القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية رحماك الفصل الثامن عشر والتاسع عشر بقلم اسما السيد

 


 رواية رحماك الفصل الثامن عشر والتاسع عشر بقلم اسما السيد 






رواية رحماك الفصل الثامن عشر والتاسع عشر بقلم اسما السيد 




18

رحماكي

أسما السيد..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

( مش بالعين،بالقلب ولمسه الايدين)

ارتعشت وابتعدت من أمامهولاخر الفراش، وهمس بخوف، انت اتجننت هتعمل ايه، اوعي تسمع كلامها ياراضي

نفخ بضيق،لها خلصتي كلامك،

فتحت فاهها بصدمه، مانت بتنطق أهو، اومال مصدرلي الوش الخشب ليه..؟

خلع عمامته، والقاها بجوارها،

اجفلي بجك ده ياسمر،ابتلعت ريقها،وسكتت تنظر لما يفعله بصمت

اقترب، وأخذ منديلا من جوارها، اقترب من احدي الادراج واخرج عبوه ما، أفرغ ما بها علي المنديل،

يبدو كالمطهر الاحمر، واقترب من الباب وفتحه، وجد جدته، مازالت تقف تتلصص علي الباب.

ابتعدت مسرعه، ها ياولدي، اجول مبروك.

أراها المنديل، اها اهو اطمن جلبك اجده، قربت يدها لتاخذه منه،

خطفه مسرعا،

لع ياستي، دي حاجه تخصني، اني ومرتي لحد اجده، وبكفياكي فضايح، ومن اهنه ورايح سمر خط احمر، وانتي خابراني، مهعيدش كلامي.

نظرت له بحده، اكده ياولدي، بتاجي علي ستك عشان بت الجادره دي.

جحظت عينه وصاح بها، ستي، خلاص، اياكي،فوتينا علي اجده،ويالا، زرغطي

نظرت له بغل وصاحت حنجرتها بزرغوطه مغتاظه..

تبعها اطلاق النار من الاسفل..

وضعت يدها علي صدرها براحه، ونظرت له، وهو يقف امام المرآه يخلع ساعته

قفزت من علي السرير، ووقفت امامه، تنظر له بانبهار،

هو انت قدرت علي ستك ازاي، دي عامله زي امنا الغوله، قولي الطريقه.

جز علي اسنانه، ورمقها بغيظ، انتي يازفته انتي، في حد يقول علي سته كده

رفرفت بعينهابصدمه، بتتكلم اهو، وزينا كمان، زي بتوع المدينه، اومال عاملي فيها رفيع بيه ليه

ازاحها بيده، اللهم طولك ياروح، ابعدي اجده ياسمر وروحي غيري خلجاتك، وامسحي الهباب اللي علي خلجتك ده، أحسن شكلك كيف، أمنا الغوله

شهقت بصدمه وهي تنظر لنفسها بالمرآه وصرخت بخوف من منظرها، عااااا

ياماما،

الكحل قد ساح من دموع عينيها،

دخلت المرحاض، وخلعت ثياب العرس التي تخنقها، ووققت امام المرآه تتذكر ما حدث منذ قليل،

flash back

بعدما انفض الفرح وذهب اهلها غير عابئين لخوفها هنا ، اقترب راضي منها، ليصعدا للاعلي معا

اوقفتهم جدتها بحده، استني اهنه، ياراضي

نظر لها راضي بهدوء، في ايه ياستي، خير

الجده بشماته، وهي ترمق سمر، كل خير ياولدي، احنا بس عاوزين الدخله تكون بلدي، ارتعشت يدها التي يمسك راضي بها، ونظرت له بخوف

ضغط علي يدها لتطمأن، ولكن خانتها دموعها وانسالت، شعرت بالوحده وانها بالفعل لا تنتمي لهنا، ولا لاي مكان،وحيده لا دار ولا أهل،

صاح هو بجدته، ايه اللي بتجوليه دا ياستي اتجنيتي ياك

الجده، بحده، هو اجده، طول عمرها عايشه في البندر، حجنا نطمنو انها لسه بنت بنوت

ارتعشت بين يديه وجدتها ترمقها بغل

نظر لها،بنظره حنونه،ضاغطا علي كلماته التي يلقيها علي جدته، وجده الواقف بلا رد فعل،وكانه يتفق مع زوجته

مرتي اني واثج فيها،ومهخليش حد واصل يمد يده عليها مهما ان كان مين هو،خلصنا،امشي يامره من اهنه

انطلقت الدايه،للخارج مسرعه خوفا من صوته وحدته،هي تعلم انه لا يرحم

رمقهم بنظره واثقه،استدار

سحبها من يدها للاعلي،وحدث ماحدث،

back

انتهت من مسح زينتها بالكامل،وارتدت بجامتها،وخرجت وجدته يجلس ببجامه رياضيه، سارحا بشي ما

انصدمت من وسامته وخصوصا بشعره وشاربه،مشكلا لوحه فنيه،ابتلعت صدمتها

وجلست بجانبه..

همست،راضي.

نظر لها،وبتلقائيه، رفع يده وازاح شعرها المبلل من علي وجهها

رفعت نظرها وقابلت نظرتها الخجله بنظرته الحنونه،،وهمست له شكرا.

ابتسم لها وسحبها من يدها بحنان، تعالي ناكل

انا عارف انك مكلتيش من الصبح

جلست ارضا بجواره،وبفرحه،فعلا أنا كنت،جعانه جدا.. وخوفت اقول قدام ستك لتآكلني بدل ماتأكلني.

ضحك عليها،ومد يده،بقطعه لحم، وقربها من فمها

نظرت له باستغراب،

ابتسم بهدوء لها، كليها من يدي اهو يجيني من وراكي شئ،صدقه يعني

،نظرت له بغيظ وتمتمت،جبل التلج

ضحك عليها،واقترب دافسا الطعام بفمها

مجنونه،سمعتك..علي فكره..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هايادكتور،عابد فاق

الطبيب،الحمدلله،فاق،تقدرو تدخلولو،الرصاصه الحمدلله مأثرتش علي كتفه،البوليس بيحقق معاه..

وتدخلوله..

اقترب احمد من ياسمين التي ارتعشت من اسم البوليس

متخافيش ياياسمين،كدا،الحمدلله انه بخير

رفعت نظرها له بخوف،انا كنت هقتل عابد،كنت هقتله لولا ستر ربنا

احمد،بابتسامه، يابت متخافيش،كدا،حصل خير

واهو الحمدلله خلصنا من عصام والجيران قامو معاه بالواجب،ودلوقت مشرف في التخشيبه

ابتسمت بحزن،شكرا يااحمد

تنهد بحزن،لا شكر علي واجب

ياسمين،اوعديني متجبيش سيره للي عرفتيه انهارده،لحد

ياسمين،ليه يااحمد،انت مش وحش،تستحق فرصه تانيه

متأكده ان فريده عمرها مهتتاخر عنك

احمد بخزي،عارف،بس انا أستاهل،المهم اوعديني وخلاص

اومأت وفي فكرها ستخبر اخيه،

ماشي

أحمد يالا،الشرطه خرجت،اهي..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

الو،الشرطه،عاوزه ابلغ عنـــــــــ

انهت اتصالها بسعاده،وفرحه

بعدما جرجرمجاهد حماتها للرزيله،والان في موعد غرامي معا، قررت ان تخلص منهم الاثنان بضربه قاضيه..

روان،يالا في داهيه

ضحكت بخباثه وهي تمني نفسها ان كل شئ اصبح لها

،ـــــــــــــــــــــــــــ

هاتفه الذي يرن باصرار،جعل عابد يقلق

عابد بتعب،في ايه يأحمد،ماترد

احمد، مش عارف،استني كدا

ثواني، وقع الهاتف من يده،ودارت الارض به بعدما استمع،لما قاله الشرطي..

اسرعت ياسمين تسنده،مالك يااحمد في ايه،انت كويس

رفع عابد جسده المتعب،في ايه يااحمد،امل جرالها حاجه..

أبتلع ريقه،وحكي له ما حدث،

امك انمسكت في بيت واحد اسمه، مجاهد الدجال..

خارت قواه ورجع بجسده،للخلف،بتعب

هامسا

يالله..ارحمنا بقي

لم يصمد احمد اكثر من ذلك وسالت دمائه من انفه، ووقع بعالم اخر

صرخت به ياسمين،أحمــــــــد

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

أسبوعا مر عليهم هنا،بأرض البدو عاشقان ولدا هنا،

من جديد..

الراوي شخص جميل،يستحق التقدير،حاذ كيان علي اعجابه منذ حطت قدمه الي هنا

نشأت صداقه بين عدنان وكيان

والليله بأخر ليله لهم هنا قبل العوده

ولكنها ليله مميزه

بحث بعينيه عنها،تختفي كثيرا هنا، ولكنه يعلم الي اين تذهب ويعذرها،،ولكن تاتي لتراضيه،فيرضي في ثواني.

ـــــــــــــــــ

وصلت اخيرا لذلك البيت البعيد بأخر المزرعه

اقتربت مسرعه منها قائله ،وحشتيني اوي..

اخذتها،بين ذراعيها،يابت يابكاشه، بقي انا بردو هوحشك وسي كيان في حضنك،عليا انا..

ضحكت بسعاده،واقتربت تنام علي قدمها،محدش يغنيني عنك،أبدا،ابدا

ابتسمت هي وهي تمشط لها شعرها الطويل بيدها ،ماشي هصدقك،قوليلي كيان فين..

مع عدنان،بيجهزو لليله بتاع وهدان..

أنا قلقانه علي سليم وسيليا،

هي،متخفيش طول ماهم مع جدك،محدش يقدر يهوب ناحيتهم،السنين دي كلها مقدرتش علي جدك،هتجدر دلوقتي،متخافيش..

جدك واعي،وخلاص فات الكتير ما بقي الا القليل.

فريده،عندك حق..

همست لها،فريده..

نظرت لها بحب،عيون فريده

ضحكت عليها،عيشي حياتك،متخليش حد ياخد حبك منك،دافعي متهربيش،اوعي يافريده..

أومات لها،اوعدك،فريده الضعيفه ماتت من زمان،واندفنت.

اه انتو هنا بقي،وسيبني انا ألف عليكو..

ضحكا عليه واقترب مزيحا اياها،اوعي كدا دا مكاني

هي، بس متتخنقوش،انتو مش بتشبعوا ابدا

جزت فريده علي اسنانها،وابتعدت عنه،اشبع بيها ياخويا،انا هروح لساجده،احسن هتقتلني هي وعزيزه،الليله ليله عم وهدان..

غمز لها بعينه،قائلا

يابختك ياعم وهدان

رمقته بغيظ ورحلت،متمتمه،سافل..

رفع نظرها لها،وهو نائما علي قدميها،مبسوطه،

تنهدت بسعاده،انت ردتلي روحي،ربنا يحميك.

قبل يدها،هانت،متقلقيش.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ام العيون مكحله،مرت علي ربعنا،شبه الورود ياهلا،لو كان بتسكن جنبنا.

علي صوت عدنان، ورقص الفرسان انطلقت ليله من ليالي البدو الغناء،بليله عرس وهدان وعزيزه.

يجلس ويجلسها امامه،ينظران للجمع بسعاده،ويجاورهم الراوي وزوجته..

وأمامهم ساجده، تنظر لفريده بغلب من تحكمات ابيها ان تجلس بينه وبين عزيزه..

كلما سحبها عدنان،من يدها لتجاوره، رمقه وهدان بغل ودفع يده.

همس لها باذنها،مرددا وراء عدنان،كلمات الاغنيه

كيف الغزال بمشيتها،تمشي علي خطوتها،الله علي بسمتها،بسمه تداوي جرحنا..

سكن جسدها باحضانه،وهي تستمع له بفرحه.

همس لها بحب، عجبتك المفاجأه

استدارت،واشارت علي وجهها،انت شايف ايه.

أنا أسعد واحده في الدنيا،أنا بحبك اوي،اوي..

قام مسرعا وجذب يدها،لا بعد اوي اوي،دي لازم اثبات..

ضحكت بخجل عليه،كيان استني،عيب كدا..

ضحكات سليمه والراوي،شجعتها لتطلق قدمها للريح

خجلا منهم

استمعا لصوت عدنان القادم بساجده خلفهم،بااه خودونا معاكو،وهدان هيجتلني..

استدارا لعدنان،ولكن صوت الرصاص القادم من سلاح وهدان، الذي يجري خلف عدنان جعلهم يطيرون

كيان،هنموت ياعدنان يخربيتك،انت طايق الراجل دا ازاي..

عدنان بغيظ وصوت يخرج غصبا عنه من الرقد،جدري،منك لله ياخال..

اجري ياساجده ابجي جابليني لو بوكي شرفنا الليله..

هيفيص من كتر الجري..

افترش كيان الارض الرمليه ضحكا،عليه..

وجاورته فريده..

وارتمت ساجده وعدنان بجوارهم.

راجل سوو،جطع خلفي

كيان،كفايه مش قادر حرام عليك.

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

تسلم ايدك ياامل،ايه دا انتي طلعتي فنانه بجد،دا البنات اللي شافو الحاجه اللي عملتيها كانو هيتجننوا،ماشاءالله عليكي..

ابتسمت امل بحزن،الحمدلله من فضل ربنا وتشجيعك ليا..

احتضنتها ماجده بحب،انتي طيبه ياامل عشان كدا ربنا وقفلك الطيبين..

وخصوصا بقي الشيخ قاسم،في الطالعه والنازله يسألني عليكي.

مش هتحني بقي وتنزلي معايا نشوف الشارع..

مليش نفس ياخاله سيبيني براحتي..

لا هسيبك بس انهارده،الشيخ قاسم قدملك علي قرص تصميم في معهد جنبنا وأاكد عليا اقولك،

مفيش كسل.

امل بخوف،بس هو قدملي ازاي من غير بطاقه وشهاده ميلاد

الخاله ماجده، ماهو طلبهم مني من يومين ثلاثه كدا، لما سالتك عليهم وادتهومله، وكمان بعتلك الشنطه دي

نظرت لها بخجل، ايه دي.

ماجده،،ههههه وانا اش عرفني شوفيها بنفسك

هسيبك بقي انا واخش اكمل الشغل..

نظرت لما بين يديها،بتوتر..

فتحت الشنطه،بأيد مرتعشه..

وجدته تليفون ليس برخيص ابدا،ابتلعت ريقها وهي تري مخطوطا اخر مع الهاتف..

فتحته بايد مرتعشه..

(حتي تستطيعي التواصل بسهوله، اذا حن قلبك لاحدهم،اتمني ان لا تشغلي عقلك كثيرا،وتسعديني بتطوير مهنتك وذاتك،لا تتعبي عقلك كثيرا بكيف،ومتي،ولكن اشغليه،بتوسيع افاقه،قاسم)

ابتسمت بفرحه،وفتحت العلبه الاخري،وضحكت بدموع،وفي عقلها،ماذا فعلته جيد بحياتها لتلقي شخصا مثله..،تذكرت فعلتها وما فعلته بنفسها وبكت بخوف،يجب ان لا تحلم كثيرا،هو الشرق بقيمه ودينه، وهي الغرب بعاهاته وعاره..

ابتلعت غصتها وحطت عينها علي كلماته التي خطتها علي ورقه الزقها علي لوح الشيكولاته.

(يقولون عليها،سر السعاده،لا اعلم،ولكني ساجلب لكي منذ اليوم لوحا،لك وحدك،لا تتركيه،ولا تحتفظي به،التهميه كاملا،حتي حين ياتي اليوم الموعود سأسالك،هل نفعت معك،ام خابت معتقداتي،قاسم)

انهمرت دموعها والتهمته كاملا،لم يتبقي منه شئ،اقتربت من الشرفه،المطله علي ورشته،

رفع وجهه كمراهق،طوال الوقت يرمق شرفتها عله يلمحها

وجدها تنظر له من تحت نقابها،وطوت غلاف الشيكولاته،وقذفته امامه..

حك راسه بسعاده كطفل صغير،وتنهد مستغفرا،هانت،ربنا يقرب البعيد..

اقترب من تلك الورقه المعلقه علي الحائط،وشطب يوما اخر،يعدهم بصبر.

استمع لصوت هاتفه،راي الاسم،ورد متلهفا..

قاسم، ازيك ياصاحبي،كنت لسه هكلمك..

استمع قليلا له،ورد عليه بثقه،متقلقش كله تمام،أنا وعدتك،ان شاءالله،في أمان الله ياصاحبي..

أغلق معه،ونظر لتلك الرساله التي وصلته حينما كان يتحدث

فتحها ووجدها هي،اسمها يزين شاشته،

ذات النقاب

ابتسم ونظر لما خطته يداها،كلمه وحيده

شكرا..

زفر بصبر،مرددا،العفو..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

أغلق هاتفه براحه،ودخل علي اخيه الراقد، بلا حراك يصارع الموت والمرض.

صدم بعدما علم ما به.،وزادت صدمته مما حدث لامه بعدما تم القبض عليها.

استغفر الله،مرارا وتكرارا،والدته واه من افعالها

امه كانت تعاشر مجاهد ومسكوها بالجرم المشهود،لم يستطع اخيه تحمل الصدمه من بضع كلمات،اذن ماذا لو علم ان والدته اعترفت علي زوجته الموقره،ومجاهد ايضا،ثبتت التهمه عليهم،وباتت مؤكده بشرائط الفيديو واعتراف عصام ومجاهد عليهم.

اقتربت منه وحطت بيدها علي كتفه،حبيبي ارتاح شويه انت لسه تعبان..

اغمض عينه بتعب،متقلقيش،أنا كويس،المهم كل حاجه جهزت،الاسعاف هينقل احمد الليله القاهره،واحنا هنروح وراه..

ياسمين،اه باعابد كله تمام،معدش في حاجه هنا..

قبل راسها،انتي كويسه،ابتسمت وابتلعت غصتها منذ ذلك اليوم وما حدث ولم يرتح يوما،استجوابات واستدعاءات،الي ان انتهي اخيرا،مرض احمد ورقدته هكذا تحزنهم جميعا..

اندثت باحضانه تطلب الراحه،الطمانينه،ولو قليلا منه،انا كويسه،طول مانت كويس

أحكم بيديها عليها،انا كويس،ياياسمينه،عارف اني مقصر معاكي،بس غصب عني،اللي حصل دخلني في دوامه،ملهاش اخر..

قبلت صدره،بهدوء،قبلات كثيره،عارفه ياقلب ياسمينه،ومقدره،انا جنبك،هنعديها مع بعض،انا واثقه في ربنا،وواثقه ان فريده مش هتتاخر عن احمد..

ابتسم بحزن ورمق اخيه الذي يصارع الموت منذ اسبوع،تفتكري،حتي لو رفضت تعرض ابنها للخطر معاها حق،اي واحده مكانها وشافت اللي شافته،مش هتوافق..

ابتسمت بحنين،يبقي متعرفش فريده..

عابد بسخريه علي حاله،عندك حق كنت فاكر ان اعرفها،بس طلعت عارفك انتي،ومن زمان اووي..

نظرت له باستعجاب،فابتسم وجلبها من يدها للخارج،متشغليش بالك انتي،حاجات مجنونه،عقلي كان بيصورهالي وعلي يدك،راحت لحالها،وبقيتي انتي كل حالي.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتي مجنونه صح،ايه اللي هببتيه ده..

ايه انا عملت ايه

دفع يدها عنه،سلوي،متجننيش اللي في بطنك دا ميخصنيش انت بقي عاوزه تلبسيه لكيان،ماشي

انما تقولي انه ابنك مش هسمحلك تضيعي اللي عملته..

سلوي بغيظ،بقولك ايه ياحسام احنا دفنينه سوي،

وانا مش طالبه منك تعترف بالبيبي ولا زفت

اللي في بطني هيبقي ابن كيان

ابتسم بخبث لها،فهمت مش تفهميني ياشيخه..

كدا تمام،ونتكلم في الجد بقي..

سلوي،اخلص جايبني علي ملي وشي ليه،كيان مش في البلد وممكن يوصل في اي لحظه هو والسنيوره بتاعته..

حسام،ماشي يعجبني دماغك السم دي،عموما ياحلوه انتي عارفه ان الواد اللي في بطنك دا تمنه غالي،أوي..

سلوي بغل،انت بتهددني ياحسام..

حسام،تؤتؤ لا براحه كدا،مكالمه صغيره لكيان وانتي عارفه،بيثق فيا ازاي

جزت علي اسنانها بغل،كام؟

حسام،مش كتير،مليونين.

شهقت بصدمه،كام،انت اتجننت،اجيب المبلغ دا كله منين،انا قاعده علي بنك..

حسام بسخريه،اكثر،انتي قاعده علي نص مقابر الصعيد،انتي فهماني طبعا..

ابتلعت ريقها،وتوترت،تقصد ايه..

قهقه عليها،اقصد ايه،انتي عارفه،انما هبسطهالك،كلمي خالك سويلم،يزودلك المدد،عشان تلحقوا تخلصوا

واقترب هامسا بأذنها،وتطلعو اللي تحت الدوار،اصل سمعت انه معبد كبير،كبير اوووي..

جحظت عيناها وابتلعت ريقها بخوف..

انت كده بتلعب بالنار ياحسام،وهتنحرق بيها..

اطفأ سيجارته،وسحبها من يدها،بقولك ايه ماتيجي،اصلك وحشاني اووي،واهو بالمره امسي علي ابني.

جحظت عيناها ووضعت يدها علي فمها مما سمعته،دارت الارض بها ونزلت الدرج مسرعا،لحسن حظها انها اتت بهذا الوقت ولكشف ستره تركا الباب مفتوحا، انكشفت الغمه من علي عينيها واخيرا،كانت تحسبه عشقا

سالت دموعها،لولا دعوات والدتها لها،لكانت وقعت في فخه، ذلك الحاوي الذي يتشكل علي كل الالوان،كيف صدقته،كيف،،

هوريك ياحسام،ان ماوريتك،مبقاش انا ديما،خاين

بعد نصف ساعه.

استقام من عليها بصدمه،ايه دا،سلوي،ايه الدم دا

صرخت بوجع،الجنين هينزل،قولتلك بلاش،ادي اللي خطتله راح،اااه

ارتدي ملابسه،بقرف منها،قومي خليني اوديك المستشفي،نلحقه المصيبه دي

رأتهم هي وهي مازالت تجلس بسيارتها،لتراقبهم.

يهرولون بسرعه.

بعد ساعه،

منك لله ياحسام،قلتلك ان الموضوع دا غلط عليه..

الطبيبه بعمليه،حصل خير ربنا يعوضكو ان شاءالله،الجنين كان ضعيف مستحملش، مثبتش عشان كدا مش محتاجه عمليه تنظيف،امشي بس علي العلاج دا والرحم هينضف لوحده،عن اذنكو..

اقتربت ديما من الطبيبه،لوسمحتي

انا دكتوره ديما،

الطبيبه بعمليه،اهلا بحضرتك اقدر اخدمك بايه..

ديما،ممكن بس نكلم جوا مكتبك الموضوع مهم..

اتفضلي..

بعد دقايق،يانهار اسود،اللي بتقوليه دا خطير،لازم ابلغ عنهم فورا،انا بحسبه جوزها..

ديما،اهدي حضرتك وساعديني انك تطلعي تقرير ان فعلا الجنين مات،وان هي حاليا مش حامل،وان الجنين عمره شهرين...

الطبيبه،تمام يادكتوره

اخذت منها التقارير،متمته بغل، نهايتك قربت اوي ياحسام انت وسلوي

وحياه دموعي ودموع فريده،لاخليكو تتمنو الموت ومطلهوش..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مالك يافريده،سرحانه في ايه..

فريده بانتباه،هااا ولا حاجه..

مد يده وجذبها بحب، لاحضانه وشفتيه غزت كل ماطالته امامه،طب عيني في عينك كدا،

حبيبي بيفكر في ايه..،مش قلنا منفكرش ونتعب دماغنا الحلوه دي

كيان ابعد كدا،انت مبتشبعش.

رفع حاجبه لها،وجذبها بغيظ،لا...

ضحكت عليه هي، وسكتت شهرزاد 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتي يامجصوفه الرجبه تعالي اهنه

استهدي بالله ياستي،انا معملتش حاجه..

الجده، معملتيش ياللي تنشكي في جلبك..

طب خودي..

صرخت بوجع بعدما قذفتها ستها بمعلقه الطعاام..

سمر،ااااه ياراسي..

سالت دمائها،ولم تتنازل الجده.

الجده بحده،فاكراني هسكتلك يابت المركوبه انتي،امك كانت كيف العجربه..

وانتي شكليها،حيه بت حيه..

سالت دموعها بقهر،ولم تعد تفرق الصواب من الخطأ،والدتها بشعه وهي تعلم،ما ذنبها هي..

اقتربت والده راضي منها

فاطمه،بخوف،ليه اكده يااماي،وهي سمر ايش ذنبها بس،جالتلك ماهعرفش اطبخ واني جلتلك هعلمها اني،ليه اكده

تعالي يا حبيبتي،تعالي

اقتربت الجده وازاحت فاطمه بحده عنها،جلتلك فوتيها جليله الربايه والشرف دي..

صوته الحاد جعلها تنتفض بعيدا عنها..

ستي..

بعدما انهي جولته من الاشراف علي ارضه،ومزارعه،

دخل للدوار واستمع كالعاده لصراخ جدته،وبالطبع سيكون عليها هي..

جز علي اسنانه وهو يعلم ان جدته تختلق لها المشاكل،وتتحجج لها باي شي..لتهينها..

صدم حينما راي منظر وجه سمر الذي تغرقه الدماء واقترب مسرعا صارخا بسته التي تهم بضربها ايضا..

ستي،هي حصلت تمدي يدك عليها كمان..

رفعت وجهها له بحزن ودموع عينيها امتزجت بدمائها..

همست باسمه وهو يمد يده يمسح بشاله، الذي خلعه مسرعا دمائها

راضي..

همس بحزن بأذنها، همسا لم يسمعه الا هيا،وهو

يرفعها كالريشه بين يديه،حجك عليا ياجلب راضي..

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتي اتجننتي،أنا استحاله اخليكي ترجعي ليه برجلك..

استحاله..

اقتربت منه بهدوء،بس دا عمل انساني..

ارجوك ياكيان..

قلتلك لا،استحاله انا لو شفته قدامي،هقتله بايدي مش هخلي حته فيه سليمه،وانتي تقوليله انقذ حياته،انتي بتفكري ازاااي؟

صرخ بها وازاح بيده كل شئ امامه..

انتي تنسي الموضوع دا،شيليه من دماغك،مش هسمحلك ترجعي المكان.دا تاني

فريده،بس دا ابنه ياكيان،انا مقدرش أشوفه بيموت،تفتكر سليم بعد كدا مش هيعاتبني،انا مش هقدر اسامح نفسي لو مسعدتوش،ارجوك افهم..

امسكها من ذراعها بحده،افهم من كدا انك سامحتيه..

وبحزن،بسهوله كدا.

هزت راسها بلا،لا انا عمري ماهسامحه في حقي..

بس ولاده مهما كان من حقه..

صرخ بها،كفايه كفايه فكراني ايه حجر،ولاده ولاده..

خايفه عالكل،وانا ايه،انا فين،من حياتك،انا فين كان ناقص ابوس ايدك عشان تسامحيني..

فريده بصبر،وسامحتك،مقدرتش وسامحتك..

كيان افهمني عشان خاطري،أنا قبل ماكون مراتك انا طبيبه،وعارفه يعني إيه مريض بيتعلق بقشايه،ارجوك افهميني..

نظر لها بحزن،يبقي اخترتي يافريده،ياخساره

فريده بصدمه،يعني ايه؟

نظر لها بحزن ،يعني يانا وتنسي اللي قولتيه دا،ياإما اعملي اللي انتي عاوزاه وكل واحد في طريق..

صدمت قائله، انت بتقول ايه..

صرخ بها،بقول الحقيقه..

لو كنتي جيتي من سنين وحكيتيلي،فتحتلي قلبك،مكناش وصلنا لكدا،مكنتيش سبتي نفسك لواحد وسخ زي دا يعمل فيكي كدا،لو كنت واثقه فيا واني اقدر احميكي،مكناش وصلنا لكدا..

فريده بغصه،ياااه انت شايل كل دا في قلبك..

ابتلع ريقه ومسح وجهه بعصبيه وخرج مسرعا من المنزل..

بعد قليل،سحبت حجابها،ورحلت

اقتربت مسرعه لاحضانها،بكت كثيرا حتي هدات جراحها..

مسدت علي ظهرها بحنان،هديتي..

اومأت براسها،لها، بصمت..

احكيلي اللي حصل..

حكت لها بهدوء ماحدث..

بصي يافريده،انتي الوحيده اللي في ايدك القرار..

وانا واثقه انك هتعملي الصح..

الموت والحياه بتاع ربنا يافريده،بس ربنا بيسبب الاسباب..

تعددت الاسباب والموت واحد

مين قال ان العفو والتسامح ضعف،لا

العفو عاوز قوه،محدش يقدر عليه،والسماح،عاوز قلب طيب،لسه بشوكته زي مابيقولو

واحنا مش ربنا يافريده

ومتفكريش اني بوجههك لوجهه معينه..لا

أنا واثقه فيكي،وانك واعيه وفاهمه،طريقك كويس.

قبلت يدها،بحب،عندك حق،أنا لازم اعمل الصح

عن اذنك..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

أنهي مسح وجهها وضمد جرحها،وهي مستسلمه ليده بلا رد فعل..

أخرج لها ثيابا غير تلك التي تلوثت من دمائها..

وجذبها للمرحاض،غيري هدومك يا سمر..

أخذت ثيابها وأغلقت الباب خلفها..

غير ثيابه الغارقه وانتظرها بالقرب من الباب.

خرجت ورفعت نظرها ووجدته أمامها،بطوله ورشاقته

عبست بشفتيها ولم تعد تستطع،تريد البكاء..

ارتمت باحضانه وتعلقت بعنقه تبكي بشده..

ششش اهدي،ياسمر حقك عليا..

هزت رأسها،أنا مش ببكي عشان كدا.

راضي بحزن عليها، اومال ايهـ؟

أنا ببكي عشان حاجه تانيه.

أبعدها عنه قليلا.. وباستغراب سألها..

بتبكي عشان ايه،حد اهنه زعلك غير ستي،جوليلي ياسمر وانا أخلصلك عليه،ماعاش ولا كان اللي يزعلك.

عبست،انا زعلانه من نفسي..

راضي باستغراب وصبر،ازاي ده،سمر ياجلبي هي الحاله اشتغلت ولا ايه..

بكت،عاااااا انت بتتريق عليا ياراضي.

انا زعلانه من نفسي عشان شكل نفسي دي،بتحبك ومش عارفه تقولك ازاي،

جحظت عينيه،وهو يسمع اعترافها المجنون مثلها..

جذبها من يدها بهدوء،واجلسها علي الفراش..

جلس امامها علي قدميه القرفصاء..

ها،قولي تاني كدا

نظرت له بغيظ،اقول ايه ياجبل التلج انت..

مانا قولت مره..

ضحك عليها،طب معلهش عشان خاطرجبل التلج ده..

جولي تاني..

نفخت بغيظ،بقولك كلمني عادي كدا،

هاودها،طب خلاص اهدي اهو،بكلم عادي اهو،قولي بقي تاني..

عبست شفتيها،وقالت بدموع،انا اظاهر كدا ياراضي يابارد انت،بحبك

بص في عنيا كدا،هو باين ان بحبك فعلا زي مافريده بتقول..

قهقه عليها،وعلي جنانها..

لع ماهيبنش بالعيون

نظرت له بصدمه،أومال بيبان في ايه؟

انتفض خاطفا اياها بين ذراعيه هامسا بالقرب من شفتيها،قبل ان يخطفها لعالم أخر

هجولك بيبان في ايه ياجلب راضي..

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بيقولو الحب بالعيون بيبان..

وأنا بقول العشق أفعال لا أقوال..

ايه يفيد الحب من غير، احتواء وامان..

الحب عندي احترام،كلمه حلوه وقت الزعل، بتبان...

لقمه حلوه بعد يوم شقي من ايد اللي، حبيتها..

ايد تطبطب وبين ايديها الدنيا دي، انا نستها..

الحب روح حلوه،وقت الفرح والحزن مجتمعه.

الحب انتي والدنيا انتي اللي انا اتمنتها.




 19


رحماكي

أسما السيد..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(متخافيش)


لملمت متعلقاتها هنا،لن تستطع حمل ذنب احمد علي عاتقها،هي طبيبه قبل ان كانت يوما زوجه له،تغلب مهنيتها عليها،تعلم الاعمار بيد الله،ولكنها أسباب يقدرها الخلاق،لن تكن سببا في أذبه احدهم،تعلم ان كيان الذي ثار وغار وألقي علي مسامعها كل تلك الترهات،ليس حبيبها الحنون،الذي يفعل اي شئ لارضائها،هو يغار عليها،لا تلومه ابدا

تنهدت وهي ترمق الباب الذي خرج منه، منذ ساعتين ، ولم يعد للان

نظرت حولها ذلك المنزل الحجري به اجمل ذكرياتها معه،كل ركن،كل شئ هنا،له ذكري خاصه بهم.

رفعت نظرها للباب،تأمل ان يكون عاد،وصاب رجائها وجدته يقف صامتا علي الباب، يرمقها بهدوء قاتل،عيناه انتقلت لتلك الحقيبه الذي جلبها لها هو بنفسه حينما فاجأها ذلك اليوم بالطائره،اذن لقد حسمت امرها..

اقترب منها بهدوء وجلس بجانبها علي الفراش.

يده امتدت ليدها السليمه رفعها لفمه، قبلها بهدوء،غصبا عنها سالت دموع عينيها،لم تكن تتوقع ثورته وكلامه القاتل لها.

همست،بحزن، أسفه،أنا عارفه اني كنت جبانه زمان،بس أناكنت خايفه،أنا..كنت صغيره مش فاهمه حاجه،انا...

وضع اصبعه علي شفتيها بحنان،ششش،أنا اللي أسف..

أنا أناني،أنا عارف،واحده شافت اللي شوفتيه في حياتك دي كلها،لازم تكون خايفه،أنا اسف يافريده،أنا كل مابسمع اسم الوسخ دا، وافتكر اللي عمله فيكي،بحس بنار قايده جوايا،فريده انتي حاجه غاليه عندي اووي،لو خيروني بينك وبين كنوز الدنيا وبينك هختارك انتي،الف مره

زمان،كنت بستغرب القوه الكيميا الرهيبه اللي ربطتني بيكي من اول يوم،كنت دايما اقول مانا ياما بقابل ناس كتير في حياتي،ليه انتي اللي ربطت عمري وحياتي عليها،ليه انتي بالذات اللي حبيتها،

،كان في شئ بيربطني بيكي،كنت بستغرب ايه هو،شئ من اول مافتحت عيني الليله اياها ولمحت خوفك وسمعتك وانتي بتتكلمي،وأنا حاسس انك تخصيني،عارفه انا بعترف اني أغبي واحد في الدنيا،لو كنت اتمعنت شويه،فكرت وشغلت عقلي،كنت عرفت انك فريده بنت عمتي،

عمتي، اللي فضلت طول عمرها قلبها محروق عليها

كان فيكي كتير منها،كنت كل أجازه انزلها،أحكيلها عنك،وهي تفضل تسألني بلهفه عليكي

كانت بتحبك من قبل ماتشوفك.

أنا غبي،

لوو كنت فكرت شويه ومشيت ورا احساسي ان في حاجه غلط، بتحصل في الدوار كنت قدرت اوصل للحقيقه، ومكنش اتغدر بعمي مراد

اقتربت منه، ومدت يدها تمحي دموع عيناه

وهمست..

كيان،انسي الماضي،متسبنيش لوحدي ارجوك،خليك جنبي متبعدش،متعذبش نفسك، وتجلدها انت ملكش ذنب،كل الغلط اللي فات،هيتصلح،المهم احنا اخيرا مع بعض.

اه انا خسرت كتير،تعبت،اتهنت،شفت مرار،بس بنظره من عينك ليا بتخليني طايره في السما،أنا بحبك انت ياكيان،محدش قدر يأخد مكانك في قلبي

كل حاجه احمد خدها مني كانت بالغصب،عارف

أحمد كان دايما، يقولي حبيني،بايدك تغيريني،دافعي عن بيتنا،وعيالنا،بس انا كنت زهداه،يمكن لو كنت حاولت بضمير كنت حبيت احمد،بس انا حبي ليك كان عاميني،كيان محدش يقدر يبعدني عنك،مساعدتي لاحمد عمل انساني،مهني،أنا مديونه لعابد بكتير قوي،اعتبره دين من ديون عابد وهسدده..

اقترب بوجهه منها وقبل رأسها بهدوء،بابتسامه تبعتها دموع غزيره سالت من عينها،ارتمت بين احضانه تطلب الراحه،الامان،الدعم،أن يقول شيئاً يطمأن به، قلبها اليائس

فاجأها، بهمسه،بحبك يافريده،بحبك،كل اللي تقولي عليه ماشي،ماهو أنا مش هقدر بعد مالمست السما بايديا بين ايديكي،أرجع تاني للارض،مش هقدر ابعد عنك يافريده،ولا هقدر ارفضلك طلب،ولا هقدر ارميكي بايديا للنار،انتي قبل ماتكوني عشقي انتي أمانه،دمي ولحمي،مقدرش أفرط فيكي

ضحكت من بين دموعها ويديها شددت علي عنقه انتقلت بشفتيها تقبل عنقه بحب،براحه،عشق أصبح فاضحا،جعلته يدخل لدوامتها،همس لها،

فريده، انتي، اد الكلام دا..

ابتسمت، بمكر،كلام ايه؟

ــ كده،طب تعالي بقي أقولك كلام ايه؟

نسي الدنيا ومن عليها بين يديها،نسي نفسه،محنته،دموع عينيه،ومصائبه التي تتوالي شيئا فشيئا،وفي عقله شئ وحيد،هي له،بين يديه،لن يتركها،لقد اخذ الفراق منهم عمرا،لن يتركها للفراق يضيعها ويضيع خطواتها من امام عينيه...

مره أخري...

لقد اقسم لعمته،ان يفديها بروحه،وهي اطمأنت،لن يخذلها ويخذل عمته،التي تنحت عن الثأر وتركته له،بارادتها..

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

علي الفراش،تستند بيدها علي صدره راسها مرفوعه تنظر له بصدمه.

ضحك عليها وبعثر شعرها بيده،مالك يامجنونه انتي

بتبصيلي اجده ليه..

نفخت خديها بزهق،مانت كنت ماشي حلو،عوجت لسانك ليه تاني،راضي أنا شاكه فيك،مش عارفه ليه،..

جز علي اسنانه،من الفاظها،سمر ياجلبي،متوكده انك متعلمه،مهتعرفيش يعني ان الملافظ سعد

رفعت حاجبها،تسأله ببراءه،سعد مين ياجبل الجليد انت..

ـ شكه فيافي ايه،يامخبله انتي

وضعت اصبعها علي عقلها،بتفكير،هو حاجات كتيىدر اوي

ـــ حاجات كتير،اوي،طب جولي ياجدري،اللي نفسك تعرفيه،وشاكه فيه..

ـــ بص اولا،لهجتك اللي بتتغير كل شويه دي،شكل لهجه المخبرين،مش عارفه..

ـــ تاني حاجه،لبسك اللي مرطرط في الدولاب دا شكل رجال الاعمال

ــ ثالث حاجه بقي،هو انت دخلت الجيش،اصل في شنطه تحت السرير فيها لبس زي بتوع الجيش

توتر،وسألها بغيظ،باااه بيومين،جلبتي الجوضه ياسمر

ـطبعا،انا عندي داء اي حته أخوشها،لازم أقلبها،ومتوهش الكلام،انا لسه مخلصتش شكوكاتي..

راضي،باستغراب،شكوكاتي،ايه اللغه الجديده دي..

ـ زفرت بزهق،لسه مخلصتش..

ـجولي،يامخبله..

ــ ماشي هعديهالك،بس انا كنت بشوفك كتير.،في الجامعه عندي،ومتقلولشي محصلش،عشان انا متاكده..

ـ طب لما شوفتيني ومتأكده،ليه مجتيش وسألتيني،بتعمل ايه ياراضي..

ـ ماانا ساععتها مش كنت بطيقك،فماسألتش..

جز علي أسنانه بغيظ،ودفعها عنه.

ـ طب انزاحي اكده عني وانتي كيف البجره..

رفرفت بأهدابها بعدما دفعها بيده، وتركها علي الفراش

دارت بنظرها علي جسدها،متمتمه،أنا كيف البجره،انا،ولا انت اللي شكل هوجان..كدا

كتك قرف وانت عندك عضلات شكل بتوع الصاعقه كدا،اف،انا بايني اتجننت ولا ايه..

منك لله ياجبل التلج انت كنت بعقلي،عاااااا

بعد ساعه،

وقفت ترتدي ملابسها علي عجل،من استعجاله لها..

تأففت، وهي تنظر لنفسها بعدم رضا،اف هنروح فين بس،مترد عليا ياجبل التلج انت.

رفع حاجبه بمكر،وغمز لها بعينه،لساتك بتجولي جبل التلج،من كل وعيك بتجوليها..

ضربته علي ظهره بخجل، وهو يقف يعدل من وضع عمامته امام المرآه،سافل عليا النعمه..

استدار خاطفا اياها بذراعه،

هامسا بغزل، وانتي جمر عليا النعمه، وانتي مبوزه اجده

مدت يدها،تتلمس لحيته،طب لما انا جمر، وانت عسل وحلو كده،قولي هنروح فين..

تركها من يده، بااه ياسمر،مستعجله ليه،هو انتي مش عاوزه تخرجي من اهنه يعني،عجباكي الجعده مع ستك

ردت بلهفه،لالاا عاوزه أخرج،يالا،

يالا بينا،بسرعه..

ضحك عليها،وسار بجانبها،طب امشي جاري لستك تلمحك تحدفك المره دي،بالسكينه تخلص عليكي

خافت واقتربت تختبئ به،عندك حق،خبيني ياراضي

ضحك وخبأها تحت عباءته..

ــ تعالي ياجلب راضي..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

وبعدين ياأماي، بجالنا كتير هنوحفر ولحد الان موصلناش لشي،اكده هنخسر كتير.،وخايف ابوي ياخد باله،أنا حاسس انه عارف شي ومخبي،انتي خابراه بحر غويط،والناس اللي موعدينهم بالبضاعه،دي يطير فيها رجاب،والواد كيان ابني ده موش سهل،وكمان الظابط المتخبي ده اللي منعرفلوش فصل من اصل ده،عم ينخب ورانا،اموت واعرف مين ده،كنت خلصت عليه،واضح اكده اني عفاريتك يااماي معدش يجي منيهم..

لمعت عيناها بشرار،عم تكدبني ياسويلم،من ميتا وعم بكدب عليك،ولا اسيادي بيكدبو عليك

لسه،لسه كاتير علي مانوصلو للباب،الغنيمه المره دي كتير

سويلم،ياأماي،خايف الكبير يحس بشي احنا مهما كانو بنحفرو بجلب الدوار..

ـ بااه جلتلك مستعجلش،بجالنا يومين،بس،لسه اصبر،المهم المعدات كلياتها تكون موجوده،وكمان الجوضه اهنه،كاتمه للصوت ألاسياد محوطينها استحاله حد يجدر يهوب ناحيه اهنه،هم انت وشهل بس..


ـ كله موجود ياأماي.سرعينا انتي و عفاريتك دي الله يرضي عنيكي.

ـ متجلجش ياواد،المره دي هنجش بالواد..

ـــــــــــــــــــــ

مالك يابت مصفره اكده ليه،

هاااا،لا مفيش انا كويسه،مفيش..حاجه..

شكت بأمرها، بعدما لمحت بعضا من الدماء علي الفراش، واقتربت ممسكه بشعرها،كنتي فين يابت عاشيه طول النهار،انطوجي،اوعي تكوني روحتيله ياوسخه،ليكون جبرك تسجطي الواد،جولي يافاجره،داحنا مصدجنا عيل يربطك، بكيان ونزيحو بت ناديه بيه،

ــ صرخت بتعب ووجع، ونزيفها يزداد، هناك شپئا خاطئ بها، سيبي شعري ياأمه،انا هجولك،غصب عني الواد نزل،ياامه،بس انا عندي الحل،والله حسام هيحلها..

ـــ حل ايه، حل ايه،انا اجولك اني الحل،اني اجتلك واخلص منك ومن عارك، هجتلك يافاجره، يديها طالت كل شئ بها

الا ان انقطعت انفاسها..بين يديها..

نظرت لها وكأن

شيطان تلبسها،ارتعبت وهي امامها بلا حراك،جومي يابت،بت ياسلوي،جومي..

دخلت سعديه،عليها،في ايه يابت بتصرخي ليه. اجده.

ابتلعت ريقها،وهي تنظر لابنه ابنتها الراقده بلا حراك الدماء تسيل من جميع الجهات من جسدها

ــ وااه جتلتيها، اقتربت تهزها، بت ياسلوي،بت..

جومي ياروح ستك،بت ياسلوي جومي ياسلوي،يانصيبتك السوده ياسعديه،يافضيحتك ياسعديه،ليه اجده ياسحر،الاسياد خيغضبو علينا ياسحر دول كانو طلبينها بالاسم،ليه اجده..

يابتي،ياخرابك ياسعديه..

ولولوت سحر،يانصيبتي ماتت،ماتت البت،لطمت خديها،وعلي صوتها.

اقتربت منها،سعديه،،وضربتها علي وجهها،اخرسي يابت انتي السبب في للي حوصل واللي لساته هيحصل اني جندت سلوي من يومين بدل مني لتحضير الاسياد واليوم بغبائك خسرتينا كل شئ،اللعنه اللي هتحط علينا،بسببك انتي،اكتمي،خلينا نعرف نستفاد من موتها،ولا هيبجي موت وخراب ديار..

ـ ابتلعت سحر ريقها،نتصرف ازاي يااماي،سلوي ماتت ياأماي واني اللي جتلتها، اني...

يلهووي،يلهووي..

امسكتها من شعرها،وكتمت فمها،جولتلك اخرسي،اخرسي واعملي اللي هجولك عليه بالحرف،فاهمه.

ــ نزلت دموعها،فاهمه ياأماي،فاهمه..

ااه يابتي،اه ياضنايا أني اللي جتلتك وجنيت عليكي...

ـــــــــــــــــــــــــــ

بالطائره،للقاهره،

كيان بحنان، مالك يافريده،في ايه..؟

ـــ مش عارفه،حاسه ان قلبي مقبوض،كدا

ضمها لاحضانه، وقبل راسها،مفيش حاجه متقلقيش

قولي انك لسه بتخافي من ركوب الطياره

رمقته بعتاب،انا بردو اخص عليك ياكيان،وبعدين طول ماانت جنبي بطمن

ـ ابتسم ليبدد خوفها وقلقها،وحياتك، بتخافي بصي شوفي ولادك عاملين ازاي؟ رايحين جايين كأنهم في جنينه،وانتي في حضني بتتنفضي ياقلب كيان..

رمقته بحده واستدارت للجهه الاخري،غصبا عنها هنا بقلبها شيئا يؤرقها..وكأن هناك شيئا سيحدث

نظرت لمحمد الذي يجاور اولادها،لقد اصرت ان تصطحبه معها، وتركت سلمي باطمئنان بجانب فهد،هم امانه والدتها،وقد وعدتها بالحفاظ عليهم والدتها،وأه منها ومن جمال المفااجأه التي اهداها اياه،والدتها مازالت حيه،والاغرب ان كيان وجدها التي كانت تحسبه لا يعلم شيئا،ملما بالتفاصيل وبأكملها ومنذ القدم،لقد استطاع بمساعده الشرطه اقناعهم تلك الليله بوفاه والدتها وهريبها لمعالجتها بالخارج،حتي راجي التي بكت وانتحبت لظلمه مازال حيا،كل ذلك من تخطيط الجهات الامنيه،تنهدت وحمل كبير كان علي عاتقها واندثر،الان تشعر بأنها أنثي حقيقه هناك من يحمل عنها همومها

كم بكت والدتها وتمنت قربها يوما،وكان الله مجيبا لدعائها واستجاب لها،قضت اسبوعا بأحضانها،من الجنه والدتها جميله،حنونه،كما حكت لها سلمي وحكي لها الجالس بجوارها،كان اللقاء بينها ويين والدتها حارا، لطالما سخرت من دموع الفرح،وسألت بسخريه كيف تأتي، بعد لقائها بوالدتها ذلك اليوم بالطائره،علمت ماهي،وأن دموع الفرح اغلي واقيم من دموع الحزن،دموع الفرح قليله،مؤثره ولا تمحي بسهوله..

تمهدت براحه واقترب بظهرها من صدره وشددت بيدها علي ذراعيه المحاوطه لها،هامسه له،بحبك..

بحبك يأحلي حاجه في حياتي..

ابتسم وقبلها من رأسها،وأنا بعشق امك،يافريده..

ترددت وهمست بوجع ازداد بقلبها

ـ لا بجد ياكيان،في حاجه مش مظبوطه..

أنا، قلبي مقبوض أوي..

ـ تنهد ومسد علي راسها، حبيبتي،استغفري الله كل حاجه هتبقي تمام..

ــــــــ بعد نصف ساعه،بمطار القاهره،

اقترب حسام بغل يداريه بمكر كالحيه..

ياااه،واخيرا عشت وشوفتكو تاني مع بعض..

فريده،بحذر اهلا ياحسام،أخبارك ايه؟


قد يعجبك ايضا


منذ بضع شهور


رواية حلم حور الفصل السادس 6 بقلم اسماء صالح


منذ بضع شهور


رواية ما بين الحب والحرمان كامله ( جميع الفصول )...


منذ بضع شهور


رواية ما بين الحب والحرمان كامله وحصريه بقلم ولاء رفعت...


حسام،ازيك يافريده،انا تمام



كيان،بغضب مكبوت، طب يالا،عشان ورانا ميعاد مهم،مش فاضين للترحاب،دا..

حسام بحذر،مالك ياكيان،في حاجه؟

كيان،ابدا،تعب السفر،بس..

حسام،طب هات الحلوه دي عنك،اشيلها..

كيان،بعداء مستتر،لا سيبها،نايمه،مش واخده عليك،هتصحي. مخضوضه..

أومأ حسام بحذر له،تمام..،يالا بينا..

اقتربت فريده وفي يدها سليم،كيان،حاول تهدي مش كدا.

كيان،بغيظ،مش قادر،عاوز أقتله،عاوز أخنقه.

فريده،عشان خاطري ياكيان،اهدي،فات الكتير يا حبيبي،خليها تعدي علي خير..

تنهد بزهق،حاضر يافريده،حاضر

ــــــــــــــــــــــــــ

بجولك ياسلمي،

التفت سلمي لها،ايه ياعمتي،خير..

معلش يابتي خدي كوبايه الحليب دي،وديها لسلوي،احسن مرضانه،ومجدراشي تجوم،واني زي مانك.خابره،رجلي وجعاني،وعمتك زينب مش اهنه.

نفخت سلمي بضيق،واخذتها من يدها بحده،مع اني مابطيقش سلوي،بس امري لله هاتيها،انا كده كدا طالعه..

وبهمس،ياكشي يكون اخر شربها.

نصف ساعه،وكانت تقف بذعر،بخوف،توتر،قله حيله،تنفض راسها يمينا ويسارا،وصوت سعديه وسحر،يرن بالدوار

أتي الجميع علي صراخها.

سحر،جتلتي بتي،منك لله،جتلتيها،ليه..؟

سلمي،والله ماقتلتها،انا دخلت لقيتها كده..

سعديه،لفهد الواقف ينظر للامام بصدمه،مرتك جتلت بت عمتك،جتلتها يافهد.

رفعت سلمي عينها المنهاره من البكاء،له..

قابلتها نظرته الحنونه التي تحولت لها سريعا،مد يده وجذبها لاحضانه،ارتعشت بأحضانه بخوف،مقتلتهاش يافهد،والله انا دخلت لقيتها كده..

سويلم،بحده،ابجي جولي الكلام ده بالنيابه،اني اتصلت بيهم،وفري البكا المزيف ده لبعدين..

فهد، بحده،ايه اللي بتقوله ده يابوي،سلمي لايمكن تقتل سلوي،بوليس ايه اللي بتجول عليه..ده

أني لايمكن أسيب مراتي تبهدلوه فيها

سعديه،مرتك تطلجها يافهد،جتاله الجتله دي..

فهد بحده،اخرسو،واه اتصلو بالنيابه،خلي كل فار يخش جحره بقي،خلينا نخلص

سويلم بتوتر،تجصد ده ياولدي..

فهد،مجصدش

ــــــــــــــــــــــــــــ

بعد ساعتين، بالمشفي

اندفعت جريا لاحضانها،فريــــــــــده،وحشتيني اوي،كنت متاكده انك هتيجي،قولت لعابد كدا.. فريده هتيجي،وانا متأكده..

ـــ وحشتيني اوي ياياسمين،مصدقتش نفسي لما عرفت انك اتجوزتي عابد،الف مبروك ياقلبي..

ــ وانا مصدقتش نفسي لما عرفت انك اتجوزتي كيان،واخيرا..

ـــــ فريده بسعاده، طب تعالي بقي اما أعرفك عليه

كيان من خلفها،مش مستهله تعرفيني عليها،انا أعرفها لوحدي.. أحلي ياسمين في الدنيا

عينيه من خلفها اتقدت غيره لدلعه الواضح لزوجته

مسد وجهه بعصبيه وجز علي اسنانه يكبت غيرته،الان فقط تأكد انه وقع صريعها لهواها،هوي طفله،وان مافات قد مات علي يديها،والدليل فريده الان امامه بجانب رجل اخري ولا يفكر الا بتلك المجنونه الصغيره التي تضحك لزوج اختها ببلاهه،غير عابئه به ولا بغيرته عليها.

همس،ماشي ياياسمين،هربيكي..

فريده باستغراب،ازاي..؟

كيان بابتسامه،عشان ياسمين وانا نعرف بعض من فتره،هي مش.كتير،بس من فتره قدرت اوصلها وهي اللي حكتلي علي اللي حصل معاكي،وللاسف رفضت تقولي انتي فين..؟

ينفع كدا ياياسمين..

عابد من ورائها بغيره مستتره،وتوعد لها،دا بجد الكلام دا،ياياسمينه..

ياسمين،ببراءه، اه،اتمني متزعليش يافريده،بس انتي عارفه كنت خايفه عليكي،ولما اتاكدت ان دا كيان،حكيتله،ولو كان ضغط عليا بصراحه كمان شويه،كنت هقوله انك في ارض البدو.

ضربتها علي رأسها،بخفه،لا ناصحه يابت،طب واتآكدتي منين ان دا كيان،انا عمري مورتهولك..

أخرج كيان من رقبته،سلسالها،من دي..

ابتسمت له،بحب.

ياسمين،عرفته من سلسلتك اللي في رقبته،دي.

نسيتي ان انا وانتي اشتريناها مع بعض.

عابد،وهو يحتضن ياسمين بغيره يحاول اخفائها،حبيبتي الناصحه

فرصه سعيده يابشمهندس

كيان،انا اسعد ياعابد،مبسوط اني اتعرفت عليك،فريده حكتلي علي اللي عملته معاها.بجد شكرا..

عابد بود حقيقي،اللي عملته الواجب اي حد مكاني كان هيعمل كدا..

اقتربت هي من وقفتهم،بزي المشفي،بسعاده لرؤياهم.

وبفرحه، فريده

تبادلا عناقا حارا،كلل بالدموع،همست فريده بأذنها،انا قلت لكيان كل حاجه،كيان عارف اكتر مني ومنك،اتصرفي عادي،وقت الحساب قرب اوي..

همست لها ديما،انا قدمت كل اللي اعرفه للنيابه

فريده،تمام،اهدي،النهايه قربت،وأوي

ــــــــــــــــــــــــ

بعد ساعتين،بالمركز،يجلس الجد،وبجانبه سويلم،وفهد..

سويلم،فين اخوك،يجي يدفن مرته.

فهد،مفيش دفنه ولا كلام من ده،الا لما الجثه تتشرح ونعرف سبب الوفاه

سويلم،بتوتر،كيف ده،دا لا يمكن يحصل ابدا،من ميتا واحنا بنشرحو جثث حبايبنا.

فهد،ومن ميتا واحنه بنبهدلو اللي منا بالاقسام يابوي،مرتي بريئه،واني هعرف اثبت انها بريئه..

خرج المحامي،اندفع فهد،عليه،طمني يامتر..

المحامي،اهدي يافهد يابني،انا طلبت تشريح الجثه

سويلم باعتراض،لع لايمكن يحصل.

الجد بحده بعدما خرج من سكاته،وصمته،وحزنه علي سلوي بالاخير هي حفيدته،الللي جاله فهد،هو اللي هيحصل،مدام معملينش جيمه لكبيركم،وعاوزينها جانوني،يبجي جانوني ياسويلم،اللي فات كوم واللي جاي كوم،وانتو عجلتو بالحساب المركون بجاله سنين

يبجي اتحملو...

ـــــــــــــــــــ

ايه اللي بتقوله دا يافهد،

فهد،اللي حصل ياكيان.لازم ترجع..ياريت متعرفش فريده حاجه،الجد بيقولك اوعي فريده تعرف،خليها بعيد بولادها علي مالحساب يخلص..

كيان بتوتر،عندك حق،ديما قدمت التقارير اللي معاها للنيابه،واظن دا هيفيد في موقف سلمي..

فهد،متقلقش ياكيان،كل اللي بيحصل لسلمي،تحصيل حاصل،انا فهمتها كل حاجه،متقلقش

كمان الكاميرات الي زرعناها في الدوار،والتسجيلات بتاعتهم،دلوقتي مع الحكومه.

كمان شهاده عمتك ناديه وراجي، متوثقه في النيابه من زمان، قربنا ننضف متقلقش..

وكمانــــــــ.... اكدلي انهم بداو حفر في الدوار، من يومين..

المهم،اوعي عمتك او فريده تعرف حاجه،احسن عمتك تتهور،وترجع وساعتها،اللي خططناله باظ..

كيان،تمام يافهد هطمن علي سليم،واسيبهم واجي

فهد،صحيح عملتو ايه في العمليه..

كيان،التحاليل بتاعت سليم تطابقت مع ابوه،دلوقت في العمليات.. فريده متوتره ومرعوبه،هطمن عليها وعلي سليم واكون عندك متقلقش..

ديما بتقول ان نسبه نجاحها 90في الميه..

فهد،الحمدلله،ديما دي جتلنا نجده من السما..

كيان،فعلا..الحمدلله..

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ايه دا ياراضي،ايه الجمال دا،دا بيتنا بجد..

راضي بابتسامه،اه بيتك وملكك ياقلب راضي..

جحظت عيناها وهي تردد بدهشه،جلب راضي،قول كده تاني.

انت قولت انا قلبك..صح

انا سمعت صح.؟

راضي وهو يجذبها لجانبه علي الارجوحه،أيوه جولت،انتي جلبي وروحي،وعمري..

بحبك من زمان يابت عمي،بحبك ومهشوفش غيرك ابدا..

اسكتته بيدها،بصدمه،استني كدا،استني كدا..

باااه،اسكت ليه،سيبيني اتحدت عشان متجوليش جبل التلج ده..

هزت راسها برفض،لالالالالا،انا عاوزاك تبدأ من الاول،فلاش باك بقي..

قهقه عليها،لع،اني هجوله مره واحده،أني بحبك ياسمر،كل شئ اهنه ملكك انتي،ملك لسمر،كل ركن فيه،اختارته كيف ماكنتي تحبيه..

عبست ـ بس انا كنت فاكراك بتسألني عشان تتجوز فيه.. كنت بقعد اشتم فيك وفي اللي هتتجوزها،كل شويه،اللون دا حلو يابت عمي،طب الركنه دي حلوه،لحد ماكنت هطق،وخلتني اختار كل حاجه وحشه،

ضحك عليها وعلت ضحكاته،طب ماني خابر انك كنتي بتختاري الوحش بس.

عشان اجده اللي كنتبخيرك عليه وتختاري الوحش فيهم،كنت ارجع اختار الحلو،علطول،خابرك مجنونه ولاسعه..

ـــ كنت عاوز اصرخ واجولك بااه، يامجنونه، ماني هتجوزك انتب فيه، انتي ياجلب راضي..

ـ ابتعلت ريقها،يعني انت،بتحبني بجد ياراضي.

ــ نظر لها بسخط،بااااه،بعشجك يابجره، اني جولت انك ميمشيش معاكي تعليم والكلام ده، انتي بجره

تأففت،اف منك،فصيل..

ارتمت بأحضانه،وحمدالله،الحمدلاه اصل لو كنت جبت اللي اخترته كان ممكن يجيلي ساكته قلبيه..

ـ ههههههه،سلامتك ياجلب راضي،ان شاءالله اللي يكرهوكي..

ـ قبلته بهدوء،شرود،وشئ بقلبها يخبرها ان هناك شيئا ليس علي مايرام..

تريد أن تخبره،لربما منعت جدتها من اذيه احدهم..

سكتت كثيرا،لاحظ صمتها..

نظر لها باهتمام،وقلق..

مالك ياسمر،فيكي ايه..

ترددت،قليلا،وهمست،راضي..

في حاجه خطيره أوي،عاوزه احكيهالك،بس انا خايفه..

راضي باهتمام،خايفه من ايه ياجلب راضي..

احكيلي متخافيش..

ابتلعت ريقها،وحسمت امرها،هحكيلك..

ــــــــــــــــــــــــ

متخافيش،طول مانتي في حضني متخافيش

طول ما ايدي لمسه ايدك متخافيش

طول ما عشقك ساكن فؤادي متخافيش

من الدنيا وشرورها،متخافيش

قربي،احضني قلبي اللي من غيرك وحيد.

احكي،ثوري،وعلي اكتافي ارمي حملك العنيد..

طول ما جوا الروح انتي ساكنه،ثوري،اعترضي

متخافيش..

اصرخي وقولي،طول ماهو جمب مني،مش خايفه

أصله عيونه طمنتي،وقالتلي،متخافيش


تكملة الرواية من هناااااااا 





تعليقات

التنقل السريع