وقاسم خرج من أوضته..ونزل لوعد وسهر...
وركبو العربيه...وأتجهو للأوتيل اللى فيه فرح حازم...
.....................................
عند أدهم...
(فلاش باك)...
هدير بتوتر : أرجوك خرجني من الحوار ده...
أدهم بغضب : بت أنتى...انا مش هسيبك غير لما أفهم...فوفري على نفسك مجهود كبير وأحكيلي...
هدير بلعت رقها بتوتر : اللى انا فهمته..ان قاسم كان عامل حدثه..ووعد ساعدته...معرفش حصل اي..ووعد هربت...فقاسم قالي اكون معاها لحظه بلحظه...وشغلتها في شركته..بنائآ على أومره...حتى قسيمة الجواز..وعد مضت عليها من غير ما تعرف أنها قسيمة جواز...ويوم الفرح..أتفجئت ذيها ذيك بجوازها من قاسم...
أدهم أفتكر جدته وهي بتقوله نفس الكلام ده...بص لهدير : طيب..هو عمل ده كله لي...
هدير بتوتر : وضحه..عشان بيحبها...
أدهم بضيق : وأي اللى حصلها..ومين أذاها بطريقه دي..
هدير بتوتر : معرفش...انا مبقتش أشتغل مع مستر قاسم...واليوم اللى كنت ههرب وعد فيه...ده كان أخر يوم أشوفها فيه...
أدهم بستغراب : هى وعد كانت عايزه تهرب من قاسم؟!..
هدير هزت رسها بتوتر : مكنتش بتحبه..وأتجوزها غصب عنها...فكانت عايزه تهرب...
أدهم دور عربيته : بيتك فين...
هدير أتنهدت : في.........
(باك)
أدهم بضيق : يااامصطفي...
مصطفي دخل وأدي التحيه : تمام يا فندم...
أدهم بجديه : خد كام عسكري معاك..وأقبض على البنت اللى في العنوان.......أسمها هدير الراشد...
..........................................
قاسم وقف قدام الاوتيل بعربيته...ونزل هو ووعد وسهر...ودخلو الاوتيل
بقت وعد حطت أديها في أيد قاسم...
وسهر ماسكه أيد قاسم التانيه....
حازم شافهم ورحلهم...
حازم وقاسم سلمو على بعض بحب..
قاسم طبطب على كتف حازم : مبروك ياصحبي....
حازم بأبتسامه : الله يبارك فيك...
حازم بص لوعد : حمدلله على سلمتك...
وعد أبتسمت : الله يسلمك...
حازم بص لسهر وشالها : لاء ياسهر كده مينفعش...انت كده هتغطي على العروسه بلجمال ده كله....
سهر بغرور وبطفوله : أعمل اي في جمالي...أصل الجمال ده مش بأيد حد...
حازم ضحك بصوته كله : صح...انت صح...
حازم بص لقاسم : يلا نطلع وعد عند سمرا...
قاسم هز راسه...ومسك أيد وعد..وطلعو.. ووقفو قدام أوضة سمرا...
حازم بص لوعد : أتفضلي ياوعد...سمرا جوه...
وعد بصت لقاسم...
قاسم هز راسه بأبتسامه...
وعد خبطت على أوضة سمرا...سمعتها بتقول أدخل...
وعد دخلت...
حازم خد قاسم وسهر ونزلو...
وعد دخلت وبصت لسمرا اللى أعده قدام المرايه...
سمرا بصت لوعد بستغراب : مين انت؟!
وعد بهدوء : انا وعد...مرات قاسم...
سمرا وقفت بأبتسامه : ايوا...حازم حكالي عن قاسم كتير...وقالي بردو انه متجوز...بس ما شاء الله عليكي زي القمر...
وعد أبتسمت بأحراج..وبصت لسمرا على فستانها الابيض الجميل...والميك اب التحفه : صدقيني انت أحلا...
سمرا بصت لوعد بتوتر : بصراحه متوتره شويه..وقلقانه...ايوا انا بحب حازم وكل حاجه..بس بردو متوتره...
وعد أبتسمت : أكيد...انت العروسه...والاضواء هتكون عليكي...
سمرا بأحراج : طيب هو الجواز...يعني...أحم...انت متجوزه وعارفه...
وعد بأحراج : بصراحه...انا وقاسم... كتب كتاب بس...
سمرا أستغربت : لي...مش انت وقاسم عايشين في بيت واحد...
وعد هزت رسها : أيوا...بس حصل ظروف...خير ان شاء الله...
سمرا هزت رسها بأبتسامه : أكيد خير...
قاطع كلامهم خبط الباب...
سمرا بصت على الباب : أتفضل...
خال سمرا دخل : يلا ياسمرا الناس أبتدت تسأل عليكي....
سمرا هزت رسها...
سمرا بصت لوعد : يلا
وعد هزت رسها : يلا...
خال سمرا خد سمرا..ومامتها ونزلو....
وعد لسه هتخرج وراهم...
ولاكن فستانها أتشبك في رجل الكرسي...
نزلت على الارض وبقت تفك فستانها من رجل الكرسي...
فكته..ووقفت..ولسه هتمشي...لقت راجل واقف قدمها..
وعد رجعت كام خطوه بخضه : انت..انت مين...
الراجل أبتسم بجانبيه وقرب من وعد...
وعد بقت ترجع لورا بخوف...وبسرعه..زقته ولسه هتجري على برا...
بس الراجل مسكها من درعها...
وعد صرخت بصوتها كله وبرعب : قااااااااااااسم.....
.....................................
قاسم وقف مرا واحده...وهو شايف سمرا نزلا على السلم من غير وعد...
حازم خد سمرا من خالها بأبتسامه...وراحو للمؤزون...
قاسم قرب من حازم : أسأل سمرا وعد فين...
حازم بص لسمرا : فين وعد...
سمرا بصت حوليها بستغراب :كانت فوق معايا..مش عارفه راحت فين....
قاسم رن على وعد..والقلق شويه شويه بيتملك منه
بس تلفونها بيدي جرز على الفاضي...
قاسم بسرعه راح لمامت سمرا : ممكن تخلي سهر معاكي ١٠ دقايق بس..
ماما سمرا بأبتسامه : أكيد..
وبصت لسهر : تعالي يا رورو...
قاسم ساب سهر معاها...وطلع بسرعه...ودخل ألأوضه اللى كانت فيها سمرا ووعد...
وبقا يلف حولين نفسه في الاوضه..ولاكن مفيش...
بس لفت أنتباهه..التاج اللى كان على طرحة وعد....
لسه هيجيبه...ولاكن تلفونه رن...
قاسم بسرعه رد لما لقى رقم غريب : الو...
المجهول أبتسم وهو بيلعب في شعر وعد اللى هتموت من الخوف : مراتك معايا...
وعد صرخت بعياط..بس صوتها مش بيطلع بسبب اللزقه اللى على بؤها : أمممممممممم..أممممممممممممم
قاسم بلهفه وبقلق : وعد..وووعد...
قاسم بغضب : بااابااا لو لمست شعرا واحده منها هقتلك...سامعني هقتلك...
بابا قاسم أبتسم بجانبيه : لاء متقلقش..انا بلمس شعرها كله....بس تصدق ذوئك حلو...
قاسم بغضب وبزعيق : بااااابااااا...هقتلك...
بابا قاسم : لاء أهدي كده...هديك عنوان تيجي عليه...وتجيب معاك ٥ مليون جنيه...ومتلعبش بديلك ياحبيب بابا..مراتك معايا..وأي حركة غدر..هفصل رقبتها عن جسمها...
قاسم برعب : لاااء...طيب...قولي عنوانك...بس متجيش جنبها...بابا..وعد لاء...
قاسم كمل بغضب : وحياتها عندي..لو جيت جنبها...صدقني مش هتعرفني..هخليك تقول عليا لاء ده مش أبني...
قاسم قفل ونزل بسرعه..وخد سهر...وخرج من الاوتيل كله..
ركب عربيته..وطار على بيته..
حازم خد باله من قاسم..ورن عليه بسرعه...
قاسم شاف أسم حازم...خد نفس عميق وخرجه و رد : ايوا ياحازم...معلش وعد تعبت شويه...هوديها للدكتور وهجيلك..متزعلش منى...
حازم بهدوء : لاء ياصحبي مش زعلان...بس أبقا طمني...
قاسم : طيب طيب..سلام...
سهر بصت لقاسم بخوف : بابا براحه...هنعمل حدثه...
قاسم بسرعه رن على محمود : محمود...جهزلي ٥ مليون بسرعه.. أتصرف جبهوملي من تحت طقطيق الارض...وأبعتلي رجاله تحرس البيت...بسرعه يامحمود...
محمود : أومرك يا قاسم بيه...
في ظرف ربع ساعه..قاسم وقف قدام بيته..ودخل سهر..
خرج لقا رجالت محمود وصلو.... ووقَفو على البيت حراسه..
قاسم بصلهم : مش عايز نمله تدخل البيت...
الرجاله : هيحصل يا قاسم بيه...
قاسم بص في تلفونه...لقا أبوه بعتله العنوان...
قاسم بيرن على محمود بغضب..
لقا عربية محمود وقفت قدامه...ونزل وهو معاه شنطة الفلوس...
قاسم خد منه الشنطه...
قاسم بص لمحمود بجمود : أسمعني كويس...
.................................
في فيله شبه ما مهجوره....
وعد أعده على كرسي وبصت للراجل الخمسيني بدموع : انت عايز اي...انا مش فاهمه انت بتعمل كده لي....
بابا قاسم أبتسم بشر : انا مليش فيه..انا بتبع الاوامر بس...وذياده على كده...هاخد قرشين حلوين...
وعد بستغراب : أوامر مين
.................: أومري انا.....
وعد بتبص على مصدر الصوت.... وأتصدمت :خالي كامل؟!........
نيهاهاهاهاهاههههه نيهاهاها
أحم...أقصدي عايزه أقول أني بقيت بخير...هحاول..هحاول انزل واحد بكرا..بس مليش معاد ممكن على بليل..المهم البارت قلقني..قولو رئيكو بصراحه..يلا سلام
(ملك القاسي)
البارت : ٤٢
القمر بدر منور في السما...
وعد رفعه فستانها بأديها الاتنين وبتجري بكل سرعتها والرعب متملك منها...في مكان كده مليان أشجار...
بسرعه أستخبت ورا شجره كبيره..وحطت أديها الاتنين على بوئها...
الرجاله وقفو وبقو يبصو حولين نفسهم..
راجل ١ بغضب : راحت فين دي...لو عرف أننا ضيعناها هيق...
الراجل ٢ قاطعه : هنلقيها..
الراجل ٢ بصلهم بغضب : انت وانت..دور من هنا...وانت وانت..من هناك...وانت تعالي معايا...
الرجاله أتفرقت..وبقو يدورو على وعد..
وعد شيفاهم من بعيد...بلعت رقها بتوتر وخوف...
رفعت فستانها الطويل..وبقت تجري بسرعه ورعب..
.....................................
قاسم شد شعر كامل بغضب وبزعيق : فين وعد...
كامل باصص لقاسم بأبتسامه ساخره..وهو وشه في كدمات أثار ضرب قاسم العنيف...
قاسم ضربه بابونيه بعنف : أنطق...
كامل وقع من أثارها على الارض..وفضل يكح دم...
قاسم قومه بعنف : أنطق مراااتي فين.....
كامل ضحك بألم وسخريه : انا عايز قلبك يوجعك أكتر وأكتر عليها...
قاسم بص لرجالته بغضب : أقلبو الفيلا دي عليها..دورو في كل زويا...
كامل أبتسم بسخريه : متتعبش نفسك.. لو مكنتش هربت منى..كنت قتلتها قدام عيونك..زي ما قتلت أبويا...مكنتش هخبيها...
قاسم بصله : هربت؟!...
قاسم بص لمحمود ورجالته بسرعه : أقلبو عليها الغابه..مترجعوش غير وهى معاكو..
محمود والرجاله خرجو بسرعه ينفذو أوامره
كامل أبتسم بسخريه : متفرحش اوي كده...الفيلا المهجوره دي..في وسط غابه مهجوره...وهى وحظها بقا...لو رجالتي لقوها الاول هتموت على أديهم...ولو العقارب والتعابين قبلوها الاول..هتموت من لدغهم...
قاسم بصله بصدمه..ثواني والغضب أترسم على ملامحه...وفضل يضرب في كامل بكل غضب : لي؟..دي بنت أختك ياغبي...بنت أختك....هقتلك ياكامل...هقتلك يا كاااامل...
كامل واقع على الارض..والدم بقا ينزف من مناخيره ومن جنب شفايفه كده...وحرفيآ بيطلع في الروح : عشان تحس..تحس بلألم اللى سكن قلبي لما قتلت أبويا...
كامل غمض عيونه..و راسه نزلت جنبه بضعف..وفارق الحياه...
قاسم بص على كامل بصدمه..
قاسم بقا يهز كامل برجله..والصدمه كل مدا وبتكبر جواه..بلع ريقه..وبص على أيده اللى غرقانه دم
قاسم بخفوت : انا رجعت للقتل تاني... قتلته....
قاسم بلع ريقه بصعوبه : انا..انا قتلته...
بابا قاسم بص لكامل برعب...بلع ريقه وبص لقاسم..اللى لف وبصله : قاسم...انا مليش دعوه...انا كنت بنفذ أوامره وبس...
قاسم بغضب شد المسدس من راجل من رجالته..ومصوب على ابوه...
بابا قاسم بيحاول يهرب..او حتي يتحرك..لاكن رجالة قاسم مسكينو جامد : قاسم لاء..لاااء..انا..انا أبوك ياقاسم...
قاسم بصصله بجمود..وصوت في ودانه بيقول : أقتله..ده لازم يموت..مفيش أب بيعمل في أبنه كده..خلص بطارك منه..ده هرب يوم ماكنت انت وأمك محتاجينه..ودلوقتي بيعرض حياة مراتك للخطر..يلا أقتله..
وصوت تاني بيقول : لاء ياقاسم..متعملش كده..ده في الاول وفي الاخر أبوك...ربنا هيسألك عنه يوم الموقف العظيم...حرام ياقاسم...أثبت لربنا أنك أتغيرت...
بقا الاصوات تتردد في ودان قاسم : أقتله...لاء متقتلوش..أقتله..لاء حرام...أقتله ده جبان...لاء ياقاسم ده أبوك....
قاطع الاصوات دي..طلقه خرجت من مسدس قاسم..
..........................................
وعد سندت على شجره..ونفسها داخل خارج بعنف بسبب جريها...أستخبت ورا الشجره..وهى شيفاهم بيدورو عليها عكس أتجاها...
وعد دموعها نزلو برعب : فينك ياقاسم..تعالي ألحقني..أرجوك تعالي...
وعد تعيط من غير صوت..وأثار الطعنه اللى في ضهرها بتوجعها بسبب جريها...
فاجئه حست بحاجه بتطلع على رجليها...
وعد بلعت رقها برعب..وبتبص على رجليها...
أتصدمت برعب لما لقت تعبان بيسحف على رجليها...
وعد صرخت بصوتها كله وزقت التعبان من على رجليها بسرعه...لدرجة ملحقش يلدغها...وكمان كان صغير نسبيآ...
بس صرختها وصلت لرجالة قاسم ورجالة كامل...وبقو الاتنين بيجرو في أتجاه الصوت...
وعد سمعت خطوات رجليهم اللى كل شويه بتقرب..
رفعت فستانها..وبقت تجري بسرعتها كلها...لغايط ما شافت انوار العربيات وهى راحه وجايه على الطريق...
وعد بسرعه أتجهت على الطريق..وخرجت من الغابه بسرعه..
فاجئه سمعت صوت فرامل عاليه جدآ...ونور عربيه شديد اووي ضرب في عيونها...
وعد صرخت بصوتها كله وحطت أديها التنين على وشها برعب وخضه : قااااااااااااااسم....
..........................................
المسدس وقع من أيد قاسم وقال بخفوت : وعد...
بابا قاسم فتح عيونه واحده واحده بخوف..
بيبص جنبه لقا الطلقه ضربت في الحيطه..ومجتش فيه..
قاسم بسرعه خرج من الفيلا..وبقا يجري بسرعته كلها..وهو بيدور عليها..وبينديها بصوت عالي : ووووووووعد.... ووووووووعد... وووووووووووعد...
...................................
نرجع لورا ٣ ساعات...
وعد بصت لخالها كامل بصدمه : خالي كامل؟!...
كامل قرب من وعد بغضب..وشد شعرها بقسوه..تحت صريخها
كامل : ايوا انا..لازم أحرق قلبه عليكي..لازم يشوفك ميته زي ما شوفت أبويا ميت...وكمان أنتقم منك.....صوت عياط أبني لغايط دلوقتي في وداني......يوم الفرح أبني عيط من كل قلبه على حُبه اللى ضاع منه..وياريته ضاع......ده كان خطه وخداع منك....ورا وشك البريء ده مكر وخداع...
كامل كمل بغضب : انت وجوزك لازم تموتو...جوزك قتل أبويا قدام عيوني...انا شوفت كل حاجه في كاميرات المرقبه
وعد بعياط وألم من قبضة أيده : جدي هو اللى أبتدي....موت جدي على أيد قاسم كان مجرد رد فعل...جدي عذب قاسم اووي ياخالي...صدقني قاسم مش وحش...ده كان مجرد رد فعل من قاسم..جدي قتل أخته بوحشيه..وأعتدى على مامته..ده غير العذاب...سنتين وجدي بيعذب في قاسم...
كامل ضرب وعد بلقلم بكل غضب...وبزعيق : متدفعيش عنه...هو قتله..قتله...انا شوفت كاميرات المخزن.....نفس المخزن اللي قاسم أتعذب فيه..هو هو اللى قتل جدك فيه...
وعد بعياط وألم : أرجوك ياخالي..أرحمو قاسم...قاسم أتعذب منا كتير....قَتْل قاسم لجدي كان مجرد رد فعل بس...
كامل ساب وعد بضيق... وخرج..
بص لرجالته : لو هربت منكو متلموش اللى نفسكو..
الرجاله : متقلقش..مفيش صرصار هيعرف يخرج من الفيلا دي..أحنا محصرين حولين الفيلا...
وعد بصت حوليها بخوف...الفيلا شكلها مرعب جدآ...
خيوط عناكب في زوايا الفيلا...وعلى الانتريه والسفره...وتراب على الارض..وصراصير هنا وهناك...
وعد بلعت رقها بخوف...وبصت على أديها ورجليها المربوطين..
وعد طلعت أديها عند بوئها وبقت تحاول تفك الحبل اللى مربوطه بيه...
مرا مع التانيه لقت الحبل أتفك...
وعد بصت على الحبل بصدمه وأمل...وبسرعه فكت رجليها...
وعد وقفت بخوف وبهدوء..بقت تبص حوليها....شافت باب الفيلا...
وعد هزت رسها لاء بخوف..وبتفكير : أكيد في حراسه عليه..
وعد بصت على مطبخ الفيلا وأتجهت ليه بخوف...
وقفت في المطبخ..وبقا تبص حوليها...لقت باب الخدم...
وعد بلعت رقها بتوتر..وأتجهت للباب ده....
بتفتح الباب براحه...أتفاجئت براجل...بس ضهره ليها..بعيد عنها بمتر كده...
وعد حطت أديها على بوئها برعب ودموع..ورجعت كام خطوه بهدوء وخوف...
وبتلف بسرعه..أديها جت على الفاظه الل في المطبخ..
وعد بسرعه حولت تمسكها...
ولاكن ملحقتش..والفاظه وقعت وعملت صوت عالي جدآ...
وعد بسرعه أستخبت ورا الباب...
الراجل اللى كان واقف علي باب.. دخل المطبخ بسرعه...
وعد أول ما الراجل دخل..هي خرجت الجنينه بسرعه...
الراجل فضل يبص حولين نفسه...
وعد فاجئه سمعت صوت عالي بيقول : البت هربت..البت هربت...
وعد أستخبت بسرعه
والحراس كلهم دخلو الفيلا...
وعد أستغلت ده..وجريت في جنينة الفيلا..وخرجت من البوابه..
بس وهي بتخرج..واحد من الرجاله شافها...شاور عليها وبصوت عالي : هنااااك أهي...البت عند بوابة الفيلا...
ومعظمهم جريو وراها...
قاسم وقف قدام الفيلا...
بص على المكان بستغراب..وبعدها بص على تلفونه يتأكد من العنوان...بس حقيقي العنوان صح...
قاسم نزل من عربيته..وشنطة الفلوس في أيده..وأتجه للفيلا دي...
وقف قدام بوابة الفيلا بستغراب..ولسه هيدخل...
كامل من وراه : نورت المكان..
قاسم لف بسرعه..وبص على كامل بصدمه...
كامل أبتسم..وقرب منه : اي؟.. بتبصلي كده لي؟....أفتكرت صح؟!...أفتكرت أبويا....مش كده بردو...
قاسم بجمود : وعد فين...
.....................................
في الحاضر....
قاسم وقف بقلق وصدمه..لما سمع صريخ وعد...
بقا بيجري بكل سرعته وبينادي بصوته كله : ووووووووعد...
وعد فاجئه الدنيا أسودت في وشها...وأستسلمت للأغماء...
الشاب نزل بسرعه من عربيته وراح لوعد بخوف : هو انا ناقص مشاكل ياربي...
الشاب بص لوعد..وعدل وشها ليه وأتصدم : وعد😳...
السلام عليكم..بجد شكرآ ليكو..انا فعلآ كنت داخله على حاله أكتأب..بس كلامكو هون عليا وطمني..كلامكو بجد زعلني من نفسي اوي..الحمد الله..فعلآ الحمد لله القدر الله وما شاء فعل...
البارت طويل ومش هيفتح فيس لايت للأسف
(ملك القاسي)
البارت : ٤٣
وعد فاجئه الدنيا أسودت في وشها...وأستسلمت للأغماء...
الشاب نزل بسرعه من عربيته وراح لوعد بخوف : هو انا ناقص مشاكل ياربي...
الشاب بص لوعد..وعدل وشها ليه وأتصدم : وعد؟!!!
الشاب بقا بيدقق في ملامح وعد..أكنه مش مستوعب ان هي...
قاطع سرحانه صوت دوشه جوه الغابه..ورجاله بتقول : دورو كويس..انا سمعت صوتها جاي من هناك....
الشاب..بسرعه شال وعد..وركبها على كنبة العربيه : أكيد الناس دي يتجري وراها...ياترا عاملتي اي ياوعد...
قاسم شافه من بعيد وهو بيشيل وعد وبيدخلها عربيته...
قاسم بيجري بسرعته كلها.. وبزعيق وغضب : أستنااااا....لاااااااء...
الشاب شاف قاسم.. بسرعه ركب ودور عربيته...
قاسم طلع على الطريق...وجري على عربية الشاب..
الشاب شاف قاسم متجه ليه بغضب وبسرعه..
الشاب ساق عربيته وداس بنزين على الاخر....
قاسم بسرعه مسك في شنطة العربيه..والعربيه كانت بطير حرفيآ...
الشاب بقا بيبص على قاسم في المرايه وبقا عمال يروح يمين وشمال بعربيته...بيحاول يوقع قاسم...
قاسم بقا ماسك في الشنطه جامد...وبقا بيحاول يطلع على سقف العربيه....
ده كله والعربيه ماشيه بسرعه رهيبه...
الشاب بقلق شاف قاسم وهو خلاص..بقا على سقف العربيه..وممكن بسهوله يفتح باب العربيه...
الشاب فاجئه أبتسم بجانبيه...و داس فرامل مرا واحده..وحرك الدركسيون يمين على ألأخر....
العربيه عملت صوت فرامل..وبقت تلف حولين نفسها خمسات كده...
وطبعآ مع السرعه..والحركه الكبيره...قاسم وقع من على العربيه....
الشاب أبتسم بأنتصار..وعدل الدركسيون.. وداس بنزين على الاخر....
قاسم وقف وجري بسرعته كلها...وبقا يزعق بعلو صوته...
بس طبعآ العربيه أسرع..وأختفت من عيون قاسم....
قاسم فضل يجري بسرعته كلها..وقلبه بيدق بسرعه...
حاسس ان روحه أنسحبت منه...حاجه كبيره ضايعه منه...
قاسم وهو بيجري : لااااء..مش هسبها تضيع مني...مش هسبها تضيع...
فاجئه وقع على ركبته...ونفسه داخل خارج بعنف..رفع راسه للسما..وزعق بصوته كله : وووووووووووعد....
قاسم نزل راسه..ونفسه داخل خارج بسرعه..وصدره طالع نازل بعنف : لاء..
حط أيده على راسه ورجع شعره لورا..وقال بتوهان : لاااء...
قاسم بتوهان وشبه جنون : ضاعت مني..ضاعت مني...هي..هي فين...
عدى ثواني..ووراهم دقايق..
قاسم رفع راسه وبص على الطريق..وقال : ٨٣٥٩ ......رقم العربيه ٨٣٥٩...
قاسم وقف وطلع تلفونه..ورن على محمود...
............................................
الشمس فردت ضوئها على دنيت أبطلنا..
وعد فتحت عيونها واحده واحده..بتوهان..وألم بسيط مكان الطعنه اللى في ضهرها...
رسها نزلت جنبها وغمضت عيونها..وبخفوت : قاسم..قاسم..
وعد عدلت رسها وفتحت عيونها بهدوء...
وعد فاجئه صرخت بخضه : ااااه..
الست عوجت بوئها بسخريه : هتعمل فيها أتخضت أهي...
وعد أعدت بألم وبقلق..وبتحاول تستوعب هي فين..
الشاب أبتسم : ألف سلامه..
وعد بصت حولها بصدمه..وأخيرآ أستوعبت هي فين..
وعد بقلق : انا بحلم..أكيد...
بلعت رقها بعدم تصديق : أكيد ده كله حلم..
وعد بقت تقرص نفسها : يلي أصحي..يلا ياوعد أصحي..
الست بتريقه : أهى أتجننت بنت فيروز...
وعد بصريخ : اناا اي اللى جابني هنا...فين قااسم...
الست بصت لأبنها بغيظ : انا مش عارفه انت جبتها معاك لي...
وعد حطت أديها على رسها بقلق : طيب..حصل خير..انا هروح تاني..
وعد بصت للست : متقلقيش يامرات أبويا..انا مش هزعجك خالص...
وعد قامت وقفت..ولسه هتتحرك..
عمرو مسك أديها : راحه فين...انا أتخنقت مع أمي لما عرفت أنها طردتك..ده بيت أبوكي ياوعد..
الام عوجت بوئها بتريقه : يانحنوح...
عمرو قرص أمه بغيظ : أحم..فمش هتمشي من هنا...
وعد شدت أديها بعنف : انت بتقول اي..انا لازم أروح..وكمان انا جيت هنا أزي..
وعد أفتكرت : أستني أستني...انت صاحب العربيه..اللى كانت هتخبطني..
عمرو أبتسم : بظبط..الحمد لله القدر وقعك في طريقي..المهم مين دول اللى كانو بيجرو وراكي..ولي بيجرو وراكي...
قاطع كلامهم دخول هناء البيت...
هناء بملل : أنتي صحيتي..حلو يلا يلا أعمليلي فطار...
وعد بصتلها بصدمه : مين؟!..
هناء بنرفزه : هكلم كتير انا..بقولك جهزيلي الفطار..عايزه أروح شغلي..
عمرو غمز أمه بغيظ..
أمه بصتله بغيظ : أي..
عمرو بص لوعد..وبعدها بص لأمه بضيق
مرات الاب فهمت..وراحت لوعد.. وحضنتها جامد.. وطبطبت على ضهرها بعنف : معلش يابنت جوزي...حقك عليا يابت جوزي...انا غلطنالك يابنت جوزي..موت أبوكي كان مقصر عليا يابت جوزي..
وعد بألم : ااه..ااه...ضهري ضهري..أوعي..
وعد بعدت عنها بصعوبه :في أي...طيب طيب..مسمحاكي..انا لازم...
عمرو قاطعها : نورتي بيتك..وخلاص مفيش خروج من هنا تاني..أحنا ضيعناكي..ومستحيل نضيعك تاني...
وعد بلعت رقها بتوتر : انا عايزه قاسم..
هناء بتشد وعد على المطبخ بزهق : يلا أعمليلي فطار...
وعد زقتها بغضب : أبعدي عني...
هناء رجعت لورا بصدمه..أول مرا وهد متقولش حاضر..
وعد بزعيق : مكاني مش في أسكندريه..انا مكاني في القاهره..عند جوزي..انا متجوزه..
عمرو والام وهناء بصو لوعد بصدمه..
وعد بزعيق : خلاص مبقتش زي الاول..بقا ليا ضهر وسند..قاسم جوزي هييجي ياخدني..ويخلصني منكو...
وعد سابتهم..ولسه هتخرج..
عمرو مسك أديها بغضب : راحه فين..
وعد شدت أديها بعنف : راحه لجوزي...
وعد بصتلهم بغضب : خلاص..انا مبقتش ضعيفه زي الاول..انا مش البنت الهبله اللى تتأمرو عليها والمفروض هي تنفذ الاوامر..خلاص كان زمان..
عمرو أتنهد..ومسك أيد وعد : تعالي معايا...
وعد بصتله بستغراب..
عمرو شد أديها وخرجو من البيت...
هناء بصت لأمها بغيظ : شايفه البت جايه نفشه رشها علينا أزاي..
الام بضيق : شكلها لفت على راجل غني لغايط ما وقعته وأتجوزها..مش شايفه الفستان اللى هي لبساه عامل أزاي...
هناء بغيظ : شكله غالي أووي..
عمرو خد وعد وراحو أعدو بعيد جنب الاشجار كده...
وعد أبتسمت بسرحان وهي بتفتكر...
أول مرا تقابل قاسم فيها كانت هنا...
عمرو بصلها بأبتسامه : ممكن أفهم أنتى متنرفزه علينا كده لي...
وعد خرجت من سرحانها وبصتله بضيق : انت مش شايف أمك واختك بيعملوني أزاي..انت جبتني هنا لي أصلآ؟...
عمرو بأبتسامه : انا عمري ضيقتك او عملتك بطريقه مش حلوه..
وعد هزت رسها لاء : ماشي أعترف انك مضيقتنيش قبل كده..بس أختك وأمك..
عمرو قاطعها : انا مليش دعوه بيهم..متخدنيش بذنبهم...لما رجعت من السفر لقيت أبوكي مات..وماما طردتك..والدنيا بيظه..متتصوريش انا أتخنقت معاهم قد اي..ودورت عليكي..لاكن ملقتكيش...وبصدفه لقيتك أمبارح في سكتي..وكنت هخبطك بعربيتي لولا ستر ربنا...بس كان في ناس بتجري وراكي..
وعد بصت لعمرو بقلق : زمان قاسم قلقان عليا جدآ...انا لازم أكلمه..وقوله ييجي ياخدني...
عمرو طلع تلفونه : طيب..خدي رني عليه...
وعد بصت للتلفون بأحباط : انا مش حافظه رقمه...
وعد بصت في الارض بخنقه : حاسه أني مش عارفه أتنفس..حاسه أنى تايهه..ومش لاقيه نفسي...
عمرو بستغراب : للدرجادي..
وعد أبتسمت : ويمكن أكتر...قاسم يبقا أغلي أنسان على قلبي..
وعد بصت لعمرو : روحني ياعمرو...انا عايزه أرجع لجوزي...
عمرو بأحراج : ايوا بس ده مشوار طويل...وانا لسه راجع أمبارح...
وعد وقفت : يبقا هروح انا..
عمرو وقف وبصلها : يابنتي أهدي..طيب ممكن أفهم مين اللى كانو...
وعد قاطعته : تقدر تقول حكايه خاصه جدآ بيا ومش هقدر أتكلم عنها..
عمرو بستغراب : حكايه خاصه!!..
وعد بضيق : انا لازم أروح..لازم أروح لجوزي...
وعد مشيت كام خطوه...
عمرو رحلها بسرعه : يابنتي أهدي..
عمرو وقفها : طيب..هوصلك للقاهره وأمري لله...
وعد أبتسمت وهزت رسها..
وعد وعمرو أتجهو للبيت مرا تانيه..
فاجئه أستغربو.. عربيات كتير واقفه قدام البيت..
عمرو بستغراب : في أي؟!..
وأتجه للبيت بسرعه....
وعد بصت على العربيات شويه..
وبعدها ضحكت بخفوت..رفعت فستانها وجريت على البيت...
عمرو لقا باب البيت مفتوح على أخره..ورجاله كتير جوا البيت...
الام بصه للراجل اللى قدمها برعب من غضبه اللى ظاهر على ملامحه : عربية أي ياباشا..انا مش فاهمه حاجه..
عمرو بغضب : في أي...
وعد دخلت البيت بسرعه وبفرحه..وبصتله : قااسم..
قاسم بص لوعد بلهفه...
وعد جريت لحضنه بدموع..
قاسم فتح درعاته وأستقبل حضن وعد بلهفه وشوق..ورجع خطوتين لورا بسبب سرعت وعد..
قاسم حضنها جامد لدرجه ان رجليها مش لمسه الارض..وهو لافف أيده حولين وسطها..ونزل راسه عند رقبتها وبيتنفس رحتها اللى بيعشقها : أخيرآ..كنت هتجنن عليكي...
وعد حضناه من رقبته بدموع : وانا كمان..كنت خايفه اووي وانت بعيد عني...
الام وهناء بصو لبعض بستغراب...وبعدها بصو لقاسم ووعد..
محمود أبتسم براحه.. أخيرآ لقوها..بعد اللف طول الليل عشانها..وكمان كلمو كنان يعرف عنوان رقم العربيه اللى خطفت وعد...وبعد بحث كتير عرفو العنوان..وسافرو من القاهره لأسكندريه..
قاسم بعد عن وعد بهدوء..وحط أيده الاتنين على خدودها ومسح دموعها : انت كويسه..حد أذاكي..في أي حد مس منك شعره..
وعد هزت رسها لاء بأبتسامه ودموع..
قاسم خدها في حضنه تاني..بيحاول يطمن قلبه أنها خلاص قدامه وبخير..
عمرو داس على سنانه بغضب..وشبه أنفعال : ممكن أفهم في أي...
قاسم ملامحه أتبدلت للغضب..وبعد عن وعد بهدوء.. وبص لعمرو..وراح وقف قدامه وضربه حتت بونيه...
عمرو رجع كام خطوه لورا أثر البونيه..ووقع على ضهره
الام بخضه : عمرو..
وجريت على أبنها...
وعد راحت لقاسم بسرعه ومسكت أيده : بتعمل اي يا قاسم..
قاسم بص لوعد بغضب : هو اللى خطفك..نبهته وندتله..ونطيت على العربيه..ده كله عشان يقف..بس لاء..وبردو خطفك...
وعد هزت رسها لاء : لاء انت فاهم غلط..هو ميعرفش أنك جوزي..هو بيحسبك عايز تأذيني...
قاسم بصلها بستغراب...
وعد كملت : قاسم..ده بيت بابا..
وعد شورت عليهم : ودي مرات أبويا وولادها...
قاسم بص عليهم شويه..ومداش اي رد فعل..
وعد لسه هتقرب من عمرو..
بس قاسم مسك أديها ومنعها..
عمرو أتعدل وبص لقاسم بغضب..ومسح الدم اللى نزل من جنب شفايفه..
وبقا قاسم وعمرو وقفين قصاد بعض بغضب...
وعد بضيق بتشد أديها من قاسم : أوعي يا قاسم..
قاسم بص لوعد بضيق..
وعد شدت أديها منه وراحت لعمرو..
وعد بأحراج : انت كويس..سامحنى يا عمرو..قاسم كان خايف عليا وبيحسبك خاطفني..
قاسم بغضب مسك دراع وعد بعنف بسيط وجبها جانبه : مش عايز أسمع صوتك..
وعد أتوترت شويه من غضبه اللى أترسم على ملامحه...بس الضيق مرسوم على وشها...
عمرو بغضب : لولا وعد..ما كنتش عديت البونيه دي...بس عدتها بمزاجي...
قاسم داس على سنانه بغضب..ولسه هيقدم خطوه..
وعد وقفت قصاده بضيق : قاسم بقا..هو كل حاجه بدراعك...
وعد بقت تشد أيد قاسم : يلا...يلا نمشي من هنا..يلا يا قاسم أرجوك...
وعد خرجت بقاسم برا البيت...
قاسم شد أيده بعنف منها..ومسكها من درعها وركبها عربيته...
ورجالته كل واحد ركب عربيته...
والعربيات أتحركو ورا بعض...
قاسم باصص على الطريق بغضب : بتدفعي عنه؟!...أضيقتي أووي أنى ضربته...لاكن مفكرتيش أنا كنت عامل أزاي طول الليل.. مفكرتيش انا كنت بدور أزاي عليكي زي المجنون...مفكرتيش أني منمتش من الليل ثانيه واحده..وطول الليل بدور عليكي...والاحساس البشع اللى كنت بحس بيه انت محستهوش...وده كله بسبب الزفت ده..ولما ضربته بلبونيه خوفتي عليه أوي وأتضيقتي...
وعد بتبرير : فكرت وحسيت بكل ده..وأحساسك كان نفس أحساسي...بس عمرو مغلطش في حاجه عشان تضربه..عمرو كان مفكر ان في ناس عايزه تأذيني..ومفكرك واحد من الناس دي...
قاسم بصلها بغضب : حزاري ياوعد تقفي في وشي..او تتكلمي معايا بلأسلوب ده تاني...صدقيني لو حد غيرك ان كنت...
وعد كملت بشبه ما أنفعال : كنت قتلته؟!..كنت ضربته؟!...كنت أي يا قاسم...
قاسم قبض أيده على الدركسيون وباصص على الطريق بغضب...
وعد بضيق : انت متغيرتش يا قاسم..هتفضل طول عمرك قاسي...ودراعك بيتكلم قبل لسانك..و..
قاسم قاطع كلامها بغضب : أسكتي يا وعد..
وعد بغضب : عشان دي الحقيقه...
قاسم داس على سنانه بغضب : قولتلك أتكتمي يا وعد...
وعد بأنفعال : عمرك ما هتتغير هتفضل طول عمرك القاسي أبو قلب حجر..
قاسم بغضب أعمي ضربها بلقلم بعنف بسيط : أخرسي بقا...
وعد صرخت بصدمه...وحطت أديها على خدها..وبصت لقاسم بدموع...
قاسم بصلها ودايس على سنانه بغضب..
بص على الطريق..وضرب الدركسيون بغضب وعنف : أقولتلك أسكتى بقا..اتكتمي بقااا...
وعد بصت قدمها بصمت ودموع...
فاجئه تلفونه رن..
قاسم رد بغضب : في أي
محمود : قاسم بيه.. كامل لسه عايش...واحد من رجالتي كان بيشيل جثته أمبارح لقا فيه نبض ضعيف جدآ..بسرعه وداه المستشفى..وهو دلوقتي في العنايه المركزه...
قاسم بقا سامع كلام محمود بصدمه : وعرفت الكلام ده أمتي...
محمود : اللى وداه المستشفي لسه قافل معايا..وقالي على اللى قولتهولك..
قاسم غمض عيونه وحمد ربنا في سره...
فتح عيونه بسرعه : محمود انا هتكفل بعلاجه من جنيه لمليون...أنزل القاهره وروح بنفسك شوف حالته..وأدفع كل جنيه يحتاجوه...وانا هحسبك بعدين...
محمود أبتسم : أومرك يا قاسم بيه...
قاسم قفل وأتنهد براحه : ألف حمد وشكر ليك يارب..الحمد لله...
وعد بقت سامعه كل كلامه بصمت..ومتعرفش بيتكلم على مين...
قاسم فضل أكتر من ساعتين سايق..والصمت مسيطر عليهم...
لغايط ما وقف بعربيته قدام أوتيل...
وعد بصت حوليها بستغراب : أحنا وقفنا هنا لي؟!..
قاسم بزهق طلع تلفونه وطلب رقم...
وعد بضيق : قاسم!..
الرقم رد : _____
قاسم بزهق : أنزلو خدوها...
وعد بصدمه : ياخدو مين...
قاسم مردش وبصصلها ببرود..
وعد بتوتر : يا قاسم رد عليا..مين اللى هياخدوني...
قاسم أتنهد بضيق...
٣ بنات نزلو من الاوتيل...
قاسم فتح الباب اللى جنب وعد...
وعد مسكت أيد قاسم بقلق : قاسم...
البنات وقفت قدام الباب..
واحده منهم بأبتسامه : أتفضلي معايا...
وعد بصه لقاسم بقلق...
قاسم بهدوء : روحي معاهم..يلا ياوعد..
وعد بلعت رقها بتوتر ونزلت معاهم...
مشيت خطوتين...
لقت قاسم دور عربيته ومشي...
وعد بصت للبنات : أنتو وخدني لي..قاسم راح فين...أنتو مين...
البنات بأبتسامه : متقلقيش يا فندم...
وعد طلعت معاهم ودخلت جناح في الأوتيل...لقت بنات تانيين جوا الجناح...
وعد بصتلهم بستغراب : في أي؟!...
البنات خدت وعد بأبتسامه : متقلقيش يافندم..سبيلي نفسك على الاخر...
وعد بستغراب وقلق : أفندم!!...
البنت أبتسمت بهدوء : ده طلب قاسم بيه...
وعد أستسلمت ليهم بعد ما أطمنت شويه...
والبنات كلهم حولين وعد..واحده بتغسل شعرها...والتانيه بتعمل ضوافرها...والتالته بتعمل مسكات على وشها...
ده كله تحت صدمة وأستغراب وعد...
حمام مغربي وحمام بخار....
وممرضه مخصوص غيرتلها على الطعنه اللى في ضهرها..وطمنتها أنها بتخف وكل حاجه تمام أووي..
بعد كام ساعه...
وعد طلعت من الحمام وأعدت على الكرسي قدام المرايه...
بقت واحده من البنات بتعمل شعرها بأبتسامه : ما شاء الله شعرك جميل..وكمان طويل..ولونه تحفه...
وعد كحت كذا مرا : كح كح كح..أحم..ربنا يستر...
البنت ضحكت : لاء والله مش قصدي حاجه...
وعد أبتسمت : بهزر معاكي..
وعد بستغراب : هو في أي..يعني هو جوزي قالكو اي بظبط...
البنت أبتسمت : أسألي زوج حضرتك السؤال ده...
وعد أتنهدت وهزت رسها...
بنت وقفت قدمها وبقت تعملها الميك أب..
وعد بستغراب : يعني انا راحه مشوار...فرح يعني..ولا أي..
البنت أبتسمت : الله أعلم..
وعد كشرت بضيق...
بعد كام دقيقه البنت خلصت..وبأبتسامه : أتفضلي قومي ألبسي..
وعد قامت بعدم فهم : هلبس أي بق....
قاطع كلام وعد..البنت وهى خاجه بفستان أبيض سيمبل جدآ..
وعد بصت على الفستان بزهول..وبقت تلمسه بصدمه..وبصت للبنت اللى شايلاه : هلبس ده!!...
البنت هزت رسها بأبتسامه...
وعد عيونها لمعو بدموع..والفرحه ظهرت على وشها..
البنت أبتسمت وبقت تلبس وعد الفستان...
وعد وقفت قدام المرايه وهى لبسه الفستان الابيض...هو منفوش بس مش أوي..سيمبل جدآ...ضيق كدا من عند الصدر ونازل بوسعان...وكله بيلمع..
البنت أبتسمت وهى بتحط التاج على شعر وعد..
وعد فاقت من سرحانها : بس..بس انا محجبه...
البنت أبتسمت : ده طلب قاسم بيه..
البنت حطت التاج...وطرحه طويله في أخر التاج كده ونازله على ضهر وعد..
وعد بقت زي القمر ويمكن أحلي شويه كمان..
البنات أبتسمت : ألف مبروك...زي القمر يا فندم...
وعد أبتسمت وعيونها لامعه بدموع...
البنت بصت في الساعه :..الساعه ٨ دلوقتي...أتفضلي يافندم..
وعد بعدم أستيعاب : على فين...
البنت أبتسمت وخدت أيد وعد..وخرجت من الجناح...
وعد بقت ماسكه أيد البنت بأيد..والايد التانيه رفعه الفستان حاجه بسيطه....
وعد بقت تبص حوليها..والصدمه بتكبر كل مدا..
وبصت للبنت : هما الناس فين..
البنت أبتسمت : مفيش أي حد في الاوتيل غيرنا يا فندم...
وعد أتصدمت من الكلمه : نعم!!..أزاي!...
البنت أبتسمت..ونزلت السلم بوعد..لغايط ما وقفو قدام قاعه صغيره نسبيآ...
البنت بصت لوعد...أتفضلي أدخلي هنا...
البنت سابت وعد ومشيت..
وعد بصت للبنت بسرعه : أستني..راحه فين...
بس البنت سبتها ومشيت...
وعد بلعت رقها بتوتر..وقلبها بيدق بسرعه وبفرحه...
مدت أديها وزقت الباب بهدوء...
لقت القاعه كلها ضلمه..
وعد بلعت رقها بتوتر..: قاسم...
فاجئه سهم منور تحت رجليها ظهر..والسهم متصوب على جوه...
وعد ضحكت بخفوت وفرحه..ودخلت القاعه...وكل ما تقدم خطوه..سهم يظهر...
فاجئه السهوم جريت ورا بعض..وصوره ظهرت حوليها لمبات...
والصوره كانت عباره عن قلب من حجر...
وعد وقفه قصاد الصوره على بعد كام ٥ متر تقريبآ...
وواحده واحده الحجر بيقع من على القلب.. والقلب بيحمر واحده واحده..ونبض بيظهر..فيه..لغايط ما بقا قلب طبيعي جدآ وبينبض بأنتظام..
فاجئه ظهر صوته...وهو بيقرب منها بخطوات بطيئه : انا كنت عايش بقلب من حجر...مفهوش أي نبض...مفهوش أي حياه...الناس كلها قلبها بينبض عشان يعيشو...انا وأخيرآ الحياه رجعتلي عشان قلبي بدأ ينبض..وبدأ بينبض بأسم وعد...
وعد دموعها نزلو..لما قاسم وقف قصادها..
قاسم كمل : ولما قلبي بدأ ينبض بأسم وعد..مكنش مجرد أسم لبنت...لاء...ده أسم شايل ألف معنى..وأولهم وعدي لربنا...وده كان اهم وعد..وأنت كمان..بقيتي من ضمن وعودي ياوعد..
قاسم رفع أيده ومسح دموعها : بحبك ياوعد...
فاجئه أنوار القاعه كلها نورت...وكان مكان أقل ما يقال عنه فائق الجمال...
قاسم أبتسم ومد أيده لوعد...
وعد مسحت دموعها بأبتسامه وزهول..وحطت أديها في أيد قاسم
قاسم أبتسم وطلع أديها على شفايفه..وبسها برفق وعشق..
نزل أديها وبصلها بعشق : في أغنيه..بقيت بسمعها خصوصا عشان بحسك فيها..وبفتكرك...أكنها أتغنت خصوصآ عشانك..
فاجئه الاغنيه أشتغلت..وقاسم لف أيده حولين وسطها..وبقا يرقص سلو على الاغنيه..وبيردد وراها وهو باصص في عيونها...
جوا مني تعالي قرب من سُكات🎶
هات أديك نبعد بعيد سوا من هنا🎶
ياطير بيسحرني يا كل المعجزات🎶
حضنك سما بسكنها واحنا لوحدنا🎶
انت الخيال وحاجه أرق من الخيال🎶
ياساكن كل حته فيا مصدقه🎶
ياصوره نزلا من السما كل الجمال🎶
يا دنيا جوا دنيا تانيه انا بعشقك..🎶🎶
قاسم أتنهد بعشق وغمض عيونه..وطلع أيد وعد الاتنين على شفايفه.. وقال بخفوت : بحبك..
وعد غمضت عيونها وقلبها بيدق جامد..
قاسم فتح عيونه وبص في عيونها : سامحيني يا..
وعد قاطعته وحطت أديها على شفايفه..وبخفوت : هششش..متقولش حاجه..انا مسمحاك ياقاسم..انا بحبك..بحبك أووي..
قاسم حضن وعد جامد..وغمض عيونه..ودموعه نزلو..وبخفوت : بحبك اوي..ومستعد أعمل أي حاجه عشان خطرك...حتى لو قولتيلي محتاجه حياتك..هقدمهالك...
وعد بعدت عنه بهدوء وهزت رسها لاء : بعد الشر عليك...
قاسم أبتسم : بس أبعدي عن غرتي ياوعد..عشان بتبقا عاميه..صدقيني بتبقا عاميه اوي..
وعد ربعت أديها ورفعت حاجبها بتذمر..
فاجئه هى وقاسم ضحكو بفرحه وحب..
وقاسم حضنها جامد..وعاشو أحلا ليله في حياتهم بكل حب وعشق....
(ملك القاسي)
البارت : ٤٤
قاسم فتح عيونه واحده واحده بنعاس...
بص على وعد اللى نايمه على صدره بأبتسامه ممزوجه بنعاس..
جاب تلفونه من جنبه وشاف الساعه...أستغرب شويه لما لقه الساعه ٢ الضهر..أول مرا ينام لغايط الوقت ده..
قاسم حط التلفون جنبه وبص لوعد بحب..وهو بيفتكر أمبارح بكل تفصيله..وبقا يبعد شعرها عن وشها بهدوء..وبيتأمل ملامحها الهاديه بأبتسامه خفيفه...
أبتسامته وسعت وهو بيقوم بهدوء وقف على الارض..وشال وعد بأيده الاتنين..أيد تحت ضهرها والتانيه تحت رجليها من قبل الركبه كده..
وفاجئه لف بيها جامد بضحك : ووووووووعد
وعد صحيت مفزوعه بصدمه..ولفت أديها حولين رقبته بسرعه..وهي مش مستوعبه اللى بيحصل : في أي..في أي..
قاسم بقا يلف بيها بسرعه وضحك : بحبككككككك..
وعد ضحكت بصوتها كله وبقت بصاله بصدمه : مجنووووون...
قاسم بيضحك بصوته كله : مجنون بيكي يا وووعد...
وعد بقت تضحك جامد..والضحكه طالعه من قلبها بجد..
وبقا قاسم ووعد بيضحكو من قلبهم وهما بصين لبعض..وهو بيلف حولين نفسه...والحب ظاهر في عيونهم..
قاسم وقف مرا واحده وهو باصص لوعد بأبتسامه واسعه..ونافسه داخل خارج بسرعه..
وعد بصتله بكسوف وخبت وشها في صدره : متبصليش كده...
قاسم ضحك بخفوت..وأعد على السرير ووعد على رجله : هممم..هو انا ببصلك أزاي...
وعد بصتله بأبتسامه..وحطت أديها الاتنين على دقنه : قولتلك قبل كده أني بحمد ربنا أنك معايا..بحمد ربنا أنك في حياتي..
قاسم أبتسم بحب وحضنها بهدوء : انا اللى بحمد ربنا أنك دخلتي حياتي..ووفقتي تساعديني وتنقذي حياتي من القسوه والشر اللى كانو مزروعين جوايا..
وعد أبتسمت وسندت رسها على كتفه براحه : خايفه أكون بحلم...
قاسم أتنهد براحه..وهو ضامم وعد ليه أكتر : متقلقيش..حتى لو ده حلم..هيكون أجمل حلم انا حلمت بيه في حياتي...
هيكون أجمل حلم انا حلمت بيه...
هيكون أجمل حلم انا حلمت بيه...
فاجئه كل حاجه بقت ترجع لورا تدريجيآ..
كل حاجه هو مر بيها مع وعد بقت ترجع لورا
لغايط أول يوم قاسم شاف وعد فيه...
فاجئه قاسم فتح عيونه بشهقه كبيره...ونافسه بقا داخل خارج بسرعه..
وبقا باصص في السقف بعدم أستيعاب...
بلع ريقه وبقا يحرك نن عيونه يمين وشمال..مش قادر حتي يحرك راسه...
غمض عيونه تاني بألم...وفتحهم وهو بيبص حوليه..
لقا نفسه في أوضة مستشفي...وأجهزه كتير متركبه في جسمه...وجهاز أُكسجين على بوئه...
قاسم حرك أيده بتعب..وحطها على راسه بألم...وبقا يردد بتوهان : وعد...وعد...وعد...
نزل أيده جنبه وغمض عيونه
بعد ١٠ دقايق...
قاسم فتح عيونه تاني..ولسه هيعد على السرير..بس حس بألم جامد في راسه..
قاسم بألم حط أيده على راسه : ااااه..
قاسم بقا يتنفس بعنف..وبصوت عالي : ووووعد...وووووووعد...
الدكتور دخل بسرعه الاوضه..وبقا ينيم قاسم تاني على السرير بصدمه : أرجوك متتعبش نفسك...انت حالتك لسه في خطر..لازم الهدوء والراحه التامه...
قاسم بتعب وشبه غضب : وعد فين...فين وووعد...
الدكتور بستغراب : وعد مين...لو سمحت أستريح دلوقتي...
قاسم بغضب أكبر بقا بيحاول يقوم : وووعد فين...مين اللى جابني هنا...فين وووووعد...
حازم دخل بسرعه الاوضه بصدمه..وراح لقاسم وبقا بيحاول ينيمه : يقاسم أهدي...انت كده بتأذي نفسك...
قاسم بص لحازم بألم في راسه : وعد فين يا حازم...وووعد فين...
حازم أستغرب : وعد مين؟!...
قاسم الغضب بقا يسيطر عليه..وبقا بيشيل الاجهزه اللى عليه بعنف : وووووعد...وووووووعد...
حازم بقا بيحاول يسيطر على حركات قاسم..وبقا ماسكه جامد...
الدكتور بسرعه أداله حقنه مهدئه..
قاسم بقت حركته تهده واحده واحده..وهو بيردد بخفوت : وعد...وعد...
لغايط ما عيونه راحت في النوم وهو متأكد انه هيصحه من الكبوس ده هيلاقي وعد نايمه جانبه...
عدي كام ساعه..
قاسم فاق بتوهان وهو بيحرك راسه يمين وشمال : وعد..ووعد...
فتح عيونه واحده واحده..وبيبص حوليه...لقا نفسه لسا في المستشفي..
قاسم أعد بصعوبه..وبقا يشيل الاجهزه اللى على جسمه..
ووقف بصعوبه وبدوخه كبيره...
وبقا ماشي بتوهان..ومش شايف كويس..وهو بيقرب من باب الاوضه بهدوء..لغايط ما وصل قدام الباب..بيبص جنبه لقا مرايه..
قاسم بقا باصص على نفسه بصدمه من أثار الجروح اللى في صدره..وردود الضرب اللى في وشه..وشاش ملفوف حولين راسه...
القلق سكن قلب قاسم أكتر..وبقا مرعوب على وعد..وعايز يطمن عليها بأي طريقه..
فتح باب الاوضه وخرج منها..وماشي في ممر المستشفي وهو بيبص حوليه وبيدور على وعد في الناس اللى قدامه...
سهر طلعه مع حازم بحزن : هو بابا هيخف أمتي..
حازم بأبتسامه : بابا أتحسن كتير عن الاول..احنا محتاجين الصبر بس..
سهر بصوت عالي وصدمه : بااابااا..
سهر سابت أيد حازم وجريت على قاسم وحضنت رجليه..
قاسم أبتسم بتعب ونزل لمستوي سهر بصعوبه وحضنها : سهر..حببتي..
سهر بدموع وحزن : انت بقيت كويس يابابا..
قاسم بلع ريقه بتوتر : انا فيا اي..أي اللى حصل يا سهر..
حازم بسرعه راح لقاسم بقلق : انت اي اللى خرجك من الاوضه يا قاسم..
سهر بدموع : عمو حازم قال ان في ناس وحشه ضربت بابا..
قاسم بتعب : وعد..فين وعد يا سهر..
سهر أستغربت : وعد مين...
حازم قوم قاسم بهدوء : تعالي يا قاسم أدخل أستريح مينفعش كده..
قاسم بشبه أنفعال : وعد فين...وووعد..
حازم : وعد مين...انا مش فاهم..
قاسم بشبه جنون : انت عايز تجنني..مراتي فين..وعد مراتي فين...
حازم أستغرب أكتر : انا اول مرا أسمع أسم وعد منك..
قاسم بغضب وألم : انت مجنون..وعد مراتي فين...ووووووعد...
حازم بقلق : ياقاسم أهدي أرجوك..
الدكاترا والممرضين راحو لقاسم بسرعه..
الدكتور بقلق : انت خرجت لي..انت لسه تعبان..لازم تستريح..
قاسم بألم وأنفعال : مش هستريح أللى ما أطمن على مراتي..أكيد هى كمان حصلها حاجه..انتو مخبيين عليا صح..قوليلي الحقيقه..مراتي..مرااتي فين...
الدكتور بتوتر وقلق : طيب طيب...هقولك على كل حاجه بس لازم ندخل نستريح..تعالي بقا معايا وانا هفهمك كل حاجه...
قاسم هدي على أمل يعرف وعد فين..ودخل مع الدكتور أوضته تاني..
الدكتور نيمه على السرير وركب الاجهزه تاني وحطها عليه..
قاسم بقلق : وعد فين..أرجوك طمني عليها..أبوس أيدك...
الدكتور بص لحازم بتوتر..
حازم هز كتفه اللى هو انا كمان مش فاهم قاصده..
سهر بستغراب : وعد مين يا بابا...
قاسم قبض أيده : انتو كده عايزين تجننوني..
الدكتور : لاء لاء أهدي...
قاسم خد نفس عميق وبيحاول يهدي : فاهمني أرجوك...
الدكتور بهدوء : طبعآ في مهمتك الاخيره.. الارهابي ضربك على راسك جامد..ده غير ردود الضرب...
قاسم بلع ريقه بعدم أستيعاب : أرهابي أي؟!!!..
الدكتور أتنهد : شكل فعلآ الخبطه كانت جامده على راسك...
الدكتور كمل : طيب هفهمك أكتر..لما خدت الخبطه على راسك حصلك نزيف داخلي وأرتجاج.....ودخلت غيبوبه لمدت ٤ شهور...ولما الانسان بيدخل في غيبوبه بيبقا عقله الباطن لسه شغال..وأكيد انت كنت في تأثيرات عقلك الباطن...
قاسم بيحاول بستوعب كلامه : انت مجنون صح..انت عايز تقول أي؟!...
قاسم بأنفعال وصوت عالي : ااانت عاايز تقوول أي؟!!!!...وعد فين..فين مراااتي..
الدكتور بقلق : أهدي بس يا حضرت الظابط..
قاسم سكت مرا واحده..وبيتأكد أذا كان الدكتور بيكلمه هو ولا حد تاني : انت قولت أي؟!!..
الدكتور بهدوء : أهدي يا سيادة المقدم..
قاسم بصدمه : مقدم!!!!!....
فاجئه الباب أتفتح..ودخلت بسرعه وبدموع : قااسم...
قاسم بص على مصدر الصوت بتوهان...
هى جريت وحضنته بدموع : كنت هموت من القلق عليك...الحمد لله..الحمد لله انك رجعتلنا بسلامه...
قاسم بضيق زقها بعيد عنه : أبعدي عني...
هى بعدت بصدمه : قاسم!!!..
حازم بسرعه وبتوتر : معلش يا حلا..حولي تستوعبي انه خارج من غيبوبه..وتقريبآ هو مش قادر يجمع أي حاجه خالص من ذكرياته...
حلا بصت لقاسم بصدمه : قاسم انت مش فاكرني...انا حلا...مراتك...
قاسم بغضب : مراااتي أزاااي...انتو أتجننتو..أنتو عايزين تجننوني...مراتي فين...مرااتي فين..
حلا قربت منه بدموع ومسكت أيده : انا يا قاسم..انا مراتك...
قاسم بتوهان وأنفعال : لااااء...لااااااء...وعد...وووووعد..
الدكتور بسرعه أداله حقنه مهدئه..
قاسم بقا يهدى واحده واحده...ويحرك راسه يمين وشمال بتوهان..وبخفوت : وعد...وعد..
حلا بعدت عنه كام خطوه بدموع..وحطت أديها على بوئها بصدمه...
حازم اتنهد بحزن..وخد حلا وسهر وخرجو من الاوضه..
الدكتور والممرضين بقو يكشفو على قاسم...
دقايق والدكتور خرج والحزن مرسوم على وشه..
حلا جريت على الدكتور بدموع : فهمني جوزي ماله...أرجوك طمني...
الدكتور بأسف : حالة أنهيار عصبي...المشكله ان عقله الباطن داخله في حلم طويل... طول ال ٤ شهور وهو في حلم..وسيادة المقدم فاق من الغيبوبه وهو معتقد ان الحلم حقيقه..واكيد عقله بيحاول يهيأله ان الواقع حلم ولازم يرجع للواقع تاني اللى هو في الحقيقه الحلم...
حازم بعدم أستيعاب : انا مش فاهم حاجه...
الدكتور أتنهد : حضرت الظابط كان جاي خلصان خالص..ومعجزه انه نجي بحياته وأتكتبله عمر جديد..والحقيقه ان الخبطه كانت تقيله وجامده جدآ على دماغه..حصله شرخ في الجمجمه وأرتجاج...فدخل في غيبوبه ٤ شهور..وفي الاربع شهور عقله الباطن دخله في حلم طويل...لدرجه ان عقله صدق الحلم... وبقا بنسباله واقع....ولما حضرت الظابط فاق ورجع للدنيا تاني.. أتصدم وأستغرب مكانه.. وعقله مش قادر يستوعب ان هو ده الواقع..واللي شافه ده مجرد تلاعب من عقله الباطن...
حلا حطت أديها على دماغه بدوخه : مش..
بلعت رقها بصعوبه : مش فاهمه...يعني جوزي نسيني دلوقتي...
حازم أستغرب : بس هو أفتكر سهر بنته...
الدكتور أبتسم بهدوء : لازم ياخد وقته عشان يستوعب كل ده...ولازم تتكلمو معاه براحه وبهدوء..وهو لازم يتكلم معاكو..ويحاول يستوعب الواقع...
حلا مسحت دموعها وهزت رسها...
....................................
الشمس فردت ضوئها على دنيت أبطلنا..
قاسم فتح عيونه واحده واحده بتوهان...
بلع ريقه وهو بيحسس بأيده على السرير..فتح عيونه وبينادي : وعد..
فاجئه أستغرب المكان...وهاجمته كل ذكريات أمبارح..وفضل أكتر من ساعه بيفكر
قاسم حط أيده على راسه بألم..وأعد واحده واحده...
وبص شويه على حلا اللي نايمه على الكنبه...
قام بهدوء..وشال الاجهزه اللى على جسمه بهدوء...وخرج من الاوضه بهدوء..
وبقا ماشي في ممر المستشفى..وبيدور بعيونه على الدكتور..لغايط ما لقاه واقف مع ممرضه...
قاسم راح وقف قدامه : انا عايز أتكلم معاك...
الدكتور أبتسم..وخد قاسم ودخل اوضة مكتبه...واعده براحه..
وراح أعد قصاده : سامعك يا سيادة المقدم...
قاسم داس على سنانه بغضب : عايز أفهم...فهمني أي حاجه..انا عقلي هينفجر من التفكير...انا عايز أفهم انا جيت هنا أزاي...ومراتي فين..
الدكتور أبتسم بهدوء : مرات حضرتك برا...حلا هانم...
قاسم رجع شعره لورا بعنف وهو بيشد فيه : دي مش مراتي..حلا مش مرااتي...
الدكتور بهدوء : ممكن تهدي...انت اخر حاجه فكرها اي..
قاسم بتوتر : أخر حاجه..أخر حاجه كنا انا ووعد مراتي في أوتيل......كانت ليلة فرحنا..وتاني يوم صحيت انا وهي..وبعد كده مش فاكر حاجه تاني...فاجئه لقيت نفسي هنا...
الدكتور هز راسه لاء : يا سيادة المقدم....
قاسم داس على سنانه بغضب : انا مش ظابط..
اادكتور بهدوء : أهدي طيب...ممكن تسماعني للأخر.....ياسيدي انا مجنون وخليك انت عاقل وأسماعني
قاسم قابض أيده بغضب..وبيحاول يهدي : طيب..انا سامعك..
للدكتور أتنهد : حضرتك جيت المستشفي من ٤ شهور...كنت مضروب على راسك ضربه قويه جدآ...ده غير الجروح والردود اللى في وشك وجسمك...
قاسم دايس على سنانه وبيحاول ميفقدش هدوئه : طيب انا معاك للأخر..مين اللى ضربني كده...
الدكتور أبتسم : حضرتك ظابط مخابرات..المقدم قاسم محمد المنياوي..
الدكتور طلع لقاسم بطاقته الخاصه من درج مكتبه..
قاسم خد بطاقته بسرعه..وقرأ وظفته..فعلآ هو ظابط مخابرات..
قاسم بلع ريقه بتوهان...
الدكتور كمل : عرفت من زميلك الظابط حازم انك كنت في مهمه....وبتقبض على الارهابيين..وفعلآ قبضت عليهم...بس في واحد منهم كان مستخبي منك...وفاجئه ضربك على راسك بشومه...انت قبل ما تفقد الوعي موته برصاصه من مسدسك...
الدكتور كمل وهو شايف صدمة قاسم اللى مرسومه على ملامحه : جيت هنا من ٤ شهور..ودخلت في غيبوبه..عقلك الباطن كان شغال ودخلك في حلم طويل...المشكله ان عقلك صدق الحلم ده..وبقا بنسباله واقع..والواقع اللى انت فيه حاليآ بنسبه لعقلك مجرد حلم...
قاسم رجع شعره لورا بزهول : يعني ده كله كان مجرد حلم...
الدكتور كمل : ومراتك تبقا حلا هانم..وبنتك تبقا سهر...
قاسم بصله بصدمه : سهر تبقا بنتي..يعني سهر بنتي ومن صُلبي..
الدكتور هز راسه بأبتسامه بسيطه..
قاسم سند راسه على أيده الاتنين بصدمه..ودموعه نزلو...المشكله الكبيره ان وعد وحشته اووي...نفسه يشوفها..نفسه يطمن عليها وياخذها في حضنه..بقا بيتمني يرجع للحلم تاني..ويستخبي من الواقع ده..
فاجئه الباب خبط وممرضه دخلت بأبتسامه : صباح الخير..
الدكتور رد بأبتسامه : ليل كانت ممرضتك الخاصه..هي اللى كانت واخده بلها منك طول فترة الغيبوبه...
ليل بأبتسامه : حمدلله على السلامه يا سيادة المقدم...
قاسم مسح دموعه وبص لليل...
قاسم وقف..والصدمه أترسمت على ملامحه : وعد!!!!..
(ملك القاسي)
البارت : ٤٥
الدكتور رد بأبتسامه : ليل كانت ممرضتك الخاصه..هي اللى كانت واخده بلها منك طول فترة الغيبوبه...
ليل بأبتسامه : حمدلله على السلامه يا سيادة المقدم...
قاسم مسح دموعه وبص لليل...
قاسم وقف..والصدمه أترسمت على ملامحه : وعد!!!!..
الدكتور أستغرب كلمته..
ليل بصه لقاسم بستغراب : نعم؟!...
قاسم رحلها بسرعه ووقف قدمها...حط أيده الاتنين على خدودها..وبيفحصها بعيونها : انت كويسه..حد أذاكي..في أي حد ضيقك..
قاسم حضن ليل جامد..ودموعه نزلو :كنت هموت من القلق عليكي
ليل بعدت عنه بصعوبه وبتوتر وخجل: أحم..سيادة المق...
قاسم قاطعها ولف للدكتور بغضب : كنتو عايزين تجننوني...مين قالك تعمل كده..
قاسم رحله ووقفه بغضب..ومسكه من هدومه : مين سلطك عليا بطريقه دي..
الدكتور بقلق وخوف : سيادة المقدم..
قاسم بزعيق وغضب : انا مش ظابط...
ليل بصه لقاسم بصدمه وتوتر..وخايفه تتدخل..
قاسم بيحاول يهدى : لولا انى أتغيرت..صدقني كان رد فعلي معجبش حد..
قاسم زقه على الكرسي وراح لليل ومسك أديها : يلا يا وعد..
قاسم بيقدم كام خطوه لبرا..لقا ليل مش بتتحرك..
ليل بتوتر وشبه خوف : أستاذ قاسم..انا مش وعد..انا أسمي ليل..
الدكتور بقا بيحضر حقنه مهدئه لقاسم..لأنه متأكد ان ثواتي وهيفقد هدوئه...
قاسم وقف وبصلها شويه..وبعدها حط أيد واحده على خدها : متخفيش من حد يا وعد..أكيد حد أجبرك تعملي كده...متخفيش من حد وانا معاكي...ولازم تفهميني أي اللى حصل بظبط..
قاسم لسه هياخدها ويخرج..
ليل وقفت بتوتر : ياسيادة المقدم...حقيقي انا مش فاهمه حضرتك بتتكلم على أي..
قاسم وقف وبص لليل بصدمه..وشبه توهان..
ليل حاسه بتوهانه..وزعلانه جدآ بسبب التوهان اللى هو فيه...
الدكتور متابع كل حاجه..وسايب قاسم يكتشف الواقع بنفسه..
قاسم وقف وبصلها بصدمه وبتوهان : وعد..أرجوكي متعمليش كده..كلامك ده هيجنني..
ليل بتوتر : حقيقي انا مش فاهمه حضرتك بتتكلم عن أي...
قاسم حط أيده على راسه.. وبقا يلف حولين نفسه....
فاجئه وقف قصادها..و زعق بأنفعال : لاااء... انا مش هصدق ان كل ده حلم...أزاااي؟!...أزاي كل اللى مريت بيه في حياتي طلع حلم...حياتي وحبي ودنيتي وانت...كل ده حلم...أزاااااي؟!...
قاسم مسك أيد وعد بتوهان و خلاص دموعها هتنزل : أرجوكي..قوليلي انك وعد..قوليلي انهم أجبروكي تقولي كده...قولي أي حاجه غير ان ده كله يطلع حلم...
الدكتور راح لقاسم وحط أيده على كتفه : سيادة المقدم...
قاسم زق أيده بغضب : أبعد عني...انتو عايزين تجننوني..مين مسلطكو....لي بتعملو فيااا كده...
الدكتور قرب من قاسم ومسكه جامد...
قاسم بقا بيحاول يبعده عنه : أبعد عني..انا مش هسمحلكو تلعبو في عقلي..مش هسمحلكو تجننوني..
قاسم مقومته ضعيفه جدآ بسبب تعبه..
الدكتور بص لليل بزعيق : انتى بتتفرجى عليا..أديله حقنه مهدئه...
ليل بقلق وبتوتر : هو خد كتير..وكده خطر عليه..
قاسم بيزعق بصوته كله وبيقاوم : أوعى..أاابعد عني....انا مش هسمح انكم تجننوني...ووووعد..قولي حاجه...قوليلي أنهم أجبروكي تعملي كده...
الدكتور بزعيق : أخلصي يااا ليل..
ليل دموعها نزلو..وجريت خدت الحقنه من على مكتب الدكتور..وراحت وقفت قدام قاسم...
قاسم بزعيق ومقاومه : لااااااء..مستحيل ده كله حلم...انتو بتكدبو علياااااا...
الدكتور بزعيق : أخلصي ياااا ليل..
ليل بسرعه أدت لقاسم الحقنه ودموعها بتنزل...
قاسم مقومته بقت تقل..وهو باصص ليل..ودموعه نزلو...وبخفوت : وعد..متعمليش فيا كده..مش حلم..لاء..
الدكتور بسرعه نيمه على الكنبه اللى في أوضة مكتبه...
فاجئه الباب أتفتح جامد..
حلا بعياط وزعيق : جوزي فين...جوزي مش في الاوضه..
الدكتور مسح عرقه بأرهاق : متقلقيش..سيادة المقدم هنا...
حلا بصت على قاسم..وجريت عليه..
نزلت على ركبته وحضنته بدموع : لي بتعمل في نفسك كده يا قاسم...أرجوك أرجعلي وأرجع لبنتك بقا..
حلا فضلت تعيط جامد بقهر...
ليل مسحت دموعها وبصت في الارض...
الدكتور بص لليل : نادي الممرضين..وهاتو السرير المتحرك..
ليل هزت رسها وخرجت...
٥ دقايق ودخل ممرضين والسرير المتحرك...
نقلو قاسم على السرير..وخدوه وخرجو..وحلا خرجت معاهم...
ليل لسه هتخرج..
الدكتور بهدوء : أستني يا ليل...
ليل وقفت وبصت للدكتور...
الدكتور أعد على كرسي مكتبه بهدوء : أقفلي الباب وتعالي...
ليل قفلت الباب وراحت وقفت قدام المكتب : نعم يا دكتور...
الدكتور بترقب : انت تعرفي سيادة المقدم...
ليل هزت رسها لاء : انا أول مرا أشوفه لما جه هنا من ٤ شهور...
الدكتور بستغراب : انت متأكده انك متعملتيش معاه قبل كده..ولا حصل ما بنكو أي كلام...
ليل هزت رسها لاء : صدقني..انا أول مرا أشوفه من أربع شهور..وعمري ما شوفته بصدفه حتي...
الدكتور أستغرب أكتر : أشمعنا أنتى...أشمعنا انت اللى شافها في حلمه...سيادة المقدم جه هنا على اوضة العماليات على طول..وبعد كده دخل في غيبوبه...المفروض انه أول مرا يشوفك النهارده...هو مشفكيش قبل كده على حسب كلامك...
الدكتور كمل بستغراب : أزاي بقا شافك في حلمه وهو مشفكيش قبل كده...
ليل بهدوء : حضرتك انا وضحت أني أول مرا أشوف سيادة المقدم من ٤ شهور...ومعنديش حاجه أقولها تاني...بعد أذنك...
ليل خرجت بضيق....
............................................
حازم دخل اوضة قاسم بهدوء..وبص لحلا : لسه نايم من أمبارح...
حلا مسحت دموعها : انا صحيت لقيته مش في الاوضه..دورت عليه في المستشفي كلها..وكان هيجرالي حاجه..وأخيرآ ممرضه قالتلي انها شافته وهو داخل مكتب الدكتور أحمد...
حازم راح اعد على الكنبه : ان شاء الله هيكون كويس...
حلا بدموع : يارب...
عدي كام ساعه..
قاسم فتح عيونه واحده واحده..
سهر بفرحه : بابا صحي...
سهر جريت على قاسم بفرحه...
قاسم أبتسم بخفوت..وأعد بهدوء..وشال سهر وأعدها على رجله..
سهر بحزن : متنمش تاني يا بابا...وأرجع لينا بقا..انت وحشتني أووي يابابا...
قاسم طبطب عليها بهدوء...
حازم وقف : يلا يابطل قوم بقا..
قاسم مردش بضيق...
حلا قربت من قاسم بتوتر وقلق : قاسم..
قاسم بص لحلا....وبضيق بص الناحيه التانيه وهو دايس على سنانه بغضب..وهو شبه متأكد انهم بيكدبو عليه..وعايزين يجننوه...
حلا بحزن : انت مش فاكرني يا قاسم...انا حلا..مراتك..
قاسم بشبه أنفعال : بس متقوليش مراتي..وعد فين..وووعد..
الدكتور دخل الاوضه بأبتسامه..ومعاه دكتور تاني : انت صح...
قاسم بص للدكتور بستغراب : صح؟!...
الدكتور اللى مع الدكتور أحمد أتكلم : الدكتور أحمد حكالي كل حاجه عن حالتك...وانا بقولك أننا كلنا كدبين... ايوا..مدام حلا مش مراتك...ولا سهر بنتك...ووعد تبقا مراتك..
حلا بأستغراب وضيق : انت بتقول أي؟!...
الدكتور بص لحلا : متقلقيش يا مدام...
الدكتور بص لقاسم...
قاسم ببرود : ما انا عارف...وعد فين بقا..
الدكتور أبتسم..وبص للدكتور أحمد : ممكن تنادي على وعد...
الدكتور احمد هز راسه وخرج...
الدكتور بص لقاسم بأبتسامه : أعرفك بنفسي..انا الدكتور علاء هاشم..أخصائي نفسي...
قاسم داس على سنانه بغضب وأنفعال : وانا مش مجنون...ااانا مش مجنووون..
قاسم نزل من على السرير ووقف قدام الدكتور علاء بغضب : انتو لي عايزين تثبتولي أني أتجننت..
الدكتور علاء أبتسم : خالص على فكره..والدليل أني بقولك انك الصح...واحنا كلنا كدبين..
الدكتور أحمد دخل..وليل معاه...
قاسم بص لليل واتنهد براحه : تعالي ياوعد...انا عارف أنهم بيجبروكي تكدبي عليا..متخفيش من حد وانا معاكي...
ليل بلعت رقها بتوتر..وهي شايفه الغضب مرسوم على وش حلا...
قاسم كرر بضيق : تعالي ياوعد...
ليل راحت لقاسم بتوتر...
قاسم مسك أيد وعد جامد...اكنه خايف لتضيع او تهرب منه...
حلا بقا هيجرلها حاجه وهي شايفه قاسم ماسك أيد البت الممرضه دي..
الدكتور علاء كمل : زي ما قولت..أحنا كلنا كدبين..مهمتك بقا تكتشف كدبنا بنفسك...ممكن يكون حد مسلطهم..وضغطين على وعد انها تكدب عليك..أثبتلنا كلنا بقا الحقيقه...
قاسم بص لحلا بغضب : حلا تبقا مرات عاصم...
حلا لسه هترد بدموع..
الدكتور رفع أيده لحلا يمنعها تتكلم..وبص لقاسم : كمل..
قاسم بص لحازم بضيق : ومرات حازم أسمها سمرا..
حازم رد بسرعه : صح...مراتي أسمها سمرا..
الدكتور علاء أستغرب شويه : بس حضرتك اتفقت معانا في كدبه اهو...او نقدر نقول دي أول معلومه حقيقيه...
قاسم حط أيده على راسه بألم وهو بيفكر : و..و عاصم مات...
حازم لسه هيرد بأعتراض..
بس قاطع كلامه خبط الباب..
الدكتور احمد : أتفضل...
عاصم دخل...وبص لقاسم بأبتسامه : قاسم..حمدلله على السلامه...
قاسم بص لعاصم بصدمه...رجع كام خطوه بهده وبتوهان...
ليل سندته بسرعه : سيادة المقدم...
قاسم حط أيده على راسه بألم..وبعدم أستيعاب : أزاي؟!..مش معقول...مش معقول...
الدكتور علاء : طيب اهدي..ممكن يكونو كدبو عليك..وقالولك عاصم مات...
قاسم بتوهان وبص للدكتور : ايوا..أكيد..
قاسم بلع ريقه بصعوبه : أكيد محمود وحازم كدبو عليا...
الدكتور علاء هز راسه بيأس وحزن : انا مش عايز أضغط عليك أكتر من كده...
الدكتور علاء بص للكل : ممكن تسبوني مع أستاذ قاسم لوحدنا...
الكل هز راسه وخرج...
حلا بصت لقاسم ومتحركتش من مكانها..
ليل لسه بتسحب أديها من أيد قاسم...
قاسم مسك أديها أكتر : لاء..لاء مش هسيب وعد...
الدكتور علاء أبتسم : على رحتك خالص...
الدكتور بص لحلا : بعد أذنك يا مدام...١٠ دقايق بس وأدخلي تاني...
حلا بضيق : انا مش هسيب...
قاسم قاطعها بضيق : وانا مش عايزك معايا في أوضه واحده...
حلا بأعتراض وضيق : بس أنا..
الدكتور قاطعها : بعد أذنك..
حلا بصت لليل بغضب..وسبتهم وخرجت..
الدكتور بص لقاسم بهدوء : انا عايزك تكتشف لوحدك مين الصادق ومين اللى بيكدب....
الدكتور سكت وهو شايف التوهان في عيون قاسم...
الدكتور كمل : على فكرا..ممكن عقلك يخدعك..خلينا نتفق أننا مش عايزين حد يخدعك حتى لو كان عقلك انت...فلازم تكتشف الحقيقه بنفسك..خلاص...
قاسم بص لليل بتوهان : بس انا متأكد ان وعد مراتي..وانا وهى أتجوزنا... مستحيل يكون ده كله حلم...
ليل بصه في عيون قاسم...قد أي عيونه مليانه صدق..هى لو برا الموضوع..كانت صدقت أنهم كلهم بيخدعوه..وهو لوحده الصادق..من كمية الصدق اللى ظاهره في عيونه..
الدكتور بهدوء : لازم نتأكد من كل حاجه..وانا هسيبك انت تتأكد بنفسك....كده كده الحمد لله جسديآ انت كويس...يعني ممكن تخرج من المستشفي في أي لحظه...بس انا عايز منك طلب...
قاسم بصله بتواهان...
الدكتور كمل : مش بيقولو خليك مع الكداب لحد باب...خليك معاهم لغايط ما تثبتلهم انك الصح....وأول حاجه لازم تعملها..انك تسيب ليل وترجع مع مراتك البيت..
قاسم داس على سنانه بغضب : أنت عايزني أسيب مرااتي...
الدكتور أتنهد : يومين بس لغايط ما تتأكد..هما يومين...
ليل أتكلمت بهدوء : وانا بعد يومين هستناك في المستشفي دي..متقلقش انا بيتي في شارع المستشفي...ياتقول انا أتأكدت ان مدام حلا مراتك..وحضرتك ظابط..يتقول أنا أتأكدت أنى..
وعد كملت بأحراج : أحم..اني مراتك...
قاسم غمض عيونه..وبلع ريقه..وهز راسه بتعب...
الدكتور بهدوء : ممكن بقا..تسيب ليل...
قاسم بص لليل..ودموعه لمعه في عيونه...
ليل عيونها لمعو بدموع..قاسم صعبان عليها جامد..
قاسم بصوت مهزوز : أزاي عايزاني أصدق أنك مجرد وهم...أزاي عايزاني أصدق أنك مجرد حلم...اللى كان مابنا أكبر من كدا بكتير..وانا متاكد من الكلام ده...
ليل مش عارفه تقول أي...سحبت أديها من أيده بهدوء : بعد أذنك..
وسابته وخرجت بسرعه..
حلا جريت عليها ومسكتها من درعها بعنف : أنت عاملتي في جوزي أي...الدكتور لسه قايلي أنك كنتى المسؤوله عنه لما كان في الغيبوبه..عاملتيله اي..انتى عملاله عمل صح...أنتى سحراله صح..
ليل بألم بقت تحاول تشد درعها : انا معملتش حاجه...صدقيني معملتش حاجه...
حازم وعاصم قربو من حلا..
حازم بقا بيحاول ياخد منها ليل : مينفعش كده يا حلا...أتملكي أعصابك شويه...
حلا مش سامعه لحد ومسكت وعد من طرحتها بعنف : انا ممكن أوديكي في ستين دهيه..لو عرفت أنك أذيتي جوزي في حاجه...
ليل بدموع : انا معملتش حاجه...انا معرفش حاجه...صدقيني..
الدكتور وقاسم خرجو من الاوضه....
قاسم بسرعه رحلهم..وشد ليل ورا ضهره..وبص لحلا بشر : متلمسهاش..وأوعي تقربي منها او تضيقيها تأني..وعد عندي خط أحمر...
حلا بصدمه : أنت بتقول أي...انت بتنصر البت دي على مراتك..
قاسم بغضب : وانا لسه متأكدتش من الكلام ده...لما أتأكد يحلها ربنا...
ليل مسحت دموعها..وسابتهم وجريت...
قاسم لسه هيقدم خطوه ليها...بس وقف مرا واحده...لازم قاسم ميضيعش وقت..ويتأكد بسرعه..
ده كان تفكير قاسم..
الدكتور أحمد أبتسم : انا شايفك لبست وناوي تخرج من المستشفي..
قاسم بجمود : ايوا انا خارج...ورايا حاجات كتير برا...
الدكتور أبتسم : طيب تعالي معايا نخلص أجرائات الخروج...
قاسم سابهم ومشي مع الدكتور...
حلا بصدمه وعياط : يعني أي..جوزي راح مني...خلاص قاسم ضاع مني...
الدكتور علاء : ممكن تهدي...
حلا بعياط مسكت أيد الدكتور بترجي : طيب طمني..قاسم هيرجعلي تاني ولا لاء...
الدكتور أتنهد : بصراحه حالته صعبه أووي...شكل حياته مكنتش أحسن حاجه..عشان كده قرر يعيش الحلم وينسي الواقع...
حلا مسحت دموعها بحزن وأعدت على الكرسي بهده : مش فاهمه..مش فاهمه حاجه....
حازم بهدوء : معلش يا دكتور..فهمنا براحه...
الدكتور كمل : الانسان ميهربش من الواقع بطريق دي ألا ما يكون مش بيحبو...حياتو قبل الحدثه أكيد مكنتش كويسه على الاقل بنسباله...ومع أول خبطه على دماغه دخل في غيبوبه...وعقله ما صدق انه أنعزل عن الواقع...فدخل في حياه يقدر يتعامل معاها...او بلأصح يحبها...
الدكتور كمل وهو شايف علامات الصدمه مرسومه على ملامحهم : انا مقدرش أقول أن المقدم قاسم كان في حلم...الانسان وهو بيحلم مبيبقاش عارف أنه بيحلم... بس أول ما يفوق من حلمه بيعرف انه كان بيحلم...عكس المقدم قاسم.....نقدر نقول هو كان في حياته الخاصه وبقا ينفذ ويخطط بمزاجه في عالمه الخاص..اللى هو مقدرش يحققها في الواقع...
عاصم بهدوء : طيب ونتعامل أزاي مع قاسم...
الدكتور : متتغيروش خالص في معملتكو معاه..اتعاملو معاه عادي بطبعتكم...هو لازم يكتشف كل حاجه بنفسه..
حلا بضيق : وأشمعنا البت الممرضه دي...
الدكتور : للأسف انا معرفش أشمعنا البنت دي بذات...عشان كده انا بتمنى تقربي منه..وتتكلمي معاه..خليه يحكيلك هو كان بيشوف أي..وانت تسمعيه بهدوء...
حلا هزت رسها..وضمت بنتها ليها بدموع...
................................
قاسم ماشي مع الدكتور..وهو متأكد أنه هيثبت للكل أنهم كانو بيخدعوه...وأكيد هددو وعد أنها تقول وتتصرف بطريقه دي...
قاسم بيفكر مع نفسه : انا هرجع معاهم..وهسمع كل كلامهم..ومن الناحيه التانيه انا هتأكد وهدور وراهم..وهثبتلهم أنهم بيخدعونى..
قاسم أتنهد بضيق : أستحملي يومين ياوعد..هما يومين وهرجعك لحضني من تاني..............
يتبع
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق