القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية هكذا يكون الحب الفصل السابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين بقلم ايمان جمال

 

رواية هكذا يكون الحب الفصل السابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين  بقلم ايمان جمال




رواية هكذا يكون الحب الفصل السابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين  بقلم ايمان جمال



#الحلقة_السابعة_عشر

#رواية_هكذا_يكون_الحب❤

#بقلم_ايمان_جمال❤

______________________________


صفوت واقف قلقان على فيروز وبقالها ساعتين بارة وشوية وصوت المولود ظهر والدكتور خرج

صفوت جري عليه بقلق: خير يادكتور

الدكتور: الحمدلله هي حالتها مستقرة بس عاوزة راحة تامة والمولود هيقعد بس في الحضانة النهاردة لحد مانطمن عليه وان كان كويس هيقدر يخرج

صفوت: تمام يادكتور متشكر جدا

الدكتور مشي وفيروز اتنقلت في اوضة عادية وصفوت دخلها بس هي كانت لسة بتفوق من المخدر

صفوت قعد على الكرسي جمب سريرها: حمدلله على السلامة

فيروز بتعب: بنتي فين؟

صفوت بإبتسامة: كويسة بس هي موجودة في الحضانة عشان يطمنوا عليها

فيروز: عاوزة اشوفها

صفوت: هطلب منهم كدا بس انتي ارتاحي

صفوت طلب من الدكتور ان فيروز عاوزة تشوف البنت والدكتور وافق وشوية والممرضة جات بيها

فيروز فرحانة ببنتها وبتبوس فيها والبنت كانت بتعيط واول ما امها شالتها سكتت

الممرضة: مابطلتش عياط خالص من ساعتها واول ماشلتيها سكتت

فيروز ابتسمت وسرحانة في ملامحها الهادية، البنت لون بشرتها بيضا ذي فيروز

الممرضة بصت لصفوت: تتربى في عزكم ان شآء الله

فيروز ردت: دا مش باباها

صفوت بإبتسامة: ربنا يخليها لحضرتك يامدام أمل

فيروز ابتسمت: ربنا يخليك

الممرضة: هتسميها ايه؟

فيروز ابتسمت وبصت لبنتها: حور

صفوت: الله اسم حلو بجد

الممرضة: اهنيكي على الاسم الجميل دا

الممرضة اخدت حور ورجعت بيها الحضانة وفيروز نامت من تعبها وصفوت مشي وهيرجع ليها بالليل


في اسكندرية، عبدالحميد بيرن على فيروز ومش بترد وهو قلقان عليها اوي ورن على تليفون البيت في دبي وردت الدادة

عبدالحميد: فيروز هانم فين؟

فاطمة: الهانم ولدت النهاردة الصبح وانا باخد ليها هدوم وراحة ليها المستشفى

عبدالحميد: بجد ولدت؟! طب هي عاملة ايه

فاطمة: محامي الشركة كلمني وطمني عليها وقال كويس وانا نازلة ليها دلوقتي

عبدالحميد: تمام واحنا هنكون عندها في اول طيارة

عبدالحميد قفل ورن على مهاب(الجد) وقاله ان فيروز ولدت واخدوا طيارة خاصة بيهم وسافروا ليها


في المستشفى، الدادة وصلت وفيروز كانت صاحية

فيروز بإبتسامة: كويس انك جيني يادادة

فاطمة بحنان: اول ما الاستاذ صفوت كلمني حهزت شنطة هدوم ليكي وللبنوتة

فيروز: ربنا يخليكي ليا يارب يادادة

فاطمة: اه صح يابنتي قبل ما انسب، عبدالحميد بيه رن على تليفون البيت وقال انه هيكون هنا على اول طيارة

فيروز بفرحة: ماشي يادادة.....معلش يادادة اطلبي منهم اني عاوزة اشوف حور

فاطمة: الله ايه الاسم الحلو دا

فيروز ابتسمت وفاطمة خرجت عشان تجيب البنت


نيجي شوية لمهاب قاعد في الشركة سرحان ومعتش بيفكر في اي حاجة غير انه يلاقي فيروز وشوية وريم خبطت ودخلت

مهاب: تعالي ياريم

ريم دخلت وقعدت: عاوزة حضرتك تساعدني في الملف الجديد

مهاب: هطلب من اي حد من الموظفين يكون معاكي

ريم: بس انا عاوزة حضرتك

مهاب: معلش انا مش فايق لأي حاجة الفترة دي

ريم: حضرتك بتقولي الكلام دا بقالك سبع شهور وذيادة دلوقتي

مهاب بغضب: مش هتعلميني اقول ايه وما اقولش ايه

ريم بأسف: انا ماقصدش والله يامستر مهاب بس حضرتك بتكون فاهم احسن منهم وبتفيدني اكتر

مهاب: لا فيه موظفين شاطرين باردوا ويقدروا يفيدوكي

ريم: اللي حضرتك تشوفه بعد اذنك

ريم خرجت ومضايقة اوي على معاملة مهاب وصاحبتها نوال شافتها

نوال: مالك؟

ريم بغضب: مابقتش بعرف اقرب منه نهائي

نوال: قولتلك ان دا مهاب العمري وبعدين دا بيحب حبيبته

ريم: بس هي اختفت اصلا

نوال: بس لسة بيدور عليها فبلاش تلعبي معاهم

ريم بضيق: طيب ياختي


في المساء، فيروز كانت رجعت البيت ومعاها حور وعبدالحميد ومهاب(الجد) كانوا وصلوا ليها

عبدالحميد شايل حور: ايه العسل دا ماشاء الله

مهاب(الجد): واخدة نفس ملامحك يافيروز

فيروز بإبتسامة: فعلا، ومشتاقة اعرف لون عيونها

عبدالحميد بصلها: هتطلعله

فيروز بصتله: مش عاوزاها تاخد حاجة منه

مهاب(الجد): بصى يابنتي احنا اه معاكي وخبينا عليه بس اللي بتعمليه دا غلط

فيروز: لا ياجدو انا كنت في الاول مضايقة اني حامل عشان حاجة هتفضل تفكرني بيه بس بعد ماشفت حور ادامي وانا نسيت العالم كله

عبدالحميد: اراهنك انها هتاخد لون عيونه

فيرود بصت في ملامح بنتها الرقيقة وعيونها اللي لسة مغمضين وسرحت فيها

عبدالحميد لفيروز: ناوية على ايه؟

فيروز بعدم فهم: حضرتك تقصد ايه؟

عبدالحميد: هتقوليله؟

فيروز: لا

مهاب(الجد): ايه اللي بتقوليه دا؟

فيروز: معلش ياجدو انا عاوزة كدا

عبدالحميد بهدوء: اخرة اللي بتعمليه دا ايه؟

فيروز: انا مش عاوزاه في حياتي تاني ياجدو افهموني عشان خاطري

مهاب(الجد) خرج وسابهم وعبدالحميد خرج وراه

عبدالحميد: مالك

مهاب(الجد): لازم يعرف

عبدالحميد: مش هنعرف نعمل كدا طول ماهي رافضة

مهاب(الجد) بغضب: مش عشان زعلانين منه على اللي عمله يبقى نخبي عنه ان عنده بنت

عبدالحميد: اهدى يامهاب وهنقوله بس مش دلوقتي

مهاب(الجد) سكت ومش عارف يعمل ايه


في اسكندرية، مهاب رجع الڤيلا واستغرب لما عرف ان جده مهاب وجده عبدالحميد سافروا

مهاب لباسم: سافروا ليه؟

باسم: راحوا فرع الشركة اللي في دبي بيقولوا في شغل فجاة ولازم يكونوا هناك

مهاب باستغراب: طب جدو مهاب يروح ليه؟

باسم: مش عارف

شوية وشروق جات الڤيلا: اذيكم يارجالة العيلة

باسم بمرح: اهلا بالمجنونة

مهاب ابتسم: اكبروا بقى

شروق قعدت: عمرنا....جدو عبدالحميد فين؟

مهاب: سافر دبي

شروق بإستغراب: ليه؟

باسم: مش عارفين بس تقريبا في حاجة حصلت في الشركة عشان كدا سافر

شروق قلقت عشان عارفة ان فيروز هناك وخايفة يكون حصلها حاجة وخصوصا انها كانت تعبانة والقلق والتوتر ظهر عليها

مهاب: مالك يابنتي في ايه؟

شروق: ها لا ابدا مافيش

شوية وسراج وايمن ومنال قعدوا معاهم ووفاء وليلى في المطبخ بيشوفوا الاكل

سراج: خلود فين ياباسم؟

باسم بصله وضحك: نايمة فوق

ايمن ضحك: براحتها حبيبة ابوها

باسم: ماشي ياعمي

شوية وخلود نزلت قعدت معاهم ونايمة على كتف باسم والكل بيضحك عليهم

باسم بيهمس ليها: وحشتيني

خلود بنوم: وانت كمان ياحبيبي

باسم: واضح عشان كدا مقضياها نوم

خلود باسته من خده ادامهم كلهم: ماتزعلش

ايمن بغضب: بنت

باسم بصله: لا بقولك ايه دا انا ماصدقت تحن عليا كدا

سراج ضحك: بطل غيرة يا ايمن

باسم شال خلود: احنا طالعين خليكم قاعدين تضحكوا

باسم طلع بمراته فوق والكل قاعد بيضحك تحت ومهاب سرحان وبيكلم نفسه بصوت مش مسموع: كفاية بعد بقى مش قادر استحمل بعدك ولا قادر استوعب انك مش جمبي ارجعيلي بقى

منال مركزة معاه: مالك ياحبيبي

مهاب ابتسم: مافيش ياخالتو.....وبص لأخواله: انا طالع اغير هدومي وانزل حمام السباحة شوية ولو سعد جه خليه يجيلي في حمام السباحة الخلفي

سراج: طب ماحمام السباحة اللس بتحبه تنزلوا فيه موجود

مهاب بصله: بس انا حابب دا عشان هي كانت بتنزل فيه

مهاب سابهم وطلع وهما قاعدين زعلانين عشانه

ايمن: زعلان اوي عليه

منال بدموع: قلبي موجوع عشانه

سراج: ربنا يريح باله وقلبه يارب

ايمن: انت مارحتش دبي بقالك شهور ليه؟

سراج: بابا قال ان خلاص معتش محتاجنا هناك

ايمن بإستغراب: ليه؟

سراج: قال ان فيه مدير جديد جه للمجموعة

منال: مدير مين؟

سراج: مش عارف بس بيقول ان بنت واحد صاحبه من هناك

ايمن: اممممم ماشي


شوية ومهاب نزل ولابس تيشرت وشورت بس قلع التيشرت قبل ماينزل الماية وبيعوم وسرحان وكأنه بيقرب لأي مكان هي كانت فيه عشان تكون قريبة منه، وشوية وسعد جه وقعد ادامه

سعد: عامل ايه؟

مهاب بإبتسامة حزن: كويس

سعد: كداب يامهاب

مهاب بصله وكمل عوم وسعد زعلان عشان صاحبه، مهاب طلع من المايه وبينشف نفسه وقعد جمب سعد

مهاب: قولي انت عامل ايه؟

سعد: انا كويس ياحبيبي بس ناقصني حاجة

مهاب خبطه بالفوطة: ماتحترم نفسك ياعم انت ولاحظ انها اختي

سعد: الله في ايه هو انا بقول حاجة غلط

مهاب: لا خالص

سعد وقف وضهره لمهاب: والله يامهاب بحبها

مهاب وقف وبغل: تمام

مهاب زق سعد في حمام السباحة ونزل وراه

سعد: ايه يامجنون انت

مهاب: عشان تبقى تفوق لكلامك

سعد بيجري وراه في المايه: هو انا قولت ايه كل دا عشان قولت بحبها امال لما اقولك اني قررت اتقدملها هتعمل ايه

مهاب ابتسم: مش هعملك حاجة ياصاحبي

سعد: يعني افهم من كدا انك موافق؟

مهاب بإبتسامة: ايوا ياسعد ومش هلاقي لأختي عريس احسن منك

سعد حضنه: حبيب قلبي والله

مي ومرام وصافي قربوا منهم

مي بمرح: ايه العشق الممنوع دا

مهاب بصلها: بس يالمضة

مي ضحكت: ماااشي

سعد عينه على صافي وهي اتكسفت وبصت في الأرض ومهاب ضربه في كتفه: ماتتلم وتتنيل تصبر بقى

سعد: لا....وبص لصافي: صافي

صافي بصتله: نعم

سعد: انا طلبت ايدك من اخوكي ايه رأيك؟

صافي اتكسفت اوي وجريت من ادامهم والبنات وراها

مهاب: في حد يعمل اللي انت عملته دا؟

سعد: اعمل ايه ماهو انا عاوز اعرف رأيها

مهاب بيطلع من المايه: طب يالا نطلع نغير هدومنا وهقولك رأيها

مهاب وسعد طلعوا وسعد لبس من هدوم مهاب وشوية ومهاب راح لأوضة اخته والبنات كانوا معاها

مهاب: سبوني مع صافي شوية

مي ومرام خرجوا ومهاب قعد ادامها: ها رأيك ايه؟

صافي بكسوف: اللي حضرتك تقوله يا أبيه

مهاب بخبث: طب انا مش موافق

صافي: ليه بقى؟

مهاب ضحك: انا موافق بس حبيت اشوفك هتقولي ايه

صافي بصتله بغضب: كدا يا أبيه

مهاب حضنها: الصغنن كبر وبقى احلى عروسة

صافي بفرحة: ربنا يخليك ليا يا أبيه

مهاب فرحان لأخته وحاضنها وسرحان

صافي: ممكن اطلب منك طلب يا أبيه

مهاب: ايه ياحبيبتي

صافي: احلق دقنتك

مهاب بصلها: ليه؟

صافي: عشان مكبراك اوي

مهاب ابتسم: بس انا مش عاوز اشيلها

صافي بصتله: بس هي مكانتش بتحبها

مهاب غمض عيونه بحزن وسكت

صافي: مش قصدي ازعلك والله يا أبيه بس بيبقى شكلك احلى من غيرها

مهاب: حاضر ياصافي

مهاب خرج ودخل اوضته وعرف سعد ان صافي موافقة وسعد عامل ذي المجنون من الفرحة


الايام بتعدي ولسة فيروز مصممة على قرارها ومهاب بدأ يهتم بشغله تاني بس لسة بيفكر فيها لدرجة انه عمل برواز بصورته مع فيروز على مكتبه عشان تكون قصاد عينه كل يوم في الشركة

بعد تسع شهور بالظبط، باسم وخلود كانوا خلفوا ولدين توأم «مازن و مروان» وشروق وعاصم خلفوا «مكه»

في شركة مهاب العمري، مهاب قاعد في مكتبه ومشغول جامد ودخلت ريم

ريم: حضرتك طلبتني؟

مهاب: ايوا ياريم اقعدي

ريم: خير يافندم

مهاب: جهزتي ملف الصفقة الجديدة؟

ريم: ايوا

مهاب: تمام في اجتماع بعد نص ساعة عشان لو في اي حاجة ناقصة

ريم: تمام

مهاب: تقدري تتفضلي على مكتبك

ريم خرجت من عند مهاب وكالعادة مضايقة ان مهاب تعامله معاها بعملية وبس وهي مصممة تقرب منه

نوال: بطلي بقى تفكير فيه

ريم: داخل دماغي وعاجبني

نوال: انتي حرة


نيجي لفيروز، حور كملت تسع شهور وعبدالحميد كسب الرهان لان حور اخدت لون عيون مهاب البنية واخدت ملامح فيروز حتى بغمزاتها، فيروز قاعدة تأكلها وحور بتضحك وفيروز فرحانة بيها

الدادة فاطمة: يابنتي سبيها وانا هأكلها وارتاحي شوية

فيروز: لا يادادة انا مش بقعد معاها كتير والشغل واخد كل وقتي

فاطمة: ماشي يابنتي ربنا يخليها ليكي يارب

حور قاعدة في عجلة الاطفال وبتاكل بإبتسامة جميلة جدا وفيروز سرحانة في ملامح بنتها وبتكلم نفسها: اخدتي لون عنيه وملامحي، انا عارفة اني غلط عشان هحرمك منه بس مش قادرة اسامحه يابنتي

شوية وعبدالحميد رن عليها عاللاب وفيروز ردت بسرعة

فيروز: جدو حبيبي

عبدالحميد: وحشتوني اوي، فين حور حبيبة قلبي

فيروز شالت حور واول ماشافت عبدالحميد ضحكت، عبدالحميد: الضحكة اللي بتخطف قلبي

بعد شوية مهاب خبط ودخل المكتب وفيروز ماقفلتش الصوت وعبدالحميد بيكلمها من التليفون لكن هي بتكلمه من اللاب وعبدالحميد غير الكاميرا وفيروز شافت مهاب

مهاب قعد ادام جده: ايه حكايتك ياجدو

عبدالحميد: في ايه؟

مهاب: بقيت بتقعد كتير في المكتب لوحدك وبتمسك التليفون كتير مش عوايدك يعني

عبدالحميد: عادي يعني ياحبيبي

حور قاعدة على رجلين فيروز وبتبص لشاشة اللاب ومهاب ادامها وكانت اول مرة تنطق اسم بابا وفجأة نطقته وفيروز استغربت اوي وعبدالحميد فضل باصص لشاشة التليفون ومهاب استغرب الصوت

مهاب: انت بتكلم حد ياجدو

عبدالحميد بتوتر: لا ياحبيبي دا فيديو ادامي بس

فيروز قفلت الصوت من عندها

مهاب: ماشي ياجدو

عبدالحميد: اخبار شغلك ايه؟

مهاب: كويس

عبدالحميد بيبص لمهاب وبص لفيروز: احلى حاجة انك بطلت تطول دقنتك

مهاب ابتسم: عشان هي مش بتحبها طويلة ياجدو

فيروز عيطت انه لسة بعد الشهور دي فاكرها بس قلبها رافض يسامحه

عبدالحميد: لسة فاكرها؟

مهاب: هو انا نسيتها عشان افتكرها ياجدو

عبدالحميد: ربنا يروق بالك ياحبيبي

مهاب وقف: يارب، انا طالع انام وعرف باسم انه يصحيني الساعة ٧

عبدالحميد: ماشي ياحبيبي

مهاب خرج وعبدالحميد رجع يكلم فيروز وهي فتحت الصوت تاني

عبدالحميد: وحشك؟

فيروز دموعها بتنزل بإنهيار وساكتة

عبدالحميد بص على حور: حبيبة جدها اللي نطقت اسم بابا

فيروز بصت لحور وبصت لعبدالحميد: دا حتى مقالتش ماما

عبدالحميد ضحك: هنبدأ نغيير ولا ايه

فيروز ابتسمت وسكتت

عبدالحميد: لسة باردوا مصممة؟

فيروز: ايوا ياجدو

عبدالحميد بيأس: براحتك يابنتي بس صدقيني بلاش تطولي في غيابك وغياب بنتك عن جوزك

فيروز: لا مش جوزي ياجدو

عبدالحميد: بس انتوا مالكوش غير بعض في الآخر

فيروز: لا ياجدو مش هسامحه ولا هكون مراته ويوم ما اقرر اظهر مش هحرمه انه يشوف بنته بس انا ينساني خالص

عبدالحميد بحزن: كدا بتصعبيها اوي عليه وعليكي

فيروز ضحكت بسخرية: بصعبها عليه؟ وهو مافكرش ان اللي عمله هيكون صعب عليا؟

عبدالحميد: كلنا بنغلط يافيروز

فيروز: لا يعني لا

عبدالحميد: حاضر خلاص اهدي

فيروز انهارت وعيطت: معلش ياجدو انا هقفل

عبدالحميد: ماشي يابنتي وخلي بالك من نفسك ومن بنتك

فيروز: حاضر

فيروز قفلت وطلبت من الدادة انها تاخد حور، فيروز نزلت جنينة بيتها وقعدت لوحدها ومنهارة جامد وبتعيط وبتبص للسما: يارب انا مش عارفة مالي انا بشوفه ادامي ببقى مش عارفة عاوزة ايه، يارب ماليش غيرك انا اتوجعت بما فيه الكفاية فريح قلبي يارب واختارلي الخير


تاني يوم، مهاب لسة نايم وباسم اخد مروان ابنه ودخل يصحيه، مروان عنده دلوقتي خمس شهور اصغر من فيروز بأربع شهور، باسم نيم مروان على صدر مهاب ومروان فضل يلعب في وش مهاب، ومهاب صحي واول ماشافه ابتسم

مهاب: حبيب قلب عمه

مهاب باس مروان وهو اصلا بيحب مهاب

باسم: شفت ياسيدي مروان باسم هلال بنفسه بيصحيك

مهاب ضحك: دا احلى صباح في الدنيا

مهاب واخد مروان في حضنه ومروان بيضحك وفرحان

باسم: خليه معاك بقى انا رايح المعرض

مهاب: ايه يا ابني مش النهاردة الجمعة

باسم: في شوية ورق هناك بس هخلصهم واجي

مهاب: ماشي

باسم نزل ومهاب شايل مروان ومسك تليفونه واتصور معاه صور كتير وفرحان بيه


عند ضياء، سلمى جابت بنوتة ذي القمر وسموها نجمة وعندها عشر شهور لانها اكبر من حور بشهر

ضياء شايل نجمة وقاعد يلاعبها وسلمى غيرانة: على فكرة انت مابقتش تقعد معايا اد مابتقعد مع بنتك

ضياء ضحك وحضنها: حبيبي بيغيير عليا من بنتنا

سلمى: اه عندك مانع

ضياء باس دماغها: لا ياقلبي معنديش مانع ربنا يخليكي ليا يارب

سلمى فرحانة بحياتها مع ضياء وحياتهم في استقرار بس ضياء مضايق من نفسه على اللي عمله في فيروز وان بسببه هي مختفية لحد دلوقتي


الأيام والشهور بتعدي وعدت سنة ورا التانية، عدا اربع سنين

مهاب وصل دبي ونزل الشركة بس من سوء حظه ان فيروز مجاتش النهاردة

فيروز دخل مكتب المدير ودخل صفوت عليه

مهاب: انت الاستاذ صفوت؟

صفوت: ايوا يافندم

مهاب: طب اتفضل اقعد عشان نشوف ايه الشغل اللي واقف دا

صفوت قعد: الشعل ماشي كويس والبركة في مدام أمل بعد ربنا

مهاب: طب هي فين؟

صفوت: ماجاتش النهاردة هي اتصلت واعتذرت عن اي شغل النهاردة وكان في اجتماع واتأجل لانها تعبانة

مهاب: تمام، جدي قالي ان في كذا حاجة في الشغل محتاجة امضتي لان اخوالي هما اللي كانوا بيجوا هنا

صفوت: مستر عبدالحميد كلمني وعرفني ان حضرتك جاي

مهاب: تمام.......قام وقف: بما ان مافيش اي حاجة مهمة انا هنزل اتمشى شوية والورق هاخده واخلصه في الفندق

صفوت: تمام يافندم

مهاب لسة هيخرج بس رجع بص لصفوت: وياريت تبلغ مدام أمل بوصولي

صفوت: حاضر

مهاب خرج ونزل يتمشى شوية


في بيت فيروز، حور واقفة زعلانة وعاوزة تخرج، حور عمرها دلوقتي اربع سنين

حور: يامامي ثبيني(سبيني) انزل

فيروز: لا خليها بكرة

حور مسكت ايدين سامية(اللي بتاخد بالها من حور في غياب فيروز في الشغل): خلاث ثامية تنزل معايا (حور عندها لدغة في حرف السين)

فيروز: عاوزة تنزلي من غير مامي يعني

حور: مث انتي تعبانة يامامي

فيروز ابتسمت: خلاص موافقة تنزلي......بصت لسامية: نص ساعة بس وتيجوا، خوديها الحديقة اللي جمبنا وماتتأخروش

سامية: حاضر

حور باست مامتها: بحبك يامامي

فيروز باستها: وانا اكتر ياقلب مامي

حور كانت لابسة بلوزة وشورت وكوتشي وشعرها اسود وطويل ونازل على ضهرها، سامية اخدتها ونزلوا الحديقة

حور طلبت من سامية تجبلها غزل البنات وسامية قامت تجيب وحور بتتمشى خبطت في شخص وكان مين بقى مهاب ووقعت على الأرض

مهاب ابتسم ونزل على ركبته وقومها ونفضلها هدومها: مش تاخدي بالك

حور وشها كان للأرض وبتبصله وفجأة قالت: بابي

مهاب بإستغراب وبيبص حواليه: بابي مين؟

حور بطفولية: انت شبه بابي

مهاب ابتسم: ازاي بقى

حور: عادي وحتى هوريك ثورته(صورته)

حور كانت لابسة سلسلة فيها صورة ابوها وبتفتحتها عشان مهاب يشوف ابوها اللي هي بتقول عليه شبهه


**************************


الحلقة خلصت

ياترى مهاب هيعمل ايه لما يشوف صورته في السلسلة؟

مهاب هيتعامل ازاي مع فيروز؟

فيروز هتسامحه ولا لا؟

ايه هيحصل مع ابطالنا بقى🤔؟


#الحلقة_الثامنة_عشر

#رواية_هكذا_يكون_الحب❤

#بقلم_ايمان_جمال❤

____________________________


حور لسة بتفتح غطا السلسلة عشان مهاب يشوف الصورة، سامية جات

سامية: يالا ياحور

حور: اثتني(استني) عشان عمو يشوف الثورة(الصورة)

سامية: ماما كلمتني وقالت نرجع يالا

حور بصت لمهاب: باي ياعمو

مهاب ابتسم: باي

حور مشيت ومهاب سرحان في ملامحها البريئة وغمازاتها اللي شبه فيروز حتى ملامحها


حور رجعت البيت، وفيروز حضنتها اوي

فيروز: وحشتيني

حور بشقاوة: ياسلام

فيروز ضحكت: يالمضة

حور: مش انا يامامي شوفت واحد شبه بابي

فيروز بإستغراب: شفتي ايه؟!

حور: واحد شبه بابي

فيروز: امممم ماشي

فيروز ماصدقتش حور وقالت دي طفلة بس كلام سامية صدمها، حور دخلت تلعب

سامية واقفة ادام فيروز: كنت عاوزة اقول لحضرتك حاجة

فيروز: قولي ياسامية

سامية: انا سمعت حور وهي بتتكلم عن حد شبه باباها، انا فعلا شفت الشخص دا وفعلا شبه جوز حضرتك

فيروز بصدمة: انتي بتقولي ايه؟

سامية: دا اللي شفته واستغربت جدا

فيروز: طب ادخلي لحور

سامية دخلت لحور وفيروز دخلت اوضتها ورنت على جدها عبدالحميد

عبدالحميد رد بسرعة: حبيبتي

فيروز بشك: هتقولي بتعمل ايه من ورايا ولا ازعل منك؟

عبدالحميد بتوتر: انا مش بعمل حاجة

فيروز: لا عملت ياجدو

عبدالحميد بقلق: شافك؟

فيروز بغضب: يعني حضرتك كنت عارف انه هيجي هنا

عبدالحميد بهدوء: انا اصلا اللي طلبت منه يجي الشركة عندك

فيروز بغضب: كدا ياجدو

عبدالحميد بيحاول يهديها: ممكن تهدي وتقوليلي ايه حصل

فيروز حكتله اللي قالته حور وعن اللي قالته سامية

عبدالحميد بفرحة: يعني شاف بنته؟

فيروز بدموع: انت حضرتك فرحان ليه؟

عبدالحميد: عاوزاني اكون زعلان ان حفيدي يشوف بنته بعد اربع سنين غياب يافيروز

فيروز عيطت: ليه عملت كدا من غير ماتقولي ياجدو

عبدالحميد: انتي ليه مش قادرة تسامحي

فيروز: اسامح؟ اسامح على ايه، على وجعي منه؟ استحالة

عبدالحميد: هسألك سؤال وتردي عليا

فيروز: اتفضل

عبدالحميد: لسة بتحبيه؟

فيروز سكتت وماردتش

عبدالحميد: سكتي ليه؟ انا هقولك بقى اذا كنتي لسة بتحبيه ولا لا، انتي لسة بتحبيه لدرجة انك ملبسة بنتك سلسلة بصورته لدرجة انك عنيكي بتلمع لما بتشوفيه او تسمعي صوته، لدرجة انك لابسة سلسلة في رقبتك عليها اسمه فاكراني مش واخد بالي انك بتخبيها عشان معرفش اشوفها

فيروز انهارت من العياط وفضلت تعيط جامد وعبدالحميد بيهديها: انا مش بقولك كدا عشان تعيطي يابنتي انا بعرفك انك لسة بتحبيه وعمرك ماهتكرهيه ولا هتنسيه

فيروز بإنهيار: ايوا لسة بحبه بس مش هسامحه ياجدو

عبدالحميد سكت لانه مش عارف يقولها ايه

فيروز: وانا ازاي هنزل الشغل

عبدالحميد: هتنزلي وهتتقابله ولازم يعرف ان حور بنته لان كدا كفاية اوي

فيروز مسحت دموعها: حاضر ياجدو بس ماتطلبش مني اسامحه هو كفاية يعرف ان عنده بنت

عبدالحميد: براحتك وابقي قابليني لو عرفتي تبعدي اكتر

فيروز: ماشي ياجدو

فيروز خلصت المكالمة وفضلت قاعدة تفكر في اللي جاي وايه اللي ممكن يحصل


في المساء، مهاب قاعد في الفندق فاتح اللاب ومشغول بالورق اللي ادامه


تاني يوم الصبح، فيروز قررت تواجه مهاب وكفاية بعد

فيروز خرجت من اوضتها: سامية

سامية: ايوا يامدام

فيروز: لبسي حور عشان هاخدها معايا الشغل

سامية: حاضر

سامية دخلت ولبست حور بنطلون وبلوزة وكوتشي وشعرها نازل على ضهرها

حور بفرحة: انا خلثت(خلصت) يامامي

فيروز ابتسمت: قمر ياحبيبة مامي

حور نزلت مع فيروز وركبوا العربية والسواق اتحرك بيهم للشركة، حور فرحانة انها جات الشركة مع مامتها وفيروز قلقانة بس بتحاول تكون قوية عشان تعرف تواجه

فيروز طلعت وصفوت قالها ان مهاب قاعد في المكتب...بصت لحور: حور اقعدي في مكتبي لحد ما اجي

حور: حاضر

صفوت فتح باب المكتب ودخلت حور ومهاب اتفاجئ بيها وراح وقف ادامها وهي اتفاجئت بيه

حور بإستغراب طفولي: انت كمان هنا

مهاب ضحك ونزل على ركبه ادامها: انتي هنا مع مين؟

حور: مع مامي وانت بقى

مهاب: دا شغلي

حور سكتت وقعدت على كرسي المكتب ومهاب واقف مستغرب تصرفاتها، وشوية وصفوت دخل

صفوت: مستر مهاب، مدام أمل بتبلغ حضرتك ان في اجتماع دلوقتي وبتقول لحضرتك ان حور تيجي الاجتماع

مهاب بص لحور وبص لصفوت: هي بنتها؟

صفوت: ايوا

مهاب: ماشي

صفوت خرج ومهاب اخد حور ودخل اوضة الاجتماعات وكانت الصدمة ان فيروز قاعدة على راس ترابيزة الاجتماعات

مهاب بصدمة: فيروز!

فيروز يكل ثقة: اه يامهاب

مهاب بيقرب.....فيروز: ماتقربش

مهاب وقف مكانه ومش مستوعب اللي بيحصل وفجأة حور جريت على فيروز: كنتي فين يامامي

مهاب بإستغراب: مامي؟!

فيروز: اقعد يامهاب

مهاب قعد والصدمة مسيطرة عليه وبص لحور: دي بنتك ازاي، انتي اتجوزتي؟

فيروز ابتسمت بسخرية: حاجة ماتخصكش

مهاب بغضب: يعني ايه؟

فيروز بهدوء: على فكرة مافيش حاجة تستاهل غضبك دا

مهاب وقف وبغضب: لا والله، انتي عاوزاني تقولي انك اتجوزتي وانا بقالي سنين بدور عليكي

فيروز وقفت من مكانها وقربت منه: هتفضل طول عمرك غبي يامهاب

مهاب بصلها بغضب وما اتكلمش وحور وقفت في النص: مامي، هو عمو اثمه(اسمه) ذي اثم(اسم) بابي

مهاب انصدم اكتر وبص لحور وبص لفيروز: مين دي؟

فيروز: مايخصكش باردوا

مهاب بغضب: ماتخليش اعصابي تفلت مني

فيروز ضحكت بسخرية: ليه هتعمل ايه تاني يامهاب غير اللي انت عملته

مهاب سكت وبصلها بحزن ولسة هيتكلم بس فيروز قاطعته: ماتقولش اي حاجة يامهاب لان مهما قولت مافيش حاجة تغفرلك

مهاب متفاجئ من قوتها وان كلامها كله تحدي وبص لحور وقرب منها: انتي اسمك ايه؟

حور: حور

مهاب: الله اسم حلو اوي

حور بثقة طفولية: اكيد

مهاب ابتسم: بابا اسمه ايه؟

حور: بابي اثمه(اسمه) مهاب

مهاب بص لفيروز وبتهرب من عنيه وبص لحور: مش كنتي عاوزة توريني صورة بابا

حور: ايوا

مهاب: طب هي فين؟

حور بصت لفيروز: ممكن يامامي؟

فيرود بدموع: ماشي

حور فتحت السلسلة ومهاب انصدم لما شافت صورته جواها وبص لفيروز بغضب: خرجيها بارة

فيروز طلبت من صفوت ياخد حور ورجعت وقفت ادام مهاب: نعم

مهاب بغضب: عندي بنت وكمان عمرها اربع سنين؟ وانا آخر من يعلم؟

فيروز بهدوء: وتعرف ليه اصلا

مهاب ضحك بإستهزاء: اعرف ليه؟ هي مش بنتي ومن حقي اعرف

فيروز بغضب: انت ماتستحقش تكون أب اصلا

مهاب قرب منها واتكلم بغضب: مش هسامحك انك خبيتي عليا وحرمتيني من بنتي

فيروز بكل قوتها: مين فينا اللي يسامح التاني يامهاب؟

مهاب قلبه بيتقطع لانه عارف انه غلط في حقها زمان وان اللي عمله اسوء حاجة تحصل من حبيب لحبيبته ومش عاوز يضعف ادامها لانه زعل منها عشان حرمته من بنته طول السنين دي، مهاب فضل ساكت واخد چاكيت البدلة وخرج من الشركة كلها، فيروز قعدت على الكرسي وبتعيط جامد ورنت فيديو على جدها عبدالحميد ومهاب(الجد) كان جمبه والاتنين اول ماشافوا منظر فيروز قلقوا

مهاب(الجد): اتقابلتوا؟

فيروز بدموع: ايوا

عبدالحميد بقلق: حصل ايه؟

فيروز حكتلهم كل اللي حصل وانهارت من العياط

مهاب(الجد): انا كنت متأكد انه مش هيعديها كدا

فيروز: مايخصنيش في حاجة المهم عندي هي بنتي وبس

عبدالحميد: هتفضلي كدا لحد امتى؟

فيروز بغضب: ليه بتطلبوا مني اسامح وانسى اللي عمله وكأن اللي عمله دي حاجة بسيطة

مهاب(الجد): عارفين انه مش سهل بس دلوقتي فيه بنت بينكم

فيروز بإنهيار: بنتي هتفضل معايا وهرجع بيها مصر ومش عاوزة افضل هنا ادامه لوحدي

عبدالحميد ضحك: خايفة منه ولا خايفة تحني؟

فيروز بصتله وسكتت ومعرفتش ترد تقوله ايه وحور دخلت المكتب وشافت شاشة التليفون وضحكت: جدو عبده حبيبي

عبدالحميد ضحك: حبيبة جدها ياناس

مهاب بزعل: وانا مش حبيبك؟

حور بطفولية: لا حبيبي

فيروز شالتها وقعدتها على رجلها وفضلت تتكلم معاهم

حور بصت لفيروز وبصت لشاشة التليفون: مامي بتعيط ليه

مهاب(الجد): اصلها عاوزة تيجي عندنا

حور: وانا كمان

عبدالحميد: حاضر عيوني

حور: مش انا شوفت واحد شبه بابي

مهاب(الجد): طب وايه رأيك لو هو بابي؟

حور بفرحة طفولية: بجد هو بابي؟

فيروز لحور: انتي فرحانة؟

حور: ايوا يامامي عشان عاوزة بابي

عبدالحميد لفيروز: شفتي انها عاوزاه؟

فيروز دموعها نزلت: ماشي ياجدو

فيروز خلصت المكالمة معاهم وحور فرحانة ان بقى عندها بابا وفيروز كانت مفهماها انه مسافر


في المساء، فيروز قاعدة مع بنتها وشوية وجرس الباب رن وسامية راحت تفتح وكان مهاب وفيروز لبست حجابها وحور جريت عليه: انت بابي

مهاب ابتسم وحضنها: ايوا ياقلب بابي

حور بفرحة حضنته بطفوليه ونايمة على كتفه وهو شالها ودموعه نزلت غصب عنه وفيروز قلبها بيوجعها اوي، مهاب قرب عليها: انا اسف ان جيت من غير ما اعرفك بس انا حبيت اشوفها

فيروز: انت تيجي تشوفها في اي وقت لانها بنتك

مهاب بصلها وبيبص على بنته اللي كأنها ماصدقت تلاقي حضنه وتنام وابتسم: اوضتها فين؟

فيروز عرفته مكان اوضة حور وهو نيمها على السرير ومش عاوز يسيبها وبيبص لملامحها اللي نسخة من فيروز وشعرها المفرود جمبها على المخدة، مهاب فضل سرحان في بنته لحد ما نام جمبها وفيروز لاحظت انه اتأخر في اوضة حور وراحت تشوفه وخبطت ودخلت وشافته نايم وماسك ايدين حور وابتسمت ودموعها نزلت وبتكلم في نفسها: وحشتني اوي يامهاب، بس موجوعة منك اوي ومش عارفة اسامحك

فيروز قعدت قصادهم على الكرسي وفضلت مبتسمة على منظرهم جمب بعض ونامت مكانها لحد الصبح


تاني يوم في اسكندرية، عبدالحميد مجمع العيلة وقاعد بتكلم معاهم

باسم: يعنى ياجدو حضرتك كنت عارف ومخبي علينا؟

عبدالحميد: هي اللي طلبت كدا

سراج: يعني يابابا تطلب انها تخبي نفسها وتخبي بنتها اربع سنين

عبدالحميد: اهو اللي حصل بقى

ايمن: طب ومهاب ناوي على ايه؟

عبدالحميد: اهو دا اللي خايف منه لانه مايعرفش اني كنت عارف مكانها

باسم: كمان

خلود: طب والعمل؟

عبدالحميد: مش عارف

مروان ومازن قاعدين يلعبوا حواليهم

صافي: يعني شروق كانت عارفة واحنا لا؟

عبدالحميد: انا اللي طلبت منها كدا


نرجع لفيروز ومهاب، فيروز صحيت على صوت بنتها وكانت لسة على الكرسي

فيروز بتبص حواليها شافت حور قاعدة على السرير لوحدها: ايه ياحبيبتي

حور: بابي فين؟

فيروز لاحظت ان مهاب مش موجود وسامية خبطت ودخلت: مستر مهاب تحت في الجنينة

حور نزلت جري وشافت مهاب بيلعب رياضة ضغط وقعدت على ضهره وهو ضحك

مهاب: صباح الخير

حور: ثباح النور

مهاب شالها: حبيبة بابي تحب تروح فين النهاردة

حور: الملاهي

مهاب: طب هروح البيت اغير هدومي وهاجيلك تاني

حور: لا خدنا معاك اثتنى (استنى) مامي

مهاب: لا هخرج انا وانتي

حور: تؤ انا وانت ومامي

مهاب: وهي فين؟

حور: بتكلم جدو عبدالحميد

مهاب بصدمة: بتكلم مين؟

مهاب شال حور ودخل جوا بسرعة وشاف فيروز بتكلم جده عبدالحميد ووقف ادامها: وجدو كمان كان عارف

عبدالحميد اتكلم: تعالى ادام الكاميرا عشان اشوفك

مهاب وقف جمب فيروز واتكلم بسخرية: ايه وحشتك وعاوز تشوفني

عبدالحميد بحزن: هي اللي طلبت كدا يامهاب

مهاب بغضب: انتوا في ايه؟ انتوا محسسني ان الموضوع سهل لييييه ازاي تخبوا عني اني عندي بنت

فيروز فضلت ساكتة ودموعها نازلة وعبدالحميد مش عارف يقوله ايه، مهاب مخنوق وحور عيطت وهو قرب منها: بتعيطي ليه؟

حور: عشان ماما بتعيط وانت زعلان

مهاب بص على فيروز اللي فعلا بتعيط واتكلم بحزن: انا فعلا غلطت في حقك بس ليه عاقبتيني العقاب دا

مهاب دموعه نزلت وبيتكلم بكل قوة: جهزي نفسك عشان هننزل مصر بكرة

مهاب سابهم ومشي ومخنوق اوي وفيروز قاعدة بتعيط

مهاب سايق العربية بسرعة ومضايق: لييييه تعملوا فيا كدا ليه؟ تحرموني من بنتي ليه كل السنين دي؟


فيروز بدأت تجهز الشنط وقلبها فرحان بس هي لسة مضايقة من اللي عمله زمان


تاني يوم الصبح، مهاب كان حجز التذاكر وراحلهم وحور اول ماشافته جريت عليه حضنته: بابي

مهاب بحنان: حبيبة بابي

حور: احنا هنشوف جدو عبدالحميد؟

مهاب: ايوا وجدو مهاب كمان

حور قعدت تضحك ومهاب فرحان بيها وطلع تليفونه واتصور معاها وهي حضنت عليها وشالها، فيروز نزلت وركبت جمب مهاب من غير اي كلام مابينهم وفجأة مهاب اتكلم: انا عاوز حور معايا في الڤيلا

فيروز: ما احنا كلنا راحين اهو

مهاب: لا مش اقصد على ڤيلا جدي انا اقصد على ڤيلتي

فيروز بصتله: ڤيلتك؟

مهاب من غير مايبصلها: كان اسمها زمان ڤيلتنا لكن دلوقتي ڤيلتي

فيروز دمعة نزلت من عيونها ومسحتها بسرعة: ماشي يامهاب تقدر تاخدها بس ياريت على النوم تجيبهالي

حور: مامي انا هنام مع بابي

مهاب ابتسم بحب وباسها وحضنها: بحبك ياقلب بابي

فيروز ابتسمت هي مش زعلانة ان حور هتكون مع مهاب هي فرحانة اوي بقربهم


في اسكندرية، الكل منتظر فيروز وبنتها ومهاب كمان

شوية ووصلوا والبنات فرحانة وصافي وسعد جوزها كانوا موجودين وفيروز فرحانة انها رجعت في وسطهم

باسم شايل حور: انتي بقى حور؟

حور: ايوا

باسم باسها: انتي عارفاني؟

حور: ايوا عمر باثم(باسم)

خلود ضحكت: نطقت اسمك حلو 😂

باسم: كدا ياحور

حوو بتضحك وخلاص ومازن ومروان وقفوا جمبها واحد بيحسس على شعرها والتاني ماسك ايديها.....مهاب: نعم يا اخويا انت وهو

باسم بيضحك اوي: حبايب ابوهم

مهاب شال حور: لا دي حبيبة بابي محدش يجي جمبها

حور محضنة على ابوها وجدها عبدالحميد واقف ادامها: مش هتيجي في حضن جده

حور حضنته: زعلانة منك

عبدالحميد: ليه؟

حور: فين جدو مهاب

مهاب جه من بارة: انا اهو ياقلب جده مهاب

حور جريت عليه وهو حضنها وبيبوسها بحنان وفيروز مبتسمة وفرحانة ومهاب اخد بنته من حضن جده بغيرة: سيبوهالي بقى شوية

مهاب(الجد): لسة ماشبعناش منها

مهاب بحزن: يعني انا اللي شبعت منها ياجدو

عبدالحميد قرب منه: ماتزعلش مننا يامهاب

مهاب بصله وبص لفيروز اللي عنيها عليه: مش زعلان منكم ياجدو بس حضراتكم عارفين انا زعلان من مين وانا ادامكم اهو بتأسف على اللي حصل مني زمان رغم اني عارف ان مهما اقول من كلام مش هقدر اصلح اللي عملته بس انا فعلا اسف.......مهاب شال بنته وخرج بيها وفيروز خرجت وراه

فيروز: مهاب

مهاب بصلها: نعم

فيروز: ممكن تخلي بالك من حور

مهاب: مش هتوصيني على بنتي

مهاب اخد حور ومشي وفيروز دموعها نزلت: ياارب مابقتش عارفة اعمل ايه


*********************


الحلقة خلصت

ياترى ايه هيحصل في الحلقات اللي جايا



#الحلقة_التاسعة_عشر

#رواية_هكذا_يكون_الحب❤

#بقلم_ايمان_جمال

__________________________


تاني يوم الصبح، في ڤيلا مهاب، نايم وحور بنته جمبه بس كانت صاحيه وبتلعب في وشه وهو صحي وابتسم

مهاب: حبيبة بابي

حور: اثحى(اصحى) يالا

مهاب ضحك: حاضر

مهاب قام من السرير ودخل حمام اوضته وهي راحت وراه 😂

مهاب ضحك: بتعملي ايه؟

حور: عادي

مهاب شالها: عادي ازاي ياشقية

حور متعلقة في رقبته: ذي الثكر(السكر) في الشاي

مهاب ضحك اووووي: وربنا اشك ان عندك اربع سنين

حور نايمة على كتفه وهو فرحان بيها اوي وانها حبته رغم انها ماشافتوش من سنين

مهاب: حور

حور: نحم

مهاب ضحك: وبعدين بقى في اللماضة دي

مهاب نزلها وقعدها على السرير: خليكي هنا هاخد دش واجي

حور: ماشي

مهاب مسك تليفونه: العبي على تليفوني لحد ما اخرج

حور قعدت تلعب وفرحانة ومهاب دخل ياخد دش

شوية وفيروز وصلت الڤيلا وسناء الشغالة فتحت ليها

فيروز بإبتسامة: صباح الخير

سناء: حضرتك فيروز هانم صح؟

فيروز بإستغراب: انتي تعرفيني؟!

سناء: اكيد طبعا

فيروز: عارفاني ازاي؟

سناء: طب اتفضلي ادخل الأول

فيروز دخلت ومستغربة ان سناء عارفاها: قولي بقى تعرفيني منين؟

سناء: حضرتك مستغربة ليه كدا ماهو انا اكيد اكون عارفة زوجة الباشا اللي بشتغل عنده

فيروز: زوجته؟

سناء: ايوا وكمان صورك في كل مكان هنا في الڤيلا

فيروز اتفاجأت باللي سمعته: صوري انا؟

سناء: ايوا وكمان في اوضة نوم مهاب بيه

فيروز قلبها فرح ان مهاب رغم بعدها عنه واختفائها لسة بيحبها وعمره مانساها ولا يأس

فيروز: طب هو صحي؟

سناء: اكيد لان البنوتة صحيت

فيروز: طب ممكن تطلعي تجبيها

سناء: حاضر

فيروز بإبتسامة: شكرا

فيروز طلعت الجنينة وواقفة ادام حمام السباحة وسرحانة وفرحانة من جواها واللي فرحها اكتر ان الڤيلا من تحت ذي اللي اتفقوا عليه زمان وكل حاجة ذي ماهي طلبت بس ياترى الأوض ذي ماهي ولا لا

سناء نزلت بحور وهي بتجري على مامتها: وحشتيني يامامي

فيروز بحنان: وانتي كمان

سناء: انا هروح احضر الفطار بعد اذنك

سناء دخلت المطبخ، وفوق عند مهاب خرج من الحمام وبينشف شعره وبيبص حواليه مش شايف حور وقلق عليها ونزل بسرعة ونسي اصلا انه من غير التيشرت بتاعه وقلبه ارتاح لما سمع ضحكة بنته في الجنينة وخرج واتفاجئ بفيروز: ماكنتيش قادرة تصبري انا كنت شوية وهجيبها

فيروز بصتله ورجعت بصت في الأرض لانه من غير التيشرت وهو قرب على بنته: مش تقولي لبابي انك نازلة

حور: معلش يابابي اثل(اصل) مامي جات ونزلت

مهاب بضيق: طيب

فيروز لسة واقفة بتبص للأرض ومسكوفة، وحور قربت من مهاب ومسكت ودانه: مش لابث(لابس) هدومك ليه

مهاب اخد باله انه من غير التيشرت وعرف ايه سبب كسوف فيروز وبص لبنته وضحك: اسف

حور بشقاوة طفولية: شيلني

مهاب شالها وهي حضنته: يالا عشان تلبث(تلبس)

مهاب ضحك: ماشي ياست حور

مهاب اخد بنته وطلع وفيروز اتنفست براحة بس مضايقة انه قالع التيشرت في وجود سناء في الڤيلا وشوية وطلعت ليهم فوق لان فضولها هيموتها وتعرف شكل الأوضة ذي ماهي اختارت ولا لا

فيروز طلعت وخبطت وفتحت باب الأوضة واتفاجأت ان كل حاجة ذي ماهي كانت عاوزة ودمعة من عنيها نزلت وبصت على الحيطة شافت صورة ليها هي ومهاب في يوم خطوبتهم، مهاب وحور كانوا قاعدين في بلكونة الأوضة وهي خرجت ليهم ومهاب حس بيها بس مافيش اي اهتمام منه خالص

حور شافتها: تعالي يامامي

فيروز قعدت جمب حور وكانت حور بين مهاب وفيروز

حور: مامي البيت هنا حلو وانا عاوزة اقعد هنا

فيروز ابتسمت: طب وتسيبي مامي

مهاب اللي رد بغضب: وايه يعني ماتسيبك مش كفاية اربع سنين هي بعيد عني

فيروز بصتله وما اتكلمتش خالص وحور مسكت ايد مهاب: بابي

مهاب بهدوء: قلب بابي

حور مسكت ايد فيروز: مامي

فيروز: نحم

مهاب ابتسم عشان عرف ان لماضة بنته من امها

حور قربت ايدين فيروز من مهاب: بحبكم

مهاب غمض عنيه وعاوز يشيل ايده بس حور ماسكاها وفيروز دمعة من عنيها نزلت وشالت ايديها وسابتهم ونزلت تحت

حور لمهاب: هي ليه مامي كل شوية تعيط

مهاب بحزن: مافيش ياحبيبتي يالا ننزل

مهاب شال بنته وهو نازل سناء بتحط الفطار على السفرة وجرس الباب رن وهي راحت تفتح وكان ضياء وفيروز اتفاجأت بيه جدا وهو انصدم لما شافها

ضياء: فيروز؟!

فيروز اتفاجأت انه موجود في المكان دا وبصت لمهاب وما اتكلمتش

ضياء لمهاب: انت لاقيتها ازاي

فيروز بغضب: وانت مالك اصلا

ضياء بحزن: انا عارف انك زعلانة مني بس اقسم بالله ندمان على اللي حصل وبقالي سنين بحاول مع مهاب نلاقيكي

فيروز: بتحاول مع مهاب؟ هو للدرجادي بقيته اصحاب

مهاب متابع الحوار ومش عاوز يتكلم

ضياء بأسف: فيروز انا بطلب منك تسامحيني ذي مامهاب سامحني

فيروز بصت لمهاب وابتسمت بسخرية: سامحك؟ وانا مش مسامحاك ياضياء

مهاب غيران انها بتنطق اسم ضياء بس باردوا ساكت.....ضياء قرب عليها: سامحيني ذي مهاب

فيروز مسكت شنطتها: هو حر لكن انا لا..فيروز لسة هتخرج بس رجعت بصت لمهاب: ماكنتش اعرف انك هتسامحه بعد اللي حصل منه وانه فضل يوهمني وحياتي اصبحت جحيم من وهمه ليا......فيروز دموعها نزلت واتكلمت بكل قوة: وسامحته وهو كان السبب الحقيقي في بعدنا السنين دي كلها

فيروز اتحركت لعند الباب بس وقفت على صوا ضياء: مش انا السبب والله دا احمد

فيروز بصتله: انت ولا احمد بقى انا مش هسامحكم

فيروز خرجت من الڤيلا ومشيت ومهاب فضل قاعد مكانه مضايق وزعلان على حالهم

ضياء قعد جمبه: انا اسف اني جيت

مهاب بصله وابتسم: ولا يهمك انا اللي مزعلني هي ياضياء انا مش عارف اتعامل معاها من ساعة ماخبت عني بنتي

ضياء بإستغراب: بنتك؟!

مهاب شال حور اللي قاعدة زعلانة على الأرض: اها ياضياء بنتي حور

ضياء قرب من حور وعاوز يسلم عليها وهي مش راضية وبيبص لمهاب: في ايه؟

مهاب بيبص لحور: سلمي على عمو

حور: لا عشان مامي زعلت منه

ضياء ابتسم بحزن: لا ياحبيبتي مش زعلانة

حور اتعلقت في رقبة مهاب ونايمة على كتفه: عاوزة مامي

مهاب بحنان: حاضر.....وبص لضياء: هطلع اغير هدومي ونروح الڤيلا وانت هتيجي معايا

ضياء: ماشي

مهاب طلع يغير هدومه وحور معاه وقاعدة على السرير وزعلانة ومهاب قعد جمبها: حبيب بابي مالو

حور: عاوزة مامي

مهاب شالها: حاضر

مهاب نزل ببنته وضياء كان مستنيه وركبوا العربية سوا ومشوا


نيجي لعاصم وشروق قاعدين ومكه بنتهم بتلعب حواليهم وجرس الباب رن والدادة راحت تفتح وكان احمد وشروق لسة واخدة منه موقف واخدت بنتها ودخلت اوضتها

عاصم: تعالى يا احمد

احمد: خير ياعاصم قولتلي انك عاوزني

عاصم: فيروز ظهرت

احمد بصدمة: بجد؟

عاصم: ايوا

احمد: طب هي فين؟

عاصم: في الڤيلا عند جدو عبدالحميد

احمد: طب يالا نروحلها

عاصم: ناوي على ايه؟

احمد: هخليها تسامحني

عاصم: تفتكر؟

احمد: مش وقته يا عاصم يالا نروح

عاصم دخل لشروق وقالها انهم هيروحوا الڤيلا ونزلوا كلهم سوا


مهاب وصل الڤيلا هو وضياء وحور، وحور بدور على فيروز وهي في اوضتها

حور: بابي

مهاب: عيون بابي

حور: تعالى طلعني لمامي

مهاب: حاضر

مهاب شال حور وطلع بيها لأوضة فيروز وهي كانت في الحمام وطلعت وبشعرها ومهاب بقاله كتير مشافش شعرها وهي اتكسفت وحور جريت عليها: مامي

فيروز شالتها: نعم ياقلب مامي

حور نايمة على كتفها: عاوزة اكون معاكي

فيروز بصت لمهاب: طب وبابي؟

حور: نعيش كلنا سوا

فيروز ومهاب بيبصوا لبعض كأن كل واحد فيهم بيعاتب التاني ومافيش اي كلام خالص وحور نزلت من على دراع فيروز وراحت جمب مهاب وماسكة في بنطلونه وهو نزل على ركبته وباسها....حور: بابي

مهاب: نعم

حور: انا عاوزة اعيش معاك انت ومامي

مهاب غمض عينه ومش عارف يقول ايه ولا يعمل ايه وعبدالحميد دخل عليهم وسمع كلام حور

عبدالحميد: حور حبيبتي انزلي تحت لعمو باسم

مهاب: هنزلها انا ياجدو

عبدالحميد: لا انت خليك عشان عاوزك انت وفيروز

عبدالحميد طلع حور وطلب من الدادة تنزلها تحت ورجع ليهم تاني

عبدالحميد: اقعدوا

مهاب وفيروز قعدوا وعاوزين يفهموا في ايه

عبدالحميد: سامعين بنتكم بتقول ايه؟

مهاب: عاوز تقول ايه ياجدو

عبدالحميد: عاوز اقول ان كفاية لعب العيال اللي انتوا فيه دا وتتجوزوا

فيروز: لا

مهاب بصلها بغضب: ومين قالك اني هوافق اصلا

عبدالحميد بغضب: انتوا هتتخانقوا ادامي، اللي هقول عليه هيتنفذ

فيروز: ايه اللي حضرتك بتقوله دا

عبدالحميد: انا مش هعيد كلامي تاني بنتكم عاوزاكم سوا

مهاب: يبقى خلاص انا هاجي اقعد هنا ومن غير جواز واهو نكون في بيت واحد

عبدالحميد: انت عاوز تفهمني ان بنتك هتعيش هنا او حتى هتسيبكم كل واحد ينام لوحده بنتك ماشاء الله عليها ذكية رغم صغر سنها

مهاب: عادي ياجدو

حور طلعت ليهم تاني: بابي

مهاب: نعم

حور: يالا نرجع بيتنا

مهاب ابتسم: ليه

حور: كدا هنا وحش

عبدالحميد ضحك: يعني بيت جدو وحش؟

حور: اه

عبدالحميد سألها: طب تحبي مامي وبابي يعيشوا هنا؟

حور: لا

عبدالحميد وقف وبصلهم: المأذون هيجي بالليل ومش عاوز اي نقاش

عبدالحميد سابهم ونزل ومهاب متعصب وساب الاوضة وخرج ودخل اوضته

شوية وفايز وصل وفرحان بحفيدته اوووي وخصوصا ان دي اول حفيدة لان صافي كانت بتدرس ومانعة الاطفال لحد ماتتخرج وهي دلوقتي حامل في شهرها السابع، وشوية ومهاب نزل قعد معاهم

فايز: حبيبة جدها

حور: نحم

فايز ضحك وبص للي قاعدين: انتوا متأكدين ان عندها اربع سنين

مهاب ضحك: ايوا يابابا بس لمضة شوية

وهما قاعدين دخل عاصم وشروق واحمد ومهاب اضايق لما شافه

شروق حضنت حور: وحشتيني اوي

حور بتضحك والكل فرحان بوجودها

مهاب بيبص على احمد: انت ايه اللي جابك هنا؟

احمد: جاي اتأسفلها

مهاب وقف وبغضب: مالكش دعوة بيها يا احمد

احمد قرب منه: اسمع يامهاب انت مش عاوز تسامحني انت حر وعمرك ماهتحبها اد حبي ليها

مهاب ضربه بالبوكس وقعه على الأرض: انت اتجننت انت ازاي تقولي كدا

احمد بيقف وماسك وشه: عشان اللي بتعمله دا، ليه مش عاوز تديني الفرصة انها تسامحني

ضياء وقف جمبه: مش هتسامحك يا احمد

احمد بحزن: لازم تسامحني

فيروز كانت نازلة وسمعت وشافت اللي حصل: وانا مش هسامحك يا احمد

احمد دور وشه ليها وسرحان فيها وانها لسة جميلة ذي ماهي ومهاب ضربه تاني: وحياة امك لو فكرت فيها ثانية واحدة هقتلك

الكل بيبعد مهاب عن احمد ومهاب متعصب جامد

باسم ماسك مهاب: تعالى معايا بارة يالا

باسم وضياء اخدوا مهاب وخرجوا الجنينة

ضياء: اهدى يامهاب

مهاب بغضب: انت ماسمعتوش قال ايه ولا بيبصلها ازاي

باسم بخبث: لسة بتغيير

مهاب بصله بغضب: مش وقت رخامتك ياباسم

باسم ضحك: طب اهدى بقى ياعم انت وقولي جاهز لكتب الكتاب

مهاب بصله: انت عرفت؟

باسم: جدك اصلا قايل لينا من امبارح وقال انه هيقولكم النهاردة وجدك مهاب هو اللي هيجيب المأذون اصلا بالليل

مهاب: كمان؟!

باسم: ايون

حور جايا عليهم بتجري ووقعت ومهاب مسكها: حاسبي ياقلبي

حور عيطت عشان رجلها وجعتها وحور خرجت على صوتها: ايه ياقلب مامي

حور بعياط: رجلي بتوجعني

فيروز عاوزة تشيل حور ومهاب مش راضي...فيروز: هسكتها وخدها تاني

مهاب: لا

فيروز شايفة حور بتعيط وهي عارفة تخليها تسكت ازاي: طب اتفضل بقى سكتها

مهاب قاعد يهديها ومافيش اي فايدة وهي بتعيط....فيروز قربت منها وباست رجلها وحور سكتت...فيروز: خلاص ياحبيبتي

مهاب بص لفيروز وكأنه بيعاتبها لانها بعدت بنته عنه وفيه حاجات كتير هو مايعرفهاش عنها....مهاب نزل حور على الأرض وسابهم ودخل وطلع اوضته

باسم بحزن: كفاية بعد يافيروز

فيروز بدموع: مش قادرة اسامحه ياباسم انا اه لسة بحبه بس مش قادرة ياباسم

ضياء اتكلم: انا عارف انك مش قابلة مني كلام بس مهاب بيحبك والله اه هو غلط في حقك وانا كنت السبب بس اقسم بالله وحياة بنتي انا بعتله رسالة وفهمته كل حاجة بس للأسف احمد بعتله رسالة ومهاب بعدها كسر التليفون واتقفل قبل ما ابعت رسالتي انا بجد اسف

فيروز ابتسمت بدموع: مش زعلانة منك ياضياء انت اه وجعتني وعيشتني في وهم بس هسامحك عشان خاطر بنتك، انت سمتها ايه؟

ضياء بإبتسامة: نجمة

فيروز: الله اسم حلو اوي ماشاء الله

حور نامت على كتف فيروز: انا هدخل انيمها في سريرها

فيروز دخلت ببنتها وطلعت اوضتها ونيمتها في سريرها وسابتها ونزلت ليهم تحت

صافي وسعد وصلوا وفيروز قاعدة جمب صافي وشوية ومهاب نزل قعد مع اخته

مهاب حضنها: حبيبة اخوها

صافي في حضن اخوها: عامل ايه يا أبيه؟

مهاب بصلها بغضب: ماقولنا خلاص بقى الكلمة دي

صافي ضحكت: ماشي يامهاب

مهاب: ايوا كدا

صافي بصت لفيروز ورجعت بصت لمهاب وهمستله: لسة؟

مهاب اتكلم بغضب بس بصوت واطي: مش عاوز كلام في الموضوع دا

صافي: طيب

اليوم عدا حلو، في المساء مهاب(الجد) وصل ومعاه المأذون والكل متجمع ومهاب لا هو فرحان ولا زعلان وفيروز زعلانة ان مهاب م موافق على كتب الكتاب

المأذون بدأ يكتب الكتاب ومستغرب من شكل مهاب وفيروز، بعد شوية المأذون طلب من عبدالحميد ومهاب(الجد) يمضوا عشان هما الشهود وفيروز ومهاب كل واحد كتب اسمه، المأذون خلص ومشي

عبدالحميد: مبروك

مهاب بصله بغضب وخرج وسابهم

مهاب(العمري): حصل ياباسم انت وضياء وعاصم

الشباب خرجوا ورا مهاب وهو اخد عربيته ومشي وهما حصلوه بعربية باسم

عاصم: هو رايح فين كدا

باسم: اكيد رايح يقعد على البحر

ضياء: ماتيجو نحاول نقربهم من بعض

باسم: انا عندي عيال عاوز اربيها

عاصم ضحك: يالا ياجبان

باسم: ياعم اتنيل مهاب لو اتغابى علينا هنقعد في المستشفى شهر

ضياء ضحك اوي: اعتبروني ماقولتش اي حاجة

فضلوا يضحكوا، ومهاب سايق بسرعة كبيرة وللأسف من سرعة العربية سلك الفرامل اتقطع والعربية خبطت في شجرة والشباب نزلوا جري يلحقوه ومهاب كان اغمى عليه

باسم شاله من العربية: ساعدوني بسرعة

الشباب شالوه ودخلوه عربية باسم وعربية مهاب اللي اتخبطت اتفرجت وباسم واقف يبص عليها وبيحمد ربنا انه لحقه

ضياء بقلق: يالا بينا على المستشفى بسرعة

باسم ساق العربية وبعد دقايق كانوا في المستشفى بس باسم قرر انه مش هيعرف حد غير لما يطمنه على مهاب الأول، الدكتور كشف على مهاب وقالهم ان مهاب عنده كسر في دراعه اليمين وشوية كدمات بسيطة في جسمه وفي وشه لانه اتخبط فيه

باسم: انا هبلغهم

ضياء: لا ياباسم هيقلقوا وهو الحمدلله كويس

عاصم: بص ياباسم احنا ندخل بس نشوفه وساعتها نشوف

الشباب دخلت لمهاب اللي فاق وقاعد على السرير وباسم قعد جمبه وبيلومه: كدا يامهاب

مهاب ساكت ومش بيتكلم خالص..ضياء: حرام اللي بتعمله دا

مهاب بغضب: وهي مكانش حرام عليها اللي عملته انها خبت عليا ان عندي بنت

باسم: يامهاب هي كانت موجوعة منك

مهاب بدموع: انا عارف ان غلطت بس ليه تحرمني من بنتي اربع سنين ليه، ليه تعاقبني العقاب دا ليه تخليني مش عارف اي حاجة عن بنتي ولا عارف ايه بيفرحها ولا ايه بيزعلها

باسم دموعه نزلت ومش عارف يعمل ايه وضياء وعاصم واقفين يبصوا لبعض كأنهم بيقولوا احنا هنتصرف

مهاب: انا عاوز اخرج

باسم بغضب: ماتتهد بقى واقعد انت مش شايف نفسك عامل ازاي

مهاب بيقوم: لا ياباسم انا هخرج

ضياء: طب اصبر لبكرة بس

مهاب وقف بتعب: قولت لا

باسم: طب اصبر لما نعرف الدكتور ويكتب ليك على خروج

مهاب: طب انجز بقى

عاصم: طب اقعد بس

مهاب قعد تاني وبعد شوية باسم جه واخدهم ومشيوا وركبوا عربية باسم ورجعوا الڤيلا واول مادخلوا الكل اتفاجئ بمنظر مهاب

عبدالحميد بقلق: ايه اللي حصل في ايه؟

مهاب: مافيش ياجدو

مهاب العمري بغضب: مافيش ازاي انت مش شايف نفسك عامل ازاي يامهاب

مهاب قعد وحور قعدت على رجله ومحضنة عليه: ياجدو مافيش حادثة بسيطة بس

سراج بغضب: عشان سواقتك الزفت

ايمن بهدوء: خلاص ياجماعة المهم انه كويس

فايز بيبص لإبنه: حسابي معاك بعدين

مهاب ابتسم: ماشي يابابا

مهاب بيبص على بنته اللي نايمة على دراعه: حور

حور رفعت دماغها وبصتله: نحم

مهاب ضحك: عاوزة تنامي؟

حور: اه

مهاب: يالا نطلع ننام سوا

حور بصت على فيروز اللي واقفة قلقانة على مهاب: مامي يالا عشان ننام

عبدالحميد ضحك: الله عليكي ياقلب جدو

مهاب بصله بغضب وشال بنته رغم تعبه وطلع بيها فوق

مهاب(الجد): حصلي جوزك يافيروز

فيروز بصتله وطلعت، وكان مهاب نيم حور على السرير بس هي لسة صاحية ومهاب بيحاول يقلع التيشرت ومش عارف وفيروز وقفت ادامه: ممكن اساعدك؟

مهاب بصلها وسكت لانه تعبان ومحتاج يغير عشان ينام، فيروز بتساعده وقلعتله التيشرت وفتحت الدولاب عشان تجيب تيشرت تاني بس مهاب رفض: انا هنام كدا

(انت غاوي تكسف البت 😂)

مهاب اخد حور في حضنه وحور بصت لفيروز: يالا يامامي ننام

فيروز: حاضر

فيروز دخلت الحمام غيرت هدومها لترنج بيتي وقلعت حجابها ونامت جمب بنتها وحضنت عليها وغصب عنها ايديها لمست ايدين مهاب وشالتها بسرعة ومهاب اصلا تعبان ونام، وفيروز فضلت صاحية شوية ونامت

تاني يوم الصبح، حور صحيت وخرجت من الاوضة وباسم قابلها قبل ماتنزل السلم

باسم: حور

حور: نحم

باسم ضحك: راحة فين؟

حور: جدو فين

باسم شالها: تعالي وانا انزلك لجدو عشان ماتقعيش

باسم نزل بحور وعبدالحميد قاعد واول ماشافها: حبيبة جدها

حور جريت عليه وقعدت على رجله

عبدالحميد: بابي ومامي فين؟

حور: نايمين وانا ثحيت(صحيت)

عبدالحميد ضحك وبص لباسم: وربنا دي اللي هتخليهم يحنوا لبعض

باسم: الاتنين بيحبوا بعض جدا ياجدو بس مش عارفين يسامحوا بعض


فوق في الاوضة، مهاب صحي وبيبص على حور مش لاقيها وشاف فيروز نايمة جمبه وفضل يبصلها اوي وسرحان في ملامحها وغصب عنه بيمشي ايده على وشها وهي بدأت تصحى ومهاب شال ايده بسرعة وقام من عالسرير دخل الحمام، وهي فاقت وقعدت على السرير وشوية ومهاب خرج من الحمام وبيفتح الدولاب، فيروز وقفت وقربت منه: هطلعلك لبس

مهاب بصلها وسابها وقعد على السرير وهي فتحت الدولاب واختارت ترنج بيتي لمهاب، فيروز لبسته التيشرت ومكسوفة من قربها منه ومهاب قلبه بيقوله انه يحضنها بس عقله رافض

مهاب مسك البنطلون: خلاص انا هكمل لبس

فيروز سابته ودخلت الحمام، ومهاب لبس ونزل تحت وهي خرجت وبتبص عليه مش لقياه

عبدالحميد شاف مهاب نازل من على السلم وعاوز يرخم عليه: صباحية مباركة ياعريس

مهاب غصب عنه ضحك: عاوز ايه ياجدو

عبدالحميد ضحك: عاوزك مبسوط ياحبيبي، بس قولي عرفت تلبس لوحدك ولا حد ساعدك....وغمزله 😉

مهاب ضحك: ماترخم على باسم والنبي ياجدو

عبدالحميد: ياعم ارحمه، احنا زهقناه في حمل خلود

باسم كان في الجنينه مع حور وداخل شايلها على رقبته ومهاب بيضحك عليه: ولادك هينفخوك

باسم نزل حور: ياعم اقعد ساكت دول عليهم شقاوة بيجنوني

مهاب ضحك اوي وباس حور من خدها: حبيبة بابي صحيت امتى؟

حور: من شوية

مهاب: مش صحيتي بابي ليه؟

حور بطفولية: ثيبتك(سيبتك) تنام انت ومامي

عبدالحميد شال حور وباسها: اقسم بالله انتي حبيبة قلبي

مهاب بصله: سيب البت في حالها ياجدو ماتلعبش في دماغها

عبدالحميد ضحك: والله ماقولتلها حاجة هي اللي بتتصرف صح

مهاب ضحك وشوية وفيروز نزلت وكالعادة بتخطف قلبه، الجرس رن والدادة فتحت وكان صفوت المحامي اللي كان مع فيروز في دبي في الشركة

عبدالحميد: حمدلله على السلامة ياصفوت

صفوت: الله يسلم حضرتك

صفوت بيبص على فيروز ومهاب على اخره

عبدالحميد: ايه يا ابني دا انت اول مرة تاخد اجازة وتنزل مصر

صفوت ولسة بيبص على فيروز: اصل نازل لحاجة مهمة

حور نزلت من على رجل جدها عبدالحميد وراحت لصفوت: وحشتني ياعمو

صفوت شال حور: انتي كمان ياقلب عمو

مهاب: ياترى ايه الحاجة المهمة اللي انت نزلت عشانها

صفوت بص لعبدالحميد: انا نزلت عشان اطلب من حضرتك ايد أمل

(صفوت لسة مايعرفش اسمها الحقيق)


******************


الحلقة خلصت

مهاب هيعمل ايه مع صفوت؟

ايه هيحصل بين مهاب وفيروز؟

ياترى حور هتقدر تقربهم ولا لا؟

ايه هيحصل في اللي جاي؟


#الحلقة_العشرون

#رواية_هكذا_يكون_الحب❤

#بقلم_ايمان_جمال

_________________________


مهاب انصدم لما سمع طلب صفوت ووقف ادامه: انت عارف اللي جاي تتقدم ليها دي تبقى مين؟

صفوت: ايوا

مهاب: مين؟

صفوت: امل وتكون قريبة مستر عبدالحميد

مهاب بص على جده عبدالحميد: ماتقوله ياجدو

عبدالحميد بتوتر: لا ازاي انت تقوله

باسم ضحك اوي على جده وسابهم وخرج يضحك بارة

مهاب بص لصفوت: اللي حضرتك جاي تتقدم ليها دي مراتي

صفوت: نعم؟!

مهاب: اللي حضرتك سمعته وكمان ما اسمهاش أمل اسمها فيروز

صفوت بصدمة: كمان؟!

مهاب: ايوا...وشال حور: والعسل اللي انت قاعد تلاعبها دي تبقى بنتي

صفوت معتش عارف يرد يقول ايه ومهاب خرج لباسم: انت ياللي ضحكت وطلعت

باسم ضحك: عاوزني اعمل ايه وانا شايف جدي خايف من رد فعلك

مهاب ضحك وباس حور ونزلها تلعب وقرب لباسم وقعد جمبه: انا كنت ماسك نفسي من الضحك والله

باسم: قولتله ايه؟

مهاب: قولتله انها مراتي وقولت ان مش اسمها أمل

باسم: اه صحيح ايه حكاية أمل دي؟

مهاب: مش عارف بس تلاقي جدك عمل كدا عشان مش اعرف اوصلها

باسم: ممكن باردوا

وهما قاعدين شافوا صفوت خارج وباين على وشه انه مضايق اوي وشوية وضياء وسلمى وبنتهم نجمة وصلوا وسلمى دخلت جوا وضياء قعد مع باسم ومهاب

باسم: لو كنت جيت بدري عشر دقايق كنت حضرت موقف انما ايه فلة

ضياء: خير يارب

باسم: كان جاي عريس لفيروز

ضياء بص لمهاب وضحك اوي: ومين دا اللي امه داعية عليه

مهاب: صفوت اللي شغال في فرع الشركة في دبي

ضياء: وحضرتك عملت ايه؟

مهاب: قولتله انها مراتي طبعا

ضياء: ايه حنينا؟

باسم ضحك: شكله كدا

مهاب بصلهم: بقولكم ايه لو انتوا مستغنيين عن نفسكم زودوا في رخامتكم كمان

باسم وضياء سكتوا بس كل واحد فيهم بيضحك جامد


جوا عند البنات كلهم متجمعين وسلمى اخدت عليهم وفرحانة ان بقى عندها اصحاب وهما قاعدين مهاب دخل وطلع اوضته وفيروز طلعت وراه عشان لو احتاج حاجة لان دراعه مكسور، مهاب دخل الاوضة وعاوز يغير هدومه لانه هيخرج مع باسم وضياء وبص شافها: ممكن تيجي تساعديني عشان هخرج

فيروز قربت منه وبتساعده انه يقلع التيشرت: هو الدكتور قالك هتفك الجبس امتى؟

مهاب بسخرية: معلش تعبناكي

فيروز بصتله بغضب: على فكرة انا بسألك عادي مش عشان مضايقة

مهاب: ماشي

فيروز قلعته التيشرت وجابتله قميص وبتلبسهوله وقفلت الزرار اللي فوق

مهاب: سبيه مفتوح

فيروز بغضب: لا

مهاب بتحدي: لا هفتحه

فيروز بغضب: لا هيفضل مقفول عشان جسمك مش يبان

مهاب من جواه فرحان انها لسة بتغيير عليه: على فكرة انا راجل مش بنت عشان اخاف ان حاجة تبان

فيروز بغضب مسكت القميص: والله لو هتفتحه هقلعهولك والبسك تيشرت

مهاب بتحدي فتح الزرار وفيروز قفلته تاني وبغضب: مهاب ماتعصبنيش

مهاب: واعصبك ليه؟ وبعدين عاوزة تفهيني انك لسة بتغييري عليا؟

فيروز بصتله وبصت للارض: كمل لبسك لوحدك

فيروز سابته وخرجت بلكونة الاوضة ومهاب رغم وجعه منها بس زعلان انه زعلها وخرج وراها: طب ممكن بقى تيجي تسرحيلي شعري

فيروز بصتله بإستغراب: على فكرة هو دراع واحد بس اللي مكسور مش الاتنين

مهاب بصلها بغضب وسابها ونزل وهي ضحكت على منظره: صبرك عليا يامهاب


مهاب نزل وباردوا جده عبدالحميد بيرخم عليه: انت استحليت ان كل شوية تغير هدومك ولا ايه؟

مهاب بصله: مركز اوي انت ياجدو

عبدالحميد ضحك: دا انت حبيبي

مهاب: ماشي ياجدو

حور جريت على مهاب وبتعيط، مهاب بقلق: في ايه؟

حور: مروان ضربني يابابي

مهاب بغضب: باااااااسم

باسم جه من بارة: في ايه ياعم انت بتزعق ليه؟

مهاب: ابعد ابنك عن بنتي

باسم قرب من حور: في ايه ياحبيبتي؟

حور بعياط: مروان ضربني ياعمو باثم(باسم)

باسم قرب من مروان: في ايه يامروان؟

مروان: عثان(عشان) مث(مش) بتلعب معايا

مهاب بغضب: ماتكررش تاني

باسم شال مروان: وحياة ابوك ياشيخ اتلم وماتلعبش مع بنت مهاب

مهاب غصب عنه ضحك: طب يالا يا استاذ عشان نخرج

حور: رايح فين يابابي

مهاب: خارج مع عمو باسم وعمو ضياء

حور: طب انا عايزة اروح بيتنا

فيروز نزلت وسمعت كلام بنتها وقربت منها: ما احنا هنا في بيتنا

حور: لا بيت بابي احلى

مهاب: لما اجي هنروح

فيروز بصتله وهو قرب منها: انا لو قولتلها لا مش هتسيبني اخرج اصلا

مهاب سابهم وخرج وفيروز صحكت على تصرفات مهاب بسبب بنته وعبدالحميد قرب منها: قربوا من بعض تاني بقى

فيروز بصتله: سيبك انت من اننا نقرب تاني خلينا في تركيزك معانا

عبدالحميد ضحك: هو انا ليا غيركم

فيروز: ماشي ياجدو


في المساء، فيروز قاعدة مع بنتها في الاوضة وبتقرأها قرآن

فيروز: يالا ياحور قولي ورايا

حور: حاضر يامامي

فيروز: بسم الله الرحمن الرحيم

حور: بثم(بسم) الله الرحمن الرحيم

فيروز: الحمدلله رب العالمين

حور: براحة يامامي مش عارفة اقول

فيروز ضحكت: ماشي، الحمدلله

حور: الحمدلله

مهاب كان واقف على باب الاوضة ومبسوط من اختياره لفيروز وحور شافته جريت عليه وهو قعد على الكرسي وقعدت جمبه..مهاب: شاطرة ياحبيبة بابي

حور: بابي

مهاب: نحم

فيروز ضحكت وهو بصلها وهي اتكسفت وبصت للأرض

حور: يالا نروح بيتنا

مهاب: حاضر بكرة الصبح

حور بزعل طفولي: لا انت قولت لما تيجي

مهاب: بابي تعبان ونروح بكرة

حور: لا انت بتقولي كدا وبتضحك عليا

فيروز بقلق: تعبان مالك؟

مهاب بصلها: وربنا بنتك طلعت اذكى منك

فيروز ضحكت: طالعالك

مهاب بصلها اوي: بس واخدة ملامحك حتى غمازاتك

فيروز اتكسفت من كلام مهاب وهو كأنه ما أخدش باله من كلامه وحس بنفسه وسابها ودخل الحمام وهي قعدت على سريرها سرحانة في اللي جاي، فيروز كانت لابسة اسدال صلاة عشان كانت بتصلي وبتقرأ قرآن وقلعته وكانت لابسة برمودا حمرا لحد فوق الركبة بشوية وبعد شوية مهاب خرج من الحمام ووقف مكانه لما شافها وفضل سرحان في جمالها اللي اتحرم منه اربع سنين، مهاب فاق من سرحانه على صوت بنته وهي بتعيط وراح عندها: في ايه؟

حور بعياط: زحلانة منك ومش تكلمني

مهاب بحنان: حد يزعل من بابي

حور: اه

مهاب ابتسم: طب عاوزة ايه؟

حور: نروح بيتنا

فيروز قربت منها: الصبح هنروح ياحور عشان بابي تعبان

حور قعدت تعيط جامد ومهاب مش عارف يعمل ايه وبص لفيروز: هنتصرف ازاي؟

فيروز قربت منه وهمستله: احضنها وهي هتسكت

مهاب بصلها: طب ماتحضنيها انتي

فيروز ابتسمت: لا هي عاوزة حضنك انت

مهاب: طب ساعديني اشيلها

فيروز شالت حور ومهاب شالها على دراعه السليم وحور حضنت عليه وسكتت وفيروز بصتله وسكتت وهو ضحك: انا عاوز افهم انتي بتتعاملي معاها ازاي

فيروز: عادي خالص هي بنت مش ولد ولازم تكون واخدة حقها في الدلع بس طبعا مش زيادة

مهاب: اهو الدلع دا هيطلع فوق دماغنا احنا

فيروز ضحك: في دي بقى انت معاك حق

مهاب نيم حور على السرير وقاعد حاسس بتعب في دراعه وفيروز قربت منه: مالك

مهاب بتعب: دراعي واجعني

فيروز: طب ارتاح

مهاب: مش جايلي نوم

فيروز: طب اقعد بس على السرير

مهاب: لا هقعد في البلكونة شوية

مهاب خرج البلكونة وفيروز خرجت وراه وقعدت جمبه.....وهو اتكلم: ليه العقاب دا؟

فيروز اتفاجأت بسؤاله: وانت ليه عملت كدا فيا؟

مهاب بصلها: انتي عارفة اني ماكنتش في وعيي والرسالة اللي وصلتلي هي السبب

فيروز بدموع: بس انت محاولتش تسمعني يامهاب ولا خلتني اقولك ايه حصل معايا كان ممكن ساعتها تعرف انه مكانش ذنبي

مهاب بحزن: وانا كان غصب عني

فيروز وقفت بغضب: غصب عنك ازاي؟ انك توجعني وتقول غصب عنك وانك تجرحي وتيجي عليا عشان حقير حاول يوقع مابنا

مهاب بغضب: دا على اساس انك كنتي حكيالي عن اللي حصل

فيروز بصت في الارض وسكتت ودموعها نزلت وسابته ودخلت ونامت على السرير ومهاب دخل بعدها ونام على السرير وزعلان انهم زعلانين، مهاب مسك ايدين فيروز وناموا


تاني يوم، صحيوا على صوت حور بتصحيهم بدري اوي

مهاب بنوم: في ايه ياحور

حور: يالا نروح بيتنا

فيروز بتفوق: ياحور لسة بدري الساعة لسة ٧

حور عيطت جامد ومهاب حضنها: خلاص هنمشي.....وبص لحور: قومي ياختي عشان بنتك مش هتكست

فيروز ضحكت: لا في الحالة دي فهي بنتك انت وبس

مهاب خبطها بالمخدة: طب قومي بدل ما اخنقكم انتوا الاتنين

فيروز ضحكت اوي وقامت تلبس حور وتلبس هي كمان وتساعد مهاب في اللبس

حور لبست وخرجت وسابتهم وفيروز بتلبس مهاب وهو قرب عليها وهمسلها: انتي عارفة انك وحشتيني اوي

فيروز اتفاجأت بجملته وبصتله وبعدت عنه بس هو مسك ايديها: باردوا مش عاوزة تسامحي

فيروز بدموع: اكتر حاجة كنت خايفة منها اني اشوفك

فيروز قالت جملتها ونزلت وهو اضايق اوي انها كانت خايفة تشوفه وكمان انها تقرب ومش عارفة تسامحه، مهاب نزل وراهم وجده عبدالحميد كان صاحي وقاعد يشرب قهوته

عبدالحميد: ايه ياولاد اللي مصحيكم بدري كدا

حور اللي ردت: انا

عبدالحميد ضحك: ليه؟

مهاب بغضب: عشان نروح الڤيلا

عبدالحميد ضحك اوي: جدعة ياحور

فيروز بغضب: لا والله يعني عشان تصحينا من بدري كدا تقول جدعة ياجدو

عبدالحميد: ايوا عشان تقربكم من بعض

مهاب بصله وبص لفيروز: في ناس تانية اللي رافضة

عبدالحميد بص لفيروز اللي بصت للأرض: ربنا يهديكم

مهاب بغضب شال بنته: يالا

فيروز خرجت معاهم وركبوا العربية والسواق اتحرك بيهم للڤيلا

وطول الطريق حور نايمة على دراع مهاب: يعني تصحينا وتنام هي

فيروز ابتسمت: هي كدا

مهاب بغضب: انا يعني لحقت انام

فيروز: معلش يامهاب لما نوصل نام وانا هحاول انيمها

بعد شوية وصلوا الڤيلا وفيروز شالت حور عشان مهاب باين عليه التعب جدا وفيروز دخلت حور الاوضه الخاصة بيها ونيمتها وراحت اوضتها مع مهاب وبتفتح الشنط عشان تجيب هدوم

مهاب: عندك هدوم في الدولاب البسي منها

فيروز بإستغراب: هو انا ليا هدوم هنا؟!

مهاب قرب منها: ايوا انا كان لما بيعجبني حاجة بجيبها

فيروز فتحت الدولاب وفعلا كان فيه هدوم كتير وازواقهم حلوة جدا بس هدوم البيتي كانت قصيرة وكمان بكاط وهي مكسوفة تلبس

مهاب سابها ودخل الحمام وهي اختارت بيچامة من تلات قطع بلوزة بكاط وبنطلون ضيق وروب، مهاب خرج من الحمام ونام على السرير بتعب وهي قلقانة عليه: مالك انت لسة تعبان؟

مهاب بتعب: جسمي واجعني وخصوصا ان لسة في كدمات

فيروز: طب اجيبلك المرهم وادهن الكدمات

مهاب: ياريت

فيروز فتحت الشنطة وطلعت المرهم وبتدهنله وهو فعلا تعبان

فيروز بتسنده عشان ينام: ممكن تنام بقى

مهاب: بس بشرط

فيروز: ايه هو؟

مهاب: انام في حضنك

فيروز اتكسفت بس هي زعلانة منه: انا هنام جمب حور

مهاب بإستغراب: ليه؟!

فيروز: عادي

مهاب بيقرب منها وهي بتبعد: بتبعدي ليه؟

فيروز: عشان مش قادرة انسى شكلك يومها

مهاب غمض عنيه بحزن: براحتك يافيروز روحي نامي جمب حور

فيروز سابته ودخلت اوضة بنتها ومهاب زعلان ونام من تعبه


بعد ساعتين في ڤيلا عبدالحميد، قاعد بيفكر في حاجة وعاوز ينفذها وباسم نزل قعد معاه: صباح الخير ياجدو

عبدالحميد: صباح الخير ياحبيبي

باسم: هو مهاب لسة نايم ولا ايه؟

عبدالحميد ضحك: مين دا اللي نايم دا حور صحتهم من الساعة ٧ ورجعوا الڤيلا

باسم ضحك اوي: وربنا البنت دي هتعلمهم الأدب

عبدالحميد: انا بفكر ليهم في حاجة

باسم: خير ياحجوج

عبدالحميد: عاوز اقربهم من بعض

باسم: ناوي على ايه

عبدالحميد: لسة مش عارف بس هحتاج مساعدتك

باسم ضحك: ماشي ياجدو


بعد شهر، مهاب خلاص فك الجبس وفيروز لسة بعيدة عنه، في يوم مهاب صحي ونزل الشركة وحور صحيت وبتسأل عليه

فيروز: ياحبيبتي بابي راح الشغل

حور بعياط: عاوزة اروحله

فيروز: طيب يالا نلبس ونروحله

فيروز لبست ولبست حور ونزلوا راحوا الشركة وفي الوقت دا كانت ريم عند مهاب في المكتب وكالعادة بتحاول تقرب منه، رغم السنين دي كلها بس باردوا مافيش فايده، السكرتيرة خبطت ودخلت: مستر مهاب زوجة حضرتك بارة

مهاب وقف: دخليها بسرعة ولما تيجي تاني تدخل من غير استئذان

السكرتيرة: حاضر يافندم

السكرتيرة خرجت وفيروز وحور دخلوا وحور جريت على مهاب وهو شالها: بابي

مهاب: قلب بابي

فيروز بتبص على ريم ومضايقة من وجودها ومهاب ملاحظ دا وعاوز يرخم: دي ريم شغالة هنا في الشركة وشاطرة في شغلها جداااا

فيروز بصتله بغضب وبص لريم: اهلا

ريم بدلع: اهلا بحضرتك

مهاب عاوز يضحك بس ماسك نفسه وبص لريم: تقدري تتفضلي انتي ياريم

ريم خرجت وفيروز قربت منه ومسكت قميصه بغضب: مش قولتلك الزرار دا مايتفتحش

مهاب نزل حور وهي بتلعب حواليهم: على فكرو بيخنقني

فيروز بتقفل الزرار: ماليش دعوة

مهاب قرب منها وباسها برقة في خدها: امال مين اللي له دعوة؟

فيروز اتكسفت من قربه وانه باسها: طب ماتتكررش تاني

مهاب: هي ايه؟

فيروز بصتله بغضب: انك تفتح الزرار

مهاب بهمس: يعني البوسة اكررها تاني؟

فيروز اتكسفت ومعرفتش تقول اي حاجة ومهاب باسها برقة اوي وحور شافتهم

حور: بابي بوثني(بوسني) ذي مامي

فيروز ضحكت ومهاب شال حور: عيوني لقلب بابي

عبدالحميد خبط ودخل واتفاجئ ان فيروز وحور هنا: حبايب قلبي

حور جريت عليه: جدو

عبدالحميد شالها: قلب جدو

حور: بابي بيبوث(بيبوس) مامي

فيروز اتكسفت وبصت في الأرض ومهاب هاين عليه يموت بنته وعبدالحميد ضحك اوي: طب مش عيب كدا

مهاب بغضب شال حور وزعقلها وهي عيطت وفيروز شالتها: على فكرة هي مش غلطانة انت اللي غلطان عشان عملت كدا ادامها

عبدالحميد: فيروز عندها حق

مهاب بيحاول يشيل حور وهي مش راضية وبتعيط وبس وفيروز بتحاول تهديها: خلاص ياحور

حور بعياط: بابي وحش

مهاب بغضب: عاجبك كدا فضلتي دلعيها

فيروز بغضب: انت اللي غلطان وبعدين بتزعقلها ليه، هي مش بتيجي بالطريقة دي خالص وانت مش عارف عنها حاجة

مهاب زعل من كلام فيروز: عندك حق

مهاب اخد چاكيت البدلة وخرج من المكتب ومن الشركة كلها

عبدالحميد بعتاب: كدا يافيروز؟

فيروز بدموع: مكانش قصدي والله ياجدو بس حضرتك شايف هو بيتصرف ازاي

عبدالحميد: طب تعالي معايا اوصلك للڤيلا

فيروز: هو حضرتك كنت جاي هنا ليه؟

عبدالحميد وهو ماشي جمبها: رحت ليكم الڤيلا وعرفت انكم هنا فجيت اشوفكم

فيروز زعلت من نفسها انها قالت لمهاب كدا ونزلت مع عبدالحميد ووصلها الڤيلا بس مادخلش معاها وطلب منها انها تصلح امورها مع جوزها

فيروز شايلة حور اللي نامت ودخلت الڤيلا ومهاب مكانش فيها اصلا، وبعد ساعة بالظبط مهاب وصل ومش بيتكلم معاها خالص وطلع غير هدومه وقعد على سريره فاتح اللاب وفيروز دخلت ومش عارفة تتكلم تقول ايه وقعدت جمبه: مهاب

مهاب فاتح اللاب ومش بيرد عليها واصلا متعصب

فيروز: على فكرة انا بكلمك

مهاب باردوا مابيردش عليها وساكت وبس

فيروز اخدت منه اللاب: رد عليا

مهاب بصلها: نعم

فيروز بصت في الأرض: انا اسفة

مهاب: على ايه؟ انتي شايفة انك عملتي حاجة تزعل؟

فيروز بصتله: ايوا

مهاب: تمام....اخد منها اللاب وقاعد فاتح نت ومش معبرها خالص

فيروز قامت من جمبه ولسة هتخرج من الاوضة حور دخلت ومهاب قام من السرير وقرب من بنته ونزل على ركبته: حور

حور ماسكة في هدوم فيروز ومخبيه وشها بعيد عن مهاب: مش نحم

مهاب غصب عنه ضحك: بصي لبابي

حور: لا

مهاب بيحاول يكون هادي ومسكها وهي رافضة وفيروز كانت عاوزة تاخدها بس من نظرة من مهاب سابتها: زعلانة من بابي ليه؟

حور: عشان انت زعقتلي

مهاب: عشان انا زعلت منك

حور: ليه

مهاب: عشان غلط انك تشوفي حاجة وتقوليها

حور: اثفة(اسفة) يابابي

مهاب حضنها: ماشي ياقلبي

فيروز سابتهم وخرجت من الاوضة ونزلت تحت وقعدت في الجنينة، وفجأة حست بوجع في جمبها اليمين وقعدت على كرسي وبتتألم

شوية ومهاب(الجد) وفايز وصلوا الڤيلا عند مهاب وفيروز

مهاب(الجد): مش ناويين تيجوا عندي يوم

مهاب(الصغير): حضرتك عارف اني مش بحب نيجي عشان ناني

فايز: خلاص يامهاب ماريماس اتجوزت وخلاص

مهاب(الصغير): باردوا يابابا

حور على رجلين جدها مهاب وبيبوسها وهي بتضحك وفيروز قاعدة وحاسة بتعب بس مش عارفة تسيبهم وتطلع ومهاب لاحظ انها تعبانة بس معلقش او قلقان ومش عاوز يتنازل ويطمن عليها رغم قلقه، شوية وضياء وسلمى وبنتهم وصلوا هو وباسم وخلود ومازن ومروان ولادهم، البنات قعدوا سوا فوق والشباب قعدوا تحت مع مهاب(الجد) وفايز والاطفال بيلعبوا سوا

فوق عند فيروز، قاعدة بتتوجع والوجع بيذيد

سلمى بقلق: في ايه مالك؟

فيروز بتعب: بقالي فترة بحس بتعب في جمبي اليمين بس النهاردة ذايد شوية

خلود: لازم تروحي للدكتور وتطمني

فيروز بتعب واضح: عادي ممكن يكون برد

سلمى: برد ازاي يابنتي واحنا في عز الصيف

فيروز وقفت عشان تجيب مسكن من الشنطة وفجأة اغمى عليها والبنات قلقوا عليها ومهاب طلع على صوتهم وانصدم لما شافها مغمي عليها: في ايه؟

سلمى: تعبت واغمى عليها

مهاب شال فيروز ونزل بسرعة على العربية والكل وراهم وحور مع خلود في عربية باسم، شوية ووصلوا المستشفى والدكتور دخل فيرز اوضة العمليات ومهاب هيموت من القلق عليها وبعد ساعة الدكتور خرج والكل جري عليه

مهاب بقلق: طمني يادكتور

الدكتور: دي انفجاز ذايدة وحالتها مش مستقرة

مهاب بقلق: يعني ايه؟

الدكتور: ادعي ان حالتها تكون مستقرة خلال الاربعة وعشرين ساعة دول

الدكتور سابهم ومشي ومهاب قاعد على الكرسي وحور قعدت على رجله بتعيط وبيحاول يهديها...وباسم قرب منه: ان شآء الله هتكون كويسة يامهاب

مهاب: يارب ياباسم.....مهاب بص على حور اللي بتعيط من غير صوت وبص لباسم: خدها الڤيلا عند جدي

باسم بيحاول يشيل حور وهي مش راضية ومهاب مش عارف يتعامل معاها خالص: روحي عند جدو عبدالحميد ياحور

حور محضنة على مهاب: لا

مهاب بص لباسم: خلاص سيبها

بعد نص ساعة، فيروز فاقت ومهاب قاعد جمبها وحور نايمة على دراعه، مهاب لاحظ ان فيروز بتفوق وقرب منها: حمدلله على السلامة

فيروز بتعب: الله يسلمك، هو ايه اللي حصل؟

مهاب: الذايدة انفجرت

فيروز بتتألم وكمان لان البنج بدأ مفعوله يروح: مهاب خليهم يجيبوا اي مسكن مش قادرة استحمل الوجع

مهاب خرج للمرضة وقالتله ان شوية وهتاخد مسكن ومهاب مضايق وعاوزها ترتاح: اتفضلي عرفي الدكتور اني عاوزه ويجي اوضة فيروز

الممرضة راحت للدكتور ومهاب دخل تاني لفيروز وهي لسة بتتألم وماسكة جمبها وشوية والدكتور دخل: حمدلله على السلامة

مهاب: لو سمحت يادكتور هي بتتألم اديلها مسكن

الدكتور بإبتسامة: حاضر يامستر مهاب ماتقلقش

مهاب بص لفيروز وبص للدكتور: مقلقش ازاي وهي بتتألم ادامي كدا وانا مش عارف اعمل حاجة

الدكتور كان معاه حقنة وعملها في المحلول اللي في ايد فيروز وبصلها وابتسم: انا اول مرة اشوف زوج بيحب زوجته اوي كدا....بص لمهاب: حضرتك فضلت جمبها ومانمتش ثانية واحدة ولا حاولت ترتاح

مهاب بصلها: انا راحتي هي راحتها يادكتور

الدكتور: ربنا يخليكم لبعض، انا دلوقتي ادتلها مسكن وهينيمها شوية

مهاب: ماشي يادكتور متشكر

الدكتور: دا واجبي عن اذنك

الدكتور خرج ومهاب قعد ادام فيروز وماسك ايديها وهي اصلا بتروح في النوم من تأثير المسكن

مهاب قاعد قلقان عليها وحور لسة نايمة وهو غصب عنه النوم غلبه ونام

في الفجر، فيروز فاقت وبتبص حواليها شافت مهاب نايم على الكرسي وحور نايمة على صدره ومهاب لسة ماسك ايدين فيروز

فيروز بتحاول تصحيه: مهاب

مهاب صحي مفزوع: في ايه مالك انتي كويسة؟

فيروز ابتسمت: ايوا الحمدلله

مهاب اتنفس براحة: عاملة ايه دلوقتي

فيروز: الحمدلله بقيت احسن شوية

مهاب باس ايديها: الحمدلله

فيروز: ممكم بقى تروح ترتاح وتيجي الصبح

مهاب: لا مش همشي من هنا غير لما تخرجي

فيروز بإبتسامة: طب عشان خاطري روح بس ارتاح ونام وتعالى الصبح انت وحور

مهاب بتصميم: انسي

فيروز ضحكت بس اتألمت ومهاب خرج للمرضة يطلب منها انها تجيب سرير تاني جمب سرير فيروز عشان ينام عليه

وبعد شوية الممرضة جابت سرير ومهاب نام عليه وحور جمبه وفيروز فضلت باصة عليهم شوية وضحكت لان حور مش راضية تنام جمب مهاب وعاوزة تنام على صدره 😍

تاني يوم، الكل اتجمع وشروق وعاصم كمان ودخلوا اوضة فيروز ومهاب لسة نايم

فيروز: اهدوا وربنا انا بقيت كويسة بس اهدوا شوية عشان مهاب مايصحاش

وهي بتتكلم حور بدأت تصحى ومهاب صحي على حركتها وبيبص حواليه اتفاجئ ان الكل ادامه

مهاب ابتسم: صباح الخير عالجميع

باسم ضحك: صباحو فل

عبدالحميد بص لفيروز: كدا تقلقينا عليكي

فيروز بإبتسامة: ماكنتش اعرف ان كلكم بتحبوني اوي كدا

مهاب قام من سريره وقعد جمبها وباس دماغها: كلنا بنحبك بس انتي اللي ترضي عننا بس

فيروز بصتله وابتسمت وهو حاوطها بدراعه وفجأة أحمد دخل الأوضة والكل اتفاجئ بيه ومهاب اتكلم بعضب: انت ايه اللي جابك هنا

أحمد: انا جيت اطمن على فيروز

مهاب وقف ادامه وبغضب: ماتنطقش اسمها على لسانك

احمد: انا كل اللي عاوزه منها انها تسامحني وكفاية كدا

فيروز اتكلمت: خلاص يا أحمد انا مسامحاك

مهاب بصلها بغضب: نعم ازاي

فيروز بهدوء: خلاص يامهاب خلينا نكون كلنا عيلة واحدة ومافيش حد شايل حاجة من التاني

مهاب سكت بس مضايق انها سامحته والكل لاحظ دا واحمد وقف جمبه: انا مش هقولك تسامحني انا هسيبك براحتك يامهاب لحد ماتسامح لوحدك عشان انا عارف دماغك

احمد سابهم وخرج وشوية والكل سابهم ومشي بس شروق مستنية شوية مع فيروز ومهاب نزل ومعاه حور وعاصم ومكه للكافتيريا يجيبوا اي حاجة للفطار وطلبوا اكل من بارة رغم ان فيروز اكلها لسة هيكون اكل مستشفى بس عشان خاطر حور

شروق: مهاب شكله زعلان

فيروز: هو زعلان عشان انا سامحت احمد

شروق: طب هتعملي ايه؟

فيروز: مش عارفة بس ربنا يقدرني واعرف اصالحه عشان هو رخم اصلا

شروق غمزتلها: حنينا

فيروز ابتسمت: للأسف اه

شروق ضحكت: ايوا بقى بقولك ايه احنا عاوزين أخ لفيروز مالناش دعوة

فيروز ضحكت: يالا يارخمة

تحت في الكافتيريا، مهاب قاعد بيشرب قهوة وحور على رجله بتاكل ساندوتش وعاصم قاعد ادامه وبنته قاعدة على رجله

عاصم: ماتهدى بقى ياعم انت

مهاب بغضب: انا بجد مضايق منها ازاي تسامحه بالسهولة دي

عاصم: دا على اساس ان اللي عمله كان امبارح يامهاب

مهاب: باردوا ياعاصم

عاصم بهدوء: بس يامهاب انت عارف انه ابن عمي وكمان انا كنت زعلان منه ومخاصمه بسبب اللي هو عمله بس ماتزعلش مني هو حبها بجد

مهاب بغضب: عااصم

عاصم: ياعم اهدى بقى واسمعني، انا مش بقولك كدا عشان تتعصب انا بفهمك انه مشي ورا قلبه اللي وداه في داهية ونسى عقله خالص

مهاب: بقولك ايه قفل على الموضوع دا عشان انا متعصب لوحدي

عاصم: طيب

حور بصت لمهاب وعاوزة تأكله وهو ضحك: كلي انتي

حور: لا خد حتة وانا حتة

مهاب ضحك وسمع كلامها عشان هو عارف لو قال لا هيتعيط وبعد شوية طلعوا لفيروز فوق


**************************

تكملة الرواية من هناااااااا



تعليقات

التنقل السريع