القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حياة ال عاصم الفصل الأول بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 رواية حياة ال عاصم الفصل الأول بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات






رواية حياة ال عاصم الفصل الأول بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 


✨  السلام عليكم يا حبايبي 

بما إنكم حبيتوا الصعيدي، يلا نتعرف على شخصيات قصتنا الجديدة — قصة #حياة_ال_عاصم

#سلوي_عوض

👤 عاصم آل عاصم

هو الحفيد الأول، وسُمّي باسم جده. والده ووالدته متوفيين، وبيعيش هو وأخو وأخته مع جدتهم الحجة كريمة.


👧 قمر

أخت عاصم، فتاة طيبة بتدرس في الجامعة، وهي توأم سامر.


👦 سامر

أخو عاصم، شاب طايش وبيدرس في الجامعة، بس طموحاته وأحلامه أكبر من واقعهم؛ لأن مستواهم المادي متوسط، وبيعيشوا في صعيد مصر.


💫 شوق وهيا بنت عمتهم المتوفيه 

فتاة طيبة جدًا، تعتبر من تربية الحجة كريمة، وبتخدمهم في البيت بكل حب وطيبة.


🏙️ وفي القاهرة...

👔 عامر بيه

عمّ عاصم، رجل أعمال كبير.


👩 حياة

ابنة عامر بيه الكبرى، مدللة، مرحة، بتحب الحياة، وليها نصيب من اسمها.


👩‍🦳 نهال

والدة حياة، سيدة طريحة الفراش ومريضة بمرض مزمن.


👩 نهلة

أخت نهال، وخالة حياة، شخصية خبيثة، لا تحب إلا ابنها والمال، وبتستغل أختها ومرضها لمصلحتها.

👱🏻‍♂️ عز 

ويكون ابن نهله خالت حياة وهوا شب طايش ولا يهتم بشي سوى المال مثل امه

وباقي الشخصيات هنتعرف عليها تباعاً 

يارب تنال اعجابكم


#سلوي_عوض 

#حياة_ال_عاصم 

بارت 1

في جنوب صعيد مصر حيث الجمال والروعه والقلوب الطيبه، حيث تقطن عيلة عاصم المكونه من الجده كريمه وعاصم بطل روايتنا وإخوته التوأم سامر وقمر، وابنه عمتهم شوق.


وفي الصباح نجد عاصم يستيقظ ليؤدي الفرض ثم يذهب إلى جدته.


عاصم: صباح الخير يا جده.

كريمه: صباح النور عليك.

عاصم: خواتي راحو الجامعه.

كريمه (تضحك): جامعه ايه دلوك ده؟ لسه الشمش منزلتش.

عاصم: عشان الموصلات ما انتي عارفه يا جده، بينا وبين الجامعه ساعه ونص، والاتوبيس مبيوجفش كتير.

كريمه: هبجا أديهم يركبو بيجوه.

عاصم: اجعدي انتي، جلعي فيهم.

كريمه: يا ولدي مش كفايه أتربو يتامي لا اب ولا ام؟ ما انته خابر امك ماتت وهيا بتولدهم، وولدي ابوك الله يرحمه حصلها على طول، مفاتش شهر على وفاتها ورجد جارها، لكن انته كت كبير.

عاصم: الحمد لله على كل حال، أروح أنا أشوف الزرع بتاع الناس.

كريمه: منه لله عمك، عايش ف مصر سلطان زمانه ومهملك للشجا يا ولدي. حتي الأرض يا دوبك اللي بتجيبه ممكفيش، لولاش بس حتتين الدهب بتوعي اللي ساندينا كنا موتنا من الجوع.

عاصم: حدش بيموت من الجوع يا جده، جوليلي بجا هتغدينا ايه النهارده؟

كريمه: هغديك باميه ويكه ولحم ضاني متجلب ف التوم لغيت مشكشك.

عاصم: وجرنين فلفل حاميين.

كريمه: وشوج بتخبز اهي عيش شمشي صابح.

عاصم: كان نفسي شوج تتعلم، بس هيا جالت كفايه الإعداديه.

كريمه: هيا مخها كده، واهي الحمد لله بتعرف تجرا وتكتب، وفلحانه وعمرانه ف البيت، ديه مربيه طيور وأنارب غير العنزه بتاعتها وعيالها.

عاصم: ربنا يكرمها.

كريمه: الله يرحم عمتك ناعسه وابوك.

عاصم: أنا فاكر ابوي يا جده، كان حنين جوي.

كريمه: اه يا ولدي، كان أحن واحد ف الدنيا، مش عامر اللي منه لله، كوش على كل حاجه.

عاصم: كده يعني؟ أديكي عطلتيني، زمان الرجاله جاعدين ف الأرض.

كريمه (تضحك): أرض أرض؟ اللي يسمع كده يجول ياما هنا وياما هناك، وهما تلت فدادين يا عمي.

عاصم: حلوين يا جده، الحمد لله، أحسن من غيرنا.


---


كريمه: ربنا يكملك بعقلك، سبحان الله كاني جاعده مع جدك عاصم الله يرحمه، ويديك طولة العمر وأفرح بيك وبعوضك.

عاصم: وبعدين معاكي، جولت لما أطمن على خواتي الأول.

كريمه: طاب هتروح الأرض على ريجك كده؟ شج ريجك الأول.

عاصم: مش جعان دلوك، وبعدين انتي عايزاني أفطر عشان معرفش آكل الويكا واللحم الضاني؟

كريمه: جبل يدان الضهر خلي غريب ياجي ياخد الوكل.

عاصم: ربنا يخليكي لينا يا جده.

كريمه: ويخليكم لي، ده انتو العوض اللي ربنا عوضني بيه عن اللي راحو.

عاصم: همشي أنا أحسن، لو جعدت جارك هتجيبي الجديم والجديد وتجعدي تبكي لتدمع عينا.

كريمه: عاصم اهو، شوفت؟ مش جولت أنا لتمسح.

(تمسح كريمه دموعها)

كريمه: خلاص اهه مش هبكي تاني.

(يقبل عاصم يدها ويتركها ليذهب إلى الأرض)


وهنا تدخل شوق على جدتها.


شوق: أنا خلصت خبيز يا جده.

كريمه: جدعه بت بتي.

شوق: هجهز الفطور على ما عاصم ينزل.

كريمه (تضحك): عاصم خرج راح الأرض، جهزي لسامر وجمر.

شوق: من عيني حاضر.


(تذهب شوق إلى المطبخ وتقول وهي تفكر)

شوق: اه يا سامر لو تحس بيا وبحبي ليك، ولا جلبي اللي بيفط مني ساعت ما أشوفك، ربنا يجعلك من بختي ونصيبي يا واد خالي.


---


شوق: بس ازاي يا شوج وهو ف الجامعه وانتي مكملتيش علامك؟ ياكن له هو دايما بيضحك معاي، وبيجول عليا أجمل من البنات اللي معاه ف الجامعه، وكمان بيجول إنه بيعزني جوي. ربنا يسامحك يا عمي عامر، لولاش كوشت على فلوسنا كان زماني اتعلمت، ياكن أنا جولت سامر وجمر يتعلمو وأنا مش مهم، وماله، ماهي الإعداديه بردك شهاده.


(تسمع شوق صوت جدتها)

كريمه: شوج!

شوق: حاضر جايه.


(تخرج شوق من المطبخ)

كريمه: جهزتي الفطور يا شوج؟

شوق: حالا هجهزه.

كريمه: طاب طلعي كيلين لحم ضاني واسلجيهم عشان هنعملو عليهم ويكا ورز.

شوق: من عيني حاضر.

كريمه: اطلعي صحي سامر وجمر عشان يلحجو جامعتهم يا بتي.

شوق (بفرحه): حاضر يا جده.


(تصعد شوق إلى غرفة سامر وتفتح الشباك)

سامر (بتأفف): ايه ده؟ مين اللي فتح الشباك؟

شوق: أنا شوج يا سامر.

سامر: وايه اللي دخلك أوضتي؟ وكمان بتفتحي الشباك؟

شوق: جدتي جالتلي أطلع أصحيك.

سامر: طاب روحي، وانا متنيل جاي وراكي.

شوق: طاب بس براحه، متزعجش على الصبح كده.

سامر: معلش يا ستي، صباح الخير.

شوق (بفرحه): صباح النور عليك.

سامر: على ما أخد دش جهزيلي لبسي ولمعي الجزمه.

شوق (بفرحه): من عيني.

سامر: تسلم عينك الا قوليلي معاكي فلوس

شوق: اه معايا خمس ميت جنيه محوشاهم من المصروف اللي بيدهولي عاصم

سامر: بخبث اصلي كت محتاج كتاب ولو قولت لعاصم هيسمعني كلمتين

شوق: له انا هجيبهوملك


سامر: بصراحه يعني انا خايف تقوللي لجدتك ولا اي حد ف البيت

شوق: له طبعا ده انته تاخد عيوني


سامر: تسلملي عيونك لتفرح شوق بكلام سامر


قمر: فها هيا قد استيقظت وأدت فرضها

قمر: يارب وفجني ونجحني عشان افرح جلب


عاصم: اخوي ده شجي وتعب علينا جوي ويارب يهديك يا سامر يا اخوي اجوم البس عشان اللحج أفطر


(اما عاصم فكان يجلس مع العم عوض)

عوض: عوض يعني انته جاي من فجر ربنا وتاعبنا معاك الا حتي ماشربنا بج شاي

عاصم: تعالي يا غريب هات المنجد والتنكه عشان نعملو الشاي خلي عمك عوض يحل عني غريب انا هعمل الشاي وأشرب معاكم

عاصم: بعد ما تملح الأرض وتذجيها هنبجا جرب الضهر تروح علي بيتنا تجيب الغدا جدتك كريمه طابخه ويكا ولحم ضاني

غريب: بفرحه صح كلامك

عاصم: اه يا اخوي صح تجري علي بطنك بالمشاوير انته غريب اروح اعملكم احلي كوبايتين شاي

عاصم: ايه يا عم عوض مش هتحكيلي عن ابوي النهارده ولا ايه علي الأجل تعمل بالوكل اللي جاي

عوض: بتجلب عليا المواجع انته اصل ابوك ده اغلي من اخوي عندي كان راجل طيب وحنين ورجوله الدنيا فيه طاب ده مره كان جدك عاصم مشيعه يجيب طلب

عوض: كنا ف نص الليل وكان فيه عصابه ولاد الليل بينزلو البلد بعد العشا

عاصم: عصابه ايه ديه

عوض: عصابه الجط

قاسم: الجط وعصابه عوض زي مبجولك كده

عاصم: طاب كمل عوض ومن حظ ابوك يجابله الجط بذات نفسيه كبير العصابه وساءله انته مين ورايح فين

عوض: جام المرحوم ابوك جاله انا عميره واد عاصم الخياط جامةالجط ضحك وجاله مخايفش منينا جام المرحوم عميره جاله واخاف من ايه العمر واحد والرب واحد هتعمل ايه يعني هتاخد روحي الجط جاله اسد ياعميره زي ابوك انا هبعت معاك راجل من رجالتي يوصلك تجيب طلبك وبعد كده يوصلك لبيتكم

عميره: جاله له خلي رجالتك انا لو محميتش نفسي مستاهلش اعيش

(وجاب طلباته وروح)

عاصم: الله يرحمك يا ابوي

عاصم: طاب وعمي عامر عوض ليه بس السيره العفشه ديه

عاصم: حكيلي عنه جدتي مرضياش تكلمني عنه كل ما اكلمها تجوللي جفل علي السيره ديه

عوض: معذوره يا ولدي اصل عامر طول عمره غدار وبيحب نفسه

عوض: ابوك وجف جاره كان بيراعي كل حاجه وخلاه هو اتعلم وخد شهاده عاليه ولما ابوك اتوفي عامر كوش علي كل حاجه وباع الأراضي والبيوت ولولاش جدتك كانت وارثه الأرض ديه عن ناسها كان خدها بردك

عاصم: هو ليه يعمل كده عوض شيطانه سايجه يا ولدي عاصم ده عمره ما جاه ولا حتي ساءل علينا بالتلافون

عوض: بجولك كل حجكم تجوللي يساءل عليكم عاصم بس بته بتتحددت مع جمر اختي علي التلافون وكأنهم أصحاب

عوض: اصل مرت عمك ست طيبه جوي وبت ناس واصلها كبير

عاصم: ده حتي جدتي عمره مكلمها

عوض: جدتك جويه وواجفه زي الوتد ربتكم وربت بت المرحومه عمتك

عوض: عاصم عمتي خديجه كانت طيبه جوي هيا وجوزها بس ياله الحمدلله الله يرحمهم عوض ويرحم جدك وابوك


عاصم: عمتي كانت طيبه جوي هيا وجوزها لولاش بس الكهربا اللي مسكت فيهم وجصفت عمرهم كان زمانهم عايشين معانا

عوض: امر ربنا يا ولدي

عاصم: الحمدلله على كل حال عوض ربنا يكرمك يا عاصم من حمده زاده

عاصم: بس عارف يا عم عوض انا مستغرب من عمي جوي يعني هو الحمدلله اللي عنده كتير جوي يكفيه ويزيد ومحليتهوش غير بت وحيده مخلفش غيرها ليه يطمع ف حاجتنا

عوض: عامر طول عمره بيحب نفسه وكمان بيكره الصعيد وكان عايزكم تعيشو معاه ف مصر بس جدتك جالتله له عيال ولدي هيعيشو ويموتو ف الصعيد زي ابوهم وجدهم بس عامر معجبهوش الحال


عاصم: تعرف يا عم عوض نفسي ربنا يكرمني واخلي خواتي مش ناجصهم حاجه وكمان البيت حيطانه شججت خالص عايز اشوف مجاول عشان نرممو الحيطان وله كمان جمر خيتي اللي كبرت خايف ياجيها عريس والله معارف هجهزها ازاي أن كانت هيا ولا شوج واللي زاد وغطي سامر اللي طلباته مبتخلصش والله لوفيه متبكي العين بس اعمل ايه

عوض: خليها علي الله انته عايز تنكد عليا عشان تاكل اللحم والويكا وحدك ولا ايه ليضحك

عاصم: ربنا يسامحك جلبت عليا المواجع اجوم اشوف حالي


(قاسم ملابسه ليرتدي جلابيه قديمه وينزل في وسط الأرض ليساعد غريب)

عاصم: ملحت هنا ياغريب

غريب: اه خلصت الناحيه الجبليه خالص

عاصم: طاب ريح انته وانا ها اكمل الناحيه الشرجيه




تكملة الرواية من هناااااااا 


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




تعليقات

التنقل السريع
    close