رواية فرحة الصعيد الفصل الواحد والثلاثون والثانى والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون الأخير بقلم سهيله عاشور
رواية فرحة الصعيد الفصل الواحد والثلاثون والثانى والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون الأخير بقلم سهيله عاشورPart 31
عند صابر
صابر بصدمه: انت؟!
مراد بأبتسام: اي يا عم انت بخيل ولا اي؟!...مش بتعرف تكرم ضيوفك
صابر بأستيعاب: اتفضل يا بيه اللي انت عاوزه..... هات حاجه للبيه يشربها يا محسن.... ثم اكمل يمكر: وسبني معاه شويه
ذهب محسن وجلب الشاي لهم ورحل وتركهم وحدهم
صابر بأبتسام: خير يا بيه.... اي اللي خلاك تسيب صاحبك وتجيلي؟
مراد بضحك: هي دخلت عليك َلا اي؟!
صابر بعدم فهم: هي اي؟!
مراد بهدوء: لازم تكون قريب من هدفك علشان تعرف تصيبه كويس.... وبيني وبينك انا شايف ان فرصة تعب ماهر دي متتعوضش... ووفرة علينا تعب كتير
صابر وقد فهم ان مراد لازال في صفه: وضح اكتر
مراد: انا اقلك يا سيدي..... دلوقتي ماهر تعبان والعمليه مكنتش سهله يعني هيحتاج يقعد في البيت فتره .... ودا هيسهل عليك بسبب الانفلات الامني اللي هيحصل لأن الظابط التاني دا اي كلام ملهوش لزمه
صابر بأبتسام: وبعدين
مراد: انا هفضل معاه في البيت.... فا هكون قريب من شبل ومراته الحلوه... وساعتها هنعرف نتصرف احسن
صابر: والله برافوا عليك.... بس انت جيت ازاي؟!.... قلتله اي علشان تيجي؟!.... وعرفت تتطلع هنا ازاي
مراد: قلتله اني هروح اشوف حماته واشوف ارض هنا كنت متفق عليها......وجيت ازاي فا انا اتصلت بمحسن وهو قابلني وجابني هنا
صابر: كويس اوي.... انا عاوز اخلص منهم في اسرع وقت....
مراد بأبتسامه خبث: متقلقش النهايه قربت اوي... انا همشي دلوقتي وهبقى اتواصل معاك واعرفك
صابر: ما بدري.... خليك وانا اسهرك سهره حلوه...
مراد بضحك: لا مليش مزاج.... وبعدين مينفعش اتأخر.... وانا الرجاله مستنين
صابر: شرفت... مع السلامه
اخد مراد رجاله واستقلوا السيارات وذهبوا متجهين الى منزل ماهر.... وترك صابر في غاية السعاده لشعوره انه واخيراً سينتقم....
**************************
في منزل ماهر
كانوا قد وصلوا اخيراً وذهبت شهد مع ماهر لغرفتهم وسردته على السرير بهدوء وظلت بجواره حتى نام... فكان متعب للغايه.. وبعدها نزلت للأسفل لتجلس مع صديقتها.....
شهد بأبتسام: كان نفسي اشوفك في ظروف احسن من دي
ورد بعتاب: متقوليش كده.... وبعدين لو مكنتيش كلمتيني انا كنت هزعل بجد انت اختي يا عبيطه.... قليلي بقا ولد ولا بنت
شهد بضحك: ولد ان شاء الله
ورد بفرحه: الله هتسميه اي؟!
شهد بتفكير: والله مش عارفة بس ممكن.........
مراد بتدخل: مراد.... هتسميه مراد
ورد بغيظ: افندم... وبعدين ازاي تدخل كده من غير ما تستأذن مش في ستات
مراد بحرج قليلاً: مش واخد بالي... اصلي متعود اجي هنا وماهر بس اللي موجود
شهد بأبتسام: خلاص يا ورد عادي سيبيه ملكيش دعوه بيه
ورد ببرود: هو انا كنت مسكت فيه ولا اي؟!
مراد: انا طالع لماهر..... بلا قرف
شهد: نام.
مراد بضحك: انا هصحيه
ورد: قلة ذوق
مراد: اه صحيح يا ورد..... الرجاله بتعاتك خليهم بعاد عن رجالتي مش عاوز مشاكل
ورد بضحك: ملكش انت دعوه برجالتي علشان دول مش بيفرقوا ياكلوك صاحي
مراد: واضح
صعد للأعلى وتكرهم جالسين وكانت شهد تضحك على افعال ورد الطفوليه مع مراد كثيراً...
شهد بضحك: اي يا ورد... مالك وماله بس؟!
ورد بغيظ: مش بطيقه يا شهد اوووف
شهد: لي بس؟!... دا حتى ظريف جدا.... وجنتل مان كده
ورد بأستهزاء: دا جنتل.... دا بتاع ستات بقلك اي انا هطلع اشوف الرجاله كده واجيلك
شهد بتفهم: ماشي
**************************
في الاعلى
دق مراد الباب ولم يجد رد فدخل الغرفه وجد ماهر في نوم عميق للغايه
مراد بضحك: يا لهوي عليك.... ماهر... يلا قوم
ماهر بنعاس: شويه يا حبيبتي استني بس
مراد بصدمه: يا نهار ابيض... قوم يلا.... ولااااااااا
َماهر بفزع وهو يفيق: اي اي؟!... في اي؟!
مراد بضحك: صباح الخير يا بيبي
ماهر بغيظ: صباح الزفت فرق دماغك.... عاوز اي؟!
مراد بغمزه: وحشتني
ماهر بنفاذ صبر: ايوه عايز اي؟!
جلس مراد بجواره بسرعه وظل يتكلم عن الكثير من المواضيع الغير مهمه وماهر يستمع له ويضحك عليه كثيراً...........
**************************
في قصر شبل
شبل بفرحه وهو يسلم بحراره على هذا الضيف والصديق وايضاً انضم لهم معتز ولارا
شبل بضحك: اوزان بيك بنفسه عندنا هنا
اوزان بضحك: نعم انا هنا.... بس اي رأيك فيا
معتز بصدمه: مصري يا اوزان
شبل: طبعاً انت ناسي انه جاسر محمد اوزان ولا اي؟!
اوزان بضحك:هنا جاسر بس مش ناقص تريقه
معتز: نمشيها جاسر
سالي: مش تعرفونا ولا اي؟!
شبل: اه طبعا... دا يا ستي صاحبنا التالت.... اسمه جاسر محمد اوزان... والشهره اوزان لأنه اغلب الوقت في تركيا مش بينزل مصر خالص من اصل تركي واتربى في مصر وبعدين سافر تركيا تاني علشان الشغل وكان هو معتز مع بعض هناك وانا هنا
فرح بأبستامه: تشرفنا يا جاسر بيه
معتز: دي بقا يا سيدي فرح مرات شبل..... ودي سالي مراتي
جاسر بأبتسامه: اهلا بيكم
معتز: تعالي اقعد.... مقلتش لي انك جي...واي اللي فكرك بينا دلوقتي؟!
شبل: براحه عليه..... دا لسه واصل
جاسر: خدنا مكتبك علشان نتكلم يا شبل
معتز بمرح: يا ساتر استر يارب
شبل: طب يلا تعالو..... ثم تحدث للفتيات: وانتو لو عاوزين ناموا علشان شكلنا مطولين
فرح الفتيات كثيراً لفرح ازواجهم ولكن هناك شعور بداخلهم بعدم الراحه وان هناك شيء يحدث...
*************
في مكتب شبل
جلسوا وجلبت لهم فيروز بعض العصائر والمشهيات وكما رحبت بجاسر كثيراً... وتكرتهم وذهبت
شبل: ها يا عم في اي؟!
معتز: الشغل كويس.... انت قلقتني؟!
جاسر بهدوء: الشغل كويس.... انتو مش كويسين.!!!!
شبل بعدم فهم: احنا مالنا... في اي؟!!
َمعتز بمرح: ما احنا زي الفل اهو
جاسر: بصو... من الاخر كده انا اخباركم بتوصلي كل يوم... وانا عارف المشاكل اللي انتو فيها وعارف انها مش هتخلص..... انا خايف عليكوا انتو اخواتي....
شبل بتفهم: طب وانت عاوز اي دلوقتي
جاسر بهدوء: ترجعوا معايا تركيا
معتز: مظنش ان دا هينفع دلوقتي
شبل: مينفعش انا بالزات ارجع..... انا عندي هنا شغل كتير واملاك لازم اراعيها... واخواتي مينفعش اسيبهم
جاسر: بيع الاملاك دي وشغل فلوسها معايا... نبني مصنع او شركه كمان... واخواتك اتجوزوا خلاص بقا
معتز: ايوه بس....
جاسر: مبسش... لازم تيجوا معايا... هنا خطر ومشاكل هناك احسن بكتير
شبل: مش هينفع
جاسر بغضب: هينفع يا شبل.... انا مش هسيبك تموت وتموت اللي حواليك
شبل بعدم فهم: قصدك اي؟!
جاسر بأستيعاب: مش قصدي حاجه
شبل: لا تقصد.... قول في اي؟!
جاسر بتوتر: اصل انا عرفت انهم....
شبل: اخلص يا جاسر
جاسر بحزن: عاوزين يموتوا مراتك
معتز بصدمه: اييي؟!!
شبل بغضب: انت بتقول اي؟!.... انت اتجننت مستحيل!!.....
**************************
عند ورد
كانت تقف مع احدى الحرس واقربهم لها وكانت تخبره عن بعض المهام له وكان تطمأن على العمل.
الحارس: بس يا هانم دا كل حاجه
ورد: تمام اوي.... برافوا بس بقلك اي
الحارس: نعم يا فندم
ورد بجديه: شفلي حد من الرجاله محل ثقه... خليه يراقب اللي اسمه مراد دا؟!
الحارس: لي يا فندم في حاجه حصلت؟
ورد: لا اطلاقاً.... بس انا مش مرتاحه.... حاسه ان وراه مصيبه
الحارس: امرك يا هانم
تركته ودلفت للداخل ولم تجد احد سوا فعرفت ان من المؤكد ان شهد ذهبت للنوم... ولكنها قررت صنع بعض القهوه فدلفت للمطبخ ووجدت مراد به هو وصفيه
ورد: السلام عليكم
صفيه بحب: وعليكم يا بتي.... تعالي عاوزه حاجه
ورد بمرح: ملقتش حد بره.... قلت اجي اعمل قهوه واشتغل شويه
صفيه: ابااااه دلوقتي يا بتي... نامي احسن
ورد: شغل كتير يا طنط والله
مراد: احم.... انا بعمل قهوه هعملك معايا.
ورد بأستسلام: ماشي... اساعدك في حاجه يا طنط
صفيه: لا انا خلصت.... كنت برتب شوية حاجات هطلع انام بقا علشان هصحى الفجر... تصحبحوا على خير
ورد ومراد: وانت من اهله
جلست ورد على الطاوله في المطبخ وظلت تنظر شارده في مراد وهو يصنع القهوه.... كأنه يحب المطبخ كثيراً
مراد: احم احم.... القهوه
ورد بأدراك: اهه شكرا
اخذت القهوه وفتحت جهاز الاب توب وظلت تعمل كثيرا وهو يلاحظ شغفها للعمل كثيراً ومع انها سيدة اعمال مشهوره ولكنها محجبه وملتزمه كثيراً... مل منها وهي لا تعطيه النظر فذهب لكي ينام.... وهي انهت عملها وذهبت للنوم
ورد وهب تنظر لكوب القهوه: طعمها حلو اوي.... لازم اعرف حكايتك اي يا مراد ......
**************************
عند حنين
بعدما اخذها رامي للجنينه الخليفه ووجدتها أمامها مزروعه بكل انواع الورود التي تحبها.... وايضا تشبه الجنينه التي كانت تهتم بها في منزل والدها كثيرا
حنين بفرحه: مين اللي عملها كدا؟!
رامي بأبستام: انا يا وردتي.... انا عرفت اللي باباكي الله يرحمه عمله في الجنينه بتاعتك وقلت احاول اعوضك
حنين وهي تحضنه: ربنا يخليك ليا بجد.... انت مش عارف انا بحب الورد ازاي....انا بحب كل الانواع دي!!!
رامي بثقه: اه منا عارف... علشان كده زرعتهم
حنين: انت احلا حاجه في حياتي يا رامي.... انت مش متخيل انا بحبك ازاي.... ربنا ما يحرمني منك ابداً.......
رامي بحب: انا بحبك اكتر من نفسي يا روحي انت... هفضل معاكي لحد ما اموت ..
حنين بشهقه: بعد الشر.... بلاش سيرة الموت دي لو سمحت
رامي بمرح: طيب طيب.... خلاص يا ستي سماح بقا
حنين بضحك: طيب يلا... نعمل فشار ونتفرح علي فيلم ممكن
رامي: يلا يا اختي... صبرني يارب... متجوز بت اختي...
**************************
عند فاطمه
كان لدى مصطفى الكثير من المشاغل وجاء في وقت متأخر.... ركضت عليه فاطمه تحضنه بخوف واضح عليه
فاطمه بتوتر: كنت فين يا مصطفى.... مش بترد علي موبيلك قلقتني عليك
مصطفي بأبتسامه: كان عندي شغل كتير اوي.... معلش
فاطمه: ولا يهمك... ادخل غير وانا هعملك حاجه تاكلها
مصطفي بتوتر: ماشي..... فاطمه
فاطمه: نعم يا مصطفى
مصطفي بصوت منخفض: تحبي ننزل مصر مع بعض
فاطمه بفرح وهي تحضنه: اه طبعا
مصطفي: يبقى ننزل بكره.... نغير جو ونشتري شوية حاجات
فاطمه بأبستامه: شكرا.....
ذهبت للمطبخ وكانت في غاية السعاده فلأول مره يطلب منها الذهاب معه لمكان...... واخيرا فرحت هذه المسكينه.....
**************************
#الكاتبه_سهيله_عاشور
Part 32
في مكتب شبل
قد اسودت الدنيا في وجهه بعدما سمع انهم يريدون قتل زوجته.....
شبل بغضب: انت عرفت الكلام دا منين يا جاسر؟!
معتز: اهدى يا شبل علشان نعرف نفهم منه..
جاسر: بصوا.... انا بقالي فتره بيوصلني اخبار عن الانفلات الأمني اللي هنا.... بسبب الراجل اللي بقا كبير المطاريد دا... فا كلمت رجالتي اللي هناك وعرفت منه انه يعرفك يا شبل وانو يعرف مراتك كويس وعاوز يموتها...... وكمان كان عاوز يسلمها ويقبض ثمنا
شبل بغضب: يسلمها لمين؟!
جاسر بتردد: لمراد
معتز: مراد مين؟
جاسر: مراد الصرفي
شبل بصدمه: نعم؟!!..... انت بتهزر صح... مستحيل طبعا.... انا هروح واموته
جزبه جاسر سريعا واجلسه مكانه من جديد
جاسر بهدوء: اهدى يا شبل..... لازم نهدى ونفكر... انت دلوقتي لو رحت تخلص عليه تفتكر هيحصل اي؟!
شبل:......
جاسر: هتدخل السجن... والناس اللي وراه هيخلصوا عليك وهو دا اللي هما عايزينه..... علشان كده لازم نهدى
معتز: جاسر معاه حق يا شبل لازم نحكم عقلنا شويه
شبل بتنهيد: نعمل اي؟
جاسر: انا هقولك.......... .....
معتز بمرح: اوعاااا.. هنتسلى شويه
شبل: ودا مش خطر شويه
جاسر: ولا خطر ولا حاجه... احنا التلاته عندنا رجاله متتعدش وغير كده الحكومه معانا وامن الدوله... مش هنقدر على شويه زباله زي دول
شبل: تمام اوي....... انا بكره هروح وهعمل اللي اتفقنا عليه
جاسر: وطبعاً مترحش في حته من غيرنا
شبل بتنهيد: خلاص يا جاسر... هو انا عيل صغير هتخاف عليا
معتز بمرح: بيخاف عليك يا بيبي
شبل: قدامك ثانيه تمشي من قدامي وإلا هبوظلك وشك
معتز: لي وعلى اي...... انا لسه شباب
جاسر بضحك: عمره ما هيتغير ابداً...... هيفضل طول عمره عيل
شبل بخوف واضح: اه فعلا
جاسر وهو يطمأنه: اهدي يا صاحبي.... انا معاك انا والاهبل التاني دا... محدش هيقرب لحد يخصك طول ما احنا مع بعض... سيبها لله يا راجل مش كده
شبل بأبتسام: ربنا يخليك ليا.... انا هطلع انام.....انت كمان نام
جاسر:تصبح على خير....
صعد كل منهم الى غرفته ووجد شبل ومعتز زوجاتهم في سبات عميق...... خلد معتز للنوم وجاسر ظل يعمل لبعض الوقت حتى غفا هو الاخر.... اما شبل ظل يفكر طوال الليل من هذا الذي يريد اخذ حبيبته منه؟!.......
**************************
في صباح اليوم التالي
في غرفة شبل... لم ينم طوال الليل الا قليل ظل ينظر لفرح وهي نائمه ويتأمل هذا الوجه الطفولي... حتى دخلت اشعت الشمس وافاقت فرحته
فرح بنوم: صباح الخير.... صاحي بدري يعني؟!
شبل بأبتسام عكس ما في داخله: صباح النور يا حبيبتي..... قلت اصحى اخد اليوم من اوله عندي شغل كتير
فرح: ربنا معاك.... انا كمان هنزل
ابدلوا ملابسهم ونزلوا للأسفل وجدوا الفطور على السفره ويجلس الجميع وجاسر يضع اخر الاطباق
جاسر بأبتسامه: اي يا عم شبل... كل دا نوم دا انا كنت طالع اصحيكوا والله... يلا الاكل هيبرد
فرح بتعجب: مين اللي عمل الاكل دا؟!
جاسر: انا
سالي: تحفه يا فرح.... حلو اوي
معتز بهيام: مش احلا منك يا جمر انت
شبل: يا عم بطل محن بقا
فرح بضحك: سيبوا براحته... مالك وماله بس
جاسر: يلا ناكل انا جعت والله
جلسوا وتنالوا الطعام.... فكان جاسر قد حضر لهم فطور تركي اصيل وكان الطعام لطيف ولذيذ للغايه وظلوا يتحدثون عن ذكريات لهم كثيره وفيروز قد اتت وشاركتهم الجلسه هي وكنزي ولكن قاطعهم معتز
معتز: بما ان الكل موجود... فا احنا كنا عاوزين نعرفكوا حاجه
فيروز: خير يا ولدي....
جاسر: قول انت يا قيصر
شبل: بصوا بقا يجماعه.... زي ما انتو عارفين ان كل واحد فينا انا ومعتز وجاسر عنده شركات واملاك وكل واحد فينا يعتبر في مكان لوحده ودا مش مريح حد فينا
جاسر وهو يكمل: فا علشان كده قررنا اننا نوحد كل املاكنا ونخليها مجموعه صناعيه كبيره وسلسله للشركات والمصانع وكده
معتز: وطبعا دي فكرتي
شبل بغيظ: يا بني ارحمني بقا
سالي بضحك: يا فضحنا
فيروز بحب:مبروك يا ولاد... فكره حلوه جدا
فرح: فعلا دا قرار حلو جدا
معتز: والعقود هتتمضي بعد يومين وهنعمل حفله في القصر هنا.... اعملوا حسابكوا بقا
فيروز: القصر كله تحت امركوا
شبل: يلا يا رجاله عندنا مشاوير
ودعوا الجميع وذهبوا لكي يجهزوا اوراق والكثير من الاجراءات من اجل الدمج.......
**************************
في منزل شبل
استيقظت ورد وكانت تمارس الرياضه في الجنينه وكانت تركض وتسمتع الى الاغاني..... وفي هذه الاثناء استيقظ مراد وفتح الشرفه وجدها تجري وكانت ترتدي ملابس رياضيه وكلنها ايضاً محتشمه وكانت ترتدي حجاب
مراد في نفسه: انا عمري ما شفت واحده كده.... صدقيني انك هتكويني ليا غصب عنك او بإراتك يا قمر انت.... يا ترى شعرها لونه اي؟!
حسم امره وارتدى ملابس مريحه وقرر ان ينضم لها في ممارسه الرياضه......
اما عن شهد فأسيقظت وجهزت الطعام لزوجها وكانت تساعده في الأكل واخذ الدواء وقررت ان لا ينزل اليوم الا قليل ليرتاح...
**************************
في الجنينه
كانت تجري وتفكر بكثير من الأعمال.... حتى قاطعها قدومه بحوارها وهو يركض...
نزعت السماعات ونظر له: انت بتعمل اي هنا!؟
مراد ببرود: بلعب رياضه.... الصحه حلوه برضه
ورد بضحك: والله شكلك عبيط.... وانا مش فاضيه
مراد: طب اجري... اجري
َورد: لا خلصت..... ثم ذهب لمكان الحرس: تعالى يا عزام
دخلت للقصر وكان ورائها عزام ويحمل الاوراق ومن بعده خرج الطاهي من المطبخ يحمل الافطار ومعه قهوه.... قد تضايق مراد كثيراً لقرب هؤلاء منها... فذهب بسرعه وجلس بجوارها على السفره
ورد بخضه: انت بتعمل اي هنا؟!
مراد بأبتسام: هفتح نفسك على الاكل
ورد بضحك: والله
مراد بهيام: اه والله
ورد: عزام.... روح زود فطار... وساعد مدام صفيه هي بسقي الورد بره وهات الورق اللي فاضل
عزام: تحت امرك
مراد وقد ذهب الجميع: هو انت كل اللي بيشتغلوا معاكي رجاله..؟
ورد بعدم فهم: اه تقريبا.... اشمعنا؟
مراد بغيره:لي الستات خلصوا؟!!
ورد ببرود: وانت مالك؟
مراد بصدمه من جرأتها: انا مالي.... ماشي وحياة امي لهوريكي
لم ينهي كلامه حتى تجمع عليه الكثير من الحرس خاصتها
ورد ببرود: سيبوه.... بص يا مراد بيه... انا قلتلك قبل كده رجالتي مش بيفرقوا تمام!!.... ولو مفكر ان انا بتهدد او اني مثلا زي اي واحده زباله من اللي انت بتعرفهم تبقى غلطان..... انا هعتبر نفسي مسمعتش اي حاجه من اللي انت قلتها دي... ودا افضل ليك
مراد بصدمه: وانت عرفتي منين اني اعرف ستات زباله؟
ورد بتوتر واضح ولكن حاولت ان تخفيه: انا ورد السوهاجي.... واعرف كل حاجه واي حاجه ممكن تخطر على بالك
مراد بأبتسامه: واضح ان مش انا بس اللي كنت مركز معاكي
ورد ببرود مصطنع: عايز اي يعني؟
مراد بضحك: ولا حاجه يا قمر
قاطعهم نزول شهد من السلم
شهد: في اي؟!.... مالكوا واقفين لي كده؟
مراد: لا ابدا... اصل انا وورد شكلنا هيكون في ما بنا عمار
شهد بعدم فهم: هتعملوا مشروع مع بعض
ورد: لا اصل....
مراد بمقاطعه: مشروع للعمر كله
غضبت ورد من حديثه كثيراً وذهبت لغرفتها ولكنها لا تنكر انها فعلا كانت تبحث عن معلومات وانها معجبه به
ورد في نفسها: لا يا ورد.... مينفعش كده لازم تجمدي قلبك شويه مينفعش اهد كل اللي عملته في حياتي علشان كلام فاضي.... يومين تلاته وارجع القاهره تاني احسن
اما في الاسفل
بعدما ذهبت لغرفتها كان حائر كثيرا ولكنه شعر بسعاده لمعرفته اهتمامها لأمره
شهد بأبتسام: سرحان في اي؟
مراد: لا ابداً يا مرات اخويا.... تعالي اقعدي
شهد بخبث: ايوه انا كنت عوزاك في موضوع كده
مراد بأهتمام: اي خير؟!
شهد بمكر:ورد... جالها عريس كويس اوي اوي...... رجل أعمال صاحب شبل اخويا عايش في تركيا حاجه كده فعلا مبهر
مراد بغيظ: وهي وافقت؟
شهد: انا لسه بحاول معاها يعني..... بس هي هتوافق
مراد بغضب: دا انا كنت قتلتها وشربت من دمها كمان.... هي كوسه ولا اي... ورد بتاعتي لوحدي(اما انت بجح صحيح😂)
شهد بضحك: بتحبها؟
مراد: اه... اي المضحك مش فاهم
شهد: كنت بشوفك بتحبها بجد ولا لا
مراد: وقعتي قلبي يا شيخه الله يسامحك...... اه يا اختي بحبها... بس زي ما انت شايفه مش عارف اتكلم معاها حتى
شهد: بص سيب نفسك.... وانا هخليها تجيلك هي... الموضوع صعب لأنها رافضه الجواز اصلا... بس انا هساعدك
مراد بسعاده: يبقى معروف عمري ما هنساه في حياتي ابداً
كانوا سعداء للغايه حتى دخلوا عليهم فاجأه وكانت اعينهم لا تبشر ابداً
شهد بسعاده: شبل حبيبي
احتضنها شبل وهو ينظر لمراد بغل وشر واضح للغايه
معتز: اهلا اهلا.... مش انت مراد برضه
مراد بعدم اطمئنان: ايوه انا
جاسر وهو يمسكه بقوه: طب اتشاهد على روحك بقا
شبل: سيبوهولي انا
مراد: في اي؟!... اوعوا كده
شهد بصراخ: اي المسدس دا.... في اي؟!
قاطع فعلتهم بكاء ورد على منظر شبل وهو يضع السكين على رقبة مراد وجاسر الذي يوجه امامه مسدس
ورد ببكاء وهي تحتضنه: في اي؟!.... حضرتك لو في حاجه نحلها... بس اهدوا مش كده
شبل: بلاش انت يا ورد هانم... ابعدي
قاطع تنفيذهم لهذه الجريمه صوت ماهر القادم من غرفته وهو يسير نحوهم
ماهر بهدوء: سيبوه....
شبل: يعني اي يا ماهر...
جاسر: مستحيل...
**************************
عند فاطمه
كانوا هي ومصطفى في احدى المطاعم في القاهره كما وعدها
ظلوا يأكلون ويتحدثون وكان يحاول كل منهم ان يصلح علاقته مع الاخر... وانتهى يومهم وذهبوا للسياره
فاطمه بفرح: انا فرحانه اوي يا مصطفى.... ربنا يخليك ليا يارب
مصطفي بأبتسام: فرحانه؟
فاطمه: اوي اوي... انت بتهزر!!
مصطفي: طب بصي.... كنت عاوز اسألك على حاجه
فاطمه: اسأل
مصطفي: بتحبيني؟
فاطمه بخجل: اوي
مصطفي: وحبيبتي محمد الله يرحمه؟
فاطمه بصدمه: حبيته؟
مصطفي: اممم... انا عاوز اعرف مشاعرك تجاهه كانت ازاي
فاطمه وبدأت الدموع تتجمع في عينيها: كانت علاقتي بمحمد.... انو اتجوزني وانا عيله صغيره علشان دفع ثمن كويس لأهلي.... وبعدها كان بيقرب مني بالغصب وبيضربني وفي الاخر رماني انا وبنته اللي كانت في بطني... لما عيطت لما مات.... علشان مهما عمل دا عشره وفي الاخر دا ابو بنتي.... اللي حياتها منتهيه من قبل ما تبتدي اصلا..... ثم بكت بشده
جذبها مصطفى لحضنه ومسد على ظهرها بحنان بالغ
مصطفي: اهدي يا روحي.... انا اسف بس فعلاً كنت غيران اوي مكنتش مستحمل اني احس ان في حد بيشاكرني فيكي بس... انا اسف
فاطمه:، خلاص متزعلش... انا مش زعلانه
مصطفي بضحك: انت عيله اوي
فاطمه: بقا كده
مصطفي: اه كده.... بقلك اي؟
فاطمه: اي؟
مصطفي: اي رأيك اخدك انت وماما وكنزي وراغب ونروح الغردقه يومين
فاطمه بفرح: بجد هنروح
مصطفي: اه يا حبيبي... اي رأيك؟!...... ولا هتزعلي علشان هخدهم معانا
فاطمه بعتاب: اي اللي انت بتقوله دا.... دي ممتك دي حتة سكره.... وغير كده انا بحبها اوي وبحب راغب اوي بحسه بيخاف على كنزي اوي
مصطفي بضحك: بيخاف بس؟
فاطمه بأبتسامه: دول لسه صغيرين
مصطفي: بكره نشوف.....
(ومن هنا تبدأ الحياه السعيده يا ساده💃😂)
**********************************
رأيكم؟
توقاعتكم؟
#الكاتبه_سهيله_عاشور
#عائلة_الكاتبه_سهيله_عاشور
Part 33
في منزل ماهر
شبل: يعني اي يا ماهر نسيبه.... دا خاين
جاسر بغضب: مش دا اللي عاوز يأذيكوا..... اقسم بالله نهايك على ايدي ياك**
ماهر بصوت عالي: باااااااس.... انا عارف كل حاجه
شبل بصدمه: كل حاجه ازاي؟!
ماهر بهدوء: ممكن تهدوا وتبعدوا عنه وانا هفهمكوا
مراد وهو يبتسم لورد التي تتشبث به: خلاص مش هيكلوني... اوعي
ورد بحرج: انا طالعه
مراد: لا... انتِ كمان لازم تسمعي
ماهر: ممكن تقعدوا دلوقتي.. علشان افهمكوا
جاسر: هااا اخلص
معتز: يلا
جلس الجميع مع بعضهم ما عدا صفيه وبدأ ماهر ان يحكي لهم كل ما حدث
ماهر: بصو بقا.....
Flash Back:
عندما عاد ماهر والجميع من المستشفى اوقف مراد سيارته فاجأه في منتصف الطريق
ماهر بتعب: اي يا عم رايح فين؟
مراد بأبتسام: متخفش مش ههرب منك.... بس عندي كام مشوار كده وهجيلك
ماهر بتعجب: مشوار اي؟!.... هو انت تعرف حد هنا
مراد بتنهيد: قلتلك لما اجي
ووقتها بالطبع ذهب مراد لمكان صابر وحسم امره ان يقضي عليه بالتفكير السليم وهذا بالطبع عن طريق الاتفاق معه ... او التمثيل بالمعنى الاصح.....
وبعدها بوقت ذهب للبيت ومضى الوقت وعندها ذهب لغرفة ماهر وقام بأفاقته من النوم (فاكرين 😂)
ماهر: مالك يا عم ... حاسس انك عاوز تتكلم في اي؟!
مراد بتردد: بصراحه هو مش وقته بس في حاجه كبيره حصلت ولازم احكيلك عليها...
ماهر: متخفش يا عم... قول في اي!!!
مراد: بصراحه انا...............
ماهر بغضب بسيط: وازاي متعرفنيش كل دا.... لي تخبي عليا يا مراد
مراد: مكنتش اعرف انهم تبعك... ارجوك انا عندي خطه هنخلص بيها منه للأبد.
ماهر: ازاي
مراد: انا اقلك..............................
Back:
معتز بأعجاب: يا بن العفاريت..... خطه حلوه اوي دي
جاسر: لا حلوه... عجبتني والله
مراد بفخر: عيب عليك..... ثم نظر لورد: وانت مش هترضي عني ولا اي؟!
ورد ببرود: اكيد يا مراد بيه
مراد بمرح: لا بيه اي!!....بعد الحضن اللي كان من شويه دا تقوليلي يا ميمو
شهد بضحك: فظيع بجد..... اتهد شويه
ماهر بمرح: دا لو اتهد عمره ما يبقى مراد ابداً يا عشرة عمر
شبل بجديه: طب وخطتك دي هتتنفذ امتى؟
مراد بتفكير: ممكن بكره بالليل
شبل: كويس اوي كل ما نستعجل يكون احسن
شهد بقلق: انا خايفه عليكوا.... حاسه بحاجه هتحصل
ماهر وهو يطمئنها: متخافيش يا حبيبتي كله هيعدي والله
ورد بثقه: وانا موجوده ورجالتي كلهم كانوا مخابرات وقوات حرس من الدرجه الأولى تحت امركم
جاسر بأعجاب: شخصيتك حلوه اوي..... ورد السوهاجي صح
َورد بأبتسامه: صح .... وانت اوزان بيك صح؟
جاسر بضحك: صح يا قمر
مراد بغضب: والله
ورد: في اي
ماهر وهو يغيظه: ايوه صحيح في اي يا مراد مدايق نفسك لي؟!
مراد بأقضاب: لا ابداً
شبل: طيب احنا لازم نمشي.... ومتخافوش احنا دخلنا عادي.. هو بس شويه صوت عالي ممكن نقول انها كانت سوء تفاهم بين جاسر وماهر
معتز بعدم فهم: ازاي؟!
شبل: نقول ان ماهر فكر جاسر حرامي..... دا لو حد سأل اصلا
جاسر بضحك: انا حرامي.....ثم اكمل وهو ينظر لورد: بزمتك دا شكل حرامي
ورد بضحك: لا خالص
لم يتحمل مراد اكثر فتركهم وذهب للجنينه الخلفيه وكان غاضب كثيرا.... وغادر معتز وشبل وجاسر للقيام بباقي الاعمال وذهبوا للبيت
**************************
عند مراد
كان غاضب للغايه ولم يتحمل رؤيتها تضحك مع غيره....
مراد في نفسه: مفكر نفسه مين دا؟!........ واشمعنا هو يعني.....
مراد بعصبيه: سيد....... انت يا زفت
سيد بركض: ايوه يا بيه خير.....
مراد بغضب: شوفلي شقه هنا.... وظبطلي الليله مع واحده.... بس تبقى حلوه انا عاوز اتبسط
سيد بصدمه: ايييه؟!!
مراد بغضب مبالغ: اي مسمعتش ولا اي؟!
سيد بخوف: حالاً... يا بيه
ظل مراد يركل بغضب بالأرض وكانت هناك من تستمع لهذا الكلام وخانتها دموعها
ورد ببكاء: انا بحبك لي تعمل كده!!!
(اوووه... افعلاً تحبه)!!!
ورد وهي تمسح وجهها: مش هسيبه ابداً..... انا هتصرف
**************************
وصل جاسر ومعتز وشبل المنزل
فيروز بسعاده: حمد الله على السلامة يا حبايبي..... ربنا ما بحرمني من دخلتكوا عليا ابداً
سالي بمرح: ايوه مهو ناس ناس.... انا بقا هلم هدومي وامشي
فرح: ومين سمعك... دا احنا خلاص ملناش لزمه
فيروز بضحك: طب يلا يا اختي منك ليها.... على المطبخ جهزوا الاكل يلا
فرح: طياره....يلا يا سالي..
دخل الفتيات للمطبخ وجهزوا الطعام ووضعوه على السفره واكلوا وذهب كل منهم لغرفته فاليوم التعب والضغط النفسي اسوء من الجسدي
**************************
في غرفة فرح وشبل
فرح: اي يا حبيبي.... سرحان في اي؟!... اكيد فيا صح
شبل بأبتسام: هو انا ليا غيرك يا قمر انت
فرح بضحك: والله انت بتضحك عليا بالكلام..... شكلك فيك حاجه... احكيلي مالك؟!
شبل وهو يحتضنها: مفيش اي حاجه يا قلبي.... انت عارفه بس موضوع الشراكه وكده الشغل كتير
فرح بأبتسام؛ ربنا معاك يارب.... دا كفايا انكم مع بعض
شبل؛ صح... يلا ننام
وغطوا في ثبات عميق....
**************************
عند سالي ومعتز
كانت سالي تخفف شعرها وتمشطه ومعتز شارد بها.... يا الله فكم شعرها جميل للغايه
سالي بأنتباه له: اي يا زيزو
معتز بصدمه: زيزو مين؟!...
سالي بمرح؛ انت يا قلبي... مالك كده
معتز وهو يقلدها؛ مليش يا قلبي
سالي بضحك: يا راجل
معتز بجديه: كنت عاوزك في موضوع كده
سالي: اممم... قول
معتز بهدوء: عاوزك تلبسي الحجاب
سالي بصدمه؛ اييي!!؟... بس دا انا عمري ما جربته حتى
معتز بحب: شوفي انا عارف دا كويس بس بصراحه انا بغير عليكي وكمان مش عاوزك تاخدي زنوب فا عاوزك تجربيه... وانا مش هجبرك على حاجه... اتفقنا!؟
سالي بأبتسام: اتفقنا
معتز: يلا بقا ننام...... لأحسن زيزو حبيبك تعبان اوي
سالي بضحك: يلا.......
**************************
اما عند جاسر..
فكان يعمل في الجنينه وطبها بمساعدة لارا
لارا بالتركيه: تريد مني شيئ اخر
جاسر: لا اذهبي للنوم
لارا: طابت ليلتك
نهض جاسر بعدها بوقت قليل وقرر ان يذهب للنوم ولكن لفت نظره احدهم يقفز من فوق السور الحديده ويرتدي ملابس سوداء ويخبئ وجهه..... ركض ووقف خلف احد الاشجار وعندما وقف هذا الشخص امام جاسر كتفه جيدا
جاسر بهدوء: انت مين؟!.... وعايز اي؟!
...... : ابعد عني
جاسر بصدمه: اي دا... بنت
.... : ابوس ايدك متأذينيش انا معملتش حاجه... انا عاوزه شبل بيه بس
جاسر وهو ينظر لوجهها بعدما نزع عنه الوشاح: انت حلوه اوي
الفتاه بخوف: شبل بيه فين؟
جاسر بهدوء: انت مين... اسمك اي؟!
..... :انا.....
جاسر بصدمه: نااااعم يا اختي!!
**************************
عند حنين
قد عادوا اخيرا من اجازتهم هذه... وقد اخبرهم حامد بموضوع الشركاه وانهم يجب ان يسافروا للصعيد
حنين بسعاده: بجد فرحت جداً......من زمان وكان نفسي يكونوا مع بعض
رامي: دا هيخبربوها يا بنتي..... هيتشهروا جدا... دا غير المكاسب الكتير
حامد: وانا كمان سمعت ان في اكتر من قناه مشهوره... عاوزه تغطي الحفله دي... وفي شركات مشهوره من دلوقتي بتحجز صفقات
حنين: الله بجد.... اكيد شبل مبسوط اوي
حسناء بشيء من الفل: يعني مكنوش عارفين يدخلوك معاهم شريك انت كمان... ولا هي يعني جات عليك؟!
رامي بأقضاب: وانا مالي يا ماما..... انا مليش علاقه بشغلهم دا خالص... انا شغلي غيرهم
حسناء: اهو كان شافلك اي شغلانه معاه
حامد بغضب: ومالو شغل رامي بس.... مهو كويس اهو الحمد لله
حنين وهي تحاول تغير الموضوع: يعني هنروح الصعيد بكره
رامي بأبتسام؛ ايوه.... يلا نحضر الشنط
حنين: يلا يلا
حسناء بأستهزاء: هو انتو لحقتوا تفضوها علشان تحضروها تاني
حامد: انا قايم.....
(طبعا مش هوصيكم... نسبها تاكل في نفسها بقا😂😂)
**************************
عند صابر
كان يجلس في احدى سهراته المحرمه هو ومحسن ومعه بعض الرجال وحوله بعض الراقصات والعاهرات.... حتى دق صوت الهاتف معلناً عن وصول رساله له
الرساله: العمليه اللي اتفقت معاك عليها هتتنفذ بكره في*********وهتسلم البضاعه الساعه اثنين بعد الظهر... جهر نفسك دي عملية العمر
صابر بأبستام: اخيراً...... هخلص منكم.......
**************************
#الكاتبه_سهيله_عاشور
Part 34
صابر بأبتسام: اخيرا هخلص منكم...
محسن بأنتباه: خير يا بيه.... اي الموضوع
صابر: عمليه تهريب المخدر*ت هتتم بكره بالليل الساعه الثالته قبل الفجر (دا انتو رخمه اوي)
محسن: طب والمطلوب يا بيه
صابر: جهز الرجاله... ويكون يعتمد عليهم وكلم مراد مهو شريك في العمليه دي
محسن بتعجب: بس اي الحقانيه دي؟!... شايفك مهتم بمراد وحافظ لحقه اوي
قهقه صابر بصوت مسموع: مش بقلك انك غبي.... مراد دا اسمه لوحده حمايه هيمنع عننا عيون الحكومه اللي موجوده في كل حته وكمان متناس ان صاحبه الظابط المسؤول عن المنطقه هنا... شغل دماغك
محسن: ودا يخليك تدخله شريك بنص المكسب يعني يخيلك تديله ملايين
صابر بخبث: كده كده.... انا مش محتاج حاجه من مصر تاني هخلص العمليه دي وبعدها اخلص على مراد واسافر بره مصر
محسن بصدمه: هتخلص على مراد ازاي يعني؟
صابر بضحك: اي يا مراد انت مخك طخن ولا اي؟!!.... هخلص عليه هخليه يرتاح من الدنيا شويه.... واه صحيح دي ورقة طلاق البت اللي كنت متجوزها ابقى وديها على البيت وقلها تغور.... انا مش راجع النهارده
محسن:على فين يا بيه
صابر: هبات في العشه هنا.... وشفلي واحده تبقى معايا
محسن: امرك يا بيه
نفذ الأمر وتركه ومعه احدى العاهرات واتجه نحو منزل صالحه الذي بالطبع كان بالقرب من منزله وبدأ في دق الباب
محسن: صالحه!!.... افتحي يا بتي دا اني متخافيش.... صالحه
عندما لم يجد رد كسر الباب وظل يجول ويبحث عنها ولكن لا أثر لها
محسن بصوت عالي: سميره.... يا سميره
سميره بركض: ايوه يا محسن في اي؟!
محسن بغضب: صالحه فين؟!
سميره؛ معرفش... انا مرحتش عندها النهارده.. لي؟!
محسن: البت مش موجوده في البيت كله ولا شفتها
سميره بنواح: يا مري.... هتكون راحت فين؟!.......
**************************
في صباح اليوم التالي
في منزل شبل
قد وصلت لحنين وزوجها وايضا فاطمه ومصطفى فبعد اعلامهم موضوع الشراكه الغوا فكرة السفر وتوجهوا مع ام مصطفى لقصر شبل وايضا عثمان وقد قررت رحمه ان تأتي في وقت الحفل
شبل بأبتسام: متجمعين عند النبي ان شاء الله.... صباح الخير
الجميع: صباح النور
عثمان: صباح الفل يا شبل باشا... مبروك يا عم
شبل بضخك: مهما عملنا مش هنيجي ربعك يا باشا
معتز بمرح:اه والله يا عثمان باشا معندكش شركه وعربيه
عثمان بتعجب: لي يا بني؟
معتز بغمزه لسالي: علشان اغري البنات.... وابقى محبوب واخليهم يجروا ورايا
سالي بغضب: والله
معتز ببرود: اه والله
سالي: انت قد كلامك دا يا زيزو!!
معتز بمرح:اقصد يعني هما يجروا ورايا..... وانا اجري وراكي يا قمر انت
ضحك الجميع على عدم ذكاء الاثنين.... ولكن فاجأه لاحظوا عدم وجود جاسر معهم
رامي: امال فين اوزان التركي بتاعكم دا؟!.... عاوز اشوفه
حنين بضحك: جاسر؟!!....
مصطفي بضحك: معاها حق... هو تركي بس مش تركي خالص يعني
فاطمه: ازاي دا؟!
شبل: اه صحيح هو فين؟!
ولكن قطع كلامهم عندما جاء عليهم وكان ينظر الى غرفة لارا وكأنه ينتظر مصيره بداخلها...
معتز بمرح: اي يا عم العيال شاغلين تفكيرك ولا اي
مصطفي: اي يا عم جاسر.... مالك تايه كده؟
جاسر: لا ابدا..... بس كويس انكم متجمعين.... ماما فيروز ممكن تاخدي كنزي وتروحي تعمللنا حاجه نشربها
فيروز بتفهم: حاضر يا حبيبي... يلا يا كنزي
كنزي بطفوله: بس انت قلتي يا ماما فيروز انك هتوديني عند راغب اللعب معاه
فيروز بأبتسامه: هو جي كله عندك بكره.... واقعدي معاه براحتك
شبل بأنتباه: اهم مشوا في اي؟!
جاسر بصوت عالي: لارا..... لارااااا
وبعد قليل من الوقت فُتح باب غرفة لارا معلناً عن قدومها ومن خلفها فتاه اقل ما يقال عنها انها جميله للغايه..... طولها متوسط بيضاء البشره وجهها مليء بالنمش وعيناها الزرقاء الجميله وشعرها الاحمر الذي يختبئ تحت الحجاب.... اقسم بأنها اسرتهم جميعاً حتى جاسر نفسه..
جاسر بأرتباك: احم... تعالي يا صالحه متخافيش
صالحه بخجل: حاضر
فرح بأبتسام: مين القمر دي يا جاسر؟
جاسر بهدوء: دي صالحه مرات صابر
الجميع بصدمه: ايييي؟!.... مرات مين؟!!!!
فرح بصدمه: صابر مين؟!..... هو مش كان مات
سالي: وازاي تجبها هنا يا جاسر انت اتجننت؟
شبل: ازاي جات هنا..... مين اللي بعتها
جاسر بصراخ: بااااااااااس..... انا هفهمكوا كل حاجه بس اهدوا شويه ... بصوا بقا
Flash Back:
بعدما علم جاسر انها صالحه زوجة صابر غضب كثيرا... لدرجة ان من خوفها بكت بكثره
صالحه ببكاء: والله انا مليش زنب انا جيت بس اخذركوا... صدقني ارجوك
جاسر بنبره حنونه: طب خلاص اهدي اهدي.... انا مصدقك بس تعالي احكيلي في اي
صالحه وجلست امامه في الجنينه: شوف هو اتجوزني غصب عني.... وانا كنت كلمت الحكومه واتفقت معاهم قبل كده اني اساعدهم وفعلا راحوا علشان يمسكوه متلبس بس وقتها ماهر بيه اتصاب...... وانت عرفت انه عاوز يأذيكوا وكمان عاوز ياخد فلوسكم بمساعده من مراد بيه..... وعرفت انه ناوي يقتله
جاسر بصدمه: اي يقتله؟!.... يعني اي؟!
صالحه: كان قاعد في الاوضه بتاعته وسمعته بيقول انه لازم يخلص منه علشان فلوس العمليه كلها تبقى ليه لوحده.... لأنه عاوز يهرب بيهم..
جاسر: وبعدين؟
صالحه ببكاء: انا خفت يموتنيانا كمان...فا هربت ولقيت نفسي جايه على هنا علشان احذركم
جاسر: طب بصي تعالي معايا..... لارا... لارااا.
لارا وهي تفتح الباب بنعاس: نعم اوزان بيك
جاسر: ادخلي صالحه لغرفتك واعطي لها ملابس محتشمه... واجعليها ترتاح
لارا: حسناً...........
Back:
**************************
جاسر: بااااس هو دا اللي حصل يا جماعه
سالي: بس غريبه... يقتل مراد!
مصطفي: فعلا انا فكرت انه خلاص معتقد انهم شركاء وكده
رامي: وانا كمان
شبل: بااااس خلاص..... محدش يشغل بالو بأي حاجه... وكمان احنا مش فاضيين للكلام دا ولازم نحضر لحفلة بكره كويس جدا
سالي بمرح: عاوزين فساتين كتير حلوه.... وميكب جديد وكل حاجه
معتز بمرح: فلوسي راحت يما
سالي بثقه: إذا كان عجبك يعني؟
معتز بغزل؛ دا عجبني اوي اوي
ظل الجميع يضحك على مرح هؤلاء كثيرا فدائماً كانوا مركزاً للسعاده بينهم.... ولكن لاحظ شبل اميرته الشارده
شبل بحنان بالغ: في اي يا حبيبتي.... سرحانه في اي؟
فرح بتوتر: خايفه يا شبل
شبل بحزن:من اي بس يا روحي انا معاكي اهو
فرح: حاسه انها مش هتعدي على خير
شبل وهو يحاول تهدأتها:كله هيعدي.... وبعدين يا حبيبتي اهدي علشان ابننا مش عاوزه يطلع مكشر ولا ضارب بوز
ضحك بخفه على كلامه فطالما اثرها بداخله من اول نظره.......
وطبعاً كان جاسر في عالم اخر فمنذ ان رأى صالحه على الرغم من انه يعلم انها زوجة صابر ولكن قلبه تعلق بها كثيرا فكانت بريئه للغايه
جاسر في نفسه: هتجوزها.... والله هتبقي مراتي يا ام عيون زرقه انت........
**************************
في منزل شبل
قد استيقظ الجميع وتناولوا فطورهم ولم يحضر مراد الطعام وظل في غرفته مما اثار رهبة البعض منهم وخصوصاً ورد.... فكان عالق في ذهنها بشكل كبير
ولكنها رأته دالف للمطبخ وكانت وحدها في صالة البيت.... فذهبت الليه
مراد وهو يبحث في الادراج: اووووف دا اي البيت اللي مفيهوش كريم دا..
ورد بأبتسامه: اقدر اساعدك...؟!
مراد بأقضاب: لا شكراً
كانت ستذهب ولكنها انتبهت لوجهه: اي دا مالك يا مراد؟!
مراد بصدمه من ردة فعلها: دا مكان الضرب اللي اخدته امبارح تقريباً ورمت
ورد: طب استنى انا معايا مرهم كويس
ذهبت ولم تغب عنه دقائق وعادت بالمرهم
ورد:خليني اساعدك
لم يعترض وجلس وظلت هي تدهن له المرهم على وجهه
مراد بحزن: لي يا ورد؟
ورد بعدم فهم: لي اي؟!
مراد بتنهيد: لي بتهربي مني؟!.... منتي بتهزري وتتكلمي معاهم كلهم اشمعنا انا...
ورد بعبوس: علشان انت مش زيهم!
مراد بغضب: لي.... هما احسن مني في اي؟!... قولي عاوزاني ابقى ازاي وانا ابقى زي ما انت عاوزه..... اشمعنا هما؟!..
ورد: علشان انت مش زيهم يا مراد.... افهم بقا
مراد بغضب: افهم اييييه؟!
ورد بصراخ: انا بحبك يا مراد
مراد بصدمه: اي بتقولي اي؟!
ورد: انا لازم امشي
مراد بسرعه: استني يا ورد انا كمان بحبك
ورد بحزن: مينفعش يا مراد.... مينفعش ارجوك سبني في حالي
القت اخر كلماتها وهي تهرب من امامه وكان سيذهب خلفها ولكن قاطعه احدى الرسائل
الرساله: مستنيك النهارده الفجر... زي ما اتفقنا
مراد في نفسه: ياريت تفهمي يا ورد.... شكل النهايه قربت.....
**************************
مر اليوم كالبرق فكان الكل يستعد للحفل غداً... فأشترت الفتيات اجمل الفساتين واداوات التجميل وايضا زُين قصر شبل بطريقه رائعه كما اعدت الكثير من انواع الطعام حيث ان الحفل كان سيبدأ من السابعه مساءاً..... وكانت الاجواء ما بين السعيده بالحفل والخائفه من اي ردة فعل لهذا الصابر او غيره......
**************************
في الساعه الثالثه قبل الفجر
كان قد وصلت سيارة مراد برجاله للمكان المعهود وايضا صابر ومعه محسن وباقي رجاله
مراد:فين الراجل اللي هنسلمه المخدرات؟!
صابر: جوه في المخزن دا..... يلا بينا
دلفوا للداخل.... وكن موجود ذاك الرجل الشامخ يجلس على احدى الكراسي وكان يظهو عليه الثقه والقوه جداً
صابر بثقه: احنا جيبنلك بضاعه... ما نزلتش السوق قبل كده.
الرجل: ودا العشم برضه.... بس لازم اشوف
اشار صابر لمحسن ففتح احدى الحقائب وقام الرجل بتعيين البضاعه
الرجل: تمام اوي انا شاري
مراد: والسعر؟
صابر بخبث: اهم حاجه السعر
الرجل: انت عاوز كام؟
صابر: عاوز عشره مليون جنيه
الرجل؛ وانا موافق
وكانوا يتبادلون الحقائب ما بين المال والمخدر** ولكن فاجأه انتشر صوت الاعيره الناريه في كل مكان واضائات السيارات..... احقاً هي النهايه......
*************************
#الكاتبه_سهيله_عاشور
Part 35 (الاخير)
ملئ صوت طلقات النيران المكان وهلع الجميع وظلوا يركضون في المكان ولكن قطع هذا كسر باب المحزن ودخول قوات الامن بقيادة ماهر الذي اصر ان يكون ضمن الوجود........
صابر بغضب: سلمتني يا بن****
قاطعه ماهر بضرب طلقه استقرت في قدمه: مش هو لوحده
صابر بتأوه: يعني اي؟!
مراد بضحك: محسن.... يا محسن
محسن: امرك يا سيد الناس
مراد: يلا يا رجاله شيلوا القرف دا من هنا.... مش هوصيكم
ماهر بأبتسامه: يااااه اخيراً خلصنا يا اخي اي دا بسبع ارواح
مراد بضحك: بس صراحه دماغه ذريه....انا متشكر جداً يا محسن لولاك مكنش حصل كل دا
محسن بأمتنان: اهم حاجه وعدك يتنفذ يا بيه
ماهر بتأكيد: بكره في الحفله شبل هيعلن انه خصص مجموعة اراضي للمطاريد وكمان شغل وانكم هتيعيشوا وسطينا من تاني
محسن بفرحه: شكرا يا بيه.... شكرا...
ذهب محسن ليخبر باقي المطاريد عن هذا الخبر وركب مراد وماهر سياره ليذهبوا للمنزل
مراد: متنكرش اني ذكي صح
ماهر بثقه: من غيري ذكائك دا ملهوش لازمه
Flash Back:
من اول ما ظهر صابر انه ما زال على قيد الحياه في بيت محسن بالطبع..... قرر محسن ان يخبر ماهر عنه فقد احس منه انه مجرم...
محسن: ايوه يا ماهر بيه.... في واخد في بيتي انا لقيتي مرمي وسايح في دمه هوصفلك شكله........
ماهر بجديه: حاول تبعتلي صوره لي
محسن: وصلت يا بيه
ماهر بأبتسامه: محسن بص انت تخلي الراجل دا عندك وعاوزك تنفذ اي حاجه يطلبها منك وتقله انك تحت طوعه في اي حاجه.... وطبعاً تعرفني كل دا...وكمان عاوزك تلفت نظره لمراد صاحبي.... فاهم
محسن: طبعا يا بيه.... بس توعدني نرجع نعيش في البلد
ماهر بصدق: اوعدك.....
وطبعا مر الوقت سريعا تحت هذا المخطط فقد اراد ماهر ان يوقع به متلبث حتى يأخد العقوبه التي يستحقها فجدران السجن تُعفن اصحاب القلوب القاسيه لا محاله...............
Back:
ماهر بضحك: المهم اننا خلصنا منه خالص.... بس قلي مفيش جديد في موضوع ورد
مراد بحزن: هي مش عوزاني وانا مش حابب اضغط عليها..... وبعدين متشغلش بالك عاوزين نروح البيت بسرعه علشان متتعبش اكتر
ماهر: متخفش عليا انا متعود.....
مراد بضحك: طب يلا يا اخويا بكره يوم طويل..... حفلة شبل باشا لازك نتشيك والله
ماهر بمرح: تحب اجبلك فستان لونه اي؟!
مراد بمرح: احمر عارف لي؟
ماهر: لي؟!
مراد بضحك: علشان اللبسهولك.... اصلك ثور
ماهر بغضب: انا ثور..... هوريك... والله لجيب عريس لورد
مراد بضحك: مش ههون عليك انا عارف.....
ذهبوا للمنزل في حال وجود الباقيين في سبات عميق.... وانقضى الليل بسلام واعلن النهار قدومه.... وبالطبع انتشر خبر القبض على صابر وان اليوم ايضاً سينتهي خطر المطاريد....... وبدأ الجميع في التجهز من اجل الحفل.
**************************
في قصر شبل
كان قد زين القصر بطريقه عصريه جميله للغايه وايضاً اعدت اشهى انواع الاطعمه بالأضافه الى اجمل الاطلالات لأبطالنا......
فأرتدت فرح وسالي فساتين بنفس اللون وكان احمر داكن ومعه حجاب بنفس اللون كما ارتدت ايضاً سالي الحجاب وكانت جميله للغايه
كما ارتدت حنين فستان من اللون السماوي وحجاب ابيض... وشهد من اللون الابيض وفاطمه اسود
وبالتأكيد ارتدى الرجال اغلى انواع البدل (مش عارفة يعني اي بدله باللغه الفحصى والله) وكانوا وسيمين للغايه
**************************
عند حلول السابعه مساءاً
نزلت الفتيات للأسفل وكانوا نثل الملكات (طبعا انا متخيله الكرش مع الفساتين وميته ضحك😂)
فرح: انا مش عارفه امشي بجد بطني كبيره اوي
شهد: اااه ومين سمعك يا فرح انا حاسه اني هقع
حنين: محدش فيكوا يتكلم انا في السابع وحاسه اني في الحادي عشر
سالي بضحك: بصراحه شكلكوا مسخره
فرح بأقضاب: كلها ايام واولد وهبقى جميله وزي الفل
سالي بضحك: وبكرش صغنون شويه
حنين بمرح: ابااااه عليكي....حرمه مبومه (بومه يعني😂)
قاطع حديثهم قدوم تلك الفتاه من خلفهم وهي صالحه بفستانها الذهبي وحجابها الائق جدا عليها وكانت مثل الحوريات.... حقاً على الرغم من صغر سنها إلا ان انوثتها طاغيه للغايه.... وكانت معها لارا... التي كانت نظارتها للجميع وخصوصاً صالحه غريبه للغايه....
صالحه بنبره حنونه: والله شكلكم... كيف الجمر بالظبط ما شاء الله
سالي بضحك:متصدقوش بتضحك عليكوا بس
فرح بتنهيد: يااااارب.... ارحمني
شبل بمقاطعه: مالك بس يا حبيبتي..... اي القمر دا؟!
سالي: بلاش كدب الكرش بوظ اللوك والله
فرح بحزن: شكلي وحش يا شبل
شبل بحب: شكلك قمر..
الشباب بمقاطعه: اوعاااااا...... الله يسهلوا يا عم
رامي: بس مش ملاخط يا مراد..
مراد: انا مش ملاحظ حاجه خالص
ماهر بضحك: سيب مراد في حاله.... هو حالياً في دنيا تانيه
مصطفي: لي؟
ماهر بغمزه: ورد مجتش وكده
شهد بضحك:يا بني سيبوا في حاله حرام كده والله.... وانت يا مراد ورد هتيجي كمان ساعه كده
مراد بحزن: مش هتفرق كتير.... هي كده كده بعيده... عن اذنكم هستقبل الناس
شهد بعتاب: كده يا ماهر... اهو زعل حرام عليك يا اخي مش كده
ماهر: سيبيه يتعذب شويه.... خليه يعرف ان بنات الناس مش لعبه... وكويس انها مقبلتش بيه على طول كده
انقضى الوقت وبدأ الضيوف بالمجيء واحد تلو الاخر وايضاً التراحيب وكرم الضيافه الواضح ولطالما ظل الاختلاف في مشاعر الناس فمنهم كان سعيد ومنهم كان غاضب ومنهم الحاقد وغير ذلك..... ولكن نظرات فيروز وصفيه وام مصطفى لأولادهم نعمه كبيره......واخيراً وصلت صاحبة السمو ولكن بصحبه رحمه وعثمان الذي ذهب ليجلب رحمه (الحب بقا😂)
ورد بمرح: اكيد... اكيد الوقت اللي عدا كان وحش من غيري صح؟
شهد بضحك: طبعا امااال.... ازيك يا طنط رحمه
رحمه بأبتسامه: الحمد لله ازيك يا بنتي..... اي يا فرح مش هتسلمي عليا؟
فرح بأبتسامه ولأول مره ترتاح لأمها منذ سنوات: ازيك يا أمي
رحمه بسعاده: حمد الله على السلامة
عثمان بتمثيل: دا انا اللم هدومي واروح بقا
فرح بضحك: هو انا ليا غيرك
مر الوقت سريعاً وجاء الوقت اعلان الشراكه امام الناس فصعد كل من جاسر وشبل ومعتز للمنصه وبدأوا في الحديث عن العمل في ثقه وكبرياء وقوه...... وشعرت فرح بضيق في التنفس فقررت الذهاب للجنينه لأستنشاق بعض الهواء النقي...
فرح في نفسها: يارب كل حاجه الحمد لله بقت تمام انا لي حاسه بالأحساس دا.... انا...
لم تكمل حديثها بسبب تلك اليد التي وُضعت على فمها وكأن بها مخدر فغابت عن الوعي تماماً......
**************************
في الداخل
دخل احد رجال ورد وهمس لها بشيء: خلاص هكلمه انا روح انت
ورد: شهد انا هطلع اعمل مكالمة شغل كده وهجيلك
ذهبت للخارج ولحسن الحظ انها رأت شخص يسند فرح وذهب بها ووضعها في سياره قديمه للغايه وذهب وكأنه سيدير السياره فجرت بسرعه وركبت السياره من الخلف واختبئت اسفل الكراسي (وطبعا هو مكنش واخد باله)
سالي بخوف: مين دا.....؟!.... طب اعمل اي ياربي دلوقتي.... احسن حاجه اني اكلم حد منهم علشان يلحقنا....
**************************
في الحفل
انتهى الحديث عن العمل وتلقوا التهاني والمباراكات من الجميع...
شهد بفرحه: الف مبروك.... عقبال لما نشوف مشروع او صفقه كويسه
معتز بأبتسام: ان شاء الله..... مبروك يا حبيبتي
سالي بسعاده: على اي؟
معتز بهيام؛ نسيت اقلك ان الحجاب عليكي قمرين
شبل بضحك: يا عم ارحمنا من المحن بتاعك دا بقا
معتز: الاااه.... هي بتيجي عندي وبتبقى وحشه يعني.... منتا مقضيها مع فرح
حنين بأنتباه: اه صحيح فرح فين
مراد: وورد كمان
شهد: ورد قالت انها راحت تعمل مكالمة شغل بس مش عارفه راحت فين...
سالي: وفرح كانت اتخنقتزمن الزحمه قالت تشم هوا...
شبل: يا غفير... شوف ستك فرح وورد فين
الغفير: امرك يا بيه......
ولكن دخل عليهم احد حرس ورد متوتراً: الحقني يا بيه
مراد بخوف: في اي؟!
الحارس: انا شفت ورد هانم من شويه مستخبيه في عربيه وكان فيها واحد ومعاهم فرح هانم
شبل بغضب وهو يجلبه من ثيابه: اي اللي انت بتقوله دا؟!
رامي: اهدى يا شبل وهو زنبه اي يعني... هو جه وعرفنا اهدي علشان نعرف نتصرف
مر عليهم دقائق وكأنها سنوات اجرا ماهر بعض المكالمات مع نفوذه في الامن وايضاً مراد وعثمان ونشر شبل رجاله وذهب رامي مع مصطفى يتجولون بحثاً عن هذه السياره التي وصفها لهم الحارس
ولكن قاطع سكون من في القصر صوت رساله من هاتف شهد
الرساله: شهد... انا ورد اللحقيني في واحد خدر فرح وانا استخبين في العربيه انا مش عارفه هو واخدنا فين دلوقتي... الحقينا..
شهد ببكاء: لااااا ورد... فرح.
شبل بخضه؛ في اي؟!
شهد وهي تعطيه الهاتف: الحقهم يا شبل... انا خايفه عليهم... فرح حامل مش هتستحمل حاجه
مراد بهدوء: انا هطلع اعتذر للناس اللي بره دول وانت يا ماهر كلم اي حد في الامن من بتوع التكنولوجيا خليه يعمل تتبع لرقم ورد.... هيجوا النهارده.
جاء ماهر ليجري اتصاله ولكن رن هاتفه اولاً: الوو .... خير
..... :صابر هرب .. وملهوش اثر
ماهر بغضب: انت بتقول اي؟!....
معتز: في اي يا ماهر
ماهر بهدوء: انا عرفت مين خطف فرح
شبل: مين
ماهر: صاابر...
حنين بخضه: تااااني
شهد: لا بجد حرام
سالي: الراجل دا لازم يموت
شبل بغضب: باااااس مش عايز اسمع صوت.... معتز انت افضل هنا معاهم... مراد وماهر تعالوا معايا وكلم الناس بتوع التتبع لازم نرجعهم دلوقتي حالاً.....
خرجوا من القصر عازمين على الانهاء تلك المهزله وذهب جاسر ومعه لارا وبعض الرجال وذهبوا حتى يحاصروا صابر من كل النواحي....
**************************
عند صابر
قد وصل لوجهته وكانت عباره عن مكان مهجور ويبدوا وكأنه مخزن كبير وقديم للغايه ومليء بالكثير من انابيب الغاز......
صابر بشر وهو يحمل فرح: انا بقى يا فيها يا هخفيها خالص...
ورد في نفسها: يارب نجيها.... يارب استرها معانا....
حلمها ودخل بها وظلت ورد تراقب وتحاول ان تعرف الى اين يأخذها.... حتى وجدته يدخلها لغرفه واغلق الباب بأحكام وجلس يدخن الكثير من السجائر... فعزمت على الاختباء والاتصال عليهم........
**************************
في سياره شبل ومراد وماهر
كانوا يتتبعوه اشاره رقم هاتف ورد
شبل بخوف: هو اي الراجل دا عنده كام روح.... المفروض اخلص منه كام مره علشان ارتاح يعني
مراد بمواساه: متخفش ان شاء الله هنرجعهم وهنخلص منه خالص
ماهر: اهدى... احنا قربنا عليهم متخفش كده.
قاطع حديثهم رنين هاتف مراد برقم غير معروف لم يرد عليه في اول مره ولكن رد في الثانيه
مراد بتجاهل: ايوه مين
ورد بصوت منخفض: ايوه يا مراد... انا ورد
مراد بنفضه: ورد!...... انت بتكلميني ازاي؟... انت فين؟!
ماهر وشبل: ورد؟!
ورد: بص اسمع.... احنا في محزن قديم وكبير اوي بس مش عارفه هو فين.... انا خايفه
مراد وكاد ان يبكي: اهدي خالص وخبي الموبيل واحنا جايين اهو يا روحي قدامنا شويه بس خليكي هاديه
ورد ببكاء: حاضر.... مراد متزعلش مني... انا اسفه
مراد بحزن: هوووس.... مش وقته اهم حاجه دلوقتي تهدي
ورد: حاااضر... حاااضر
اغلقت الهاتف فقام مراد بالصراخ فكان المه كبير
مراد: ااااه يا بن ال*** هطلع روحه في ايدي
ماهر: اهدي اهم حاجه انهم بخير اهدى شويه
ظل الصمت سائد لمده اكثر من نصف ساعه حتى اقتربوا من المكان وكانت فرح بدأت تفيق من مخدرها
فرح بتأوه: اااه.... اي دا انا فين؟!
صابر بضحك: اي يا حلوه... انت هتخليني استناكي كتير؟
فرح بخوف: انت.... انت اللي جبتني هنا..... انت عاوز اي تاني؟
صابر بتفكير: انا في الاول كنت عاوزك انت يا مزه.... بس معرفتش قلت استفاد... برضه معرفتش..... مهو انت ولا عاوزاني اتمتع بيكي ولا بأي حاجه غيرك....انت وامك جبتولي الفقر
فرح بكره: انت مش كنت اتسجنت وخلصنا منك اي اللي جابك تاني..... هربت ازاي؟
صاب: انا اقلك
Flash Back:
بعدما تم القبض على صابر وذهبوا به للسجن.... فالطبع بما انه مجرم معهود يجب ان يتم التحقيق معه في مركز معترف به في القاهره فتم ترحيله فورا من خلا سيارة الشرطه وكان معه عسكري(مجند) واحد فقط فقام بخنقه وفك الكلابشات(مش عارفة اسمها بالفصحى) وهرب بسرعه واختبأ في الاراضي الزراعيه وعاد مجددا لينتقم...
Back:
فرح ببكاء: انت فعلا شيطان....
صابر بضحك: لسه لسه.... ثم اشار الى بطنها: ولد صح؟!
فرح ببكاء مرير: انت عاوز اي؟!
صابر: ولا اي حاجه..... اه صحيح لو قابتلي ابني المرحوم... قليله ان لو كان موجود دلوقتي كان جايز يكون الوحيد اللي حبيته في حياتي(يقصد راغب)
فرح بعدم فهم: انت بتقول اي؟!... انت رايح فين؟
اغلق بأحكام وقام بفتح بالضغط على احدى الازرار فأنتشر الغاز بالكامل في الغرفه الموجود بها فرح....
**************************
في الخارج
كان قد اتى الرجال ورأى مراد ورد وهي تبكي
مراد بركض وهو يأخذها بين احضانه: بااااس اهدي خلاص.... فرح فين؟
ورد بنبره متقطعه: جوه في الاوضه دي
ركضوا للداخل فوجودا صابر امامهم وبدون تردد كانت تخرج طلقه من مسدس ماهر واستقرب في قلب صابر وتأكد من موته...
شبل بصوت عالي: فرح....يا فرح....انت سمعاني
فرح بتأوه: ابني.... بيموت... الحقني
ظل يركل في الباب ويكسر به حتى وصل جاسر ومعه الرجال وازابوا القفل.... وما ان فُتح الباب حتى وجدوا فرح مغشياً عليها.... فحملها وذهب مسرعاً للمشفى ومعه الباقيين
شبل: حد يلحقني مراتي بتموت...
جاد الليه الكثير من الاطباء واخذوا فرح للعمليات وظلت بها لأكثر من ساعتان وفاجأه سمعوا صوت بكاء طفل
ورد بأبتسام: معقوله؟!
الطبيب بحزن: للأسف يا شبل بيه البنت ماتت والولد هو اللي عاش
شبل بعدم فهم: ايي؟!
الطبيب: بأختصار المدام كانت حامل في توأم ولد وبنت... والبنت للأسف ماتت والولد كويس الحمد لله...
شبل ببكاء: لااا
َورد: دا قدر ربنا اهدى...
جلس بجوار زوجته وهو يحمل ابنه الصغير..... فكلما نظر الليه شعر بالسعاده البالغه..... ولكن هذه هي الحياه مهما قست علينا فعليها ان تعيطنا شيء لنصبر به
**************************
بعد مرور خمسة عشر سنه
لقد تغير كل شيء في حياتهم تمام فقد تزوج مراد وورد وايضا جاسر تزوج من صالحه واصبح لكل منهم ابناء....
شبل وفرح... ابنهم مهران ... ومعتز وسالي ابنهم سيف.....ومراد وورد ساره ويوسف
وجاسر وصالحه ابنتهم رهف
وكان عمر رهف اربع سنوات ومهران اربع عشر سنه
وكان الجميع يركب في اتوبيس
ما عدا مهران ورهب ومحسن كانوا ورائهم
وإذ النهايه تأتي 💚
**************************
#الكاتبه_سهيله_عاشور
تعليقات
إرسال تعليق