رواية جسد بلا روح الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم خاتون عبد المنعم حصريه
رواية جسد بلا روح الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم خاتون عبد المنعم حصريه
من الصعب علي اي حد يعيش علي خدعة اسمها الحب وخصتا لم يكون الحب دة هو حب عمرك حب طفولتك وتكتشف انك بنسبالة مجرد تعود أو بمعنى أصح كنت مجرد خدعة الأصعب بقة انك تعيش في الخدعة دى وانت عندك امل اني كل حاجة. ملكك وتكتشف اني انت ولا حاجة لا ولم ترجع بشريط زكرياتك تشوف نفسك كنت عايش ملك وانت مش عارف اني انت ولا حاجة تعيش عمرك كلة وانت في قمة الغباء ومع اول موقف تقع وتقوم وتسند نفسك وتكتشف اني انت هوى وتحس اني حتي الهوى لية أهمية عنك لا والغريب انك تعيش علي زكرة حب عمرك وتكتشف انك ولا حاجة وتقع تاني وتقف تاني وكل مرة تقول معلش بكرة يندم والأغرب بقة بعد ما تعيش من غير روح تكتشف اني في ناس كانت ممكن تضحي بعمرها بس انت تديهم ريق حلو او بمعني تاني تبصلهم حتي من قريب مش من بعيد والغريب انك كنت قريب منهم بس مش حاسس بيهم وبعد ما تحس بوجدهم وتعيش وانت مبين الندم و الخسارة ندم علي عمرك اللي ضاع في الوهم وخسارة علي اللي ممكن يضحي بعمرة عشانك ولم تيجي تواجة وتقول لم انتم كنتم مستعدين تضحة بروحكم عشاني متكلمتوش لية يرد ويقول كانت عاوز أثبت نفسي الاول عشان اليق بيكي بس انتي اتخطفتي من ايدي معرفتش اتصرف والاغرب واللي يخليك تحس انك كنت عايش في حلم وصحية علي كابوس مش عارف تفوق منة وكل ما تفوق يجي اللي يدخلك جو الكابوس من جديد واللي يدخلك جو الكابوس أقرب ايد ليك ايد كنت فاكر أنها هي في اللي ضهرك هي اللي سنداك بعد ربنا بس تبص تلقي هي اللي بتزقك جو الكابوس تفوق وتبص لنفسك
وانت مش عارف انت في حلم ولا في علم تلقي نفسك عايش في اختيار مش اختبار بس لزم تعيش
بسسسسس
جسد بلا روح
احب اقول في الاول اني دي فعلا قصة حقيقية صحبتها كانت ماتت بالحياة هي عيشة و سطيني بس ميتة جسم بلا روح
الحلقة الأولى
꧁حسد بلا روح ꧂
ونسمي ونقول بسم الله الرحمن الرحيم ونقول(لم عبيدك علينا يا رب)
مساء الخير أو صباح الخير حسب الوقت اللي بتسمع فية قصتي انا منال 40سنة كنت بنت مليانة حيوية الضحكة مش بتفارق وشي حتي وانا زعلانة بضحك صحابي كلهم كانو بيستغربة مني لم اضحك وانا مديقة صحابي اللي بعدة عني
ارد عليهم واقول مفيش حاجة تستاهل زعلي وازعل لية عشان اكبر قبل سني لا طبعا عيشي انت وهي الحياة حلوة بس نفهمها كان هو دي مبدأي في الحياة الحياة حلوة بس نفهمها ههه فعلا كانت حلوة كنت عيشة بطول والعرض كل حاجة بعملها الا ما حرمها الله يعني جري لعب ضحك اكل في الشارع هزار فسح خروج كل حاجة حلوة تسعدني بعملها
وطبعا دي تحت عين بابا وماما واخواتي الصبيان ايوة انا وحيدة ملش اخوات بنات بابا كان ديما يدلعتي اوى وماما تزعق وتقول : والله ماحد هيبوظها غيرك يا محسن
ديما كنت بحس اني ماما مش بتحبني من معملتها لية واتفرقها بيني وبين اخوية ااوسطاني
بابا محسن :خليها تتدلع متعرفيش الايام مخبية اية تعالي يا قلب ابوكي في حضني
كنت اترمي في حضن بابا وهو يدلعني
لحد ما في يوم بابا رجع من الشغل بدري كنت وقفة في البلكونة ودخلت جري في الوقت دة كنت عندي ١٢سنة كنت دخلة. اعدادي
منال :ماما ماما بابا رجع من الشغل
اسماء :رجع اية يا بنت ابوكي لسة بدري علي ميعاد هي الساعة كام
منال :الساعة وحدة فعلا بابا راجع بدري لية
اسماءسابت اللي بتعملة وقامت جري :طب افتحي استر يا رب
بابا طلع علي السلام وانا بفتح الباب كنت ديما استقبل بابا بالحضن بس اليوم دة بابا بعدني يايدة لانة كان تعبان جدا وباين علية الارهاق
ماما :مالك يا محسن وشك اصفر لية يا حبيبي
محسن بتعب :انا تعبان يا اسماء دخلتي انام
اسماء بخضة :ابعت اجيب الدكتور يا محسن
محسن بتعب شديد وكان بينهج: لا لا هنام وهريح ونشاءاللة هكون كويس انتي عرفة الفطرة اللي فاتت كنت مرهق اوي موات جوز اختي وبعدها اخوية تعب وكل يوم كنت عندة وأسهر واطلع من عندة علي الشغل وبعدها موت اخوية وموت سمير ابنة ودخول دلولت مرات اخوية المستشفي وتعبها وبعدها موتها انا مرهق بس سبيني انام واريح وهكون انشاء الله كويس متقلقش انا كويس
اسماء :كويس ازاي دي انت بتاخد نفسك بالعافية
بابا بتعب: سبيني بس انام واصحي برحتي محدش يصحني انا هقوم برحتي
ماما:
نام يا محسن نام يا خوية ربنا يصبرك علي فرقهم
محسن بحزن :يا رب يا ام شهاب يا رب
ماما خرجة من عندة وقالت :بقول اية يا منال بابا تعبان بلاش تلعبي بالتاري وتعالي الصوت خلي بابا يستريح (الاتاري كان لعبة جديدة زي البلا استيشن )
منال :حاضر انا اصلا مش هاعب غير لم علي وفريد يرجعة
اسماء:ربنا يكملك بعقلك ماتجي أعلمك الطبيخ
منال :ماش بس عوزة اتعلم ازي اتبل السمك
اسماء :اتبل اسمك أنتي هبلة يا بيت سمك اية اللي عوزة تعرفي التتبيلة بتعتة صبرني يا رب
قومي يا اختي خللي الباذنجان قبل ما اخواتك يرحعة يلا
منال :حاضر
وقمت فعلا اعمل الباذنجان المخلل
نسيت القول اني انا اسمي منال علي اسم عمتي من حب بابا في عمتي
هعرفكم علي العيلة
عيلة عمي الكبير
سالم ودى متجوز وعند ولد وبنت
عيلة عمتي
منال دى عمتي ودي بقة بتعتقد في الاعمال والحسد جدا
فادي دي ابن عمتي الكبير ودي محاسب في بنك
محمد ودة ابن عمتي اللي بعد فادي و شغال مكانيكي مش مكمل تعليمة اللي يشوفة يقول علية عبيط بس هو دماغ كبيرة كتوم اوي تخين وهتعرفة بعدين لية بقول كدة
وفاء بنت عمتي بس طيبة اوى عمتا هما ولد عمتي كلهم طيبين بتقلد لمها في كل حاجة
واخر العنقود بقة عمر ودي من سني يعني اكبر مني بسنة بس بجد حاجة كدة غريبة مكنتش بعرف العب مع حد غيرة
المهم بعد فطرة رجع شهاب اخوية من الشغل شهاب اخوية دة الكبير وفي فريد ودى الوسطاني وهو دة بقة حاجة كدة كريزما وهيبة فعلا ظابط علي حق
اخوية شهاب رجع من الشغل :ماما يا ماما انا جية و بابا رجع ولا لسة
ماما : وطي صوتك و ايوة يا شهاب بابا رجع بس نايم حبة خلية نايم لحد ما فريد يرجع من النادي
شهاب وهو داخل لماما المطبخ :هو باب رجع بدري يا ماما ولا انا اللي رجعت متاخر
ماما :لا بابا رجع بدري يا حبة عيني تعبان وحزين علي عمك حسن وجوز عمتك رضوان وسمير ومرات عمك انت عارف كان شهرين الحمدلله كلة وري بعضة وانت عارف ابوك كان بيحبهم ازاي هما مش بس نسايب لا كمان قرايب واللي خزنة اكتر سمير اللي مات من غير سبب
شهاب :ايوة عارف اني عمي رضوان كان ابن عمت بابا وسمير دة كمان اللي مات فاجاء والله الواحد حزن علية ولا ماما دولت مرات عمي اللي وقعة من طولها لم شافت ابنها مات في حضنها ربنا يصبرةعلي الفراق
يا اهل البيت انا جيت
ودي كان فريد اخوية
منال يا منال انتي يا بت يا منال
منال بغبظ :نعم عاوز اية وطي صوتك
فريد :ونبي هاتي مائة اشرب
منال :حاضر
فريد بزعيق :يا ماما يا ماما انا جعان
ماما :وطي صوتك ابوك نايم
فريد :بابا هو رجع بدري كويس دي انا محتاج فلوس عشان الجيم
منال :,اتفضل بابا رجع من بدري ونايم
شهاب: انا داخل اصحي بابا
منال :انت جية معاك
شهاب دخل :بابا بابا قوم الغدة جاهز بابا بابا
منال :يا ابني بابا مش بيصحة كدة استني بابتي يا بابتي قوم يا حبيبي انا جعانة
شهاب بخضة :بابا بابا مالك يا ماما يا ماما تعالي بسرعة
اسماء جت بسرعة :في اية يا شهاب
شهاب :معرفش بابا مش بيتكلم وبقة معوج
اسماء :اجرب بسرعة نادي علي الدكتور يخيي
بابا كان نايم مفتح عينة وبقة مطلع رغاوي من بقة كان معوج وايدة
هنسيب بابا واعرفكم علي حد تاني رحاب مرات ابن عمي ست قمة قي الاحترام والادب والزوق ياااااااة ست مش عرفة اوصفها بجد هههههههه هتعرفة معني الضحكة دي بعدين عندها بنت اختها سار من سني ياااااااة علي الادب حاحة كدة من وراي الخيال احنا مكنش صحاب وانا كنت ندمانة علي اني مش مصحبها ههههههههههههههه. ههههههههههههههه بعدسن هتعرفة لية بضحك ولا سالم ابن عمي ياة راجل بمعني الكلمة راجل بيحترم مراتة جدددددددددددا عمرة ما خانها ولا ضربها ولا هانها عيلة سالم ابن عمي عيلة من وراي الخيال 🤣🤣🤣🤣🤣😹🤣🤣🤣🤣🤣😹🤣😹🤣😹🤣🤣🤣
مع الاحداث كل واحد فيكم هيعرف لبة بضحك بس دي مش ضحكة فرحة لا دي ضحكت حزن علي قهر عمر حد فيكم ضحك وهو مقهور معتقدش
حلقة الثانية
({جسد بلا روح)}
شهاب جري علي الدكتور اللي في اول الشارع كان لسة جي وبيركن العربية
الدكتور دة كان صاحب بابا جدا
شهاب بخوف واضح :الحقني يا دكتور يحيي أبوية تعبان اوي
الدكتور جري بسرعة علي البيت بتعنا
الدكتور بسرعة بعد الكشف :شهاب اطلب الإسعاف أو نزل ابوك لحد ما اجيب العربية بسرعة
نزل الدكتور بسرعة جاب عربيتة وماما نزلة. هي وشهاب وفريد ساعدة بابا عشان ينزل بابا كان مش قادر يتحرك ولا يمشي شادي وفريد شالة بابا ونزلة
ماما بدموع :فريد خلي بالك من اختك احنا مش هنتاخر
فريد بخوف :طب اجي معاكم
شهاب بزعيق : شيل معاية بسرعة ندخلة العربية
فريد :طب انا هاجي معاك
شهاب بغضب :هتسيب اختك لوحدها خليك معها اوع تسيب اختك وتنزل
فريد: حاضر
نزلة وغابة كتتتتتير اوى وانا وفريد قلقلين جدا
منال وانا بقرب من فريد :هو بابا مالة يا فريد
فريد بخوف :معرفش بس ربنا يستر الدكتور ميعملش كدة غير لم يكون حاجة خطر
منال بخوف :يعني اية بابا ممكن يروح عند ربنا زي عمي وجوز عمتي
فريد وهو بيحضن اختة وبدموع :متقوليش كدة ادعي ربنا يرجعة بسلامة انا خايف علي بابا اوي
ودى كانت اول مرة في حياتي فريد اخوية يخضني بخوف دة اول مرة احس بالامان مع فريد انا وفرد كنل علي طول في خناق وهو كان دايما يزعق فية بسبب ومن غير سبب
منال بخوف وعياط :يا رب رجع بابا بسلامة انا هقوم اصلي بابا كان بيقول اني ربنا بيكون قريب من العبد وهو ساجد
فريد : ايوة صح قومي صلي وانا كمان هصلي
وقمنا صلينا والوقت اتاخر جدا جدا و انا من التعب نمت صحيت الصبح لقيت ماما بتعيط وبابا نايم بس تعبان اوي وشهاب واقف جنبة بيغير المحلول وبيمسح دموعة وفريد ييحط تلج علي دماغ بابا وبيعيط
منال بخصة :هو في اية يا ماما بابا بقة كويس
اسماء بعياط :مفيش يا منال بابا تعبان شوية متعمليش دوشة
شهاب مسح دموعة :ماما مش مفروض عمتي تعرف هي وباقي العيلة متنسيش اني بابا دلوقتي كبير العيلة فلازم يعرفة
ماما بحزن شديد :اعمال اللي يريحك يا شهاب بس ابوك يقوم بسلامة يارب ملناش غيرك قومة بسلامة يا رب احنا ملناش الا هو بعدك يا رب
شهاب بحزن :انشاء الله هيقوم بسلامة انا غيرة المحلول عقبال ما ارجع من عند عمتي يكون ميعاد الحقنة وبص لفريد متنزلش خليك مع امك واختك لحد ما ارجع
فريد بحزن :متقلقش بس لو المحلول خلص قبل ما تجي اعمل اية
شهاب :تنزل للدكتور يحيي وخلية يجي يشوف الحالة هو هيديلة حقنة وانا مش هتاخر انشاء الله
فريد : طب خليك انت وانا اروح لعمتي
شهاب :لا مينفعش لزم اروح انا انت عارف عمتك بتحب ابوك ازى
فريد وهو بيهز دماغة :عارف اتكل علي اللة انت متقلقش
(نسيت القول اني في الوقت دة مكنش في محمول يعني كان في بس مش كل الناس مسكة وكان في فون ارضي وكان ناس قليلة بس اللي عندها واحنا وعمتي مكنش عندنا فون او بمعني تاني بابا كان مقدم علية وكان لسة مجاش اصل زمان مكنش الفون بيتركب بسرعة زي دلوقتي )
نزل شهاب ورح لعمتي
عمتي منال :تعالي يا حبيبي ابوك وامك طلعين
شهاب بحزن :لا انا جيت لوحدي يا عمتي
عمتي بقلق :,مالك يا شهاب انت متخانق مع حد ولا انت وفريد اتخانقتم
شهاب بحزن :لا يا عمتي من امتة وحنا بتتخانق مع بعض بس بابا تعب حبة وخدنا المستشفى
عمتي بخضة : اسماللة عليك يا اخوية اخس عليك يا شهاب ومقلتش لية كنت جيت معاك انت وامك
شهاب بحزن :يا عمتي مكنش وقتة نعرفك احنا كنا بنقذ بابا
عمتي بخوف :تنفذ بابا ابوك فية اية يا شهاب اخوبة مالة
شهاب بدموع :بابا عندة جلطة في القلب وجلطة في المخ اثرت علي الحركة والكلام وكمان عندة الشريان التاجي مسدود الدكتور خرجنا من المستشفى عشان الحالة متأخرة اوى بابا بين الحي والموت يا عمتي الدكتور قال كدة
عمتي بخضة :يا حبيبي يا خوية اسماللة عليك يا خوية يا فادي يا وفاء يا محمد يا عمر الحقوني
الكل جة في اية يا ماما
فادي :في اية يا شهاب مالك بتعيط لية
عمتي وهي بتعيط :ودوني لاخوية انا عوزة اخوية
الكل لبس ورحنا عندنا
عمتي دخلة شافت بابا وخرجة بانهيار :يا حبيبي يا محسن خرجتة لية من المستشفى يا شهاب نودية اي مستشفي تاني يا ابني
اسماء بعياط :هما اللي خرجونا ياختي وقالو بعد ٢٠يوم تجة نشوفة والدكتور يحيي مش مقصر معنا كل شوية يجي يطمن علية وقال المهم الرعاية الصحية والتغذية السليمة
وفاء :خالتي متخافيش انا هكون معاكي ومش هسيبك دي مش خالي دي أبوية انا هتصل بجوزي وهعرفة اني خالي تعبان ومش هقد اسافر وايسبك
ماما: ملهوش لزمة يا وفاء انا موجودة اهو
وفاء: مش هيسبك يا خالتي
فادي ومحمد :يا خالتي كلنا معاكي متقلقيش محدش هيسيبك والكل هيسهر علي رحتة متقلقيش
انا كنت وقفة مش فهما حاجة كنت مستغربة بابا تعبان يعني يومين وهيقوم يرجع شغلة قرب مني محمد وحضني منو متخافيش بابت هيكون كويس
منال: هو بابا هيروح عند ربنا زي بابك يا محمد
محمد خضني: لا يا خبيبتي خالي هيكون كويس
فادي :شهاب تعالي معاية عوزك
عمتي :ريحين فين انت وهو احنا لزم نكون جنب بعض
فادي :احنا معاكي يا ماما مش هنزل بس هتكلم مع شهاب حبة
محمد :عرفتم الشغل يا خالتي أنة تعبان
ماما بحزن :لا محدش يعرف حاجة احنا كنا في اية ولا في اية يا ابني
فادي: خلص يا خالتي انا هبلغ
وفاء: متقلقيش احنا هتنصرف اصل لزم الشغل يعرف عشان ياخد مراضي متقلقيش انا هتصرف يا خالتي
ماما :ربنا ما يحرمني منكم يا رب سالم عرف
محمد :لا محدش يعرف حاجة يا خالتي انا هروح اعرفة
ماما: ايوة يا ابني لزم يعرف عشان ميزعلش انت عارف دي بيزعل من اقل حاحة أنزل يا محمد روح اتصل بية وقولة
محمد:حاضر يا خالتي انا هروح واعرفة
عند فادي وشهاب
فادي طلع فلوس :انا عوزك راجل يا شهاب وانا هكون جنبك انت اخوية الصغير واي حاجة عوزنا تقول وانا مش هسيبك خد دول خليهم معاك
شهاب : انا معاية يا فادي ربنا ما يحرمنا من بعض طبعا أنا لو عوزة حاجة اول واحد هعرفة انت يافادي يا نهار ابيض نسيت اقول لسالم عشان ما يزعلش
عمر :محمد نزل يتصل بابية سالم يا شهاب
شهاب :عمر خد منال والعبة مع بعض بالاتاري ماشي بس بلاش صوت علي
عمر :حاضر يلا يا منال
وعد ١٠ايام والبيت زي خلية النحل اللي بيسهر بليل واللي ينام أصبح عشان يعرف يسهر بليل عشان بابا وبابا في عالم تاني يفتح عينة ويقفلها علي طول والدكتور يحيي كل بوم يجي مرتين وعد كمان ١٠ايام وبابا بيتحسن بس مش بيتكلم ولا بتحرك وكان الدكتور يحيي مش سيبنا ابدا كل يوم قبل ما يروح العيادة يجي يطمن وبعد ما يخلص بردة يطمن
وعدة الايام وانا مش عرفة ومش فهمى حاجة وجت ميعاد دخول المدارس كنت متعودة اني بابا اول يوم يودني المدرسة بايدة بس بابا مش قادر يتحرك بس اللي وداتي المدرسة كان محمد ابن عمتي وزي ما بابا كان بيعمل هو عمل وزيادة محستش اني بابا مش موجود في الأيام دى كان ميعاد الكشف بتاع بابا شهاب اخوية جاب كريس متحرك من حد صحبة لحد ما يشوف الحالة اية ومحمد جاب عربيتة شهاب وبابا وماما وفادي رحو المستشفى الدكتور اللي كشف علي بابا في الاول كان عندة مرور وماما كانت قعدة بتشرب بابا عصير الدكتور قرب من بابا وبص لماما
الدكتور :انت بتعملي اية يا ست انتي
ماما بخضة :ابدا هو مفطرش فأنا عملة عصير طبيعي مجموعة فواكة علي بعض وبشرية لحد ما نروح واكلة
الدكتور بص لشهاب وفادي ومحمدط. :انتم ولادة
شهاب :ايوة
الدكتور:هات ابوكم تعالي بسرعة
شهاب وفادي ومحمد وماما كانو مستغربين جدا من الدكتور دخلة مع الدكتور
الدكتور بص لماما : عرفوتي بفة واحكي بقة انتم عملتم اية عشان الحالة توصل لكدة
ماما بخضة :هو مالة في حاجة قول ونبي
الدكتور :متخافيش هو كويس وهطمن بعد الكشف بس اعرف انتي عملتي اية
ماما :هعمل اية بس مشيت علي التعليمات اللي حضرتك كنت قايل عليها وكنت مش بآخر اي دوي كل حاجة في ميواعدها وطبعا مع التغذية السليمة والأكل الصحي بس هو دي اللي عملتة
الدكتور بابتسامة : الحمدالله انتي عملتي معجزة بجد الراجل دة كانت ميت بجد احنا كنا عرفين انك هتروحي هيموت وهو ماشي في السكة بس الحمدلله
ماما :يعني اية هو هيكون كويس
الدكتور : انشاء الله يلا بقة اطلعي برة انتم خليكم معاية هتساعدني
وبعد فطرة الدكتور :الدواء دة في ميعاد وانشاء الله انا هعرضة علي لجنة طبية عشان المرضي بتاعة
شهاب :شكرا يا دكتور
الدكتور :اسمعني كويس ابوك جالة جلطة في القلب أثرى علي الشريان التاجي وغير كدة القلب اصلا كان مريض من زمان سبحان الله ابوك طول عمرة كان عايش وعندة شريان مسدود انا فعلا عندة زهول من الحلالة دى اي حد عندة انسداد في اي شريان بيكون تعبان جدا ومرهق جدا
شهاب :يا دكتور بابا شغال سباك جنب شغلة يعني بيعمل مجهود جامد
الدكتور :سبحان الله
خد ابوك ورعاية بس بلاش اي نوع من أنواع الحزن
بابا رجع البيت والكل اتلم علية وعرف كل الكلام اللي الدكتور قالية
عمتي :ايوة ابوك عندة شريان مسدود عرفنا لم رضوان كان في المستشفى ابوك تعب والدكتور كشف علية وقال أنة لزم يعمل عملة في اقلب وابوك اجلها لحد ما عمك رضوان يخرج بس اهو قداء ربنا جة وبعدها اتلبخنا في تعب اخوية حسن وموتة وموت مراتة وسمير والحمدالله علي كدة ابوك استخمل حزن حبال
شهاب : الحمدالله
وفاء : انا رحت شغل خالي وعملت لخالي مرضي بس لزم نعمل تقرير ولجنة طبية عشان المرتب بتاعة يمشي ميعتبرش منقطع عن العمل
شهاب :الدكتور حدد لجنة طبية عشان كدة بس واضح اني بابا مش هيقدر يرجع الشغل تاني زي الاول
منال :يعني اية بابا هيقعد.معنا في البيت
فريد :انتي هبلة بابا عيان يعني مش بمزاجة يقعد في البيت
عمتي :براحة يا فريد اختك لسة صغيرة فهمها براحة
فريد :وهي دي بتفهم دي حمارة اصلا والله انا لو من ماما أقعدها في البيت دي اصلا مش نفعة في حاجة عيلة فشلة
منال بزعل : الله يسامحك يا فريد ودخلت أوضتي اعيط
فادي : لية كدة يا فريد حد يقول كدة لاختة
شهاب بزهق :يعني ينفع كدة قوم صالح اختك
فريد :انا اصلا نازل عندي تمرين يمكن اعرف اكون حاجة مش معاية حتة دبلوم تجارة ولا مش متعلم
محمد.:فريد عيب كدة دي اخوك الكبير اتكلم معها كويس
فريد : اية يا محمد طلعلك صوت انت كمان
فادى :فريد اتلم انا عامل حساب خالي لكن هتدايق حد من اخواتي هزعلك
عمتي :بس انت وهو اية مفيش احترام للكبير اتفضل يا فريد علي التمرين بتاعك وانت يا فادي خد اخواتك وروح يلا
شهاب :انا اسف يا عمتي بس انتي عرفة فريد وسمجتة عيل مش شايف غير نفسة اناني
فريد رجع تاني :اية يا فادي متكلمتش. يعني لم شهاب غلط فية ولا انا بس اللي يتزعقلي مش المفروض تقول عيب يا شهاب متتكلمش في غيبة حد
شهاب بغضب :فريد اتفضل علي تمرينك لو سمحت وعمل حساب لابوك العيان دي واني الدكتور قال محدش يديقة
فريد :أنة ماشي سيبلك البيت اتكلم علية برحتك
عمتي :ربنا يهديك يا فريد
فريد بسماجة :يهديني ولا يهديكم
ماما :في اية يا فريد اتفضل علي التمرين
نزل فريد والكل مستغرب من طرقتة الجديدة
محمد دخل هندي كنت بعيط قعد قدامي
محمد: اية الجميل زعلان من فريد
منال بدموع: لا بس هو علي طول كدة بتعامل معاية وحش
محمد: يعني فريد جديد عليكي ولا علي اي حد فينا متزعليش من فريد انت عرفة هو مغرور عشان واد حلوة وعضلات وكدة
منال مسحت دمعها وابتسمت : انا بحبك اوي يا مودي وانت طيب اوي
محمد: يا ستي الله يسترك مش عوزك تزعلي طول محمد موجود واي حاحة نعزيها اطلبيها مني
منال: طب انا عوزة شوكولاتة
محمد: من عينة يا نور عيني
وطلع من الجكت لوح كبير من الشكولاتة انا فرحت اوي وضحكت زي العيال الصغيره وقمت حضنتة
منال: انا بحبك اوووووووي يا مودي
محمد: وانا بعشقك يا قلب مودي انا مش عاوز الضحكة الحلوة دي تفارق وشك ابدا
دخل فادي ووفاء بهزتر
وفاء: خيانة بقة يا ست منال تضحكي علي لاخوية العلبان وتخدي منة شكولاتة من غيري اخس عليك يا خاينة
فادي: ولا انا اللي كنت داخل وعارف اني هلقيها مفكعة نغسها من العياط
محمد: استر علية يستر عليك ربنا يا فادي
فادي: هي وصلت للستر لا التار ولا العار يا هاريدي
منال فضلت اضحك ومحمد وفادي مبسوطين دخل شهاب
شهاب: ربنا يبسطك. ديما يا حبيبتي اوي كدة مش عوزك تزعلي ابدا انتي عرفة انتي غالية عند بابا ازي ومش عوزة يشوفك زعلانة ابدا
مغيش ثواتي وكان سالم ابن عمي جة هو ولاولدة ومراتة كنت لسة بضحك مع محمد دخل سالم
سالم: اية يا محمد الصوت العالي دة انت مش شايف اللي احنا فية
محمد: واحنا فينا اية كويسي اهو
سالم: اعمل حساب لخالك الاي بيموت دة وانت عمال تضحك زي الهبل كدة اية مش هتبطل هبل بقة
فادى بزعيق: سالم لية كدة
محمد بزعل : اهدي مفيش حاحة يا فادي دي سالم يعني هوى
رحاب: في اية يا سالم متسبهم يضحكة وبعدين اية المشكلة في اني حد فيهم يصحك دي حتي كويس عشان حالة عمي
سالم: انتي تخرسي خالص متدخلبش في وسطيني
عمتي: سالم اية اللي بتقولة دة رحاب دي وحدة مننا عيب كدة متزعليش يا رحاب بكرة محسن يخف ويخد حقك منة
الوحيد اللي سالم بيخاف منة بعد ربنا بابا سالم سكت ومحمد زعل ومش بس مبطلش يجي يشوف بابا في ااوقت دة عمر كان علي طول عندنا مقيم مع عمتي هو ووفاء
🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
بجد كان نفسي يكون في تفاعل بس يا خسارة مفيش تفعلا بس انا هكتب عرفة اني بتاخر بس والله القصة فيها تفصيل كتير اوي
الحلقة الثالثة
{{جسد بلا روح}}
محمد مش وسالم قعد حبة هو ورحاب ومشية في الوقت دة فريد رجع من الجيم وطبعا كان اسلوبة زفت الكل مستغرب من اسلوب فريد وماما كنت محرجة جدا من طريقة فريد جدا لان دي مش اول مرة بعمل كدة مع محمد ابن عمتي وهى عارف اني محمد طيب جدا مش بيقبل اي إهانة لنفسة بعد الموقف دة
عمتي خدة موقف من فريد وفضلت معنا هي وبنتها وعمر لكن أبية فادي ومحمد روحو بس كانو بيجو بعد.الشغل يقعدة معنا لوعزنا حاجة يعملها دخلنا المدارس في الوقت دة بصراحة بابا مرتبة انقطع بسبب عدم مرواحة الشغل حتي باب ارزق اللي كان بيجي جنب شغل بابا خلص مبقاش يجي بابا مش بيتحرك فهيشتغل ازي ماما وشهاب كل يوم ريحين شغل بابا عشان موضوع المرتب دة بس مينفعش من غير شغل وأطر بابا يعمل معاش مبكر وطبعا المعاش تاخر ماما فكرة في الدهب اللي لبسها انا وهي اصل بابا كان ديما يجيب لماما دهب وكان عمال ودائع لكل واحد فينا كل ما كان في شغل اضافي بصراحة بابا كان جايب لماما ولية دهب كتير اوى و وكان يحط وديعة لكل لواحد فينا يعني زى كدة تأمين مستقبل الدهب دة هو اللي ستر الموضوع كلة بس دهبي انا مش دهب ماما في مرة كنت قعدة وماما دخلت علية
ماما:منال هاتي الخاتم والسلسلة والخلاق بتوعك
انا قلعتهم فعلا ولقية ماما مسكة علبة المجوهرات بتعتي انا كنت فكرة زي كل مرة ماما بتاخد الدهب تغيرة وتزودة بس لا
منال: طب انا هلبس عشان انقي اللي عوزها
ماما: المرة دي يا منال معلش احنا هناخد الدهب دة ولم بابا يخف نجيب غيرة
منال: ماشي
ماما خدة الدهب والعلبة وخرجة وانا رجعة قعد
في البلكونة ومحدش واخد بالة لقيت فادي ابن عمتي بيكلم عمتي
فادي هو ومحمد :ماما يلا كفاية كدة و روح معانا انتي شايفة الحال مش زي الاول وخالي تعبان جدا منكنش احنا كمان حمل عليهم
عمتي :عوز تروح روح خد اخواتك وروح بس انا لا مش هسيبك اخوية يا فادي
محمد :يا ماما انا مش بقول نسيبة بس انتي شايفة مفيش مرتب وهما معهمش مصاريف العلاج وغير كدة. العلاج مش مخليهم معهم حاجة دى لولا شهاب بيشتغل كانت الحال بقة اصعب من كدة يا ماما منكنش حمل احنا عليهم
عمتي بعتاب :عشان كدة انا قعدة يا ابن بطني عشان مرتب خالك مقطوع ولو مشينا مش هيلقة يجيبة لخالك العلاج ولا يكلة مرتب شهاب يا فادي مش بيكفي حاجة اسمع يا فادي وانت يا محمد اللي متعرفوش انت وأخواتك اني خالك في تعب ابوك صرف كتير اوى وهو اللي اتحمل كل مصريف ابوك والمستشفي كمان هو اللي كان بيصرف ولم ابوك مات صرف عليكم لحد ما يتصرف المعاش بتاع ابوك وهو اللي راح المجلس الحسبي عشان يعرف عند ابوك اية والحمدلله ابوك كان سترنا وهو عايش وهو ميت وهو اللي داخل عمر المدرسة بتعتة وهو اللي دفع لعمر مصاريف اول السنة وهو اللي كان متكفل بكل حاجة محسسش حد فيكم اني في حاجة ناقصة في البيت ولا قلل من المستوي اللي ابوكم كان معيشكم فيه ولم اخدة المعاش ونصيبي في ميراث رضوان عرضة علية كل قرش صرفة رد علية( وقال يعني لو انا مكان رضوان الله يرحمة كان ساب ولادي ولا كان وقف جنبهم وعمل اكتر من كدة ولادك ولادي وبيتك ملزوم مني اي نقص انا سداد) يعني اللي انا بعملة مش قليل علي اخوية انت عاوز تمشي امش خد محمد واختك وعمر وامشي بس انا لا انا استحالة اسب اللي وقف جنبي ودي اخوية يا فادي احنا بنفق جنب الغريب مش هنقف مع اللي مننا ودى اخوية
فادي بزهول :انا مكنتش اعرف كل دة خال هو اللي عمل كل دة
عمتي :ايوة بعد موت ابوك رصيد ابوك في البنك وقف مقدرتش اصرف منة حاجة لحد ما اعمل اعلام وراثة وقدمة للمجلس الحسبي عشان كل واحد فيكم يخد حقة خالك بقة هو اللي كان بيصرف علي المحامي وهو اللي كان ساتر بيتي بعد.دي كلة عوزني اسبية لوحدة في زنقتة لا طبعا مقدرش
محمد: واحنا عمرنا ما هنسيب خالي
فادي :لا يا امي دي جميل علي الرأس انا تحت امرك لو عوزة فلوس من حسابي انا موافق وعيني لخالي
عمتي :ربنا يحميك يا ابني انت واخواتك هم دول ولادي تريبت رضوان
كنت قعدة وبسمع اللي وصلنا لية بعد تعب بابا وابتدية افهم اني خلص اخنا مبقناش زي الاول
لقيت ماما بتنادي فادي
فادي :نعم يا خالتي في حاجة
ماما :خد يا فادي يا حبيبي بيع دة
كانت السلسلة بتعتي والخاتم والخلق
فادي :اية دي يا خالتي سلسلة منال وحلقها والخاتم بتعها لية يا خالتي كدة عوزة حاجة قولة رجعي الحاجة دي لمنال عيب يا خالتي كدة هو احنا مش رجلة قدامك
ماما :معلش يا ابني خدني علي قد عقلي وبيع دة خالك لزم
محمد قاطع ماما :استحالة اكون رجل وانتي تبيعي حاجتك انت ومنال انتي عوزة اية وانا متكفل بية يا خالتي متكفل بكل مصريف البيت حتي علاج خالي
ماما :كتر يخيرك ياابني بس متزعلش حد اللة بيي وبين فلوسك يا ابني احنا معنا بس في صورة دهب وودايع وبعدين انا لو احتجت حاجة مش هقول غير ليك انت امك بس الفلوس موجودة
فادي :خالتي
ماما بمقطعة :لو مش هتبعها انت هنزل انا ابيعها
جت عمتي من وراهم
عمتي :في اية يا اسماء
محمد: اسمعي يا ماما خالتي عوزة تبيع دهب منال عشان علاج خالي
عمتي: الكلام دة مظبط يا اسماء
شهاب: ايوة يا عمتي مظبوط
ماما :, كتر خيرك يا اختي لحد كدة احنا معنا والحمدلله اخوكي سترنا الحمدالله
عمتي : الحمدالله بس في اية لم نساعد بعض
ماما: هتسعادينا لحد امتة يا ام فادي المعاش مشوارة طويل وعلاج اخوكي مش هيستني لم نصرف المعاش
فادي : وانتي يا خالتي عوزة تبيع سلسلة منال عشان كدة ولم انتي محتاجة فلوس لية مقلتيش هو احنا غرب عنك
محمد بص لعمتي ورجع بص لماما وفهم اني ماما مش هتردي اني حد يصرف علينا عمتي مسكت ايد فادي
عمتي :استني بس يا فادي هو مش محسن عامل ودائع لكل واحد فيكم
اسماء :ايوة الحمدالله الشهر اللي فات سرفت الفوائد بتعتها بس يعني انتي عرفة العلاج غالي وبعدين مش هينفع اصرف فوائد الودائع بعد كدة عشان محسن هو ولي أمر العيال انا اصرف من الوديعة بتعتي وبس لكن الباقي مش هينفع وبعدين كلها شهر ومش هعرف اخد من وديعة فريد حاجة عشان مصريف الدروس انتي نسبة أنة ثانوية عامة وشهاب علي وش جواز وبيشطب الشقة بتعتة ومن ساعة ما محسن تعب وهو وقف كل الشغل في شقتة وانا مش عوزة اظلمة معاية فقولت ابيع الدهب احسن
فادي :محدش هيبيع حاجة انا عيني ليكي ياخالتي
محمد بتفكير : اهدي يا فادي حبة
شهاب :كتر خيرك يا فادي بس انا خلص اخت قرار اني هسيب خطبتي وافمك والوديعة بتعتي
عمتي : خلصة كلامك منة لة انا بقة لية كلام تاني خالص انتي عوزة تبيعي دهب منال صح
ماما ط: ايوة عشان انتي عرفة مينفعش نفك الوديعة
عمتي: اسماء انتي دهبك اد اية في القيمة
ماما :دهبي كتير اكتر من دهب منال في القيمة
عمتي :خلص دهب منال هو اللي هيتباع وكمان يا فادي بحكم انك شغال في بنك تعرف ميعاد تجديد الودائع امتة والوديعة اللي هتتجدد قريب هي هتتفك
ماما:انا مش عوزة اظلم حد من العيال يا منال يااختي وخصتا منال بنتي هي لسة صغيرة ومشوار في التعليم لسة طويا
عمتي :انتي مش هتظلمي حد فيهم انتي هتعرفي قيمة الدهب الوديعة وتحطي بدلها دهب فادي خد السلسلة وبعها وبكرة تعرف انهي وديعة هي اللي هتتفك
فادي :حاضر
محمد: هاتي يا خالتي انا هبيعة
تاني يوم فادي رجع من البنك علي البيت عندنا ومحمد جاب فلوس الدهب بس كان اكتر من سعرة
ماما: معقول دي سعر الدهب
محمد:/يعني كتير ولا قليل
ماماو: لا كتير
محمد برتباك: ايوة اصل صاخب المحل زبون عندي وعملي جميلة وقال اي دهب ممكن بجيب فية سعر كويس
ماما: الحمدلله دي هيكفيمة لحد ما نعرف وديعو مين هتتفك
فادي كان جة سلام عليكم دلوقتي وديعة فريد ميعاد تجديد الوديعة بتعتة بعد سنة وشهاب بعد ٦شهور وانتي يا خلتي بعد ٩شهور وخالي بعد سنة الوحيدة اللي هتتجدد بعد ١٥يوم منال يعني هي الوحيدة اللي ممكن نعرف نفك الوديعة بتعتها
ماما :الوديعة بكام يا فادي
فادي :بعشرين ألف جنيه
عمتي :خلص نتمن الدهب بتاعك ونحطة بدل فلوس لمنال اية رايكم يا ولد وبعدين لو طلع الدهب قيمتة اكبر من الوديعة الباقي بردة بتاع منال لأن دهبها هيباع فيكون من حقها
فريد : والله انا من رايي بلاش نفك الوديعة ونبع اخسن بس معلش احنا عاوزين نبيع لية
عمتي بقرف :عشان في عملية لابوك
فريد :طب والعملية المفروض هتتعمل امتة
عمتي :بعد شهر بس احنا بتحضر الفلوس لان في تخليل واشعة قبل العملية وبعدين عشان منتحطش في موقف مش كويس يا فريد ومتخافش محدش هيجي جنب الوديعة بتعتك
فريد برتباك :انا مش خايف بس انتي عرفة يا عمتي انا عاوز اخش الحربية وانتم عارفين المصاريف كتير وبابا كان حاطت الفلوس دة عشان مصاريف الكلية مش اكتر انا مش قصدي حاجة والله
شهاب :لية ألفة دي طب ما نبيع الدهب وخلص
عمتي : مينفعش بص يا شهاب الدهب كل يوم قمتة بترتفع والدكتور قال في اقرب وقت العملية لزم تتعمل وانت شايف حالة ابوك عملة ازي وخلي بالك اي صايغ هيلقي وحدة أو واحد بيبيع كمية من الدهب هيخسف بقيمة الدهب الأرض وغير كدة ممكن يقول اني احنا سرقينة عشان كدة انا بقول الوديعة تتفك وفلوسها تكون موجودة في البيت ونحضر للعملية ونخلص ولو عوزا الدهب نبيع منة
شهاب :طب دلوقتي بابا هو اللي لزم يفك الوديعة بنفسة انتي شايفة حلتة عملة ازي يا عمتي
فادي :متقلقش انا هجيب موظف هنا لخالي يعمل كل الإجراءات القانونية
وفعلا الوديعة اتفكت وتمنا الدهب طلع قيمة قليل عن قيمة الوديعة وتتحدد ميعاد العملية كانت عملية تسليك صمام وتغير صمام والحمدلله بابا حلتة اتحسنت جدا بس بردة مش بيتكلم وطبعا فلوس الوديعة خلصة كلها علي العملية وما بعد العملبة ومصريف البيت وابتدة ماما تبيع في الدهب حتة حتة وطبعا اللي كان بيبيع محمد لانة كان بيبيع بسعر اكبر من سعر السوق محمد مبقش يجي غير لم يعرف اني فية حاجة عوزنها او هنودي بابا للدكتور
هنروح مكان تاني تخديدا عند سالم
كانت مرات سالم. ديما ولاد اخوتها عندها سالم كان بيكرة التجمع دة اوي وكان بيهرب منة بانة يقول مشعول ولا حتي يقعد حبة وبعدين يقوم يمشي في يوم سالم عمل كدة
رحاب: جر اية يا سالم هو كل ما حد من اهلي يجي يزرني تتدايق وتقوم تمشي
سالم: في اية يا رحاب مالك هو انا مش قعدة حبة معهم عاوزة اية تاني
رحاب: هو انا لم حد من اهلك بيكون هنا بعمل كدة انا بستقبلهم اخسن استقبال
سالم: بقول اية انتم ستات في بعض انا هقعد اعمل اية معاكم وبعديت انتي عرفه اني عمي تعبان ومش لزم نسيبة
رحاب: طب اقعد مع احمد ابن اختي حبة
سالم: انا لزم انزل عشان عمي رايح لدكتور ومحمد مش موجود وانا لزم اكون موحود معاهم عشان العربية
رحاب: خلص يا سالم برحتك
سالم مشي ورحاب قعدة مع ولاد اختها
سارة بنت اختها: هو عم سالم خرج
رحاب: ايوى عشان عمي محسن لزم يروح لدكتور
سارة:هي منال في سنة كام ياخالتي
رحاب:في تلات اعدادي لية يا سارة بتسالي
سترة.:اكيد بعد تعب ابوها مش هتكمل
رحاب:لا طبعا العيلة دي عندها تجوع وولاولدها ميكملوش تعلمهم
سارة:طب متخلي عم سالم يطلب من ابو منال انة يخليها تقعد وكفاية عليها كدة
رحاب: سارة ملكيش دعوة بمنال منال يا حبيبتي بنت وحيدة هي ووفاء والاتنين دول مدلعين وطلبتهم مجابة فبلاش يا سارة
سارة: هو انا قولت حاجة يا خالتي انا بس بتكلم معاكي
رحاب قامت ودخلة المطبخ سارة بحقد يا بنت المحظوظة يا منال الكل بيحبك اشمعني انا كل حاحة عندك وانا لا
🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
الحلقة الرابعة
{جسد بلا روح}
سارة كانت بتحقد علي منال من غير ميكون بنهم صحبية هي كانت بتسمع من خالتها علي منال ودلع منال وشقاوة منال وحب الكل لمنال الغريب اني سارة مقبلتش منال غير مرة ولا مرتين وفي المرتين شافت كل حاجة حكة عليها رحاب كانت بتفرج عليها وهي مديقة انها مش زيها سارة اب مات وام اشتغلت وربتهم علي قد ما قدرة ورحاب اللي كانت بصرف عليهم مع اختها وابن اختها كبير اتحمل مسؤوليتهم مع امة وخالتة سارة مكنتش بتحقد علي منال لا كانت وهي صغيرة بتتمني تكوم زيها لانها كانت طلبات تعتبر معدومة
««««««««««««««««(«««««««««(«««««««««««««««««««««««
الحمدالله بابا التحسن بس مش زي الاول طبعا كلامة تقيل بس الحمدلله عدة السنة علي خير وكنا في الإجازة
في يوم بابا تعب اوي وشهاب اخواية كان في الشغل فريد اخوية جري جاب الدكتور يحيي بعد الكشف
الدكتور :متقلقوس كدة دي حبة برد مش اكتر انا كتب العلاج ومشي
وهو نازل
ماما يامتنان :شكرا يا ابو مازن تعبينك معنا يا رب يبارك في عمرك ازي الدكتورة ام مازن ومازن وخالد
يحيي بابتسامة : عيب ام شهاب مفيش بنا شكر انتي اختي ومحسن اخوية وامزمازن ولاولدة بخير معلش يا فريد نسيت اسلام عليك اتلهيت في ابوك اللي كل شوية قلقنا علية ها جبت كام في الثانوية العامة
فريد بغرور :جبة ٩٠٪
يحيي بفرحة :ممتاز مبروك يا بطل عاوز تخش اية بقة
فريد بتعالي : والله كان نفسي في كلية حربية بس انت شايف خلص خليها هندسة
يحيي بستغراب :ربنا معاك يا فريد استأذن انا
ومشي وهو نازل شفتي
ازيك يا منال عمل اية يا قطة
منال بفرحة : الحمدالله يا عمو أنت عامل اية ومازن اخبار اية وطنط
يحيي بحب ابوي : الحمدالله مازن في ثانوي عامة دلوقتي وانت بقة يا عفريت في سنة كام
منال :في تانية اعدادي وانشاء الله عوزة اخش طب عوزة اكون دكتورة شطرة زيك
يحيي: ههههه انشاء الله شدي حيلك انتي بس وانا هكون معاكي واسعدك كمان سلام يا عفرينة
ونزل وسبني
ماما :كنتي بتكلمي مين يا منال
منال :,دي عمو يحيي كنت بسال مازن عامل اية
عمر كان قاعد بيذاكر اصل عمر جاب مادة كانت أول سنة يعمل كدة اول ما سمع اسم مازن رمي القلم وقام دخل الآوضة اللي فيها البلكونة انا دخلت اشوفة
منال :مالك يا عمر
عمر بزعل:مفيش
منال بلامبالة :برحتك هو فادي ومحمد جم
عمر بزعيق :لا انت عرفة محمد مش بيحي علي طول وفادي مش هيجي انهاردة.... انتي ازي تسالي علي الزفت مازن وآية يعني هو في ثانوي طب ما انا في تانية ثانوي لولة المادة اللي جبتها كنت زماني في ثانوي اية مش مهتمة لية تعرفي اخباري
منال بستغراب :,واعرف اخبارك لية انت من ساعة ما بابا تعب وانت معاية علي طول يعني اخبارك انا عرفها مش زي الاول كنت انت قاعد في بيتكم وانا هنا وكنت بردة بسال عليك وبعدين انت بتزعق كدة لية
عمر بعصبية : انا ازعق زي ما انا عاوز وبعدين بردة متساليش علية هو مش من العيلة عشان تسالي علية عيب
منال بعصبية :في اية يا عمر مالك اول مرة تتعصب علية كدة وبعدين مازن دة ابن دكتور يحيي يعني من باب الذوق اشوف الدكتور اسال علية وعلي ولادة
عمر بعصبية : والله ,لا انتي سالتي بس عن مازن ومش كمان مني بنتة ولا خالد
منال :بردة انا مش فهمى انت متعصب كدة لية
عمر بغضب :انتي غبية اوى بجد اسمعي بقة حسك عينك تسالي عن أي ولد غريب عنك ولو سألتي يبقة بكسر رقبتك
منال بزعيق :لية بقة انشاء الله انت شيفني اية مليش اخوات وبعدين انت بتعمل كدة لية اصلا
عمر بغيرة :,هو كدة وخلص إن كان عجبك مش عجبك اضربي راسك في الحيط
ومرة وحدة عمر مسكني من ايدي جامد انا فجاء بالحركة دي
بصراحة كنت اول مرة اشوف عمر بالغضب دة بس مفهمتش لية وكنا بنتكلم انا وعمر ومش وخدين بلانا من وفاء اللي سمعة وعمل نفسها نايمة ماما وعمتي ندهو علشان الغدة وخرجنا نتغدة لقيت محمد جة
منال:انت جية امتة
محمد بحنان: من شوية يا ست البنات
محمد بص علي ايدي:اية اللي في ايدك دى
منال: انا وعمراتخانقنا كلعادة
محمد: عمر هو اللي عمل كدة في ايدك.
منال: ايوة
محمد: عمر انت عملت كدة مع منال انت ا تعمل كدة مش دي اختك
عمر: لا مش اختي دي بنت خالي
وقام وقف بعيد
وفاء كانت خرجة من الاوضي :عمر ازيك عامل اية
عمر بستغراب :كويس مالك يا وفاء
وفاء بنفس الطريقة :ابدا يا حبيبي اصل مشفتكش النهاردة عشان السلام عليك فيها حاجة دة
عمر بستغراب :لا
وفاء برخامة :منال ازيك يا منول عمل اية
منال : الحمدالله
وفاء بصة لماما : بقول اية يا خالتي هو مازن ابن الدكتور يحيي في سنة كام
عمر بزعيق :بتسالي لية
وفاء بمكر :ابدا اصل بقالي كتير مش بشوفة
فبسأل في حاجة يا عمر اني اسال
عمر بغيظ :لا
ماما :مش عارفة بيقول في ثانوي مش كدة يا منال معرفش متهيقلي هو من سن عمر
منال :ايوة يا ماما قد عمر انا لسة سالة عمو يحيي وقال كدة
عمر سمع كدة. قام من علي الاكل
محمد كان مستغرب وفادي كمان
فادي :في اية يا وفاء مالة عمر
شهاب :انتي بترخمي لية علي عمر يا وفاء
محمد بص لوفاء: في اية
وفاء :لا ابدا اخوية وبسأل علية ويطمن علي اخبارة اللة الكل مدايق لية
خلص الغدة والكل كان بيعمل حاجات وفاء دخلت لبابا
وفاء : خالي انا شيفة اني كلام خالي حسن بيتحقق
بابا بلسان تقيل :اززززاي يا حبيبتي
وفاء:انهاردة عمر كان غيران علي منال من مازن ابن يحيي
بابا :عععععادىى. مممكننن ييييكوون خخخخايييف عععلية مممش اكككتر
وفاء :طب لو طلع عكس الخوف هتعمل اية
بابا :هههههعمممل اااايية ييييعنى ههههنسسسستني لللحد ممككككبرة وننننجوزهم بنفسي لو ممممنال مممش عععوز عععععمر ممممش هغغغضط ععععلية ووووببببعدين ممممش اللازم ههههو يجججججي يييقول انننة عععاوز مممنال
وفاء :ماش يا خالي الايام هتثبت عكس كل دة
بابا :وووبعدين هههما لللسة صغغغغيرين يييمكن للللم يييخش الجامعة يييغير راية ويعععرف بنات كتتتتتير غير ممممنال وههههي بببكر تكككبر وتخش الجاااامعة وووو ممممكن تححححب حد غغغير عمر انننا مممش هغصب ععععلي بنتي فففي اي حححاجة يييا وفاء
وفاء :انا مش بقول كدة لا انا بقول اني انهاردة شفت في عين اخوية نظرة غيرة لم منال سألت علي مازن
بابا :,وممكن تكون اي حاجة تاني غير غيرة
وفاء : يمكن بس انا وثقة من كلامي
بابا: عععمتا مممتتتكلميش في حححاجة ددلوقتي
وفاء: حاضر
وفاء خرجة من عند بابا وسرحة
فلاش باك
كنا عند عمتي وعمي رضوان لسة عايش
كنت انا وعمر بنلعب وكل العيلة متجمعا في بيت عمتي كنا في العيد انا وعمر بنلعب وجة واحد صحب عمر يلعب معنا بيت عمتي بيت كبير لية زي جنينة بس مش كبيرة صاحب عمر كان بيلعب معاية وانا وقعت فصاحب عمر جري علية ومسكني عمر اتعصب علية جامد وضربة كان عمي قاعد بيتفرج علينا هو وبابا وعم رضوان
عمي حسن اخو بابا :شفت اللي شفة يا محسن
محسن :خير يا حسن
حسن :عمر بيحب منال بنتك
محسن :اكيد مش من سن بعض وزي الاخوات
حسن :لا بيحبها حب مش زي اختة
رضوان جوز عمتي :يا حسن دول لسة عيال
حسن :عمر بيغير علي منال جدا
محسن :وآية اللي خلك تقول كدة يا حسن
حسن :لم عادل ابن عباس جاركم يا رضوان مسك منال وهي بتقع عمر ادايق ومسك عادل وضربة وطردة
محسن :لا مش شرط هو بس بيعتبرها اختة فبيخاف عليها مش اكتر يا حسن
حسن :طب بكرة انشاء الله الايام هتثبت دة عمر لمنال ومنال لعمر وحيينا ويحييكم ربنا
باك
محسن لنفسة : الله يرحمك يا حسن بس بردة انا مش هرخص بنتي لم هو يجي ويطلبها هيكون في كلام تاني
فاق من سرحان علي عمتي :محسن العلاج يا اخوية
محسن : انا ججججعان يا منال
عمتي بفرحة :من عيني حاضر هخلي اسماء تحضر الاكل
خرجة عمتي وجابت لبابا الاكل
بابا :منال اعزمي سالم ومراتة وعيالة هنا بقالي كتير مشفتهوش وبقلنا كتير متجمعناش
منال عمتي :يوم الجمعة انشاء الله نتجمع
بابا :منال عوز اعرف حاجة هي اسماء كانت بتصرف من فين
منال :بصراحة كدة من دهب منال بنتك وكمان فكينة الوديعة بتاعة منال عشان العملية وانا قولت دهب اسماء يكون بدل الوديعة لمنال بس بصراحة حتي دهب اسماء اتباع
بابا :لية كدة يا منال كنتي فكتب الوديعة بتعتي
عمتي :لو كنت فكينة الوديعة بتعتك كنا هنخسر كتير فادي قال إني الوديعة لو اتفكتة قبل موعدها بتدفع الفوائد اللي خدها فكانت اقرب وديعة هتتفك بتاعة منال وبعدين دهب اسماء لسة موجود حبة والدهب كل يوم في بحال فأنا قولت اني الدهب بتاع اسماء يكون تعويض الوديعة ولدهب بتاع منال
بابا بتنهيدة : انتي كنتي صح وغلط انا عارف ولدي كويس شهاب هيوافق اني بافي الدهب منال تخدة تعويض أما فريد بقة ممكن يعمل مشكلة فريد ابني اناني جدا مش بيفكر غير في نفسة حولت معاها كتير يبطل الأنانية بس معرفتش اخلية زي اخواتة وخد. طبع اختك فريدة الله يرحمها فكرة
عمتي :فكرة الله يرحمها مكنتش بتفكر غير في نفسها وبس وابوك حاول كتير يبطلها الطبع دة بس مقدرش واهي ماتت بانانيتها لم جابت كيلو بسبوسة وكلتة لوحدها مع انها كان عندها السكر ومخلتش حد فينا ياكل معها الله يرحمها بس فريد كان قاعد وعارف كل حاجة وعرف اني منال هي اللي اتحملت كل دة لوحدها
بابا :بردة هيعمل مشكلة
عمتي :ربنا يستر انا خليت العيال يعزمة سالم واولادة يوم الجمعة علي سمك أية رايك
محسن :طب شوفي اسماء
وعد اليوم وجة يوم العزومة وسالم واولادة جم ورحاب جابت سارة معها كنا قعدين بنهزر ونضحك وطبعا لزم حبة شقاوي مني والمل كان مبسوط جدا حتي محمد اللي مش بيحب يقعد معهم في وسط القعدة بابا قال
باب: كفية هزار ممكن نتكلم جد حبة
سالم: اكيد يا عمي اتفضل
بابا بكلم بتلعثم : انا عاوز اعرفكم حاجة ودي وصيتي لو ملحقتش اعملها
فادي: بعد الشر عليكي يا خالي
بابا: الموت مش شر يا فادي اسمعوني لو سمحتم طبعا الكل عارف اني خلص مبقت
زي اباول يعني بقية ضعيف
عمتي: لا يا محسن انت هتفضل طول عمرك علي راس الكل
بابا: مش هنكدب علي بعض يا منال انا خلص مش هقدر ارعي مصالحكم زي الاول انا بقول سالم وفادي هما اللي هيرتعي مصالحكم انا هكون معاكم بس لم تحتاجوني دي اول حاجة تاني حاجة الكل عارف اني طول الفطرة اللي فاتت مكنش في فلوس في البيت واللي كان بيصرف علي علاجي هي منال بنتي بمعني طبعا الكل عارف اني منال كان عندها دهب كتير واسماء كمان وانا كنت هامل لكل واحد فينا وديعة وطبعا فادي عارف احنا لية فكبنة وديعة منال وهو هيعرفكم بعدين المهم منال بنتي دهبها اتباع وكمان وديعتها اتفكت وحبة دهب من بتاع اسماء وفاضل شيء لا يذكر كن دهب اسماء شهاب وفريد واسماء وانا ابودايع بتاعتنا لسة زي ما هي يعني اما لو مات منال مش هيكون ليها حاجة اتا بقول اني متنازل لمنال بنتي عن ودعتي وكمان اسماء هتدي باقي الدهب بتعاها لمنال
فريد: بس كدة ظلم انت ودعتك كبيرة ودهب ماما اكيد هيجيب فلوس كتير يعني انت كدة بتحرمني انا وشهاب من حقنا
بابا: لا يا فريد الوديعة بتهاتي مش كبيرة بالعكس ودعتي صغيرة يعني ٢٠٠٠٠الف ومنال ودعيتها ودهبها اكبر من ودعتي يعني حتي لو تنازلت بردة خق اختك لسة مكملش يا فريد
فريد: بس يا بابا الدهب كل يوم بحال يعني ممكن مع الايام دهب ماما كون اكبر من وديعة منال يعني انت كدة بردة بتظلم ماما وبتظلمنا متتكلم يا شهاب
شهاب: والله دي مش حاجتي عشان اقول راي فيها دي حاجت بابا وهو حر حتي ماما بردة حرة في حاجتها
فريد: نعم يعني انت موافق علي اني منال تاخد حقك من ابوك وتاخد كمان دهب ماما
شهاب: فريد دي حاحة متخصكش دي حاجة ترجع لبابا وبعدين
سالم /:في اية يا فريد ما فلوس منال اللي عمي كان مامن بيها مستقبلها هي االي اتصرفت يعني منال هي اللي شابت الموضوع يعني مز حقها عمي يعوضها
فريد: ايوة يعوضها بس مش بكل دة وبعدين دي بنت يعني المفروض نصبها من بابا بعد عمرا طويل مش زي نصيبي انا وشهاب
بابا: خلص موتني وحدد كل واحد فيكم نصيبي اية اسمع يا فريد انا صاحب كل دى حتي الوديعة بتعتك يعني انا ممكن غي ثواني اخد منك كل حاجة
فريد:يا بابا انا مش فصدي بس
بابا:مسمعش صوتك وكلتمي انا اللي هيمشي عليك انت واخواتك حني امك وان كنت مريض فلا انا لسة. محسن عثمان اللي دماغة توزن كل واحد فيكم اوع تكون فاكر اني مش فاهم كل واحد فيكم بيفكر في اية تبقة عبيط
فريد: يا بابا انا
محسن: انت تخرس وانشاء الله افوق من مرضي وهعرف اربيك من جديد اتفضل علي اوضتك
سالم: متزعلش نفسك يا عمي فريد لسة صغير
بابا/:/الصغير بيكبر يا سالم المهم فادى اعرف ازاي ممكن انتزل عن الوديعة بتعتي لمنال او انقلها باسمها ازي وانتي يا اسماء هاتي دهبك وانزلي انتي ومنال اختي وتمني الدهب
اسماء:حاضر بس يعني لو كنت قسمت الدهب علي العيال عشان محدش فيهم يزعل من التاني
بابا:اممممم هو شهاب ولا فريد حد فيهم دفع حاجة من ودايعهم
منال عمتي:بس شهاب كان بيصرف مت معهة قبل موضوع الوديعة والدهب
بابا.انتي قولتيها من جيبة مش من مش من ودعتة يعني هو اللي صرف من فلوسة وبعدين محدش هنا لية كلمة بعد كلمتي بكرة تخدي انتي ومنال اختي الدهب وتمني ولو طلع في نقص عن حق منال هبيع اي حاجة عشان متكش تقل من حد في اخوتها
اسماء: حاضر بس متزعلش نفسك
عمتي: محسن اسماء مش هينفع تنزل
بابا: لية مش هي اللي كانت بتنزل وتبيع
عمتي: لا دي محمد ابني اللي كان بيبيع عشان واحد صخبة صايغ وكان بيجيب سعر عالي
باب شك : محمد
محمد بارتباك: نعم
بابا: تعالي وراية عوزك محمد وبتبت دخلة اوضة بابا
بابا: هسال واوع تكدب علية تجاوب وانت باصص في عيني
محمد من قبل ما بابا يسال : مش عوزك تزعل مني بس كان صعب علية اشوف دهب منال وخالتي بيتباع ولو كنت عرض علي خالتي الفلوس كانت هترفض فكنت باخد الدهب واتمنة وادفع حقة من غير ما حد يحس وكنت بقنع خالتي اني الصايغ صحبي
بابا: فين الدهب يا محمد
محمد:عندي شايلة في الحفظ والصون
بابا نظرة شك :حال عليك دي دهبك
محمد قعد تخت رجل بابا اللي قاعد علي كرسي متحرك وباسهم:لا يا خالي انا مكنتش بعمل كدة عشان نظرة الشك دي لا انا انا
بابا: بتحب منال بنتي
محمد بدموع: بعشقها بس مينفعش هي فين وانا فين وبعدين هي صغيرة علية وانا كبير ربنا يهنيها خالي مش عوزك تزعل منى
بابا: طول عمرك راجل يا محمد بس
في دة طلعت صغير اوي تاخد الدهب وتمنة وبكرة تقول قامتة محمد موضوع منال انسها انت اكبر منها بكتير وهي صغيرة انا مش برفضك لا بس اللي يحب يسعد حبيبة وانت لو اتحوزت منال مش هتسعدها لا
محمد: لا خالي منال دي
بابا: من غير نقاش يا ابني انت متنفعش لمنال منال قدمها مشوار طويل من التعليم
محمد: فهمتك يا خالي فعلا انا ملقش بمنال متقلقش انا هبعد عن منال والدهب موجود مهما طال الزمن هيفضل دهب منال وخالتي محمد مسح دموعة وخد بابا وخرج
محمد وبابا خرحة: محمد هيتمن الدهب وفادي هيقول بكرة ازي اعمل تنتزل باسم منال شهاب انت عندك اي كلام تقولة في الموضوع دى
شهاب: لا انا اصلا كنت هعمل كدة يا بابا لان منال لسة قدمها مشوار طويل اوي
عمتي ط: ربنا يخليكم لبعض يا ابني ويهديك يا فريد
الاقعد خلصت وانا مش فهمة حاجة وسارة كانت مديقة من اللي بيحصل انا فهمتها مديقة بس هي كانت بتحقد علية انا دخلت لفريد بعد ما بابا زعق فية
منال: فريد. هو انت لية زعلان انا مش فهمة اللي بابا قالة انا عوزة افهم بابا قال اية
فريد: عوزة تفهمي انتي هتسطعبتي يعني انتي مش فهمة اني بابا عاوز يديكي فلوس مش بتعتك
منال: فلوس اية انا مش فهمة حاجة
فريد: افهمي انك بتخدي حق مش حقك يعني انت بتسرقي غلوس شهاب وفلوسي
منال: يعني اية انا هاخد حقك انت وشهاب انا مش حرمية يا فريد
فريد: لا حرمية لم بابا يديمي الوديعة بتعتة وكمان دهب ماما ويحرمني انا وشهاب منهم يبقة انتي حرمية
منال دموع: انا مش عوزة حاجة انا بس عوزك انت وشهاب انا مش عوزة فلوس
فريد: اخرجي قولي لبابا كدة قولي انك مش غلوس و عوزنا انا وشهاب جنبك تعرفي او بابا عمل كدة شهاب مش هبقعد في البيت وانا هروح معها ومحدش فينا يلعب معلكي علي الاتاري وتقعدي لوحدك
منال خرجة جري بدموع وخوف : بابا انا مش عوزة فلوس انا عوزة اخواتي جنبي ونبي يا بابا ادي لفريد وشهاب الفلوس متخلهمش يبعدة عني
الكل سكت مرة وحدة وبابا بصلي وبص لفريد اللي وقف علي باب اوضتة بزهول
بابا: منال في اية خايغة كدة لية
منال بانهيار: انا مش عوزة فلوس انا عوزة اخواتي يا بابا
شهاب: منال مين قال اتي ممكن ابعد عنك يا حبيبتي
منال بعياط:فريد قال اتي بابا هيدني حقك انت وفريد وانا كدة بكون حرمية وانت وهو هتبعدة عني عشان انا حرمية اخدة فلوس بابا وكمان دهب ماما
بابا بص لفريد :انت قولت كدة لاختك يا فريد
فريد بخوف :انا انا
بابا:انت غبي ياض انت انت ازي تقول كدة لاختك
فريد ط: هي اللي سالت
عمتي كانت حصناتي انا عمال اعيط: خليهم ميسبنيش يا عمتي فولي لبابا ونبي انا مش عوزة فلوس ابية سالم بابا بيسمع كلامك قولية ونبي
وهب اغم علية
عمتي: يلهوى البنت
الكل حري علبة وفوقوني الكل كان خايف علية اوي فوقت وانا بعيط وبشهق
بابا بص لفريد: انت غبي انت عارف حالة اختك لم بتخاف تقوم قالي الكلام دة
فريد. بخوف: يا بابا انا مكنش قصدي انا بحب اختي بس
بابا: بس اناني مش شايف غير نفسك
فريد: ما هي هتاخد كل حاحة
بابا: غور يا فريد من وشي
فريد دخل اوضتة وشهاب دخل ورها:
فريد: هو بيعملني كدة لسة من يوم ما منال جة وهو بحبها اكتر مني
شهاب:علي فكرة بابا بيحبنا زي بعض بس انت بقة اللي عوزة كل حاحة ليك يا فريد منال مش هتاخد خاحة زيادة افهم بابا عمل كدة لبة
شهاب قعد.يفهم فريد بعد فطرة
فريد:انا كنت فاهم اني بابا هدي منال اكتر مننا مكنتش اعرف
شخاب:هتفضل طول عمرك متسرع وبعدين هو انت كنت بتقعد معنا ولا حتي بتعرف حاحة عننا انت كل همك مذكرتك والتمرين وبس فريد يا حبيبي لزم تبتدي تقعد معنا
فريد:هحاول بس انت عارف انا بحضر نفيس لاية
شهاب: ربنا ينحجك يا خبيبي يا رب وتبقة اعظم. ظابط يلا قوم اعتزر من بابا وخد اختك في حضنك اخنا ملناش غير بعض يا فريد وانت عارف منال سازجة ازي وطيبة اوي متخليش شغور الخوف يرجغ تاني وترجغ لخلتها الاقديمة احنا ما صدقنا تخف
فريد: والله انا بخب منال يا شهاب. وبخاف عليها
شهاب: خلص يا خبيبي اللي حصل حصل يلا قوم اعتزر من بابا
قام فريد واعتزر من بابا كل دة وسارة طبعا موجودة متغاظة مني لاني اكل حرفيا كان خايف جدا علية وعمر كان بيعيط عشان تعبت وسارة كانت وقغة بتبص لعمر باعحاب شديد
رحاب قربة من سارة: ~عجبك
سارة هو مين
رحاب: عمر لو عوزة تعيش يبقة عمر هو اللي هيطلعك من الفقر زي ما سالمجج عمل معاية
سارة: هو اناي مش شيفة بيعيك. ازي علي منال
رحاب: لا متخافيش هو بيعيط عشان متربي معها ومش اكتر روحي افردي شباكك علية وقعية فيكي يلا يا بنت اختي
سارة: حاضر
وخلص اليوم
🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
لحلقة الخامسة
{جسد بلا روح}
اليوم عدا والكل مشي واتفقا اني خلص هنرجع زي زمان لتجمع العائلي تاني في الايام دي سارة كانت علي طول مع خالتها وكنا بنتقابل بس انا من طبعيي مش بصاحب حد بسهولة هي كانت عوزة تصحبني باي طريقة عمتي في يوم عملت عزومة عندنا عشان حالة بابا وطبعا سارة كانت مع خالتها في اليوم. دة كان الكل موجود حتي محمد اللي كان ديما بيهرب من اي تجمع بعد. ما بابا عرف اللي عملة وانة بيكن لية مشاعر انا كنت قعدة زي ما متعودة شورة وبدي حملت كنت بلعب مع عمر كوتشينا سالم وصل ومعة رحاب ولاولدة ومكمان سارة المهم عمر كان بيلعب معاية لعبة اسمها الشايب وطبعا انا خسرة وعمل حكم علية اني انزل الشارع زي ما انا كدة محمد سمع كدة وكانت وقعة سودة
محمد': عمر ازي تقول كدة انت تقبلها علي وفاء
عمر:لا بس هي مش هتخرج الشارع دي هتنزل تحت الحوش مش اكتر
محمد:٠حتي ولو مينفعش وانتي قومي غيري هدومك والبس حاجة غير دة بسرعة
عمتي: في اية يا محمد بتزعق كدة لية لمنال
سالم: -اية دة محمد. بيزعق لمنال مش معقول دي كان. بيديق لم حد يكلمها
محمد: منال كبرة ولزم تفهم اني اللي بتلبسة غلط. ومش لزم حد غريب يشفها كدى حتي لو احنا
فادي: محمد اهدي كلمها براحة
مخمد اتعصب: براحة زاي والباشا اخوك. كان عوزها تنزل كدة بالمنظر دة
فادي بص لمحمد ج: محمد اهدي
محمد خد بالة انة متعصب دخل البلكونة وفادي دخل ورها
فادي: اية يا محمد ينفع كدى دي اللي اتفقنا علية
محمد: مش قادر لم شفتها كدة دمي فار انت عارف اني بعشقها
فادي : قولك مش هتقدر وانت اللي حكمت علي نفسك يبقة تستحمل
محمد: انا مكنتش هاجي بس وحشتي اوي كنت عاوزه شفها باي طريقه
فادي:طب اهدي انت اللي قولت انها تستحق واخد احسن منك ومن سنها يبفة تستحمل
محمد:يا رب صبرني علي بعدها
انا لبسة عبابة ودخلت اشوف فادي ومحمد وكانت دخلة اتكلم مع فادي في الكتاب اللي جابة اصل انا بحب القراء جدا وفادي كمان وهو اللي يجبلي كتب المهم دخلت لقية محمد لف بسرعة ادني ضهرة
منال: انت زعلان مني يا مودي انا اسفة
محمد:بارتباك.: اااانا خايف عليكي انتي كبرتي ولزم تخدي بالك من تصرفاتك
منال: مودي انا متعودة علي كدة وبعدين ما انتم اخواتي
محمد لف وكانت عنية حمرة : حبيبتي لم كنتي صغيرة حاحة ولم. كبرتي حاحة تاني
فادي ج:احنا كلنا بنحبك متنسيش انك اخر العنقود بنخاف عليكي
منال برائة: والله مكانش قصدي انا عارفة انك بتحبني وبتخاف علية زي شهاب وانك اخوية الكبير محمد عشان خاطري متزعلش مني
محمد براتباك: خخلص يا منال انا مش زعلان منك
فادي:قولي بقة خلصتي الكتاب
منال:من زمان بس في حاجات مش فهمها وعشان كدة لزم نتكلم وتفهمهالي
فادي:وانا تحت امرك
قعدة انا وفادي نتكلم ومحمد بيسمعنا
العزومة كانت حلو اوي ورجعنا ايام زمان والتجمع تاني وبابا حلة اتحسنت وكنا كل أسبوع عند حد فينا ومن اليوم دة محمد مجتمعش معنا تاني شهاب اتجوز
وعدة سنة وعمر كان كل ما يشفني بتكلم مع ولد من ولد الجيران يزعل ويزعق فيه وانا مش فهمى حاجة هو اية اللي بيعمل كدة ومرة كمان سنة بصراحة عمتي مسبتناش غير وبابا تمام جدا عمتي روحت بيتها عمر دخل كلية تجارة وانا خلصت اعدادي معاش بابا اتصرف بس طبعا المعاش مش زي ما كان وبابا بيشغال يعني كل حاجة كانت بتحصل وبابا شغال قلة حبة كان لزم اخد قرار وانا شيفة اني المصريف كترة والمعاش مش مقدي حاجة كنت خلصة امتحانات ومستنية النتيجة
شهاب دخل بفرحة :مبروك يا منال نجحتي وكمان مجموع حلو قوي بكرة اروح اقدملك في مدرسة الثانوية للبنات اللي في اخر ال شارع
منال بحزن مش ظاهر :لا يا شهاب انا عوزة اخش تجارة مش ثانوي
ماما بستغراب :لية كدة يا بنتي
منال :يا ماما احنا مبقناش زي الاول مرتب بابا علي قد العلاج والحاجة اللي عايشين بيها غير كدة مصاريف فريد وكلية الهندسة اللي صمم يخشها مجيش انا كمان واكملها بثانوية لا انا هخش تجارة أو صنايع انا عوزة كدة
ماما بقطناع :خلص يا شهاب قدملها في تجارة منال بتتكلم صح وبعدين هي البيت مسرها للجواز
شهاب بستغراب : بس يا منال انتي نفسك تكون دكتورة
منال بدموع محبوسة: لا ما انا اكتشفت اني بحب التجارة
شهاب: انتي عقلتي امتة يا منال
منال: هو محدش قلك اني من يوم ما بابا تعب وانا كبرة وفهمت و عقلت
فريد:/ا نتي جبتي العقل دة من فين يا منال
منال بهزار :من عند الجزار
دخلت اوضتي وسمعت فريد بيقول : كنت عارف انا قولت قبل كدة دي فشلة معندهاش طموح
دخلت أوضتي اعيط علي حلم اللي ضاع اني اخش طب بس هي الظروف كدة معاش بابا بقة صغير بعد ما طلع معاش يعني كل حاجة محسوبة بالورقة والاقلم ومصاريف كلية فريد وغير كدة كل ماما تقول يابن انت عندك وديعة متصرف منها يقول هي الوديعة دى بتجيب اية يعني دي علي قد بس البس ولا انتم مش عاوزين تصرفة علية من معاش أبوية
ماما تسكت وتدي فريد من المعاش
و فعلا دخلت تجارة بعد خناق من بابا اني ازاي اخش تجارة واخواتي يكونو أعلي مني في المستوي في التعليم شهاب اقنع بابا اني ممكن اخش كلية زية بعد ما اخلص تجارة ما اصل شهاب اخوية اصلا خريج تجارة جاب مجموع مش كويس عشان ايام الامتحانات باعت الاعدادي جالة حمة شديدة جدا دخل فيها المستشفى وعقبال ما بابا عمل أنة يمتحن في المستشفى كان عدة من الامتحان مادة ولا اتنين وشهاب جاب مادة وعشان كدة مجموعة كان قليل ودخل تجارة وبعدها عمل معادلة ودخل جامعة وكان متفوق جدا وكل سنة كان بينجح بتقدير جيد جدا بابا اقطنع دخلت تجارة مدرسي كانت في وسط البلد كانت مشتركة يعني صبيان وبنات اول سنة اتصحبت علي ناس كتير اوي صبيان وبنات كنت شلة كبيرة كنا في فصل واحد واخدنا تلفونات بعض ومهو في الوقت دة الفون بتعنا اتركب احنا وعمتي بليل الفون رن شهاب رد
ملاحظة :شهاب اخوية عايش معنا في نفس البيت اصل دة بتنا ملك بابا كان بني شقة فوق وشهاب شطبها وسكن فيها وكان بني لفريد كمان شقة وقال بعد ما يخلص يبتدئ بشطب فيها
شهاب كان طول النهار عندنا هو ومراتة سلمي وبليل يطلع ينام في شقتة
شهاب :الو ازيك يا عمر وزاي عمتي
عمر :الكل الحمدالله خالي وخالتي عملين اية
شهاب :الحمدالله
عمر :شهاب ممكن اكلم منال
شهاب :ثواني منال كلمي عمر
منال :ازيك يا عموري اخبارك اية
عمر: الحمدالله بقول يا منال ممكن بكرة اشوفك عوز اتكلم معاكي
منال بتفكير ة :بكرة ماش
عمر:هتخرحي امتة من المدرسة
منال :يعني علي الساعة ١ كدة عشان عندي مجموعة
عمر :تمام هستناكي عند المدرسة باي
منال :باي
لفيت لقيت بابا
بابا :في اية عمر عاوز اية
منال :معرفش بس بيقول اني عاوزني في موضوع مهم
بابا بتحزير :منال انتي كبرتي يعني مش زي الاول انتي وعمر مش صغيرين
منال :بابا متخافش انا فهمى اني احنا كبرنا مبقناش زى الاول وبعدين انا تربيتك يا حاج
محسن :ربنا يحميكي يا بنتي طبعا هتحكي علي اللي حصل وعمر كان عوزك لية
منال بتاكد :طبعا يا صديقي
تأتي يوم بعد المدرسة لقيت عمر مستني خرجت جري
منال :عمورررررري عامل اية
منال منال ودي صوت معتز زميلي نسيتي الكشكول المحاسبة يا مسطولة
منال :شكرا يا ميزو متنساش بكرة درس الفرنساوي
محمد :ماشي يا قمر باي
عمر بغيرة:مين دى
منال :دة معتز زميلي في الفصل
عمر:ويقول لية يا قمر انتي لكي اسم وبعدين عيب يقول كدة وانتي ازي تدلعية
منال بستغراب :مالك يا عمر دي زميلي وزي اخوية
عمر :بصي بقة من النهاردة مفيش حاجة اسمها زميلي انتي بنت يعني تصحبي بنات زيك
منال وهي مستغربة من تصرفات عمر :كنت عوزني في اية
عمر برتباك :طب نقعد الاول وبعدين نتكلم
خدني وقعدنا في المترو وانا كنت مصممة علي المترو هو كان عاوز يقعدني علي الكورنيش بس انا رفضة
عمر بدون مقدمات :منال بصي انا بحبك اوي وعوز اتجوزك
منال :وانا كمان بحبك زي شهاب وفريد احنا اخوات يا عمور اية الجديد
عمر :لا مش حب كدة انا بحبك حب اللي بيوصل للجواز معرفش ازاي وامتة بس بحبك بتجنن لم اشوفك بتهزري مع حد غيري ببقة عاوز اخطفك منة مخليش حد يشوفك غيري
منال بهزر :يا عيني يا عمر انت حالتك صعب اوي
عمر بديق :انا مش بهزر علي فكرة لو انتي بتحبني بكرة هطلب ايدك من خالي ونتخطب لحد ما نخلص دراسة وانتي عرفة اني عندي شقتي وكل حاجة موجودة
منال ' بستغراب :عمر انت بجد بتحبني ولا انت بتهزر
عمر وهو بيمسك ايد منال :لا والله بحبك يا منال انتي حب طفلتي عشنا مع بعض واتربينا مع بعض وعرفين بعض يعني مش هنمثل علي بعض ولا هتعرف بعض لا احنا كتاب مفتوح لبعض
منال :انا مش عرفة افكر عمر انت مش بتهزر ولا عامل مقلب فيه صح
عمر:وانا لو بهزر أو عامل مقلب فيكي هعمل في حاجة زي دي ههزر معاكي انتي استحالة فكري مع نفسك ولو عوزة تقولي لخالي قولي انا مش هخبي انا هقول لخالي بحبك وعوز اتجوزك
منال بلغبطة :طب ممكن تروحين
عمر :نروح بس وعد هتفكري
منال :حاضر
في الوقت دة حسيت بحاجة غريبة جواية جسمي قشعر وعيني زغللت وقلبي مش عرفة اوصف كان عامل ازاي عقلي مش في حلتة كان بينبض مش بيفكر نفسي كان طالع نازل بسرعة انا فعلا مش عرفة اوصف شعوري كنت طائرة مفقتش وعمر بيقول وصلنا
في نفس ااوقت فادي مع محمد بيتكلم
فادي: والله حرام عليك نفسك يا اخي
محمد://في اية يا فادي مالك
فادي: انا اللي مالي انت مالك فيك اية
محمد: مالة ما انا كويس اهو
فادي: لا مش كويس انت بتعذب نفسك لية روح اطلبها من خالك بدل بتحبها اوي كدة
محمد: واظلمها معاية لية يا فادي
فادي: مش هتظلمها ولا حاجة يا محمد حرام عليك انت تقريبا محدش بيشوفك. علي طول شغل
محمد.: بنسها ببعد عنها مش عاوز اتعلق بوهم
فادي: وقدرة يا محمد
محمد: لا مش قادر بموت يا فادي كل يوم اشفها وهي ريحة المدرسة اوصلها من بعيد واطمن عليها انها دخلت وارجع اجبها بردة من بعيد
فادي:ودي حل انك تحبها من بعيد
محمد: عارف انة مش حل بس اعمل اية بحبها ومش عاوز اتعسها معاية
فادي: يبقة تروح تعرف خالك انك عوزها في الحلال
محمد: اروح واعرفة انت مشفتش نظرة ليها كانت ازي لم عرف اني بحبها واني اشترية الدهب بتعها نظرة بتقول انت خاين
فادي: محمد خالك استحالة يقول كدة حتي لو بالنظرة روح يا محمد اطلبها للجواز روح قبل ما تندم وتعيش في ندم العمر كله روح بددل ما تعيش عمرك كلة علي زكرها
محمد: يعني اتشجع
فادي: ايوة بس الاول تقول لماما عشان تفتح خالك
محمد: تمام بليل لم ترجع من النشوار اللي رحتة هفاتحها
انا وعمر روحنا وطلع معاية واتغد
بعد ما عمر مشي انا رحت لبابا اصل بابا كان صحبي اوى كان سري بصراحة
منال بارتباك :بابا احنا صحاب صح وانا عمري ما خبيت عنك حاجة عمر بيقول أنة بيحبني
محسن بهدوء :وانتي
منال :مش هكدب عليك مش عرفة انا معجبة بعمر ولا بحبة ولا تعود متلغبطة جدا
بابا :اعجاب ولا حب ولا تعود في فرق يا منال
منال :مش عرفة بس انا بستريح لم بشوف عمر بكون فرحانة لم بيكون موجود تعرف لم قال إني بيحبني جسمي قشعر وعيني زغللت وقلبي مش عرفة اوصف يا بابا كان عامل ازي
محسن بحب :يبقة حب بتحبي عمر يا بنت محسن
منال بكسوف : مش عرفة يا بابا بس لو دي الحب يبقة ايوة يا بابا بحب عمر
محسن :ربنا يسعدك يا بنتي
عند عمتي محمد طلع
محمد: ماما عوزك. في موضوع
منال عمتي: خير يا حبيبي
في الوقت دة
عمر روح وهو فرحان وقال لعمتي كل حاجة واني هو في مستني يعرف انا بحس نحيتة بأية
محمد كان سامع وقلبة بيتوجع
عمر :ماما تعالي عوزك
عمتي :خير يا عمر في اية
عمر برتباك :اقعدي بس بصي احضرنا يامحمد انا انا قبلت منال انهاردة ووو قلتلها اني بحبها ووو
عمتي :استني استني انت قبلت مين بتقول منال مين بنت خالك وقلت لها انك بتحبها من امتة وانت بتقبلها من غير ما حد يعرف
عمر : والله يا ماما مش كان قصدي حاجة بس كنت عاوز اعرفها اني بحبها واعرف شعرها نحيتي مش اكتر
عمتي :تقوم تقبلها من ورنا تقبلها زي اي بنت مش كويسة
عمر :لا والله مش كدة انا بس كنت عاوز اعرف انا عندها اية عشان متكلميش مع خالي ويكسفك والله دي كان قصدي وبعدين انا عمري ما هتعمل مع منال علي انها بنت مش كويسة
عمتي :يعني انت دلوقتي عاوز اية
عمر : بصي انا كلمتها و هي قالت هتفكر وترد بكرة بس هي اكيد هتوافق صح يا ماما صح
عمتي : الله اعلم وممكن ترفض
عمر :لا مش هترفض انا عارف منال اكيد بتحبني بس مش حسة ماما لو منال رفضة انا ممكن اموت انا بحبها اوي
عمتي وهي بتاخد عمر في حضنها : بعد الشر عليك وعليها انشاء الله هتوافق
عمر :يا رب توافق يا رب
محمد قام بحزن شديد دخل اوضتة هو وفادي دموع نزلة من عينة بحسرة
فادي: ها قولت لماما
محمد. بدموع: مبقاش بنفع خلص منال من الحظة دى مش من نصيبي يا فادي
فادي: اية اللي حصل خلك تقول كدة
محمد.:/عمر بيحب منال وفتحها انهاردة ومستني يشوف ردها وبعد ما يعرف هيخطبها
فادي: انت متاكد عمر قال كدة
محمد: ٠ايوة كان بيتكلم مع ماما
فادي: متزعلش يا محمد كل شيء قسمة ونصيب
محمد اتنهد بحزن: انا مش زعلان لا انا فرحان انها هتتجوز اللي بتحبة واحد من سنها من تفكرها مش زي
فادي: محمد متقلش كدة انت مليون وحدة تتمناك ياض انت نسخة اجنبي
محمد مسح دموعة ونام
تاني يوم عمر جالي عند المدرسة كنت وقفة وحولية زميلي كنت يوزع ورق بتاع الدرس
منال :بص بقة كل واحد ووحدة يتأكد اني خد نسخة من كل ورقة يعني مفيش ورقة متكررة معه
محمد :انا معاية ورقتين شبة بعض
احمد :وانا كمان علي فكرة
منال :خلص ادي محمد اللي معاك وخد من محمد اللي معة كدة كل وحدة ووحد خد نسخة صح
الكل :تمام
معتز زميلي :انتي هتروحي ولا عندك درس
منال :لا معنديش حاجة لية في حاجة
معتز :ابدا اصل مش فاهم تمرين في المحاسبة وانتي بصراحة شطرة في المحاسب مع انك مش بتاخد درس فيها قروبة
منال :يا ابني ربنا يخلي شهاب اخويةوفادي ابن عمتي دول ولا أحسنها مدرس بصراحة مش مخلني محتاجة حاجة في المحاسبة
معتز :طب تكسبي فيه ثواب وتعالي تشرحي التمرين دة
هدي زملتي :ونبي يا منال انا كمان مش فهمى حاجة في التمرين بتاعك المبارح ونبي
منال :خلص حاضر ماش
عمر من وراهم :,منال
نسمة :منال في حد بينده عليكي بس اية قمور اوى
منال :,ايوة دي عمر ابن عمتي
نسمة :مش عاوز يرتبط يا بت
منال بغيرة :لا يا ظريفة عمر بيكون خطيبي
عمر كان سامع منال وفرحان :مساء الخير يا شباب عملين اية
الكل : الحمدالله
هدي :خلص يا منال بكرة تشرحي التمرين ماشي
منال :ماشي حاضر
عمر : ها منال انتي خلصتي نروحة
منال :,ايوة بس هنروح نجيب دواء لبابا ونروح ماشي
عمر: تماما سلام يا شباب
روحنا جبنا الدواء وروحني
عمر: ها فكرتي
منال : عمر انا فكرة في اللي انت قولتة امبارح
عمر: بجد واخدتي قرار اية
منال بكسوف :انا موفقة يا عمر
عمر بفرحة :, بجد خلص انا هكلمك خالي وسالم وماما وكل العيلة عشان نيجي نخطبك
منال بكسوف :ماشي
عمر :متعرفيش انا كنت عامل ازاي من امبارح والله ما نمت خالص وكنت خايف انك ترفضي طلبي
منال : تعرف انا مكنتش اعرف اني بحبك كنت فكرة اني دي احساس عادي يعني تعود مش اكتر ولم حكيت لبابا عرفني اني دي حب
عمر :هو انتي قولتي لخالي علي اللي حصل
منال :يا ابني بابا دة صحبي مش بخبي عنة حاجة خالص وبعدين انا كنت متلغبطة ومش عرفة احساسي نحيتك اية اعجاب ولا حب ولا تعود بس بابا عرفني اني دة حب
عمر :كنت متخيل اني هتحكي لخالتي مش خالي لأن معروف اني البنت بتكون قريبة اكتر من مامتها مش ابوها
منال بحزن :هتستغرب لو قولت اني بالعكس بابا هو وشهاب اقرب ناس لية حتي فريد بحس اني مش طيقني مش عرفة لية
عمر :لا فريد دي مش عارف بحسة غريب مش زينا ربنا يهدي
علي ما خلصنا كلامنا كنا وصلنا البيت وعمر طلع معاية وقعدنا واتغدنا كل شوية عمر يغمز لعمتي لحد ما عمتي قالت
🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق