القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مجنونه بالأجبار الفصل الثالث عشر 13بقلم اروى عادل

 

رواية مجنونه بالأجبار الفصل الثالث عشر 13بقلم اروى عادل 





بالأجبار الفصل الثالث عشر 13بقلم اروى عادل 




رواية مجنونه بالأجبار الفصل الثالث عشر 13بقلم اروى عادل 


أسر٠٠ ماتخفيش انا معاكى و أنتى أدها لازم تكونى قويه لو عايزه تاخدى حق ملك و حقك ماليكة لو مش هتكونى قويه بلاش أدخلى

ماليكة ٠٠ لاء هكون قوية لان حق ملك لازم يرجع


سليم٠٠ انا هحضر معاكى

خالد٠٠ لا يا بابا سيب ماليكه تدخل لوحدها 


( دخلت ماليكه وهنا أشار لها الظابط بالجلوس)


الظابط٠٠ انسه ماليكه. اللواء سليم المحمدى اتكلم معايا  بخصوص موضوعك ..عشان كده انا عايزك ماتخفيش و تحكى كل حاجه حصلت معاكى بتفصيل

مافيش حد أكبر من القانون.. مستعدة

ماليكه٠٠ اه مستعدة 

الظابط٠٠ اسمك و سنك و عنوانك

ماليكه ٠٠ ماليكه سليم عبدالرحمن المحمدى

٢١ سنه . المعادى فيلا المحمدى .. و انا عايزه أبلغ عن جريمة خطف و قتل و تعذيب 

الظابط٠٠ بتتهمى مين 

ماليكه ٠٠ لؤى مكرم الطحاوى و خالد عامر السروجي و نرمين عبدالقادر الراوي و مكرم الطحاوى 

الظابط٠٠ ايه إللى حصل بالظبط 

( سكتت ماليكه ثم اخدت نفس طويل)

الظابط٠٠ اتكلمى يا ماليكه 

ماليكه٠٠ القصة بدأت لما ملك كانت حابة تروح رحلة للبحر الأحمر مع أصحابنا فى الكليه . روحنا الرحلة و هناك عدى اول يومين عادى اليوم التالت اقترحت نرمين نروح ديسكو ورحنا و هناك نرمين عرفتنا على لؤى و خالد حاول خالد يتعرف عليا لكنى رافضت ساعتها مسكنى من ايدى غصب عنى زعقت معاه 


( حكت ماليكه الحكايه كلها من غير ما تقول انهم اغتصبوا ملك ) 


الظابط٠٠ احنا هنعمل تحرياتنا و اكيد هنحتاجك تانى ممكن تمضى على اقوالك 

ماليكه٠٠ كده خلاص 

الظابط ٠٠ لأ طبعآ . انتى لسه مشوارك طويل


( هنا دخل اللواء سليم و معاه حاتم)


الظابط٠٠ اتفضل يا فندم 

سليم٠٠اخدة اقوالها 

الظابط ٠٠ حصل يا فندم .. 

سليم ٠٠ انا مش عايز أدخل فى التحقيقات. بس انا عايز اعرف كل جديد فى القضيه

الظابط٠٠ تمام يا فندم .. بس احنا لازم نطلع جثة ملك عشان تحقيقات  المعامل الجنائى و الطب الشرعى كمان لازم نشوف جثة البنت إللى ادفنت مكان ماليكه و لازم نعرف هى مين

حاتم٠٠ احنا عارفين ان حاجة زى دى كان  لازم تحصل 

الظابط٠٠ بعد كده هنطلب إستدعاء لؤى مكرم الطحاوى و خالد عامر السروجي و نرمين عبدالقادر الراوي. و مكرم الطحاوى للنيابة العامة 

سليم٠٠ تمام . يلا يا ماليكه 

حاتم٠٠ ثوانى حضرتك. انا عايز اعمل محضر عدم تعرض لماليكه منهم كلهم

الظابط٠٠ تمام 


◇■◇■◇■◇■◇■◇■◇■

بعد يومين من التحقيقات و التحريات

والبحث الجنائي 

تم إستدعاء للنيابه

ماليكه .أسر .د.حبيب.لؤى .خالد.مكرم.نرمين.عامر

◇■◇■◇■◇■◇■◇■◇■

فى فيلا السروجي 


خالد ٠٠ بابا انا استلمت إستدعاء للنيابه النهاردة 

عامر٠٠ ( بصدمة) بتقول ايه .استدعاء ايه ده

خالد٠٠ معرفش. و لؤى كمان جالو إستدعاء و نرمين 

عامر ٠٠ كده بقيت واضح 


( هنا جاءه كل من مكرم و لؤى معهم نرمين )


مكرم٠٠ عرفت يا عامر بيه إللى حصل 

عامر٠٠ عرفت 

مكرم ٠٠ هنعمل ايه 

عامر٠٠ إللى اتفقنا عليه . مش هيقدروا يثبتوا حاجه مش ده كلامك

مكرم٠٠ اه كلامى وانا لسه عند كلامى

عامر٠٠ أهم حاجة لازم كلامكم يكون واحد فى النيابه 

خالد٠٠ يعنى هنقول ايه 

عامر ٠٠ هتقول انك كنت مصاحب ماليكه و سيبتها عشان عرفت انها بنت مش مظبوطه . كنت بتلعب عليك عشان كده هى قامة بتأليف القصة دى كلها انك متعرفش عنها حاجه من ٣ سنين كل ده قصة ملفقه غراضها الانتقام منك 

◇■◇■◇■◇■◇■◇■◇■


فى النيابة العامة 


أمام مكتب النائب العام 

(يقف لؤى و مكرم الطحاوى و خالد و عامر السروجي معاهم مجموعة كبيره من المحامين

و نرمين . وهنا جائت ماليكه مع اللواء سليم وحاتم 

نظرت ماليكه الى خالد و لؤى . هنا تذكرت لحظه اغتصاب و موت ملك كانت مسكه فى ايد أبوها بخوف و ذعر وعى تتذكر ابشع للحظات مرت بحياتها 

ثم نظرت إليهم كان خالد ينظر إليها على وجه ابتسامة خبيثه 

وهنا قالت بهدوء عكس بركان الغضب الذى داخلها


ماليكة ٠٠ عن أذنكم ثوانى و راجعه

حاتم ٠٠ رايحه فين 

ماليكه٠٠ رايحه الحمام

حاتم٠٠ استنى هروح معاكى

ماليكه٠٠ لا هروح لوحدى و ماتخفش عليا


( عندما كانت ماليكه ذهابه إلى الحمام اقترابت من خالد السروجي هنا غمزه خالد لها. عندها هجمت عليه ماليكه هو و لؤى هنا ركضه حاتم و  اللواء سليم حاولوا السيطره عليها لكنها كانت  فى حالة يصعب السيطرة عليها  و كان المكان فى حالة فوضى  و تداخل بعض العساكر  و الظباط  لفض الاشتباك ماليكه مع خالد و لؤى و هنا ظهر أسر .اسرع الى ماليكه و حاول تهدئتها و هنا قال خالد)


خالد٠٠ صحيح إنك مجنونه آخرك تكونى فى مستشفى المجانين 

( التفت إليه حاتم و لكمة على وجهه ثم قال)


حاتم٠٠  لو نطقت كلمه تانى فى حق اختى هدفنك مكانك 

عامر٠٠ انت ازاى تمد ايدك عليه انا و هوديك فى ستين داهيه انت مش عارف هو  مين 

سليم٠٠  هو قاتل . هو قاتل وسدقنى انا هخلي يعفن فى السجن

رئيس النيابه  ٠٠ هو ايه إللى بيحصل هنا 

سليم٠٠ مافيش حاجه 

رئيس النيابه ٠٠ اللواء سليم. فى حاجه يا فندم 

سليم٠٠ لاء مافيش اتفضل انت عشان تبدء تحقيقتك


( هنا فهم عامر السروجي  و مكرم الطحاوى  ان الموضوع هيكون اصعب مما كانوا يتخيلوا )


أسر٠٠ ايه إللى انتى عملتيه ده مش إللى اتفقنا عليه

ماليكه ٠٠ مقدرتش . مقدرتش  . ده كان بيبص عليا  كأنه بيسخر منى . مقدرتش استحمل  

أسر٠٠ اسمعنى همآ هيحاولوا  يستفزوكى  بأى طريقه   يعنى مش هتكون دى المره الاخيره لأ  هيعملوها تانى  المفروض تكونى عارفه كده  . لازم تسيطرى على نفسك عشان .حقك يرجع

ماليكه٠٠  الكلام سهل التنفيذ صعب

أسر ٠٠ عارف انه صعب بس انتى تقدرى تعمليها . ماليكة اتحكمى فى اعصابك عشان الحق يرجع لصحابه 


بعد نص ساعة بدأت التحقيقات  نادى العسكرى على ماليكه )

◇■◇■◇■◇■◇

فى مكتب التحقيقات


النيابه٠٠ انسه ماليكه انتى تقدمتى ببلاغ تتهمى فيا خالد عامر السروجي و لؤى مكرم الطحاوى  و نرمين عبدالقادر الراوي  بأختطافك انتى  و شقيقتك و قتل شقيقتك ملك سليم المحمدى 

ايضآ بتتهمى مكرم الطحاوى  و بأحتجازك فى المستشفى الأمراض النفسية و العقلية لمدة ٣ سنوات دون وجه حق تحت اسم ابنته 

ماليكه ٠٠ ايوه 

النيابه٠٠ ده حصل ازاى


( حكت ماليكه  القصه من الأول  فى النيابه)


النيابه٠٠ ما قوالك ان فى شهود عيان شافوكى و أنتى و اختك  و أنتم بتقعوا من على اليخت فى البحر

ماليكه ٠٠ ماحصلش  

النيابه٠٠ بس انتى مش فكره ايه إللى حصل بعد موت ملك و لا حتى فكره ازاى دخلتى المستشفى 

ماليكه٠٠ آخر حاجه فكراها لما حد ضربنى على رأسى

لم فوقت لقيت  نفسى فى مستشفى 

النيابة٠٠ عرفتى ازاى ان مكرم هو اللى دخلك المستشفى 

ماليكه٠٠  واضحه لانى دخلت المستشفى باسم بنته ياره مكرم الطحاوى 

النيابة ٠٠ فى شهود على كلامك ده

ماليكه٠٠  انا كنت فى أوضة ممنوع اى حد يدخلها غير د.سمير ده اتوفى من كام شهر.  و الممرضة و د.أيهاب  بعد كده د. أسر ده إللى اكتشف قصتى لما عرف ان بنت مكرم ماتت من ٤ سنين

النيابة٠٠ انتى فى سابق معرفة بينك وبين خالد عامر السروجي و لؤى مكرم الطحاوى 

ماليكه ٠٠ عمرى ما شوفتهم قبل رحلة البحر الأحمر 

النيابة٠٠ طيب كان فى خلافات بينك و بين نرمين عبدالقادر الراوي 

ماليكه٠٠ انا عرفت نرمين عن طريق ملك هى كانت صديقة ملك اكتر منى ..اه انا و نرمين كنا بنتخانق كتير بس كنا بترجع نتكلم تانى عادى 

النيابة٠٠ طيب ممكن  تتفضلى يا أنسة ماليكه دلوقتى 


( خرجت ماليكه  و دخل أسر)


النيابة ٠٠ د. أسر ممكن اعرف تشخيصك لحالة ماليكه

دلوقتى 

أسر٠٠ دلوقتى  ماليكه طبيعيه جدآ

النيابة٠٠ طيب واللى حصل من شويه بره ده كان طبيعى انها تتهجم على لؤى و خالد


أسر٠٠ بالنسبال إللى حصل مع ماليكه طول ٣ سنين  .بيقى التصرف إللى حصل بره كان طبيعى جدا

النيابة٠٠  انتى ليه اختارت حالة ماليكه  بالذات عشان تعمل عليها رسالة الدكتوراه 


أسر٠٠ أنا كنت عايز اعمل الرسالة على حالة صعب شفائها كان قدامى ٣ حالات اختارت  حالتها  لانها استفزتنى كدكتور . و كان من  الطبيعى ساعتها انى اخد موافقة أهلها .عشان ابدء فى سيستم علاجها

عشان كده  روحت اخد موافقة مكرم الطحاوى لانه أبوها ساعتها مكرم تقريبآ طاردنى لما عرف انى ممكن أعالج  بنته 

و هددنى انه هيخرجها من المستشفى 

لو حاولت اعالجها كان موقفو غريب  


النيابة٠٠  ده إللى خلاك تشك فيه و تسأل عن بنته

أسر٠٠ أنا عرفت بالصدفه من البواب ان بنته ياره ماتت من ٤ سنين كان معايا ساعتها . د.سامح  ممكن تسألو  كمان انا اتكلمت  مع الدكتور حبيب.. و مع اول فحص عملته على ماليكه اكتشفت ان تقرير تشخيص الحالة مزيف . كل إللى كان عند ماليكه  صدمة نفسيه قوية انما تقرير بتاعه بيقول حاجة تانيه خالص

النيابة٠٠ انت كدكتور ايه إللى يخليك مسدق كلام ماليكه

أسر٠٠ لانى دكتور و فاهم الحقيقه من الخيال .كمان مكرم نفسه اجى ليه المستشفى و عرض عليا مبلغ  كبير عشان اسكت و أسلمو ماليكه و لما رفضة هددنى 

بعد كده فى مريض هجم عليا بسلاح بعدها لاقيت الرساله دى جات ليا على تليفونى 


(  هنا أعطى أسر الهانم للرئيس النيابة و بعد ما قرأه رئيس النيابة الرسالة قال)


النيابة٠٠ اكيد الرسالة مش هتكون من تليفون مكرم 

طيب كمل القصه


( حكى  موقف د.أيهاب من معالجة ماليكه و كمان  حكى أسر ازاى قدر يعالج ماليكه  )


النيابة ٠٠ طيب اتفضل انت دلوقتى  يا د. أسر


(خارج أسر و دخل د. حبيب)


النيابة٠٠ د. حبيب  الدكتور أسر بيقول انه اتكلم معاك فى حالة ماليكه انه أثبت ليك انها مش ياره 

د.حبيب٠٠ حصل انه جاب شهادة وفاة باسم يارة مكرم الطحاوي  

النيابة٠٠  بعد معرفت  انها مش ياره ما قدمتش بلاغ  بتزوير ليه .  

د.حبيب٠٠ يافندم احنا مستشفى استثمارى ليها سمعتها و حاجه زى دى بتعرضنى للمسأله القانونية  و خصوصآ ان الدكتور سمير إللى كان مسؤول عن الحالة مات . غير كده احنا مش عارفين مين البنت دى . ده غير تقرير تشخيصها كان غلط و نظام علاجها كله أخطاء . 

النيابة٠٠ احنا لما بحثنا فى المستشفى على ملفها ماكنش موجود . يعنى ملفها اتسرق كده مافيش ملف فى المستشفى  باسم ياره مكرم الطحاوى كمان

د. حبيب٠٠ اكيد اتسرق بس انا شوفت الملف بعينى لما كان مع الدكتور أسر

النيابة ٠٠ مين شاف الملف غيرك انت و د.أسر 

د.حبيب٠٠.  د. سامح

النيابة ٠٠ طيب اتفضل حضرتك 


( خرج د.حبيب و دخل خالد عامر السروجي معاه المحامى)


النيابه٠٠ اتفضل . ما اقولك فى التهم المنسوبة إليهك من ماليكه سليم المحمدى  ليك انك خطفتها هى و شقيقتها حاولت الاعتداء عليها و عندما حاولت اختها ملك الدفاع عنها قتلتها

المحامى٠٠ احنا بنطلب بالكشف على القوى العقلية ..

لماليكه سليم المحمدى . اكيد  الكل شاف اللى عملتوا من شويه 

النيابة ٠٠ ممكن تخلى المتهم يرد 

خالد٠٠ مافيش حاجه من دى حصلت  

النيابة ٠٠ آمال  ايه تفسيرك لأتهام ماليكه ليك  

خالد٠٠  الانتقام  . ماليكه  بتنتقم منى عشان سيبتها  

التيابة٠٠ افهم من كلامك انه كان في علاقة بينك و بين ماليكه

خالد٠٠ اه بس انا سيبتها لما عرفت انها بتعرف شباب كتير 

النيابة٠٠ مين إللى قالك عليها المعلومة دى

خالد٠٠ هى حاولت تجذب لؤى صديقى كمان نرمين قالتلى  لانها قربتى خافت عليا من ماليكة 

النيابة٠٠ عشان كده اتهامتكم انتم ٣ صح 

المحامى٠٠ بالظبط يا فندم

النيابة٠٠مش شايف انها غريبه انها تنتقم بعد ٣ سنين

خالد٠٠ عادى لانها كانت هربانه من أهلها  و حابة ترجع لأهلها على حسابنا 

النيابة٠٠ انت متابع بقى عارف انها هربت من أهلها 

خالد ٠٠ الكل عارف انها كانت مختفيه الفتره دى كلها

النيابة٠٠ بس معلوماتى ان الكل كان فاكر  انها ماتت من ٣ سنين  مش هربانه

( التوتر كان ظاهر على خالد)

المحامى٠٠ موكلى متلغبط أول مره يدخل نيابة و كمان بيتعرض لهذا الاتهام خطير  عشان كده متوتر

النيابة٠٠ اه واضح 

المحامى٠٠  القضيه دى هدفها تشويه سمعة موكلى  عشان كده احنا عايزين نرفع قضية  رد شرف على ماليكه سليم المحمدى  

#يتبع

تكملة الرواية من هنااااااا 

تعليقات

التنقل السريع