القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حب بلا حدود الفصل الثاني عشر 12بقلم الكاتبه مريم وليد حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 

رواية حب بلا حدود الفصل الثاني عشر 12بقلم الكاتبه مريم وليد حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات





رواية حب بلا حدود الفصل الثاني عشر 12بقلم الكاتبه مريم وليد حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات



الفصل الثاني عشر


ررفع راسه بعنف من حديثها الذي يذكره بطليقته


صرخ بغضب

ده اخر كلام عندي اتصلي عليها دلوقتي وقوليلها

انك مش هتكملي ومتقدملكيش الورق 


شجن اتفاجئت من اسلوبه

سيف انت بتتكلم بجد معقول ده تفكيرك

في اول مشكله بينا انت مش بس بتقتل طموحي

انت كمان بتلغي شخصيتي 


سيف بغضب

اي حاجه ممكن اقبلها الا الموضوع ده انا عندي 35 سنه 

ونفسي في طفل وحضرتك بتقوليلي ناجل شويه اقولك 

ايه يعني انا مستحيل اوافق علي كده 


شجن

سيف افهمني بالعقل مش كده انا مش معني اني بقولك

اني مش عايزة اخلف دلوقتي يبقي مش عايزة بيبي خالص بالعكس انا عمري ما فكرت في كده ولا....


قاطعها بحده وهو بيضرب علي النافذه بقوة وهو بيقول بصوت عالي


وميييين قاااااللك اني هسمحلك بكككككده انا ممكن اتنازل عن اي حاجه الاااااااا موضوع الخلفه ده 

وبعدين انا بحبببك وعايزك ليا واهتمامك يكون ليا انا 

وياريت نقفل علي الموضوع ده 

تصبحي علي خير 


انفجرت في البكاء لم تتوقعه هجومه عليها بالطريقه دي 


هل انتهت سعادتهم 


ذهبت الي المرحاض وغسلت وجهها الاحمر من شده بكائها 


واستلقت علي الفراش وجدته يقترب منها وجذبها لاحضانه مثل كل يوم 


حاولت تبعده عنها 


سيف 

شششش نامي وعدي يومك 


هزت راسها بقله حيله ونامت 


في صباح يوم جديد صحيت شجن بتعب وعلي وشها

ملامح الحزن يمكن مكانتش متوقعه ان سيف يفكر

بالشكل ده بتدور عليه مش بتلاقيه 


انتظرته اكتر من اربع ساعات وهو لسه مجاش 

قررت تتصل عليه وقبل ان تضغط علي زر الاتصال

وجدته امامها


قرب منها بهدوء وعلي وشه ملامح الحزن 


شجن بقلق

سيف كنت فين 


بصلها سيف بصمت بعد ما قعد علي الكنبه 


كنت مدايق وخرجت اتمشي شويه 


بصتله شجن بعتاب

وليه مصحتنيش تقولي انك خارج كنت قلقانه عليك


ابتسم سيف بسخريه

متقلقيش عليا انا مش عيل صغير عشان اقولك 

قبل ما اخرج 


ولا انتي عايزاني استأذنك وانت بنفسك بتخطتي 

وتقرري من غير ما تعرفيني 


قالها بتأنيب


شجن بعتاب 

ايه ياسيف هو شهر العسل خلص خلاص كده 


اخفض سيف عينه عنها المه عينها اللي مليانه دموع 


انتي اللي خلصتيه لما اتصرفتي من دماغك وكأني ولا حاجه في حياتك وكأني مليش كلمه عليكي 


اللي عملتيه غلط وكبير كمان بالنسبالي وانا مستحيل 

اقبل ان مراتي تلغي وجودي في حياتها


علي العموم بلاش نتكلم دلوقتي قومي جهزي الشنط عشان لازم نسافر ضروري يادوب نلحق نجهز 


قام من مكانه لاكن وقفته ايد شجن اللي مسكت في ايده بقوة بصلها بعمق وهي جنت من كلامه 


لتقوله بصراخ

سيف لو سمحت بلاااااش اسلوبك المستفز ده 

المفروض لما تتكلم معاايا تديني فرصه ارد عليك

وادافع عن نفسي زي ما انا من امبارح سمعتك 

للآخر 


سيف ببرود

اتفضلي انا سامعك


بصتله شجن بحزن

اولا انا مكنش قصدي خالص اللي انت فهمته 

انا مكنتش متوقعه ان لما اطلب اكمل دراستي 

هتزعل بالطريقه دي عشان انت من الاول عارف

انا قد ايه بحب دراستي وشغلي 


وانا اتصرفت بعفويه كعادتي عشان كنت واثقه انك

عارف من غير ما اتكلم اني حابه اكمل 

بس انت مدتنيش فرصه لاي حاجه 


مسك سيف وشها بين ايده وقالها بحب وتملك

بس انا عايزك 

عايز تفكيرك يبقي ليا انا وبس وانا كمان هوهبلك كل حياتي و وقتي انا مش بطلب المستحيل يا شجن 

ليه بتفهمي كلامي علي اني عايز الغي شخصيتك

بالعكس انا حابب نعيش حياة هادية 

عايز مراتي تبقي في حضني طول الوقت 

لما ارجع الاقيها مستقبلاني بابتسامه حلوة 

تعوضني بيها عمري اللي ضاع 

وان شاء الله ربنا يرزقنا بطفل يملي علينا حياتنا

صدقيني انا بحبك ومش عايز حاجه تبعدك عني مهما 

كانت اي 

ومكنتش حابب ازعلك بس غصب عني.


قربت شجن منه وبقيت قدامه 


امال ليه قررت تلغي شهر العسل وانت كنت مفهمني اننا لسه قاعدين تسمي ده ايه غير انك بتفرض عليا رأيك

يا اما تخاصمني وتاخد جمب مني يا جي تقولي اننا

راجعين انت مفكر نفسك انك كده بتعاقبني 

انا مش هتنازل يا سيف عن قراري 

عشان انا مش بطلب غير ان ده حقي 

انا متعبتش في دراستي عشان اقبل برفضك ده 


بصلها سيف بحزن وثقه

وانا قولت اللي عندي ومعنديش رد تاني ياريت تأقلمي

نفسك بقي علي كده عشان انا مش هتراجع عن قراري


واه علي فكره بمناسبه انك شيفاني اناني انا مقطعتش

الاجازة عشان اعاقبك زي ما بتقولي انا في حاجه 

حصلت ومضطر انزل اسكندريه فقولت ننزل كفايه 

ولما نخلص منها نبقي نسافر تاني 


وسابها وطلع لفوق


اما شجن اتفتحت في العياط فهي بتعشقه بس عقلها رافض فكرة التخلي عن موقفها 


عند رزان صحيت علي صوت خبط علي بابها 


دخل قاسم وقرب منها وعلي وشه ابتسامه مشرقه 


صباح القمر علي حبيب قلبي 


رفعت رزان عينها الزرقاء الناعسه ببراءة


صباح النور يا حبيبي 


قالتها بمكر.


لحظه ما الذي سمعه للتو 


اندفع ليها ومسك دراعها 


نعااااام رزان انتي قولتي ايه


هزت كتفها ببراءة وهي بترمش بعينها 


هكون قولت ايه يعني صباح النور 


قاطعها قاسم باستغراب 


بس صباح النور 


بصتله رزان بقوة وثقه

ايوة قولت كده في ايه مالك 


كملت بدلال افقده صوابه 


هو انت مش مبسوط اني برد عليك 


هز قاسم رأسه برفض 

لا طبعا ياعمري انا مبسوط اوي بس انا اتهيئلي 

اني سمعت حاجه كده 


لا ده انتي بقيتي خطر عليا انا بسببك وبقيت اتهايئ 


قالها بخوف علي نفسه بعد ما عضت رزان علي شفايفها


رزان 

بعد الشر عليك ياقلبي من التهيئات انشا الله انا وانت لا ياعيوني 


هنا فتح قاسم عينه علي وسعها 


لا انا كده هتجنن منك بصي بقي انا ساعتين رايح الشغل ولما اجي تكوني جهزتي عشان هنروح الساحل نقضي يومين هناك


رزان 

بس انا مش عايزة اروح معاك 


قاسم

مش انتي قولتي لماما انك زهقانه من البيت هاخدك هناك نغير جو 


هااا موافقه


هزت راسها بخجل 


موافقه 


قاسم 

انا عايز نقرب من بعض تاني يا رزان وندي بعض فرصه

تانيه ممكن 


رزان بخجل 

موافقه


قاسم بفرحه

موافقه بجد 


رزان هزت راسها بنعم 


قاسم بسعاده

طيب جهزي نفسك لحد ما ارجع 


وخرج وهو يكاد يطير من شده سعادته


بعد مرور شهر تغير الكثير فـ سيف قد وافق علي دراسه شجن ورزان وقاسم قربوا اكتر من بعض 


في القصر في جناح سيف كانت تجلس شجن علي فراشها بتعب فهي اليوم اصابها الكسل وشعرت بالم يضرب في جسدها ودوخه مفاجأة وقررت الجلوس في القصر في اوضتها 


سمعت صوت اشعارات رسايل فتحتها بسعاده تعتقد انها من سيف لاكن تلاشت سعادتها فكان محتوي الرساله من جومانه فهي طوال الشهر الماضي كانت بتقرب من شجن في كل مكان حتي الجامعه بتحاول توقع بينها وبين سيف 


كانت محتوي الرساله احد اوراق من البنك فيها مبلغ كبير مبعوتلها من سيف 


والرساله كانت 

( مش قولتلك متعشيش في الوهم ده كتير اسالي نفسك كده لو مكنش بيحبني فعلا كان بعتلي كل الفلوس دي 

قريب اوي هثبتلك ده فعلا هيهي يا حياتي)


اندفعت شجن كالقطار وقامت باتصال علي سيف 


ليجيب سيف بعشق

حبيبي انا 


قاطعته شجن بصراخ وصوت عالي 

سيييييف تعالي دلوقتي حالا عشان لو مجتش دلوقتي انا مش مسؤله عن اللي هعمله فيك سامعني 


اجفل سيف بخضه واخذ يتأكد من ان التي تكلمه هي شجن حبيبته تلك الفتاه الرقيقه البريئة الطفوليه 


اهدي طيب ياقلبي وانا جاي حالا 


في اقل من ربع ساعه وكان سيف داخل اوضته 


ايه ياحبيبي مالك خضتيني عليكي 


شجن بصراخ 


متقوليش يا حبيبي حبك برص 


بصلها سيف بذهول وعدم تصديق


نهارك اسود هي وصلت لكده 

ممكن تهدي بس عشان افهم في ايه 


شجن بصراخ

انا هقولك في ايه 

في انك طلعت كدااااااب 


قالتها وهي بتضربه علي صدره بقوة 


سيف بذهول وهو بيتأوه من ضربتها


اااااه يا شجن كدااااب ليه عملت ايه عشان كدبت عليكي


شجن 

انت مش قولتلي انك بتكرهه طليقتك وانك مش بتطيق تبص في وشها او تسمع حاجه عنها 

يبقي ليه بتبعتلها مبلغ كبير زي ده 

ردي عليااااااا 


عقد سيف حاجبيه بدهشه وهو يحك ذقنه بتفكير 

وانتي مين قالك اني ببعتلها فلوس دي حاجه مش معروفه غير لماما وانا بس 


شجن وهي بتضغط علي وسطها بقوه

ملكش دعوه مين اللي قالي 

انا اللي بسال دلوقتي

ممكن ترد بقيييييي 


سيف بتحذير

صوتك يا شجن

انا مش هنكر فعلا اني ببعتلها فلوس بس ده عشان هي بنت خالتى ومعندهاش اي مصدر دخل تصرف منه 

واظن اني مش بعمل حاجه غلط عشان تتعصبي عليا كده 


شجن بعياط وصراخ

انت فاكرني عبيطه عشان اصدقك دي اكيد بتضحك عليك عشان تاخد فلوسك 

ويمكن كمان بتقابلها من ورايا ام شعر اصفر دي 


ضحك سيف عاليا علي غيرتها 


انتي بتغيري عليا ياروح قلب سيف 


وبعدين مين قالك ان شعرها اصفر اصلا 


سألها بشك 


شجن بطل استفزاز ورد عليا الا والله هسبلك البيت وامشي


سيف بغضب

شجن اعقلي انا كل ده واخد الموضوع بهزار 


شجن بعياط زي الاطفال

حقيقي انا انصدمت فيك

انت واحد متناقض 

واكيد لسه بتحبها


سيف 

ياحبيبتي انا مش بعمل حاجه غلط انا فعلا ببعتلها فلوس من ساعت مطلقنا والشهر ده فعلا اللي بعتلها مبلغ كبير شويه بس ده عشان ارتاح من زنها 


شجن بعدم اقتناع الغيرة بتنهش في قلبها


خلي بالك انا من انهارده وانا حطيتك في دماغي 


وهتلاقيني بطب عليك في اي مكان 


جيه سيف يقرب منها 


شجن بصراخ 

ابعععععععد عني ومتقربليش انا مش طيقااااااك 


بصلها سيف بذهول وعدم تصديق


شجن

اعمل حسابك انك هتنام علي الكنبه انهارده 


سيف بتوسل زي الاطفل


اعقلي يا شجن انتي عارفه اني مش بعرف انام غير وانتي في حضني 


شجن بغضب وغيرة

مستحيييييل وحياة الغيرة اللي انا فيها دي لهتنام انهارده من الغيظ وهتنام لوحدك يا بتاع جومااااااانه 


جيه سيف يقرب منها تاني 


شجن بغضب

والله ياسيف لو قربت مني تاني الساعه دي لهروح انام جمب ماما 


سيف بغيظ

ماشي يا شجن والله لوريكي تنامي عند امك ازاي 


اتنفضت شجن من مكانها بعد ما خرج ورزع الباب بقوة 


في صباح يوم جديد


صحيت شجن وهي بتتقلب وهي بتحس بالم في معدتها

وكذالك الدوخه 


وجدت نفسها تنام علي الكنبه اتنهدت من افعال سيف فهو قد نقلها معه علي الكنبه وهو محاوطها بيده 


مدت ايدها بتحاول تبعده عنها بغيظ من افعاله المجنونه


ليزمجر معترض اثناء نومه وبيجذبها ليه اكتر 


فتأوهت شجن وهي بتحس بالم راد عن حده واوشكت علي الاختناق بسبب احتضانه


بصتله شجن بغيظ وضربته علي دراعه

سيييييف 

يا سيييييف اصحي مش قادره هتموتني


اتنفض سيف من نومه بصوت ناعس 


اييه يا حبيبتي مالك 


شجن بغضب

سيف انت بتستعبط ولا ايه ممكن اعرف ايه الي نيمك جمبي انت كنت بتاخدني علي قد عقلي 

وبعدين عملت اللي في دماغك برضو


بصلها سيف ببتسامه عاشق وهو ي

بيهزلها راسه زي الاطفال 


فهو حقا لا يعرف ينام سوي وهي بين احضانه


سيف ببراءته

ما انا روحت علي الكنبه انام معرفتش انام من غيرك يا شجن روحت شيلتك وجبتك جمبي مش انتي قولتيلي نام علي الكنبه اديني نمت اهو 


شجن

انت عايز تموتني ولا ايه مالك مكلبش فيا كده ليه هو انا ههرب منك 


سيف رفع حاجبيه بدهشه

معلش يا حبيبتي ضغط عليكي شويه ومحستش بنفسي


وبعدين تستاهلي عشان بعد كده تحرمي تسبيني لوحدي تاني 


غمضت شجن عينها ومنتبهتش لكلامه وحطت ايدها علي بطنها برفق لعلي الالم يهدأ قليلاً 


سيف بتوجس

مالك ياحبيبتي انتي تعبانه 


رفعت شجن عينها ليه بضعف 


انا حاسه اني تعبانه اوي يا سيف مش قادره و.....


قبل ما تكمل كلامها كانت بتجري علي الحمام 


هب سيف من مكانه بخوف وقلق وهو بيفتح باب الحمام ليجدها تستفرغ وهي ماسكه بطنها وبتتأوه 

من الالم


شجن بضعف واحراج

اخرج يا سيف بره وسبني دلوقتي 


قربها سيف ليه بقوة 


لا طبعاً مش هسيبك شجن انا جوزك يا حبيبتي متتكسفيش مني 


فتح صنبور المايه واخذ يغسل وجهها بحنان 


وبعد كده اخدها للسرير


انتي اكيد اخدتي برد انا هروح اعملك حاجه تشربيها دافيه وجيب مامتك كويس انها جت تقعد هنا عشان تكون جمبك


بعد قليل كانت تدخل والدتها بقلق

سلامتك ياقلب امك حاسه بأيه 


شجن بتعب 

مش قادره يا ماما بطني بتوجعني وعوزه ارجع وكمان حاسه بدوخه بقالي كذا يوم مش يتروح مني 


ايمان بفرحه

تبقي حامل يا شجن


لتتسع ابتسامه شجن بلهفه وسعاده

بجد يا ماما انتي متاكده 


ايمان بتأكيد

دلوقتي الدكتوره تيجي وتطمنا 

بس بقولك متقوليش حاجه لجوزك دلوقتى لما نتأكد الاول 


بعد وقت كانت وصلت الدكتورة 


بعد دقايق كانت انهت الدكتوره كشفها 


الدكتوره بسعاده

مبروك يا مدام شجن انتي حامل 


اتسعت ابتسامه شجن بسعاده وهي بتلمس بطنها بفرحه


اندفع سيف يفتح الباب بقوة فهو كان يجلس في الخارج علي احر من جمر 


قابلته فاطمه واحتضنته بفرحه وهي بتتكلم من وسط بكائها


مبروك ياحبيبي مراتك حامل  ربنا عوضك خير يا قلب امك 


تجمد سيف وتصلب جسده داخل احضان والدته ما افضل هذا الشعور لقد عوضه الله بعد وقت طوووويل 


رفع عينه وهي متعلقه علي شجن وقرب منها بهدوء 

وقعد علي رجله قدامها وهي نايمه علي السرير 


في هذه اللحظه كانت دونت الدكتورة ما يجب ان يفعلاه والعلاج بتاعها ومشيت وخرجوا فاطمه وايمان ليعيطيهم مساحه كافيه لهم 


اخفض سيف نظراته علي بطنها واتكلم بعدم تصديق


انتي حامل يا شجن يعني انا هكون بابا وانتي هتكوني ام ولادي 


ااااه الحمدلله يارب الحمدلله 


واخذت دموعه تعرف طريقها 


جذبته شجن الي احضنها واخذت يده المرتجفه ووضعتها علي بطنها 


وهو يتخيل ان يكن له طفل من صلبه بعد طول انتظار


اتكلمت شجن من بين دموعها هي الاخري


هنا في حته منك هنا في بيبي هيربطني بيك العمر كله ونش هيبعدنا عن بعض ابداا 


انا مكنتش اعرف اني هفرح اوي كده لما اعرف اني حامل ده طلع احساس حلو اوي 


احتضن سيف بطنها بسعاده 


مش عارف اقولك ايه جوايا كلام كتير اوي بس مش عايز يخرج انا فرحان اوي 

انتي سبب فرحتي 

انتي سبب اني هكون بابا 


شجن بسعاده

وانا مبسوطه اوي يا سيف اني هحققلك حلمك واجبلك الولد اللي نفسك فيه 


سيف بسعاده

بصي بقي من هنا ورايح مش عايز اشوف دموعك دي أبداً 

مش عايز اشوف غير ضحكتك الجميله دي وبس 

انا عايز العيال تطلع فرفوشه زيك كده 


اخذو يضحكوا سويا ويفكرو في اسامي اطفالهم اذا كانت بنت او ولد 


وشجن تقسم في داخلها بأن لا تسمح لاحد ان يفرق بينهم ويعكر صفو عشقهم


يتبع.....


هل فعلا هتدوم سعادتهم ام سيأتي من يعكر صفوها؟!

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة  الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا




تعليقات

التنقل السريع
    close