القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

روايه الحب لا يعرف المنطق الفصل الرابع والخامس والسادس بقلم ياسمين سالم

التنقل السريع

      

    روايه الحب لا يعرف المنطق  الفصل الرابع والخامس والسادس بقلم ياسمين سالم 



    روايه الحب لا يعرف المنطق  الفصل الرابع والخامس والسادس بقلم ياسمين سالم 



    ياسين بغضب رفع ايده بالرساله في وشها وقالها بغضب : ايه دا يا استاذه يا محترمه 

    كيان اتكسفت من أسلوبه وقالت : في ايه يا دكتور انا مش فاهمه دي حد رماها عليا ممكن اقرأها 

    وأخذت الورقه وشافت محتواها 


    ( عيون جميله نفسي اظل انظر عليها حتي ارتوي حتي شافتيك  اتمني أن اقبلهم حتي يتورموا  وشعرك اتمني أدفن رأسي فيه واشمه رائحته الجميله احبك احبك 🥰) 


    شهقت كيان من محتوي الرساله وخدودها احمروا من الغضب


    انا معرفش مين الي باعت الرساله دي  


    يحي بغضب ' اطلعي برا 

    كيان بصدمه : انت بتقول ايه يا دكتور 

    يحي : ايه طارشه بقول برااا

    كيان اخذت الشنطه بغضب و طلعت من  المحاضر و هي بتحاول تتماسك عشان متعيطش 


    يحي بغضب : مين الي رما الرساله دي احسن لكم و الا الدفعه كلها هتسقط 


    ماحدش رد عليه 

    يحي : مش هقول تاني اقسم بالله انا هقدر اعرف في كاميرات هنا كتير مش هيصعب عليا لكن مش هيحصل خسر ليكم 


    بنت قامت : يا دكتور عمر هو الي رما الرساله علي كيان و انا شوفته و دائما بيضايقها 


    يحي راح عنده بغضب و فضل يضرب في بغل لحد ما الشاب كان بيصرخ من اللكمات الي كان بياخدها 


    دا عشان تعترف تتخطي حدودك في محاضرتي و انت مرفوض من الكليه يالا غور من هنا   وطلع وسابه 


    في بيت ياسين 


    قام و كانت دماغه مصدعه و دخل الحمام و غسل وشه و افتكر الي عمله امبارح 


    وراح بسرعه طلع برا الغرفه 


    وقابلته زينب 


    زينب : صباح الزفت علي دماغك يا يسين ايه الي انت هيبته امبارح دا يعني اتجوزت من ورانا وقولنا ماشي و دلوقتي عايز كيان ترجعلك بعد ما استناتك و كمان عايز تعتددي علي مراتك  و شارب ايه القرف دا اسمه يا ولد انت لو شوفتك غلط ما البنت تاني انا الي هقفلك 


    ياسين : ماما انا اسف والله مش قصدي و معرفش ازاي شربت و فين كارما انا عايز اعتزرلها 


    زينب : كارا في غرفته كيان وصدقني أن حاولت تأذي البنت دي تاني انا هخليك تتطلقها سامع وسابته و مشيت 


    ياسين راح بسرعه علي غرفه كيان و كانت نايمه   

    وراح عندها وصحاها براحه : كارما يا كارما 

    صحيت كارما واول  ما شافت خافت و فضلت تعيط 


    ياسين صعبت عليه : انا اسف والله ما كانش قصدي 

    انا عارف اني غلط 


    كارما بهدوء ومازلت بتعيط : طلقني يا ياسين انا خلاص كرهتك و انت اصلا طلعت و لا بتحبني و لا حاجه 


    ياسين : حاضر والله هطلقك بس لما نقعد حتي مع بعض ٣ شهور عشان ناحدش يتكلم عليكي 


    كارما حزنت أنها مش فارقه معاه و هيطلقها عادي بسهوله 


    بسخريه ؛ لا والله دا انا طلعت فارقه معاك اووي يا ياسين 


    ياسين : كارما انا اسف بس مش بإيدي انا مش بحبك ماكنتش حاسس بدا 


    كارما صرخت في وشه : امااال ضحكت عليا ليه و اتجوزتني ليبيه حرام عليك ليه فهمتني انك بتحبني انا لعبه في ايدك عشان تتسلي بيا وترميني وقت ما انت عايز  


    ياسين بعصبيه : اسكتي انتي ايه الي بتعمليه دا انتي الي ضحكت عليا و خلتيني اتجوزك  و عايزه ترمي عليا كل حاجه 

    انتي قولتي أنه ابن عمك هيتجوزك عشان اتجوزك بسرعه صح العيب عليكي انتي 


    وسابها وخرج 


    انا هي فضلت تعيط ومصدومه حقا فيه مش مصدقه أنه دا للشخص الي كانت بتحبه وعشان هربت من أهلها 


    في الجامعه 


    يحي خرج من المحاضره وراح الكافتيريا. عشان يجيب قهوه 

    وشاف كيان الي قاعده علي الكرسي وبتعيط 


    وجاب اتنين قهوه وارح عندها  وقعد 


    يحي : هتفضي تعيطي كتير 


    كيان بصت جمبها وشافته وهو نادت أيده بالقهوه 


    كيان بعصبية : انتتت ايه ولش كمان جاي تقعد جانبي و يا بجاحتك كمان جايب قهوه وخائف تقولي مثلاً  انا اسف 


    يحي ببرود :  و مين قالك اني جاي اقولك انا اسف طبعاً لأ حد قالك أنه يحي الصياد بيعتذر 


    تأففت من حديثه : علي فكره انت بارد اوووي يالي ثوم امشي من هنا 

    يحي لف وشه ليها وبقي وشه في وشها وقال : دا مش بمزاجك يا قطه انا اقوم وقت ما انا عايز واقعد وقت ما انا عايز  روح انتي امشي  


    كيان ربعت أيدها بعند ؛ انا الي قاعده قبلك و مش هقوم 


    ضحك عليها يحي هو كان عارف انها هتعاند 


    يحي ؛ بما انك بقي قاعده خودي دول تلاقك مافطرتيش من الصبح و كان جايب سندوتش وقهوه 


    كيان بصت علي الاكل و كانت علي ه تاخد ولكنها  عاندت 

    لأ مش عايزه اكل حاجه منك اقوم امشي من هنا وبلاش غرورك دا 


    سالته ومشيت ونسيت شنطتها 

    وطلعت عند برا الجامعه لأنها كانت خلصت محاضراتها 


    وكانت واقفه راح حك حط منديل علي وشها و أغمي عليها 

    شالها وحدطها في العربيه و مشي 


    يحي شافهم واتصدم و طلع يجري يجيب العربيه وييتتتبع 



    كيان كانت واقفه بتوقف تاكسي  راحت لقت منديل جه علي فمها و كانت بتحاول تبعد أيده لكن فقدت الوعي 

     

    كان يحي طالع وراها وشافه وهو بيدخلها العربيه وجري ناحيته بس كان مشي راح جاب العربيه من الجراش 

    وملحقش العربيه لأنها اختفت 

    رجع تاني بيفكر وهو بيضرب دركسيون العربيه وهو بيصرخ 


    لأ  لأ. 


    وجه في دماغه ياسين اول شخص وراح علي بيته فوراً 


    اول ما وصل للبيت بدأ يضرب الباب جامد وهو بيصرخ بإسم ياسين  الي كان بيأخك شور 


    فتحت ندي 

    وهو دخل علي طول وهو بيقول : ياااااسين  اقسم بالله ما هسيبك 


    جت زينب علي الصوت :  في ايه يا بني بتصرخ ليه 


    يحي : ابنك العبي خطف كيان وانا وشوفته 

    جه في الوقت دا كارما وياسين 


    ياسين راح عليه بعصبية : ايه انت بتقول خطف ايه وكلام ايه دا لأ طبعاً محصلش و مين خطف كيان انت مجنووون 

    كيان فين عارف لو فكرت تعملها حاجه ومسكه من قميصه 


    يحي ضر$به في وشه : انت هتستعبط علي اساس. انك كدا هداري انا اكتر واحد عارف انت اناني ازاي 

     زينب كانت بتصرخ وهي بتحاول تشدهم بس مافيش فايده 

    وبس هيضر؛به تاني ياسين كان الاسرع وضر$به بوكس في وشه 

    يحي قام ومسكه وكان بيرفع أيده بس صرخت فيه كارما 


    يحي. استني : ياسين كان هنا من امبارح ومطلعش من الصبح في حاجه غلط في الموضوع 


    يحي : انتي كمان هداري عليه اكيد هددك 


    زينب : لأ كارما مش بتكذب دا فعلاً الي حصل وياسين مطلعش من امبارح  و اكيد انا عايزه مصلحت كيان و انا لو عارف أنه ابني خرج انا كنت اول واحده هشك فيه 


    يحي بعد عن ياسين بعد ما اتأكد منهم  بس كان بيفكر في ممكن يعمل كدا ومش عارف 


    قال : طيب كيان مين ممكن يخط'فها  

    زينب حطت أيدها علي رأسها وهي بتفكر  : كانت بتقول أنه في ولد معاها في الجامعه اسمه ايه مش فاكره بس هو كان بيتعرضلها كتير  


    يحي بلهفه : معلش يا طنط ممكن تحاولي بس تفتكري اسمه 

    ياسين : ايوه ماما افتكر براحه كيان دلوقتي في خطر 

    يحي بص علي ياسين بغيره بس قاله في نفسه مش وقتك انت

    زينب بتعيط وهي بتحاول تفتكر  : مش فاكره هي قالت إنه بيرمي عليها رسائل و ورد وبيبعتلها هدايا قدام صاحبها لحد ما فكره أنه بينهم حاجه واشتكته كتير للعميد بس عشان دا شاب غني جداً مكانوش بيأخدوا تجاهه عقاب 


    يحي : قصدك علي عمر صح ايوه الولد دا انهارده رما عليها رساله و انا عاقبته وطرده من المحاضره و كنت بجهز الفديو عشان يطرد من الجامعه كلها 


    زينب قامت وقفت 


     : ايوه هو دا  اسمه عمر صح افتكرت 


    يحي طلع من البيت و هو في قمه غضبه وطلع وراه ياسين 


    يحي ركب العربيه وساق بسرعه وكمان ياسين طلع وراه وهو بيلحقه لأنه كان خايف علي كيان 


    في مكان مهجور قريب من جزيره. 


    كان عمر رابط كيان في الكرسي 

    وعمال يلف حواليها وهو بينظر ليها بحب وجنون 


    عمر : قومي بقي يا كيان انا عايز اتكلم معاكي كتير تصدقي اني كنت بحلم بالحظه دي كتير انا وانتي لوحدنا  هههههه 

    بس خلاص انا حققت حلمي و انا وانتي لوحدنا و مافيش حد تاني معانا هقدر اقولك كل الي انا عايزه من غير كتابه و لا قلم  😂😂


    كيان فاقت علي صوت ضحكه  و هي مفزوعه 

    كانت جايه ترفع أيده عشان تفك في عينها لقت أيدها مربوطه في الكرسي بعدها ركزت في المكان وقالت بصدمه 


    ايه دا انا فين مين جابني هنااا

    عمر جري عليا : انا انا يا حبيبتي ها المكان حلو لو مش عاجبك نغيره انا معايا فلوووس كتيير ممكن اشتري لك اي مكان 


    كيان : عمررر ! انت مجنووون لا يمكن تكون طبيعي فك ايدي


    عمر بعصبيه وهو بيحك شعره :  كله بيقول مجنووون مجنوون انا مش مجنووون انا مش مجنون 

    وبدأ يصرخ و يزق كل حاجه برجله  وهو ببعيد نفس الكلمه 

    "انا مش مجنوون" 


    كيان خافت منه  وهي بتقول في نفسها : لأ دا شكله مجنوون بجد وخافت منه اكتر 

    قالت بصوت : انت مش مجنون يا عمر 


    عمر بدأ يهدي و يترسم علي وشه ابتسامه هادئه 

    وراح عندها بسرعه : بجد ! يعني انا مش مجنون زي ما انتم بتقولوا 


    كيان خافت اكتر وبدأت تعرق : لأ يا عمر انت مش مجنون 

    مين قال كدا 


    عمر  بحزن : كله بيقول كدا حتي بابا مش مصدق اني مش مجنون انا والله بحبك اووي و كنت يبعتلك رسائل عشان اقولك انا بحبك اد ايه بس انتي بترميها حتي مش بتقرأيها عشان انتي كمان شيفاني مجنوون  


    كيان حست بالشفقه عليها لانه واضح أنه مريض و مش شخص طبيعي 


    في الجامعه 


    يحي دخل و هو بيسأل الطلاب علي عمر و جمع كل المعلومات عنه 


    وعرف أنه مد'من مخد'رات  و مريض نفسي من ساعه وفات أمه لأنه كان متعلق بيها جدا و بعدها كان بيحب. كيان من  سنين  و هي كانت بتتجاهله أبوه رجل اعمال كبير و مش معاه غير عمر و عشان كدا سايبه لأنه خايف يخسره 

     و عنده بيت في الجزيره الي قريب من بيته بيروح يشرب فيها و يأخد مخدر'ات 


    يحي اتوقع انه دا المكان بس خاف يضيع وقت 

    ياسين كان معاه في كل خطوه. و هو كمان بيساعده 


    يحي :انت معاك رقم كيان بسرعه 

    ياسين بستغراب : ليه هو انت مش معاك رقمها امال ازاي بتحبو بعض 

    يحي صك علي أسنانه   قاله بصريخ : هو دا وقته يا غبي مغير التلفون. ومش معايا رقمها  اتمسح 


    ياسين خاف منه واداله الرقم 

    ويحي بعته لواحد صاحبه يحدد موقع التلفون 

    و بالفعل كان نفس العنوان الي أتوقعه و رااح بأقصي سرعه  للمكان 

    و كان ياسين واره ( ياسين دا عماله زي الديانه الي بتحوم حمول يحي 😂)


    عند كيان 


    عمر  : انتي بتحبيني يا كيان زي ما انا بحبك 

    كيان خافت من شكله وقالت بخوف :اه 

    عمر :  بفرحه بجد  عارفه انا بحبك كتيييبر 

    بس مش انتي بتحبيني يعني هتيجي معايا في أي مكان 

    كيان وهي بتعيط هزت رأسها ب أه 


    عمر  : يبقي هنمو'ت سوا 


    كيان صرخت :  انت بتقول ايييه لأحراااام عليك


    عمر طلع بنزين وولا'عه  : انتي بتخلفي بوعدك ليه مش قولتي هاجي معاك. لازم تكوني صادقه وقال بدموع 


    انا تعبت كتير  من الدنيا وعايز اروح عند ماما و عايزك انتي كمان معايا عشان انا بحبك فا لازم نروح لماما سوا يا كيان 😂😂

    وبدأ يرش البنزين و كانت كيان بتصرخ و تبكي 


    وطلع الولا'عه وولع. و هو واقف بضحك 


    وصل ياسين و يحي المكان و كان النار مسكت في كل حاجه 

    حواليهم 


    ياسين  و يحي بص لبعض وصرخ بأسم كياااان 

    يتتتتبع عايزه رأيكم في الروايه لحد دلوقتي 🤍

    و تفاعل كل تشجيع كدا يعني عشان عندي احباط الفتره دي 

    و البارت كبير اهوووو. 😂😂

     البارت الخامس 




    كيان فضلت تصرخ و هي بتحاول تشد الكرسي وفجاه 

    عمر شغل الولا'عه ورماها علي الارض الي مرشوشه بالبنزين

    وهو واقف بيضحك 


    في الوقت دا وصلوا كلا من ياسين و يحي 

    واول ما شافوا النا'ر المشتعله في البيت صرخوا بإسم 

    كياااان و ركضوا اتجاه البيت وبدأوا يكسروا الباب 

    وسمعوا صراخ كيان الي خلا يحي  بتجنن اكتر و بكل قوته بدفعه واحده وقع الباب 

    وركض اتجاه كيان الي كانت مربوطه ويحي مازال واقف بس النا'ر مشتعله حولهم فقط 

    راح يحي وفك كيان بسرعه وكان بيشده عمر عشان يمنعه 

    راح قام وظل يضر'ب فيها بع'نف لحد ما وقع واغمي عليه لانه أصلا واخد جر'عه مخدرا'ت  وراح ناحيه كيان لأكن لقي ياسين فكها و كانوا حاضينين بعض وياسين بيمسح علي ظهرها. 

    بقلم ياسمين سالم 

    يحي غمض عيونه و كور أيده بعصبيه  وراح عنده وشد من كيان الي وقعت في حضنه وقاله بتحذير 

    وكيان مكانتش واعيه ل اي حاجه 


    اوعي تقرب منها تاني فااااهم وأخذها  وخرجوا من الشباك لأنه النا'ر كانت مشتعله ناحيه الباب أكثر   


    يحي جاب إزازه مياه من سيارته وغسل وش كيان وهو بيحاول يهديها و هي كانت مكلبشه فيه 


    كيان بخوف : هو هو 


    يحي بحنيه مسح علي شعرها : اهدي يا كيان خلاص مافيش حاجه انا طلعتك من عنده اهو وانت معايا ماتخفيش وحضنها تاني 


    كيان مسكت في قميصه و لما سمعت صوت حاجه بتتكس من البيت. نظرت حولها و مشافتش ياسين 


    صرخت برعب : يااااسسين  ألحق يا يحي ياسين وسابته وطلعت  تجري عند البيت و هي بتصرخ بإسم 

     يااااسسين يااااسسين 

    جري وراها يحي  ومسك دراعها وحاوط وشها بيده 


    ممكن تهدي انا هدخل بس اوعي تفكري تدخلي كيان  اوعدك اني هطلع و معايا ياسين 


    اومأت برأسها وهي بتبكي : ارجوك أنقذه 

    بقلم ياسمين سالم 


    سابها يحي وراح علي البيت ودخل تاني من الشباك. 

    وكان ساعتيها  ياسين بيحاول يخرج بس عمر. ماسكه من رقبته و هو بيحاول : يخن'قه   ويمنعه يخرج 

    راح عليهم يحي و مسك عمر ضربه علي دماغه   ووقع في الأرض 

    ياسين بدأ يكح جامد و بعدها  طلعه ورجع تاني بيحاول يطلع عمر ورفعه 

    و ياسين  قاله : سيبه دا يستاهل بعد كل الي عمله هنأقذه 


    يحي : والمفروض كنت سبتك انت كمان وقاله شده من الشاك بسرعه 

    ياسين بالفعل أخذه منه و هو مضايق و لسا كان يحي هيطلع 

    راح وقع عليه ضلفه من الشباك الي النا'ر مسكت فيها 


    و كيان  جريت علي الصوت ياسين :يحييي خالي بالك 


     كيان شافت الشباك  و هو ببقع عليه وصوتتت 


    ياسين  جري قلع الجاكيت وبدأ يطفئ النا'ر الي مسكت في هدوم يحي  وبالفعل قدر يطفيها لأكن فقد الوعي بسبب ضربه الضلفه لما وقعت علي رأسه 


    طلبوا الأسعاف والشرطه  بقلم ياسمين 

     و ياسين  وكيان طلعوا يحي برا البيت خالص و هو  لسا فاقد الوعي و بينز'ف. من دماغه و دراعه اتحر'ق 

    كيان كانت قاعده منهاره : انا السبب انا اسفه يا يحي والله معرفش انا اسفه فوووق بقي يا يحي 


    بعد وقت وصلت الشرطه و أخذوا عمر 

    والأسعاف اخذت يحي وركبت معاهم كيان 


    وياسين لحقهم بعربيته 


    ووصلوا ودخلوه غرفه االطاورئ و بدأوا بمهمتهم  


    ووصلوا زينب و كارما الي عرفوا من ياسين و كمان 

     

    ام يحي و عمه (ابو كارما ) متزوجين 


    ام يحي ( سلمي )  : كارما يحي ماله  انتي اتصلت و قولته أنه في المستشفي في ايه 

    كارما اول ما شافت ابوها نظرت له بدموع 

    وهو لف الناحيه التانيه  عشان زعلان منها


    وردت علي سلمي : طنط يحي يحي  هو كان بيحاول ينقذ كيان من الحر'يق بس بس الشباك وقع عليه 


    سلمي : مين كيان 


    كارما أشرت علي كيان الي كانت منهاره في الوقت دا لأنها حاسه بالذنب هي السبب في الي حصله 


    سلمي راحت عندها وقالت لها : الكلام دا صح انتي السبب في حاله ابني  وكانت هتمسكها من هدومها لحقتها كارما 


    كارما : طنط في ايه يحي بيحب كيان و هيخطبها يعني يعتبر خطيبته  مش عايزاه يساعدها كانت مخطوفه. 

    و هو كان بيأنقذها 


    سلمي بزعيق : خطوبه ايه  و ايه الكلام الفاضي استحاله طبعاً ابني يحي يتجوز واحده زي دي بعدين دي وشها شؤم من اول ما دخلت حياته جابته المستشفي امال لما تم الخطوبه ولا الجواز هيمو'ت


    كل دا وكيان بتنهار اكتر  وراحت عندها زينب وحضنتها 

    زينب  بعصبيه : انتي ازاي تتكلمي عن بنتي كدا هو انتي اصلا تطولي ضفر كيان انا الي استحاله ادي بنتي ليكم 

    ياسين فرح جدا للكلام دا  


    ياسين ادخل : خلااص يا ماما و انتي يا طنط  ما ينفعش الكلام دا و انا اصلا معترض واستحاله كيان تتجوز من يحي 


     

     وفجأه كيان فقدت الوعي ويتتتبع بقلم ياسمين سالم 


    البارت السادس 


     اظن البارت كبير اد  كدا  حجم عائلي 😂😂

    اياك بس يعجب  وعايزه بقي تفاعل عشان هنتخاتف قريب هااااا 😡😡


    تكملة الرواية من هناااااااا


    لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

    بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

    متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

    الرواية كامله من هناااااااااا

    مجمع الروايات الكامله1 اضغط هناااااااا

    مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا







    تعليقات