رواية هربت لتسكن قلبي الفصل 1-2-3-4-5بقلم رحمه محمد (جميع الفصول كامله)
رواية هربت لتسكن قلبي الفصل 1-2-3-4-5بقلم رحمه محمد (جميع الفصول كامله)
___يالهوي وصل قاسم بيه
بدا الاكل يجري في المكان بخو.ف وتو.تر لغايت ما الباب اتفتح ودخل القصر
كان ماشي بكل هيبته متجاهل نظرات الخو.ف الي ظهرت في عيون كل الموجودين اقتربت منه واحده من الخدم باين عليها كبر السن
: احضرلك الاكل ي بني
قاسم بوجه عابس كعادته: لا..ومش عايز اي ازعاج ولا اسمع صوت مفهوم
كل الخدم حركة راسها بالايجاب بسرعه
خلص كلامه وهو يصعد علي سلالم القصر متجه للطابق التالت وكان عباره عن جناح كبير جدا حرفيا كل الي فيه بالون الاسود
دخل قاسم الجناح وقعد علي كرسي متحرك وغمض عينه وفجاه حس بحركه حوليه ضم حواجبه باستغراب ومن غير ما يتكلم قام ودخل الحمام
: يالهووويي ياني هطلع من المتاهه دي ازاي دلوقتي ومين الراجل الي يخو.ف دا
كانت بتتكلم ودمو.عها سبقاها: هو انا اطلع من حفره اقع في دحديره ياربي
واول ما سمعت صوت باب بيتقفل اتنهد وفكرت انه خرج وطلعت من ورا الستاره السوده تتاكد انه مش في المكان وبسرعه اتجهت للباب وهي بتجري
وفجاه اتقعبلت في حاجه ووقعت علي الارض ب.عف
: ااااااااااااههههههههه
: انتي مين
بصت لقاسم بصد.مه وللمسد.س الي مصوبه لدماغها
: داده فاطمه ي داده الحقي
فاطمه: في ايه ي سماح بتجري كدا ليه
سماح وهي بتبلع ريقها بخو.ف: انا سمعت صوت واحده بتصو.ت طالع من جناح قاسم بيه
فاطمه شهقت: ي نهار اسود الله يخربيتكم مين من الخدم الي فوق قاسم بيه هيطربك القصرفوق دماغنا كلنا
سماح بخو.ف اكتر وهي شايفه باقي الخدم داخل المطبخ وكانو 4 بنات ودول الي بيخدمو في القصر وبس
سماح بصد.مه: انتو كلكو هنا اومال صوت مين الي صوت فوق دا
يتبع.
#هربت_لتسكن_قلبي. الثانيه
اااااااااههههه
بتبص لقت رجليه هي الي قعبلتها بصتله بصد.مه
كان بيتكلم وهو مصوب المسد.س علي دماغها ونظراته متبشرش بالخير ابدا: انتي مين
اتكلمت وهي بتبلع ريقها بصعو.به: استني بس هفهمك
بلعت ريقها بخو.ف: التهور مش حلو في بعض الاحيان ي اخ انت
قاسم بجديه: انتي مين ي بت
عيونها دم.عت من الخو.ف: والله انا مش حرا.ميه ولا حاجه انا كنت بجري من....
وسكتت وهو بتبص للمسد.س: ما تنزل بقا البتاع دا عشان ارتاح واعرف ابعبع بالكلمتين الي جوايا
قاسم ضم حواجبه بستغراب : تبعبعي؟؟!
حركة راسها بالايجاب.. قاسم اتع.صب اكتر وصرخ فيها
قاسم: انتي هتهزري ي بت انتي انجزي قولي انتي مين وعرفتي توصلي لهنا ازاي
اتنفضت من الخو.ف: حاضر حاضر (ونهارت في العياط) انا هربت من اهلي وكانو بيجرو ورايا ملقتش غير القصر دا ودخلت من البوابه الكبيره السوده الي تحت دي
قاسم استغرب انها عرفت تدخل القصر ومفيش حد من الحرس ولا الخدم شافها اتع.صب و قام سحبها بقوه لتحت
اتكلمت بخو.ف وسط دمو.عها الي نازله: انا والله همشي من هنا انا بعد ما دخلت هنا توهت سبني وانا همشي والله
قاسم بصلها بش.ر: هووووش
وفعلا سكتت مقدرتش تتكلم تاني
قاسم بصوت عالي رجع المكان حرفيا: فااااااطممممه اجمعيلي كل الي الخدم والحرس بسرعه
في نفس الوقت
داده فاطمه كانت واقفه في المطبخ بتتاكد من كلام سماح
: يعني انتي متاكده انك سمعتي صوت واحده بتصوت
سماح بتاكيد: اه والله ي داده بس معرفش ازاي وكلنا ه...
قاطعهم صوت قاسم الي رجع المكان خلا الكل يجري علي صوته بخو.ف
واول ما وصلو وقفو مصدو.مين كلهم اول ما شافوه نازل علي السلالم وماسك بنت معاه بتبكي وتترجاه يسيبها
قاسم بغ.ضب باين في صوته بص لواحده من الخدم: هاتيلي البهايم الي برا بسرعه
وقبل ما ينهي جملته كانت خرجت باقصي سرعه عندها لبرا والباقي باصص للبنت الي معاه بصد.مه في دماغهم مليون سؤال
: سبني امشي بقا
داده فاطمه بصوت مهزوز: ه..هي م..مين ددي
قاسم بصلهم كلهم بغ.ضب.. عدت ثواني وكان كل الحرس داخل القصر مع الخدامه الي خرجت تناديهم
قاسم بغ.ضب جحيمي: موقف شويه بها.يم قدام القصر ازاي دي دخلت وطلعت للجناح بتاعي وحضراتكم موجودين برا (وبص للخدم بغ.ضب) وانتو جوا اي شفافه متتشافش للدرجه دي عشان تعدي من وسطيكم وتطلع للجناح بتاعي كمان
داده فاطمه: والله مشوفتها ي بني انا طول اليوم واقفه في المطبخ
قاسم من غير ما يبصلها: انا مبتكلمش عليكي ي داده انا بقول للبها.يم الي واقفين برا والي موجودين جوا
اتكلمت وهو لسه بتحاول تشيل ايده الي حرفيا لازقه في ايديها وبدات تتأ.لم من مسكته القويه: انا لما جيت مكنش في حد موجود لدرجه اني حسيت انه قصر مهجور واول ما دخلت وسمعت صوت جريت استخبي عشان محدش يشوفني محدش ليه ذ.نب فيهم
قاسم بصوت عالي خلا كل الي حوليه يتر.عبو: كمان مكنش فيه حد واقف برا اومال كنتو فين
اتكلم واحد من الحرس بتو.تر: انا اسف ي بيه ايهاب(واحد من الحرس) كان اتاخر وكان معاده يقف بدالي علي البوابه ورحتله عشان....
قاطعه قاسم بغ.ضب وهو باصص لكبير الحرس: من بكرا تغيرلي البها.يم دول وتجبلي حرس كويس طلاما فكرين نفسهم جايين يلعبو هنا مفهوم
حرك كبير الحرس راسه بالايجاب وهو باصص في الارض
قاسم: غو..رو من وشي
واول ما خلص جملته بدا الكل يجري يروح شغله
: ايوا انا شوفتها بعيني وهي داخله هنا
بصله بتركيز وتكلم بصوت مخي.ف: دا قصر قاسم الراوي (سكت بخ.بث وهو باصص للقصر وكمل ) ازاي قدرت تدخل هنا
: مكنش في حرس واقف عادي يعني
وهمس لنفسه: رمت نفسها في الج..حيم بأيديها الغ.بيه قاسم لو عرف انها من عيلة الهلالي مش هيرحمها (وتكلم بصوت عالي نسيياً عشان يسمع الي حوليه) تعالوا بسرعه
ومشي الشخص دا ومعاه 3 كمان في اتجاه القصر بتاع قاسم
: انت تعرفه ي معتز
معتز كان باصص للقصر بتركيز : ومين ميعرفش قاسم الراوي
واول ما قربو من بوابة القصر لقو الحرس خارجين من القصر وتلاته منهم قربو من معتز وهيثم(اخوه الصغير) والحارسين الي معاهم
واحد منهم: انتو مين؟؟
معتز ببتسامه وهو حاطط ايده في جيبه بكل هيبه: قول لقاسم بيه اني عايزه
: اقوله مين
معتز بخ.بث: قوله واحد حبيبك جاي يسلم عليك وماشي علي طول
هيثم بص لخوه بستغراب وهمس : حبيبك؟؟! انا مش مرتاح
تجاهله معتز وكمل: يلا روح وهو هيعرفني علي طول
واحد من الحرس: ثواني
ودخل القصر
قاسم بعد ما كله مشي بص ليها واتكلمت بنبره خو.فتها اكتر ما هي مرعو.به : وانتي بقا تقعدي وتحكيلي كل الي حصل بتفصيل
: وبعدها هتسبني امشي
قاسم: علي حسب الي هتقولي
وقاطع كلامهم دخول الحارس: قاسم بيه في واحد عايزه برا بيقول انه حبيبك وعايز يسلم عليك
قاسم رفع حاجبه بستغراب ما هو ملوش لا قريب ولا غريب ولا حبيب اصلا: حبيبي؟؟! دخله اما نشوف مين حبيبي ده
وعدت ثواني وكان الاربعه داخلين لقاسم ومعاه حارسين من حراس قاسم
اتنفضت اول ما لمحت الاتنين الي دخلو وبسرعه استخبت ورا قاسم (ولان قاسم كان جسمه ضخم فكان حرفيا مخبيها كلها)
قاسم استغرب من الي عملته ولسه هيتكلم بص لتجاه الصوت
معتز ببتسامه خ.بيثه : اهلا ي قاسم بيه والله ليك وحشه
قاسم بصلها بسخر.يه: انت اوحش
هسمت من ورا قاسم بخو.ف : ابو..س ايدك ما تخليهم يشوفني (ومسكت في هدومه بكل قوتها) هيخدوني معاهم لو شفوني وانا ما صدقت هربت منهم ساعدني وانا مستعده اعمل اي حاجه ليك بس بالله عليك مشيهم
قاسم اتنهد ببرو.د وبص لمعتز: هااا عايز اي ي معتز
هيثم: طب هو الكلام ينفع واحنا واقفين كدا
قاسم ببرو.د: ولو اتكلمت وانت واقف الكلام هيقع في رجلك ار.غو
ولسه هيتحرك في اتجاهم وهو ناسي الي مستخبيه وراه لقي الي مسكته اكتر: لا لا خليك
قاسم نفخ ب..ضيق وهو لسه واقف في نص السلالم من وقت ما كان بيكلم الحرس والخدم
معتز: اصل في حاجه وقعت مننا جنب القصر قولت يمكن تكون هنا وجيت اشوفها
قاسم ربع ايده: طب تقدر تمشي ولما يلاقو حاجتك هبعتهالك
معتز ببتسامه خ.بيثه مرسومه علي وشه لكن من جواه متغا.ظ من برو.د قاسم: تمام ي قاسم بيه سلام
هيثم بهمس: انت هتسيب ليله هنا من غير ما تدور عليها
معتز بصلهم بغ.يظ : يلا
معتز خرج ومعاه الحارسين وهيثم بص لقاسم لثواني وخرج ورا اخوه وهو بيجري وراه
هيثم: انت ازاي هتمشي كدا ومش هتقلب القصر علي ليله انا متاكد انها جوا انا شوفتها بعيني ولغايت ما انت جيت انا كنت مراقب القصر ومتاكد انها مخرجتش
معتز نفخ بض.يق : انت فاكره قصر ابوك... خلي معاك الحارسين دول ومتتحركش من قدام القصر دا ابدا هدوء قاسم دا معناه انه لسه معرفش ان ليله في القصر عشان كان هيطربك الدنيا لو حس بس بيها ومسيرها تخرج المهم تبعدو شويه عن المكان عشان تفكر انكو مشيو وتخرج مفهوم
هيثم حرك راسه بالايجاب: وانت هتروج فين
معتز: مشوار
وفعلا مشي معتز وهيثم عمل الي قاله عليه
عند قاسم وليله بعد ما ليله حست انهم مشيو
رفعت وشها من عند كتف قاسم: مشيوا
قاسم لف فجاه وبقوه لدرجه ان ليله اتخ.ضت وفقدت توازنها ولسه هتقع من علي السلالم مسكها قاسم بقوه وسحبها نحيته
ليله شهقت وغمضت عيونها مستنيه تقع من علي السلالم وعدت ثواني خلت ليله تكشر وتفتح نص عيونها: انا هقع امتي
لقت قاسم محاوطها ومانعها تقع وباصص ليها ببرو.د
ليله بعدت بسرعه وتو.تر: ش...شكرا
قاسم ببرو.د ممزوج بجد.يه وهو بيتحرك نازل السلالم: امممم يلا سامعك ارغي
ليله بصتله بغ.يظ ومشيت وراه: انا هربت من اهلي عشان كانو عايزين يجوزوني لمعتز ابن عمي بعد ما بابا وماما تو.فوا.. وانا مبحبوش وبخا.ف منه اصلا ولما رفضت اتجوزه كان هيتجوزني بالعافيه وحبسني في شقه ولما اخوه هيثم كان جايلي النهارده قدرت اهرب من الشقه وهو فضل يجري ورايا لغايت ما بعد وقت طويل شوفت القصر دا قولت استخبه فيه لغايت ما اتوه بس باين انه شافني وعرف مكاني
قاسم بصلها بغ.ضب: يعني انتي من عيلة الهلالي
ليله حركة راسها بالايجاب ومسحت دمو.عها: ايوه
قاسم فضل باصص ليها بغ.ضب لغايت ما ارتسمت بسمه خ.بيثه علي وشه: يعني انتي دلوقتي معندكيش مكان تستخبي فيه؟
ليله: لا للاسف واسفه اني استخبيت هنا وهمشي دلوقتى
قاسم بخ.بث: انا مستعد اخبيكي هنا بس بشرط
ليله بلعت ريقها من نبرت صوته الي رعبتها: اي هو؟
قاسم: تشتغلي خدامه هنا وووووووووو..
يتبع #بقلمي_رحـمـه_مـحـمـد
#هربت_لتسكن_قلبي التالت
قاسم بخ.بث: انا مستعد اخبيكي هنا بس بشرط
ليله بلعت ريقها من نبرت صوته الي رعبتها: اي هو؟
قاسم: تشتغلي خدامه هنا
(عيلة الهلالي.. عيلة كبيره ومعروفه وطول العمر في مشاكل كتير بين قاسم الراوي وبين معتز الهلالي ووالده ووالد ليله..ومن سنتين توفي والد معتز... ومن شهور بس تو.في والد ليله ومامتها بسبب حا.دثه )
ليله بصتله بصد.مه
قاسم بخ.بث: هااا؟!
"ولان ليله كانت المدلله لباباها ومامتها قبل ما يتو.فو لانها البنت الوحيده ليهم فكانت مصدو.مه من الي قاله قاسم بصتله بغ.يظ ولسه هتتكلم "
قاسم بلامبالاه: شكلك مش موافقه طيب يلا برا
ليله بصتله بغ.يظ اكتر وطلعت من المكان باقصي سرعه عندها: معرفش شايف نفسه علي ايه قال يعني هعيش في الجنه دا قصرمهجو.ر ولا اطيق اقعد فيه يوم واحد اصلا (دمو.عها نزلت بحز.ن) فينك ي بابا دلوقتي سبتني ليه
واول ما خرجت من باب القصر كان الجو بقا ضلمه اوي وقفت شويه وخو.فها زاد.. بلعت ريقها بصعوبه وهي بتفكر هتروح فين: طب هروح فين دلوقتي انا معرفش حد وممكن معتز يكون لسه برا يتاكد اني مش هنا
وفجاه ابتسمت وهي بتبص للقصر بخ.بث وووو
معتز وقف بعربيته قصاد نادي ليلي ونزل منها ولما قرب من المكان..
قابل بودي جارد واقف قصاد المكان: معتز بيه اهلا وسهلا نورتنا
معتز تجاهله وساب المفتاح معاه ودخل المكان
كان حرفيا صوت المزيكا عالي جدا.. اقترب معتز من طرابيزه مخصصه ليه
: معتز بيه نورتنا تحب اجبلك مشروبك
حرك معتز راسه بالايجاب وكان باين عليه علامات الغ.ضب كل ما يفتكر ان ليله هربت منه..(هو مبيحبهاش بالمعني الحرفيا بس طول عمره شايف ان ليله ملكه وبس..عشان كدا عايز يتجوزها حتي لو غ.صب عنها)
وبعد فتره جاله مشروبه وفجاه لقي بنت بتقرب عليه
البنت ببتسامه : هاااي معتز ازيك
معتز بغ.ضب مكتوم: حلو
البنت قعدت جنبه وتكلمت بدلع: مالك ي زيزو شكلك مضا.يق
معتز شرب الكاس الي في ايدو مره واحده ومردش عليها البنت لسه هتتكلم قاطعها تليفون معتز بيرن
رد بسرعه: ايه ي هيثم لقتوها
هيثم: اي الاغاني دي انت سايبني مرمي هنا وانت سهران ي معتز
معتز بعد التليفون عن ودنه بملل ورجعه تاني: شفتوها؟!
هيثم جز علي سنانه بغ.يظ: لا لسه بس....
قاطعه معتز: متتحركش من مكانك لغايت ما تطلع
هيثم بصوت عالي: لو مجتش هم...
قاطعه صوت قفل التليفون وكان معتز قفل في وشه
بص لتليفونه بغ.يظ: افضلو متابعين البوابه كويس ممكن تخرج في اي وقت
حرك الحارسين راسهم بالايجاب ورجعو بصو علي البوابه
عدت دقايق وكان الصمت مالي المكان وفجاه سمعو صرخه عليا جدا خلت هيثم يتنفض من مكانه: دا صوت ليله
جوا القصر
كان قاسم باصص في الاوراق الي قدامه بتركيز كبير وفجاه سمع صوت صرخة ليله وكان الصوت قريب منه وقاطع تفكيره صوتها تاني
ليله بصراخ : حد يلحقني عاااااااا
قاسم بعدها خرج من مكتبه بسرعه وراح في اتجاه الصوت الي جاي من ورا القصر ولما طلع كان جميع الحرس بيجرو علي نفس الاتجاه
في نفس الوقت كانت ليله بتجري باقصي سرعه عندها وبتصرخ باعلي صوتها بان حد يساعدها وهي شايفه كلب اسود كبير جدا بيجري وراها:
الحقوناااااااااييييييي عااااااااا هموت متكله من كلب حق..ير في القصر المهجور دا
كانت بتبكي وهي بتتكلم
وفجاه وقعت علي الارض لما رجليها خبطت في صخره كبيره مشفتهاش بسبب الضلمه: ااااااهههه رجلي
وبصت وراها للكلب الي كان حرفيا قرب منها جدا.. تفكيرها وقف وهي باصص للكلب المخ.يف دا بيقرب منها اكتر واكتر لغايت ما بقا قدامها: اااااهههههه
بس فجاه الكلب اول ما اقرب عليها جري بسرعه وراح في اتجاه تاني بعد ما سمعت صوت حد صفر بصوت عالي بصت لنفس الاتجاه وكان قاسم واقف بيصفر للكلب
فضلت بصاله بصد.مه والكلب بيقرب منه واول ما وصل عنده وقف جنبه وهي بيحرك راسه في رجل قاسم
قاسم ابتسم ونزل لمستواه وهو بيحرك ايده علي راسه
ليله كانت متابعه الي بيحصل بصد.مه بس انتبهت لرجليها لما حست انها بتنز.ف (جر..ح في اخر رجليها بسبب الخبطه وجر.ح في ركبتها لما وقعت بع.ف علي الارض): اااه رجلي
قاسم انتبه لصوتها ساب الكلب وقرب منها واتكلم ببرو.د: انتي لسه بتعملي اي هنا
ليله با.لم ودمو.عها نازله: كنت هفضل ورا القصر لغايت الصبح عشان مكنتش عارفه اروح فين بس فجاه ظهر قدامي الكلب المتخ.لف ده
قاسم نزل لمستواها عشان يشوف رجليها لقي جر.وحها سطحيه بس كبيره وقف وبنفس البرو.د: هتعرفي تمشي ولا اشيلك
ليله شهقت: لا تشلني ايه انا هقوم لوحدي شكراً
وحاولت تقوم بس فعلا مكنتش قادره تدوس علي رجلي وفجاه لقت نفسها في الهوا وقاسم شايلها
ليله بتو.تر: ل.. لا نزلني لو سمحت
بس قاسم تجاهلها وفضل شايلها لغايت ما وصلو للقصر ولسه هيدخل القصر
:ليله
قاسم لف لاتجاه الصوت لقاه هيثم ومعاه حارسين
ليله شهقت ومسكت قاسم بسرعه : هيثم!!!.. لا لا انا مش عايزه اروح معاه انا موافقه اشتغل هنا بس بالله عليك متخليهوش ياخدني ارجوك
قاسم كان فعلا شايف نظرت الخو.ف في عيونها بص لهيثم: نعم
هيثم تجاهله ووجه كلامه لليله: ليله تعالي معايا يلا
ليله بصوت عالي ودمو.عها نازله : لا ي هيثم مش هاجي
قاسم نزل ليله ووقفها وراه: سمعت يلا برا
هيثم: مش همشي من هنا غير بيكي ي ليله يلا بدل ما اجي اخدك بالعافيه
قاسم ابتسم: امممم طب تعالي خدها
وبعد عن ليله بكذا خطوه عشان هيثم يقرب ياخدها
ليله شهقت: اه ي غدا.ر ي ند.ل اخس عليك
كانت بتتكلم وهي شايفه هيثم بيقرب منها وبترجع لورا بخو.ف وهي بتتكلم مع قاسم الي باصص ليها ببرو.د
هيثم: يلا ي ليله
ولسه هيمسك ايديها لقي الي مسك ايده وبعده بعيد عنها وهو بيضر.به بالبو.كس في وشه: خدو علي برا
وفعلا الحراس خدو هيثم لبرا تحت ز.عيقه انهم يسيبو وغ.يظه من نظرات قاسم البار.ده ليه
وخدو هو والحارسين الي جايين معاه وطلعوهم برا القصر وقفلو البوابه القصر بعدها هيثم رن علي معتز
هيثم: معتز ليله هنا و.....
ليله ببتسامه غ.بيه وهي شايفه قاسم باصص ليها ببرو.د: مش تغمزلي طب وتعرفني ان كلامك كدا وكدا
وتو.ترت لما لقتو بيقرب منها: انت زعلت ولا ايه انا كنت بضحك عليك دا انت جدع ورجوله
بس لقتو بيشلها وبيدخل بيها القصر:انا هعرف امشي لوحدي
قاسم بض.يق: هوووش اسكتي بقا وبطلي رغي.. داده فاطمه هاتيلي علبة الاسعافات الاوليه
ونزلها قاسم علي الكنبه ومعدتش دقايق وكانت داده فاطمه جايه ومعاها علبة الاسعافات الاوليه: الف سلامه عليكي ي بنتي
ليله ببتسامه: الله يسلمك
داده فاطمه: الحمدلله ان قاسم لحقك في الوقت المناسب اصل الكلب ميعرفش غير قاسم من وهو صغير وهو مربي
ليله بصت لقاسم الي كان بيطلع كل الي هيستخدم عشان يعقم جرو.حها ببتسامه: شكرا
قاسم ببرو.د ومن غير ما يبصلها: طيب
ليله اتغا.ظت وانمحت الابتسامه من علي وشها
وداده فاطمه سابتهم ومشيت
وبدا قاسم يعقم جرو.حها وبمجرد ما قرب من الجرو.ح: اااههه رجلي (وفضلت تنفخ في جر..حها)
قاسم نفخ بض.يق وكمل تعقيم تحت تأ.لمها ولف جرو.حها بشاش وقطن: يعني موافقه؟
ليله بستغراب: علي ايه
قاسم بصلها وهو ضامم حواجبه: انك تشتغلي هنا
ليله اتنهدت وحركة راسها بالايجاب: ايوه
قاسم بخ.بث: تمام
وفجاه........
يتبع. #بقلمي_رحـمـه_مـحـمـد.
#هربت_لتسكن_قلبي. الرابع
قاسم لسه هيمشي ويسيب ليله سمع اصوات برا كتير.. منهم صوت معروف ليه اوي وهو صوت معتز بينادي علي ليله
قاسم ببرو.د: شكل اليوم مش هيخلص
ليله قامت بسرعه تقرب منه متجاهله ا.لم رجليها: د.. دا معتز
قاسم: بجد؟! صدقي مكنتش اعرف
ليله بلعت ريقها بصعوبه وخو.ف ظهر علي ملامحها: احنا اتفقنا اني هشتغل هنا يعني مش هتخلي يخدني صح
قاطهم صوت معتز: انا عارف انك هنا ي ليله اطلعي
قاسم بصلها بض.يق وسابها ومشي.. ليله بصتله بتو.تر وجريت وراه: مبتردش عليا لي؟!
قاسم كان ماشي ومش باصص ليها
ليله دمو.عها نزلت: معني كدا انك هتخلي ياخدني و...
قاطعها قاسم وهو بيجز علي سنانه: قاسم الراوي بيقول كلمته مره واحده بس.. مش مشكلتي انك رغايه وبتحبني تتكلمي كتير
ليله بصت في الارض ودمو.عها نازله: يعني مش هتخلي يخدني ولا لا
قاسم حاول يتحكم في غ.ضبه: لا وطول ما انتي في القصر دا محدش يقدر يقرب منك هااا حلو كدا ارتحتي ولا اخدك بإيدي واوديكي ليه
ليله بسرعه: لا لا خلاص
قاسم سابها ومشي وطلع لمعتز الي كان واقف بيعافر مع الحرس بتوع قاسم عشان يدخل وحاول الحارسين الي معاه يض..ربو حراس قاسم بس طبعا حراس قاسم كان عددهم اكتر وضربو.هم ورموهم قدام القصر وفضل هيثم ومعتز
قاسم وهو بيقرب من معتز : هوووش اي كل الصوت دا هو عاصم الهلالي(والد معتز) معلمكش انك مينفعش تيجي في وقت متاخر كدا عند حد وتفضل تز.عق
معتز بغ.يظ: فين ليله ي قاسم
قاسم: اممم ليله.. ليله مين دي
معتز جز علي سنانه: ليله مراتي الي انت حبسها جوا ومش عايز تطلعها
فجاه طلعت ليله من القصر وتكلمت بغ.ضب: انا مش مراتك ي معتز ولا عمري هكون وكمان انا مش محبوسه هنا
قاسم فضل باصص ليه ببتسامه عشان يضا.يقه اكتر: وكمان كد.اب دا مفيش تربيه خالص ما شاء الله
معتز بغ.يظ: يلا ي ليله تعالي معايا مش هسيبك معاه انتي متعرفيش قاسم الراوي دا مين
ليله: اين كان دا مين بس هيبقا ارحم منك وانا مصدقت هربت منك اصلا ومستحيل ارجعلك امشي بقا
معتز بص لقاسم الي باصصله ببرو.د ولا فارق معاه الي بيحصل اصلا: بس انا مش هسيبك هنا وهرجعك ليا انتي ملكي وبس.. انا ماشي دلوقتي ي بنت عمي بس هرجع تاني يلا ي هيثم
وفعلا مشيو الاتنين
قاسم بكل برو.د: اقفل البوابه دي ومش عايز اسمع اي ازعاج تاني من العيله دي
كبير الحرس: اوامرك ي قاسم بيه
ومشي قاسم وليله فضلت واقفه لدقايق وهي خا.يفه... هي عارفه ان معتز مش هيبعد عنها بالسهوله دي وفعلا هيعمل اي حاجه عشان يرجعها ليه وبعدها دخلت القصر وداده فاطمه عرفتها اوضتها
فضلت طول الليل تحاول تنام بس معرفتش.. طول الوقت بتفكر في حياتها الجديده لغايت ما اخيرا غلبها النوم
_____في صباح يوم جديد
صحيت ليله علي صوت تخبيط حرفيا كان هيكسر الباب بتبص لساعه الي متعلقه علي الحيطه لقاتها 6 الاربع الصبح
نفخت بض.يق وبصوت عالي نسبياً: نعم
سماح: ليله قومي بسرعه قاسم بيه عايزك
ليله بتوهان: قاسم مين علي الصبح
سماح بتو.تر: قومي ي ليله بسرعه لو اتاخرتي هيقلب البيت علي دماغنا
ليله استغربت من كتر الر.عب الي في نبرة صوت سماح هو فعلا يخو. ف وطريقته غريبه بس مش لدرجه دي: طيب جايه
وقامت بصت في المرايا بملل...رفعت شعرها بتوكه ستان علطول بتلبسها في ايديها وطبعا مغيرتش هدومها لانها معندهاش غيرها وخرجت لسماح:
هو فين استاذ قاسم دا
سماح بسرعه: هوووش اسمه قاسم بيه وهو في الجناح بتاعه خدي فطاره واطلعي بسرعه ليه هو طلبك مخصوص
ليله: حاضر يستي
وخدت فعلا الفطار وطلعت لجناح قاسم ودي تاني واحده تدخل الجناح دا بعد داده فاطمه (كانت طالعه وهي بتبص حوليها مستغربه من شكل المكان كل حاجه بالاسود) تمتمت بستغراب: هو الاسود شياكه واناقه بس مش لدرجه الون حياتي بيه
كانت وصلت قدام الجناح خبطت واول ما سمعت صوت قاسم دخلت لقتو قاعد علي السرير: الفطار ي قاسم بيه
قاسم: اتاخرتي دقيقين هعديها عشان اول يوم ليكي متتكررش تاني
ليله بصد.مه: نعم؟؟
قاسم ببر.ود وهو بيتحرك ناحية الطربيزه الي حطت ليله الاكل عليها (عباره عن سفره صغيره): معاد فطاري 6 بالظبط يكون جاهز مفهوم
ليله بصت في الساعه لقاتها 6ودقيقتين حركة راسها بالايجاب وتمتمت لنفسها بغ.يظ : مين بيفطر 6 الصبح دا؟؟
ولسه هتمشي وقفت علي صوته: جهزيلي الحمام
ليله لفت ليه بصد.مه: نعم؟؟
قاسم ببرو.د: انتي سمعك تقيل ولا حاجه
ليله: ايوه يعني اجهزه ازاي
قاسم: مين فينا الي بيشتغل هنا يلا ولا عيزاني اشتغل بدالك
ليله بغ.يظ: لا ازاي حضرتك
وسابته واتجهت نحيت الحمام الي في نفس الجناح وهي حقيقي مش عارفه تعمل ايه وفضلت تلف حوليها بستغراب: انا طول عمري اسمعها في التلفزيون بس معرفش بيعملوها ازاي دا
عدت دقايق وهي بتحاول تعمل اي حاجه وسمعت صوت قاسم: تعالي امسحي العصير وقع
نفخت بض.يق وخرجت لقت العصير واقع علي الطربيزه الي محطوط عليها الاكل ومبهدل الارض همست بغ.ضب: طفل بياكل اي البهدله دي
قاسم بصلها بخ.بث(هو الي وقعه) وقام دخل الحمام وسابها وهي بتمسح الارض واول ما خلصت كان هو خرج من الحمام بشعر مبلول وبهدل الارض مايه
ليله لسه بتاخد نفسها بتع.ب سمعته بيتكلم: تعالي امسحي الميه دي
ليله بصت لاتجاهه وشافت الارض بتلمع من الميه نف.خت بض.يق ولسه هترد افتكرت معتز بصتله بغ.بظ لقته فتح الدولاب راحت ناحية الميه وبدات تمسحها وهي بتمتم بكلمات مش مفهومه
قاسم كان باصص للبدل بتاعته بتفكير بيشوف هيلبس اي انهارده وكل ما يمسك بدله متعجبوش يرميها علي السرير
بعد دقايق ليله خلصت وقامت بت.عب اتصدمت لما لقت السرير كله بدل وقاسم مسك بدله ومن غير ما يبصلها: رجعيهم مكانهم
وسابها ودخل الحمام يغير هدومه
ليله بغ.يظ: يوووووه هو افتكرني خدامه بجد ولا ايه(وقربت من الهدوم وبدات تشلهم) بارد.. ورخم.. ومستفز انا اي الي رماني عليه بس ياربي من بين كل الناس مخترتش استخبي غير في القصر بتاع البا.رد ده
وسكتت لما لقته خارج من الحمام ببدله كانت حرفيا جميله عليه وفضلت تتابعه وهو واقف قدام المرايا بيظبط الچاكت ولبس ساعته وحط البرفيوم بتاعه وظبط شعره واختار نضاره يلبسها
كل دا وهي بصاله والبدل في ايديها
قاطع تركيزها خبط علي الباب ودخلت داده فاطمه في ايدها مكنسه وادوات التنضيف: صباح الخير يبني
قاسم قرب منها ببتسامه: صباح النور ي داده جبتي كل الي حاجه
داده فاطمه: ايوه يبني بس ما انا طول عمري بنضف الجناح بتاعك
قاسم ببتسامه وهو بياخد منها الحاجه وبيركنها علي جنب: خلاص ي داده ليله هتعمل دا وانتي ارتاحي
ليله بصد.مه وهمست: ليله؟؟ ليله انا... هعمل ايه
داده فاطمه: الي انت شايفه يبني
وخرجت من الاوضه وقاسم بص ليله الي كانت متنحه لادوات التنضيف: يلا ابداي شغلك
ليله بعدم فهم: اعمل ايه؟!
قاسم بستغراب: نضفي الجناح كله
ليله بصت حوليها بصد.مه كان حرفيا الجناح كبير جدا ولسه هتتكلم رن تليفون قاسم ورد وهو بيطلع من الجناح
ليله ضر..بت برجليها الارض ونف.خت بغ.ضب وبدات تنضف الجناح فعلا
بعد فتره قاسم وصل قدام الشركه بتاعته والسكرتيره بلغته ان معتز مستنيه قاسم ابتسم بخ.بث: خلي يدخل
ودخل مكتبه وبعد ثواني كان معتز داخل المكتب بكل برو.د: صباح الخير ي قاسم
قاسم ببرو.د: نعم؟
معتز بخ.بث: اخبار ليله ايه اصلها وحشتني اوي مش متعود تفضل بعيد عني كل الوقت دا علي العموم هي كام ساعه وهتكون عندي جيت اعرفك بس
في نفس الوقت كانت عربيتين سود وقفو قدام القصر وبداو يقتحمو القصر بتاع قاسم وصوت ضر.ب النار بقا في كل مكان من ناحية العربيتين وناحيه حرس قاسم
وبداو الخادمات الي في القصر يصو.تو ويجرو في كل حته
وليله كانت لسه في الجناح وووووو....
يتبع. #بقلمي_رحـمـه_مـحـمـد.
#هربت_لتسكن_قلبي. الخامس
بدا الي في العربيه ينزلو ويقربو من قصر قاسم وصوت ضر.ب النا.ر بقا مالي المكان وحرس قاسم اتجمعو عن البوابه السوده وبقا يضر.بو عليهم نا.ر هما كمان
والخدم الي جوا القصر اول ما سمعو صوت ضر.ب النا.ر بداو يصوتو ويجرو في كل حته
سماح: الحقي ي داده في ناس هتهجم علي القصر برا
داده فاطمه شهقت من الخو.ف: ربنا يسترها يبنتي متقلقيش محدش يقدر يدخل القصر هنا
سماح بدمو.ع: ميقدروش ازاي بس ي داده انتي مش سامعه صوت ضر.ب النا.ر دا
في نفس الوقت
قاسم كان بيسمع كل كلام معتز ببرو.د: ليله كويسه
معتز بخ.بث:لا صراحه مش مصدقك انا شويه وهعرف لوحدي
قاسم رفع كتافه بلامبالاه وفتح الاوراق الي قدامه وتجاهل نظرات معتز الي كلها غ.يظ من برو.ده
وفجاه تليفونه رن وكان هيثم واول ما رد سمع دوشه عليا وهيثم بيتكلم بر.عب: معتز كل الرجاله الي معايا اتصا.بت ومقدرناش ندخل القصر
معتز جز علي سنانه وبص لقاسم الي في الوقت دا ساب الاوراق وبص لمعتز ببتسامه: خد الرجاله وامشي
وقفل معاه
قاسم وهو بيحاول يستف.زه اكتر: شوفت طلعت فهمك ازاي كنت عارف انك غ.بي ومش هتفكر وهتبعت رجلتك عشان يدخلو قصري.. بس مكنتش اعرف انك غ.بي اوي كدا وفكرت فعلا اني هسبهم يدخلو قصر قاسم الراوي
معتز خبط علي المكتب وهو بيقوم: مش هسبهالك ي قاسم
قاسم ضحك بصوت عالي خلي معتز كان هيو.لع وهو واقف وخرج من المكتب بسرعه
قاسم فضل باصص لمعتز ببتسامه لغايت ما خرج من المكتب وبعدها قام بسرعه عشان يمشي ويروح القصر يشوف ليله.. اكيد هيلاقيها بتعيط ومستخبيه في اي مكان اول ما سمعت صوت ضر.ب النا.ر
ركب عربيته وساق بسرعه وبعد فتره وصل للقصر لقي كل الحرس واقفين وقليل منهم متصاب في كتفه او رجله
قرب منه كبير الحرس: كله تمام ي قاسم بيه
قاسم بص للي متصا.ب: خدهم علي المستشفى
وسابه قاسم وبخطوات سريعه دخل القصر لقي كل الخدم موجودين وكلهم بيعيط.و وباين عليهم الر.عب فضل يدور بعنيه علي ليله بس ملقهاش وسطهم
قاسم: داده فاطمه فين ليله
داده فاطمه وهي لسه واخده بالها ان ليله مش موجوده: معرفش يبني من ساعة ما مشيت وهي فوق مشوفتهاش نزلت
قاسم سابها وجري علي الجناح بتاعه يشوفها ومشيت وراه داده فاطمه: زمانها يقلب امها منهاره عيا.ط من الي سمعته.. ي حبيبتي ي ليله
قاسم كان بيسمع كلامها وهو بيقر.ب اكتر من باب الجناح وفجاه سمع صر.خه منها خلاه يفتح الباب بسرعه وجري عليها: ليله
ليله بصتله بستغراب وشالت الهاندفري من ودانها: في حاجه؟!
وهنا كانت الصد.مه لقاسم ولداده فاطمه
ليله بستغراب اكبر: انتو بتبصولي كدا ليه
قاسم بغ.صب: انتي كنتي بتصو.تي لي دلوقتي
ليله ضمت حواجبها: بصو.ت(وضحكت) لا دي الاغنيه
داده فاطمه بصد.مه: دا انا افتكرتك هتبقي متبهدله عيا.ط ومخبيه نفسك في ايه حته من الي حصل
ليله: هو اي الي حصل؟؟!
قاسم ببرو.د: ولا حاجه كملي شغلك (وبص لداده فاطمه بصه هي فهمتها) يلا ي داده
داده فاطمه: ماشي يبني
وخرجت داده فاطمه وقاسم لسه هيخرج بص ليله الي كانت حرفيا مش فاهمه حاجه: نضفي كويس تنضيفك مش عاجبني
وسابها واول ما خرج اترسمت ابتسامه علي وشه بسبب المجنو.نه الي جوا دي..وهو الي كان متوقع فعلا انه هيلاقيها بتعي.ط وخا.يفه طلعت بتسمع اغاني ولا حست باي حاجه حصلت اصلا
ليله بغ.يظ: بار.د
ورجعت لبست الهاندفري تاني وبدات تغني وترقص مع الاغنيه الي بتسمعها وهي بتمسح الارض
معتز وصل قدام مخزن كبير ولقي هيثم واقف قدامها واول ما شافه جري عليه: قاسم شكله كان عارف اننا هنروح.. عدد الحرس كانو اكتر من امبارح حسيت انهم مستنينا ي معتز وكل الي الحرس الي معايا اتصا.بو بس محدش ما.ت الحمدلله مكنتش عارف اعمل ايه فجبتهم هنا
معتز جز علي سنانه: ما يغو.رو في دا.هيه انا الي يهمني دلوقتي ليله انا هرجعها ليا بأي طريقه
هيثم: ازاي
معتز فضل ساكت وعلي وشه علامات الغ.ضب: في الوقت المناسب هتعرف المهم تبعتلي اتنين يقفو قدام القصر ليل نهار ومن غير ما حد يحس بيهم مفهوم
هيثم حرك راسه بالايجاب: طب والي جوا دول
معتز بغ.ضب: عرفهم اني طردهم
هيثم حرك راسه بالايجاب ومشي
ومعتز فضل واقف وهو بيفتكر كل الي حصل من زمان
"عيلة الهلالي كانت اكبر واشهر العيل ومحدش كان يقدر ينافسهم لحد ما ظهر قاسم الراوي وكان ديما هو المنافس ليهم وفعلا قاسم قدر انه ينجح عليهم..عشان كدا ديما كان في مشاكل بين عيله الهلالي مع قاسم الراوي"
معتز جز علي سنانه وهو فعلا متغا.ظ من قاسم: شكله جه الوقت الي لازم اخلص منك فيه ي قاسم الراوي
قاسم دخل مكتبه الي في القصر ومنع اي حد يدخله ورن علي كبير الحرس عشان يشوف ال3 الي اتصا.بو
ولما اطمن عليهم: بلغهم انهم في اجازه مفتوحه لحد ما يبقو كويسين ومرتبهم مستمر زي ما هو
كبير الحرس: اوامرك ي قاسم بيه
قاسم قفل معاه وفضل قاعد يفكر في كل الي حصل واول ما افتكر شكل ليله وهي مستغربه من كلام داده فاطمه ابتسم تاني غ.صب عنه
واتلاشت ابتسامته بسرعه وهو سامع صوتها بتخبط علي الباب: ادخلي
دخلت ليله وباين علي وشها الت.عب واول ما شافت كرسي جريت قعدت عليه: انا خلصت
قاسم رجع بضهره وسند علي الكرسي: ان سمحتلك تقعدي
ليله بصتله بعدم فهم: نعم؟!
قاسم: قومي واستأذني انك هتقعدي الاول
ليله بغ.يظ وقامت: ممكن اقعد ي قاسم بيه لو سمحت
قاسم ببرو.د: لا هااا كنتي جايه ليه
ليله بصد.مه: بقولك عايزه اقعد انت اي معندكش احساس
قاسم: لا
ليله جزت علي سنانه وهي حقيقي مش قادره تقف: كنت جايه اقولك اني خلصت الي طلبته كله وجايه اروح اوضتي ارتاح سماح قالتلي ان لازم استأذن منك عشان مطربقش البيت علي دماغهم.. هو انت كل ما حد يتكلم بطربق البيت؟!
قاسم تجاهل سؤالها وهو باصص في اوراق قدامه: تمام
ليله لسه هتخرج من المكتب بصتله: انت شوفت معتز النهارده؟
قاسم بصلها: بتسألي ليه؟ قلقانه عليه يعني؟!
ليله بسرعه: اقلق علي مين دا انا بتمني يبعد عني(وهمست بغ.يظ) وغو.ر من البيت دا
قاسم ببرو.د: اشمعنا بتسالي؟
ليله: اصلي مستغربه انه مظهرش النهارده ولا حتي عمل حاجه يمكن حس علي د.مه وفعلا بعد عني
قاسم ابتسم بسخريه وهو بيحرك كتفه وعينه رجعت للاوراق تاني: يمكن
ليله بسعاده كبيره: دا ياريت بجد
قاسم بصلها بستغراب: لدرجه دي نفسك يبعد عنك
ليله من غير ما تحس راحت وقعدت علي كرسي جنب المكتب: اوي اوي كمان اصل انت متعرفش.. عمي طول عمره عايز يجوزني لمعتز من ساعة ما اتولد بس بابا كان رافض تماماً ولما عمي ما.ت معتز بدا يخو.في ويقولي لازم توافقي عليا ويهددني (دمو.عها نزلت بحز.ن) لما هد.دني خو.فت ولما اتقدم لبابا انا وافقت بس بابا كان حاسس اني مش موافقه وهو مكنش موافق اصلا بس وافق لما انا وافقت.. ولما فضل يضغط عليا قولتله ان معتز هدد.ني انه لازم اوافق او يمو.تك.. وطبعا لما عرف نهي الخطوبه وهدد معتز يبعد عني وبعدها بشهر بقا حصلتله حاد.ثه وما.ت ومعتز اول ما عرف خدني وحبسني في شقه والي حصل حكيته ليك
ليله كانت بتفتكر كل الي حصل وهي بتع.يط وزعلانه اوي.. باين علي صوتها القه.ر والحز.ن بس فجاه بصت لقاسم بصد.مه من كلامه
قاسم ببرو.د: خلصتي؟
ليله مسحت دمو.عها بإهمال وبصتله بعدم فهم
قاسم: برا
ليله بصتله بصد.مه وووووووو
يتبع
تعليقات
إرسال تعليق