القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ليل كاملة بقلم ابراهيم الابيض

 

رواية ليل كاملة بقلم ابراهيم الابيض 






رواية ليل كاملة بقلم ابراهيم الابيض 




#ليل كاملة 

 


يتوقف شاب في الثلاثنيات في احد الحدائق العامه ويترك يد فتاه عمرها ١٣ عاما ..

الشاب ..يا ليل انتي هتفضلي هنا ...وانا همشي 

ليل ...هنا فين انا معرفش احنا فين انت مش قولتلي هتفسحني .

الشاب ..غصب عني ياليل مقدرش ارجع بيكي البيت 

انتي طبعا سمعتي الخناقه مع مراتي امبارح 

.كانت عشانك هيا مش عاوزاكي معاها في البيت .

ليل ...والله انا مزعلتها في حاجه كل ال بتقولهولي بنفزوا 

..عشان متسخنش المعلقه علي النار وتحرقني

انا حتي باكل رغيف عيش واحد في اليوم 

وببقي جعانه ومبكلمش 

الشاب ...خلاص ياليل انا همشي واسيبك هنا تقدري تنامي في الجنينه دي .

.والناس هتديكي اكل 

ليل .وهيا تبكي ..هتسيب اختك الصغيره 

انا مليش غيرك ونبي رجعني معاك البيت 

ومش هاكل حتي الرغيف كل يوم 

الشاب مقدرش .روحي اقعدي تحت الشجره ال هناك دي  ..يلا امشي 

ليل ...تبكي بصوت عالي .


انا خايفه ونبي ما تسبني يا اخويا 

الشاب ..يلا يابت امشي وزقها .وقعت علي الارض 

ومشي .وليل تنظر اليه حتي اختفي من امامها وهيا تبكي بصوت عالي

تنظر ليل في الحديقه ال العائلات الجالسه تحت الاشجار وامامهم مالذ وطاب من الطعام والشراب 

واولادهم بجانبهم يلعبون ويضحكون ..وتتذكر انواع العذاب الذي تذوقته علي يد زوجه اخيها ..من ضرب  وحرق وحرمان من الطعام 


فهي لم تتذوق طيله حياتها غير الخبز.وما تبقي في الأطباق من طعام كأنها حيوان اليف بالمنزل 

بدا الليل ينزل علي الحديقه

 وبدات تخلو من الناس

 .وانكمشت ليل تحت شجره لتنام بمعده خاويه من الطعام.

 تحتضن جذعها.لعلها تحميها من شر البشر ..

وتنظر ليل ال شابان مشردين بملابس متسخه جدا يقتربون منها .

احدهم يحدث الاخر 

..... شايف ياد في بت نايمه تحت الشجره اهه 

_____تصدق صح دا احنا ليلتنا عنب يلا بينا والجنينه فاضيه اهه ومحدش هياخد باله 

يا فرج الله دا انا تعبان اوي يا زميل 

.......خس انت عليها ولاغيها .وانا هقف هنا اراقب الجو لو حد جه هصفرلك .بس انجز 

____ماشي 

ويقترب احدهم من ليل ويضربها بقدميه ليوقظها 

......انتي يابت انتي بتعملي ايه هنا 

ليل .....مبعملش والله حاجه انا مستنيه اخويا نمت 

....... اخوكي ايه يا روح امك احنا الساعه ٢ بالليل 

انتي يابت هتسرحي بيا 

ليل .....ونبي يا عمو انا معملتش حاجه سبني انام هنا لحد الصبح  

..........صعبتي عليا .ماشي هسيبك تنامي لحد الصبح ..بس انجزي واقلعي هدومك 

ليل شعرت بالرعب وهو يخلع بنطلونه 

وبكت بصوت عالي وهي تقول ..ونبي يا عمو كدا عيب . 

....... عيب ايه ياروح امك انتي هتمثلي عليا .انجزي يلا لسه في زميلي بيراقب الجو متقلقيش .

ليل . حست ان مفيش امل انه يتركها غير الهروب واطلقت رجلها للرياح وهي تبكي بصوت عالي مرعوبه.لا تعلم اين تذهب ومتي ستتوقف كالفريسه كل املها .

ان تنجو من انياب الوحوش 

.تحري وتصرخ لعل احد يسمعها وينقذها .

.......وظل الشابان يطارداها حتي خرجت من الحديقه 

وهي تجري.في الشارع حافيه القدمين

 وقد خلت الشوارع من البشر .ولايوجد بها غير الكلاب الضاله 

.حتي ان وجدت احد الماره .تستوقفه وتستنجد به فكان يبتعد عنها 

.ولا يستمع لها .

 فقد خلت قلوبهم من الرحمه 

.وظلت ليل تمشي في الشوارع حتي وجدت مدخل عماره مظلم دخلت لتنام فيه وتكمل ليلتها عسي ان تشرق الشمس بالنور ويبدا يوم جديد تجد فيه ما يشفق عليها .وتستيقظ ليل علي صوت امراه  (انتي يابنت )

 وتفتح عينيها وتنظر الي الشارع من مدخل العماره لتكتشف انه طلع النهار واضاءت الشمس الشوارع

وامراه في الاربعينات جميله بملابس قصيره وتفوح منها رائحه العطور 

وتكلمها

المراه...انتي ايه ال نيمك هنا 

ليل ... كان في اتنين بيجروا ورايا واستخبيت هنا .معلش انااسفه 

المراه ..وسرقتي منهم ايه يا حراميه انا هطلبلك البوليس

ليل ...والله ما سرقت حاجه يا هانم

 .دول اتنين رجاله وكانوا عاوزين يقلعوني وقلتلهم كدا عيب وجريت 

المراه ..وانتي فين اهلك


ليل مليش غير اخويا ومراته مش عاوزاني وسبني في الجنينه ومشي 


المراه .طب يلاقومي امشي من هنا .ولو شوفتك تاني هطلبلك البوليس 

ليل ...حاضر ياهانم 

(وقامت ليل من علي الارض ومشيت بخطا بطيئه تنظرال الشارع وهو يمثل لها غابه لا تعرف الرحمه ..وان البشر تحولوا الي وحوش .وتوقفت ليل 

دون وعي .ورفضت قدميها ان تطيعها في الخروج 

المراه ...وقفتي ليه ...يلا امشي .غوري في داهيه

ليل .لا تتحرك وكانها تمثال ولم تلتفت اليها ..وهي تنظر الي الشارع وقد اشرقت به الشمس واصبح منيرا

..وتساقطت من عينها دموع رغما عنها دون ان ترمش 

.وسالت علي خدها .تعلن عن رفضها ان تخرج الي الدنيا الي حياه البشر 

المراه...تقترب منها وتنظر الي وجهها .وتقول

ايه مش عاوزه تخرجي للدنيا . للشمس للنور للناس 

ليل ... الشمس هتغيب ويجي الليل .والناس دي متعرفش الرحمه

 .رفضوا ياكلوني .وكانوا بيجروا ورايا عشان انا ضعيفه ومليش حد ..انا خايفه من كل حاجه ..ليه مرات اخويا تكرهني .ليه اخويا يسمع كلامها ويرميني ..ليه الناس عاوزه تنهش في لحمي 

ليه الدنيا تعمل معايا كدا 

انا بكرهه الدنيا والناس انا بكرهه حتي نفسي بكرهه ضعفي المراه...تنظر الي ليل .وقد بدت السعاده علي وجهها وتطلق ضحكات ترج مدخل العماره وليل تنظر اليها بتعجب 

المراه ...تعالي معايا يا ليل 

ليل ......هنروح فين ..وعرفتي اسمي منين 

المراه ...اول درس لازم تتعلميه .متساليش كل حاجه هاتعرفيها في اوانها ..ومهما شوفتي متخافيش 

..انتي المختاره



#ليل

#الثاني 


      بقلم ابراهيم الابيض 


ممكن تقوليلي طنط سومه

بس اسمي الحقيقي هتعرفيه بعدين 

.يلا بينا نطلع شقتي 

ليل ..مشيت وراها ودخلت معاها الشقه 

. شقه فخمه جدا 

 جميع الفرش من الحرير تابلوهات مذهبه علي الحوائط

 .افخم انواع السجاد كأنها قصر .

ليل الله .. شقتك حلوه اوي يا طنط ...

سومه ... وهي تبتسم .يلا عشان تاكلي..انتي مكلتيش من امبارح


 .هتدخلي المطبخ ال هناك دا تفتحي التلاجه هتلاقي ال نفسك فيه .

ليل ...جريت علي المطبخ فتحت تلاجه كبيره 

.مليانه جميع انواع الطعام ..والفواكهه 

اخرجت دجاجه مشويه وخرجت بها وضعتها علي السفره .. 


ليل ...مش هتاكلي معايا 

سومه ....قولنا ايه يا ليل منسالش .....

 كلي بس العضم تسبيه في الطبق 

ليل ..حاضر .

☠️.واتقضت ليل علي فريستها تلتهمها ☠️ .حتي انهت عليها ☠️


سومه. ..هتلاقي في الدولاب ال في قوضه النوم هدوم مقاسك والالوان ال بتحبيها


 ..خشي خدي ال انتي عاوزاه وخدي دش ونامي 

..وانا هروح الشغل ولما اجي هصحيكي 

ليل ..حاضر 

سومه ..بلاش تفتحي البلكونه 

ولا تفتحي الشباك 

ولو حد رن الجرس مترديش 

اكنك مش موجوده ياليل

 اتفقنا 

ليل ...انتي طيبه اوي يا طنط سومه ..اتفقنا 

وقامت ليل .دخلت الحمام 

وبتبص علي سومه من خرم


 الباب ..لاقتها بتاكل في عضم الفراخ بشراهه زي الحيوانات .!!


!نظرت لها ليل باستغراب 

وذهبت للاستحمام 

وعندما فرغت ذهبت لتنام 

.ونامت نوم عميق 

..واستيقظت علي صوت احدهم يصعد درجات السلم 

..وتوقف علي بعد خطوات من باب الشقه

 فذهبت لتعرف من القادم ..


فسمعت صوت انثي تقول 

____احسن حد ييجي ويشوفنا تبقي نصيبه 

الرجل .. مفيش حد بييجي هنا 

من سنين طويله .انا من المنطقه وعارف

 ..دي الموكنه بتاعتنا 

..اي واحد معاه مصلحه بييجي هنا 

يلا بقا واقترب منها ليقبلها 


البنت ... بس بقا 


ليل كانت تنظر من ثقب الباب وسمعت ما يقولون 

ولكنها سمعت صوت اقدام علي السلم 

ورات سومه وهيا تعبر امامهم وتنظر اليهم وتبتسم

 وهم في احضان بعضهم وتمر عليهم دون ان يروها 


فذهبت مسرعه الي السرير لتتظاهر بالنوم 


☠️وفتحت سومه الباب ودخلت

وتنادي علي ليل  ☠️


   

سومه ..ليل 

ليل ...نعم 

سومه ...بتعملي ايه 

ليل ..كنت نايمه 

سومه ... ممنوع تكدبي عليا عشان انا هعرف

 حتي لو انا مش هنا

 ..انا مفيش حاجه تستخبي عليا ابدا 

انتي كنتي ورا الباب وبتبصي من الخرم علي الراجل والست ال برا 

صح  لا غلط 


ليل ...صح 

سومه...وكنتي بتفكري تعملي اي صوت عشان تمنعيهم 


صح ولا غلط 

ليل ...صح 

سومه...ليه عاوزه تمنعيهم 


ليل ... عشان كدا عيب وحرام


سومه...انتي  قولتيلي انك بتكرهي البشر 

..وبتخافي منهم  ولا بتحبيهم 

ليل ....بكرهم 


سومه ...تبقي تسبيهم يعملوا الحرام عشان يتحرقوا في  الجحيم 


صح ولا غلط 


ليل ...صح 

سومه ...برافوا عليكي ياليل 

ليل ....عاوزه اسالك سؤال 


سومه...قولي 

ليل ...ازاي هما مشفوكيش وانتي قدامهم .

سومه .. تضحك ضحكه عاليه ترج المكان

 .. وسكتت فجأه .

وتنظر في عين ليل . عشان انا مش عاوزاهم يشفوني

 .وانتي كمان لو مش عاوزه حد يشوفك .هعلمك ازاي

 

وتقترب من ليل وتنظر في عينيها بعيون مرعبه

 .وصوت خشن 


سومه .... احنا لازم ننتقم من البشر كلهم ياليل

 لازم يتحرقوا في الجحيم.


صح ولا غلط 

ليل .وقد دب الخوف في قلبها 

..صح يا طنط سومه


برافوا ياليل


ليل ....انا عاوزه محدش يشوفني زيك 

سومه ... احفظي الكلمتين دول كويس ياليل

 ...كل حاجه عاوزاها ممكن تتحقق

 ..بس كل حاجه وليها تمن 


ليل ....وايه التمن ياطنط 

سومه....وهيا تنظر في عينيها 


☠️☠️بقلم ابراهيم الابيض ☠️


..روح هتقدميها قربان ل عزازيل 

هتقدري ..

ليل .وهيا تنظر في عيون سومه..هقدر 

سومه ... تبتسم وتضحك بصوت عالي كالشيطان 


ليهم حق يختاروكي ياليل 


جواكي شيطانه 

ليل ....مين ال اختاروني


 واختاروني لايه 

سومه ...هتعرفي كل حاجه في ميعادها 

دلوقتي... لازم نقدمك لعزازيل 

.وتطلبي منه انك تختفي في الوقت ال تختاريه 


ليل ..مين عزازيل 


سومه.... كبير الملائكه


بس اتغضب عليه عشان بيكرهه البشر زينا بالضبط

وكمان هيخليكي تؤمريهم 

وينفذوا اوامرك


ليل ...ينفذوا اوامري انا 

سومه ..ايوااا ..انتي


ليل ...امتي هقابلوا

سومه ..... لما الراجل والست ال بره يخلصوا معصيه 


 ويمشوا ..هتفتحي الباب

 هتلاقي  تلاته اصحابي هما جايين عشانك

 هيقدموكي لعزازيل


ليل ...مين اصحابك دول 

سومه ..ملوك وابناءه 


ليل ... ملائكه

سومه..هو الملاك هيخلف ايه يا ليل .

.ملاك زيه بس هما زيه بيكرهه

 البشر

 وبينتقموا منهم عشان البشر اذوهم

 زي ما ٱزوكي بالظبط .

 مش انتي عاوزه تنتقمي منهم ياليل 

ليل ...ايوا عاوزه انتقم من مرات اخويا . حرقتني وجوعتني 


.ورمتني للبشر في الشارع

 

سومه .وهيا بتضحك دي حاجه سهله خالص



#ليل

#الثالث


     بقلم ابراهيم الابيض 


سومه .البشر ال بره مشيوا ياليل 

.روحي افتحي الباب

ليل ...(راحت فتحت الباب 

دخلوا ٣ رجال  مش باين حاجه من ملامحهم . كل واحد لابس بلطوا اسود طويل بزعبوط مداري شكلهم. دخلوا من غير كلام )


سومه اعرفك باخواتي 

ملوك قبائل الجان 

(يرجي عدم نطق الاسماء )

☠️ساروخ ☠️ الابن الاكبر لعزازيل وبيحضر لما يكون الانسان عريان ويقرا عزيمته ويلبي له كل طلباته


☠️دنهش ☠️وهو اقوي اولاد عزازيل ولونه اسود وفي يده الشمال صليب 


☠️زيتون ☠️ وهو يحضر في الحمام علي هيئه قط اسود وتوشوشيه بكل طلباتك ويلبيها 


وانا .اسمي الحقيقي .. ☠️سموم  ☠️وبحضر علي هيئه بشر والبي كل طلبات البشر واغويهم بالجنس المحرم 

☠️ودب الرعب في قلب ليل .

وجحظت عيناها.وكادت ان يغمي عليها .

فوضع دهنش يده السوداء علي راسها واخذ يتتم بكلمات غير مفهومه

 واستعادت ليل وعيها 


سموم ... انتي خايفه ياليل 


ليل ...وقد خشن صوتها دلوقتي لا .

سموم ..تمام ومسكوا ايديهم بيد بعضهم ومعهم ليل ..وهبت رياح عليهم اغمضت ليل عينها وفتحتها لتجد نفسها داخل كهف في الصحراء 


وهم ممسكين بيد بعض في دائره.وفي الوسط رسم بالدم نجمه خماسيه 

في كل ركن من اركانها راس قط اسود مقطوعه 


 والنجمه تحت تمثال للشيطان بقرون طويله

 وتشتعل النار من تحته وتخرج من عينيه  من المكان رائحه بخور كريهه

 .وامسكت سموم بيد ليل وأخذتها في وسط الدائره 


واخرجت خنجر مكتوب عليه طلاسم ونظرت ليل لتحد قطتين سود وقد استسلما للذبح 

.فوضعت سموم الخنجر علي رقبه احدهما وذبحته 

.وشاورت ل ليل ان تخلع كل ملابسها 


واطاعت ليل اوامرها دون اعتراض 

.. وأخذت سموم ترسم بدم القطه علي جسد ليل طلاسم ودوائر


 وحروف بداخلها وهي تتم بكلمات غير مفهومه 

ونامت ليل في وسط الدائره وجهها ملطخ كله بالدماء .


واشتعلت النجمه فجأه واخذوا الجان الاربعه يقراوا تعويذه تقديم القربان وتتويج ليل ملكه

☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️

وبدأو يقولوا جميعا في صوت واحد ☠️☠️


بدريشيشا ..بدريشيشا.

لقد ابرم عقد ابدي معنا 

ابرم ٱشور اتفاقا معنا 

وكل ابناء إيل

والمجمع العظيم لكل الالهه

من عهد السماء والأرض 

مع عهد حورون صاحب الاقوال الصحيحه 

ومحظياته السبع 

وزوجات بعل قدش الثمانيه

مكتوب حول الصور وفيما بينها .

يا ايها المحلقين 

.من الغرفه المظلمه تموت

الان الان شياطين الليل

تتوج ليل ملكه عليكم بامر الملوك .وقدرتها عليكم 

وبحق الطلسم الاعظم 

العجل العجل 

وبحق ابيكم الرجيم 

الساعه الساعه

☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️

ويشتعل تمثال الشيطان وتشتعل النجمه الخماسيه 

وتخرج ليل من وسط النار 

وقد اصبحت شابه

 وعلي راسها تاج الملوك..وعيناها حمراء بلون الدم 

ويسجد لها ملوك الجان

وتشير ليل بيديها في شكل دائره فتهب رياح عليهم لتأخذهم الشقه التي كانت تعيش فيها هي وسموم ويختفوا ملوك الجان وتبقي سموم وليل 

وقد اصبحت شابه جميله جدا 

سموم ...  مين اول قربان

هتقدميه للشيطان يا ليل 

ليل ..(وهي تبتسم .وقد احمرت عيناها وخشن صوتها ) 

سعاد مرات اخويا

 . وطبعا اخويا معاها

☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️

☠️ينتقل المشهد والاحداث الي شقه سعاد واخوها حسن ☠️

(المشهد ..حسن وسعاد نايمين في حجره النوم

 وسعاد بتتقلب وتحضن زوجها 

.وهيا مغمضه

 .وتشعر بماده لزجه علي يديها

.وتفتح عينها 

.لتجد حسن مذبوح 

حتي فصلت رأسه عن جسمه والدماء تخرج من عينيه الجاحظه وتخرج من فمه المفتوح

 وتسيل علي السرير وكانه مات من الرعب .

 تنظر سعاد الي زوجها وقد اتسعت عيناها 

من الذهول فهي لاتصدق ماتراه 

.وتنظر ال يديها التي غرقت بالدماء

 والدماء تسيل بغزاره من علي السرير الي الارضيه

 .تجمدت من الخوف.

 فهي لاتستطيع ان تصرخ

 .او تتحرك او حتي تحرك جسدها

..تاخذ انفاسها بصعوبه 

.وتجمع قوتها .وتطلق صرخات..وهي تنظر الي الجثه بذهول 

تصرخ برعب وهستريا .

وهي تنهج 

ويفتح الباب فجأه وتسمع صوت القادم وقد اتي مسرعا .


-----مالك يا سعاد في ايه 

ويجري عليها وهي تصرخ

 ويأخذها بحضنه 

.ويقول 

----- في ايه يا ياحبيبتي بتصرخي ليه 

وتنظر اليه سعاد .اذ هو حسن


 زوجها .فلا تصدق ما تراه وتنظر بجانبها في السرير الي الجثه المذبوحه 

فلا تراها وقد اختفت .

فيمتلكها الرعب اكثر .

وتستمر في الصراخ وهي تدفعه بيديها 

.ظن منها بان الجثه قد دبت فيها الحياه .

حسن .وهو يحاول ان يحتضنها وهيا تدفعه بكل قوتها 

حسن ..اهدي يا سعاد اهدي  ..مالك بس في ايه 

سعاد .وهيا تستعيد وعيها شيئا فشيئا...وبكلمات تخرج بصعوبه. 

سعاد ...انت كنت مدبوح هنا دلوقتي 

حسن... مدبوح ازاي بس 

انا كنت في الحمام وسيبك نايمه ....اهدي بس دا كابوس .

سعاد ..لا انا كنت صاحيه والدم مغرق ايدي

 .(وتنظر الي يديها ولا تجد شيئا .)

حسن ...اهدي بيتهيالك يا حبيبتي انا اهوه قدامك

واخذها بين احضانه حتي هدأت.

حسن... يلا يا قلبي ..خشي خدي دش وصلي ع النبي 

سعاد ...عليه الصلاه والسلام .

..حاجه غريبه يا حسن زي ما يكون حقيقه


(تاني يوم سعاد في المطبخ .بيرن جرس الباب

 .تفتح سعاد .تلاقي حسن. جاي من الشغل)

سعاد ..اهلا حبيبي

حسن ..هموت من الجوع عامله اكل ايه

سعاد... الاكله ال بتحبها 

حسن ..اي واحده فيهم .

سعاد ..خش المطبخ وشوف

حسن..دخل المطبخ سعاد في الصاله ...سعاد بتسمع صوت حسن بيصرخ باعلي صوته 

.. بتجري علي المطبخ بيقابلها حسن مولع 

النار ماسكه في جسمه كله مفيش حته منها باينه وبيجري في الشقه .سعاد قلبها هيقف من الخوف .مش عارفه تعمل ايه .حسن في الصاله وشه بيدوب من النار ويقع لحمه ع الارض مولع .سعاد بتلزق في الحيطه من الرعب .خايفه للنار تمسك فيها ..النار مسكت في الستاير . الشقه كلها بتولع وحسن النار كلته ووقع جثه  مشتعله ع الارض 

سعاد ..مش عارفه تخرج من باب الشقه النار في كل مكان .وقعت مغمي عليها



#ليل

#الرابع

        بقلم ابراهيم الابيض 


بتفوق سعاد من الغيبوبه 

علي ايد بتهزها 

.وبتخبط علي خدودها 

------سعاد .....سعاد .....سعاد 

سعاد بتفتح عنيها .

.وبتشهق من الرعب 

شافت حسن هو ال بيفوقها 

...وبتصرخ .. باعلي صوتها ..الناااار 

وبتبص ع الشقه مفيش اي اثر للنار وحسن قدامها سليم 

حسن ...مالك .في ايه نار ايه بس 


سعاد ....انت كنت مولع والنار في الشقه كلها 

.وانا كنت هتحرق 

واختك ...ليل .كانت ماشيه في وسط النار مولعه 


وعنيها حمرااا زي الدم وكانت ماشيه عادي وبتبصلي وتقرب عايزه تحرقني

حسن.. با ستغراب ..نار ايه بس ...وليل ايه ... انا دخلت المطبخ طلغت لقيتك واقعه علي الارض مغمي عليكي ومفيش اي حاجه من كل بتقوليه داااا


سعاد...لا مش ممكن يا حسن انا المره دي متاكده 

انا مش مجنونه 

...انا مش مجنونه .

 النار كانت هتحرقني .

...وتصرخ من الرعب 

حسن ...اهدي .بس انا هشوف حل للموضوع دا 


اهدي يا سعاد ...

سعاد ....اهدي ...اهدي 

هو انا مجنونه قدامك بقولك النار في كل مكان 

حسن ...قومي بس وهنروح لدكتور نشوف في ايه ...

سعاد ...دكتور ايه 

.انا مش مجنونه..

انا مش مجنونه 

وتصرخ من الفزع والرعب

☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️


☠️☠️☠️مشهد اخر .

ليل تجلس علي كرسي من نار .وامامها ملوك الجان في شكل نص دائره ☠️☠️☠️

بزي واحد بالطو طويل بغطاء للراس

 لا تظهر ملامحهم تحته .. 

ينظرون الي الارض ولا تري من وجوههم الا الظلام 

سموم ..تتقدم وتكلم الملكه 

سموم ...اوامرك 

ليل ....  بصوت كالرعد وعيون حمراء  

 الفساد في الارض 

الزنا في كل مكان 

..بجميع انواعه

شرب الخمر في الشوارع 

القتل . وسفك الدماء 

الكنوز ال تحت الارض والراصدين عليها


قبيله بني القماقم  وينحني لها احد ملوك الجان 

تخرج ..

ويتبني في كل مكان في البلد . محلات لبيع الخمور 

عاوزه الخمر تبقي ارخص من الميه 


الزنا ..قبيله الشماشقه الغاوون 

وينحني لها احد ملوك الجان 

توسوس بالزنا بين الاخت واخته .

.والام وابنها .

. والذكور بالذكور .

..والاناث بالاناث ..

الدم .... قبيله بني غيلان 

وينحني لها احد ملوك الجان . توسوس بالانتحار

وقتل اولاد الزنا

 .ورميهم في المزابل .

سموم هتساعد كل قبيله منكم ..

عايزه الكفر .ف كل مكان 


عايزه  اباده للبشر  

وال متقدروش عليه .

سموم .هتصيبه بسحر الجنون ..


وينحنوا جميعا للملكه

☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️


المشهد.(حسن يجلس مع ام زوجته بعد ماشرح لها حالتها 

وما تراه من أوهام)

حسن ...بقيت حالتها صعبه يا حماتي

 .مش عارف اعمل ايه 

حماته ...دي اكيد يابني حد عملها عمل .لا لا انا لازم اروح اشوف

 بنتي فيها ايه 

.. او اكيد أنت ال تعبت نفسيه البنت . 

حسن انا ايه بس ياحماتي انتي عارفه اتا بحبها قد ايه وبنفذ كل طلبتها 

حماته ..هنشوف ياحسن..

قوم يلا نروحلها .

حبيبتي يا بنتي 


☠️ حسن وحماته راحو عنده الشقه ..سعاد كانت نايمه امها دخلت عليها قوضه النوم بتصحيها


☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️ 

امها ... سعاد ... سعاد 

(سعاد بتفتح عنيها .بتشوف امها )

ماما ..

.وتترمي في حضنها

وتبكي 

امها ..مالك يابنتي في ايه .

..اخرج بره يا حسن خليني مع بنتي شويه 

حسن .. حاضر انا هخش اخد دش .

وانزل ورايا مشوار..

وخرج وقفل باب قوضه النوم عليهم 

امها ...ايه يا سعاد في ايه 

ومال وشك اصفر ليه كدا وتحت عنيكي اسود 

سعاد ..مش عارفه انام يا ماما يدوب ساعه كل يوم بالعافيه 

.يدوب اغمض عنيا ولاقي الزفت ال اسمها ليل .

تجيلي في الحلم عباره عن كتله نار 

.وعنيها حمرا زي الدم وتقرب مني عاوزه تموتني 

.وانا اصرخ واجري مش واقوم من النوم مفزوعه 

..وبيتهيالي حجات غريبه مره حسن راسه مقطوعه ونايم جنبي ومره مولع وبيجري في الشقه انا خايفه اوي يا ماما متسبتيش 

امها..ليل .هيا البت دي مش رميتوها في الشارع .


اكيد ماتت ودي روحها بطاردك عاوزه تنتقم منك 

علي العموم سهله 

...انا هجيب شيخ يخلص القصه دي .متخافيش .

(سعاد تبكي وتترمي في حضن امها )

(حسن دخل الحمام قلع هدومه علقهم ..اخد دش .

وغير ملابسه ..داخل الحمام ..واستعد للخروج .

وبيفتح باب الحمام عشان يخرج . وخرج بس ملقاش نفسه في الصاله بص حواليه لقي نفسه جوه الحمام تاني .

قعد يبص حواليه بذهول

 ..ايه دا .ازاي ..وبص علي اكره الباب وجري يفتحها ويخرج .

وفتح الباب وخرج .

وبيبص حواليه لاقي نفسه جوه الحمام تاني 

.. بيلف حواليه بجنون .

مش مصدق ال شايفه.. 

ويجري مره اخري علي الباب ويفتحه ويخرج 

ويجد نفسه داخل الحمام مره اخري 

..ويحاول الخروج عده مرات وبجد نفسه داخل الحمام .. ويصرخ بهستريا 

. سعاااااد 

الحقوني ..انا محبوس في الحمام ... سعاااااد ..ويبكي من الرعب...

☠️ هذا نوع من الجن يسمي البناؤون .وهم يبنون اسوار حول الضحيه وتأخذهم في بعد اخر 

..فتره من الزمن .ومن يتعرض لهذه الحاله .لا يحاول الصراخ .ولا ينظر وراءه ابدا .ويقوم بخلع ملابسه ولبسها بالمقلوب .وينتظر  عده ساعات او ايام ويمكن سنين ☠️

حسن.. يصرخ بهستريا ..سعاااااد ....يا حماااااتي الحقوووووني 

ويبكي  وقد انهار 

.وهو يحاول.عده مرات ان يخرج ويفتح الباب ليجد نفسه داخل الحمام كل مره 

ويقع علي الارض يبكي 

.ويسمع صدي صوت 

يخرج من تحت الارض ..


ونبي يا خويا ...متسبتيش في الشارع ..خدني معاك .انا بسمع كلام مراتك 

ومبكلش غير رغيف واحد في اليوم ..خدني معاك وانا مش هاكل ختي الرغيف ..

وينظر حوله.ويتذكر ما فعله باخته الصغيره ...ويبكي بقهر ...

ليل .. حقك عليا سامحيني ياليل ....غصب عني ...بحبها ..اااااه ويبكي وتنزل الدموع منه بغزاره 

.دموع ندم ..وخوف ..ويسمع صوت ضحكات ليل ترج الحمام ...وهو مرعوب ويتلفت حوله ..ويقول 

سامحيني ياليل ..عاوز اخرج من هنااا ..ياليل ...ياليل



#ليل

   #الخامس


        بقلم ابراهيم الابيض


(ويتذكر حسن .تليفونه ويخرجه من ملابسه ويحاول) الاتصال .بزوجته 

ويسمع رنين الهاتف 

..وترد زوجته عليه..

سعاد..الو 

حسن ... سعاد الحقيني يا سعاد 


سعاد...في ايه ياحسن مالك 


حسن..انا محبوس في الحمام عاوز اخرج مش عارف 


سعاد...الحمام ...طيب انا جايا افتحلك

 .ومالك خايف ليه كدا 

حسن...مفيش .

.تعالي بسرعه 

سعاد... حاضر

(وتذهب سعاد الي الحمام لتجد الباب مغلق وتحاول ان تفتح اكره الباب ولكن الباب لايفتح ..)


وترد عليه في. التلفون 


سعاد..ايوه ياحسن 


..الباب مقفول مش عاوز يفتح 


حسن ..اكسريه باي حاجه

 ..خرجيني من هنااااا

سعاد..حاضر 

(وتحاول سعاد ان تكسر الباب ولا تستطيع .وتساعدها امها ولكن  لا يستطيعون ان يكسروه ..)


.

سعاد في التليفون ...يا حسن اكسروا من جوه 

.حاول معانا ..

حسن ..حاولت كتير مقدرتش ..

 

تنظر سعاد الي التليفون

 وتتذكر انها قريبه من زوجها 


.وانها لو تكلمت معه  عبر الباب لسمعها ..وتغلق الخط وتكلمه من الخارج 


سعاد.. حسن. حاول معانا 


(ولكن حسن لايجيب ولا تسمع له صوت ..وكانه غير موجود .)


.. وتنظر الي الباب 

باستغراب .

.. وتجلس علي الارض 

وتنظر من تحت باب الحمام .

..فلا تجد زوجها به 

.. وتقوم وتتصل به 

....وامها تنظر الي الموقف بذهول...


سعاد ...ياحسن انت فين


حسن...في الزفت الحمام 


سعاد...انت مش جوه

 ..انا بصيت من تحت الباب ملقتكش ..


حسن...وانا مش سامع انك بره 

ولا سامع انك بتحاولي تكسريه 

..وينام علي الارض وينظر من تحت الباب ولا يري احد


 ..الا نفس الحمام بالضبط ال هو فيه 

حسن ...وانا بصيت من تحت الباب  انتي مش بره 

طلعيني من هناااا .

.ويصرخ 

... ويسمع صوت ضحكات ليل من حوله .. من كل مكان .يكاد يتوقف قلبه من الرعب والفزع 


☠️بقلم ابراهيم الابيض ☠️☠️


حسن ..يصرخ بهستريا 


طلعيني من هناااا 

..انتي السبب .يا سعاد 

....يارتني ما سمعت كلامك .

..ليل .بتنتقم مني 

..خرجيني من هنااااا


سعاد. ...الحقيني يا ماما هنعمل ايه 

امها ....بخوف .. هاتي التليفون 


..انا هجيب شيخ يخرجنا من ال احنا فيه دا 


ومسكت التلفون ...


امها ..الو ايوه يا سيخ عتمان 

..انا ام سعاد 

الشيخ ...خير يا ام سعاد

عاوزاك تيجي حالا 

..وهديك ال انت عاوزه جوز بنتي محبوس في الحمام مش عارفين نخرجه 


الشيخ ...متقلقيش دي حاجه بسيطه 

..هاتي العنوان 

ام  سعاد .اديتو العنوان 


☠️☠️ بقلم ابراهيم الابيض ☠️


بعد نص ساعه ..الباب بيخبط.

.جريت ام سعاد تفتح الباب .


 وسعاد دخلت قوضه النوم تلبس هدوم 

 كانت لابسه لبس النوم 


دخل الشيخ الشقه ..


خير يا ام سعاد 

..متخفيش .

.وتوجه للحمام ..ونظر لام سعاد


الشيخ ..ال جوه دا اذي جن 

.وهو بيعاقبه 

. وانا هطلعه 

.بس متنسيش حلوتي ذياده شويه 


ام سعاد ..هديك ال انت عاوزه

 ..بس طلعه

الشيخ ..روحي هتيلي طبق ابيض


 وحطي فيه ميه ....

ام سعاد ..حاضر 


راحت جابت الطبق الشيخ قعد قدام باب الحمام 


وحط الطبق قدامه 

..وقعد يقول كلام بصوت واطي مش مفهوم

 . الميه ال في الطبق بقا لونها اسود 

..وعيون الشيخ بقت بيضا 

...وقعد يشهق ويكتم انفاسه


 ويقول كلام بصوت واطي

 .. ام سعاد واقفه وراه تنظر له برعب

 .وتبعد عنه خطوه فاخري من الخوف 

ودخلت حجره النوم عند بنتها واغلقتها عليهم 


..استمر الشيخ عشر دقايق

يتمتم .بتعاويذه ..


واخرج .غراب من شنطه كان يحملها معه 

..وقام بذبحه دون اي يذكر اسم الله عليه 

..وصفي دمه علي الماء في الطبق

فكان يحضر الملك زيتون 

وهو احد ملوك الجان ويحضر في الحمامات.

ويظهر علي صوره قط اسود ..

وظهر قط اسود كبير الحجم 

..واخذ الشيخ عتمان يوشوسه بما يريد 


واختفي القط .

.وقام الشيخ عتمان ورش الماء علي الباب من الخارج 

وندهه لام سعاد


ام . سعاد..خير يا شيخ عتمان 


الشيخ ..الجان ال حبسه جوه

 ..ميقدرش يخرجه غير لما يستاذن مليكته 


هو راح يستاذنها 

.ادعي انها توافق 

..والا مش هتشوفوه تاني 


ام سعاد ..استرها يارب 


ويتقدم الشيخ للباب

 ويفتحه 

..ويفتح معه بكل سهوله

ويخرج حسن ويترمي علي الارض مغمي عليه 


ام سعاد ...الحمد لله


ام سعاد ..ياسعاد تعالي شيلي معايا جوزك 

وتخرج سعاد تجري علي حسن


وينظر لها الشيخ ..ويتملكه الرعب ويلملم اشياؤه

 .ويستعد للخروج بسرعه 


ام سعاد ..استني باشيخ لسه عاوزاك 

الشيخ ..وهو ينظر لسعاد 

عاوزه ايه 

ام سعاد ..بنتي بتشوف حجات وبتهيالها حجات مش موجوده 


وعاوزاك تشوف فيها  ايه 

وانا عنيا ليك 


الشيخ ..بنتك مغضوب عليها 

ومحكوم عليها بالموت 

وانا مش هقدر اساعدها 


ام سعاد..ينهار اسود موت ايه 

لا ...انا مش هسيبك تمشي من هنا 

غير لما تشوف البنت فيها ايه 


الشيخ ... لازم تتصالح مع ال اذتهم 


ممكن يقبلوا ..وممكن لا .وممكن نتأذي كلنا 


ام سعاد .. حاول بس ياشيخ 

ان شاء الله يقبلوا الصلح 


ويضع .الشيخ يده علي راس سعاد ويتمتم بتعاويذ

 .وتتصلب يداه

 وتجحظ عينه

 .ولايستطيع ان ياخذ انفاسه ..


ويحاول الهروب من الباب


وعندما يصل اليه يطير في الهواء ويقع علي الارض وينزف الدم من فمه وانفه

 ..ويقوم ويحاول الوصول الي الباب .ويطير في الهواء مره اخري ويصطدم بالحائط..

وتسيل الدماء علي الحائط ويلتصق عليها 

وقد اقترب من السقف ينزف الدماء من كل مكان . 

 .وتنفصل راسه عن جسده 

وتتناثر الدماء في كل مكان

 منظر مرعب .الدما ء غطت 

 سعاد وامها. .وهم ينظرون لبعضهم ويصرخون .


 وحسن مغمي عليه


☠️☠️ بقلم ابراهيم الابيض ☠️

ووقعت راسه امامهم

 تخرج منها الدماء كالنافوره .و هم يصرخون بكل قوتهم


 ويجرون الي الباب للهروب

☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️


المشهد

☠️ليل . قاعده علي العرش 

سوداء الوجه بعيون حمراء 

 وامامها الشيطانه سموم ☠️


ليل .. اوامري اتنفذت


سموم ...اتنفذت يا ملكه بس في مشاكل

ليل ...مشاكل ايه 

سموم ...شيوخ الجوامع مش قادرين عليهم .

ليل ...ليه 

سموم...ملناش سلطان عليهم يا ملكه القدير يحميهم .

احنا منقدرش نشوفهم اصلا 


ليل ... بصوت خشن وبغضب .نبقي نسلط عليهم شياطين الانس

 تقتلهم ياسموم 

سموم..اوامرك يا ملكه 

ليل... بعد ما يتقتلوا تبقي محضره .بشر من الكفره 

.ولابسين لبس شيوخ.

ويطلعوا المنابر 


لو قدرنا نوصل للمنابر نبقي حققنا


 هدفنا وكل البشر هيطعونا

 ..عايزاهم يحللوا الربا

 ...وبعدين يحللوا زواج المتعه 

...عايرزاهم يكفروا بكل ما انزل في الاسلام


سموم ..اوامرك يا ملكه 

وتشير لها ليل بالانصراف


☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️

المشهد .

النيابه بتحقق مع حسن وسعاد وامها .

وكيل النيابه لحسن

يعني انت عاوز تفهمني انك كنت محبوس في الحمام ساعه حدوث جريمه قتل الشيخ عتمان 


حسن لا  يا باشا .كنت محبوس.

والشيخ هو ال طلعني .

واغمي عليا بعدها وفوقت في المستشفي مشفتش حاجه 


وكيل النيابه ومين ال كان حبسك

 

حسن..معرفش يا باشا 

.انا كنت كل ما افتح الباب واخرج الاقي نفسي في الحمام تاني ..


وكيل النيابه ..متقول كلام معقول .يا حسن احسنلك


حسن ...اقول ايه بس ياباشا ..دا ال حصل


وكيل النيابه .بعد سماع اقوال الشهود والاطلاع 

علي تقرير البحث الجنائي

.قررنا مايلي

.يخلي سبيل  المتهم لتوافق اقواله مع شهود العيان وهو

حسن عبد العال محمد


ويتم حبس المتهمه زينب عبد الحميد السيد. اربعه ايام علي زمه التحقيق مع مراعاه التجديد .


 لحين الانتهاء من التحقيقات  


ويتم وضع .المتهمه .سعاد عبد الحميد احمد في مستشفي الامراض النفسيه والعصبية .

للكشف علي قواها العقليه .



#ليل

#السادس والاخير


            بقلم ابراهيم الابيض 


☠️المشهد .ليل جالسه علي العرش .وسموم اقف امامها منحنيه الراس ☠️


سموم ..نفذنا اوامرك يا ملكه 

...قتلنا الشيوخ واحتلينا المنابر ...

الخمور بقت في كل بيت 

الزنا في كل مكان

الربا ...بقي حلال 

ليل ..مش كفايه....عاوزه الزنا في الشوارع ..

عاوزه ازرع في النفس البشريه الدياثه  الزوج  يشوف زوجته او الابن يشوف امه بزنا في الشارع من غير ما يعترض 


تنزل فتوي  قتل اطفال الزنا حلال

 ..ويتقدموا قربان للشيطان .

عايزه فساد في الارض عظيم يا سموم 

سموم.. أوامر الملكه


☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️

سموم ...وبالنسبه لمرات اخوكي تحبي تموت ازاي 


ليل ...متنمش ....متنمش ابدا  ياسموم 

.ارسلي عليها الهواتف والخيالات .ينادوا باسمها

..وتشوفهم حواليها في كل دقيقه

 ... وهيا هتموت لوحدها بابشع طرق الموت


سموم ...تنحني لها ..اوامرك يا ملكه


             المشهد 

☠️سعاد..محجوزه في غرفه بمفردها ..بمستشفي الاراض النفسيه والعصبيه 

تنظر  في كل مكان برعب 

وتكلم نفسها ...

 ☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️

سعاد ...انتوا مين

 .....وتنظر علي جنبها اليمين 

..والشمال 

. و الي السقف 

.برعب شديد 

بجفون وعيون حمرا 

.وسواد تحت عينها وهزال شديد .

.عايزين مني ايه 

... سبوني في حالي بقاااا

 ..وتبكي بانهيار تام 

...وتحاول ان تغلق أذنها حتي لا تسمع الاصوات

 .من كل مكان  ...وتشد شعرها بهستريا 

..سيبوني ...عاوزين مني  اييييه 


اثنان من الدكاتره .ينظروا اليها من بعيد ..

الدكتور ....حاله غريبه ممرتش عليا قبل كداا 


يرد .عليه دكتور اخر ---- 

معتقدتش .دا مرض نفسي يا دكتور 

.دا اكيد مس من الجن 


....... العلم مفهوش مس يا دكتور ..هتكتب في تقريرك كدا .

..هتتوقف عن العمل .. 

______دي بقالها ١٥ يوم من غير متنام كدا جهازها العصبي كله هينهار 

.ومنعرفش ممكن تتحول لايه بعد كدا ..

دا حتي الاكل ..بنغذيها بالمحاليل بعد ما نكتفها 

.بتصرخ من اصوات بتسمعها 

..ومش عارفه عايزين منها ايه 

_____ اكتب في تقريرك يا دكتور .اوهام من. رويه وسماع اصوات 

..ادت الي انفصال عن الواقع .ورغبه في الانتحار

ولما نشوف هتوصل لحد فين 


ومشكله النوم هيا ال تقلق 

لو قعدت اكتر من كدا ..من تتحول لوحش


☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️

بعد عشره ايام

يتقدم حسن بطلب زياره خاصه بزوجته سعاد الي اداره مستشفي الامراض النفسيه والعصبيه

 .وتوافق الاداره علي الطلب .ويذهب حسن لرؤيه سعاد .بمفردها دون مراقبه المستشفي .

ولمده ساعه فقط 

☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️


ويدخل حسن علي زوجته 

الحجره .

حسن ... سعاد ..سعاد 

ازيك يا حبيبتي عامله ايه 


(تنظر له سعاد .بعيون حمراء وجفون سوداء .وهزال شديد

.فقد اتمت ٢٥ يوما بدون نوم 

ولا ترد عليه ..)


حسن ..مالك يا سعاد احكيلي عملوا فيكي ايه هنا

 ...لو حد اذاكي قوليلي 

وانا ارفع عليهم قضيه ..

سعاد ..تنظر اليه ولا ترد 

حسن ..يا سعاد طمنيني عليكي كلميني .


وتنظر له سعاد ..وتضحك بهستريا 

..بصوت يرج اركان الحجره 

..وبصوت ليل ..يهون عليك يا خويا تسيب اختك الصغيره في الشارع .وتضحك بسخريه 


ويتملك الرعب من قلب حسن وينظر الي سعاد  بفزع ..

وتقوم .سعاد فجاه..وتنقض عليه .كالوحش

 ..وتاكل باسنانها رقبته 

..وهو يقاومها في استغراب

 .وتخرج نافوره دماء من رقبته 

.بعد ما انتزعت سعاد قطعه لحم وقطعت الشريان الرئيسي المتصل بالقلب .من رقبته 


واخذت تاكل فيها بكل شراهه 

ويقع حسن علي الارض ويمسك رقبته محاولا ايقاف النزيف

 .ولكن دون جدوي .فقد اصابته في مقتل

.وبقي علي بعد خطوات من الموت ..وينتفض جسمه ويرتعش رعشه الموت بعد ما فقد كميه كبيره من الدماء 

.اغرقت الحجره ولونت ارضيتها بلون الدم 

ويفقد وعيه شيئا فشيئا


وسعاد .بعد ما اكلت قطعه اللحم من رقبته .والدماء تمليء فمها .وتسيل علي ملابسها .

وبدت كالوحش 

انقضت .عليه وشقت بطنه بأظافرها 

..واخرجت احشاؤه كالدبيحه .. واستمرت تاكل فيها ..بمنظر مرعب لا يصدقه عقل

وبعد مرور ساعه

☠️☠️☠️☠️


دخل الامن .علي حجره الزياره.ووجدوا سعاد تأكل حسن بهذه الطريقه البشعه 

وقاموا بإطلاق النار عليها


☠️☠️

تجربه حقيقيه حدثت سنه ١٩٤٨

قام فريق من العلماء بجمع افراد محكوم عليهم بالاعدام .وتم وضعهم في حجره . وإطلاق غاز عليهم يمنعهم من النوم 

وبعد مرور ٢٥ يوما ..قاموا باكل بعضهم . ☠️☠️


وترتمي جثه سعاد بجانب جثه حسن ..وترج المكان صوت ضحكات ليل يسمعها رجال الامن وكل من شاهدوا الواقعه 


            المشهد 

☠️ليل .. تمشي في شوارع البلد ...هيا وسموم ومن وراءهم ملوك الجان 

وهم يشاهدون علي جوانب الطريق في الشوارع . حالات زنا.

وقد اكتفا الرجال بالرجال 

والنساء بالنساء .في كل مكان زنا جهرا في الطرقات .

وزجاجات الخمر ملقاه في كل مكان 

وقتل اطفال زنا حديث الولاده 

.والقاء جثثهم في المزابل

 ..وتمر ليل وتري كل هذا ..

وهي سعيده 

فقد انتصرت .علي البشر


واخرجتهم من دينهم .واصبحوا من الملعونيين 

وتغيم السماء فجاه.وتهب رياح ساخنه .ترفع الناس من علي الارض من قوتها 

وتتركهم ليرتطموا بالارض وقد انفجرت أجسادهم ..

صراخ في كل مكان ..الكل يجري. . المباني تقع عليهم ومن شده الرياح . الكل في زعر 

وتنزل نار من السماء تحصد ارواح ماتبقي منهم 

ويجرون في الشوارع مشتعليين . وأحاطت النار ب ليل وملوك الجان في دائره

.واشتعلت فيهم النار 

وهم يصرخون الكل يهرب 

 من العذاب والموت

لكن دون جدوي.النار تتبعهمفي كل مكان 

تحصد ارواحهم


وتهدأ الرياح

 وتنطفا النيران

 وقد تحولت ليل وملوك الجان الي رماد 

ومات كل من اتبع هواه


بسم الله الرحمن الرحيم

وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا﴾

صدق الله العظيم


تمت بحمد الله






تعليقات

التنقل السريع