القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشق ابيض واسود الفصل الأول والثاني بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 رواية عشق ابيض واسود الفصل الأول والثاني بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 




رواية عشق ابيض واسود الفصل الأول والثاني بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 




كانت واقفة قدام الدولاب :- رواحو فين ، انا متاكدة انى شايلهم هنا نهار اسود الفلوس ضاعت ط طب ازاي ازاي و انا شايلهم هنا بايدي اعمل اي ياربي اعمل اي دى فلوس نااس 

قالتها بعصبية جنون خرجت من اوضتها اتجهت لسفرة و اخدت الفون بتاعها:- الو يا ماما 

الام:- يلا يا حبيبتي اخواتك و ابوكي مستناينك متتاخريش و ابقي هاتي اسر معاكي 

لبنى و ايديها على راسها:- معلشي يا ماما اسر مش هينفع يجي انا جاية اهو سلام 

لبنى قفلت مع امها و غيرت هدومها و اتصلت باسر تقولو انها هتخرج نزلت كان باب حماتها مقفول اتنهد بهدوء و راحة و نزلت فتحت الباب و خرجت بعد وقت وصلت عند اهلها سلمت عليهم و كانت بتحاول تكون مبسوطة 

الام حطت ايديها على ايد لبنى:- انتي كويسة يا لبنى 

لبنى هزت راسها بهدوء:- كويسة يا حبيبتي انا بس مصدعة شوية 

خالد بسخرية ؛- طبعا من السعادة الى انتي فيها تو جيت من غير ما تستاذني البيه لا و قعدة بشعرها بتتكلم معانا عادي 

الاب بص له بحذر و هدوء:- خااالد سيب اختك ترتاح و كل واحد بياخد نصيبه 

مروان:- دا لم يبقا مغلوب على أمره لكن مش يختار 

لبنى بضيقة و حزن مداريين:- لم اجي اشتكي ليك يا مروان ابقا اتكلم و بعدين اسر بيحبني و بيخاف عليا 

قامت و دخلت البلكونة نفخت بضيقه و قعدت تفكر هتعمل اي بالليل روحت فتحت الباب و دخلت و لقت كل حاجة عكس ما سيبها:- اي الريحة 

كانت الشقة غاز جريت على المطبخ لقت البوتجاز مفتوح على الفاضي كل العيون جريت بسرعة قفلته و فتحت شبابيك الشقة و الشقة متبهدلة قالت بحيارة:- يا تري مين عمل كدا مش معقول عفريت بيطلع الشقة في غيابي و يبهدلها بالشكل دا  انزل اقول لماما ليكون في حرامي ولا حاجة 

نزلت عند حماتها قالت بابتسامة:- مساء اليوم يا ماما 

الحماة:- كنتي فين من الصبح لا حس ولا خبر خير 

لبنى:- مفيش كنت عند ماما لانها تعبانة شوية و لازم اروحلها انا استاذنت من اسر على فكرة 

الحماة ببرود:- بس انا الى قعدة في البيت مش اسر يبقا تخدي الاذن مني تاني مرة متكررش ، قولي بقا مالك وشك مخطوف ليه 

لبنى بتوتر و قلق:- معرفش يا ماما الصبح صحيت ملقتش الفلوس كنت مستلفها من مرات اخويا و قبض و قالت ارجعهم ليها بس معرفش راحوا فين مع انى متاكدة انى حطتهم في الدولاب بايدي و رجعت لقيت الشقة مقلوبة و مليانة غاز الشقة شكلها مسكونة 

الحماة ببرود:- وقعتي قلبي يا شيخة انا قولت حصل مصيبة لا يا حبيبتي مفيش حاجة دا انا طالعت اعمل اكل لان البوتجاز بتاعي شكله باظ و بعدين دى شقة ابني 

لبنى:- بس اسر مش بيدي المفتاح بتاعه لحد 

الحماة:- جرا اي يا لبنى اخص عليكي هو انا حد ابنى بعد ما وضب الشقة و اتفرشت عطاني نسخة من المفتاح علشان لو حصل حاجه كدا أو كدا الحقك و فلوس الى في الدولاب كنت محتاجهم لان هنا على وش جواز و لازم نكمل حاجاتها في خدهم بس اوعدك اول ما يبقا معايا ابقا ادهملك و بعدين هى هنا مش اختك برضو بدل ما تقولي اساعدكم في حاجة يا ماما تجيب هداية لاختك المفروض اول ما كنتي قبضي تجيب هداية اخص عليكي مستكترة في اختك عشر تالاف جنية 

لبنى بصت ليها بغضب و طالعت بع*صبية و رزعت الباب رجعت شعرها لوراء:- هو انا بشتغل علشان نفسي ولا علشان اصرف عليهم و بعدين هى معندهاش عيال غير اسر اي الارف دا ماشي يا اسر ماشي 

رتبت الشقة و عملت المواعين الى حماتها سابتها و قعدت بتهز رجليها بعصبية و غض*ب ازاى يكونوا معاهم نسخة من المفتاح من غير ما تعرف بعد وقت اسر رجع 

لبنى قامت:- حمدالله على السلامة 

اسر:- في حاجة يا لبنى 

لبنى  بصت في عيونه:- في انى انخدعت فيك في انك كداب في انى طالعت غبية قدام غش بقا تدي لامك مفاتيح شقتي من غير علمي ااي حد قالك انى شغالة عند اهلك يطلعوا كل يوم و يبهدلو شقتي و حاجاتي و اخر ما تم يخدو فلوسي من غير علمي و تقولي بكل هدوء انها اخدتهم كل دا و البيه ساكت انت راجل انت انت مش راجل لانك كدا*ب و انا*ني و حيوا*ن 

اسر بصلها بغضب رفع ايديه و ضر*بها كف لبنى حطت ايديها على خدها بصتله ابوها نفسه عمروا ما ضرب*ها ولا اخواتها يجي هو و يعمل كدا حست بدوران الروية مشوشة وقعت على الارض ووووو

يتبع 

الحلقة الاولي 

عائشة الكيلاني


عشق ابيض و اسود🤍🖤

وقعت على الارض اغمو عليها اسر بصلها بصدمة نزل لمستواها شالها حطها على الكنبة جري على المطبخ جاب ماية و خرج جري اتجه ليها رش الماية على وشها لحد ما فتحت عيونها ببطء بصتلها بهدوء بس هدوء موميت ساعدها تقعد و شربها الماية قبل راسها :- حقك عليا يا حبيبتي انا مش عارف عملت كدا ازاى 

لبنى بعدت عنه بهدوء :- محصلش حاجة يا اسر ، انا كويسة 

اسر مسك ايديها و قبلها:- اوعدك اني هرجعلك الفلوس في اقرب وقت ، لبنى دى امي و مقدرش اقف في وشها لان مليش غير رضاها عني 

لبنى مكنتش بتبصله ولا مركزة معاه ولا في كلامه كانت حاسه بوجع قلبها سحبت ايديها بهدوء  و دخلت اوضتها نامت على السرير اتغطت كفاية لدرجة ان وشها مش باين غمضت عيونها بألم 

فلاش 

خالد بغضب:- يعني اي في بيت عيلة ما يتهبب يجيلك شقة برا ولا هو مرمطة و خلاص 

مروان:- اوعي الابتسامات الكدبة و الكلام دا يخلوكي تتنزلي عن حقوقك 

لبنى قامت بعصبية و بصتلهم:- انتوا مالكم بيااا هااا عاملينا عليا كبار انا مش صغيرة و اسر بيحبني و امو شهادة لله مشوفتش منها حاجة وحشة ولا حتي هنا اخته دول كل يوم بيتصلو بيا و يطمنو عليا 

مروان:- لا مالنااا و نص انتي اختنا الصغيرة و زى ما انتي ليكي الحق تفرحي بنفسك احنا كمان لينا الحق اننا نفرح بيكي و نساعدك في الصح ، اسر كويس بس مع اول موقف مع امو مش هينصفك انتي مش هترتاحي معاهم 

خالد بهدوء:- يا حبيبتي احنا مكترناش على بعض احنا مش بنقول لا احنا بنقول شقة لوحدك ان شاء الله يا ستي في نفس الشارع بس تكونو بعيد عن الشر ، طب لو عشيتي في بيت العيله تقدري تقوليلي فين خصوصيتك فين راحتك دول مش ساهلين هيطلعو عينيك يا في الطالعة و النازلة لبنى احنا بنعمل كده علشان بنخاف عليكي و بعدين هو بيحشر نفسه في اقل حاجة انتي لسه في بيت ابوكي و دى مش غيرة ولا خوف دا تحكم فكري فيها و اعملي الى عايزاه بس مترجعيش تعيطي في الاخر 

مشهد تاني 

لبنى بصدمة :- ي يعني اي نسيب بعض 

اسر :- بصي يا لبنى اخواتك بيدخلو في كل صغيرة و كبيرة و انا سبق و قولت انى مش معايا اعمل فرح 

لبنى :- ف تسبني و المفروض الفرح فاضل شهر 

ام اسر:- يبقا النص بالنص  و بعدين ابنى كفاية جاب شبكة و وضب الشقة و العفشة مفيش داعي لفرح و شهر العسل و بعدين مانتي هتفرحي كل يوم ، انتي مش بتحبيه 

لبنى:- ايوة بس بابا مش هيوافق 

اسر:- المفروض انها حياتنا احنا مش حياتهم انتي معندكش شخصية انا حاسس اني خاطب طفلة صغيرة مش كدا 

مشهد تاني 

مروان:- هو انتي بعد الشر فيكي حاجة 

خالد بهدوء:- لو مسك عليكي حاجة قولي انتي ليه سلبية كدا بتتنزلي عن حقوقك ليه مالك اي الى حصلك انتي مكنتيش كدا يلعن ابو الحب الى يخليكي مذلولة لناس زى دول 

مروان:- مش كفاية فراشنا الشقة من اولها لاخرها كام مرة رجعو في كلامهم طالما معوش يقعدو جانب امو انتي مش قليلة علشان يبيعو و يشتروا فينا 

باك 

دموعها نزلت بوجع اد اي تنزلته و ضتحيتها كانوا على الفاضي و بقت مضمونة حتي الشبكة باعتها من وراء اهلها مسحت دموعها لم حست انه موجود قعد جانبها و فضل يمسح على شعرها بحنان و ضيقة من نفسه :- حقك عليا ، انا معرفش عملت كدا ازاى بس انتي السبب انتي الى طولتي لسانك عليا قولتي كلام مفيش راجل يستحمله 

لبنى فتحت عيونها قامت بصت له بهدوء :- انا عايزة اطلاق يا اسر 

اسر بصلها بصدمة بعدا عنها شوية و مذل مصدوم:- اي بتقولي اي لبنى انا اسر حبيبك ازاى تقولي كدا ازاي قدرتي تنطقيها 

لبنى بابتسامة وجع:- لانك مش نفس الشخص الى حبيته مش انت يا اسر مش انت ، كله نصيب انا مش عايزك يا اسر و ياما تطلاقني ياما اولع في نفسي و اجبلك مصيبة 

قالتها بعصبية و جنون :- سنة سنة و انا في نفس الأحداث تحكم امك و معايرتها ليا علشان ممخلفش تريقت مرتات اخواتك عليا رخامة هنا و كلامها الى زى السم و اخر ما تم امك تخد فلوسي من غير علمي و انت تمد ايدك عليا دا ابويا معملهاش يا اخى سنة و انت عاطى لامك نسخة من مفتاح شقتنا الى المفروض حياتنا لا برافو عليك يا اسر 

اسر قام:- طب اسمعي بقا انا هعمل نفسي مش سامع حاجة انا اعتذرت و انتي سايقة فيها طلاق مش هطلق ساامعة سابها و خرج نامت و غطت نفسها و كاتمة دموعها 

تاني يوم 

الدكتورة:- يعني اي مش فاهمه 

لبنى بثبات:- يعني مش عايزة اخلف حضرتك اكيد فهمتي قصدي و انا هنا علشان تساعدني لانى غيرت رايى 

الدكتورة :- للاسف مش هينفع يا لبنى 

لبنى بعدم فهم:- ليه مش هينفع 

الدكتورة و هى بتبص لتحاليل:- لانك حامل يا لبنى 

لبنى بصتلها بصدمة وووو 

يتبع 

و يا خويا كنت منعتني 🙆😂

رايكم مين غلطان 

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملة من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا



تعليقات

التنقل السريع
    close