رواية مشوهه في قلب صعيدي الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نور الشامى
رواية مشوهه في قلب صعيدي الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نور الشامى
كانت علامات الفرح علي جميع البلد فاليوم زفاف ابن اكبر عائله في الصعيد كانت الزغاريط منتشره في البيت بأكمله اما في غرفه النوم جلست هذه العروس التي يبدوا علي وجهها الحزن والخوف الشديد لا تعلم تفرح لأنها ستتزوج هذا الفارس مثلما يلقبه الفتيات ام تحزن غلي ما يحدث ظلت هكذه تراقب الباب من تحت طرحه زفافها حتي دخل بهيئته الرجوليه وملامحه الوسيمه وهو يضع هاتفه علي اذنه ويتحدث بابتسامه فشعرت ان قلبها سيخرج من مكانه من شده الخوف والتوتر اما عنه فأنتبه لجلستها وانهي مكالمته ووضع الهاتف ثم اقترب منها وجلس بجانبها وتحدث بابتسامه مردفا: عامله اي
نارين بخوف: الحمد لله
اقترب اركان اكثر منها ثم ازاح الطرحه من علي وجهها وتحدث بابتسامه مردفا: بسم الله ما شاء الله انتي فعلا حلوه جووي
نارين بتوتر: شكرا ربنا يخليك
اركان بضحك: في واحده تجول لجوزها اكده ما علينا انا هدخل اغير هدومي جوه وانتي غيري اهنيه
ابتسمت نارين بتوتر ثم اخذ اركان ملابسه ودخل الي الحمام فوقفت نارين تشعر بالخوف الشديد وهي تنظر الي ملابسها ثم اخذت قميص نوم طويل وروب بأكمام طويله وارتدته واغلقته جيدا فخرج اركان وهو يرتدي بنطلون رياضي مريح وتيشرت بدون اكمام فنظرت اليه نارين وابتسم تلقائيا له فتحدث اركان بابتسامع مردفا: اي الحلاوه دي
فاقت نارين من هيئتها وبدأت معالم التوتر تحتل وجهها مره اخري فأقترب منها اركان ولامس وجهها ثم اقترب من شفتيها وقبلها قبله رقيقه وبدأت يده تنزل الي الروب المغلق باحكام وبحركه سريعه وقع علي الارض هو والقميص التي كانت ترتديه ثم اقتربوا من الفراش وبدأ اركان في تقبليها اما نارين فكانت في عالم اخر فقط تعيش في عالمه الخاص ولكن فجأه انفزع اركان من مكانه وبدأ ينظر اليها بصدمه وهو يتفحص جسدها الذي يعتبر مشوه بأكمله ثم تحدث مردفا: اي دا
اما عنها فكانت تنظر الي الارض ودموعها تنزل بغزاره فكانت تعلم ان هذا سيحدث حتما ففي لحظه واحده انقلب ليله زفافها لأتعس ايام حياتها فصرخ هو في وجهها مردفا: انا بتكلم صووح اي دا ...ازاي اصلا انتي اجمل بنت في البلد ووشك محدش شاف في جماله لحد دلوجتي
كانت تنظر الي الارض وتبكي بصمت لم تستطع ان تخبره او تتفوه بحرف واحد كيف تخبره ان جسدها مشوه بسبب هذا اليوم المشؤوم الذي خسرت فيه كل شئ فنظر اليها هو بغضب شديد وجاء ليلمسها ولكن ابعد يده عنها وهو ينظر اليها نظرات لم تستطيع تفسر اهي شفقه ام انه يشعر بالغثيان من منظر جسدها كانت ستتحدث وتحكي له كل شئ ولكن نظراته لها قتلتها كان يتراجع الي الخلف وهو ينظر اليها بتقزز وفجأه تبدلت ملامحه للغضب الشديد ادركت جيدا ان هلاكها سيأتي لا محاله فهذا ابن العاصي لا يغفر ولا يسامح فجاءت لتنطق اخيرا بتوتر وبكاء وصوت متقطع مردفا: انا ... انا ..كنت هجولك والله
صرخ اركان في وجهها مردفا: كنتي هتجوولي اي ..كنتي هتجولي انك متشوهه ولا انك ضحكتي عليا اي ال كنتي هتجووليه
نارين ببكاء: انا مشوفتكش غير مره واحده ومعرفتش احكيلك حاجه والله وكنت عايزه اجولك وابوك يعرف كل حاجه
نظر اركان اليها بغضب شديد ثم خرج من الغرفه وصفع الباب خلفه ووصل الي اخدي الغرف ثم طرق الباب عدت مرات حتي دخل فوجد والده يجلس علي الفراش وزوجه ابيه ترتب الطعام علي الطاوله فتحدث والده مردفا: مالك يا اركان
اركان بحده محاولا تهدئه اعصابه: انت ازاي تعنل فيا امده يا حج انا من حجي اعرف البنت ال هتجوزها فيها اي
سليم بضيق وهو ينظر الي زوجته: لو كنت جولتلك مكنتش هتوافج تتجوزها
اركان بعصبيه: دا حقي اوافج او ارفض خاجه تخصني ازاي تعمل فيا اكده دا اسمه خداع مش من حق اي حد في العالم يعمل فيا اكده حتي لو كنت انت
سليم بحده: اركان متنساشانك ببتكلم مع ابوك ازاي تتكلم معايا اكده
اركان بغضب شديد: وانت ازااي تعمل فيا اكده جوزتني واحده ملهاش اهل وعايشه لوحدها من وجت ما اهلها ماتوا وحولت ماشي هي كويسه ومحترمه وحلوه مفيش مشكله طلع مش معاها كليه وجولت عادي مش مهم التعليم يولع لكن في الاخر تطلع اكده انا مش جادر ابصلها مش عارف اتعامل معاها انتوا ازاي تعملوا فيا اكده وتضحكوا عليا وتخدعوني
فوقيه بحزن: اهدي يا اركان يا ابني ابوك اكيد عارف مصلحتك
اركان بصراخ: اي مصلحه دي ال يخليه يخدعني ويضحك عليا ويجوزني واحده زي دي انا اركان العاصي اجدر اتجوز احسن واحده في مصر كلها ومش من حق اي خد يخدعني
فوقيه بحزن: اركان اهدي يا ابني ومتعملش في نفسك اكده
اركان بغضب: انا مش هسامح اي حد خدعني
القي اركان كلماته ثم خرج من الغرفه بغضب ومن البيت بأكمله ثم اخذ سيارته وذهب اما في غرفه سليم اقتربت فوقيه منه وتحدثت بضيق مردفه: مينفعش يا سليم ال عملته في ابنك غلط اركان بيسمع كلامك دايما لكن متنساش انه عنيد ومش بيسامح ال بيأذيه او بيخدعه والبنت الغلبانه دي هتكون هي الخسرانه الوخيده اركان مش هيعيشها مرتاحه
سليم بحده: كان لازم اعوضها مينفعش اسيبها اكده عايشه لوحدها ومأمنش لحد يتجوزها انا السبب في كل ال حوصلها
فوقيه بشك: انت السبب ازاي يعني
سليم بضيق: فوقيه اتكلمي مع اركان انتي ايوا مرت ابوه بس هو بيعتبرك زي امه واناي ال مربياه متخلهوش يأذي البنت كفايه ال حوصل معاها في حياتها هي مش ناجصه عذاب
اما عند نارين فظلت جالسه علي الفراش تبكي بشده حتي غلبها النوم من كثره البكاء وفي مكان اخر وقفت هذه الصغيره وهي تبكي بشده وكل شئ يحترق حولها فتحدثت ببكاء مردفه: ماما ...بابا ..
صرخت والدتها اليها من وسط النار مردفه: اطلعي بسررعه من اهنيه يا بنتي اطلعي من اهنيه بسررعه
الصغيره ببكاء وخوف: ماما ...بابا ..انا مش عارفه اطلع من اهنيه ساعدوني
الاب بصراخ: اطلعي من اهنييه يا بنتي بسرعه
نظرت الصغيره اليهم ببكاء ثم جاءت لتخرج فمسكت النار بها
وفجأه انفزعت نارين من نومها ووجهها يتصبب عرقا ونظرت الي الغرفه بخوف ولكن لم تجد اركان فتحدثت بدموع مردفه: استغفر الله العظيم يارب انا تعبت ساعزني يارب
اما في الصباح دخل اركان الي البيت وعلي وجهه علامات الجديه والغضب فأقتربت منه الخادمه وتحدثت مردفه: احضرلك الجهوه يا بيه ولا هتفطر مع البيه والست هانم الاول
اركان بحده: مش انا اتجوزت ولا انا متجوز منظر مرتي هتبجي تعملي الجهوه روحي انتي ومش عايزك تظهري جدامي انهارده علشان انا مش طايج نفسي
الخادمه بخوف: حاضر يا بيه
في غرفه نارين استيقظت من نومها وابدلت ملابسها وتوضأت ثم صلت فريضتها فوجدت اركان يدخل الي الغرفه وعلي وجهه علامات الغضب فتراجعت هي عدت خطوات للخلف عندما وجدته وتحدثت بتوتر مردفه: صباح الخير
اركان بحده: وهيجي الخير منين وانا شايف وشك ..اسمغي يا بتاعه انتي انزلي اعمليلي الجهوه بتاعتي اهه استفاد منك بحاجه بدل ما انتي ملكيش لازمه
نارين بحزن : حاضر ..حاجه تانيه
اركان بحده: ايوه ..اعملي حسابك اني هوريكي العذاب الوان اهميه مش انا ال ينضحك عليا واحسن ليكي تجصري معايا في الكلام وتجولي نعم وحاضر علشان ايامك اهنيه تعدي
نارين وهي تحبس دموعها: حاضر ..هنزل اعمل الجهوه
القت نارين كلماتها وخرجت من الغرفه وهي لم تستطع ان تحبس دموعها وقبل ان تنزل الي الاسفل سمعت صوته يصرخ بأسمها بصوت عالي فذهبت الي الغرفه بسرعه وانصدمت عندما وجدته ووووووو
الفصل الثاني
مشوهه في قلب صعيدي
دخلت نارين الي الغرفه فأنصدمت عندما وجدت الملابس جميعها علي الارض فتحدثت بضيق مردفه: اي ال حوصل
اركان بحده: انتي محضرتيش هدومي لييه هو مش المفروض تحضريلي كل حاجه جبل ما تنزلي ولا انتي مش هيبجي ليكي لازمه نهائي اكده
نارين بضيق: حاضر
نظر اركان اليها بضيق ثم اخذ المنشفه ودخل الي الحمام فبدأت نارين في ترتيب الملابس ثم اخرجت له ملابسه وجاءت لتذهب فوحده يخرج وهو يلتف بالنتشفه علي وسطه فأغمضت نارين عيونها وتحدثت بتوتر مردفه : انا هنزل احضرلك الفطار عايز حاجه تانيه
اركان بسخريه: لع هعوز منك اي امشي
نزلت نارين الي الاسفل فوجدت فوقيه تقف في المطبخ مع الخدم وتحضر الفطور وعندما رائوها انطلقت الزغاريط من الجميع ثم احتضنتها فوقيه وتحدثت بابتسامه مردفه: صباحيه مباركه يا عروسه اي ال نزلك يا بنتي احنا كنا هنطلع الفطور لأوضتكم
نارين بابتسامه حزينه : انا جولت افطر معاكم واحضر لاركان الجهوه
فوقيه بتفهم: طيب يا حبيبتي اعمليها جهوه اركان مظبوط
ابتسمت نارين ثم بدأت في اعداد القهوه فخرجت فوقيه وجلست بجانب سليم وتحدثت بضيق مردفه: ينفع ال ابنك بيعمله دا ازاي ينزل البنت يوم صباحيتها تشتغل في المطبخ
سليم بحده: هو ابني لوحدي مش انتي ال طول عمرك تجولي اركان بيعمل واركان صوح يلا اتعاملي معاه بجا علشان انا مش هسمح ان البنت دي تتأذي اكتر من اكده
جاءت فوقيه لتتحدث ولكن قاطعها صوت اركان وهو يتحدث في الهاتف ويضحك بشده فنظرت اليه فوقيه بأستغراب ثم نظرت الي سليم فأنتهي اركان من مكالمته واقترب من والدته ثم قبل يديها وتحدث بابتسامه مردفا: صباح الخير
سليم بضيق : وانا نسيتني ولا اي
اركان بضيق: صباح الخير ..امال فين امل
نزلت هذه الفتاه من علي الدرج بمرح وهي تتحدث مردفه: انا اهنيه يا اخوي عامل اي يا عريس
اركان بضيق: بلاش عريس دي .. عندك كليه انهارده
امل بابتسامه: لع انهارده اجازه
جاءت نارين علي اثر صوتهم ثم وضعت القهوه امامه وبدأ الخدم في احضار الفطور فجلس الجميع وبدأوا في تناول الفطور ثم تحدثت امل بابتسامه: جوليلي يا نارين اي رأيك في اخوي بجا
نارين وهي تنظر اليه بقلق ثم تحدثت بابتسامه مردفه: كويس خالص ياريت الكل يكون زيه اكيد ال متجوزه اركان العاصي لازم تكون اسعد واحده في الدنيا
نظر اركان اليها بدهشه فأبتسم والده وتحدث مردفا: ربنا يكملك بعقلك يا بنتي ويسعدك يارب
فوقيه بابتسامه: اشربي العصير يا حبيبتي
سليم بضيق: نارين مش بتشرب اي حاجه فيها سكر
اركان بسخريه: ليه بجا عامله دايت
نارين بضيق : لع عندي السكر
نظر اركان اليها بصدمه ثم الي والده بغضب ونهض من علي طاوله الطعام وذهب فنظرت نارين الي سليم وتحدثت بضيق مردفه: بابا مكنش ينفع اكده هو فعلا معذور مينفعش يعرف كل حاجه بعد الجواز
امل: هو اي ال يعرفه
فوقيه بحده: ملكيش صالح يا امل اطلعي شوفي وراكي اي يلا
نهضت امل بضيق ثم ذهبت فتحدثت نارين بدموع مردفه: اتكلم معاه ولو هو مش عايزني احنا ممكن نتطلج انا معنديش مشكله
فوقيه بضيق: لا حول ولا قوه الا بالله ربنا ما يجيب طلاج يا بنتي ..يا نارين معلش استحملي اركان شويه هو عنيد ومش بيحب خد يخبي عنه حاجه لكن طيب والله ومع مرور الوجت هيكتشف معدنك الاصيل وروحك الطيبه في بنات كتير جووي حلوين وجمسهم حلو لكن روحهم مش حلوه ومحدش يجدر يستحملهم خمس دجايج علي بعض لكن انتي ما شاء الله اي حد يتكلم معاكي يحبك علطول
نارين بدموع: ما عادا اركان هو محبنيش يا حجه بالعكس كرهني وبيقرف يبص في وشي او يتعامل معايا انا شوفت في عيونه نظرات عمري في حياتي ما شوفتها في عيون حد
سليم بحزن: معلش يا بنتي استحملي لحد ما الحكيم ال بره يجي مصر وهو هيعملك العمليه
نارين ببكاء: اي عمليه يا حج انا هحتاج اكتر من ست عمليات وهتتكلف فلوس كتير جوي وانا مش مغايا كل الفلوس دي غير ان عمدي السكر يعني احتمال كبير جووي مينفعش اعمل اي عمليه
سليم بحده: نارين انتي مرت ابني وملايين الدنيا كلها تحت رجلك هو انتي هتصرقي علي نفسك عندنا الحكيم بس يجيي زي ما جال وهيكشف عليكي ويشوف حالتك اي او اي ال هيوحصل خلي عندك امل في الله يا بنتي
اما في مكان اخر عند اركان كان يجلس في مكتبه وهو يشعر بغضب شديد فدخل عليه ابن عمه معاذ وتحدث بضيق مردفا: كنت عارف اني هلاجيك وانك مش هتجعد في البيت كتير
اركان باستغراب: وانت اي ال عرفك بجا
طاهر بضيق: علشان عرفت السبب سمعت عمي وهو بيتكلم في الفرح مع ابوي عن مرتك والحادثه ال حوصلت معاها
نهض اركان بغضب ثم تحدث مردفا: عرفت ومجولتليش لييه يا معاذ انا ابن عمك واجرب صاحب ليك ازاي تخبي عليا حاجه زي دي
معاذ بضيق: يا ابني والله انا عرفت بعد انت ما طلعت لمرتك هجولك امتي وعملت مشكله مع ابوي بسبب الموضوع دا علشان المفروض كانوا يعرفوك كل حاجه وانت يا توافج يا ترفض
اركان بعصبيه: هما بيعملوا معايا اكده لييه انا مش حاسس اني اتجوزت ولا عارف اتعامل معاها
معاذ : اهدي يا اركان وفكر بهدوء العصبيه ال انت فيها دي مش هتستفاد منها بحاجه
اركان بغضب: انا مش هسكت علي ال حوصل دا ولا هرضي بالامر الواقع زي ما ابوي وابوك عايزين هي واحده كدابه هي كمان وخبت عليا وانا هدفع اي حد خدعني التمن غالي جوي واولهم الزفته ال في البيت دي
انا في البيت جلس سليم وبجانبه اخيه الذي تحدث بضيق مردفا: ال بنعمله الصوح يا سليم احنا اكده بنصلح غلطنا ال عملناه زمان واهه جوزنا اركان لنارين وهنجوز طاهر لأمل واكده نبجي صلحنا ال عملناه شويه
سليم بحزن: اركان هيأذي نارين وهو اصلا بيعاملها معامله الخدامين ومش طايج يبص في وشها انا عارف ابني زين مش هيسكت يا يحيي بس مهما حوصل لازم دا ال يوحصل واركان مع الوجت هيعرف ان نارين جلبها طيب وكويسه وربنا يحاسبنا علي ال حوصل زمان مننا روح دلوجتي كلم معاذ في جوازه من امل وشوفه هيجول اي
يحيي بحده: مش بمزاجه هيتجوزها غصب عنه
في المساء في بيت يحيي كان يجلس هو وزوجته فتحيه يشاهدون التلفاز حتي دخل عليهم معاذ وتحدث بابتسامه مردفا: مساء الخير
فتحيه بابتسامه: مساء النور يا حبيبي اجعد لحد ما اخلي حد يحضرلك الواكل علشان تتعشا
معاذ: لع يا ماما انا اكلت انا واركان هطلع اوضتي غلشان عايز انام
يحيي: اجعد يا معاذ عايز اتكلم معاك شويه
تنهض طاهر بضيق ثم جلس وتخدث مردفا: خير يا ابوي
يحيي : اعمل حسابك علشان يوم الجمعه الجايه ان شاء الله نروح نطلب ايد بنت عمك امل
معاذ بعدم فهم: نطلبها لمين هو طاهر اخوي عايز يتجوزها ولا اي بس طاهر لسه في الثانوي اصغر منها
يحيي بضيق : طاهر مين يا معاذ هنطلب ايديها ليك
نهض معاذ بفزع ثم تحدث بحده مردفا: ليا مين ..انا مش عايز اتجوز دلوجتي وحتي لو اتجوزت مش هتجوز امل اما بعتبرها زي اختي وعمري ما فكرت اني اتجوزها
يحيي بعصبيه: ملكيش صالح انت بتفكر في اي دلوجتي انا ال عايزه انك تتجوزها وخلاص ودا ال هيوحصل
معاذ بغضب شديد: انتوا بتعملوا اي كلكم كفايه ال عملتوه في اركان انا مش موافج ومش هتجوز امل وهتجوز البنت ال انا اختارها مش ال انت تختارها
يحيي بعصبيه: مش بمزاجك هتتحوز بنت عمك غصب عنك ولو متجوزتهاش هكون غضبان عليك ليوم الدين وهتكون ولا انت ابني ولا اعرفك ولا ليك اهل ولا اخوات
نظر معاذ اليه بغضب شديد ثم اخذ مفاتيح سيارته وخرج من البيت بأكمله فتحدثت فتحيه بحده مردفه: مينفعش اكده يا يحيي انت اي ال بتعمله انت واخوك في الولاد دا مش كفايه صحيح ال عملتوه في اركان وانكم خبيتوا عليه كمان هتحوز اينك غصب عنه
يحيي بعصبيه: هيتجوزها غصب عنه ومهما حوصل معاذ هيتحوز امل حتي لو نزلت السما علي الارض
اما في بيت اركان فوصل الي البيت في وقت متأخر وهو يتحدث في الهاتف بابتسامه مردفا: طيب ما تيجي بكره انتي اصلا بجالك كتير مش بتيجي هو انا موحشتكيش ولا اي ... خلاص تعالي اتغدي معانا بكره ..يلا سلام
اغلق اركان الهاتف فوجد نارين تنظر اليه بضيق فتحدث بحده مردفا: خير ست الحسن والجمال اي ال مصحيها لدلوجتي
نارين بضيق: مستنياك ..هو انت كنت بتكلم مين دي
اركان بحده: انا حر اكلم ال يعجبني
نارين بضيق وحزن: لع مش حر انت دلوجتي متحوز ومينفعش تكلم بنات اكده واتعامل معايا زين شويه مينفعش اكده
نظر اركان اليها ثم صرخ امامها بغضب مردفا: انا مش طايج ابص في وشك هتعامل معاكي ازاي اصلا لما ببص ليكي بحس بالاشمئزاز ابعدي عني وبس وانا حر اجرب من ال يعجبني واكلم ال يعجبني دي حاجه متخصكيش
نارين بدموع: خلاص طلجني وروح كلم بنات براحتك او اتجوز او اعمل ال يعجبك لكن متعملش فيا اكده انا مش ناجصه وجع جلب اكتر من اكده
اركان بغضب شديد: مش انتي ال تجولي طلجني ولا لع انا اعمل ال يعجبني مش بمزاجك واحده كدابه زيك ليها نفس تتكلم
نارين ببكاء: انا مكدبتش والله انا كنت هجولك كل حاجه بس
اركان بصراخ : بس اي وزفت اي جولتلك ملكيش صاالح بيا واكتمي خالص انا اكلم ال يعجبني وانتي اهنيه مجرد خدامه
نظرت نارين اليه ببكاء شديد فاخذ اركان ملابسه بغضب ودخل الي الحمام ليبدل ملابسه وبعد فتره خرج وهو يجفف شعره فوجد الطعام علي الطاوله ونارين علي الفراش تمثل النوم فنظر ابي الطعام بضيق وذهب لينام علي الكنبه اما عند نارين كانت تبكي بصمت حتي غفت في نوم عميق من كثره البكاء وفي تمام الساعه الرابعه صباحا كانت نارين تتقلب علي الفراش وهي تري هذا الكابوس المزعج وفجأه انفزعت من علي الفراش وهي تصرخ بخوف شديد فنهض اركان بفزع واشعل الانوار ثم اقترب منها وتحدث مردفا: في اي مالك اي ال حوصل
نظرت نارين اليه بخوف شديد وهي تتصبب عرقا ثم اقتربت منه فجاه واحتضنته بقوه وظلت تبكي بشده فرفع اركان يده ليبادلها هذا الحضن ولو قليلا ولكن لم يستطع ظل هكذا لفتره حتي شعر بهدوئها فنظر اليها ووجدها غفت مره اخري في النوم فأعدلها علي الفراش ووضع الغطاء عليها وذهب الي مكانه ظل ينظر اليها لبعض الوقت حتي اخرج هاتفه وصورها بعض الصور وهي نائمه وتلقائيا ارتسمت ابتسامه علي وجهه اما في الصباح استيقظت نارين فوجدت اركان يرتدي ملابسه ثم تحدث بحده مردفا: هتفضلي نايمه اكده كول النعار انزلي ساعديهم تحت واعملي حسابك ان في واحده هايجي تتغدي معانا انهارده
نارين بضيق: ال كنت بتكلمها امبارح صوح
لم يرد عليها اركان فقط اكتفي بنظره ساخطه منه ثم نزل ابي الاسفل فوجد معاذ يجلس علي الكنبه وهو يضع يده علي وجهه بأرهاق فاقترب منه وتحدث بقلق مردفا: معاذ مالك يا ابني
نظر معاذ اليه ثم تحدث بضيق مردفا: كنت نايم اهنيه طول الليل ومستنيك علشان نروح الشركه مع بعض
فوقيه بضيق: مش عارفه يا اركان ماله والله يا ابني شكله اكده من ساعت ما صحا الصبح ومش راضي يجول حاجه ومش راضي يفطر شرب جهوه بس
معاذ يضيق: مفيش حاجه يا مرت عمي انا بس تعبان شويه
جاءت فوقيه لتتحدث ولكن دخلت فتخيه بلهفه وهي تقترب من معاذ ثم تحدثت مردفه: كنت عارفه انك هتكون اهنيه انت كويس يا ابني
معاذ بعصبيه: ابعدوا عني بجا جايه ليه
اركان بدهشه: معاذ اهدي انت عمرك ما كلمتها اكده دي امك كلمها زين
فتحيه بحزن: معاذ يا حبيبي اهدي بس
معاذ بضيق: اركان يلا نمشي
اركان: طيب يلا خلاص يا موت عمي انا هتكلم معاه
ذهب اركان ومعاذ الي احدي الاماكن الفارغه فتحدث اركان بضيق مردفا: اي ال حوصل بجا
قصي له معاذ كل ما حدث وسط دهشه اركان الذي تحدث مردفا: كلنا عارفين ان انت وامل زي الاخوات اي لازمته ال بيعملع دا انت بتعتبر اختي زي اختك بالظبط ما كل واحد يتجوز ال هو عايزه
معاذ: انت عارف يا اركان انا بحب امل ازاي بس زي اختي هي اختي اصلا الصغيره انا مش عارف اي ال بيوحصل دا ولا هما بيعملوا اكده ليه
اركان بضيق: اهدي انا مش هسمح ليهم يعملوا معاك زي ما عملوا معايا
اما في بيت اركان حلست فتحيه الذي كانت تبكي بشده ثم تحدثت مردفه: ولادنا حرين يا فوقيه مينفعش ال يحيي وسليم بيعملوه دا
فوقيه بحزن: والله اتكلمت مع سليم يا فتحيه وال في دماغه في دماغه حتي اركان حالته وحشه جووي والله جلبي بيوجعني لما اشوفه اكده لا فرح بحوازه ولا حس انه عريس بس بجول برده نارين مش ذنبها حاجه انا مش عارفه اي ال هنا بيعملوه دا خلينا نتكلم معاهم تاني
جاءت فتحيه لتتحدث فقاطعتها نارين وهي تضع العصير امامهم وفجأه دخلت فتاه ترتدي عباءه تظهر معالم جسدها وحجاب قصير وتحدثت بابتسامه مردفه: ازيك يا مرت عمي
نظرت فوقيه اليها بضيق ثم تحدثت مردفه: ازيك يا شروق اتفضلي اجعدي
فتحيه بضيق: ازيك يا شروق عامله اي
شروق بابتسامه: الحمد لله انتوا عاملين اي وحشتوني جوي
فتحيه بضيق: احنا كنا لسه شايفينك في فرح اركان وحشناكي ازاي
شروق بسخريه: ايوه فعلا .. هو انتي بجا نارين شكلك حلو اصل انا مخدتش بالي منك في الفرح
نارين بضيق: اهلا بيكي انتي اخلي
شروق: امال فين اركان وحشني حوي بجا يعزمني وميجيش
جاءت فوقيه لتتحدث ولكن قاطعها دخول اركان ومعاذ فنهضت شروق واقتربت منه بسعاده وفجأه ووووو
الفصل الثالث
مشوهه في قلب صعيدي
اقتربت شروق من اركان وفجأه جاءت لتحضنه ولكن تراجع اركان للخلف وتحدث بصوت منخفش وابتسامه مردفا: لع دلوجتي انتي بجيتي كبيره مينفعش احضنك
شروق بضيق: طيب بس ينفع تسلم عليا صوح
اركان بابتسامه: صوح جوليلي عامله اي بجا
شروق: الحمد لله واتعرفت علي مرتك حلوه
نظر اركان الي نارين ثم تحدث بسخريه مردفا: ايوه حلوه جووي
فوقيه بضيق: اجعدي يا شروق الحج زمانه جاي دلوجتي علشان نتغدي كلنا مع بعض
معاذ: انا هطلع انام مش عايز اتغدي
اركان بحده: لع هتجعد معانا وتتغدي
شروق: اجعد يا معاذ اتغدي معانا يعني انا اليوم ال هاجي فيه هتطلع تنام
معاذ بضيق: ماشي
ابتسم اركان ثم صعد الي غرفته ليبدل ملابسه وعندما وصل وطد ملابسه علي الفراش وكل شئ مجهز فتنهد بضيق وتذكر نارين وهي تحتضنه ليله امس ولكن زاح كل هذا من تفكيره ودخل ليأخذ حمام بارد بسبب ارتفاع درجه الحراره في الجو وبعدما انتهي خرج وهو يلتف بمنشفه علي وسطه فانصدم عندما وجد شروق جالسه تنظر اليه بابتسامه فنظر اركان اليها بضيق ثم سحب تيشرته ولبسه ودخل مره اخري ارتدي كامل ملابسه ثم تحدث بحده مردفا: في اي يا شروق ازاي تدخلي اكده هو مش في حاجه اسمها استأذان ولا اي مش فاهم
شروق بضيق: اركان انت اتغيرت معايا جووي من وجت ما اتجوزت هو خلاص انت مبجيتش تحبني
اركان بضيق: انا متغيرتش معاكي يا شروق بس انا بعتبرك زي امل علشان اكده بتعامل معاكي زيها بلاش تخليني اغير المعامله دي واتعامل معاكي بطريجه تانيه
شروق بدموع: انت بتحبني وكنت بتتعامل معايا زين جبل ما تتجوز لكن من وجت ما اتجوزت وانت بجيت اكده حتي مسألتنيش اذا كنت مبسوطه ولا لع بجوازتك دي
اركان بحده: وانتي مالك ومال جوازتي مبسوطه ولا لع دي حاجه تخصني وبعدين انتي اي ال هيزعلك اني اتجوز ولا لع
شروق ببكاء: علشان انا بحبك وانت عارف اكده وخالتي الله يرحنها كانت بتجول لماما اننا هنتجوز لما نكبر ولا انت كمان نسيت امك وبجيت تعتبر مرت عمي فوقيه امك
اركان بعصبيه: شروق الزمي حدودك انا منسيتش ماما الله يرحمها لكن مرت عمك ال بتجولي عليها دي هي ال ربتني من وجت ما امي ماتت وعمرها ما حسستني انها مش امي ومحبش ان حد يجيب سيرتها بأي حاجه فعلشان نفضل اخوات وافضل احبك بلاش تجيبي سيرتها احسن
جاءت شروق لتتحدث ولكن دخلت نارين وهي تنظر اليهم بضيق ثم تحدثت مردفه: الغدا جاهز وانتي يا شروق عايزه حاجه اجيبهالك خير اي ال جابك اهنيه
شروق بحده: كنت جايه اشوف ابن خالتي واتكلم معاه شويه وهنزل اهه
القت شروق كلماتها ثم خرجت فنظرت نارين الي اركان وتحدثت مردفه: الواكل جاهز يلا جبل ما يبرد
اما في الاسفل كانت امل جالسه مع مائده الطعام مع الجميع تنظر الي معاذ الذي كان شاردا في عالم اخر فتحدث سليم مردفا: معاذ مش بتاكل ليه عاد
انتبه معاذ اليه ثم تحدث بضيق: باكل اهه يا عمي
سليم بابتسامه: طيب بمناسبه تجمعنا مع بعض يحيي اخوي اتصل بيا وجال انه هيجي يوم الخميس علشان يطلب يد معاذ لأمل
انتفض معاذ واركان من مكانهم ونظروا لسليم بصدمه اما عن امل فابتسمت بسعاده وصعدت الي غرفتها بسرعه فتحدث اركان بعصبيه مردفا: نارين خدي شروق واطلعوا اجعدوا مع امل يلا
نظرت نارين اليه بدهشه ثم صعدت هي وشروق فجاءت فتحيه لتتحدث ولكن دخل يحيي واحتضن اخيه ثم تحدث بابتسامه مردفا: جولتلهم علي الخبر
نظر اركان الي معاذ بصدمه ثم تحذث بغضب شديد مردفا: انتوا بتعملوووا اي عااد ..اي ال بتعملوه دا انا مش مصدج انها وصلت بيكم لأكده
سليم بحده: اركان اتكلم مع ابوك عمك زين
اركان بغضب: انتوا خليتوا فيها ابوي ولا عمي هو في لي بالظبط
معاذ بعصبيه شديده: مش هتجوز غصب عني حتي لو وصلت لموتي ..مش هتجووز فاهمين
يحيي بغضب: هتتجوزها غصب غنك الا جسما بالله العظيم لا هتكون ابني ولا اعرفك وانا مش بهددك انا هنفذ لو ال جولته متعملش
اركان بصراخ: عممممي انت مش من حقك تجبره غلي الجواز مش كفايه ال عملتوه معايا اكده هو واختي هيعيشوا زي ما انا عايش دلوجتي هو انتوا بتفكروا ازاي بالظبط
سليم بحده: ال جولناه هو ال هيتعمل وال مش عاجبه يسيب البلد كلها ويرحل وملوش عندنا لا فلوس ولا اهل ولا بيت ولا بلد
معاذ بعصبيه: وانا موافج هرحل من البلد كلها ومش هجعد اهنيه
يحيي بحده: بعد ما تتجوز بنت عمك ارحل براحتك محدش هيجبرك لكن جوازك بأمل هيتم بمزاجك او غصب عنك هيتم
نظر معاذ اليهم بغضب شديد ثم دفع الكرسي بقدمه بغضب وذهب من البيت بأكمله فلحقه اركان بسرعه اما في الاعلي كانت امل جالسه علي الفراش بسعاده ثم تحدثت نارين مردفه: دا اي الفرحه ال فيكي دي كلها
امل بأحراج : بس بجا يا نارين اسكتي
شروق بضيق: شكلك بتحبي معاذ واحنا منعرفش
امل بتوتر واحراج : عادي يعني هو ابن عمي واي واخده تحبه
شروق بضيق: اها طيب الف مبروك يا حبيبتي
اما في الاسفل صرخت فتحيه في وجههم مردفه: مينفعش اكده من من حق حد يجبر ابني علي حاجه هو مش عايزها وخصوصا جوازه
يحيي بعصبيه: وطي صوتك يا فتحيه وبلاش تخليني اطلع عصبيتي عليكي
فوقيه بحده: ولا انا موافجه اكده بنتي كمان هتتأذي لما تعيش مع واحد مش بيحبها الجوازه دي مش هتم
سليم بغضب شديد: الجوازه دي هتم يا فوقيه غصب عن اي حد امل ومعاذ هيتحوزه حتي لو العالم كله وجف جصاد الجوازه دي وال احنا عايزينه في الاخر هو ال هيوحصل
فوقيه بعصبيه: اي ال انتوا عايزينه ضحكتوا علي اركان في جوازته ولعبتوا عليه واهه دلوجتي عايش عيشه زي الزفت وعايزين تجوزوا معاذ وامل وتعيشوهم زي ما اركان ونارين عايشين انا عايزه اعرف ليه ال انتوا بتعملوه دا بتعملوا في ولادكم اكده لييه
نظر سليم الي يحيي بضيق ثم ذهب بدم ان يتحدث بحرف واحد وخلفه يحيي فجلست فتحيه تبكي بشده وفي المساء وصل اركان وهو يسند معاذ بعدما شعر بالتعب والدوار وصعد الي الغرفه وساعده لينام علي الفراش وظل بجانبه حتي غفي في النوم وبعدها خرج وذهب الي غرفته ولكنه لم يجد نارين اما في الاسفل في حديقه البيت تحدثت نارين بضيق مردفه: يعني اي مش فاهمه جصدك
شروق: يعني انا بحب اركان من زمان من وجت ما كنت طفله وهو اتحرزك علشان خاطر ابوه ميزعلش بس لو انتي طلبتي الطلاج هتبجي جات منك واكده الحج سليم مش هيعترض وانا وهو نتجوز
نظرت نارين اليها بعصبيه ثم تحدثت مردفه: بس انا بحب جوزي ومش هسيبه ولا هطلج منه غير لو هو عايز يطلجني وجتها بس مش هجدر امنعه هحاول كتير لكن لو هو صمم انه يطلجني خلاص
شروق بعصبيه: بس هو مش بيحبك بيحبني انا
نارين بسخريه: بجا انتي عايزه تفهميني ان اركان العاصي حد يجدر يجبره علي حاجه حبيبتي شكلك لسه متعرفهوش بالرغم انك بتجولي انكم مع بعض من وانتوا صغيرين .. اركان يا ماما لو مكنش موافج عليا من الاول مكنش اتجوزني ولو كان عايزك كان اتجوزك من زمان حتي لو ابوه مش موافج وبعد اذنك بجا علشان اطلع اشوف جوزي
القت نارين كلماتها وجاءت لتذهب ولكن مسكتها شروق من يديها بقوه وبدون قصد منها انقطع جزء من الاكمام من ملابس نارين وبان جزء من الخروق التي في جسدها فنظرت اليها بصدمه وحاولت نارين ان تخبئ الحرق ولكن يد شروق منعتها وتحدثت بسخريه مردفه: مالها ايدك ويا تري بجا ايدك بس ال اكده ولا جسمك كله
نظرت نارين اليها بكسره وتجمعت الدموع في عيونها فتحدثت شروق بسخريه مردفه: ما تيجي وتوريني انا اكده اطمنت ان اركان هيسيبك بعد يومين وريني يلا
جاءت شروق لتري حروق نارين ولكن فجأه مسك اركان يديها وابعد نارين عنها ثم تحدث بغضب شديد مردفا: انتي ازاي تعملي اكده انتي مجنووونه مالك ومالها
شروق بتوتر: اركان انت شوفتها دي متنفعكش شوفت ايديها كلها مشوهه و
لم تكمل شروق كلماتها وفجأه تلقت صفعه قويه علي وجهها من شدتها نزف فمها من قوه الصفعه ثم خلع اركان التيشرت الذي يرتديه واقترب من نارين وجعلها ترتديه فتحدثت شروق ببكاء وهي تضع يديها مكان الصفعه مردفه: اركان انت اول مره تمد ايدك عليا وعلشان مين علشان واحده زيها
اركان بغضب شديد: دي مرتي وكلمه زياده الجلم التاني هيكون علي وشك واوعي في يوم من الايام تتعدي حدودك معاها
شروق ببكاء شديد: انت مش شايف شكلها عامله ازاي وممكن يكون حسمها كله اكده
ارمان بغضب: عجبااني مرتي وانا حر عجبني كل حاجه فيها وشها وجسمها حتي الحروق ال فيها دي عجباني حاجه متخصكيش ملكيش صالح واطلعي نامي علشان بكره الصبح السواج هيروحك ال ميحترمش مرتي ميجعدش في بيتي يلا
نظرت شروق الي نارين بحقد وكره شديد ثم ركضت الي الداخل فنظر اركان اليها وتحدث بحده مردفا: انا معملتش اكده علشان خاطر جمال عيونك مش عايزك تفكري في حاجه علشان انا هفضل مش طايجك طول حياتي
القي اركان كلماته ثم ذهب فمسحت نارين دموعها ونظرت الي التيشرت الذي ترتديه بابتسامه وهي تتحدث مردفه: مش مهم عندي حاجه المهم انك دافعت عني جدام الغريب ومسمحتش لحد انه يهيني ولا يعايرني
اما عند سليم كان يجلس في غرفته شارد الذهن حتي اقتربت منه فوقيه وتحدثت بضيق مردفه: جولي اي ال في بالك يا سليم وليه ال بتعمله دا في الولاد مش شايف حالتهم بجت عامله ازاي يعني انت ويحيي هتبحوا مبسوطين وانتوا شايفين ولادكم اكده
سليم بحزن: انتي مش فاهمه حاجه يا فوقيه احنا لازم نعمل اكده
فوقيه: طيب جولي علشان اي ..جولي السبب وليه كل ما اسألك انت مخبي عني اي مش بتوافج تجول
عند يحيي نظرت فتحيه اليه ثم تخدثت بصدمه مردفه: يعني اي انتوا عملتوا اكده
يحيي بحزن: ايوه احنا السبب في حاله نارين واحنا ال جتلنا ابوها وامها وهي صغيره بس هي متعرفش علشان اكده جوزنا اركان لنارين علشان هو الوحيد ال يجدر يحميها والبنت لو اتحوزت حد تاني مش هيعيش معاها وهيعايرها لكن اركان مهما عمل مستحيل يخلي حد يعايرها او ياذيها
فتحيه بدموع: انتوا ازاي تعملوا اكده دمرتوا حياه عيله كامله ويتمتوا البنت طيب وليه التصميم علي جوازه معاذ
يحيي بحزن: انتي وفوقيه عارفين ان امل مش بنتنا واننا لاجيناها من وهي صغيره ومحدش يعرف الموضوع دا غير احنا الادبعه بس امل دي تبجي اخت نارين ووجت الحريق هي كان عندها شهرين ولاجيناها بتعيط فسليم خدها واستحرم يجتلها وجال انه هيربيها وعملنا حكايه وجتها علشان نجرل انها بنت سليم وفوقيه والناس تصدج احنا عايزين معاذ يتجوزها علشان تبجي مع راجل يهرف يحميها ويخلي باله منها ونطمن عليها جبل ما نموت
في الجهه الاخري نظرت فوقيه الي سليم ببكاء ثم تحدثت مردفه: انتوا ازاي تعملوا اكده حرام عليكم دمرتوا البنت وجتلتوا عيلتها ودلوجتي بتدمروا ولادكم انتوا بتصحخوا غلط بغلط تاني ازاي تعملوا اكده وليه
سليم بحزن: بلاش نتكلم اكتر من اكده في الموضوع دا يا فوقيه بس ال لازم تعرفيه ان معاذ لازم يتجوز امل واركان لازم يصلح علاقته بنارين
في غرفه اركان كان يجلس يلعب في هاتفه بحماس حتي تحدث بضيق شديد مردفا: اووف خسرت تاني
نظرت نارين اليه بابتسامه ثم اقتربت منه وتحدثت بتوتر مردفه: ينفع تديني اجرب انا يمكن اكسب
اركان بسخريه : بجا انتي ال هتكسبي انا معرفتش انتي هتعرفي ازاي بجا
نارين: طيب خليني اجرب
نظر اركان اليها بتحدي ثم اعطاها الهاتف وتحدث: وريني بجا هتعملي اي يا ست العبقريه
اخذت نارين الهاتف وبدأت في اللعب واركان ينظر اليها بضحك وهو يراها علي وشك الخساره وقبل النهايه كسبت نارين وصرخت بسعاده مردفه: هاااي كسبت
نظر اركان الي اللعبه بدهشه ثم تحدث مردفا: كسبتي ازاي
نارين بثقه: عيب عليك انا كمان عندي خبره في اللعب دا كله
ابتسم اركان ومن شده حماس نارين اخذت كوب العصير وتناولته كله ثم نهضت وبدات في تمشيط شعرها ولكنها شعرت بدوار شديد في رأسها فأنتبه اركان لكوب العصير ثم تحدث بعصبيه مردفا: نااارين انتي ال شربتي العصير
نظرت نارين اليه بتعب وقبل ان تتحدث وقعت علي الارض مغشيه عليها فأقترب اركان منها بلهفه وتحدث مردفا: ناارين
لم تعطيه اي رد فحملها ووضعها علي الفراش ثم اتصل بالطبيب ووضع حجاب علي راسها وابدل ملابسها بملابس محتشمه وبعد ربع ساعه وصل الطبيب ونعض سليم وفوقيه بقلق وفحصها ثم تحدث مردفا: لازم تتنقل المستشفي فورا السكر عالي عليها
سليم بلهفه: ماشي يا حكيم ننجلها المهم تبجي زينه
نظرت فوقيه اليها بحزن فتحدث الطبيب مردفا : اطلب الاسعاف ولا اي
اركان بضيق: لع هنوديها في عربيتي بلاش اسعاف
الطبيب: طيب ياريت بسرعه
اومأ اركان رأسه بالمرافقه ثم اقترب منها وحملها ونزل الي السياره وذهبوا هو ووالده والطبيب وفوقيه الي المستشفي
اما في غرفه معاذ كان غافي في نوم عميق ولكن شعر بصوت شديد ففتح عيونه ببطئ وانصدم عندما وجد ووو
الفصل الخامس
مشوهه في قلب صعيدي
انصدم الجميع من كلام الطبيب وبالتحديد نارين التي تجمدت في مكانها فتحدثت فوقيه بلهفه مردفه: يعني اي بنتي مش هتعرف تمشي علي رجليها تاني خلاص بنتي بجت مشلوله ومش هتعرف تتحرك
الطبيب: يا حجه دا امر ربنا احمدوا ربنا انها لسه عايشه
القي الطبيب كلماته ثم ذهب فنظر اركان الي نارين بغضب شديد وتحدث مردفا: ورحمه امي ال عمري ما خلفت بيها جبل اكده ما هسيبك غير لما اخليكي تلعني اللحظه ال فكرتي فيها تأذي اختي
نظرت نارين اليه بدموع وخوف ولم تستطع ان تتفوه بحرف واحد فهي ايضا تحاسب نفسها علي هذا الخطأ الذي دمر حياه امل وفي الصباح ذهب اركان ونارين وشروق ومعاذ الي البيت بعد اصرار من سليم علي ذهابهم وبقت فوقيه وفتحيه وسليم ويحيي في المستشفي اما في البيت عندما وصلوا تحدث اركان بغضب شديد مردفا: تروحي تلمي كل هدومك علشان مش هتجعدي معايا في الاوضه ولا طايج اشوف وشك دا اولا ثانيا انتي اهنيه زيك زي الخدامه انا هخليكي تموتي اهنيه زي ما دمرتي حياه اختي
معاذ بضيق: اركان هي تعبانه سيبها دلوجتي وبعدين حاسبها
اركان بعصبيه: الحسااب دلوجتي ..اختي اتشلت بسببها وكانت بين الحياه والموت
شروق: اركان اهدي و
لم تكمل شروق كلماتها وفجأه تلقت صفعه قويه علي وجهها وتحدث مردفا: انتي كمان هتتحاسبي زيهااا مين جالك تروحي تجوليلها ان معاذ مش عاايزها وعرفتي منين اصلا انتي ماالك ومال اهلك يلا امشي من اهنيه مش عايز اشوفك
شروق بدموع: اركان اسمعني انا
اركان بغضب شديد: جولتلك امشي من اهنييه مش عايز اشوف وشك فاهمه امشي من البيت دا واوعي رجلك تخطي اهنيه تاني
نظرت شروق اليه بدموع ثم الي نارين بغضب وذهبت من البيت فصعد اركان وخلفه معاذ اما عن نارين جلست تبكي بشده وهي تتذكر كلمات الطبيب وكلماتها مع امل وفي الاعلي تحدث اركان بحده مردفا: لع انا مش موافج اكده انت هتتجوزها علشان صعبانه عليك يعني
معتذ بضيق: والله ابدا بس علشان افرحها احنا هنجولها ان شروق هي ال لعبت في دماغ نارين علشان نارين تجول امده وتبوظ الجوازه واني عايزها اسمع يا اركان امل بتحبني وانا عارف اكده وهي بنت عمي انا مش هسيبها لواحد تاني يعايرها في يوم من الايام ومش مهم حبي دلوجتي مع العشره هحبها يمكن علشان انا كنت شايفها اختي مفكرتش فيها غير اكده خلينا نفرحها اهه تخفف عليها شويه ال حوصلها
اركان بتفكير: ماشي خلينا نجولها بس لما تفوج ونارين يا معاذ محدش ليه دعوه بال هعمله بدل جسما بالله هطلجها وهرميها في الشارع من غير بيت ولا حاجه
في الاسفل وقفت نارين في المطبخ وهي مازالت تبكي فأقتربت منها اخدي الخادمات الكبار في السن ثم تحدثت مردفه: بطلي عياط يا بنتي صدجيني اركان بيه مفيش اطيب من جلبه بس هو هتلاجيه خايف علي الست امل انا ال مربيه اركان وطول عمره بيخاف علي امل اكتر من روحه معلش بس راعي ظروفه وهو شويه وهيبجي زين
نارين ببكاء: انا السبب يا داده هو معاه حق في كل ال جاله وكل ال بيعمله فعلا انا ال وصلت امل لكل ال حوصلها دا بس والله العظيم ما كان جصدي
الداده: معلش يا بنتي استحملي وانا متأكده انه هيبجي كويس معاكي واجعدي ارتاحي انتي وانا هعنل
نارين بدموع: لع مينفعش انا ال هعمل علشان ميتعصبش عليا
في المستشفي جلس سليم بحزن وبجانبه يحيي الذي تحدث مردفا: مش عارف بس هنفضل مخبين اكده لأمتي
سليم بحزن : مينفعش نجولهم حاجه دلوجتي بس اكيد هيعرفوا في يوم من الايام انهم اخوات انا عايزها ترجع تمشي تاني حتي لو هدفع فلوس الدنيا كلها
يحيي: ان شاء الله هتمشي احنا هنشوف حكيم واتنين وتلاته لازم تبحي زينه وترجع تمشي علي رجليها زي الاول
في غرفه امل كانت فوقيه وفتحيه ينظرون اليها بدموع وهي نائمه علي الفراش بلا خول ولا قوه فتحدثت فوقيه بدموع مردفه: ال بيوحصل دا حرام والله شوفتي يا فتحيه عملوا اي ازاي يدمروا حياتهم كلهم اكده
فتحيه بحزن: والله انا اتصدمت فيهم ربنا يسامحهم احنا لازم نعوض البنات دي انا هحول لمعاذ يتجوزها بأي طريجه مدام هي طلعت بتحبه جووي اكده
مر اليوم سريعا وفي المساء ذهب ارمان ومعاذ الي المستشفي ثم الي غرفه امل فوجدوها تبكي بشده واقترب منها اركان ثم احتضنها وتحدث بحزن مردفا: حبيبتي اختي اكده تسيبي البيت وتخلينا نخاف عليكي تعرفي اننا كنا هنموت من الخوف عليكي
امل ببكاء: اركان انا خلاص مش هعرف امشي تاني علي رجلي صوح
اركان بحزن: لع يا حبيبتي هتمشي وتحري وتعملي مل حاجه انا اتصلت بأكبر الدكاتره وحالوا انهم هيشوفوا حل حتي لو هنسافر بره مصر متخافيش انتي بس
اشار معاذ لاركان فاخذ الجميع من الغرفه وخرحوا ثم جلس اركان علي الكرسي المقابل لها وتحدث مردفا: حمد لله علي سلامتك اكده تخوفينا عليكي وتهربي ليله خطوبتك
امل ببكاء: علشانانت مش بتحبني ولا عايزني فحولت بلاش اخليك تتحوز غصب عنك احسن
معاذ بضيق: مين جالك اكده انا عايزك هو انا اكول اتحوز واحده جمر زيك
امل ببكاء شديد: معاذ بالله عليك اسكت انت حاي دلوجتي تجولي اكده بعد ما بجيت مشلوله صوح
معاذ بضيق : انتي مش فاهمه حاجه شروق هي ال عملت اكده علشان تعمل مشاكل بين نارين واركان وبيني وبينك صدجيني هي ال جالت لنارين تحولك اني مش عايزك وكلام فاضي وانتي عارفه نارين طيبه وانتي اتسرعتي وهربتي علطول حتي من غير ما تسالي طيب يا امل حتي لو مش عايزك ازاي تعملي اكده احنا ربيناكي علي حاجه زي دي انك تهربي وتسيبي البيت
امل ببكاء : انا مكنتش شايفه حاجه جدامي
معاذ بابتسامه: طيب اخرجي من المستشفي بسرعه علشان نعمل خطوبتنا بجا ولا نلبس الدبله دلوجتي
امل بدموع: حتي لو بتحبني ازاي هتعيش مع واحده مش بتتحرك يا معاذ انت تستاهل واحده احسن مني بكتير
معاذ بحزن : مفيش احسن منك يا امل انتي بالنسبالي احسن واحده في الدنيا
جاءت امل لتتحدث ولكن دخل اركان وباقي العائله وهو يحمل علبه قطيفه ثم تحدث بابتسامه مردفا: احنا نلبس الشبكه دلوجتي ولما تخرج من المستشفي نعنل خطوبه كبيره
ابتسم ةعاذ ثم اخذ منه العلبه وبدأ في تلبيس الشبكه لأمل ثم وضعت امل الدبله في يده وسط مباركات الجميع وحزن اركان ومعاذ الذي يحاولون اخفاءه وبعد الانتهاءذهب اركان ومعاذ الي البيت وصعد اركان الي غرفته فوجد نارين تحمل ملابسها فتحدث اركان بحده مردفا: غيرت رائي علشان اعرف اعذبك كويس لازم تبجي اهنيه في الاوضه حطي حاجتك وانزلي هاتي الواكل
وضعت نارين ملابسها ثم تحدثت بتوتر مردفه: هي امل كويسه
اركان بحده: ملكيش دعوه يلا انزلي
نزلت نارين الي الاسفل لتحضر الطعام وابدل اركان ملابسه فلاحظ علي الادويه مازالت في مكانها لم تأخذ منها شئ وعندما صعدت وضعت الطعام علي الطاوله فنظر اركان الي الطعام بضيق ثم نزل الي الاسفل وسط خوف ودهشه نارين وبعد دقائق صعد وهو يحمل بعض الطعام الذي اخبره الطبيب عنه ووضعه وتحدث مردفا: انا جولت للخدم يحصرولك الواكل اجعدي كولي وبعدها خودي علاجك ومتفكريش اني بعمل اكده ونسيت ال عملتيه بس انا هعذبك بطريجتي مش بأني امنع عنك الواكل او علاجك
جلست نارين وفي داخلها تشعر بالسعاده بالرغم حديثه فعلي الاقل مازال يعاملعا برفق حتي لو قليلا جلست تأكل طعامها وعندما انتهت وصع اركان الادويه امامها فأخذتها وتحدثت مردفه: انت مكلتش حاجه
اركان بحده: ملكيش دعوه جولتلك نزلي الواكل واطلعي اجفلي النور علشان تعبان وهنام وبكره اعملي حسابك علشان نصفي حسابنا مع بعض
نظرت نارين اليه بضيق شديد ثم اخذت الطعام ونزلت وبعد دقائق صعدت مره اخري واغلقت الانوار وذهبت للنوم وسط قلقها وفي الصباح في غرفه المكتب تحدث اركان بعصبيه مردفا: انت بتحول واحد من رجالتهم وهو واحد منهم هيعمل اكده ليه
معاذ بضيق: دا ال عرفته ال حرق البيت بتاع اهل نارين واحد من رجاله ابوي وابوك هو ال اتحبس جعد 20 سنه وخرج لسه من ست شهور وكان هياخد اعدام كمان بس مع فش اي ال حوصل
اركان بحده: واحنا مستنين اي خلينا نروحله ونعرف كل حاجه انت معاك عنوانه
معاذ: ايوه معايا يلا
في المستشفي اقتربت نارين منها وتحدثت بحزن بدموع مردفه: سامحيني يا امل بالله عليكي والله ما كان جصدي ولا كنت اعرف
امل بابتسامه: بتعيطي ليه انتي ملكيش ذنب وبعدين شوفي معاذ خطبني وهو طلع بيحبني اكيد ربنا ليه حكمه في ال حوصل انا مش زعلانه والله وراضيه باي خاجه ربنا يكتبهالي وكفايه ان اركان ومعاذ واهلي معايا
نارين بابتسامه: تعرفي اني كنت اتمني يكون عندي اخت زيك انا كان عندي اخت بس ربنا يرحمها لو كانت لسه عايشه كانت هتبجي في سنك دلوجتي
امل بابتسامه: خلاص يا ستي اعتبريني زيها ولا منفعش
نارين بدموع: متجوليش اكده تنفعي طبعا ربنا يشفيكي يارب يا امل وترجعي تمشي علي رجلك تاني
في مكان اخر وبالتحديد في هذه الشقه البسيطه يجلس هذا الرجل الذي يبلغ من العمر السبعين تقريبا علي الفراش ويبدوا عليه التعب فتحدث اركان مردفا: بس احنا عايزينك تجولنا الحجيجه
الرجل بتوتر وتعب: صدجني يا ابني انا ال عملت اكده علشان كان فيه مشاكل بيني وبينه فحرقت البيت وهو ومرته وبنته الصغيره ماتوا ومحدش عاش غير الكبيره بس حوصلها حروق في جسمها وكانت هتموت
اركان بعصبيه: ازاي يعني هو كان راجل من الكبار في الصعيد وليه اسمه انت مين معلش علشان يكون بينكم مشاكل جولي ال حوصل واعمل خير في حياتك وانا هديك ال انت عايزه
الرجل بتوتر: انا مش عايز فلوس بس كل ال اجدر اجوله علشان ارضي ربنا ولما اموت يكون راضي عني ان البنت الصغيره لسه عايشه دوروا عليها
معاذ بصدمه: عايشه ازاي مش جولت انها ماتت
الرجل: لع لسه عايشه دوروا عليها هتلاحوها وصدجوني لو جولت اكتر من اكده ممكن يجتلوني بالله عليكم سيبوني اعيش اخر ايامي في امان واموت موته ربنا
اركان بضيق: طيب لو افتمرت اي حاجه رقمي اهه اتصل بيا في اي وجت وهكون عندك وابجي ادينا اي دليل نلاجي اختها بيه
الرجل : مفيش اي حاجه اعرفها اكتر من اكده
نظر اركان ومعاذ اليه بضيق ثم ذهبوا فأخذ الرجل رقم الهاتف وتحدث بخوف مردفا: مسيركم تعرفوا كل حاجه بس مش مني
خرج اركان ومعاذ من البيت وقبل ان يركبوا السياره ركضت تجاههم فتاه في اواخر العشرينات تقريبا وتحدثت بخوف ولهفه مردفه: ابوي معملش حاجه في ناس هما كبار جووي في الصعيد دول ال عملوا كل حاجه واتفجوا مع ابوي انه يلبس الجضيه وهيدوه فلوس وابوي وافج
اركان بجديه: طيب مين دول انتي تعرفي اساميهم
الفتاه بخوف وهي تنظر حولها: معرفش بس انتوا دوروا وهتعرفوا انا مجدرش احول اكتر من اكده بس ابوي بريئ والبنت الصغيره كان فيه علامه علي ظهرها زي وحمه اكده لكن انتوا اكيد مش هتعرفوها علشان البنت دلوجتي هتكون عندها عشرين سنه تحريبا واكيد مش هتشوفوا العلامه ال ظهر البنات انا ماشيه
القت البنت كلماتها ثم ركضت بسرعه فنظر اركان الي معاذ وتحدث بتفكير مردفا: مستحيل يكون ابوي وابوك ال عملوها هما ميعملوش حاجه زي دي
معاذ: لع يا اركان مش هما اكيد هما جامدين شويه بس مش مجرمين احنا عايزين ندور شويه في الموضوع دا ونحاول نروح البيت ال حوصل فيه الحريق بس هندخل البيت ازاي
اركان بتفكير : هندخل بأي طريجه احنا لازم نعرف اي ال حوصل انا متأكد برده ان الراجل دا معملش حاجه
في المستشفي وقف سليم وتحدث بغضب مردفا: ازاي يعني اي ل وصلهم ليه واي ال حوصل الا يمونوا عرفوا خاجه
الحارس: لع يا بيه معرفوش حاجه بس هما شاكين وبيدوروا وممكن يلاجوا ال عمل اكده
يحيي بعصبيه: ودا مش لازم يوحصل انتوا اتصرفوا مش عايزهم يعرفوا اي حاجه
الحارس: نجتله يا بيه علشان ميتكلمش
سليم بعصبيه: لع ..لا عايز جتل ولا موت تاني اتصرفوا بأي طريجه تانيه بلاش موت روحوا ابعتوله فلوس اعملوا اي حاجه الا الجتل
الحارس: حاضر يا بيه
القي الحارس كلماته ثم ذهب فتحدث سليم بقلق مردفا: لو عرفوا حاجه مستحيل يعيشوا معانا ولا يسامحونا ولادنا هيبعدوا عننا يا يحيي
يحيي بقلق: لع ان شاء الله دا مش هيوحصل هما هيفضلوا معانا ومش هيعرفوا حاجه
سليم بحزن: ياارب ...يااارب
في المساء في البيت بعد اصرار شديد من امل خرجت من المستشفي واجتمع الكل في غرفتها فلامست قدميها بحزن فتحدثت فوقيه مردفه: يا حبيبتي متفكريش في حاجه دلوجتي وانتي هتبجي زينه ان شاء الله
امل بابتسامه حزن: ان شاء الله
اركان: طيب يلا نسيبها ونخليها تنام وترتاح بجا شويه
ابتسم الجميع ثم خرجوا جميعا من الغرفه وتركوا امل لترتاح فصعد اركان ومعاذ الي الاعلي ثم قاطعهك صةت رنين هاتف اركان لتلعن عن وصول رساله وعندما فتحها انصدم مراد وتحدث مردفا: مستحييل وو
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق