القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الدميمة والوسيم الفصل الحادى عشر والثانى عشر بقلم جهاد محمد

 رواية الدميمة والوسيم الفصل الحادى عشر والثانى عشر بقلم جهاد محمد



رواية الدميمة والوسيم الفصل الحادى عشر والثانى عشر بقلم جهاد محمد



#الدميمة #و #الوسيم/البارت #الحادي عشر #والثاني عشر


فتح عيونة بنزعاج من اثر الضوء علي وجهه 

حاول ينهض ثم جلس بتعب وهو يحس بألم الخفيف من راسه "نظر الي احلام التي كانت تجلس علي كورسي نائمة وبيداها قطعة من قماش "اقترب منها وهو يبتسم علي حنيتها 

وضع يده علي يداها لكي يستقيظها بهدوء 


احلام احلااااام قومي 


فتحت احلام عيونها فورا "خالد انت كويس 


خالد:اهدي يا حببتي انا كويس "ايه الي منيمك كده يا احلام 


احلام:انت كنت سخن كان لازم حد يسهر جمبك


خالد:طيب قومي تعالي نامي جمبي 


قامت احلام ثم لفت جه الاخري ثم مدد جسدها 

اقترب منها خالد ثم اخذها في حضنه 


احلام:خالد انت تعبان مش عايزة اتعبك 


خالد:انا بقيت كويس وبعدين انا هفضل مرتاح طول ما انتي في حضني 


 سرحت احلام وهيا تتذكر  اسم دنيا الذي سمعته منه اول مرة هو يغلط في اسمها "ومرة ثانية وهو تحت تأثير سخونية 

 ‏

خالد:احلااااااام مالك سرحانة في ايه 


احلام:ابدا يا خالد تعبانة من قلت نوم تصبح علي خير ثم لفت جسدها لجه اخري وهيا تغلي من دخلها 


مدد خالد جسدو بجورها ثم اقترب منها وهو يحضنها من خلف ثم سابق في نوم عميق من اثر تعب ومثلة احلام التي كانت متعبه من سهرها طول ليل بجوارة


..................


تسحبت ببطئ الي داخل المنزل ثم ذهبت الي مطبخ تعد له الفطور قبل ذهابة الي العمل 

خرج عماد من المرحاض الذي في صالة 

عاري الصدر ويرتدي بنطلون "دخل المطبخ 

وقع نظره عليها وهيا تعد له فطور "تأفف بضيق منها "اقترب منها وهو يصيح فيها 

ايه الي جابك يا مني احنا مش اتفقنا


استدارت له مني وهيا تبتسم "ايه يا حبيبي جاية حضرلك الفطار مين هيحضرهولك 


عماد:انا هحضرو لنفسي ممكن بقي تروحي شقتك بجد انا بدئت اتخنق 


احست مني بخجل من نفسها "وضعت كل شئ امامة ثم اعتزرت منه ثم رحلت من امامة

 

اسرع وراها عماد وهو يمسك يداها ليوقفها 

عماد:انا اسف بجد يا مني مقصدش حاجة 

انا والله خايف عليكي من نفسي ومن كلام ناس يا مني انا وانتي مكان مقفول علينا خايف اضعف قدام حبي ليكي وكمان خايف من كلام ناس انا مش هستحمل حد بجيب سرتك 


مني:خلاص يا عماد انا مش هاجي هنا تاني 

وقت متحب تشفني ابقي كلمني عن ازنك 

رحلت من امامة ثم سمحت لدموعها بالهبوط


وضع يداه في جيبه وهو يبتسم علي شكلها 

ولسه يا مني لما خليتك تعيشي الي عشته مبقاش انا عماد علي حق 


..............................


استيقظ علي رنين هاتفهة المتكرر منذو صباح 

نظر علي شاشة الهاتف كانت دنيا ثم راقب الباب وهو يرد عليها "ايوة يا دنيا 


دنيا:اهلا يا استاذ خالد اهلا ممكن اعرف اختفيت فين امبارح ومبتردش عليا ليه 


خالد:وهو يكح "امبارح تعبت يا دنيا مقدرتش استحمل جو فا رجعت 


دنيا:من نفسك كده طيب علي اقل بلغني 

مهم انت عامل ايه 


خالد:الحمدالله بقيت احسن 


دنيا:تمام كويس"انا كمان رجعت واخت معاد مع بابا ليك النهاردة عشان تكلم معاه 


خالد"بانفعال"معاد ايه بقولك تعبان وجسمي مكسر وبعدين ازاي تخدي معاد من غير مترجعيلي يا دنيا 


دنيا:ارجعلك في ايه يا خالد "اسمع بقي انت من ساعه مجيت من سفر وانت متغير معايا 

خالد لو مجتش كلمت بابا النهاردة انا هرجع معاه المانيا وهسيب هنا خالص 


خالد:حاضر يا دنيا هاجي هاجي اكلمة 


دنيا:تمام يا بيبي هستناك النهاردة يلا شاو 


قفل خالد وهو بتنهد بثقل "ظل يفكر في احساسة اتجاه دنيا واحلام فهل يعقل ان يحب الاثنين "نعم كل وحدة تتميز في شئ 

دنيا انها فتاه في غاية الجمال والأنوثة والدلع 

اما احلام حنونة جميلة من دخالها يحس معاها براحة والامان والاستقرار "لابد يختار بينهم 

ظل يتحدث نفسه ماذا يفعل "اف اعمل ايه بس ياربي معقول بحب الاتنين"ايوة انا شكلي اتعلقت بأحلام حاسس انها بقت جزء من حياتي مبقتش بشوفها وحشه زي الاول خالص 

بقيت اشوف جمالها من جوة وطبتها وحنيتها 

بس بردو انا محتاج وحدة حلوة انثي معايا 

تنسيني دنيا كلها زي دنيا "اعمل ايه بس اختار مين فيهم انا مش عارف ابعد عن اي وحدة فيهم

اخذ الهاتف ليتصل بعمته يشرح لها مشكلتة باتأكيد عندها حل له 


.......................... 


احلام:انتي غلطانه ي يا مني يا حببتي مينفعش تبقي لوحدكم في شقة متزعليش يا حببتي 


ردت مني عليها عبر الهاتف "لا يا احلام حكاية مش كده عماد متغير انا حساه يوم حلو معايا ويوم وحش معرفش بجد هو عايزني "سعات بيحس ان مش طايق يبص في وشي وسعات بحس ان بيموت فيا "حولي يا احلام تنزلي بالله عليكي 


احلام:طيب حاضر هحاول "وانا هكلم عماد 


مني:ماشي يا احلام "قليلي بقي عاملة ايه مع خالد لسه بردو بيتهرب منك 


احلام:لا يا مني بالعكس خالد اتغير معايا بقيت بحس ان بيموت فيا بس 


مني:بس ايه يا حببتي قوليلي 


احلام:خالد في وحدة في حياتة اسمها دنيا 

معرفش ظنوني صح ولا لا 


مني:يا بنتي لسه قيلا ان بيموت فيكي يبقي ازاي في وحدة في حياته 


احلام:معرفش يا مني معرفش هو غلط قدامي كذا مرة وقال اسمها 


مني:احلام حببتي متنكديش علي نفسك 

مدام شايفة ان جوزك بيحبك انسي اي حاجة وبعدين ممكن تكون حببته القديمة ممكن زملته اي حاجة مهم انتي انسي خالص 


احلام:هحاول مهم هقفل دلوقني عشان معايا مكلمة "قفلت احلام معاها ثم ردت علي مكالمة احمد "صباح خير يا مدام احلام 


احلام:صباح نور يا دكتور 


احمد:انا اسف علي الي حصل امبارح 


احلام:انا الي اسفة علي معملة خالد ليك 


احمد:لالا عادي انسي "مهم انا كلمتك عشان عايز اقبلك النهاردة في المستشفي هنا 

هكشف عليكي ونعمل تحاليل الازمة كلها 

وان شاء لو طلعت موجب "هفهمك علي خطوة تانية 


احلام:اوك يا استاذ احمد هاجي لحضرتك في معاد "بس انا عايزة اجي لوحدي وانا معرفش العنوان انا لسه مخدتش علي هنا 


احمد:انا هاجي بنفسي اخدك يا مدام احلام 

احلام:اتفقنا يا استاذ احمد 


وفي لحظة اتي خالد بعد سمع اسم احمد 

خالد:بتكلمي مين يا احلام 


تجاهلت احلام سؤاله "ثم قفلت مع احمد 

اقترب منها وهو ينفعل امام وجهها "ردي عليا كنتي بتكلمي مين دلوقتي انا سمعك بتقولي احمد "الواد ده كلمك تاني 


احلام:اه كلمني عادي كان بيطمن عليا 


خالد:بانفعال"نعم ياختي يطمن عليكي ليه 


احلام:عادي يا استاذ خالد بيطمن زي ما اصدقائك البنات بيطمنه عليك كده 


اقترب منها خالد وهو يمسك يداها بقوة 

بصي بقي انتي شكلك مش مظبوط اليومين دول اوعي تفتكري ان زيهم هنا وان هسمحلك يبقي ليكي اصدقاء ولا تعملي زيهم 


نفضض احلام يداها بقوة منه "اشمعنا انت 


خالد:انتي هتحطي راسك براسي انا راجل 

وانتي مراتي تمشي علي طوعي انا "واسمعي بقي من هنا ورايح لو سمعتك بتكلمي الواد ده انتي حرة ولو علي عملية انا رافض ان زفت ده يعملها انا هوديكي احسن مستشفي بس ده لا 


احلام:اشمعنا يعني ده راجل محترم 


قطعها خالد بصرامة"هيا كلمة وحدة قلتها 


احلام:طيب يا خالد مدام كده بقي "انت كمان اقطع علاقتك بدنيا بتعتك دي الي بسببها بتخرف بأسمها وكمان بتغلط بأسمي بسببها 


تغير وجه لون خالد "ثم ارتبك وهو يتحدث 

ايه الهبل الي بتقليه ده "انا انا مفيش حاجة بيني وبنها بالعكس هيا زي زميلة عادية وكمان 

هيا ليه حبيب تاني بتحبه اصلا وهيتجوزو 


احلام:ببكاء امال  بتجيب سيرت اسمها  ليه وانت نايم وتقول انك بتحبها انا سمعتك بوداني 


خالد: انتي فاهمة غلط "يمكن كنت اقصد دنيا اختي "اصل انا ليا اخت في رضاعة بس قربتي من بعيد كنا بنحب بعض اوي اوي "بس للاسف ماتت "هيا كانت اختي الوحيدة يا احلام 


احلام:وهيا تمسح دموعها "بس انا عمري ما سمعت ان ليك اخت في رضاعة 


خالد:يا حببتي هتسمعي منين بس"هيا هجرت لأمريكا معايا انا وعمته وماتت هنا 


احلام:الله يرحمها "يعني انت مش بتحب وحدة تانية يا خالد


ابتسم خالد وهو يأخذها من خصرها الي احضانة

لا يا عبيطة بحبك انتي وبس يا روحي 


ابتسمت احلام بفرحة ثم ضمته بشدة "وانا كمان بموت فيك يا احلي واجمل حاجة في حياتي 


...............................


اتت دنيا بالعصير في غرفة صالون ثم جلست بجوارة "تهمس له في ازنيه "وحشتني 


خالد:وانتي كمان يا حببتي قليلي فين ولدك


دنيا:جاي حالا يا بيبي "عيزك نتفق معاه علي معاد الخطوبة يا بيبي ارجوك 


خالد:حاضر يا حببتي حاضر 


اقتربت دنيا منه اكثر"مالك يا خالد ليه مش حاسة انك فرحان زيي 


خالد"وهو يحسس علي وجها"لا يا حببتي فرحان اقتربت دنيا امام شفتيه تطبع قبلة خفيفة 

بحبك يا بيبي  "ابتعد خالد عنها "وانا كمان 


دنيا:في ايه يا خالد بعت عني كده ليه 


خالد:انتي مش بتقولي ولدك جوة مينفعش 


دنيا:اف يا خالد بقالك سنين هنا ولسه محافظ علي عادات المتخلفة الي في مصر 


خالد:دي مش عادات متخلفة يا متخلفة دي اصول متربي عليها مينفعش اقرب منك ولدك جوة 

افردي شفنا يبقي منظرني ايه 


وفي لحظة اتي ولدها فوزي وهو يرحب باخالد

فوزي:اهلا اهلا يا خالد يبني ازيك 


خالد:الحمدالله يا عمي بخير 


فوزي:دنيا كلمتني كتير عن وقلتلي ان في بنكم قصة حب وانك غايز تخطبها 


خالد:فعلا يا عمي انا جاي اطلب ايديها 


فوزي:طيب فين اهلك يا خالد مجوش ليه


دنيا:ليه يا بابي يجو اصلا 


فوزي:دنيا اسكتي انتي خالص خليني اتكلم


خالد:يا عمي اهلي عيشين في مصر وانا هنا عايش مع عمتي بس هيا حاليا في نيورك 

وانا هنا عشان شغلي 


فوزي:تمام تمام يا خالد "انا مرتحلك يبني وحاسس انك شخص كويس "مهم انا موافق

حدد معاد انت ودنيا 


دنيا :الاسبوع جاي يا بابي هنعمل الخطوبة وبعدها جواز علي طول ايه رايك يا بيبي


خالد :الي تشفوه 


........................


انتظرت احلام في مكتبه نتيجة الفحصات وتحاليل 

كانت تضع يداها علي قلبها بخوف 

دخل احمد عليها مكتب وبيدة نتيجة الفحوصات 

احلام:طمني يا دكتور احمد 


احمد:بابتسامة واسعة " اطمني تحليل بعض منها موجب يا احلام 80% نجاخ العملية نسبه كبيرة الحمدالله 


احلام:بفرحة بجد يا دكتور يعني مفيش اي مانع


احمد:لا ابدا مفيش خالص تقدر نعمل عمليه في معاد المحدد"مهم لازم نتفق علي خطوة التاتية 


احلام:ايه هيا الاخطوة تانية يا دكتور 


احمد:اولا مكان العملية اتغير "هيبقي في المانيا " "غير ان عملية هتاخد شهور 

وانتي عايزة تعملي عملية من غير ما خالد يعرف "فا هيبقي صعب


احلام:فعلا صعب"كده خالد لازم يعرف انا كنت عيزاه اعملها ليه مفاجأه 


احمد:انا من رايي تفهميه انك نزلا مصر 

تغيري جو وبكده مش هيعرف حاجة 


احلام:صعب جدا "المهم انا هتكلم معاه وهرد علي حضرتك انا بجد متشكرا جدا ليك

 

احمد:علي ايه يا مدام احلام انتي تستهلي كل خير 


.......................


جلس خالد ينتظر زوجته في منزل بعد رجوعة من خارج "كان الغضب ينهش فيه 

اقتربت منه عمته عفاف الذي جائت لتتحدث معه 

عفاف:اهدي يا خالد ممكن تكون نزلت تجيب حاجات


خالد:من غير متقولي ولا تكلمني ولا حتي تعبرني "ماشي يا احلام نهارك اسود


عفاف:وهيا تبتسم "انت شكلك وقعت علي اخر 


خالد:ونبي يا عمته سبيني انا مش عارف اعمل ايه بجد هتجنن "معقول بحب الاتنين 


عفاف:لا طبعا "انت بتحب وحدة فيهم يا خالد 

انا عارفة ان دنيا في حاجات اي راجل بيحبها بس احلام فيها حاجات مش عند اي بنت يا خالد عشان كده متخسرهاش 


خالد:انا مش قادر اخسر دي ولا دي انا بحبهم يا عمته هما الاتنين "مش عارف اعمل ايه 


عفاف:تعمل ايه في ايه "مفيش حل انك تفضل مع مراتك وتعيش معاها وبعدين انت حكتلي علي موضوع العمليه لو عملتها ونجحت مش هيبقي في مشكلة يا حبيبي 


خالد: ايوة انا هخليها تعملها بس مش علي ايد الواد ده خالص انا مش طيقة 


قامت عفاف وهيا تبتسم" يا عيني علي غيرة 


خالد:رايحة فين يا عمته خليكي بيتا معايا 


عفاف:هبات يا حبيبي بس ورايا مشاوير واشغال يلا انا هروح اشوف مشواري تكون احلام رجعت 


خالد ماشي يا عمته ""غادرت عفاف المنزل 


ثم قام خالد امام الشرفة ينظر الي شوارع 

ويشم رائحة الهوا لعلي تسعدو علي اتخاذ القرار "وقع نظرو علي زوجته وهيا تنزل من سيارة احمد 


حولت ملامحة الي غضب جامح "اقترب من باب ينتظرها بعبوس وغضب وبركان 

دخلت احلام المنزل ثم تفاجئت به وهو امامها

خفق قلبها بخوف من شكلة ومن وجودة 

احلام:خالد انت هنا من امتي 


اقترب خالد منها ثم صفعها علي وجهها بكل قوة

ارتمت احلام علي الارض من اثر الصفعة 


#جهاد #محمد 

#الدميمة #و #الوسيم


#الدميمة #و #الوسيم/#الفصل #الثاني #عشر


اقترب خالد منها ثم صفعها علي وجهها بكل قوة

ارتمت احلام علي الارض من اثر الصفعة 


انحني بمستواها ليجزبها من شعرها بكل قسوة

انا خالد الي مشيت ولفيت دنيا كلها "تيجي وحدة زيك انتي ملهاش ملامح ولا شكل تضحك عليا وتكسر كلامي "نهضها وهو يشد شعرها 


احلام:هيا تبكي "خالد سبني حرام عليك 


رماها خالد علي الاريكة ثم بدء يصفعها علي وجهها بكل قوة ثم صرخ في وجهها ا 

انا هربيكي يا احلام انا هعرفك مين خالد الي تكسري كلامة "مش كفاية قابل شكلك ومنظرك ده مش كفاية قابل اعيش مع وحدة زيك 


احلام: بانهيار"كفاية كفاية بقي 


خالد:لا مش كفاية انا لازم اعرفك مئامك ايه 

انتي ولا حاجة فاهمة ولا حاجة ثم انقض عليها وهو يضرب فيها  بكل قوة


فرت منه احلام وهيا تركض الي غرفتها وسريعا قفلت الباب بمفتاح قبل ما يلحق بها 


طرق الباب بكل قوة عليها "افتحي بدل مكسر

الباب فوق دماغك يا احلام 


رمت احلام نفسها علي الفراش وهيا تنهار من البكاء الشديد بسبب كلامة القاسي ومعيرته بشكلها " ظلت تدفن وجهها في الوسادة

وهيا تبكي بحركه


ابتعد خالد عن الباب وهو يحاول يهدء نفسه 

جلس علي الاريكة وهو يضع يداه علي وجهه 

كان يستمع لبكأها الحار "احس ان يعتصر قلبه 

قام وهو يرمي الطولة امامة بقديمة بكل غضب


....................


بعد مرور ايام 


حولت مني بأجهاد بالابتعاد عن عماد فهذه فترة

سمعت طرق الباب وهيا كانت تجلس امام تلفاز

قامت تفتح الباب "تفاجئت عندما رئت عماد اممها عابس بشدة

مني:عماد خير في حاجة 


عماد:هو انتي الابيض لا  اسود"ممكن اعرف 

بقالك فترة مش بتسألي عليا حتي حرماني من اكلك الي بحبه 


مني:والله اكلي بس الي بتحبه "ماشي 

خمس دقائق واجهزلك الاكل 


عماد:ايه يا بت رخامة دي "طيب وحشتيني حلو كده


مني:لا ماهو باين منا لو كنت وحشتك بحق كنت علي اقل عبرتني في اليومين غبتهم انا


عماد:طيب منا جيت اهو اشوفك واطمن عليكي

خلاص بقي يا منمن يا حببتي 


مني:ماشي يا عماد ربنا يهديك عليا 


عماد:لا هديني لدرجة ان اخت قرار وعيزك 

توفقي عليه حالا 


مني :قرار ايه يا حبيبي


عماد:قومي البسي حالا يا مني "انا وانتي هنطلع علي اقرب مأزون عشان نتجوز انا مبقتش قادر ابعد عنك بجد 


مني:انت بتكلم بجد "طيب وطنط وعمو واحلام 


عماد:هيا دي المشكلة يا حببتي "احنا هنتجوز دلوقتي ولما يرجعو هنمشي موضوع عادي هاجي اطلب ايدك ونتجوز قدمهم من غير ما حد يعرف حاجة يا منمن 


مني:بس انا خايفة اهلك يزعلوا وكمان ماما وبابا لسه مرجعوش من العمرة 


عماد:عشان كدة بقولك نتجوز وبعدين لما يرجعو يحلها المولا "وفقي يا منمن خليكي تبقي في حضني بقي مش قادر ابعد عنك 


ابتسمت مني بفرحة"موافقة طبعا يا عماد 


عماد:طيب يلا بقي جهزي نفسك عقبال انا كمان اجهز نفسي عشان اطلع بيكي علي اقرب مأزون مني:حاضر يا حبيبي هوا 


ابتعد عماد عنها وهو يرد لها الابتسامة ثم دخل شقته "تلاشت ابتسامته وهو يحدث نفسه 

افرحي يا مني عيزك تفرحي عشان بعد كده 

هتزعلي اوي مني يا حببتي الغالية 


....................


كانت تتجنب اي مكان يوجد فيه خالد بعد ما يرجع من عملة "وكذالك خالد كان يأخذ منها موقفا "نعم هو يعترف بغلطه الكبير من حديثة القاسي ومعيرته بشكلها "بس كان يقنع نفسه انها هيا الذي اوقعته في هذا الخطئ 


دلف المطبخ يصنع بعض من المؤكلات بعد رجوعة من عمل 

خرجت احلام من غرفتها لتذهب الي مطبخ لتعد المياه لها 

نظرت له وهو يضع الاطباق غلي طاولة 


تجاهلت انظارو ثم اقتربت من زجاجة المياة 

لكي تشرب "اخذت الكوب لكي تضع فيه المياه ثم وضعته علي فمها "احست احلام في هذه لحظة بدوخة كبيره وقع منها الكأس المياه 

اغمضت عيونها بتعب ثم امسكت بيداها تسند نفسها علي طرف طولة "كان يتبعها خالد بأنظارو "اقترب منها بخوف عليها "انتي كويسه تجاهلت احلام سؤالة وهيا تحاول تغادر ببطئ من امامة 


امسكها خالد من يداها برفق" رودي عليا 

حاسة بحاحة تعبانة "انتي بقالك فترة ترتعشي كل متمسكي حاجة تقع منك 


احلام:لو سمحت ابعد ايدك وابعد عني انا كويسه اوي


خالد:وهو يتجاهل كلمها " انتي اكلتي 

انا شايف الاكل زي ماهو "رودي عليا اكلتي 


احلام:لا مأكلتش ومش عايزة اكل سبني بقي 


حررها خالد ثم ابتعد عنها لكي تغادر من امامة 

ذهبت احلام الي غرفتها وهيا تبكي 


اخذ خالد الاطباق الذي كانت موضوعة علي طاولة ثم وضعها علي صنية ثم اخذها الي غرفتها 


دلف الي غرفتها وهو يحمل صنية الاكل ثم وضعها في منتصف الفراش امامها "جلس هو الاخر اممها 

خالد:يلا كولي يا احلام انتي مأكلتيش بقالك فترة مينفعش كده انتي بدئتي تدوخي

 

احلام:شكرا ليك انا مش ليا نفس 


زفر بضيق علي عندها "ثم تابع بصرامة 

انا قولت هتكلي يعني هتكلي كووولي 

انفجرت احلام من بكاء وتبعد وجهها عنه 


اقترب خالد منها وهو يبعد الطعام"انا خايف عليكي يا احلام انتي مش بتكلي ارجوكي كولي


احلام:وهيا تبكي "بس انا مش عايزة اكل 

وياريت يجرالي حاجة واموت واخلص من حياتي كلها عشان متعش مع وحدة زيي وحشه 


خالد:بغضب متقليش كده تاني مرة اوعي اسمعك بتقولي كده " انا مقصدش الكلام الي قلته اقسملك بالله يا احلام ان موضوع شكلك ده مبقاش يفرق معايا وحياه ربنا صدقيني انا قولت كلام ده عشان كنت مدايق منك انتي كسرتي كلمتي يا احلام خلتيني عيل قدام نفسي


احلام: انا مكنتش اقصد اكسر كلمتك بس انا كنت عايزة اتغير انا بتعلق بأي امل عشان اتغير انا بحبك بحبك وعايزة اعمل اي حاجة عشانك عشان تشوفني حلوا زي اي بنت والله عشانك 


اخذها الي حضنه وهو يضمة الي اكثر 

احلام اسمعيني يا حببتي وصدقيني كل كلمة هقلها دلوقتي طالعة من قلبي "يمكن زمان حكاية شكل دي كانت عملا حاجز بيني وبينك بس مع الايام انا عرفتك كويس عرفت ان لو لفيت دنيا كلها عمري ما هعوض ضفرك يا قلبي 

ثم ابعدها بلطف لينظر ليعناها :تعرفي ان فكرت في العملية دي وكمان اخت اجرئات كتير فيها انا كلمت دكتور كبير هنا وكمان حجزت معاه عشان تعمليها في اكبر مستشفي 


احلام:طيب ومالو دكتور احمد 


جز خالد علي اسنانة "متقليش اسمه الواد ده انا خلاص كرهته من سعات مشفته مقرب منك


احلام:ماهو قرب مني عشان يكشف عليا 


خالد:احلام حببتي ممكن تسمعي كلامي 


احلام:حاضر يا خالد الي تشوفة 


خالد:اوعديني انك لا هتكلميه ولا تردي عليه 


احلام:اوعدك يا خالد "حاجة تاتي 


خالد:اه عايز حضن كبير يعوض اليومين خصام 


احلام:والله ومين سبب في الخصام مش انت 


خالد:انا اسف سمحيني انا عارف ان قسيت عليكي بمد ايدي وكمان كلامي جارح


احلام:انت مش بس جرحتني انت دبحتني 


خالد:سمحيني انا اسف ارجوكي سمحيني 


احلام:ياريت يا خالد اعرف ازعل منك "انا بسمحك علي اي حاحة بتعملها وهتعملها 


خالد:والله العظيم طيبة والحب والحنية دول هما الي هيموتوني فيكي "بحبك


احلام:بابتسامة:وانا بموت فيك 


خالد:طيب ايه النظام بقلنا كتير متخصمين


احلام:وهيا تفهم قصدو" طيب ادينا اتصلحني 


خالد :وهو يقرب الاكل اممها"لا لسه يا حببتي انا لازم اصلحك بضمير اوي اوي ثم غمز لها 


احمر وجه احلام خجلا منه "خالد بس 


خالد:وهو يضع لقمة في فمها"كلي كلي 

عشان اعرف اصلحك يا حببتي 


احلام"بطل يا خالد عيب كده 

ابعد خالد صينية المأكولات ثم  أخذها في حضنه "لسه يا روحي العيب جاي بعدين ثم اخزها تحت الغطاء 

احلام :خالد 


خالد :هشششششش ثم انقض علي شفتيها 

ليذهبون الي علمهم


.......................


#في #صباح 


ارتدي ملابسه بعد خروجة من المرحاض 

ذهب خارج غرفة يبحث عنها في انحاء منزل 

سمع اصوات في مطبخ "ابتسم يعلم انها 

هيا تحضر له فطورة قبل ذهابة الي العمل 

دلف الي مطبخ اقترب منها وهيا تحضر فطور

حضنها من خلف ثم دفن وجه في عنقها 


احلام:بصوتها المبهج "صباح الخير يا حبيبي 


خالد:صباح نور يا روح حبيبك "وحشتيني 


احلام:وحشتك ايه بس يا نصاب "دنا نايمة طول ليل جمبك ومعاك علي طول 


خالد"يا سلام بردو وحشتيني "بعدين انتي بتوحشني وانتي معايا وفي حضني عندك مانع


احلام:بضحكة رقيقة "لا يا كوكي معنديش 


رفع خالد حجببه بستغراب:"كوكي مين ده بقي 


احلام:انت يا حبيبي بدلعك بلاش 


خالد:وهو يضمها اكثر "دلعيني زي ما انتي عايزة انا ملكك انتي وبتاعك انتي 


سمع رنين هاتف احلام الذي يرن "ابتعد خالد عنها ليقترب من الهاتف الذي موضوع علي طاولة "جز علي اسنانة ثم نظر الي احلام بغضب


احلام:في ايه يا مالك يا حبيبي 


خالد:انا مش قولت مفيش كلام مع زفت ده 


زفرت احلام بضيق وهيا تقول"في ايه يا خالد 

انا مكلمتوش والله هو الي بيتصل وانا مبردش

اخذ خالد هاتفها ثم خرج من مطبخ "ضغط علي زر "ليسمع حديثة اولا 

احمد:صباح الخير يا احلام 


خالد"صباح زفت علي دماغك "انت بتتصل ليه بمراتي يا احمد انا مش قولت ملكش علاقة بها ولا تكلمها 


احمد:في ايه خالد انا بكلمها عشان العملية 


خالد:مفيش عمليات خالص "انسي احلام مش هتعمل عمليات 


احمد:ده رايها يعني "ولا رايك انت يا عريس 


خالد:لا رايي انا "ابعد عن احلام يا احمد 


احمد:لا مش هبعد يا خالد "انت ايه ياخي مش حرام عليك بنت "عمال تصاحب عليها وتحب عليها وكمان بتضحك عليها "وغير بقي خطوبتك الي هيا بكرا "كمان عايز تمنعها من العملية 


ابتعد خالد اكثر من مطبخ ثم راقب بعيونه الباب 

ملكش دعوة انا حر يا احمد اسمع لو قربت من احلام ولعبت في دمغها في موضوع العملية انت حر فاهم ثم قفل في وجهه الهاتف 

زفر بضيق وهو يلعن فيه "وحياه امي ما هسيبك يا احمد يا انا يا انت ............


#جهاد #محمد 

#الدميمة #و #الوسيم


تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملة  من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

التنقل السريع