رواية حكاية زهرة الفصل الاول1 بقلم شيماء منير (حصريه وجديده في مدونة موسوعة القصص والروايات)
رواية حكاية زهرة الفصل الاول1 بقلم شيماء منير (حصريه وجديده في مدونة موسوعة القصص والروايات)
لفصل الاول
في إحدى الفلل الكبيره وهي فيلا مصطفى المنشاوي
يمشي هو بسرعه كبيره يعتلي ووجه الغضب وهو يتجه الى غرفة ابنه مازن
تتحرك زوجته جيهان بسرعه وهي تحاول اللحاق به
جيهان :اهدا بس يامصطفى اكيد في حاجه خليته يعمل كده
مصطفي وكأنه لم يسمعها اتجه الى الغرفه وفتح الباب على مصرعيه
مصطفى بغضب وهو ينظر الى ابنه وه نائم و يرتدي بوكسر وعاري الصدري
مصطفى بغضب وصوت عالى وكماان جيلك نفس تنام بعد عملتك السوده دي
في الوقت دا مازن قام من النوم وفتح عيونه وقعد على السىرير وبصلهم بتساؤل
مازن بصوت مشحرج من اثر النوم في ايه؟؟
اقترب منه مصطفى بغضب ويريد ان ينقض عليه انقضاض الاسد على فريسته
وقتها مازن قام من مكانه ووقف على الارض
مصطفى بغضب هو يعني انت مش عارف في ايه؟؟
جيهان ووقفت قدام مازن
جيهان وهي تحاول تهدئة زوجها
جيهان:مصطفى اسمع منه الاول قبل اي حاجه
مصطفى بغضب :اسكتي بقا شويه اسمع ايه الواد اللي ابنك ضربه في المستشفى بين الحياه والموت
جيهان ودورت وشها وبصت بعتاب لمازن اللي كان واقف ببرود ولا كأن في شئ
وقتها دخل حسام ودا ابنهم الاكبر واخو مازن واللي تقريبا صحي من النوم على الصوت
حسام :صباح الخير.. مالكم في حاجه؟
مصطفى بغضب خيير هو احنا هنشوف من وش اخوك خير ابدا
حسام:ليه بس يابابا ايه اللي حصل؟؟
مصطفى:البيه اخوك ضارب بن سعد علوان والواد بين الحياه والموت في المستشفى
حسام بصدمه:دا حصل يامازن؟؟؟ ليه عملت كده
مازن ببرود دا واد مش متربي ولسانه طويل وكان لازم اعلمه الادب
حسام ز وفتح عينه بصدمه كان متخيل اخوه هينكر
في الوقت دا مصطفى كان قرب منه وكان هيضربه بس حسام وقف بينهم وقدر يبعد مصطفى عن مازن
جيهان وقفت في جمب وكانت بتعيط
مصطفى اتكلم من بين غضبه على فكره سعد مكلمني الصبح وقايل لو ابنه جراله حاجه مش هيسيبك وعلى الله يموتك عشان ارتاح منك بقا ومن مشاكلك
حسام محاولا تهديئة والده متقلقش يابابا انا هروح المستشفى واخلص كل حاجه اطمن على الواد وهتكلم مع سعد علوان اهدى بس انت متتعصبش
مصطفى من بين انفاسه المتلاهثه:اهدا !!انت عايزني اهدا انت عارف الواد دا بيعمل فينا ايه دلوقت دا اللي انا ببنيه طول عمري هيضيعه في غمضة عين
حساام وهو يقرب منه اهدا بس يابابا
جيهان وقربت منه بقلق اهدا يامصطفى قلبك هتتعب مننا
مصطفى بضيق انتي تسكتي خالص دي اخرة دفاعك عنه
ثم وجه كلامه لحسام :حسام تروح المستشفى وتجيلي بعدها على الشركه
حسام:حاضر يابابا متقلقش انت بالموضوع دا
مصطفى خرج وخرجت جيهان وراه توصله
مازن وقعد على السرير و اخد سيجاره من علبة السجاير اللي موجوده جنبه
حسام وقعد جنبه
حسام واتنهد بتعب انت مش هتعقل بقا وتكبر انت بقا عندك ٢٦ سنه
مازن وهو يخرج الدخان من فمه ووبرود قال هو انت شايفني اهبل وبشد في شعري قدامك
حسام بضيق من بروده:انت شايف اللي انت عملته دا صح الواد دا لو مات مش هيحصل كويس
مازن واطفا السيجاره ووضعها في منفضة السجائر
مازن :متخافش مش هيموت انا عارف انا ضاربه فين
حسام وابتسم بسخريه من بين عصيبته انت بتتكلم على الامر انه حاجه عاديه ومش اول مره تعملها ..بجد انا عايز اعرف انت ليه ضربته كده لدرجة وصلته للمستشفى
مازن بضيق:خفيف قولتلك لسانه طويل وشتمني وكمان شتمني با امي ومش بس كده وكسرلي العربيه...هو اللي جابه لنفسه بعد كده اما يشوفني هيبوصلي بحساب
مازن وفرد نفسه على السرير اقفل بقا النور والباب وراك ومحدش يصحني ولا على غداء ولا غيره
حسام بصدمه وفتح عيونه بجد انت هتنام!!! حرام عليك ياشيخ ابوك مريض قلب ومش حمل كل فتره مشكله قبل كده متخانق مع امين شرطه وبعدها..
قاطعه مازن بحده بقولك ايه انا دماغي مش مستحمل وطلعوا نفسكم من الموضوع وسبوني مني ليه وابوه اللي متصل دا يجيلي يكلمني كده راجل لراجل وانا اعرفه قيمة نفسك
مازن وحط الغطاء على دماغه اقفل الباب وراك
حسام ولاقى الكلام مش جايب معه نتيجه طلع فعلا من الاوضه وقفل الباب ونزل تحت لاقى والدته قاعده لوحدها....
______________________________________
في مكان اخر وهو احدى الشقق
كانت تلبس وتستعد للنزول الى الجامعه
مريم:عايزه حاجه ياماما انا نازله
سوزي:لا ياحبيبتي خودي بالك من نفسك واما تخلصي رني على عمر يجي ياخدك
مريم:ياماما لو عنده شغل انا ممكن اجي بتاكسي وخلاص
سوزي:انتي عارفه اخوكي مش هيرضى انك تيجي في تاكسي بيخاف عليكي دا لو يقدر يجي دلوقت يوصلك ويرجع الشركه هيعملها
ابتسمت مريم بحب في تعلم حب اخيها لها وخوفه عليها
مريم:تمام..طيب انا همشي بقا عشان متأخرش
وخرجت على جامعتها
_____________________________
في إحدى الكافيهات
كانت تتحرك بين الزبائن ووتضع المشاريب كانت تشعر بالدور قليلا وعدم التركيز
اقتربت منها صديقتها وتدعى هاله
هاله:زهره انتي شكلك مش مركز ارتاحي انتي جمب جنا وانا هكمل مكانك
نظرت زهره الى ابنتها النائمه على احد المقاعد ويبدو عليها وجهها التعب هي لاتسطيع ان تذهب بها الي احدى الدكاتره فالنقود التي كانت معها اشترت بها بعض العلاج من إحدى الصيدليات
تحدثت وهي تحاول كبت دموعها وتمنعهم من النزول اصل انا منمتش امبارح كويس جنا كانت تعبانه خالص وسخونه على ما عرفت اخرج الصبح وجبتلها علاج
هاله:طيب ارتاحي شويه وانا هكمل مكانك
زهره باعتراض مش هينفع المدير لو شافنا هيعمل مشكله وانا مش ناقصه مشاكل وكفايه انه بيسمحلى انام هنا انا وبنتي بالليل بدل ما ننام في الشارع
هاله :بس انتي..
قاطعتها زهره خلاص بقا ياهاله يلا نشوف شغلنا مش عايزه اعملك مشاكل
وكل واحده راحت على شغلها
______________________
حسام:بابا مشي ياماما؟؟؟
جيهان:ايوه ياحبيبي مشي راح على الشركه ..اخوك عامل ايه؟
حسام بسخريه اخويا كويس ومزاجه حلو وهينام ولا كإن في حاجه
جيهان:اكيد لانه مش غلطان
حسام بضيق خفيف ياماما بوصي للموضوع من كل جهاته الولد غلط فيه وشتمه تمام غلط ..بس مش لدرجة يضربه لحد مايوصله لحالته دي
جيهان:خلاص حل الموضوع ياحسام عشان خاطري
حسام بضيق اللي انتي خايفه عليه دا بيقول طلعو نفسكم من الموضوع ..بس طبعا مش هقدر اسيبه انا هطلع على المستشفى واشوف ايه الموضوع
وخرج حسام من الفيلا واخد عربيته وراح للمستشفى
وهناك قابل سعد علوان
سعد:تعالي يابشمنهدس حسام وانا اوريك ابني مفيش في جسمه حته سليمه
حسام :ياسعد بيه ابنك غلط في اخويا ومش بس كده وكمان كسرله عربيته ودي بكذا مليون وانا متاكد ان اخويا مش هيضربه كده غير لما هو يعمله حاجه تضايقه وبعدين دا طايش شباب سواء ابنك غلط او اخويا اللي غلط نلم الموضوع واحنا ياسيدي تكاليف المستشفى علينا لحد مايخرج من هنا
وخرج من جيبه ورقه
حسام:ودا شيك ب١٠ مليون جنيه هديه مني لكم بس مش عايز لاحس ولاخبر
سعد واخد الشيك:ماشي دا ..على فكره انا هاخد الفل س بس عشان ابقا اعالج ابني بيها
حسام بسخريه اه ما انا عارف
ثم اكمل وهو يضيع ايده على كتفه المهم زي ما قولتلك لاحس ولاخبر
سعد:تمام متقلقش كله هيبقا تمام
___________________________________
نزل على الدرج
كان يرتدي قميص من اللون الابيض وبرموده من اللون الاسود
مازن وقرب من جيهان اللي كانت قاعده بتتكلم في الموبيل
جلس بالقرب منها
نهت مكالمتها بسرعه
ونظرت اليه بعتاب
جيهان:صحيت بدري يعني؟؟
مازن وعارف انها زعلانه قام وقعد جمبها
وضع قبله على رأسها خلاص بقا ياجيجي كفايه اللي جوزك عامله معايا الصبح
جيهان بضيق :جوزي ياقليل الادب مش باباك دا!!
مازن:هههههههه الله طيب ماهو جوزك بردوه
جيهان بدموع:كفايه كده يامازن بقا انا معتش قادره ادافع عنك
مازن وهو يمسح دموعها خلاص بقا ياجيجي والله انا ليا الحق والواد دا اصلا مش مظبوط وشكله كان شارب حاجه ونزل تكسير في عربتي ولما جيت اكلمه شتمني وزقني وشتمني بيكي وانا مقدرش امسك نفسي بعده مشوفتش نفسي بعدها اصلا واصحابي هما اللي بعدوني عنه
جيهان :كان هيبقا ليك الحق لو انت مضربتوش كده
مازن سيبك بقا الموضوع دا اخد اكتر من حجمه ..بقولك انا هاخد عربيتك هعدي اشوف الشغل في الصاله الرياضيه عامل ايه والف شويه
جيهان :طيب انت مفطرتش وبعدين بابا وحسام على وصول ونتغدى سوا
مازن ووقف:لا انا همشي مروان مستنيني في الصاله بقاله ساعه
ثم اقترب منها ووضعها قبله على رأسها هتعوزي مني حاجه ياجيجي
جيهان ونظرت له بحنان فمازن الابن المفضل لها هي تحب حسام ولكن مازن الاقرب لها على عكس حسام الاقرب لولده حتى في العمل قريب منه ويعمل معه في نفس الشركه لكن مازن قرر انه يفتح صاله رياضيه(الجيم)كبيره مبتعدا عن شغل والده واخوه
مازن اخد عربية جيهان لان طبعا عربيته في التوكيل بتتصلح
واتجه بها لطريقه للجيم
____________________________
دخل الشركه بخطوات سريعه
قابله عمر صديقه وابن خالته ويعمل معه في الشركه
عمر:ايه يابني دا احنا هنروح ايه كنت فين مش بترد على موبيلك
حسام:استنى بس ياعمر عليا انا مقعدش من الصبح
عمر:براحتك انا بس قلقت عليك
كانوا وصلوا عند مكتب حسام
حسام :مساكل اخويا مازن اللي مش بتنتهي
عمر واتكلم يفتور نوعا ما لان هو ومازن مش بيتفقوا نهائي على الرغم انهم من صلة القرابه هذه
عمر:ليه عمل ايه؟؟
سرد له حسام ما حدث
عمر:ربنا يهديه
تنهد حسام بضيق:ياارب ياعمر عشان انا خايف على بابا انت عارف انه مريض قلب وميستحملش
عمر:إن شاء الله خير متقلقش..على فكره عمو مصطفى سأل عليك
حسام :تمام انا هروحله دلوقت
__________________________
في
الكافيه
كان يجلس هو وصديقه على احدى الطاولات
مروان:انت جيتنا هنا ليه يابني؟؟
مازن بملل:عادي كنت معدي منها حست انه كافيه هادي ومريح انا مش قادر اقعد في الجيم دماغي مش فايق النهارده واتصلت اصلا بالمهندس وطلبت منه ميجيش النهارده عشان الاجهزه العطلانه واديته ميعاد بعد يومين
اقتربت منهم زهره
زهره :ايوه يافندم تؤمروا بشئ
نظر لها مروان بجراءه تصدق بردوه مكان مريح وهادئ
مازن ومكانش مركز معه كان. بيشرب سيجاره وسرحان وبيبوص من الشباك اللي جمبه
فاق على صوت مروان
مروان:عندكم ايه يتشرب
زهره بجديه وهي تتجنب النظر اليه:كل حاجه يافندم
مروان وبص في المنيو :تمام هشرب كابتشنو
مازن:وانا قهوه ساده بعد اذنك
انتبهت زهره لصوته الرجولي
زهره وهي تنظر الي عينه الخضراء وسرحت بيهم
زهره بتوتر:حاضر ..اي اوامر تانيه.
مروان:لا ثم اكمل وهو بيغمز بعيونه بس متتأخريش علينا
زهره بصتله بضيق من طريقته ومشيت
مروان وبص على مازن
مروان:مالك النهارده قافل كده
مازن:بقولك ايويا متخانق معايا الصبح
مروان:ياعم كبر يعني دي اول مره تضرب حد
مازن:المشكله ان الزفت دا ابوه عارف ابويا وراح كلمه لكن اللي قبل كده مكانش حد بيعرف بيه
جاءت هاله وحطت قدمهم المشاريب
وفضلوا يتكلموا وهما بيشربوا
_______________
عمر خرج من الشركه وهيعدي على مريم ياخدها من الكليه
ركب عربيته وجيه يدورها مشتغلتش
حسام نزل من الشركه ولاحظ عمر اللي واقف
حسام وقرب منه:في حاجه ياعمر؟؟
عمر:مش عارف تقريبا العربيه عملتها وعطلت
حسام:مفيش مشكله سبيها هنبعت حد ياخدها ويصلحها واوصلك انا في طريقي
عمر:لا انا هاخد تاكسي وخلاص
حسام :عيب عليك يعني ايقى موجود بعربيتي وانت تاخد تاكسي
عمر:مش بالظبط اصل اناهعدي على مريم في الكليه هاخدها في طريقي
حسام واول ما سمع اسمها قلبه دق
حسام:طيب ايه المشكله يعني
عمر:مش عايز اتعبك ياحسام معايا
حسام:يابني بطل بقا انت اخويا
واخده ورحوا على الجامعه لمريم اللي كانت منتظراهم قصاد الجامعه
واول ما شافت العربيه جريت عليهم وركبت معاهم
_____""”_""'"""""______
في
الكافيه
زهره وكانت تقف امام احد الزبائن
زهره:يافندم حضرتك كنت طالب قهوه
:لا عصير مش قهوه انا عايز المدير
زهره وكادت ان تبكي فهي لاتتحمل اي مشكله:يافندم والله حضرتك قولت كده
كان ذلك في الطاوله المجاوره لطاوله مازن الذي كان يتابع الموقف من البدايه ولايهتم بثرثرة مروان بجانبه
الرجل:ماهو يتنفذي االي قولتلك عليه ياما هنادي المدير واقطع عيشك من هنا
زهره :حرام عليك انا عملتلك ايه انا مليش في الحرم ولا السكه دي ارجوك متعمليش مشكله انت متعرفش انا محتاجه الشغل قد ايه ليا انا وبنتي
الرجل :قولتلك الفلوس هتبقا تحت رجليكي ومش هتجاجتي حاجه بس طوعيني
زهره برفض:لا مليش في الحرم
الراجل بضيق:خلاص براحتك وقام من مكانه وبصوت عالي انا عايز المدير الخدمه هنا زفت
زهره وبصت حوليها بخوف وتوتر
في الوقت دا ادخل مازن اللي قام ووقف وراح على تربيزة الراجل ووقف قصاده
مازن بضيق :انت عامل لينا صداع ليه وصوتك عالي
الراجل:وانت مالك انت انا عايز المدير الخدمه مش عاجبني وزفت
مازن وقرب منهم ووقف قدام زهره والا عشان مش عايزه تنفذ كلامك القذر
الراجل وبص بدهشه ان مازن عارف
وكمان زهره اللي اتصدمت من معرفته ودفاعه عنها
الراجل:انت معها يقا شوف متفقين
وبص ل زهره وعامللي فيها محترمه والشريفه العفيفه
مازن مقدرش يمسك اعصابه ولكمه في وشه وكان هيكمل لولا مروان شده
زهره شهقت من الموقف ومكنتش عارفه تعمل ايه
في الوقت دا المدير جيه
الراجل فضل يزعق وقاله ان ممشيش زهره هيقدم فيه شكوي ان الكافيه فيه عصائر فاسده
المدير خاف على سمعة الكافيه
المدير:خودي حساب النص الشهر اللي اشتغلتيه وخودي بنتك وامشي
زهره ببكاء:والله يافندم ما عملت حاجه
مازن حاول يدخل ويفهم المدير بس هو رفض واخد قراره ومش عايز يسمع حاجه
مروان حاول يشد مازن اللي كان عايز يضرب الراجل التاني لحد ما خرجه من الكافيه
وصلوا لعربية مازن
مروان:ايه ياعم يعني كان لازم تدخل
مازن بضيق:يعني ابقا شايفه عايز يستغلها واسكت
مروان:وانت مالك ياعم وهي بنت خالتك
مازن:اخرس يالا تعرف تسكت ومتتكلمش في اللي مش بتفهم فيه
مروان:ياسلام اهو انت اتسببت انها انتطردت يمكن لو كنت سكت كان قدرت تحافظ على شغلها
مازن ومسح على وشه بضيق مروان انزل اركب عربيتك وروح
مروان:وانت هتروح فين؟؟
مازن :عايز اقعد شويه مع نفسي
مروان:طيب هنتقابل بالليل
مازن:هشوف وهبقا اكلمك
مروان مشي ومازن فاضل قاعد في العربيه لحد ما لمحها خارجه هي وبنتها ومعها شنطه كبيره..
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق