رواية انتقام الإناث والجبابرة الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم شروق حسن
رواية انتقام الإناث والجبابرة الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم شروق حسن
🌺🌺المقدمه 🌺🌺
رؤية الماضي كل يوم يتكرر أمامهم، جعل هدف الإنتقام يزداد يومًا بعد يوم، حتي أصبح نار تحرق كل الأرض واليابسة، رؤيتهم يجعل قلبك يخفق خوفًا.
نفس الهدف هو الذي جمعهم معًا ليشيدوا عشقًا لا ينتهي.
انهم الجبابرة من ترتمي تحت ارجلهم اجمل النساء، متكبرين ومغرورين.
ولكن كيف سيقامون خداع حواء بشراستها وبرائتها!؟
هل كل معشوق سيجعل معشوقته علي عرش قلبه ام ستعميهم نار الإنتقام!!
تابعوني...
بقلم الكاتبه ❣️❣️"شــروق حـسـن"❣️❣️
تعريف شخصيات الروايه
أدهم الشهابي:-
هو شاب في السابعة والعشرين من عمره طويل وعريض المنكبين ذو عضلات بطن سداسية وبشرة قمحية وعيون خضراء وانف حاد مع لحية خفيفة وسيم جدا.. جاد جدا في عمله، لا يحب المزاح يكره النساء وذلك لسبب سنكتشفه لاحقا.. يعمل في الشرطة برتبة رائد
عشق حازم:-
فتاة مشاكسة ومتمردة، تبلغ من العمر الثالثة والعشرين ربيعًا، متوسطة الطول ذو جسد نحيف قليلا وبشرة قمحية وعيون باللون الرصاصي.. ذو فم صغير مكتنز - مرحة- ومحجبة ذو شخصية مجنونة ولكنها ذات قلب طيب ودود.
آدم المنياوي:-
هو رفيق أدهم المقرب.. طويل وعريض المنكبين.. في السابعة والعشرين من عمره.. ذو جسد رياضي و بشرة برونزية لامعة وسيم بدرجة كبيرة، وعيون باللون الاخضر الغامق تتحول الي اسود عند غضبه وانف حاد مستقيم ولحية خفيفة بعض الشئ مرح قليلا ويحب المزاح لكن في العمل يكون خير مثال ٠
وعد عادل:-
فتاة في الثالثة والعشرين من عمرها فتاة طويلة وجسد ممشوق وبشرة بيضاء وعيون ضيقة بعض الشئ باللون الازرق، وانف صغير وفم صغير -مرحة- حساسة جدا ومحجبة.
مالك عزالدين:-
شاب في السادسة والعشرين من عمره متوسط الطول جسده رياضي ممشوق ذو بشرة بيضاء وعيون بلون السماء مرح قليييييلا جاد في عمله.. كابتن طيار يحب عمله جدا ولكنه زير نسااء٠
ميار علي:-
فتاة في الثالثة والعشرين من عمرها فتاة طويلة وجسد نحيف قليلا وبشرة بيضاء، وعيون ضيقة بعض الشئ باللون العسلي.. محجبة ومرحة تعمل كمضيفة طيران٠
علياء أسامة:-
هي فتاة في الثالثة والعشرين من عمرها فتاة متوسطة الطول ذو جسد ممشوق عريض وعيون متوسطة باللون البني وانف صغير وشفاه صغيرة مرحة ومحجبة تعمل ككاتبة وروائية في احدي الشركات العالمية تحب عملها جدا٠
عمار الجبلاوي:-
هو شاب في السادسة والعشرين من عمره شاب متوسط الطول ذو جسد رياضي وبشرة قمحية وعيون واسعة زرقاء وانف حاد وسيم جدا وهو يعمل كمعيد في كلية الاداب واباه هو مدير هذه الجامعة٠
منار صلاح:هي فتاة في الثالثةو العشرين من عمرها فتاة قصيرة بعض الشئ ذو بشرة بيضاء وعيون واسعة باللون البني وانف صغير وشفاه صغيرة مرحة ومحجبة تعمل كمعيدة في كلية الاداب٠
محمد الاسيوطي:-
شاب في السادسة والعشرين من عمره عريض المنكبين وجسده رياضى طويل ذو بشرة بيضاء وعيون باللون العسلي الفاتح استلم عمله بدلا من عمه ويحب عمه كثيرا.. توفي ابيه وامه في حادث سيارة.. وهو مدير في اكبر شركات تصدير الكتب
باقي الشخصيات سنتعرف عليها في احداث الرواية
سلااااموز انا ✋😌٠
مع تحياتي
محمد الاسيوطي:-
شاب في السادسة والعشرين من عمره عريض المنكبين وجسده رياضى طويل ذو بشرة بيضاء وعيون باللون العسلي الفاتح استلم عمله بدلا من عمه ويحب عمه كثيرا.. توفي ابيه وامه في حادث سيارة.. وهو مدير في اكبر شركات تصدير الكتب
#يتبع
إنتقام الإناث والجبابرة
🌺🌺 البارت الاول 🌺🌺
«إنتقام الإناث والجبابرة»..
«الفصل الأول»..
♡شروق♡
"بسم الله الرحمن الرحيم"
في مدينة الاسكندرية عروس البحر المتوسط وخاصة في ادارة مكافحة المخدرات، وخاصة في مكتب العميد عبدالرحمن يجلس كل من أدهم وآدم وعشق ووعد وبعض اصدقائهم في المهمة - عاصم ومريم- في انتظار تعليمات اللواء بشأن المهمة.
نظر اليهم العميد عبدالرحمن بتفحص ثم تحدث بصرامة:
_احنا دلوقتي وصلتلنا اخبار ان الشحنة هتتسلم بعد اسبوعين في منطقة الجبل واللي هتشمل مخدرات وتجارة أطفال غير طبعا تجارة البنات واللي من خلالها هنقدر نوصل للراس الكبيرة اللي بتدير المنظمة دي كلها.
تعجب آدم من حديثه فهم من مدة قصيرة قاموا بجمع عدد من المعلومات التي تمكنهم من القبض عليهم بسهولة كبيرة هاتفًا باستفهام:
_طيب ما احنا دلوقتي معانا بعض الاسماء اللي مشتركين في الشحنة دي ليه مانروحش دلوقتي ويتم القبض عليهم.
حدجه أدهم بنظرات غامضة موضحاً:
_لأن احنا لو معانا دليل واحد كنا روحنا وقبضنا عليهم لكن هما مأمنين نفسهم اوي، وكمان الادلة اللي معانا دي ممكن ينكروها وكله بالدلايل المزيفة اللي يقدروا يعملوها بسهولة جدًا.
أضافت وعد قائلة:
_ وكمان اللي احنا عارفين اسمائمهم دول يعتبروا الصبيان بتوعهم مش رجالتهم اللي بيثقوا فيهم، وهما معندهمش غالي ممكن في اي وقت يستغنوا عنهم ويطلعوا منها زي الشعرة من العجينة.
تحدثت عشق بتهكم صريح وواضح استكشفه العميد من نبرة صوتها:
_وسهل عليهم لما هما يتقبض عليهم يقتلوهم واحنا مش دريانين ايه اللي بيحصل ويقولوا في الاخر ان المتهم انتحر زي كل مرة.
حدجها العميد بصرامة هاتفًا باستنكار:
_ قصدك ايه يا حضرة الظابط!؟
نظرت إليه عشق بتحدي:
_قصدي حضرتك فهموا كويس يا فندم.
تحدث عاصم متدخلا لفض الحوار الذي يمكن أن يشتد في أي لحظة:
_تمام يا فندم احنا هنستني اشارة حضرتك علشان نعمل الخطة اللي من خلالها هنقدر نقبض عليهم ونتابعهم من غير ما يشكوا فينا.
كسرت مريم قناع الصمت الذي كانت ترتديه طوال الإجتماع هاتفة بتساؤل:
_طيب وبالنسبة للجاسوس اللي بينقلهم اخبارنا يا فندم دا احنا لسه ماعرفناش هو مين.
ابتسم أدهم بشر:
_اكيد هنوصله وقريب اوي كمان
ثم شرد في زكرياته قبل ان يقول : مدحت الدمنهوري جيت للي مش بيرحم وهنتقم منك في كل اللي عملته وهاخد حقي منك.
انهي العميد حديثه قائلًا:
_تمام يا شباب اتفضلوا انتوا دلوقتي علي مكاتبكم
ادي الجميع التحية العسكرية وتوجهوا للخارج.
نظر عااصم لوجه صديقه المتهجم أثر ذكر تلك المهمة متحدثًا بريبة:
_ناوي علي ايه يا أدهم
نظر له أدهم وابتسم بشر :ناوي علي كل خير ان شاء الله.
ابتلع آدم ريقه بخوف من هذه الابتسامة فيبدوا أن هناك هلاك قادم فتحدث بخفوت:
_ربنا يستر
نظر إليهم أدهم متحدثًا بحزم:
_ورا عالمكتب.
امتثلوا جميعًا له ذاهبين خلفه وعندما وصلوا للمكتب اجتمعوا حول الطاولة الموضوعة بالغرفة راسمًا خطته للثأر:
_ دلوقتي هنرسم خطة علشان نعرف نوصل لحد من افراد العصابة دي واللي هو سيد رزق
حدجه آدم بغموض:
_ مش دا الدراع اليمين لمدحت الدمنهوري
رد عليه بغموض مماثل وهو ينظر إليه بقوة:
_بالظبط كده لو قدرنا نوصل ليه هيبقي سهل علينا المهمة ونقدر نوصلهم بسهولة.
صفر عاصم بإعجاب هاتفًا بمرح:
_حلاوتك يا دومي وعلي افكارك العسل ٠٠
نهره أدهم بشدة:
_بس يا زفت ايه دومي دي انت هتهزر!!؟
تخلت عشق عن صمتها قائلة بتهكم لتجاهله إياها وهي والفتيات الأخريات:
_واحنا يا حضرت الظابط هيكون ايه دورنا في المهمة دي هنشجعكوا مثلًا.
حدجها بغضب ولكنه هتف ببرود:
_انتي حد قالك تتكلمي انا هنا القائد وانا اللي اقول تعملوا إيه ومتعملوش إيه ياريت تلتزمي بدا.
هتفت به بحدة:
_ايه قلة الزوق دي انت ازاي تتكلم معايا كده!!
لوي شفتيه بسخرية متحدثًا بتهكم:
_ والله اذا كان عاجبك لو مش عاجبك تقدري تنسحبي من المهمة دي.
احتدت الأجواء بينهم فهتفت وعد بتوتر:
_خلاص يا عشق محصلش حاجة.
اومأ آدم بتأييد :
_ايوا خلاص يا انسة عشق احنا آسفين.
حدجه أدهم بغضب:
_هما مين دول اللي اسفين انا عند كلمتي لو مش عاجبك اسلوبي اخبطي راسك في الحيطة.
اندهشت من اسلوبه بالحديث فقالت بحدة:
_ انت ازاي تكلمني كده انت انسان مش محترم ومش متربي، وانا مش هقبل بالإهانة دي واشتكيك لسيادة العميد وبلاها دي مهمة مع واحد زيك.
هتفت وعد بتوتر: عشق اهدي مش كده براحة.
تحدثت عشق بصوت مازح منخفض سمعته وعد فقط:براحة ايه هو انا بديكي حقنة اصبري وشوفيني وانا مسيطرة.
نظرت إليها بسخرية:
_ربنا يستر شكلك هتودينا في داهية.
لاحظ أدهم همساتهم فهتف بغضب:
_أتمنى تكونوا خلصتوا كلامك
اجابته عشق ببرود :
_ميخصكش.
حاول ادم تلطيف الأجواء فتحدث بهدوء وهو ينظر بإعجاب لوعد:
_يا آنسة عشق مينفعش كده ولا ايه يا انسه وعد.
لاحظت هي نظراته من بداية الحديث فأجابت بخجل وصوت منخفض:
_آه طبعا.
عاصم بتأييد:
_أدم معاه حق صح، ثم وجه حديثه لمريم:
_ولا إيه يا آنسة مريم!!؟
نظرت إليه مريم باندهاش:
_انا!!!
اومأ عاصم بتأييد:
_طبعا انتي.
رمقهم أدهم بغضب:
_اتعدل يا حيوان انت وه.
نظرت إليه عشق بقرف هاتفة بغرور مضحك:
_كلامنا خلص والمهمة هنكون فيها سواء برضاك او غصب عنك.
ثم نظرت للفتيات متحدثة بتهكم:
_يلا يا نحنوحة انتي وهي.
ثم اتجهوا للخارج.
بينما وقف أدهم مكانه ناظرًا لأثرها بغضب، فكيف لأنثي ان تتحدث معه بهذه الطريقة وهو الذي يتودد اليه الفتيات صارخات الجمال لينظر اليهم فقط كيف لهذه الفتاة ان ترفع صوتها عليه وهو يكره جميع النساء ويعتبرهم خائنات، اذًا لتنتهي هذه المهمة وينتقم منها علي طريقة أدهم الشهابي.
قاطع عاصم شروده:
_ايه يا أدهم بتفكر في إيه!!؟
فاق من شروده فعاد لحالة الجمود التي كان بها متحدثًا ببرود:
_ مش بفكر في حاجة وبعدين انت واقف هنا ليه يلا علي التدريب.
علت صوت صحكات آدم فقال بمزاح:
_ يا عيني عليك يا عصعص الله يرحمك كنت طيب يا حبيبي.
حدجه أدهم هو الأخر قائلًا ببرود:
_طب يلا يا خفيف انت كمان قدامي
فزع آدم هاتفًا بصدمة:
_يالهوووي.
نظر إليه عاصم بشماتة:
_قوم يا خفيف قوم، هنتجبس كلنا بس الصبر.
في مكتب الفتيات:-
اتجهت كل منهم إلي مكتبها حيث ان حجرة المكتب مخصصة لثلاث اشخاص.
جلست وعد قائلة بإنهاك:
_آه حيلي اتهد منهم لله.
نظرت إليها عشق بمرح:
_ آه والله يا أوختشي انتي هتقولي فيها.
نظرت إليها مريم متحدثة بعتاب خفيف:
_بس انتي دخلتي في الراجل شماال خالص.
اعتدلت في جلستها متحدثة بحدة خفيفة:
_هو اللي يستاهل مش عارفة هو شايف نفسه علي ايه دا كمان.
اشارت إليهم وعد بلامبالاة:
_خلاص سيبك سيبك احنا كلها اسبوع ونطلع إجازة الشهر بتاعتنا.
ارجعت رأسها للخلف متحدثة بتنهيدة:
صح هييييييح ٠٠ فين ايام الثانوية وبلاويها.
شاركتها وعد المرح:
_ والاستاذ القدير حسن شاكوش وحمو بيكا.
مريم بتهكم:
_طب يلا ياختي انتي وهي نشوف شغلنا.
* في نفس الوقت عند الشباب *
وضع آدم يده علي وجهه متحدثًا بوجع:
_آاااه ايدي..ضهر..رجلي..دماغي..وشي منك لله.
حدجهأدهم بسخرية قائلًا بتهكم:
_ انت اللي طري قوم فزززز خلينا نكمل تدريب.
أشار له آدم ناحية ادم الملقي علي الأرض بإهمال متحدثًا بعتاب:
_طب علي الاقل شوف الواد اللي مات دا.
نظر أدهم إلي عاصم ليقول بسخرية:
_عاصم يموت !! لا دا عامل زي القطط بسبع ترواح مبيموتش
نظر اليه عاصم بنصف عين وهو ملقي علي الارض:
_ لا علي فكرة بموت حتي شوف، ثم عاد لوضع موتته كما يسميها مرة أخري.
نظر إليه أدم بذهول:
_الله يخربيتك انت كنت صاحي، انا فكرت مغمي عليك.
احدث عاصم بتذمر:
_اه يا عم اعمل ايه يعني لو كنت فضلت اكتر من كده كان موتني.
هدر بهم أدهم بغضب:
_خلصتوا كلام انتوا الاتنين ولا لسه يلا نكمل تدريب.
آدم بصوت منخفض سمعه عاصم:
_ربنا عالظالم والمفتري
عاصم بمزاح:
_وابن الكلب.
( عاصم : هو شاب في السادسة والعشرين من عمره طويل وعريض المنكبين ذو عضلات بطن سداسية ذو بشرة قمحية وعيون بنية وانف حاد ولحية خفيفة وسيم جدا وهو الصديق الثالث لأدهم وآدم )
( عاصم : هو شاب في السادسة والعشرين من عمره طويل وعريض المنكبين ذو عضلات بطن سداسية ذو بشرة قمحية وعيون بنية وانف حاد ولحية خفيفة وسيم جدا وهو الصديق الثالث لأدهم وآدم )
في مطار القاهرة الدولي:-
نجد الطائرة تقلع الي مدينة فرنسا وميار وإحدي صديقاتها تدعي ندي يقومون بالاجراءات اللازمة لسلامة المسافرين.
جاءت ميار وهي تصرخ بذهول:
_ يالهوووي يالهوووي.
التفتت إليها ندي بخضة:
_في ايه يا بت حصلك حاجة انتي اتهبلتي!!
نظرت إليها ميار متحدثة بهياام:
_شوفتي حبة المزز اللي في الطيارة دول.
لوت شفتيها قائلةبتحسر:
_اه يا ختي شوفت كتنا نيلة في حظنا الهباب.
ميار بتبرم:
_انتي هتقولي فيها دانا بكون هاين عليا اقول لواحد فيهم تعالي اتغرغر بيا عشان يبصلي.
هامت ندي هدي الاخري وهي تتحدث:_
_ولا فيه شويه عليهم حبة عيون هيييييييح.
_ وايه تاني يا ست الحسن والجمال
صرخوا بفزع من هذا الصوت، ولكن لم يكن سوي صوت الكابتن ماجد خطيب ندي وكان معه صديقه مالك.
(ماجد : هو شاب في الرابعة والعشرين من عمره متوسط الطول جسده رياضي ممشوق ذو بشرة بيضاء وعيون بلون السماء مرح ووسيم جدا ويحب ندي بشدة وهي ايضا تعشقه )
(ماجد : هو شاب في الرابعة والعشرين من عمره متوسط الطول جسده رياضي ممشوق ذو بشرة بيضاء وعيون بلون السماء مرح ووسيم جدا ويحب ندي بشدة وهي ايضا تعشقه )
نظر إليها بغضب متحدثًابسخرية:
_ ايييه يا قلبي شوفتي عفريت هاااااا، كنتي بتقولي ايه من شوية اصل مسمعتش.
ندي بتوتر:
_هااا ل لا م٠.. مش انا دي ميار هي اللي عمالة تعاكس وانا اقولها عيب ميصحش تقولي عادي عادي احنا بنعاكس باحترام.
حدجتها بغيظ هاتفة بحنق:
_ يا حيوانة بتبعيني في ثانية كده.
نظرت لها ندي برجاء فهمته ميار لذلك لم تتحدث.
ندي بمزاح:
_اكل العيش بقا يا سعديه.
كل هذا وماجد كان يحدجها بغضب:
_ طب تعالي عايزك
ثم سحبها من يدها للغرفة المجاورة.
تحدثت ندي بخوف وهي علي وشك البكاء:
_والله يا ماجد مكنش قص٠٠
سلامووووز✋😁
#يتبع
إنتقام الإناث والجبابرة
🌺🌺ألبارت الثاني 🌺🌺
«إنتقام الإناث والجبابرة»
«الفصل الثاني»
♡شــــــروق♡.
«بسم ﷲ الرحمن الرحيم»
نظرت إليه ندي بخوف وتحدثت وهي علي وشك البكاء:
_والله يا ماجد مكنش قص٠٠٠
صرخ بها بغضب وغيرة تحرق نار قلبه:
_هو ايه اللي مكنش قصدك... واقفة تعاكسي في الرجالة وتقولي مكانش قصدك لو انا مش مالي عينك كده يا ندي هانم يبقي نفضها سيرة..
حدجته بصدمة هاتفة بتلعثم:
_ق.. قصدك ايه يا ماجد... عايز تسيبي!!!
نظر إليها ماجد بجمود مصطنع:
_والله هو دا اللي عندي لو انا مش عجبك يبقي ك٠٠
قاطعته ببكاء وندم:
_والله يا ماجد انا بحبك وانت عارف كده كويس.. انا.. انا اسفة والله مش هعمل كده تاني احنا كنا بنهزر والله.
ماجد باستنكار :
_بتهزروا!!!! بتعاكسوا اللي رايح واللي جاي وتقوليلي بتهزروا.
نظرت له بترجي:
_والله مش هيحصل تاني..
_وانا لسه هستني لما يحصل تااني؟؟ نظر اليها بقوة هاتفًابقسوة:
_لساني مش هيخاطب لسانك لحد ماتعرفي غلطك وتندمي عليه اوي كمان، ثم تركها ورحل..
تركها ورحل عليه ان يعلمها درس لن تنساه ابدا، لن يتحدث معها الا عندما تندم اشد الندم.. ابتسم بسخرية والم فهو من اليوم الذي رأها فيها واعجب بها وتحول هذا الاعجاب الي حب ومن ثم الي عشق ثم ذهب لخطبتها وعاهد نفسه انه لن ينظر الي جنس حواء ابدا يكفي هي من ملكت روحه وقلبه وعقله وهي الان تغازل الرجال هو لن يستطيع تركها لكن ليلعب معها قليلا ثم اطلق تنهيدة حارة وذهب لإكمال عمله..
اما هي وقفت مصدومة كانت تنظر لأثره بخوف اسيتركها حبيبها!! ألن يحبها مجددا!! اسيتزوج غيرها!! عند هذه الكلمة واشتعلت عيناها بغضب وحدثت نفسها:
_دانا اقتله واقتلها قال يتجوز غيري قال.
*في نفس الوقت عند مالك وميار
تحدث مالك بسخرية لاحظتها ميار:
_بقي سايبين شغلكوا وجايين هنا تعاكسوا الشباب.
نظرت له ميار بغضب:
_ وانت مالك انت ايه اللي دخلك، طب دي خطيبها وجاي يعاقبها انت بتعاقبني بمناسبة ايه بصفتك ايه اصلا واقف معايا.
امسك مالك ذراعها بغضب هاتفًا بحدة:
_بت انتي احترمي نفسك وانتي بتكلميني وبعدين مين دي اللي هبصلها انتي ؟؟
تأوهت ميار بالم:
_ آاااه سيب ايدي وبعدين انت ملكش حق تتكلم معايا بالطريقة دي كنت ابويا اخويا خطيبي جوزي انت مين هاااا مين!!
نظر لها مالك بشرود ولم يعقب علي حديثها ثم تركها ورحل.
نظرت لأثره بدموع:
_ وحياة الحب اللي حبتهولك لهخليك تعشقني وهندمك علي كل كلمة قولتها... ثم مسحت دموعها بظهر يدها وذهبت لإستكمال عملها..
«s h o r o u k»
حياتك مش هتتظبط إلا لما تصلح علاقتك بالصلاة والقرآن.
••••••••••♡
في مكان آخر بعيدا عن مدينة الاسكندرية حيث شركة من اكبر شركات تصدير الكتب وهي شركة الدمنهوري.
في احد المكاتب
كانت تجلس علياء مع صديقاتها مني واميرة حيث ان المكتب يعمل به اربع اشخاص كان يضم - علياء ومني واميرة وهناء-
فركت علياء عيناها بتعب وهي تخلع نظارتها الطبية قائلةبإنهاك:
_ كده خلصت الشغل اللي كان فاضل عليا، لولا إن المدير الأستاذ كمال نبهني وقالي مكنتش خلصت لحد دلوقتي.
ردت عليها مني صديقتها وهي تأكل الطعام:
_ الاستاذ كمال دا طيب اوي ربنا يكرموا بيعاملنا كلنا زي ولاده بالظبط.
ايدتها أميرة وهي تجلس علي كرسي المكتب امام علياء:
_انا سمعت ان الاستاذ كمال هيسيب الفرع دا وهيسافر الفرع اللي في المانيا وابن اخوه الله يرحمه هو اللي هيمسك الفرع دا.
ردت علياء قائلة:
_والله هما كل شوية برأي!! وبعدين هتلاقيه عجوز مش من اللي قلبك يحبه.
ردت عليها صديقتها مني:
_علي رأيك مش لاقيين حد يفتح نفسنا علي الجواز.
لوت أميرة شفتها بتهكم:
_يعني اللي اتجوزوا خدوا ايه ياختي!.
قالت مني بهيام:
_ خدوا حب وهدايا وفسح ودلع.
حدجتها اميرة بتهكم:
_والنبي ياختي اسكتي خاالص.. طب دانا اختي بعد الجواز بشهر جتلنا مضروبة من جوزها قال ايه بتعلي صوتها علي حماتها.
حدجتها علياء بانتباه لحديثها:
-طب وهي عملت ايه
هزت يدها بلامبالاة قائلة:
_ ولا حاجة اديهم واقفين علي الطلاق وهو رايح يتجوز تاني.
شفقت عليها مني قائلة بحدة:
_ يالهووي دا معندهووش دم.
حدجتهت علياء بغيظ:
_منك لله سديتي نفسنا، سيبكوا من النكد دا وخلينا نركز في شغلنا احسن.
«s h o r o u k»
﴿وَاتَّقُواْ يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّه﴾. 💛
••••••••••••••♡
ع
لي الناحية الأخري:-
استيقظت منار علي صوت المنبه بجانبها ثم دخلت الحمام وقامت بالاستحمام ثم خرجت وبدأت في تأدية صلاتها وبعدما انتهت ارتدت ملابسها والتي كانت عبارة عن سلوبت باللون الرصاصي واسفله شميز باللون الابيض وطرحة باللون الموف فكانت رائعة حقا..
خرجت الي الصالون حيث يجلس والداها
اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر ، يرجى إزالته أو تحميل صورة أخرى.
خرجت الي الصالون حيث يجلس والداها
فتحدث بمرح:
_ صباح الخير يااا بشر.
نظر إليها والدها قائلًا بضحك:
_انتي مش هتعقلي يا بت بقا.
_ استغفر الله استغفر الله انا اعقل تف من بوقك يا حج.
حدجها صلاح بقرف قائلًابسخرية:
_في معيدة محترمة تقول تف من بوقك.
نظرت إليه بغرور مصطنع
_مش انا قولت يبقا فيه.
خرجت والدتها من المطبخ وهي تحمل الاطباق واضعة إياهم علي الطاولة قائلة بحنان:
_ يالا يا حبيبتي اقعدي افطري قبل ما تروحي الجامعة اصل انتي بقيتي هفتانة اوي.
حدجها صلاح بسخرية وهو ينظر لمنار التي تأكل بنهم:
_هف٠٠ ايه ياختي !! هفتانة دي ناقص تاكلنا.
منار وهي تخمس في وجهه
_الله اكبر احسدني بقا آل انا ناقصة.
ثم وقفت وقالت وهي تلوح بيدها بتذمر:
_طب والله مانا قعدالك فيها انا ماشية.
تابعها صلاح بدهشة قائلا بصدمة:
_يا بنت الهبلة هي دي معدية العشرين سنة، دي ولا زي اللي عندها خمس سنين.
ضحكت زوجته علي مشاكستهم اليوميةمتحدثة بحنان:
_ربنا يخليها لنا يا صلاح بنتنا كبرت وبقت عروسة واحنا خلاص عجزنا.
نظر لها بحنق هاتفًابتذمر:
_ انا معجزتش انا لسه في عز شبابي، ثم غمز لها بمشاكسة:
_ وانتي كمان زي القمر اهو واحلي يا جميل انت.
«s h o r o u k»
- الجَبر الإلهِيّ إذا تأخر . . لا يَأتِي عَادِياً أبداً.🧡
•••••••••••••♡
نزلت منار علي الدرج ثم خرجت من المنزل واوقفت إحدي السيارت وذهبت الي جامعتها، بعد نصف ساعة وصلت الي الجامعة كان يتبقي حوالي ربع ساعة علي بدأ المحاضرة فجلست في الكافيه حتي ينتهي الوقت، بعد ربع ساعة دخلت منار المحاضرة ثم بدأت بتعريف نفسها للطلاب.
تحدثت منار بجدية وعملية شديدة:
_انا اسمي الدكتورة منار صلاح دكتورة الفلسفة
رد عليها احد الطلبة ويدعي راشد:
_دي مادة مجانين يا ابلة.
ضحك جميع الطلبة علي حديثه فعمت الفوضي المكان فقالت منار بصوت عاااالي:
_ هدووووء.. ثم نظرت إلي راشد متحدثة بهدوء:
_ أولا انا دكتورة مش ابلة.
تحدث اخر بصوت منخفض سمعه بعض الطلبة:
_ دكتورة!! الله يرحم امك.
حاول الطلاب كتم ضحكاتهم علي قدر الإمكان ولكن لاحظتهم منار فنظرت إليهم بحدة مكملة حديثها:
_ثانيا بقي مين اللي قال ان الفلسفة مادة مجانين!! دي بتتكلم عن الانسان والبيئة ومشاكلها وازاي نحلها.
اجابها راشد:
_انتي الظاهر مش عارفة النظام هنا ايه بس مفيش مشكلة نعرفهولك.
_وايه هو النظام ان شاء الله يا ٠٠٠٠
_راشد.. اسمي راشد.
اكملت حديثها بعملية:
'وايه هو النظام يا استاذ راشد!!
اوضح لها معني حديثه قائلًا:
_اول حاجة مفيش دكتور بيدخل هنا بيشرح ويوم ما بيشرح بيكروت.
قطبت جبينها منار باستغراب
_: ليه مش بيشرحوا ؟؟
_ عشان اصلا سواء بيشرحوا او مش بيشرحوا هما عليهم ان احنا نشتري الكتب بتاعتهم ونعمل بيها الابحاث اللي هما كل شوية بيطلبوها.
نفت له مردفة:
_ لا طبعا مفيش الكلام دا هنا اللي يذاكر يمتحن ينجح هو دا النظام اللي انا ماشيه عليه.
ثم اكدت قائلة:
_تمام كده
اومأ لها االجميع بالموافقة فابتسمت لهم بهدوء وبدأت بشرح المحاضرة بطريقة هلة وبسيطة.
«s h o r o u k»
حل المساء علي جميع ابطالنا
عاد وعد عشق الي العمارة التي يسكنون بها، وصلوا الي عمارتهم ثم هبطوا من سيارتهم وصعدوا المصعد نظرا الي ان الشقة التي يقطنون بها في الدور العاشر توقف المصعد عند الدور العاشر فقاموا بالولوج للداخل.
رمت وعد نفسها علي الأريكة قائلة بتعب:
_ آاااه مش قادرة والله اليوم كان متعب بجد أووووووووف.
استندت عشق برأسها علي الأريكة قائلة بصداع يفتك برأسها:
_ولا اشكال المساجين جاحة مقرفة تكوني واقفة قدام المتهم بيبقي عايز يكلك.
نظرت لها الاخري بضحك مويدة لحديثها:
_اه والله انا بخاف منهم اوي وخصوصا الرجالة بس مببينش مقولكيش ببقي واقفة قدمهم اسد يالا في ايه.
ضحكت عشق بصوت عالي ثم قالت ساخرة:
_ بإمارة ماكنا متعينين في اول لينا سيبتي المكتب وخرجتي قلتي للعسكري اللي برة الحقني يا عمو في صرصار جوه
تذمرت فقالت بضجر:
_ما هو كان صرصار كبير الله.
ثم اكملت بضحك:
_ لو كنتي شوفتي العسكري وهو بيبصلي كنتي قولتي ان هو بيقول عليا دخلت الشرطة بدعاء الوالدين.
نظرت اليها بسخرية مردفة:
_ وبعدين انتي افتكرتي اللي انا عملته ونسيتي انتي عملتي ايه؟ وانتي برضه في عز ما كنا بنشتغل ناديتي علي العسكري برضه واديتيلوا خمسة جنيه وقولتيلوا خد هاتيلي كيس ويندوز قال ايه علشان المرارة
ضحكت عشق بملئ فاهها قائلة:
_ اه ساعتها حسيت ان العسكري هيقدم استقالته.
شاركتها الضحك بمرح لتقول بعدها:
_طيب يلا ندخل ننام علشان ورانا شغل بكرة.
_ تصبحي علي خير.
_وانتي من اهله.
ودخلت كل فتاة الي غرفتها دخلت وعد الغرفة ثم قامت بالاستحمام وارتدت بيجامة من اللون اللون الابيض وزراعيها من اللون الرصاصي وسروال رصاصي
ثم نامت علي ظهرها تسترجع احداث اليوم ومغازلة آدم لها ومن دون ان تشعر ارتسمت ابتسامة جميلة علي ثغرها افاقت من شرودها وحدثت نفسها: _يمكن اكون حب٠٠٠ لا لا مستحيل هو انا لحقت دا شايفاه من يومين بس
اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر ، يرجى إزالته أو تحميل صورة أخرى.
ثم نامت علي ظهرها تسترجع احداث اليوم ومغازلة آدم لها ومن دون ان تشعر ارتسمت ابتسامة جميلة علي ثغرها افاقت من شرودها وحدثت نفسها:
_يمكن اكون حب٠٠٠ لا لا مستحيل هو انا لحقت دا شايفاه من يومين بس..... ثم اطلقت تنهيدة حارة وبعدها نامت وغطت في سبات عميق.
اما في غرفة عشق دخلت الي غرفتها وقامت بتغيير ملابسها الي بيجامة من اللون الرصاصي والسروال المنقوش
واستلقت علي سريرها وتذكرت مشاجرتها مع أدهم وغضبت كثير ثم قالت في نفسها:_ انسان وقح وقليل الادب، ظلت مستيقظة بعض الوقت ثم ذهبت في سبات عميق
اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر ، يرجى إزالته أو تحميل صورة أخرى.
واستلقت علي سريرها وتذكرت مشاجرتها مع أدهم وغضبت كثير ثم قالت في نفسها:
_ انسان وقح وقليل الادب، ظلت مستيقظة بعض الوقت ثم ذهبت في سبات عميق..
«s h o r o u k»
اما في مكان آخر حيث مجتمع الفساد هنالك رجال يودون بحياة الشباب عن طريق هذا السم الابيض الذي يقومون بتوزيعه عليهم مبررين لهم بأنهم مجرد أخذه لم يشعروا بشئ ولا بمشاكل الحياة ويوهمون الشباب ان لا احد يهتم بمصالحهم وحتي اهلهم لذلك يأخذونه لنسيان همومهم.
يجلس هذا الرجل امام احد رجاله وهو يصيح بغضب:
_يعني ايه عرفوا ان الشحنة هتتسلم الاسبوع الجاي.
الرجل بتلعثم:
_والله هو دا اللي حصل يا باشا انا اول ما عرفت جيت قولتلك علي طول
حدجه الاخر بغضب متحدثًا بغل:
_ باين ان ابن الشهابي مش هيجبها لبر... ثم ابتسم لتظهر اسنانه الصفراء وقال:
_ وماله نعيد الماضي تاني هخليه يندم علي الساعة إللي اتحداني فيها.... ثم ضحك بصوت عالي والشر يتطاير من عينه.
...................................
اي خدعة البارت طويل اهو.
رأيكم في البارت؟!
#يتبع
إنتقام الإناث والجبابرة
🌺🌺البارت الثالث🌺🌺
*في الصباح*
في فيلا آدهم كانت فيلته كبيرة وواسعة فهو من العائلات التي يعرف عنها بالغناء الفاحش ويمتلكون سلطة كبيرة في مصر كانت الفيلا في قمة الفخامة والروعة كان يوجد بها جنينة كبيرة جدا وجراج للسيارات
في فيلا آدهم كانت فيلته كبيرة وواسعة فهو من العائلات التي يعرف عنها بالغناء الفاحش ويمتلكون سلطة كبيرة في مصر كانت الفيلا في قمة الفخامة والروعة كان يوجد بها جنينة كبيرة جدا وجراج للسيارات
اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر ، يرجى إزالته أو تحميل صورة أخرى.
كانت غرفته واسعة جدا كانت مزيج بين اللونين البني والبيج ويوجد بها فراش كبير جدا وشاشة عرض والستائر باللونين البني والبيج واريكة كبيرة بجانب الفراش
استيقظ أدهم في الساعة السادسة صباحًا ليؤدي تمارينه الرياضة المعتاد عليها، دخل غرفة الرياضة الخاصة به وظل يلكم كيس الملاكمة وهو يتصبب عرقًا كان يتذكر كلام عشق فكان غاضب منها بشدة، توعد لها كثيرًا عما قالته فصب غضبه كاملًا امامه
اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر ، يرجى إزالته أو تحميل صورة أخرى.
استيقظ أدهم في الساعة السادسة صباحًا ليؤدي تمارينه الرياضة المعتاد عليها، دخل غرفة الرياضة الخاصة به وظل يلكم كيس الملاكمة وهو يتصبب عرقًا كان يتذكر كلام عشق فكان غاضب منها بشدة، توعد لها كثيرًا عما قالته فصب غضبه كاملًا امامه.. انتهي ثم خرج من الغرفة ودخل الحمام الملحق بالغرفة ثم اخذ حمامًا باردًا مرتديًا ثيابه والتي كانت عبارة عن قميص اسود وسروال باللون الاسود ايضا فهو يعشق هذا اللون الذي اصبح يمثل حياته..
اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر ، يرجى إزالته أو تحميل صورة أخرى.
ركب سيارته وامسك هاتفه وهو يقود السيارة واتصل بآدم..
*عند آدم *
سمع رنين هاتفه امسكه بتأفف واجاب بنعاس دون النظر الي اسم المتصل:
_الوو
علم أدهم من صوته انه مازال نائما فصاح به بغضب:
_انت لسه نايم يازفت قوم فزز ورانا شغل يا حيوان..
أجفل آدم علي صوته ففزع وهب جالسًا بسرعة قائلًا بتذمر:
_طب يا عم براحة في ايه اديني ساعة واكون عندك..
اجابه أدهم بغضب:
_ ساعة !! ليه ان شاء الله دا البنات مش بيخدوا الوقت دا كله... ثم اكمل ببرود:
_قدامك ربع ساعة لو مجتش التدريب هيتضاعف.. ثم اغلق الخط بدون السماع الي رده.
نظر آدم الي الهاتف بصدمة متحدثًا بذهول:
_ هااار اسوووح دا قفل في وشي..
ثم نهض مسرعا متجها الي الحمام الملحق بغرفته.. فآدم ابيه يمتلك اكبر شركات السياحة والفنادق وعرض عليه من قبل ان يعمل معه ولكن آدم رفض رفضا قاطع لأنه يجب عمله كثيرًا..
غرفة آدم كانت جميلة جدا فكانت كلاسيكية كان يغلب عليها اللون الابيض والبيج لانه يكره الغوامق
غرفة آدم كانت جميلة جدا فكانت كلاسيكية كان يغلب عليها اللون الابيض والبيج لانه يكره الغوامق
اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر ، يرجى إزالته أو تحميل صورة أخرى.
الفيلا من الخارج 👇👇
خرج آدم من الحمام وهو يمسك بيده المنشفة دخل الي غرفة الملابس وارتدي ملابسه فكان يرتدي قميص من اللون الابيض وسروال من اللون الاسود ونثر عطره
اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر ، يرجى إزالته أو تحميل صورة أخرى.
خرج آدم من الحمام وهو يمسك بيده المنشفة دخل الي غرفة الملابس وارتدي ملابسه فكان يرتدي قميص من اللون الابيض وسروال من اللون الاسود ونثر عطره
خرج آدم من الحمام وهو يمسك بيده المنشفة دخل الي غرفة الملابس وارتدي ملابسه فكان يرتدي قميص من اللون الابيض وسروال من اللون الاسود ونثر عطره
اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر ، يرجى إزالته أو تحميل صورة أخرى.
ارتدي ملابسه علي عجالة ثم نزل الدرج ٠ذهب الي غرفة الطعام فوجد والدته وابيه واخته الصغري ملك واخيها التوأم عامر
Stoooooop
ملك : اخت عامر الصغري في الحادية والعشرون من عمرها في السنة الثالثة من كلية الهندسة جميلة جدا فهي تمتلك عينان خضراء مثل اخيها آدم وذات بشرة بيضاء ناصعة وفم مكتنز وشعر طويل باللون العسلي ولكن تغطيه تحت حجابها
عامر : توأم ملك في الحادية والعشرون من عمره يعمل في شركة السياحة التي يمتلكها ابيه ذات عينان عسلية لامعة وبشرة كستنائية لامعة وسيم جدا
عامر : توأم ملك في الحادية والعشرون من عمره يعمل في شركة السياحة التي يمتلكها ابيه ذات عينان عسلية لامعة وبشرة كستنائية لامعة وسيم جدا
اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر ، يرجى إزالته أو تحميل صورة أخرى.
Baaaaack
تحدث آدم باستعجال وهو يلتقط قطعة الخبز في فمه:
_صباح الخير يا بشرررر
ردت عليه ملك بلهفة:
_صباح الخير يا ابيه يا عسل يا سكر يا شو٠٠٠٠
حدجها بسخرية وهو يقاطعها:
_عايزة ايه خلصي .
نظرت له بعبوس زائف:
_ايه دا هو انت دايما قافشني كده!! ثم اكملت حديثها:
_احم.. ٠ بصراحة كده عايزة اطلع رحلة لشرم مع صحابي لمدة اسبوع والله مش كتير.
نظر لها آدم بجمود ثم اردف:
_لأ... ثم تركهم ورحل دون سماع المزيد.
نظرت ملك بدموع لأبيها هاتفة:
_ شوفت يا بابا!!
رد عليها والدها (صفوت) بحنان:
_يا حبيبتي آدم خايف عليكي هو مش عاوز يوديكي علشان مصلحتك انتي..
تحدثت ببكاء:
_والله يا بابا اصحابي كلهم رايحين ومش هنتأخر دا هو اسبوع واحد مش اكتر يا بابا والله.. ثم نظرت الي اخيها الذي يأكل دون اهتمام لحديثهم قائلة:
_عامر ٠٠عامر ممكن تقنعوا بما أنك اقرب واحد ليه هنا في البيت..
غمز عامر وهو ينظر لها بمرح:
_ اممممم ٠٠ هتدفعي كام يا مشمهندشة.
ردت عليه ملك بلهفة:
_اللي انت عايزه والله بس وحياتي عندك اقنعه عشان خاطري... ٠والنبي وحياتي٠٠ وحياتي ٠٠وحيات..
قاطعها بضجر:
_بس بس ماسورة واتفتحت.. ثم صمت قليلا وتحدث:
_خلاص هقنعه بس عدي الجمايل دي..
ضحكت منال علي مشاكستهم لتردف بحنان:
_مهما كبرتوا مش هتعقلوا ابدا..
ثم اكملوا طعامهم معا..وبعد قليل وقف عامر واخذ مفاتيحه وهاتفه هاتفًا:
_انا همشي بقا علشان متأخرش علي الشركة..
ردت عليه منال بحنان:
_ يا حبيبي اقعد كمل اكلك
قبل رأسها قائلًا باستعجال:
_لأ الحمد لله كلت وشبعت كمان يلا سلام عليكم..
رد عليه الجميع:
_وعليكم السلام.
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
استيقظ عشق ووعد واخذوا حمامهم ثم ارتدوا ملابسهم وخرجت كل واحدة من غرفتها لللتوجه الي عملهما
نظرت عشق لوعد قائلة:
_ هااا خلصتي ولا لسه هتعملي حاجة
_لا خلصت ٠٠ احنا مش هنفطر ولا إيه
ضحكت علي صديقتها فأردفت :
_ هنفطر لما نروح المدرية هناك نبقا نروح نجيب أكل من الواد بلحة اكله حلو اوووي.
تأففت وعد قائلة بضجر:
_ يوووووه هو كل يوم هناكل فوووول وطعمية
تحدثت عشق بتهكم:
_بكرة يجيلك قرة عينك ياختي وياخدك في مطعم خمس نجوم.
شردت وعد ولا تعرف لما اتي في بالها آدم ومغازلته بها وحينما كانت شاردة لم تسمع الي نداءات عشق المتكررة اليها
عشق بصوت عالي وهي تلوح بيدها في الهواء :
_وعدددددد ٠٠ انتي يا حاجة
افاقت وعد من شرودها بخضة قائلة بفزع:
_ هاااا.
ضيقت عيناها بخبث متخدثة:
_ هاااا.!!! ٠هاااا انتي.. ثم غمزت بعينيها:
_ ايه اللي واخد عقلك آبت
نهرتها وعد بحدة محاولة لمداراة خجلها:
_ مفيش ياختي ويالا بقا علشان متأخرين علي الشغل.
تذمرت عشق قائلة بضحك:
_طاااه يا عم متزوقش.
ثم ركبوا المصعد وهبطوا الي الاسفل ثم صعدوا الي سيارتهم ووصلوا الي وجهتهم..
هبطوا من السيارة في نفس الوقت أدهم وآدم وعشق ووعد..
نظر أدهم الي عشق بغضب وهي ايضا نظرت له بحدة بينما نظر آدم الي وعد بنظرات لم تستطيع تفسيرها وهي نظرت له بتوتر.
ارتدي آدم نظارته ثم ذهب الي أدهم وتوجهوا الي الداخل وتابعهم عشق ووعد
•••••••••••••••••••••••••••••••••
عند منار صلاح كانت تنظر حولها بدهشة وتعجب فهذا المكان لم يكن منزلها كانت تقف في غابة وهي تجري بشدة وكانت تنظر خلفها وكأن احدا ما يلاحقها ثم توقفت فجأة لتأخذ نفسها فسمعت صوتا مرعبا ياتي من خلفها نظرت خلفها فوجدت حيوان مخيف ينظر لها بشراسة وكان علي اتم الاستعداد للهجوم عليها صرخت صرخة مدوية عندما قام هذا الحيوان بالهجوم ولكن هناك يد شخص ما انقذتها لم تراه ولكنها رأت عينيه كانت عينان بلون السماء الصافي
تحدثت بخوف ورعشة : ا ا انت... انت مين!!
لم يجيبها وظل ينظر اليها بنظرات طويلة لم تفهمها.
استيقظت منار علي صوت آذان الفجر وكان بتصبب منها العرق وكانت تنهج بشدة قامت وتودأت وأدت فريضتها وأخذت بعض المراجع الخاصة بالجامعة لمراجعتها قضي الوقت وكانت الساعة الثامنة ارتدت ملابسها علي عجالة كي تذهب الي الجامعة وارتدت دريس من اللون الزيتي وحجاب من اللون الكافيه
استيقظت منار علي صوت آذان الفجر وكان بتصبب منها العرق وكانت تنهج بشدة قامت وتودأت وأدت فريضتها وأخذت بعض المراجع الخاصة بالجامعة لمراجعتها قضي الوقت وكانت الساعة الثامنة ارتدت ملابسها علي عجالة كي تذهب الي الجامعة وارتدت دريس من اللون الزيتي وحجاب...
اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر ، يرجى إزالته أو تحميل صورة أخرى.
ثم خرجت من الغرفة واتجهت الي الصالون
تنهدت منار قائلة بإنهاك:
_ صباح الخير يا بابا، صباح الخير يا ماما.
ردوا عليها مبتسمين:
_ صباح النور يا حبيبتي.
تحدثت والدتها بقلق:
' مالك يا حبيبتي وشك اصفر وشاحب كده ليه، انتِ تعبانة!!
نفت منار برأسها لتخفيف القلق عن والدتها:
_ لا يا ماما مفيش حاجة هتلاقي بس من الجامعة والتعب بس انا همشي بقا.
ردت عليها والدتها بحنان:
_ مش هتفطري طيب الاول علشان تردي روحك. _ لأ يا ماما مش جعانة انا همشي بقا علشان متأخرش، سلام.
ثم تركتهم وتوجهت لمصيرها.
•••••••••••••••••••••••••••••••••
استيقظت علياء وارتدت ملابسها علي عجالة فكانت ترتدي بلوزة بيضاء تصل حتي الركبة وبنطال اسود ضيق وحجاب باللون الجملي.
خرجت من الغرفة فلم تجد احدا بالمنزل هبطت علي الدرج ثم خرجت الي الشارع الرئيسي قابلت في طريقها هذه الفتاة التي تشبه علبة الالوان كما اسمتها
اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر ، يرجى إزالته أو تحميل صورة أخرى.
خرجت من الغرفة فلم تجد احدا بالمنزل هبطت علي الدرج ثم خرجت الي الشارع الرئيسي قابلت في طريقها هذه الفتاة التي تشبه علبة الالوان كما اسمتها
سارت سماح تجاهها فقالت بدلع:
_ازيك يا بت يا علياء، عاملة إيه!!
حدجتها علياء بتهكم وهي تعووج فمها كما تفعل سماح:
_بت اما تبتك وراحة فين فأذن ان دا شئ ملكيش فيه.
لوت سماح فمها بضيق:
_ خلاص خلاص ياختي متبقيش حمقية كده، سلام علشان حاسة ان انا مأخراكي.
_ ايه دا انتي بتحسي اصلا!!
ثم اكملت حديثها:
_ وكمان انتي مش مأخراني بس دا الهوا كله اتشفت وجه علي وشك علشان يرطبهولك باي باي يا موحة.
نظرت لها سماح بغل هاتفة:
_والله لاكسرلك مناخيرك اللي انتي رافعاها في السما دي ماشي يانا يا انتي.
كادت ان تذهب لولا ان هناك يد دفعتها الي زاوية في الحائط بحيث لا يراهم احد وكان هذا المدعو طارق.
طارق وهو ينظر اليها بخبث وشهوانية:
_ مالك بس يا موحة مين اللي مزعلك.
ردت عليه سماح بدلع وهي تضع يدها علي كتفه:
_مفيش طارق بس البت علياء رافعة مناخرها في السما مش عارفة علي ايه يعني.
طارق بخبث:
_علياء !!! امممممم دي حلها بسيط خالص.
نظرت له سماح بلهفة وشر:
_ ايه قول بسرعة.
سرد طارق لها عن خطتهم الشيطانية فابتسمت سماح بخبث ثم اكمل طارق حديثه موضحا:
_ بس مش هينفع دلوقتي علشان ورايا سبوبة كده فهنأجل شهر كده.
_ماشي مش المهم امتي المهم اعرف اكسرها صح.
نظر لها بخبث متحدثًا بقزارة:
_مش كفاية كلام كده ولا ايه بقا.
ضحكت سماح ضحكة خليعة وقالت:
_ ولا ايه.
ثم سحبها طارق من يدها ثم دخلوا الي الغرفة وفعلوا ما حرمه الله .
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
عند ميار
كانت ميار تقف بصدمة لا تعرف اهذا هو مالك الذي احبته لا بل عشقته يعترف لها بحبه وغيرته عليها كانت عينيها تدمع مع كل كلمة يقولها ويعبر بها عن حبه لها لا تصدق ان مالك الذي يغازل جميع النساء يقف امامها
مالك بحب وهو يتطلع الي عيون ميار:
_بحبك يا احلي حاجة في حياتي لا مش بحبك انا بعشقك بحب هبلك جنانك ملامحك مع ان انا شوفت بنات كتير غيرك بس انتي اللي خطفتي قلبي.
ثم تنهد تنيهدة حارة واكمل:
_يمكن انتي الحاجة الوحيدة الحلوة في حياتي انتي اللي طلعتيني من الوهم اللي كنت عايش فيه بحبك بحبك بحبك ولأخر نفس في حياتي هفضل اقولك بعشقققققك يا ميورتي
سالت دموع عينيها لا تصدق ان حبيب قلبها يقف امامها يعترف بحبه لا بل عشقته نزلت دموعها فمد مالك يديه ليمسحها لها برقة
فتحدثت منار بحب:
_ وانا كمان بعشقك يا مالك.. آاااه لو تعرف انا مستنية الكلمة دي من امتي كنت حسيت بالنار اللي جوايا.
ابتسم مالك ابتسامة جميلة سحرتها ثم اقترب منها أكثر وبدون سابق انذار ٠٠٠٠٠٠٠٠ سقطت ميار من علي السرير
نظرت ميار حولها بصدمة قائلة:
_ احييييه يا سعدية يعني دا كله كان حلم ٠٠ طب ايه اللي كان هيحصل تاني بعد كده.
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
اتمني يكون الفصل عجبكم.
رأيكم
إنتقام الإناث والجبابرة
🌺🌺 البارت الرابع 🌺🌺
بعد ان استيقظت ميار من نومتها قامت واغتسلت وأدت فريضتها وارتدت الملابس الرسمية للعمل علي حجاب من اللون الاوفوايت.
ثم خرجت من العمارة التي تقطن بها وركبت سيارتها وذهبت الي عملها
اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر ، يرجى إزالته أو تحميل صورة أخرى.
ثم خرجت من العمارة التي تقطن بها وركبت سيارتها وذهبت الي عملها.
في الادارة عند عشق ووعد كانتا تجلسان في المكتب يتناقشون في القضية لمحاولة كشف اي ثغرة بها لتوقع بشبكة المخدرات.
تحدثت وعد وهي تنظر بتركيز:
_ تمام كده احنا كده وصلنا لنقطة مهمة واللي هي ان فيلا مدحت الدمنهوري مش فيلا بس لا دي فيلا وتحتيها مخزن وبيخزن فيها البضاعة.
أيدت عشق حديثها وهي تقول بدهاء:
_ صح فعلا.. وكمان اكييييد فيلا زي دي مش هيكون فيها بابين بس زي ما التقرير بيقول اكيد فيها اكتر من باب واللي عن طريقهم البضاعة بتتدخل من غير ما حد من الخدم يحس بحاجة.
كادت ان تكمل كلامها الي انهم سمعوا طرق الباب فأدنت وعد للطارق بالدخول.
_ اتفضل ٠٠٠
دخل العسكري وأدي التحية العسكرية : تمام يا فندم.
العسكري:
_سيادة اللوا بيطلب منكم انكم تنزلوا لقاعة التدريبات علشان في تدريب لكل البشوات اللي طالعين المؤموريات قريب.
اومأت له وعد موافقة لتقول:
_ تمام اتفضل انت واحنا هنيجي وراك.
اردفت عشق بدرامية مضحكة:
_ اقولك حاجة انا مش متفائل يا عبصمد.
سايرتها وعد لاكمال الدراما:
_ولا انا كمان يا اعتماااد..
فجاة دخلت عليهم عاصفة ولم تكن سوا مريم وكان معها فتاة اخري :
_يا هلااا والله ازيكم يا بشر.
نهرتها عشق قائلة:_
_ ايه يا عجلة حد يدخل علي حد كده ثم اكملت وهي تنظر الي تلك الواقفة ورائها:
_مين دي.
عرفتهم مريم عليها قائلة:
_ دي يا ستي نسرين، الفرد الرابع معانا في الاوضة.
( نسرين سعيد : هي فتاة في التالثة والعشرين من عمرها ذات بشرة قمحية وعيون باللون البني ذات جسد ممشوق متوسطة الطول )
تفحصتها وعد قائلة بغموض:
_ اممممم ٠٠ تمام اهلا بيكي يا نسرين.
اجابت نسرين بصوت منخفض:
_اهلا بيكي
اكملت مريم:
_انا سمعت ان اللوا طلبنا تحت ليه
اجابتها عشق بضجر:
_ علشان التدريبات ياختي داحنا هننفحت ان شاء الله يلا.
ثم ذهبوا جميعا ووعد نظرها مثبت علي نسرين الواقفة بهدوء مريب.
وصلوا الي قاعة التدريبات وجدوا كل فرقة متجمعة علي هيئة طابور انضموا الي فرقتهم حيث أدهم وآدم وعاصم ثم وقفوا امام اللواء مؤديين التحية
تحدث اللواء لفرقة أدهم:
_ زي مانتوا شايفيين كده انا جمعت كل فرقة لوحدها علشان التمارين وعشان انا عارف انكم من افضل عشر فرق موجودة هنا في المدرية انا هسيبكم تتدربوا مع بعض.
تحدث آدم باستفسار:
_ يعني ايه يا فندم نتدرب مع بعض مش المفروض اننا في المهمات المهمة زي دي نجييب متدربين متخصصين.
اللواء:
_ايه يا حضرة الظابط هي اول مرة وبعدين انتم علطول بتتدربوا مع بعض ايه الجديد.
ابتلع عاصم ريقه بصعوبة قائلًا بصدمة:
_ هاااار اسوح يعني انا هتدرب مع آدهم.
صحح اللواء قائلًا:
_ لا المرادي القانون هيتغير كل شاب هيتدرب مع بنت.
الجميع بصدمة وصوت واحد :
_ايه ! نعم ! ازاي ! مستحيل ! مينفعش ! لا يجوز! صلاة النبي شكلها هتندع اهي وبالطبع كان هذا صوت عاصم وكان ينظر لمريم نظر له أدهم بشر رأه عاصم ثم تحدث مسرعا : احممم قصدي عيب.
اللواء:
_زي ما سمعتوا كده وياريت اسمع اخبار كويسة وان مفيش مشاكل بينكم زي أول مرة وبالمناسبة صديقكم محمود هيدخل معاكوا التمارين وهيبقي من الفريق..
رحب به الشباب فهم يعرفون محمود واخلاقه جيدا.
عاصم باستفسار :
_ بس حضرتك يا سيادة اللوا عرفت المشاجرة اللي حصلت بينا ازاي ٠٠
إبتسم اللواء بثقة وقال :
_ مفيش حاجة بتحصل هنا وانا معرفهاش ثم تركهم في حيرتهم وذهب.
•••••••••••••••••••••••••••••••••
وصلت ميار الي عملها وفي طريقها قابلت مالك وفورا تذكرت هذا الحلم الذي كان يجمعهم سويا لم تلااحظ انها كانت شاردة به وقف مالك امامها وابتسم بثقة :
_انا عارف اني أمور وعسل ومزز وحليوة كمان بس مش لدرجة ان انتي تتنحي فيا كده.
فاقت ميار من شرودها علي صوته وتحدث بخجل :
_ انا مش قصدي ابصلك انا كنت سرحانة شوية بس.
ابتسم مالك ابتسامة لم تصل الي عينيه ثم اقترب منها الي حد كبيييير فابتعدت ميار قائلة بتوتر :
_لو سمحت ابعد شوية.
نظر إليها بمكر قائلًابوقاحة:
_ لييه بس ياجميل دانا حتي هصالحك.
نظرت له ميار بقوة ثم رجعت الي الخلف وقالت بصوت مرتفع :
_ احترم نفسك لو سمحت انا مسمحلكش تتكلم معايا بالطريقة دي.
ضحك مالك بسخرية ليهتف :
_ عايزة تفهميني انك مش بتحبيني!!
ثم اقترب منها ووضع يديه علي خصرها واقترب منها وقال :
_ وانا وانتي هنستلي سوا.
نظرت له ميار بدهشة وصدمة وبعض من الخجل ودفعته بكل ما اوتيت من قوة ثم فجأوة دوت صوت صفعة في المكان ٠
نعم فميار صفعته علي وجهه تحدثت بدموع متحجرة في عينيها وعصبية مفرطة :
_ انت حيوان وقليل الادب ولو كنت بحبك ولو واحد في المية فاعتبر ان دا كله خلااص بححح.
كانت تتحدث ولم تري عيونه الحمراء بشدة ولا عروق رقبته التي برزت وكان شكله مخيف حقا..
تركته وذهبت لاستكمال عملها واقسمت انها لن تفكر به مرة اخري حتي ولو كان علي حساب قلبها، فكرامتها اهم من اي شئ اما هو ظل واقف مكانه لايتحرك وضع يده مكان صفعتها ثم كور يديه وضرب بها الحائط حتي نزفت ثم قال بتوعد :
_وحياة القلم اللي ادتهولي دلوقتي لوريكي ايام سودة بقا حتة عيلة زيك تمد اديها عليا مااااشي..
ثم رحل وهو يتوعد لها بالكثير.
•••••••••••••••••••••••••••••••••
وصلت منار صلاح عند جامعتها وكانت متأخرة عن موعدها نصف ساعة كاملة دخلت بوابة الجامعة وكانت تسير بسرعة ثم وقفت امام باب المدرج واخذت نفس عميييق جدا ومن ثم قامت بالدخول وجدت شخض يوليها ظهره فكرت انه احد الطلبة ويقوم بتقليدها او الاستهزاء منها تصاعد غضبها عندما وصلت لهذه الفكرة
تحدثت بغضب :
_انت يا حيوان بتعمل ايه هنا.
التفت اليها هذا الشاب وجدت رجل شديد الوسامة بعيون من اللون الازرق والجسد مفتول العضلات تحدث هذا الشاب بغضب:
_هو مين دا اللي حيوان يا زبالة انتي.
منار بغضب هي الأخرى:
_ انت اللي حيوان مين سمحلك ان انت تقف تتريق عليا كده انت مش محترم وهعمل فيك شكوي وهرفدك من الجامعة لعدم احترام الدكاترة اللي فيها.
نظر اليها هذا الشاب بصدمة :
_ اتريق عليكي ليه ان شاء الله!!
ثم اكمل بحدة :
_ انا اللي هرفدك ومش هخلي ولا جامعة تقبلك بعد كده يا زبالة انتي.
حدجته منار بغضب مردفة :
_ ليه ان شاء الله مفكر نفسك مين.
الشاب بغضب وغرور :
_انا عمار الجبلاوي ابن صاحب الجامعة دي يا حلوة.
نظرت له منار بدهشة وتوتر :
_ هااا مين !! هي مالها برددت كده ليه ٠٠
ثم ابتسمت ابتسامة غبية تعجب منها عمار ثم قالت بصوت رقيق يخالف شخصيتها منذ قليل:
_اهلا يا اوستاذ عمار انا اسمي الدكتورة منار صلاح شغالة هنا في الجامعة..
ثم نظرت له ببرائة قطة
كل هذا وكان اما الطلاب جميعا كانوا ينظرون الي منار بدهشة فمن لا يعرف عمار الجبلاوي هو ابن صاحب الجامعة وله جبروت وسلطة كبيرة في البلاد ولكن مالا يعرفونه ان عمار مرح اغلب الاحيان ولكن امام عائلته واصدقائه فقط.
انتبهت لهم منار ثم قالت :
_ اسفة يا استاذ عمار اتفضل كمل شرح المادة عن اذنك..
ثم تركته ورحلت وهي في قمة توترها.
•••••••••••••••••••••••••••••••••
عند علياء كانت تسير في الطريق وهي تنظر في هاتفها محاولة لمهاتفة صديقتها اميرة ولم تنتبه لهذا الذي اصتدمت به
علياء بألم :
_آاااه اسفة مش قصدي.
الشخص بغضب:
_ايه يا عامية مش تفتحي ماشية زي الجاموسة كده.
علياء بهدوء وهي تنظر الي عينه مباشرة :
_ قلتلك اسفة مش قصدي.
تحدث الشخص بحدة :
_ اعمل ايه في اسفة بتاعتك دي انا ورايا اجتماع مهم يا غبية.
نفذ صبر علياء لتقول بغضب شديد :
_هو انا مش قلت اسفة ولا هو لازم قلة الادب وخلاص!!
نظر لها بدهشة ممزوجة بالغضب اهذه الفتاة الهادئة التي كانت تقف منذ قليل ليقول:
_انتي ازاي تكلميني كده انتي مش عارفة انا مين
حدجته علياء بتهكم :
_هتكون مين ياخويا ابن بارم ديله ٠٠
لم تجد اجابة فوجدته ينظر لها بشدة وغضب وجهت له نظرة عدم مبالاة ولكن من داخلها كانت تموت رعبا، ثم ذهبت من اماما سريعا وصلت اليبنابة الشركة وصعدت المصعد ولكن وجدت صديقها في العمل يصعد معها ولكن لم تبالي،
وصل المصعد الي الدور العاشر ثم خرجت منه وكادت ان تهم بالخروج الي مكتبها وجدت يد صديقها تمنعها نظرت له علياء وسحبت يدها بحدة :
_ في ايه يا استاذ وليد!!
نظر اليها وليد ولا يعرف بما يجب ثم قال بتلعثم :
_انا كنت عايز افاتحك في موضوع مهم وخايف بصراحة.
نظرت له علياء باستغراب وقالت :
_اتفضل انا سمعاك.
نظر لها وليد بتوتر :
_بصراحة انا ٠٠ انا ٠٠ بصي خلاص متشغليش بالك..
ثم تركها ورحل نظرت مكانه بصدمة :
_هو يوم باين من اوله اووووف.
تذكرت هذا السمج وهي في الطريق إلى مكتبها دخلت مكتبها وهي تتمتم :
_ انسان بارد وحيوان وزبالة وقذر وووو
قاطعتها مني وهي تضحك :
_مين اللي امه داعية عليه ودايقك دا.
_ في واحد حيوان خبطت فيه و٠٠٠٠٩
قصت لهم علياء ماحدث معها مع هذا الشاب المخيف من وجهة نظرها..
ضحكت مني عاليا وهي تقول:
_ يخربيتك قولتيله كده!!
رفعت رأسها بغرور:
_ اه قولتله كده دا انسان قليل ذوق انا كنت هكمل تهزيق فيه بس صعب عليا بس.
ثم اخبرتهم عن مقابلتها الاخيرة مع وليد انتبهت اليها مريم وقالت بلهفة :
_قالك ايه وليد!!
نظرت لها كل من علياء ومني باستغراب ثم قصت لهم علياء ماحدث فتنهدت مريم بحزن ثم عادت الي مكتبها لتكمل عملها بشروود تعجبوا منه.
مني:
_ المهم المدير الجديد هيجي بكرة هو المفروض يجي النهاردة بس أجل الاجتماع ومش جاي.
_ اممممم ٠٠ ماشي.
•••••••••••••••••••••••••••••••••
عند قاعة التدريبات وقف الفريق كاملا بعد ان ارتدوا ملابس الرياضة
وقف امامهم أدهم نظرا لانه قائد الفريق دلوقتي هنبدأ التدريب كل شاب مع بنت وحينما كان يتكلم لاحظت وعد ان نسرين تنظر الي آدم بجرأة فغضبت كثيرا ولكنها استغربت لماذا هي غاضبة وبشدة هكذا هو لا ييعني لها شيئا
أدهم بعملية شديدة: دلوقتي كل واحد يشوف هيتدرب مع مين.
تحدث عاصم بسرعة رهيبة :
_ انا هتدرب مع مريم ٠٠ ااا قصدي الانسة مريم..
نظرت له مريم بخجل واومأت بالموافقة.
آدم وهو ينظر لوعد:
_ وانا هتدرب مع الانسة وعد ٠٠٠٠٠٠
طال صمت وعد فقالت نسرين مسرعة :
_ انا ممكن اتدرب مكانها يا حضرة الظابط.
تحدثت وعد بغضب وحدة :
_ لأ انا موافقة اتدرب معاك ٠٠
فرح آدم كثيرا من قرارها مغامت الفرحة عليه.
تحدث محمود بهدوء:
_ وانا ممكن اتدرب مع الانسة نسرين لو مش هتمانع طبعا.
نظرت له نسرين بحدة وحاولت ان تبدوا هادئة :
_آااه طبعا مفيش مانع.
لم يتبقي سواااا عشق وأدهم نظرت عشق له بحدة ونظر لها هو بشر وتوعد آدهم وهو يقترب منها:
_ تمام يا حلوة مفضلش غير انا وانتي.
ثم ابتسم بشررر.
بدأوا في التدريب كل شخص مع شريكه
عند عاصم ومريم
قام بامساك يدها حتي يلويها خلف ظهرها ولكن كانت اسرع منه وسحبتها منه ثم بقدماها ضربته علي ركبتيه من الخلف فوقع ارضا نظر لها عاصم مبتسما فقطته اصبحت شرسة.
(ملحوظة: الفتيات بعد دخول كلية الشرطة كانوا يتدربون جميع انواع القتال لذلك فهم متمكنون من الدفاع عن أنفسهم)
* عند وعد وآدم *
قامت وعد بالهجوم من عليه من الخلف ولكنه كان حذرا فقام بامساكها من ذراعها ووقف خلفها واقترب منها كثيرا واقترب من اذنها وتحدث :
_ ايه يا حلوة هو انا عيل علشان تيجي من ضهري وتتضربي طب ما تواجهيني في وشي ولا خايفة.
توترت وعد من اقترابه منها كثيرا وبدأت جسدها بالارتعاش ظن انه في البداية توتر ولكن مع استمرار ارتعاشة جسدها ابتعد عنها وجد عيناها مدمعتان وعرق غزير علي جبينها ثم اقترب منها بقلق فابتعدت خطوتين وقالت:
_ خليك مكانك الله يخليك متتحركش ٠٠٠٠٠٠٠
*عند عشق وأدهم *
بدأ أدهم في الهجوم علي عشق ولكن كانت تتصدي له بقوة، دهش منها في البداية ثم ابتسم فيبدوا انها ليست بالخصم السهل، وبينما كان يحدث نفسه جائت عشق وقامت بضربة بقدمها في بطنه ادت الي تالمها نظر لها بقوة ثم ابتسم لها لم تفهم في البداية معني هذه الابتسامة ثم فجأة اقترب منها وقام بضربها بقبضته في وجهها ادت الي تألمها كثيرا.
تحدثت عشق بألم:
_يخربيت دراعك مرزبة جتك الارف.
نظر إليها أدهم منحدثًا بغرور :
_ابقي اعرفي انتي بتتحدي مين يا شاطرة الاول انا مش اي حد انا أدهم الشهابي اللي الكبير قبل الصغير بيخاف منه.
عشق بتهكم :
_ أوووف انا زهقت انا كل ما اكلمك تقولي انا ادهم الشهابي ايه يعني ادهم الشهابي غسيل مواعيين مثلا.
اغتاظ منها أدهم كثيرا بينما هي نظرت له بانتصار واقتربت لكي تهاجمه ولكن فوجئت به يسقطها ارضا وهو فوقها خجلت كثيرا من وضعهم بينما هو اقترب من اذنها وبصوته الساحر قال :
_متلعبيش معايا عشان انتي مش قدي.
شردت عشق بملامحه الرجوليه الجذابه ولم تستمع لما قاله وجدها شارده به فابتعد وابتسم لها بانتصار.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في مكان آخرر بعيدا عنهم حيث يجلس مجتمع الفساد.
مجهول 1:احنا لازم نتخلص من ابن الشهابي قبل ما رجلينا تيجي في التراب
البوص:
_ لا مش دلوقتي احنا عايزين نعرف ليه نقطة ضعف الاول وبعدين نبقي نهدده بيه.
مجهول: يا باشا اللي زي دا ملهوش نقطة ضعف طب ما نخلص علي صحابه وخلاص.
البوص بحدة:_تبقي غبي احنا دلوقتي العيون متفتحة علينا علشان العملية الجديدة اللي هتتسلم بعد اسبوعين نستلم البضاعة وبعد كده نفضالهم خااااالص.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
قولوا رأيكم في بارت النهاردة
سلاااامووووز انا🙋♀️🏃♀️😌
#يتبع
إنتقام الإناث والجبابرة
🌺🌺البارت الخامس🌺🌺
♡شـــــــــروق♡..
ابتعد آدم عن وعد بقلق وقام بتهدئتها لا يعرف ما حل بها حتي تخاف منه هكذا
تحدث ادم بقلق وهو يبتعد عنها:
_وعد اهدي محصلش حاجة متخافيش مش هاجي ناحيتك والله..
تنفست وعد بهدوء محاولة السيطرة على خوفها :
_خلاص مفيش حاجة انا اسفة
تحدث بتفهم:
_ لأ عادي ولا يهمك..
نظر لها جيدا محولا سبر اغوارها ليقول:
_ بس في ايه اي اللي حصلك انا مرة واحدة لقيتك اترعشتي انا عاملت حاجة خلتك تخافي مني؟
نظرت في جميع انحاء الغرفة بتهرب لتردف بتهرب:
_ لا ابدا اصل انا مش متعودة علي اني اقرب من اي راجل كده.
اومأ ادم بهدوء يعلم انها لا تقول الحقيقة وانها تكذب ولكن لما!
••
وقف أدهم وبسمة انتصار تزين ثغره ونظر لعشق بتشفي بينما هي نظرت له بخجل وغضب في الوقت ذاته ثم قامت من مجلسها
تحدثت عشق بتلعثم:
_ان ٠٠ انت ٠ يعني ٠ قصدي هو ٠ اووووووف مفيش حاجة خلاص...
ثم تركته وذهبت بينما هو نظر لها ببسمة جميلة نابعة من قلبه انتبه لنفسه فغضب بشدة فهو لا يحب النساء فهن في نظره مخادعين لا يستحقون الا لإرضاء رغباته فقط شد علي شعره بقوه ثم ذهب الي مكتبه
*عند عاصم ومريم *
كان عاصم يتدرب مع مريم ولكن علي طريقته الخاصة حيث كان ينظر لها ويخجلها بشددة ثم يقترب منها فجاة ويمسكها من ذراعها بحجة انه يتدرب معها فكانت تخجل منه وتركته وذهبت الي مكتبها
كان محمود يتدرب مع نسرين بطريقة صحيحة فكانت تتأفف فهمها الوحيد ان تتدرب مع آدم ولكن تدرب مع وعد بدلا منها لاحظ محمود ضيقها وفهم انها لا تريد ان تتدرب معه وانه غير مرغوب به
تحدث محمود:
_خلاص يا انسة نسرين احنا كدا يعتبر خلصنا التمارين
نسرين بتأفف:
_ احسن برضه..
ثم تركته وذهبت لم يهتم لها كثيرا وانما ذهب لاستكمال عمله في مكتبه
● _______________________________ ●
عند ميار *
بعدما انهت حديثها مع مالك قامت بالدخول للداخل وقلبها محطم بالكامل دخلت ووجدت ندي جالسة وحزينة وعيناها يوجد بهما الكثير من الدموع سألتها منار عن سبب حزنها فتنهدت ندي تنهيدة حااارة وبدأت بقص ما حدث لها
Flash back..
دخلت ندي الي مكان عملها وجدت ماجد وفتاة اخري معه يقفون ويضحكون معا في هذه اللحظة آلمها قلبها بشدة وظنت انه نسيها ولم يعد يحبها بسبب خطأ لم تكن تقصده ولكن لا تعرف ان الرجل الشرقي كرامته فوق كل شئ وجدت ندي هذه الفتاة تقترب منه كثيرا وتضع يدها علي كتفه وتقترب من اذنه وبعدها بثواني ضحك ماجد يضحك بشدة غضبت كثيرا وذهبت اليه بخطوات كانت اشبه بالركض ووقفت امامه والشرار ينطلق من عينها
ندي بحدة وصوت عالي :
_ممكن اعرف ايه المسخرة اللي بتحصل هنا دي
نظر اليها ماجد ببرود وهو يضع يديه في جيب بنطاله :
_ اهلا يا آاانسه ندي ايه في حاجة اتنين وواقفين يتكلموا مع بعض ايه اللي مضايق حضرتك
اشتعل الغضب بها لتقول:
_في ان دي اسمها قلة آدب ومينفعش تتكلموا مع بعض كده وتسيب الهانم تقرب عليك بالطريقة دي
تحدثت الفتاة وهي تنظر لندي :
_مين دي يا حبيبي
ندي بحدة :
_حبك برص ياختي هو مين دا اللي حبيبك يا بت ومالك واقفة معووجة كدا ياختي اقفي عدل يا ماما ٠٠
ثم شدت يدها الموضوعة علي ذراع ماجد
تحدثت لفتاة بقرف وهي تنظر لندي :
_يااااي مين دي يا ماجد.
_ انتي اللي مين ٠٠ انا خطيبته يا حبيبتي وقريب اووووي هبقي مراته.
لتقول الفتاة بغضب :
_ انتي بتقولي ايه يا غبية انتي مين دي اللي خطيبته ماجد جه امبارح وطلب ايدي من بابي يا بتاعة انتي.
ندي بصدمة وهي توجه نظرها الي ماجد الواقف ببرود :
_م٠ م٠ ماجد ايه الكلام اللي بتقوله دا ! الكلام دا حقيقي.
هتف ماجد ببرود :
_آاه حقيقي وفرحنا بعد شهرين.
هزت ندي رأسها بعدم تصديق قائلة بدموع :
_ لأ انت مستحيل تعمل فيا كده ٠٠ ثم اكملت ببكاء : طب وانا !انا يا ماجد انا ٠٠ انا بحبك اقسم بالله بحبك وانت عارف كده كويس ليه تعمل فيا كده ! دا كله عشان غلطة واحدة من اول غلطة وسبتني ليه يا ماجد !ليه!
نظر لها ماجد ببرود ثم رحل وتبعته تلك الفتاة ٠ ظلت ندي تبكي كثيرا لا تعلم ماذا تفعل هي لن تكون لأحد غيره ولكن هل من الممكن ان يتزوج غيرها ٠٠٠٠
Back.....
كانت ندي تقص ما حدث علي مسامع ميار وهي تبكي بشدة ربتت علي كتفها محاولة تهدئتها ولكن كانت تزيد في البكاء فحبيبها وشريك حياتها قام بخطبة غيرها فالحب احساس رائع لا يوصف لكن اذا ابتعد العاشق عن من يحبه اصبح كالطائر الجريح لم ولن يداوي جرحه الا معشوقه ٠٠
● _____________________________ ●
وصلت علياء وجدت حالة من الهرج والمرج في المكان والموظفين يعملون مثل الالات تعجبت كثيرا ولكنها ظنت انهم يعملون بجد هذا اليوم دلفت الي مكتبها وجدت صديقاتها مني واميرة منحطون علي الاوراق امامهم وهذا ما ذاد تعجبها وبششششدة ففي العادة وبهذا الوقت تحديدا يكونون يأكلون افطارهم
فتحدثت بتعجب:
_ لا بقا كده كتير الشركة كلها زي الالف رايحين جايين لأ والاغرب ان انتوا كمان بتشتغلوا يبقي الموضوع فيه ان.
تحدثت مني باستعجال وهي تنظر اليها :
_ يخربيتك انتي اتأخرتي كده ليه دا المدير اخد اسماء الحضور والمتأخرين هيخلي سنتهم طيين.
علياء بتعجب :
_دول هما خمس دقايق اللي اتأخرتهم علشان المواصلات كانت زحمة وبعدين الاستاذ كمال عمره ما عمل كده ابدا.
تحدثت اميرة هذه المرة مردفة:
_لأ ماهو الاستاذ كمال راح الفرع بتاع المانيا ابن اخوه هو اللي هيمسك الشركة بداله ومن ساعة ما جه مخلي الشركة زي مانتي شايفة كده.
علياء بقلق :
_امممم٠٠ ربنا يستر ٠ مانا من ساعة ما شوفت الحيوان الحقير الزبالة السافل بوز الاخص دا النهاردة الصبح يبقي اليوم هيبقي زفتتت
تشدقت مني بتعجب :
_مين دا
لتكمل علياء :
_الجحش اللي حكتلكوا عليه امبارح بني آدم سمج اقسم بالله
_ ليه عمل ايه تاني
لتبدأ بقص ما حد معها قائلة:
_ مفيش ياختي النهاردة الصبح وانا ماشية لقيتوا واقف في الطريق تقريبا العربية كانت عطلانة وكان واقف ويشخط في السواق وحاجة استغفر الله العظيم دا مفكر ان الناس عنده عبيد ٠٠٠ كانت ستكمل ولكن وجددت الباب يدق سمحت للطارق بالدخول وكانت سكرتيرة المدير
السكرتيرة(جيهان) بتكبر:
_المدير عايزك يا استاذة علياء
علياء وهي تنظر اليها بقرف :
_طيب يا جريهان ق٠قصدي يا جيهان اتفضلي وانا هاجي وراكي يا ماما ٠٠
فنظرت لها جيهان بطرف عينيها ثم ذهبت
تحدثت عليتء بضجر:
_قال هي ناقصة رخامة اهلك علي الصبح.
دفعتها اميرة لتقول بسرعة :
_ المهم روحي شوفي المدير الجديد عايز ايه الاول اصله شديد اوووي.
علياء وهي تقوم من مجلسها:
_تمام هروح اشوف الراجل الغامض بسلامته دا ٠٠ ثم رحلت الي مكتب مديرها حيث مصيرها.
● ____________________________ ●
وصلت منار الي جامعتها ثم دخلت الي المدرج ومن ثم اخذت تقوم بشرح المحاضرة ٠٠ بعد ساعتين انتهت المحاضرة ثم ذهبت نظرا لانها انهت محاضاراتها ثم وقفت امام بوابة الجامعة بانتظار مرور اي سيارة اجري حتي تعود الي منزلها ظلت واقفة عدة دقائق ولم تمر اي سيارة أجرة قررت المشي قليلا حتي تجد اي سيارة دخلت شارع جانبي كان خاليا تماما من المارة خافت وقررت العودة وبمجرد ان التفتت وجددت ثلاث شباب يظهر انهم ليس بوعيهم خافت كتيرا وعادت خطوتين الي الخلف
شاب ١ : ايه يا جميل علي فين تعالي واحنا نساعدك
كانت منار ترتجف خوفا من الداخل ولكنها اردفت بقوة ظاهرية : بقولك ايه انت وهو ابعدوا عني احسنلكوا بدل ما تندموا
شاب ٢: ايه دا دي القطة طلعت بتخربش اهي
شاب٣ بطريقة مقززة : اموت انا في الشرس يا عسسسل
ضحكوا الثلاثة بطريقة مقززة مما ادي الي ارتعاشها امسك احدهم ذراعها بشدة وكان يسحبها معه ولكنه وجد يدا فولازية تمسكه من يده بشدة كاد ان تعصرها بين يده مما ادي الي تألمه
الشاب : في ايه يا زميل اهدي كده وكل واحد هياخد نصيبه
نظرت منار الي هذا الرجل وجدته هو نعم انه هو ٠٠ عمااار
نظر لها بطمأنينة كاد هذا الرجل ان يسحبها من يدها مرة اخري لكنه وجد عمار يضربه بشدة في وجهه وامسك بيده التي امسكها بها وقام بكسرها وقف اصدقائه الاخرين حتي يتصدوا له ولكنه فاجئهم بهجومه عليهم وابرحهم ضربا حتي هربوا من امام هذا الوحش الكاسر نظر لها وجدها تنظر له بدموع ووجها شاحب ذهب اليها بقلق : انسه منار انتي كويسة
اومأت له بتعب : ايوه كويسة شكرا لحضرتك اوي يا استاذ عمار
اومأ لها عمار بهدوء : انتي ايه اللي جابك هنا وماشية في الشارع المقطوع دا ليه
منار وهي تحاول حتي لا تبكي : انا كنت واقفة علشان مش لاقية تاكسي فقولت امشي شوية يمكن الاقي تاكسي قدام ولما جيييت هنا ل٠٠ لقيتهم هنا وعايزين ٠٠ عايزين ياخدوني معاهم ٠ ثم انفجرت باكية
وقف عمار حائرا لا يعرف كيف يهدئها : خلاص خلاص اهدي محصلش حاجة طب تعالي اركبي معايا٠٠ نظرت له منار بحدة استوعب ما قاله ثم تحدث بسرعة: مش قصدي حاجة انا قصدي اوصلك علشان مفيش عربيات في المكان المقطوع دا لاحظ توترها فقال محاولا اقناعها : اعتبري يا ستي ان دي سيارة اجري وخلاص
اقتنعت منار من الفكرة ثم وافقت علي طلبه ركبت معه سيارته وكان الصمت هو سيد الموقف طوااال الطريق وصل الي الشارع الرئيسي لمنزلهم فطلبت منه الوقوف
منار : تمام يا استاذ عمار كفاية لحد هنا
عمار :ليه !! هوصلك لحد البيت
منار بحرج : لأ ماهو مش هينفع لو حد شفنا كده ٠٠ يعني ٠٠
ادرك منار خجلها وتلعثمها : خلاص ولا يهمك حمدالله علي السلامة
منار : الله يسلمك وشكرا ليك مرة تانية عن اذنك.
اومأ لها عمار : اتفضلي
● ____________________________ ●
طلب العميد عبد الرحمن فرقة العمليات الخاصة في اجتماع مهم والذي كان يتضمن (أدهم وآدم وعاصم ومحمود وعشق ووعد ومريم ونسرين )
العميد عبدالرحمن: للاسف وصلنا اخبار مش كويسة وهضرنا في العملية
نظر الجميع الي بعضهم بقلق فالعميد لا يجمعهم الا وإن حدث شئ سئ
آدم بقلق : ليه يا فندم ايه اللي حصل الخطة كانت ماشية تمام ومفيش اي خطأ
العميد بأسف :للاسف الجواسيس الاربعة اللي احنا زرعينهم وسطيهم تم اكتشافهم والاسف الاكبر ان هما قتلوهم
أدهم بعصبية : اقسم بالله يقعوا في ايديا ماهرحمهم وهخليهم يتمنوا الموت ولاد ال *** دول
تحدث عاصم بصوت منخفض لم يسمعه احد : احيييييه ٠ دي باينلها ايام ما يعلم بيها الا ربنا ٠٠ ثم تحدث بصوت مسموع : طب والعمل ايه دلوقتي يا فندم دي الشحنة هتتسلم بعد اسبوع
العميد : لا هما بلغوني قبل ما يستشهدوا ان هما عرفوا ان احنا عندنا خبر بميعاد العملية علشان كده اجلوها
عشق : طب والحل يا فندم دا الشباب عمرهم بيضيع واحنا واقفين نتفرج عليهم ومش عارفين نوصل للي بيعمل كده وهو واخد حريته
وعد : يا فندم احنا لازم نلاقي حل سريع قبل ما يسيطروا علي الناس بالطريقة دي
العميد : بصوا يا شباب عايزكوا تسمعوا اللي هقوله دا كويس اووي
محمود : اتفضل يا فندم احنا تحت امرك معاليك
العميد : مبدئيا كده انا مش هعرف أثق في اي حد عشان ازرعوا جاسوس تاني فعشان كده انا هكلفكوا انتوا بالمهمة دي
أدهم بغموض : ازاي يا فندم
اكمل العميد : يعني انتوا اللي هتشرفوا علي العملية دي وكمان انتوا اللي هتنفذوها وزي مانتم عارفين انكم مش معروفين لأنكم في اي مهمة مش بتكشفوا عن هويتكم ومفيش حد عارفكم غير مدحت الدمنهوري ومستحيل طبعا انه يشرف علي اي شحنة علشان يكون بعيد عن الشبهات ورجالته اللي بيشرفوا عن الشحنة مش عارفين شكلكوا هما عارفينكم من اساميكم بس واللي هيشرف ععلي المهمة دي أدهم وآدم ومحمود وعشق ووعد ومريم بس انما عاصم ونسرين هيكونوا هنا علشان محدش يشك في حاجة بما ان عاصم اقرب واحد للفريق
وعد : كل دا كويس يا فندم بس ايه المطلوب مننا بعد الكلام دا كله
وقبل ان يكمل حديثه طلب من عاصم ومريم ان يذهبوا للإتيان ببعض المعلومات عن سيد رزق الذراع الايمن لمدحت الدمنهوري والذي لم يعرف احد شكله حتي الان
وافق عاصم علي مضض وقبل ان يذهب القي نظرة علي مريم التي نظرت له بحزن لأنه لن يسافر معهم بينما نسرين فرحت كثيرا لأنها ستظل مع عاصم هي لا يهمها مع من سوف تظل يهمها فقط ان تظل مع شخص معه مال كثير فعاصم من عائلة كبيرة واثرياء جداا ثم ذهبواا٠
نظر لهم االعميد بعد ان فجر المفاجأة : المطلوب انكم ٠٠٠٠٠٠
● ____________________________ ●
علي الجانب الآخر كان يجلس البوص وأمامه هذا المجهول يحتفلوا بانتصارهم بقتل هؤلاء البريئين فهم لا يعلمون كم ام حرمت من ابنها وكم اب كسر ظهره بسبب موت ابنه وكم امرآة اصبحت أرملة بقتل زوجها وحبيبها وشريكها وسندها وحمايتها وكم طفل يتم ٠ كل ما يعرفونه هو القتل والنهب فقط
البوص : مفكريين انهم هيقدروا يهزموني جايبين شوية عيال يراقبوني ههههه
المجهول : اللي ما يعرفك يجهلك يا بوص انا عندي ليك اخبار جديدة يا بوص
البوص بانتباه : قول بسرعة
المجهول :٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
البوص : ههههههههه مين كان يصدق ان انت اللي تخونهم ههههه بس ليه بتعمل كده
المجهول بغل : طاااار قديم ٠٠قديم اوووي وانا مبنساش حقي
● _________________________ ●
توقعاتكواا
مين هو البوص !!
مين هو المجهول ؟
ايه الخطة اللي العميد هيقولها ليهم وهتصدمهم كده؟؟!
●~~~~~~~~~~~~~●~~~~~~~~~~~~~●
رأيكم؟!
#يتبع
تكملة الرواية من هناااااااا
تكملة الرواية بعد قليل
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق