سكريبت كامل ومريم كامله بقلم آلاء
سكريبت كامل ومريم كامله بقلم آلاء
رحمة بذهول:مريم انتي موافقه بجد
مريم:بابا موافق
رحمة:بتهزري صح ،لو قولتي لا محدش هقدر يغصب عليكي
مريم:بابا خلاص ادي كلمة لعمي
رحمة:مريم !!!
مريم بتوتر:ايي يا رحمة
رحمة:وافقتي علية لية وهو يعني في حاله دي
مريم:يووة ما انا قولتك
رحمة:يبتت
مريم بضيق:لسة بحبه ارتاحتي
رحمة بعياط:حتي بعد للي حصلوا
مريم:محصلش حاجه يعني بكرة هيكون كويس ،بتعيطي ليه؟؟
رحمة بعياط: حالته صعبه اوي يا مريم خصوصا بعد ما الزفته مراته اطلقت منه
مريم حضنتها
مريم:بكرا هيكون كويس باذن الله
رحمة:ياريته كان اتجوزك انتي من الاول بدل الواطية التانيه دي
مريم:بلاش نجيب في سيرتها ربنا يوفقها وبعدين يبنتي دا نصيب
رحمة:مريم علشان خاطري فكري تاني دي حياتك واول جوازة ليكي واكيد كان في حاجات كتيرة عايزة تعمليها
مريم:فكرت يا رحمة خلاص انا كتب كتابي بكرا
رحمة:يبخت اخويا بيكي والله ،همشي انا بقا
مريم:ما تباتي معايا
رحمة:خالتك مش هترضي وبعدين احنا جايين بكرا العصر يعروسة
مريم ابتسمت:ماشي
««انا مريم عبدالله عندي ٢٤ سنة عايشة مع ماما وبابا واخويا احمد تؤامي وعريسي يبقي محمد ابن خالتي حبيب طفولتي وعمري كلة بس عمري ما اروح اقول ابدا هو عندة ٣٠ سنه وكان متجوز زي ما عرفتوا باقي التفاصيل هنعرفها بس مش دلوقتي»».
مريم لنفسها:انا عارفة ان الوضع هيكون صعب بس يارب هون عليا وعلية ويحس بحبي لة .......
علا:يبنتي اصحي ،مريم
أحمد دخل
أحمد بصريخ:مريم
مريم بخضة:اييي اييي في اي
أحمد بهدوء:اصحي
مريم بضيق:غور من وشي
أحمد: انتي للي هتغوري مش انا ياختي
مريم :ايوا صح،عموما بكرا تعرف قميتي
أحمد:فعلا مش هلاقي حد الطش فيه
ضربته علي صدرة بايدي جامد
مريم بضيق:انت رخم
أحمد:انتي للي بداتي اهو لما اقوم ادغدغك محدش يولمني
واقفه مبتسمة
علا:والله ما ليكوا غير بعض يولاد
أحمد:فعلا وعلشان كدا انا هطلع اقول لخالتي تاخد ابنها وتمشي
مريم:متهزرش
أحمد حضنها
أحمد:في وقت لسة لو مش عايزة الجوازة دي كل حاجة تتلغي حالا مريم متجيش علي نفسك
مريم:انت حبيبي والله ،بس انا موافقة ومحدش غصبني علي حاجة صدقني
أحمد:لو عمل اي حاجة تضيقك اديني بس رنة اوعي تنسي اني موجود علشانك دائما
مريم بحب:ربنا يديم وجودك ليا دائما يروح قلبي
احمد بعد عنها
أحمد: بطلي تلزيق
سابهم وطلع
علا:يلا اجهزي قومي
مريم :حاضر ....
بعد مرور بعض من الوقت
رحمة:للهم ما بارك زي القمر بجد
مريم:بجد
رحمة:ايوا والله تحفه الفستان عليكي ناطق
أحمد:اي دا انتي عروسة بجد
مريم ابتسمت:اومال هزار
أحمد:لا انتي لسة صغيرة ،غيري هدومك دي واقعدي واسكتي
مريم بضحك:مينفعش خلاص
أحمد :لا والله ينفع ،بتت انتي خدي اخوكي وامشي
رحمة:ماشي وهنخد مريم معانا وخليك انت قاعد زي قرد قطع كدا لوحدك
أحمد:والله طب هي ما
كريمة بمقاطعه:في اي صوتكوا عالي لية ،للهم ما صلي علي نبي اي الحلاوة دي
مريم :الله يخليكي يا خالتوا
كريمة:يلا يا أحمد هات اختك الناس قاعدة بقالها كتير
أحمد بضيق:حاضر ،هاتي ايدك
أحمد خدني من ايدي ونزلنا تحت بيت في جنينه البيت كلهم كانوا قاعدين اول ما دخلنا واقفوا الا هو اصل هو عمل حادثه وقاعد علي كرسي متحرك كلهم زغرطوا قعدت جنب بابا وتم كتب الكتاب بعد ما المأذون قال جملتة الشهيرة بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير وبكدا بقيت مراتة بس هو ماله شكلة مش مبسوط لية ؟؟؟
بعد سلامات وومباركات مشيت من بيتي مع خالتي وعائلتهابعد ما بقيت رسميا فرد منها طلعنا شقه للي فوق خالتي شقته هو وشوية وكلة مشي
كريمة:جميلك دا هفضل فاكرة طول عمري
مريم:انامتجوزهوش جميلة ياخالتوا ،ادعيلي بس اعرف اتعامل معاه
كريمة: اصيلة طول عمرك ،يارب يبنتي ،يلا تصبحوا علي خير
مريم بابتسامة:وانتي من اهل الخير
قفلت الباب ببص لاقيته قدام باب البلوكونه روحت مسكت الكرسي ودخلته متكلمش فمشيت بس
محمد بصوت مهزوز:ليه؟؟
يتبع......
محمد بصوت مهزوز:لية ؟؟
رجعت تاني ودخلت قعدت قاصدة
مريم:لية اي
محمد بضيق:وافقتي علي جوازة دي لية؟؟ صعبت عليكي وحبيتي تعملي فيها دور المضحية قدامهم
مريم:انت شايف كدا ؟
محمد بصوت مهزوز:اة اصل مفيش حاجة تخليكي تجوزي واحد مش قادر يتحرك وكمان اكبر منك
مريم:لا فية بس انا عايزة انام ،تصبح علي خير
محمد:استني هنا
مشيت من قدامة علشان تكة وهقتلة الغبي دا هو ازاي مش شايف عيني للي بتطلع قلوب قدامة
دخلت غيرت الفستان بيجامه قطن لونها اسودومسحت المكيب وطلعت ابص علية لاقيته نايم علي الكرسي بصيت علية بكل حب وحاولت امشي الكرسي براحة بس صحي
محمد بزعيق:انتي بتعملي اي
مريم:انت كنت نايم والجو برد شوية برا فدخلتك
محمد بزهق:مطلبتش منك يببقي متعمليش ، اتفضلي امشي
سكتت ومشيت بحاول اقدر موقفه دخلت نمت علي سرير......
عبدالله:بتفرك لية ؟؟
احمد:البيت من غيرها وحش
عبدالله :علشان تعرف انها نوراة البيت
أحمد:انا عارف والله انا ما عندي اغلي منها بس بحب انغشها وابرد عليها
علا:ادعوله ربنا يهدي سرها
عبدالله: امين يارب.......
معرفتش انام في طلعت الصالة تاني لاقيتة بيحاول يقعد علي الكنبة مش عارف قربت منة ومسكت ايدة وقعدتة
محمد بجمود:علي فكرة أنا كنت هعرف لوحدي
مريم:اكيد بس حبيت اساعدك
محمد بضيق:انا مطلبتش منك مساعدة مش محتاج مساعدة من حد
مريم:بس انا مش حد ،انا مراتك
محمد: امشي من قدامي
دخلت بكل هدوء وحاولت انام ونمت ويدوب سمعت صوت تخبيط علي باب جريت صحيتة
محمدبضبق:يووةة هو انتوا بتكدبوا الكدبة وتصدقوة
مريم: ممكن تخلص مش وقت كلامك دا
دخلت انا هو الاوضة بسرعة لبس هو تيشرت وانا ساعدتة في لبس البنطلون ومكملتش بس ملامحة كانت موضحه كل حاجة طلع وغيرت انا كمان ولبست روب وحطيت روج وفتحت الباب..
علا:عاملة اي يحبيبتي
مريم:الحمد الله ،اتفضلوا
كلهم دخلو وقعدنا في صالة فقومت انا ورحمة نعمل حاجه يشربوها
رحمة:سمعتة بيزعق امبارح
مريم:هو بيزعق عموما مش بيتكلم
رحمة:مش عارفة اقولك اي بجد
مريم:ادعيلي ،يلا نطلع
أحمد:اهي يلا علشان تروحي معايا
كريمة:كان زمان يحبيبي دلوقتي هتبقي معانا احنا
عبدالله:هنا وهنا واحد يحجه ،اقعدي انتي واقفه لية يا مريم
مريم:هقعد حاضر
روحت قعدت جنبة ولمست ايدة براحه حاسة متوتر من القاعدة دي
عبدالله: احنا هنستاذن
مريم:ما تخليكوا شوية ياجماعة
عبد الله:مرة تانية يحبيبتي
أحمد :فكري قبل ما نمشي؟؟
لسة هرد لاقيتة رد
محمد:امشي يلا
أحمد قرب علية وحضنة
أحمد:حطها في عينك بدل ازعلك
مسكة محمد من قربتة كان هكسرها
محمد:تزعل مين يلا انت ناسي انا مين؟؟
أحمد بوجع: يخريبتك انت لسة غشيم وسع
مشيوا كلهم ودخلت انا المطبخ اشوف حاجه تتاكل لاقيتة علي باب المطبخ
محمد:اعملي حسابي معاكي
مريم ابتسمت:من غير ما تقول
سكت شوية
محمد:مريم
مريم: اي
سكت تاني كانة بيترتب الكلام
محمد:لما نأكل لازم نقعد نتكلم شوية
مريم:ماشي
قعدنا اكلنا وجيت اقوم اشيل الاطباق
محمد: خليكي ،مريم احنا جوازنا دا مش هينفع
فضلت ساكتة بس انا سامعة صوت تكسير قلبي
محمد:انا زي ما انتي شايفة كدا من بعد الحادثة وانا قاعد علي كرسي حتي شغلي واخد من إجازة واحتمال كبير أستقيل منة علشان مينفعش ظابط يبقي بحالة دي
مريم:انت ممكن ترجع تمشي تاني واحسن من الاول انت للي رافض العلاج
محمد:مفيش حاجة بترجع احسن من الأول عمرها وفية حاجة تانية
مريم :اي
محمد:انا لسة بحب يارا
غصب عني عيوني دمعت
مريم: حتي بعد للي عملتوا
محمد:مش عارف اكرها انا شايف إنها معاها عذرها انا حمل عليها و
مريم :خلاص كفاية
سبتة وجريت علي الاوضة وقفلت عليا وفضلت اعيط
مريم : ازاي لسة بيحبها ؟؟؟لية طيب؟؟
مريم:انتي كنتي فاكرة هيحبك من اول يوم انتي سذاجه وغبية ،بس بس انا لازم احاول ايوة لازم علشان يوم ابعد قلبي ميوجعنيش هو هيحبني اكيد هيحس بحبي لة
عدي أسبوع مفيش ما بينا اي كلام الا عايز اكل اعملك شاي حاجات عادية لحد فيوم لاقيتة واقف علي باب الاوضة
محمد:شعرك حلو
مريم:شكرا
محمد:سبية مفرود أحلي
ابتسمت وسرحتة وسيبتة مفرود
مريم:محتاج حاجة؟؟
محمد:زهقان بصراحة وانتي ساكتة طول الوقت ،انا فاكر انك وانتي صغيرة كنتي رغاية وشقاية
ضحكت
مريم:زمان انا كبرت
محمد:لسة صغيرة بالنسبالي
مريم :الفرق ما بينا مش كبير لدرجة
محمد:يمكن
مريم:تسمع كرتون
ضحك
محمد:شوفتي علشان تعرفي انك صغيرة
مريم:انا مهما كبرت هفضل اسمع كرتون ها تسمع معايا ولا لا
محمد:هسمع
مريم بفرحة:حيث كدا بقا اظبط القاعدة زي زمان الله يمسيك بالخير يا ابو حميد
محمد:ارن علية يجي لو واحشك
قربت علية وبوستة من خدة
مريم:بس انا عايزة اتفرج مع جوزي بس
ومشيت علي المطبخ وانا مش عارفة جبت الجرأة دي منين بس انا مبسوطة وطلعت عصير من تلاجة وكان فية مقرمشات ولب وتسالي عروسة جديدة بقا خدتهم وطلعت الصالة لاقيتة قربت الكرسي من الكنبة
محمد:انتي بتعملي اي ؟؟
مريم:هنقعد علي كنبة
محمد:لا انا مرتاح كدا
مريم:ممكن تسكت وانت ساكت احلي بكتير
قعدتة بعد معاناة وطفيت النور وجبت دافية صغيرة وروحت قعدت جنبة
محمد:دا اسمة اي ؟؟
مريم:تنة ورنة ، تاخد واحدة
محمد:هاتي
شوية ونمت علي كتفة وانا بتفرج
مريم:مضايق
محمد:لا خليكي عادي
ابتسمت بصيت لشاشة تاني
محمد:انتي نمتي
مريم:لا ،بقولك
محمد:اي
مريم:انت لية مش متقابلني مع اني عسل والله واتحب
محمد:مش عارف
مريم:ما تدي نفسك فرصة تعرفني
محمد:لا
مريم:لية؟؟؟
محمد:هتزهقي مع الوقت انا حمل كبير و
مريم بحب:انا مش هزهق لو فضلت عمري كلة معاك متقلقش
محمد: عمرك هيروح علي الفاضي
مريم بحب:لو معاك يروح عادي فداك
محمد: مريم
مريم:عيونها
محمد: متصعبيش الموضوع علينا
مريم:بالعكس انا بحاول اسهلو
سكتت وبص قدامة
مريم:طب نتفق
محمد:علي اي ؟؟
مريم: تبدأ علاج
محمد بضيق:لا
مسكت ايدو وطبطت عليها
مريم:اسمع بس لآخر اتعالج علشان نفسك علشان تكون كويس وترجع شغلك للي بتحبة
محمد:لا
مريم:هو انت عليك عفريت اسمة لا ،طب لو مش علشانك علشان خاطر خالتي وعمو
محمد:انتي بتعملي كدا لية ؟؟؟
مريم:مش مهم دلوقتي ها موافق ؟؟
محمد بقلق:افرضي العلاج مجبش نتيجة
مريم :هنبقا حاولنا وبعدين الدكاترة قالوا ان نسبة كبير عادي هي عملية وبعدها علاج طبيعي وباذن الله هتكون كويس
محمد:موافق بس بشرط
مريم :موافقة
محمد:استني مش لما تعرفي هو اي
مريم:موافقة ،قول هو اي
محمد:هطلقك
مريم بصدمة:نعم، موافقه بس بعد ما تخف
محمد:لية؟؟
مريم بدموع:حابة اكون معاك واهو يبقي عدي وقت علي جوزنا علشان الناس متكلمش
محمد:منطقي بردوا، ماشي موافق
يتبع...
مريم بحب:وحشتني اوي
فتح دراعه ليها فجريت علية وباس راسها
محمد:وانتي كمان وحشتيني
مريم:لو كنت وحشتك كنت كلمتني
محمد: صدقيني معرفتش
مريم:الاجازة كانت وحشة أوي علشان مش بشوفك ولا حتي انت كلمتني
بعدها عنه
مريم بضيق:بعدتني لية عنك ؟؟
محمد:احنا في المكتب ممكن اي حد يدخل فجاءه وبعدين يحبيبتي اجري علي محاضراتك انا للي عندك مش هدخلك لو اتاخرتي
مريم:هدخلني
محمد:مستحيل
مريم بدلع:بس انا غيرهم انا مريم حبيبتك
محمد بارتباك:امشي يلا
قربت منه باستة من خدة
مريم: باي يروحي
محمد: باي ......
روح:اي يبنتي كنتي فين؟؟
مريم بحب:عندة
روح:هموت واعرف العجوز دا عجبك فية اي
مريم بحب:كل حاجة فيه
روح:دا متجوز وعيالة في سننا انتي فاهمة انتي بتعكي
مريم بضيق:انا هو بنحب بعض وهنتجوز ،انا ماليش دعوة و
روح بمقاطعة:خلاص اسكتي دخل
سكتوا وابتدي يشرح بكل سهولة وطلاب بيتفاعلوا معه الا مريم سرحانة فية وهو من دقيقة لتانية بيبص عليها لحد ما المحاضرة خلصت...
_ايوا انا كدا فهمت ،شكرا يا دكتور
محمد:العفو
_ازيك يا مريم
مريم بضيق:كويسة
_طب بعد اذنكوا
مريم بضيق:كنتوا بتقولوا اي
محمد:بشرحلها حاجة مكنتش فاهمها في المحاضرة
مريم بضيق:هي مفهمتش في المحاضرة ليه ؟؟
محمد:انتي بتغيري عليا
قربت منه
مريم بتملك:هموتك لو واقفت مع واحدة تانية غيري
محمد بارتباك:ابعدي حولينا ناس
قربت اكتر
مريم:مش فارقلي
روح بضيق:مريم يلا
محمد:مجنونة
مريم:بيك سلام ،جاية يروح اهو
روح بضيق:سنة
مريم:معلش بقا
روح:طب يلا يا اختي خلينا نروح
مريم:يلا،بقولك
روح :قولي
مريم :انتي عارفة إن انتي اغلي صحابة عندي وبعتبرك اختي صح
روح:عملتي مصيبة اي قولي ،انطقي
مريم بضحك:كفاية ظولم بقا انا جاية اقولك قبل ما اعمل
روح: فيكي الخير والله ،قولي
مريم:انا هاجي ابات عندكوا النهاردة
روح:تنوري فين المصيبة في كدا ما طنط بتوافق عادي
مريم:اة بس انا مش هبات عندك بجد
روح :عروستي؟؟
مريم : هروح لمحمد
روح بزعيق:نعم ،مريم في اي بجد مش كدا
مريم بتوتر:صوتك في اي و و بعدين هي أول مرة
روح بصدمة:نهار ابوكي مش زي بعضة اقعي بلسانك اقعي مش اي انتي بتروحيله بيته
مريم:بيتنا انا هو بس
روح: يعني اي؟؟
مريم:بنروح شقتة القديمة للي في الزمالك
فضلت تبصلها وبس
مريم:روح
روح: اسكتي يا مريم
مريم بعياط:روح والله ما حصل حاجة ما بينا ولا هيحصل الا لما نتجوز
روح :انتي مصدقة نفسك بجد
مريم بعياط:اة انا وهو بنحب بعض انتي عمرك ما حبيتي علشان كدا عمرك ما هتحسي بيا
روح:بطلي عياط «مسحتلها دموعها»
مريم:هتساعديني
روح :يا مريم ل
مريم برجاء:علشان خاطري وحياتي عندك المرة دي بس
روح بضيق:طب افرضي حصلك حاجة
مريم ابتسمت:متخافيش،اي موافقه
روح:مش هتكرر
مريم حضنتها
مريم:بحبك والله ..........
نهي:انت هتنزل النهارده
محمد:ايوا
نهي:هتتاخر
محمد:مش عارف لو هتاخر هكلمك اقولك
نهي:طيب ..............
كريمة:طب انا راضية ذمتك هينفع تسبني لوحدي في بيت ،تعالي انتي اقعدي معاها
روح :هي تجي المرة دي وانا هاجي وعد ،ها اخدها
كريمة: ماشي يروح تسلميلي علي ماما
روح:عيني يلا باي
مريم:باي يا ماما
كريمة:مع سلامة يحبايبي خلو بالكوا من نفسكوا ........
روح:هتروحي دلوقتي ؟؟
مريم:ايوا ،بصي خدي الشنطة والحاجات دي معاكي
روح بضيق:هاتي غوري بقاومتتاخريش سامعة
مريم :ماشي باي .........
بعد مرور نص ساعةكانت واقفه قدام الباب وبتخبط فتح الباب شدها لجوا وقفل بسرعة
مريم:جيت امتي؟؟
محمد:من عشر دقائق كدا
مريم:اممم ،دي رسمة جديدة
محمد:ايوا
مريم بفضول:هشوف
محمد:استني لما تخلص
مريم:اخلصها انا مكانك
محمد: واضح ان التلميذة عايزة تتفوق علي استاذها
مريم: تنكر ان شاطرة
محمد:انكر ازاي وانتي الاولي علي دفعتك بقالك سنتين
مريم:بسببك
محمد:دا ازاي
قربت منة ومسكت ايدة
مريم بحب:انت للي شجعتني وبتذاكري ازاي مش عايزني اطلع الاولي وانت استاذي
محمد:استاذك بس
مريم:تؤتؤ وحبيبي
محمد حضنها هي مسكت فية
محمد بحب:انا بحبك يا مريم بحبك أوي
مريم باستة من خدة: وانا كمان بحبك ،نزلني بقا
محمد :لا خليكي متشعلقة كدا يا اوزعة
مريم: نزلني بقا
محمد:اهو متقلبيش وشك بقا ،اكلتي ؟؟
مريم:لا وانت
محمد:مستنيكي يلا ......
مريم :بتبصلي كدا لية ؟؟؟
محمد: بشوف اي فيكي للي بيخليني بحبك وبحس اني مراهق وبنسي نفسي
مريم ضحكت:وعرفت
محمد بحب:كل حاجة فيكي مختلفة ،نظراتك ،كلامك ،ضحكت ، الجنونة بتاعتك لما بتطلع
مريم:بتحبني انا ولا التانية اكتر؟؟؟
محمد:قصدك نهي
مريم بضيق:ايوا
محمد:نهي ام ولادي وانتي حبيبتي انا محبتش نهي لا قبل ما اتجوزها ولا بعد ما اتجوزتها
مريم :لية ؟؟؟
محمد: احنا جايين هنا نتكلم عليها
مريم:قول لية ؟
محمد:معرفش صدقيني هي كويسة بس بتتعامل برسمية زيادة حتي في بيت اهم حاجة شكلها في المجتمع وجوزانا جواز تقليدي بحت، قومتي لية كملي اكلك
مريم:شبعت انا عايزة انام في حضنك شوية قبل ما امشي ممكن
محمد:تعالي
مريم:اوعي تسبني
باس راسها
محمد بحنية:مقدرش حبيبتي ،مقدرش............
كريمة:ايي
كامل:عايز اخطب مريم يا عمتو،صدقيني انا معجب بيها
كريمة:بس هي لسة بتدرس وانت عارف
كامل:وانا عمري ما هقف قدام دراستها
كريمة:هي عارفة انك هنا وبتكلمني في الموضوع دا
كامل:لا
كريمة:طيب يبني هبقي افتحها في الموضوع
كامل:طيب استأذن انا
كريمة:خليك قاعد هو انا بشوفك كل يوم
كامل:مرة تانية بعداذنك ..........
مريم بنوم:الساعة كام؟؟
محمد:تسعة وربع
مريم:يااة انا نمت كتير
محمد: المهم تكوني مرتاحة
مريم:طول ما انت جنبي ومعايا انا مرتاحة
محمد:مريم تجوزيني
مريم بفرحة:بجد
محمد:بجد ها هتوافقي
مريم:اكيد ،انا هكلم ماما واقولها
محمد بمقاطعة:لا
بعدت عنة وبصت باستغراب
مريم:لا لية؟؟
محمد:هنجوز بس من غير ما حد يعرف
مريم بضيق:بردوا في السر
محمد:مريم افهمي في حاجات كتيره تنمع جوزنا ييقي قدام الناس
مريم بضيق: والله
محمد:صدقيني دا اسلم حل علشان مكنش بنعمل حاجة غلط ،انا دكتورك وفرق السن للي ما بينا كبير والدتك عمرها ما هتوافق وغير اني مقدرش اعمل كدا علشان ولادي
مريم بعياط:ونهي بتخاف منها صح ولا بتخاف علي مشاعرها لتنجرح ؟؟
مريم:طب بتعيطي لية دلوقتي ؟؟
مريم بعياط:علشان انت مش بتحبني ومش عايز نكون مع بعض
محمد:ازاي يعني وانا بقولك نتجوز
مريم بعياط:بس انا عايزة نتجوز مش في السر يا محمد
محمد:مريم افهمي علشان خاطري انة مش هينفع غير كدا
قامت تمشي راح ماسكها من ايدها
مريم بعياط: سابني عايزة امشي
محمد بحنية: دموعك غالية ممكن تهدي شوية
مريم بعياط:وسع كدا
محمد: استني هوصلك
مريم :لا لحد يشوفك معايا يقول عليك اي
محمد بضيق:اعمل اي علشان ارضيكي طيب ،انا بحبك بجد عندك شك في دا
مريم:لا؛ بس انت جبان وخائف من الناس وكلامهم
محمد:مريم انا مش مجنون زيك ومش صغير
مريم :عايزة امشي
محمد:هاتي حضن الاول
مريم بزعل:تؤ باي
محمد:والله
فتحت الباب ونزلت .....
«بعد مرور يومين »
كريمة:تلفونك بيرن من بدري
مريم:مش مهم سيبك منه
كريمة:هتروحي كليتك بكرا ؟؟
مريم:ان شاء الله ،ماما هو بابا كان عامل ازاي ؟؟
كريمة: الله يرحمة بس انا مش فاهمة قصدك
مريم:يعني كان طيب ولا ؟؟كان هيحبني لو كان موجود
كريمة:اكيد كان هيحبك دا انتي حتة واخدة من ملامحة كتير
مريم:مات بدري أوي
كريمة: عمر وخلص يحبيبتي ادعيلوا بالرحمة
مريم:يارب ارحمة..........
روح: يلا مش هدخلنا بعدة
مريم: روحي انتي مش داخلة
روح:في اي ؟؟
مريم: ولا حاجة مش عايزة ادخل روحي انتي
روح:مش هسيبك، احيه دا جاي علينا
محمد: انسة مريم تعالي عايزك في امر مهم
مريم ببرود:خير دكتور
محمد: هنتكلم في المكتب اتفضلي
روح:في اي
مريم :هبقا افهمك بعدين
دخل وقفل الباب بمفتاح
مريم :افتح الباب دا
محمد:مش بتردي عليا لية؟؟
مريم:والله انا حرة
قرب منها
محمد: وحشتيني متعمليش كدا تاني
مريم بضعف:هعمل
محمد:لا انتي شاطرة وبتسمعي الكلام
مريم زقته بعيد شوية
مريم: وانت رخم وبارد
باس خدها
محمد:اخص عليا ،هستناكي النهارده الساعه ٥
مريم:مش هاجي
محمد ؛هتيجي
مريم:تؤ تؤ مش هاجي
محمد:هستناكي ،يلا علشان خمسة وهدخل وراكي المحاضره
مريم :افتح الباب دا .........
آسر:مالك يا ماما
نهي بضيق:ولا حاجة ،اتصل بابوك شوفه هيجي علي الغذا ولا لا
آسر:حاضر ....
روح بضيق:لا انتي قولتي اخر مرة
مريم:يروح بقا
روح بضيق:لا بردوا انا ماليش دعوة بالموضوع دا
مريم: ماشي شكرا
روح:اتقمصي بقا
مريم:اسكتي
روح: مريم انا خايفة عليكي ومش فاهمة اي للي يخليكي تتعلقي بية اوي كدا وتحبية كمان
مريم :مش انتي بتحبي عمو ياسر واحمد اخوكي وهما بيحبوكي
روح: ايوة
مريم بدموع:انا معنديش حد إلا هو عارفة ان علاقتنا معقدة وحاولت ابعد وهو كمان حاول بس مش بنقدر صدقيني
روح:طب واخرتها أي
مريم:مش عارفة ،انا ماشية ......
محمد:جتي اهو
مريم: احضني
خدها في حضنة
محمد: انتي كويسة ؟؟
مريم:اممم دا حتي عندي خبر هيفرحك أوي
محمد:طب قولي ساكتة لية؟؟
مريم:انا موافقة علي الجواز
نهي:جواز ازاي يعني مش الاولي تجوز ابنك
بعد مريم عنة من الارتباك
محمد:نهي انتي
نهي:ايوا انا لتكون فاكرني اني نائمة علي وداني لا انا عارفة من زمان اصلك خاين وغبي بريفوم بتاعها بتبقي في قميصك لما ترجع وانت نائم بتقول اسمها ويوم ما ترجع بيت بعد ما كنت معاها بتكون مبسوط لو اي حاصل معاك
مريم: اصلك منكدة علية بقا
نهي: اخرسي انتي مش مكسوفة علي دمك وانتي نائمة في حضن واحد قد ابوكي
محمد:نهي انتي فاهمه غلط
نهي:اسمع انت مش فارقلي في شيء بس ياخي اعمل حساب لولادك لو عرفوا منظرك هيبقي اي قدامهم ،عموما اتفضل نروح علشان
مريم مسكت فية
مريم بعياط:لا مش هيمشي معاكي
نهي: انتي شكلك عبيطة يبت ،يلا يا محمد
جه يتحرك مسكت فية اكتر
مريم بعياط:لو مشيت مش هتشوفني تاني ابدا صدقني
نهي بضيق:يلا
متحركش من مكانه وطبطب علي مريم
نهي بضيق:ماشي انت هوريك انت وهي
محمد بتوتر:اهدي شوية انا اهو
مريم بعياط:مش هتروح وراها وتسبني صح ؟؟
محمد بحنية :لا انا معاكي اهو بس يحبيبتي انا اسف والله علي الموقف دا .....
كريمة بتوتر:لا اكيد الست دي غلطانه مريم عمرها ما تعمل كدا
محمود: اومال هي فين ؟؟؟تلفونها مقفول ليه؟؟
فتحت الباب ودخلت
كريمة اتنهدت: اهي جت اهي
مريم:في اي
محمود بزعيق:كنتي فين؟؟؟
مريم:كنت عند واحدة صحبتي ،في اي
ضربها بقلم
محمود : وكمان كدابة يعني مكنتيش مع دكتورك في شقتة
مريم بتوتر:ل لا انت بتقول اي
محمود بزعيق:بقول للي مراتة جت قالتة ردي عليا كلامها صح
كريمة:سبيها يا محمود اكيد قي سوء تفاهم
محمود: اسكتي انتي ادي اخرة تربيتك ليها ما هي لو كانت لقيت راجل يقفلها مكنتش فضحتنا كدا
مريم بعياط:انا معملتش حاجة غلط انا هو بنحب بعض زي اي اتين عادي
محمود بزعيق: انتي عبيطة يبت دا اكبر منك بيجي عشرين سنة اخرسي خالص ،واسمعي الكلام دا كويس خطوبتك علي كامل ابني اخر الاسبوع وعلي اخر الشهر هنكتب الكتاب وتسافري معاه امريكا
كريمة :بس
محمود بعصبية:هو لسة في بس
مريم بعياط:انا مش موافقة علي كلام دا وانت مالكش حكم عليا
ضربها تاني ودخلها اوضة وقفل عليها
محمود:متطلعش من الاوضة دي انا مش ناقص فضايح كفاية أنها جت لحد كدا ......
نهي:جيت لية؟؟؟
محمد:نهي احنا كبار كفاية ياريت نتكلم بهدوء
نهي:انا مش عايزة اتكلم
سكتت
نهي :انا عارفة انك مش بتحبني
محمد :نهي مش كدا
نهي بمقاطعه:سابني اكمل كلامي لو سمحت ،بس علي الاقل احترمني انت حتي مقدرتش سنين للي عشناها سوا لما خيرتك بيني وبينها فضلت معاه ،انا بس عندي سؤال واحد عملت اي انا معملتوش علشان تحبها كدا
محمد:شايفني مش شايفة الناس زيك عايزة تعيش مبسوطة مش تبان مبسوطة ،بتحبني علشاني انا مش علشان مكانتي وجهتي في المجتمع بكون قدامها مراهق طلعت مني جزء افتكرتة مات
نهي بضيق :بس كفاية ،روحلها اشبع بيها وسابني انا وعيالي
محمد:لو مشيت هتقولهم اي
نهي:الحقيقة
محمد:لا اعملي اي حاجة الا صورتي قدامهم تتهز
نهي:هي مش من عمايلك
محمد:نهي ارجوكي
نهي:موافقة بس تقطع علاقتك بيها نهائي ولا تقابلها
سكت
نهي:ما انت كدا كدا مش هتشوفها اصل انا روحت عرفت اهلها وزمانها بتتادب،،اي هتفضل ساكت معلش انا عارفة إنها صدمة بس اتعود وخليك عارف انا لو عرفت انك قابلتها تاني هتبقي سواد
سابتة وطلعت من الاوضة وهو قعد علي طرف السرير وعينة فيها الدموع
«بعد مرور أسبوع »
مريم واقفة قدام المرايا لابسة فستان ابيض وبتعيط
روح:مريم علشان خاطري انا كفاية
مريم بعياط:مش عايزة اتجوز يروح ونبي مش عايزة
مسحت دموعها بايدها براحة
روح:اكيد دا الخير ليكي علشان تبدي من جديد ابن خالك مش وحش علي فكرة وباين انة بيحبك مع الوقت هتحبية
مريم بدموع:انا عايزة محمد
روح:خلاص يا مريم مفيش دكتور محمد تاني انتي خلاص كتب كتابك دلوقتي
مريم بدموع:بس هو وحشني اوي يا روح وحشني
روح:طب بس بس علشان في حد بيفتح الباب وامسحي دموعك دي
كريمة:يلا
مريم بدموع: ماما
كريمة بجمود:مش عايزة اسمع منك حاجة اتفضلي قدامي الناس برا من بدري
كامل:شكلك حلو
مريم بجمود:شكرا
المأذون قال جملتة الشهيرة بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
روح:مبروك يقلبي
مريم: عايزة امشي يروح
روح:اعقلي ابوس ايدك
كامل:مريم تعالي علشان نتصور
مريم:جاية اهو
مشيت
روح: ينهار اسود ،انت للي جابك
محمد: مريم فين؟؟؟
روح بضيق:مع جوزها ومبسوطة ياريت تمشي علشان ميحصلش مشاكل ارجوك
محمد بضعف:بس
شدته من ايدة وطلعتة برا البيت ومشيت بعيد
روح:امشي قبل ما حد يشوفك
محمد بضعف:عايز اشوفها خليها تجي اخر مرة بس
روح: امشي يا دكتور ارجوك
جة يمشي مريم جت
مريم بعياط:وحشتني
محمد بدموع: وانتي وحشتيني اكتر ،شكلك حلو متعيطيش افرحي وانبسطتي
مريم بعياط: إزاي وانت مش معايا
روح:يلا يا مريم
مريم بعياط:استني بس ،خلي بالك من نفسك
قرب عليها وحضنها
محمد بدموع:هتوحشيني اوي
مريم بعياط:وانت كمان
روح:امشي بقا وانتي تعالي معايا
يدوب مشي كامل جة
كامل باستغراب:انتوا بتعملوا اي هنا ،ومين دا للي ماشي؟؟
روح بتوتر:دا دا دكتور عندنا في كلية كان جاي يبارك لمريم
كامل :طب مشي لية؟؟
روح:اصلة مستعجل ،خد مريم ودخلوا علشان قريبكوا وناس
كامل:هاتي ايدك
مريم بضيق:اهي ....
كامل:كان نفسي اخدك معايا بكرا
مريم:تاخدني فين؟؟
كامل:رايح تايلاند
مريم:انت شغال اي ؟؟
كامل:اصلا ،طاير
مريم: معلش بنسي
كامل:حاسك مش مبسوطة ؟؟
مريم:انت مبسوط
كامل :مبسوط أوي ،احم يعني اتجوزت البنت للي كنت بتمني تكون مراتي وبقيت مفيش احسن من كدا
مريم بذهول: بتمني!!!
كامل:ايوة يا مريم انتي بس للي مكنتيش واخدة بالك مني اكمن علي طول مسافر ،ساكتة ليه
مريم: مش عارفة اقول اي بصراحة
كامل:قولي اي حاجة انا مستعد اسمعك.......
«بعد مرور أسبوعين »
مريم: انا مش عارفة مش عارفة ومش فاهمة اي حاجه خلاص هتجنن ازاي انا كدا بجد
روح : اهدي بس وفاهميني قصدك اي
مريم: انا بقيت مشدودة لكامل
روح:كويس
مريم بتوتر:بس عايزة محمد
روح:يخرببتك بقا
مريم:بحس ان دا حاجه ودا حاجه تانية خالص شعوري مع كامل مختلف عن شعوري لما كنت مع محمد انا مش عارفة ومش عايزة افضل كدا انا حياتي بتبوظ
روح:تجي نروح لثيرابي
مريم؛انا مش مجنونة
روح؛انت ست العاقلين بس انا مش فاهمه منك حاجه هنروح واتكلمي وهو اكيد هيفهم
مريم بتفكير:بس
روح:علشان دماغك تبطل تفكير وعلي رأي المثل ادي العيش لخبازة
مريم: طيب بس فية مشكلة
روح:اي هي
مريم:انا ممنوعة من الخروج
روح:دا قبل ما تجوزي دلوقتي تقدري تتصلي علي كمولة لو قالك ايوا محدش يقدر يتكلم
مريم:كمولة اي اتلمي
روح:بتغيري عليه
مريم ضحت:لا مش لدرجاتي يعني بس اتلمي
روحت عند دكتورة وحكيت لها عن محمد وازاي علاقتنا بدأت وازاي انتهت وقالتي اني مش بحبة حب واحدة عايزة تجوزة وان انا بعاني من فقد ابويا او وجود راجل فحياتي فتعلقت بية لدرجة دي خصوصا أن عرفتة اول ما دخلت الكلية وانا ساعتها كنت خايفة مهزوزه وهو طمني ووقف جنبي فانا شوفت دا حب والغريبة ان شكلة الكبير وشعرة الابيض دي حاجات كانت عجباني فية اوي اقنعت بكلام الدكتورة ومشيت علي كل للي قالتي علية وحاولت اقرب من كامل بحاول انسي بحاول اعيش ومرجعش ورا تاني ....
مريم بخضة:انت دخلت هنا إزاي ؟؟؟
كامل :عمتو فتحت الباب ودخلت ،كنتي فين من غير ما تقوليلي يا هانم
مريم:كنت عند روح ،جيت امتي ؟؟
كامل: النهارده الصبح
مريم:مقولتيش يعني
كامل:حبيت اعملها مفاجأة، حلوة ؟؟
مريم:عسل
كامل:ونبي ما في حاجه عسل غيرك
مريم:اتلم واطلع برا
كامل:يبت انتي مراتي
مريم:كامل برا عايزة اغير هدومي
كامل: مراتي بقولك
زقتة برا وقفلت الباب
مريم بهمس:انا لية انبسطت لما رجع ؟؟هو بقيت بحبة ولا اي الامر بقا خطر يا مريم .......
أحمد:مالك يا بابا
محمد:كويس يحبيبي
أحمد: ازاي يعني وحضرتك سرحان طول الوقت
محمد:مفيش حاجة شوية امور شغالة دماغي الفترة دي
أحمد:مش عايز اي مساعدة
محمد:تسلم يحبيبي
أحمد:طيب بعد اذنك
نهي:وحشتك ؟؟
محمد:لا
نهي: ازاي وانت كاتب اسمها في كل الورق للي مرمي في سلة
محمد:عايزة أي ؟؟
نهي:عايزك ترجع زي الاول قبل ما تدخل حياتك
محمد:انا بحاول
نهي:وانا هساعدك.....
كامل:هنسافر بكرا
مريم: هتسافر
كامل:هنسافر انا وانتي
مريم:لية؟؟
كامل: مريم هموت منك بجد في مرة ،علشان انتي لازم تبقي معايا في اي مكان
مريم: يووة
كامل:يووة عليكي ،يلا قومي نجهز شطنتك علشان بصي الوقت يدوب
مريم:مش بتزهق من كتر السفر
كامل:بالعكس دي متعة ،يلا بلاش رغي ....
انا سافرت معاة في الاول كنت خايفة منة بردوا بس هو كان كويس معايا أوي ،بيحاول يعوضني عن وجود بابا لانة عارف ان الموضوع دا مآثر فيا فكان لما يزعلني بروح اكلمة علي اساس انة بابا ويوصل معايا لحل حاجة تبان عبيطة وتافه لكنها فارقت معايا بشكل رهيب في انها تملي الفراغ للي عندي من ناحية دي وبقيت بحبه من كتر حنيته وحبة ليا
كامل:روما ،انا جيت
مريم بابتسامة:حمد الله علي سلامتك
كامل:الله يسلمك ،طمنيني عليكي ؟؟
مريم:كويسة بس ابنك مش مبطل رفس في بطني
ميل علي بطني وباسها
كامل: براحه علي ماما يولد انت بلاش شقاوة جوة لما تطلع وتنور الدنيا اتشقي براحتك
مريم :علي اساس كدا هيسمع كلامك
كامل:ممكن متدخليش بيني وبين ابني لو سمحتي
مريم بضحك:ماشي،تاكل ؟؟
كامل : لا ،عايز انام في حضنك
فتحت دراعي جه ونام
كامل:بحبك
مريم:وانا كمان
تمت.
بقلم: آلاء الواقع 💗.
تعليقات
إرسال تعليق