رواية التحدي المستحيل البارت السادس والاربعون 46 الأخير بقلم إسراء هاني شويخ
رواية التحدي المستحيل البارت السادس والاربعون 46 الأخير بقلم إسراء هاني شويخ
التحدي المستحيل
جلس على ركبتيه امامها وهمس بدموع ورجاء : عارف اني ما استحقش تسامحيني بس طمعان في قلبك اللي احن من اي قلب في الدنيا انك تعطيني فرصة اخيرة.. تقبلي يا رحمة ترجعيلي وتنوري بيتك اللي ما دخلتوش من غيرك وانا اوعدك قدام ربنا وقدام كل الناس اني عمري ما حخذلك ابدا ابدا وحعوضك .. انا بحبك اوي يا رحمة
كانت تضع يدها على فمها تبكي بشدة سحبته من على الأرض وضمته بشدة وهو يستنشق رائحتها التي ادمنها
مصطفى: علي تعالى عايزك
ذهب اليه علي وهي ما زالت في حضنه كان يعلم ماذا سيقول
مصطفى " بص يا علي انا وافقت على اللي عملتو عشان عايز رحمة تعرف هيا عايزاك ولا لا بس دي اخر فرصة معاك بنتي شافت كتير اوي ان حصل حاجة تاني
زاد من ضمها وهمس: مش حيحصل رحمة مراتي لآخر يوم في عمري انا مش حوجعها تاني ..
أخذ طفلته وامسك يد حبيبته
نورا : خلي شام عندي الليلة
علي بابتسامه: متشكر اوي يا ماما بس عايز نتلم سوا انا تعبت بجد
نورا : ربنا يسعدكو يارب
صعدت بسيارته وابنته في حضنه جذبها لحضنه وهو يقود في يد واحد
وصل البيت دخل ووضع ابنته عند الألعاب احتضنها من الخلف ورفع حجابها يقب.ل عن.قها بشوق كبير
علي : نورتي بيتك يا رحمة قلبي
رحمة : منور بيك يا علي
جذبها وجلس على الاريكة واجلسها في حض.نه وهمس : عارف انك رجعتي عشاني علي مش عشان سامحتيني وانا يكفيني ده دلوقتي بس حعرف انسيكي اي حاجة المهم انك معايا
رحمة: ما بقاش في مكان لجرح تاني يا علي
علي بنفي: مش حتشوفي غير سعادة
امسك يدها وهمس : تعالي عايزك تشوفي حاجة
فتح لها احد الغرف لتشهق عندما رأت غرفة أطفال بشكل خرافي بلونها البينك وألعاب كثيرة جدا وصور رحمة وهيا طفلة على الحائط وصورهم سويا وصور لابنتهم منذ يوم الى الآن
كانت تنظر بسعادة شديدة وهو ينظر لها فقط
رحمة : دي بقى غرفتي وانت تاخد بنتك الغرفة التانية
علي بضحك : لا والله لا احنا ننام انا وانتي هنا ونعطي شام غرفتنا ماعنديش مشكلة.. كنت عارف انك حتقولي كدة عشان كدة ده سرير شام وده لينا لو حبيته ننام هنا
رحمة : حلوة اوي اوي عملت كل ده امتى
علي : من ساعة ما عرفت احلى خبر في حياتي انه عندي بنت منك يا رحمة
رحمة بابتسامه: بجد كنت مبسوط اما عرفت
علي: فوق ما تتخيلي واكتشفت اني اغبى مخلوق في الدنيا كلها عشان كنت عايز احرم حالي من اجمل بنوتة
رحمة : ما تقولش عن حبيبي غبي
كز على اسنانه بغيظ وهمس : انا لو كلتك دلوقتي ما حدش يلومني
ضمها لصد.ره ووضع رأسها على حض.نه واخرج تنهيدة كبيرة
احت.ضن وجهها وبدأ بتق.بيله قب.لات حنونة على كافة انحاء وجهها
سمع صوت طفلته تبكي ابتسم بحب وهمس : انا حنيمها حيجي دلوقتي بتاع الديلفري جايب اغراض كتيرة مسافة ما تنام تكون ظبطي لينا عشا حلو زيك عايز اكل من ايدك
هزت راسها واخذ طفلته حتى نامت خرج ليخرج قلبه من مكانه حينما رأى رحمة بهيئة ولا أجمل كحورية .. فا.تنة بفستانها القصير وشعرها على اكتافها
ابتلع ريقه وهمس: ايه ده
رحمة بخجل: ما تصبش ليا كدة
علي : انتي مين .. هو انا دخلت الجنة ولا ايه
رحمة: بجد حلو
علي : تؤ .. يهوس
رحمة: مع انك شوفت بفرنسا بنات شبه مامتك كدة دول احلى بكتير
علي بهيام: احلى من مين انا ما شوفتش احلى منك .. احنا حنقضيها كلام
رفعها على خصره وهمس : معاكي رقم النجدة
وقبل ان تنطق كان قد اسكتها بطريقته وذهب بها إلى عالم آخر شعرت انها تحلق ... وقت كان بمثابة انعاش لروحها بعد عذاب طال وطال في بعده
جذبها لحض.نه وهمس : انا ما شوفتش اغبى مني بجد انتي معايا ٤ شهور وانا زي الحجر ده انا عايز اتضرب بالنار
رحمة بخجل: علي ان شتمت نفسك تاني حخاصمك
علي وهو ينظر لها نظرة اذابتها : انتي خاصميني بس وانا حعرف اصلح كل حاجه
سحب الغطاء فوقهم وعاد جولته بشوق اكبر وعشق اكبر حتى ناموا
استيقظ على صوت طفلتهم ذهب اليها وجهز اليها طعامها وبدا يطعم بها يقسم انه اسعد رجل على وجه الأرض
سمع رسالة على هاتفه جعلته يبتسم
استيقظت لم تجده بجوارها ظنت انها تحلم ..
قامت لتجده قد اعد الفطور بطريقة رومانسية جدا وطفلتها تلعب على الارض
ضمها من الخلف وهمس : احلى يوم في حياتي النهاردة
وضع وردة بجانب اذنها وهمس : الوردة بقت جميلة دلوقتي
اجلسها وبدأ باطعامها بل يأكل من شف.تيها وهيا لم تستطيع النطق بسبب سعادتها
علي : ساكتة ليه يا قلب علي
رحمة: خايفة السعادة دي ..
علي : هششش بس ما تقوليش كدة لو كلنا خفنا من انه سعادتنا تخلص ما كناش حنعيش لحظة فرحة اللي يقدر يخطف ساعة سعادة ما يترددش قوليلي بقى عايزاني اخطفك اي بلد ..
رحمة " يعني ايه
علي : انا عريس وعايز اعمل شهر عسل بس بتاع ٨٥ سنة وارجع
رحمة بضحك : اي مكان المهم معاك
علي : اممم يلا قوليلي فرنسا ايطاليا نيويورك القمر عايزة تروحي فين
رحمة: حتوديني القمر ازاي طيب
علي : بصراحة انا معايا القمر هنا فعايز اخدو والف العالم بس الليلة عايزك تلبسي أجمل فستان
رحمة : ليه
علي : في مفاجأة
في المساء ارتدت فستان بلون الاوف وايت وحجاب بلون الورود ووضعت مكياجا خفيفا
كان هو قد ألبس طفلته فستانا جميلا وارتدى بدلة جعلته في غاية الوسامة
رحمة: انا خايفة تتخطف مني
علي بضحك: انا عارف اني مز واتخطف خلقة ربنا حنعترض .. بس اجي جمبك ايه يا قمر انت
وصلت مطعم لتتفاجأ بأهلها هناك والمطعم مزين بطريقة جميلة جدا
علي " انتي فرحك كان وجع عشان كدة عايزك تفرحي مع اهلك عشان حنسافر بكرة
بدأ زين يغني بطريقة جميلة وكل واحد يرقص مع زوجته
اقتربت رحمة من زين واخبرته بشئ ثم اخذت منه المايك
علي بفرحة طفل : حتغني ليا ..
رحمة: نفسي أسألك سؤال بسيط مش لاقية اي اجابة ليه .... ليه بلاقي في قربي منك كل شئ انا نفسي فيه
ليه بنادي الناس باسمك وابقى خايفة اني اخاصمك
حاسة اني بقيت بقاسمك في الهوا اللي بعيش عليه
ليه بشوف الكل شاكلك ليه بعيش دايما مشاكلك حاسة اني نصي شكلي وانه النص التاني شكلك
في حاجات موجودة فيا حابة حابة تزيد شويا احنا فينا حاجات كتيرة زي بعض وهيا هيا
حملها ودار بها وسط تصفيق الجميع وهمس : بحبك
اكملوا سهرتهم وهو لم يفلت يدها..
هناء بحزن: طيب سافروا مش مشكله وان مش عايزين ترجعوا براحتكو مش فارق بس شمشوم حرام والله حرام ده انتو حتاخدو روحي
زين بحزن؛ انا مش عارف يا علي حسيبك تاخدها ازاي انا كرهتك يا علي بجد
كانت نورا تبكي بشدة فهي حزينة على شام اكثر من ابنتها
عمر : علي اسمع مني شهر العسل حيبقى اجمل من غير اطفال .. سافر بالسلامة وخلي شام والنبي
رحمة : انت ملاحظ يا علي انهم حيموتوا عليا اوي
علي بضحك : اوي اوي ده ولا واحد فيهم سلم عليكي كلهم بيبوسوا في شام
رحمة : ايه يا جماعة ده انا حتى زي بنتكوا
مصطفى بحزن : طيب خليها وانتي سافري واما ترجعي تاخديها
رحمة ؛ حتى انت يا بابا
علي : انا شاكك انك بنتهم يكنش ملاقيينك على باب جامع
رحمة: انا كنت حاسة اصلا
سلم عليهم الجميع وشام مع مصطفى
رحمة: بابا عايزة بنتي
مصطفى وهو يقب.لها : هيا فين دوري عليها دي بنتي انا .. نظر لعلي وهمس: انت ايه اللي رجعك
ضحك علي بشدة وهمس " ربنا يخليك .. شكلنا كدة مش حنقدر ناخدها طيب اخطفها ولا ارش عليهم بنج انا ما شوفتش حد عبرك حتى
رحمة ؛ ما تفكرنيش
&&&&&
عندما تنال راحتك بعد تعب كبير ... لن تتذكر احزانك حتى ..
نامت على كتفه بعد جولة نار.ية يزداد بها شوقه وعشقه لها بل جنونه بها اصبحت نبضه وأكثر
همست بحب : اعملك تتعشى ..
نظر لها نظرة افقدتها النطق وهمس : واللي كلته من شويا ايه
شهقت بخجل ودفنت وجهها في صد.ره وهمست : اسكت يا علي والله اخاصمك
وضع يده على عن.قها يزيد من ضمها وهمس : لو تعرفي بقيتي عندي ايه حبي ليكي زاد اضعاف مضاعفة
رحمة : وانت كمان اغلى عندي من اي حد
علي : والقمر اللي انتي مخلفاه ايه ده تتاكل بنت الايه مش عايزها تنام يعني الاهل ما بيصدقوا بنتهم تنام انا بتضايق اما تنام عايز افضل باصص ليها ولعيون امها اللي خدتهم كوبي كدة
رفعت رحمة حاجبها وهمست : ليه حاسة انه بقى ليا درة
علي : احم انتي الاصل طبعا يا روحي
رحمة بتهديد : اياك اياك احس انها خدت مكاني ونسيتك رحمة اخن.قك انت واياها
علي بخوف مصطتنع : اخن.قيني انا بس سيبي بنت الحلوة كويسة انا اموت لو شكها دبوس اصلا
رحمة بحدة : علي بطل تدلعها بقى دلوقتي انا اللي في حض.نك مش هيا
علي بضحك : بتغيري من بنتك يا رحومي
رحمة وهي تمسك عن.قك بيديها : اه ومن والدتك يا قلب رحوم
سمع صوتها ليركض لها نظرت له رحمة بغيظ وسعادة
حملها بين يديه وهمس بحب: يا قلبي انا بقيتي حياتي امتى يا بت انتي ايه القمر ده
سمعت رحمة صرا.خه بسعادة ركضت له وجدته يقفز وفي يده طفلته ويهمس : قالتلي بابا والله العظيم قالت بابا
ضحكت على منظره وقالت لطفلتها : تعالي
حتى تتطعمها لكنها تفاجئت بها تخبئ نفسها في حض.ن والدها ورفضت ان تذهب معها
ضحك بشدة وشعر ان قلبه سيخرج من مكانه ليحتض.نها من شدة سعادته
رحمة بغيظ: اه يا بنتي الجز.مة بتعرفي من امتى ده مش عايزة تيجي معايا عشانه شوف البت نسيت سنة بشهرين بنت..
علي بضحك : انتي مين يا حلوة احنا نعرفك منين
نظر لطفلته وهمس : تعرفيها يا بابا ههههه يا جبيبتي جربت حض.ن ابوها
غمز لها وهمس : اصل حض.ني حلو اوي اعرف وحدة بتنامش غير بيه
اخذها خزانتها البسها احلى فستان ثم ارتدى ملابسه وهمس لرحمة: باي يا قلبي حنخرج
ابتسمت بألم مبطن وهزت رأسها استدارت وعينيها امتلئت بالدموع وقب.ل ان تذهب فوجئت بأحد يحتض.نها من الخلف ودفن رأسه في عن.قها وهمس : بجد تفتكري اني اخرج واسيبك بحب بنتي اه بس ما توصلش نقطة في بحر عشقي ليكي
استدارت ليجد الدموع في عينيها وضع طفلته وهمس بضيق : والله كنت بهزر انا اسف بجد حقك عليا يلا البسي
مسحت دموعها وهمست : لا عادي روحوا انته
جذبها لحض.نه وضغط عليها حتى اصدرت صوت وهمس : رحمة عشان خاطري والله العظيم ما أاقصد طيب اخن.قهالك عشان تصدقي انك اغلى
نظرت له وهمست ؛ اه عشان اتأكد
نظر لها وهيا تلعب وتضحك له ليهمس وقلبه يدق بشدة ؛ اموت روحي... قوليلي اضرب نفسك بالنار بس شمشموم تفضل بخير
ضمت خصره وهمست: ربنا يخليك لينا
علي : طيب يلا البسي بسرعة عشان بكرة مسافرين
رحمة بضحك : احنا مالناش يومين في البلد دي .. دي عاشر بلد نروحها
علي : انا قولتلك حنلف العالم .. انا بعشقك يا رحوم ..
كانت سعادتها غير طبيعية كان احن ما يكون يعاملها كطفلته .. كأبيها يدللها حتى نسيت اي جرح ووجع
كان خارج المنزل عندما اتصلت به
علي : اجبلك حاجة معايا يا قلبي
رحمة بتماسك ؛ علي شام سخنة والحرارة مش بتنزل
وقع قلبه ارضا لا يدري كيف وصل الفندق ركض اليها وجذبها لحضنه
علي : بقالها قد ايه
رحمة في محاولة لتهدئته : من ساعة تقريبا
علي : طيب البسي بسرعة
رحمة: يا حبيبي انت دكتور وعارف دي حاجة طبيعية عشان التسنين
علي بعينين دامعة: رحمة حبيبتي البسي او اروح المستشفى لوحدي انتي مش عارفة انا حاسس بايه
ذهب بها الى المشفى وبقي بجوارها نامت رحمة على الكرسي بجانبها اما هو لم يغمض عينيه حتى .. ينظر لها ويتحسسها من وقت لآخر حتى فتحت عينيها وهمست : بابا
ضحك قلبه وهبطت دموعه ضم لحضنه وهمس : روح وقلب وحياة بابا وقفتي قلب بابا .. انا لو فضلت اشكر ربنا عمري كله عليكي انتي ورحمة قلبي مش حكفي
رحمة بابتسامه: صباح الخير
قبل جبينها لتهمس : طيب لو انا في مركب وهيا في مركب حتنقذ مين
علي بضحك: حنقذ شمشوم ونغرقك واحنا خارجين
رحمة بغيظ: علي طلقني
ضحك بقوة عليها وهمس : هو وانا وشام نسوى ايه من غيرك .. بحبك
حتى حملت مرة اخرى ... سعادته كانت شديدة حتى شعر بانها ممكن ان تنجب ولد يأخذها منه
رحمة : حاسة ولد شبهك بالظبط
علي : اممم وبعدين
رحمة: يا سلام ويغير عليا منك وما يخلكاش تقرب وينام هو في حضني
علي بغيظ : لا والله انتي بتاعتي يا قلبي لا ابنك ولا غيرو .. اصلا مش حخليكي تحملي حجبله دادة
رحمة : لا والله وشمعنة انت وست شام بقى شغالين حبيبة انا بقى عايز حد اغيظك بيه
اقترب منها حتى أصبح يتنفس انفاسها وهمس : ما تيجي اثبتلك انه انتي اغلى من اي حد عندي
&&&
هناء : زين خليني اعمل صورة عشان خاطري
زين : مش محتاجة يا قلبي هيا بنت انا متأكد
هناء بضحك : ايه اللي خليك متأكد
زين : قلب الاب اسمع مني هيا بنت شبهك تمام اخدها في حضني وانتي تنامي في الغرفة التانية وهي تتطلع ليكي لسانها يا سلام
هناء : لا والله مش عايزة اولد خليها جوة .. انا حاسة ولد
زين : طيب تراهني انها بنت
رفعت جواجبها بالنفي
نظر لها بصدمة وهمس : هناء انتي عملتي صورة بنت مش كدة ... اتكلمي بنت صح هناء الصغيرة
هناء بضحك: ايوة بنتك يا قلب هناء
قفز بسعادة شديدة وهمس : الله فاضل قد ايه تأخرتي كتير
هناء : ايه يا قلبي انا لسة بالخامس
زين : ما هو علي باشا خد شام كنا تسلينا بيها البنت دي كانت قطعة من قلبي
هناء: ايوة وحشتني اوي والله
بعد مرور اقل من ٤ اشهر استيقظ بفزع على صريخ أحدهم
زين : ايه في ايه
هناء بألم وبكاء : مش قادرة انا بولد الحقني
البسها وحملها وصعد بسيارته وكانت طوال الطريق تش.تم به وتلك.مه بطريقة مضحكة جدا
زين : ااااه بتعض.يني ليه
هناء: كله منك انت .. اااااه طلقني يا زين طلقني
زين : اطلقك انتي هبلة يا قلبي
هناء : اااااه سوق بسرعة حموت.. يا بنت الكل.ب بالراحة حتموتيني
زين بغيظ : بنت الك.لب اللي هو انا .. انا مراعي الموقف بس
هناء: انت تتنيل لسة حسابك معايا بعدين كله منك
زين : الله انا ذنبي ايه انت تتبسطي بعدين تقوليلي منك
قامت بع.ضه مرة أخرى جعلته يصر.خ وبعد وقت ضر.ب فيه زين وش.تم بشكل فظيع ولدت هناء
زين بتعب وألم : أقسم بالله حاسس اني انا اللي ولدت حمد الله عالسلامة يا حبيبتي في شت.يمة حاجة نسيتيها يا روحي
هناء بضحك: اما ابقى افتكر بقى
زين : انتي بس شدي حيلك واقسم بالله..
هناء: هاااا
زين : احم حشيلك في عيني يا روحي
احضرت الممرضة الطفلة ليقفز قلبه للخارج شعر انه حلق في السماء.. قطعة منه بين يديه يلا هذا الشعور هبطت دموعه بشدة سعادته تسع بلاد كاملة
كانت تنظر له بسعادة ولفرحته حمدت الله كثيرا انها حققت حلمه
زين لوالده : بنتي يا بابا حفيدتك
حملها والده وهمس بسعادة : الله حلوة اوي ما شاء الله شبه ماماتها ربنا يخليهالك وتفرح بيها
حضر الجميع وباركو لها بسعادة لتصر.خ هناء حين رؤيتها رحمة
رحمة بحب ودموع: وحشتوني مبروك يا هنون مبروك يا زين
مصطفى: حبيبة قلبي ازيك ..
أخذوا شام منها بدال ان يسلموا عليها
رحمة: كنت حاسة
هناء : هااا اخترتي الاسم في الشهر الكام
علي : في الشهر الخامس لسة ..
مصطفى: وحتسموا ايه
علي: وهيا عايزة كلام مصطفى طبعا
فوجئ الجميع به حتى رحمة التي ابتسمت بسعادة شديدة
#انتهت استنوا رواياتي الجديدة ان شاء الله
عايزين حلقات خاصة
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
اكتب ف بحث جوجل موسوعة_القصص_والروايات
تابعونا على قناة التليجرام من هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق