القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية اوجاع الماضي الفصل السادس عشر 16بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 

رواية اوجاع الماضي الفصل السادس عشر 16بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات





رواية اوجاع الماضي الفصل السادس عشر 16بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات




#سلوي_عوض 

#اوجاع_الماضي

بارت 16

جميلة: شايفة يا عمتي بيقول عليا إيه؟

شمس: طيب والله فكيهة أحلى منك.

(لتقذفه جميلة بالبصلة)

شمس: والله مجنونة! بقولك إيه يا فكيهة، خلصي الأكل، جعان أنا.

جميلة: طيب بالعند فيك بقى، مافيش أكل.

شمس: جعان يا عمّه!

جميلة: اعتذر الأول.

شمس: أنا أعتذر ليكي إنتي يا مخبّلة؟ روحي، كانك رايحة!

إكرام: ميصحش كده يا بتي شمش، مهما كان، ده كبير.

(لتضحك جميلة)

جميلة: آه كبير المتخلّفين.

شمس: اللهم طولك يا روح… هناكل في يومنا ده


لتدخل بسمة ومعاها عشق)


روضة: انتي جيتي يا وش المشاكل!

بسمة: كلمتك أنا؟

روضة: حرام عليكي، مرات أخوكي وبنتها خلصانين خالص!

بسمة: طيب ده أنا حتى كنت حنينة عليهم.

روضة (بسخرية): آه، حنينة جوي! وسّعيلي خليني أطلع أصحي شمش، بت وش إذا!

عشق: حرام عليكي يا بسمة، خفي على الخلط.


(ليدخل عز ومعاه أولاده وبسيوني)


إكرام: ولاد حلال، لسه كنا هنحط الأكل.

أدهم: أنا جعان أوي يا عمّتو!

إكرام: سلامتك من الجوع، حالًا هنحط الأكل.

(أدهم ينظر لبسمة)

أدهم: أنا جعان حب وحنية.

بسمة: اتحشم يا واد، ولا عاوزني أعملها معاك؟

أدهم: قلبك أبيض خلاص.

جميلة: طيب يلا ع السفرة.


(لينزل شمس والجد والجدة وكل العيلة يتجمعوا)


جميلة: دوقوا بقى وقولوا رأيكم إيه في أكلي؟

الجد: (يتناول من الطعام) الله أكبر! نفس وكل جدتك بالظبط. طالعة فَلّاحة زيها!

جميلة: بصراحة، بابا هو اللي علمني أطبخ الأكل الصعيدي ده.

شمس: والله وبجالك عازة يا فكيهة.

جميلة: شايف يا جدو؟ شمس بيقول عليا فكيهة المجنونة!

(تضحك بسمة)

بسمة: والله كلامك صح يا شمش، شكلها الخالج الناضج!

الجد: بس يا شمش، بس يا بسمة! دي جميلة جمر الدنيا بحالها.

جميلة: مش عارفة ليه حاسة إنك معاهم في كلامهم ده يا جدو؟

الجد: أصل الصراحة الجلابية واسعة عليكي جوي، والإيشارب كمان، اللي شعرك طالع منه مخلّيكِ عَجَبَه!

شمس: جولتلك أنا حاجة بجا؟


(تنظر إلهام للجد)


إلهام: جدو، كنت عاوزة أطلب من حضرتك طلب.

الجد: خير يا قلب جدك.

جميلة: أصل بصراحة، في واحدة قريبة عابد، جوز إلهام يعني، جاية من مصر… وكانت هتنزل عند أهل عابد، بس أنا قلت لإلهام: بعد إذن جدو إنها تقعد معانا.

(ينظر الجد لجميلة بخبث)

الجد: وماله يا بتي، خليها تيجي، تقعد، تنوّر.

بسمة: هو الجَسْط ناقص مغرفة؟

روضة: وانتي مالك؟ انتي كان بيت أبوكي؟

بسمة (بتضحك): له بيت جدي!

روضة: انتي ما بتحسيش يا بت؟

شمس: خلاص بقى يا روضة!

(لتقوم بسمة تعضّه)

شمس: والمستشفى مافيهاش تطعيم من كتر الناس اللي بسمة عضّتهم!

بسمة: كده بردك يا شمش؟

(تقوم وتقف جانبه)

بسمة: إيه اللي في إيدك ده يا جوز أختي؟

شمس: فين ده؟

بسمة: أهوه! (لتمسك إيده وتحطها في بُقها وتعضه)

شمس: آه يا بت الكلاب!

بسمة: شوف بقى، هيلجولك تطعيم منين؟

أدهم (بغضب): مكفايه بقى، واقعدي! إيه الهيافة ديه؟

(يترك الطعام ويقوم)

بسمة: ماله ديتي؟

روضة: بصراحة، قلّة أدبك زادت جوي!

الجد: سيبوها! دي بسمة، ديه بت زي العسل!

بسمة: حبيبي يا جدو، إنت اللي ناصفني في البيت ديتي!

جميلة: طيب، قومي بقى، الحقِّي أدهم، شكله زعل أوي… أصله بيغير!

بسمة: يغير ليه؟ كان كتب عليّا يعني؟

الجد: خلاص، لما ييجي عريس جميلة، نكتب الكتاب!

الكل: جميلة!

جميلة (محرجة): قلبي والله يا جدو…

نزار: وأنا…

عشق: وأنا كمان يا جد…

الجد: شوف عمك بسيوني.

بسيوني: اللي تشوفه حضرتك.

عشق: بعد إذنكم، لما أدهم يوافق.

بسمة: يغير إيه؟ يا بت هقوم أعضّك!

أدهم: مالك؟

عشق: وانتي مالك يا عضّاضة؟

صافيه: خلاص بقى يا بسمة.

بسمة: يعني يا خالة؟ من الصبح ساكتة، وأول ما تتكلمي تقولي خلاص؟

جميلة: أصلك حمارة!

عشق: انتي ناسيه إن عشق وأدهم إخوات في الرضاعة؟

الجدة: ربنا يحلي أيامكم يا أولادي.

جميلة: اتصلي يا إلهام بقريبة جوزك، خَلّيها تيجي.

إلهام: اتصل يا جدي؟

الجد: مش بت عمك قالتلك اتصلي؟

(لتتصل إلهام بـ "ملك")

ملك: طيب، تمام، ساعة وأكون عندكم.


(بسمة تخرج ورا أدهم)


جميلة: مالك؟ قومت وهِملت الأكل ليه؟

أدهم: أنا مبحبش مراتي تهزر كده.

بسمة: طيب، وهو أنا مراتك؟

أدهم: هتبقي مراتي! وأنا بغير عليكي، وبطلي العض ده، إنتي إيه؟ ماشية تعضي في الناس كده ليه؟

بسمة (بضحك): ما هو أنا لازم أعضّلي كل يوم اتنين تلاتة!

أدهم (بحزم): شكلي أنا اللي هربّيكي!

بسمة: نعم يا خويا؟ تربي مين؟ اتكلم عدل! أنا متربّية أحسن من أي حد!

أدهم: ما هو باين.

(بسمة تتركه وتدخل)

بسمة: عن إذنك يا جدي، أنا هروح بيتنا.

الجد: ليه يا بتي؟

بسمة: لو سمحت يا جدي…

(كانت الدموع قرب تنزل من عنيها)

الجد: طيب يا بتي، براحتك.

جميلة: شكله أدهم نيلها على الآخر…

شمس: خليها تروح أحسن.

روضة: روحي يا خيتي…

جميلة: ما تخليكي يا بنتي…

بسمة: لأ، هروح.

(تتركهم وتخرج)

(ليدخل أدهم)

أدهم: هي بسمة رايحة فين؟

شمس: إنت قلتلها إيه؟ زعلت كده ليه؟

أدهم: عاجبك يعني عمايلها؟

روضة: قلتلها إيه؟

أدهم: قلتلها إني هربّيها.

روضة (بحزن): ليه كده بس 

أدهم:

وإيه اللي يزعل في كده يا روضة؟


روضة:

أصل أمّنا ماتت وإحنا صغيرين، وأبونا اتجوز بعدها على طول، ومرات أبوي كانت بتعامل بسمة معاملة عفشة جوي، كانت بتضربها على طول. وأبوي كان ييجي يكمل عليها!


وبعد كده، خد بيت لمراته الجديدة وراح عاشوا فيه لوحدهم، وسبنا نعيش مع أخونا معتمد.

وأنا بعد ما خلصت علامي، اتجوزت شمش، وأبوي ومراته ما صدقوا.

كان بيخلي بسمة لما ترجع من المدرسة تخدم مراته، وخيتنا شافت المرار جامد.


شَمش، ربنا يبارك له، جابها تعيش معانا، وهو اللي علمها تعضّ اللي يضايقها.

يعني خيتنا اتربت يتيمة الأم، ورغم شقاوتها دي، إلا إنها حساسة جوي.


أدهم:

يا الله... كل ده حصل لك يا بسمة؟


جميلة (غاضبة):

روح اعتذرلها يا حيوان!


روضة:

سيبها دلوقتي، لما تهدى.


أدهم:

لأ، هاروح حالًا.

يا شَمش، ممكن تزعلك.


شَمش:

ماشي.


أدهم:

هستحملها. أنا كمان اتربيت يتيم الأم... يعني الحال من بعضه.


(وهنا يدخل صفوان)


صفوان:

عم الحج، في واحدة هانم واقفة بره، بتقول اسمها ملك الهاك.


الجد:

آه، خليها تدخل.


(تدخل ملك)


ملك:

هاي عليكم.


شَمش:

هاي ورحمة الله.


الجد:

تعالي يا بتي.


ملك (تبص لجميلة):

إيه ده؟ مش حضرتك المذيعة جميلة عز الدين؟


جميلة:

أيوه، أنا.


ملك:

أنا معجبة بيكي أوي!


شَمش (ساخرًا):

والله عال، فكيهة بقى ليها معجبين!


جميلة:

وبعدين بقى؟!


الجد:

اطلعي غيري هدومك يا بتي، أحسن شمش هياخدك مشوح ملوح.


جميلة (منزعجة):

إيه ده بقى!


ملك:

يعني بيتريق عليّا؟


حامد:

انتي بتتكلمي قاهري؟


ملك:

آه، أنا عايشة في القاهرة، بس جيت زيارة عشان عندي أرض هابيعها.


شَمش:

نورتي يا أستاذة.


(ينزل عابد من فوق)


عابد:

أهلًا وسهلًا.


ملك:

أنا ملك، بنت عمتك.


عابد:

أهلًا بيكي يا ملك.


إلهام:

تعالي أطلعك تغيري هدومك.


(ينزل عبدالرحيم)


عبدالرحيم:

مين ديه؟


عابد:

بنت عمتي يا عمي.


عبدالرحيم (ساخر):

والله عال! البيت بقى عامل زي الزريبة!


(ملك تتضايق)


ملك:

أنا ممكن أمشي لو بسبّب إزعاج لحد...


الجد:

لا يا بتي، بيتك ومطرحك.


(يبص للعبدالرحيم بحدة)


الجد:

وبعدين معاك انتَ يعني؟!


عبدالرحيم:

فين الأكل؟ خلوني أطفّح لجومي!


إكرام:

السفرة عليها الأكل، بنت أخوك طبخت. وكل زي العسل.


عبدالرحيم:

هاكل جبنة قديمة وفطير بلا عك فاضي!


شَمش:

تعالَ يا جدي عشان نتحاسب، ودي حضرتك فلوس المحصول.


عبدالرحيم:

أنا جاي معاكم.


الأب:

ما تجيش... تعالَ انتَ يا عز.


عبدالرحيم:

أنا ليا حق في المال دي، وهآخده!


الأب (يائس):

ارحمني يا رب...


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية  زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا




تعليقات

التنقل السريع