رواية قدر ربنا ليه الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم وفاء الدرع حصريه
رواية قدر ربنا ليه الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم وفاء الدرع حصريه
الجزء الاول(💥 قدر ربنا ليه 💥)
اخذني بابا وتركني في الشارع وحيدا ومشي على زوجته لكي يرضيها يومين في الشارع بدون اكل ولا شرب وانا دمعتي ما نشفتش من على خدي لماذا القسوه دي اتحرجت ان اطلب شيئا من اي شخص قابلني في الشارع وبعد يومين وانا ماشي في الشارع لست ادري اذهب الى اين والدموع مالئه عيني وانا عمري 12 عام رايت رجل من سن والدي في عربيته وهو بيتالم ومش قادر يطلع صوت قربت اليه وقلت له حضرتك عايز اي مساعده يا استاذ
كان بيشاور لي اني افتح باب العربيه وادخل له وبالفعل دخلت اليه اعطاني روشته وفلوس لكي اذهب الى الصيدليه اجيب له العلاج اخذت الروشته والفلوس وذهبت الى الصيدليه والصيدلي اعطاني العلاج وذهبت اليه بسرعه واعطيته العلاج وبعد خمس دقائق بدا يرتاح وصوته يطلع وكلمني شكرا يا ابني على اللي عملته معي انت ربنا بعتك ليا في الوقت المناسب لو كنت اتاخرت كان زماني من الاموات لكن لسه في عمر
رديت علي وقلت له الحمد لله ان حضرتك بخير ولازم العلاج ما يتقطعش من جيب حضرتك لان انا عرفت من الصيدلي ان العلاج ده مهم جدا ولو ما اخذتوش في الميعاد ممكن القلب يقف
قال الحمد لله على كل حال وانا كان فاكر عليا اني اجيب العلاج لكن في اشياء اخرى نستني وربنا سترها انت اسمك إيه وقاعد في الشارع لدلوقتي ليه يا إبني
قلت له انا اسمي وحيد ابراهيم االبنا
قال مالك عيناك مليانه بالدموع ليه وانت بتكلمني
وحيد لا ما فيش حاجه وكانت الدموع مليئه بعيناه
قال له انا اسمي حموده السيد السلحدار وعندي شركه كبيره استيراد وتصدير وعايش في فيلا كبيره انا وزوجتي لوحدينا لكن ربنا ما رزقناش باطفال وانا حاسس ان في شيء جارح جدا ومن اجله عيناك مليئه بالدموع ووجهك حزين انا حبيتك يا وحيد مثل ابني واصر حموده على انه يحكي له ما حدث له
وحيد انا والله حبيتك اول ما رايتك ويمكن حضرتك ربنا بعتك لي في الوقت المناسب وأنا بتكلم كنت مش قادر من شده الجوع بقى له يومين في الشارع من غير أكل ولا شرب اغمى علي وأنا معه في العربيه
اخذه حموده وذهب الى الفيلا وعرف منه انه بقى له يومين من غير اكل دخل لزوجته وقال لها حضري كوب عصير برتقال فريش وقطعتين كيكه قالت له حاضر وحضرتهم في الحال وآكل وحيد الكيكه وشرب العصير روحوا ردت
وفاء زوجه حموده انا قلبي حبك اول ما رايتك اكنك ابني اللي ما انجبتهوش يا وحيد
وحيد والله وانا كمان حبيتكم قوي واكني مع عيلتي
حموده قولي لاحلام تخلص الغداء بسرعه علشان وحيد انا أكلته حاجه بسيطه الاول وشربته العصير لكي روحوا ترد وما ياكلش بلهفه ويتعب
وفاء حاضر ودخلت وفاء الى احلام الشغاله اعملي الاكل بسرعه وحضريه على السفره لما يجهز نادي عليا
احلام حاضر يا مدام احضره في اسرع وقت
وخرجت وفاء الينا وقعدت معنا
حموده ايه حكايتك يا وحيد
وحيد انا هحكي ليه حضرتك من اول يوم ولادتي يوم كان صعب لكل الأهل و الاحباب امي بعد ما انجبتني توفت وتركتني في هذه الحياه غريبا مع اهلي من بعد وفاة تيتا الله يرحمها
.....يتبع 😍😍
وفاء الدرع
الجزء الثاني (💥 قدر ربنا ليه💥)
بعد انجابي توفت امي واخذتني تيتا والدت أمي
لكي تراعيني وكانت هي امي وكل شيء لي في الدنيا
وتزوج ابي بعد مرور اربع شهور من وفاه امي وعمره في يوم من الايام طلب من تيته ان ياخذني معه
وعرفت تيته ان والدي انجب ثلاث اولاد كانت دايما تيته تحسسني بحبها الزائد ليه
وبالمثل خالي وزوجته واولاده انا من سن أولاده
زوجه خالي كانت دايما تذاكر لي وتراعيني وبتحبني مثل أولادها كنت اوقات كتير بقول لها يا ماما وكانت هي ايضا بتفرح بذلك وتقول لي انت فعلا ابني يا وحيد
لكن بعد مرور سبع سنوات سافر خالي هو وعائلته الى الخارج من اجل العمل تركني انا وجدتي في هذا الدنيا لوحدنا
كان دايما بيتصل ويطمن علينا
كانت تيته خايفه عليا ان بعد موتها ما فيش حد يراعيني الاب قلبه قاسي علي اهم شيء في حياته زوجته واولاده نسي ان له ابن اخر
كانت تيته دائما تقول لي ان امك كان حلمها الوحيد ان تشوفك دكتور كبير في القلب امك كان ممنوع عليها الحمل لكن حبها للاطفال خلاها نسيت كل شيء ونسيت ان قلبها ضعيف جدا بعد ما عرفت انها حامل كانت الفرحه مش سيعاها
لكن انا كنت خائفه عليها جدآ من هذا الحمل كنت حاسه بتعبها لكن ما كانش في ايدي حاجه اعملها لها غير اني ادعي لها بان ربنا يقومها بالسلامه
كانت دايما تقول لي ان انا في بطني ولد وهسميه وحيد لاني انا لست انجب مره اخرى وان شاء الله اشوفه دكتور قلب قد الدنيا
كان كلامها بيقطع في قلبي لكن دايما كنت بضحك امامها من اجلها
تيتا جابت مدرسه تذاكر لي دروسي مثل زوجه خالي لكي اكون متفوق دائما
اخذت المرحله الابتدائيه وانا في الاجازه تيته تعبت جدا وانا اللي كنت براعيها ودايما بجورها كنت خايف عليها من الموت وتسيبني لوحدي لكن الاجل كان شيء صعب بالنسبه ليه توفت تيته بعد مرضها بشهر واحد فقط الجيران كانوا بجواري دائما
لكن ابي ما سالش عني وعرف ان تيته توفت لكن للاسف ما سالش
وانا عارف ان الشقه ايجار ولازم اسيبها في اقرب وقت وعمري ما رايت والدي ولا اعرفه من يوم ولاد تي برغم ذلك تيته كلمته كتير ان لازم وحيد يقرب من اخواته لان انا مش هعيش له العمر كله
لكن رفض ياخذني
وخالي جاء من الخارج وبعد دفن تيته ذهب ايضا الى الخارج هو وعائلته مره اخرى وانا لوحدي في الحياه مش عارف اعمل ايه وانا في السن ده
صاحب الشقه اخذني وذهب بي الى والدي رن الجرس وفتحت لي زوجته وكان والدي في الشغل تركني اليها وذهب
زوجه ابي انا كفايه علي تربيه اولادي انا مش ناقصه حمل اكبر من اللي انا فيه لازم والدك يتصرف لاسيب البيت واذهب الى اهلي
بصيت لها وبكيت من هذا الكلام
لكن هي ولا اي شيء اثر فيها
اتصلت بوالدي وقالت له تعالى بسرعه إلي هنا وقفلت
بعد ربع ساعه جاء والدي الى البيت وقال لها مين ده يا سميه
قالت له ابنك وحيد قبل ما يرحب بيا او يكلمني اي كلمه ليه انصدم وبص اليها
زوجته لا أنا لا هو في البيت ده
بانفعال ونرفزه رد والدي وقال لا طبعا يا حبيبتي انت وطردني الى الشارع ورغم بكايا ودموعي
رفض مني اي كلمه كان قاسي علي جدا وانا بقى لي يومين في الشارع لحد ما شفت حضرتك
...... يتبع 😍 😍
وفاء الدرع
الجزء الثالث(💥 قدر ربنا ليه 💥 )
رد حموده عليه ياااااه يا وحيد هو في اب كده لماذا فعل ذلك من اجل زوجته وأولاده وانت ايه مش ابنه يا ابني ربنا يمهل ولا يهمل احنا بقى لنا 15 سنه متزوجين وربنا ما رضناش بطفل والحمد لله احنا راضيين بذلك وربنا بعتك لينا احنا هنراعيك ونربيك مثل ابننا وتحقق حلم امك وان شاء الله تكون دكتور قلب
وفاء ده اب قاسي ده لو كافر ما يعملش كده انت يا ابني قدرنا واحنا قدرك وربنا يجمعنا دائما في الخير
كانوا فرحانين بيه جدا ان بعد العمر ده ربنا عوض عليهم بولد مثلي أنا جميل الوجه والقلب طفل لكن كلامي كلام شاب كبير وفاهم الدنيا كويس مين اللي شفته فيها
وكنت فرحان بيهم جدا انا كمان وان ربنا عوض عليه باأب وأم ربنا يبارك لي فيهم يا رب
عشت معاهم في حب وسعاده واطمئنان وراحه بال كان فعلا مثال الاب والام معي وعايش في راحه تامه
وبعد مرور ثلاث سنوات أخذت الشهاده الاعداديه بدرجات نهائيه وطلعت من الاوائل وفي هذا اليوم يوم الشهاده كانوا عاملين ليه حفله من فرحتهم بيه
وتعبت ماما وفاء اغمى عليها اتصل بابا حموده بسرعه بالدكتور وجاء لها الدكتور وكشف عليها
بابا حموده هي عندها ايه طمني عليها
الدكتور صديق العمر له الف مليون مبروك يا حبيب قلبي وفاء حامل وربنا يتمم عليها بخير اهم حاجه الراحه التامه بابا حموده كان مصدوم من الواقع وليس مصدق وكان بيفتكر انه بيهزر معه
الدكتور انا من امتى هزرت معك في هذا الموضوع والله وفاء حامل وانا فرحان لكم جدا واسعد منكم كمان انت اخويا يا حموده لست صديق فقط وانت عارف بذلك
ووفاء عايزه راحه تامه وبعد اربع شهور الحمل هيكون كويس ان شاء الله
وكان بابا حموده وماما وفاء من شده فرحتهم مش عارفين يتكلموا يقولوا ايه وفي وقت واحد قالوا الحمد لله يا رب احمدك واشكر فضلك
وحيد وانا كنت فرحان مثلهم من اجل سعادتهم
قالت ليه ماما وفاء انت يا وحيد وش الخير علينا ربنا يبارك لنا فيك وفي اللي جاي ان شاء الله انت هتبقى له او لها اخ كبير
كنت فرحان بكلامها ليا وكنت بقضلها جميع طلباتها
وبعد مرور تسع شهور انجبت ماما توام بنت وولد
وعند ابراهيم والد حموده كان عايش في كرب اترفض من العمل وتعب وجاء له جلطه في المخ وجاء له حاله نفسيه شديده ودخل المصحه النفسيه والعصبيه
وزوجته سميه عاشت مع اولادها في بيت زوجها وكانت ليس تسال عليه وربنا اعطاه من عنده وكان ذنبي
وأنا ابنه اللي رماني في عز احتياجي له في الشارع
زوجه ابراهيم رفعت عليه قضيه طلاق وبالفعل اطلقت وبعد مرور العده تزوجت من شخص اخر وكان اصغر منها في السن وبعد زواجهم بسنه ضحك عليها لكي تكتب البيت باسمه اللي كان بيت زوجها السابق وزن عليه كتير لحد ما اقنعها بذلك وكتبت البيت باسمه وتزوج من فتاه اخرى صغيره عنه ودخل بيها عليها اتصدمت
سميه مين دي اللي انت جايبها وداخل عليا بيها
قال لها دي زوجتي وانت هنا خدامه بلقمتك فقط لا غير سميه صرخت في وجههم ومسكت العروسه ضرب شدها زوجها منها بعنف رمى عليها اليمين بالتلاته وطردها من البيت هي واولادها وبالفعل كما تدين تدان اللي عملته في اتعمل فيها هي واولادها وتركت البيت هي واولادها وذهبت الى بيت ابيها
عند وحيد أنا عايش في سعاده وحب واطمئنان وبعد مرور سنوات أخذت الثانويه العامه ب 99% طلعت الثالث على الجمهوريه ودخلت كليه الطب وحققت حلم امي وكنت سعيد بذلك وكان توام حموده ووفاء عندهم خمس سنوات وكانوا بيحبوني جدا وكنت دايما العب معهم وحيد هفوا الشوق وقال لهم انا عايز اذهب الى ابي لكي اطمنه عليه اعرفه ان انا ربنا عوض عليا بيكم
.قالوا له انت فعلا يا وحيد ابن اصل ومتربي على الاتربيه جدتك تربيه صالحه وده واجب عليك يا ابني وربنا يجعل ايامك كلها خير ان شاء الله وبالفعل ذهبت الى هناك واتصدمت مين اللي اتحكى لي من الجيران
.... يتبع 😍 😍
وفاء الدرع
الجزء الرابع ( 💥قدر ربنا ليه 💥)
ذهبت الى المستشفى النفسيه بالعباسيه لكي اطمئن على والدي رايته لا يعرف اي حد عايش في ملكوته الكلمه الوحيده اللي على لسانه يا ترى يا ابني عملت ايه في عز البرد في الشارع سامحني يا ابني كلمته كثير لكن ما عرفش يرد عليا قلت له كثير انا وحيد يا بابا لكن نفس الكلمه هي اللي على لسانه سامحني يا ابني انا رميتك في الشارع و دخلت للدكتور لكي اعرف حاله والدي
الدكتور جاء له جلطه في المخ شديده وبعدها بفتره فقدان الوعي ما بيعرفش اي حد ما فيش اي حد بيجي يزوره ولو كان في حد بيجي يزوره كان ممكن مع مرور الوقت يستوعب لكن للاسف من ساعه ما جه هنا ليس اي حد بيجي يزوره اول شخص انت تجيله
قلت له انا ابنه واول مره اعرف انه في المستشفى
الدكتور كنت فين المده دي كلها يا ابني
قلت له ما هو انا اللي رماني في الشارع عشان خاطر زوجته واولاده
الدكتور يمكن علشان كده الذنب الوحيد في حياته هو انت سامحه يا ابني يمكن كان مغلوب على امره البني ادم خطاء وخير الخطائين التوابون
قلت له والله يا دكتور انا مسامحه من قلبي وربنا يشفيه ويتم شفاه على خير يا رب وانا ان شاء الله كل يوم هاجي اطمن عليه
الدكتور ماشي يا وحيد ربنا يا ابني يجازيك خير
وخرجت من عند الدكتور ذهبت الى الفيلا شافني بابا حموده وماما وفاء وانا وشي متغير على وجهي الزعل وفي عينيه دموع طبطب عليا بابا حموده مالك يا وحيد فيك ايه يا ابني
قلت لهم على ما حدث وأنا ببكي من منظر والدي
ماما وفاء انت يا وحيد ربنا هيجازيك خير برعايتك لوالدك رغم اللي عمله فيك وانت مسامحه وان شاء الله ربنا يتم الشفاء على خير
عند اخوات وحيد وامهم الولد الكبير اسمه مازن اصغر منى بسنه واحده فشل من دراسته واخذ جرعه زياده من المخدرات ومات عرفت من شخص زميلي بجوارهم عند اهل جدهم ذهبت. الى هناك وأخذت جثمان اخويا وذهبت معهم لكي ادفنوا وعملت له عزاء وكان الكل مستغرب ازاي يفعل ذلك بعد اللي زوجه ابوه عملته فيه لكن هو شخص محترم ويعرف ربنا كويس
قلت لأخواتي انا من دلوقتي هراعيكم وهاخد بالي منكم الكبير بعد مازن اسمه اسلام في اولى ثانوي تجاري والثاني ايمن في اولى اعدادي
اسلام ربنا يخليك لينا وما يحرمناش منك ابدا انت اخويا الكبير وعايز اطلب منك طلب ويا رب يكون في استطاعتك انا عارف اني بتائل عليك لكن انت اخي
وحيد عايز ايه يا اسلام اللي تطلبه ان شاء الله هعمله لك اسلام عايز اسكن بعيد عن بيت اهل امي احنا دايما في خناق مع جدي وزوجته وامي من ساعه ما عرفت بموت اخي وهي عصبيه جدا ومش هنعرف نعيش معهم
وحيد رغم سنك الصغير وانت بتتكلم مثل الكبير وان شاء الله هدور لكم على شقه تسكنوا فيها وانا متكفل بكل شيء واخذته في حضني وكان فرحان بيه جدا كنت في هذا الوقت في تانيه طب وكان في نفس الوقت بشتغل مع بابا حموده في الشركه بعد ثلاث ايام من العزاء ذهبت الى الشركه كان في اجازه اخر العام
قلت لبابا انا هشتغل وردتين هنا في الشركه لكي اعرف اراعي اخواتي وانفق عليهم وهاخذ لهم شقه قريبه مني لكي اراعيهم
حموده هي ورديه واحده كفايه عليك يا وحيد ومرتبك هزوده لك من اجل أخواتك وفي العماره بتاعتي في شقه فاضيه حلوه مش بطاله في الدور الارضي هي ثلاث اوض وصاله وحمام ومطبخ وهكتبها ليك بيع وشراء وخليهم فيها على طول
وحيد بس كده كتير قوي خليها ايجار وانا ادفع لهم الايجار كل شهر
حموده عيب يا وحيد انت ابني في حد ياخد من ابنه ايجار شقه
قلت له شكرا لحضرتك واللي بتفعله من اجلى
اخذني بابا حموده في حضنه إنت أبنى الكبير ووش السعد علي يا وحيد
وذهبت الى اخواتي وأخذتهم إلى الشقة ومعهم أمهم وكانوا فرحانين انهم هيعيشوا من غير خناق ومشاكل كانت الام استردت صحتها
زوجت الأب انا اسفه يا ابني وسامحني على اللي عملته فيك وبتوطي تاخد يدي وتبوسها لكن انا رفض استغفر الله العظيم انا عايز من حضرتك طلب واحد ترجعي الى والدي لكي يعيش معكم هنا وأنا مستلزم بكل شيء
باقي القصه مشوقه جدا
.......... يتبع ❤️ ❤️
وفاء الدرع
الجزء الخامس ( 💥 قدر ربنا ليه 💥)
وحيد ذهبت الى المستشفى وطلبت من الدكتور إن اخذ والده لكن الدكتور رفض لان زوجته هي المسؤوله الوحيده على خروجه
قلت للدكتور جهز حضرتك الاجراءات وانا هذهب اليها وهجيبها لحضرتك لكي يخرج والدي معنا
وبالفعل هذا حصل وأخذت والدي الى الشقه وكان فاقد الوعي وليس عارف اي حد ولا زوجته ولا أولاده
وحيد جبت الماذون وكتبنا الكتاب وجبت لهم كل مستلزمات البيت وقلت لهم ان شاء الله هاجي اليكم كل أسبوع يوم الخميس في المساء الى يوم السبت صباحا هكون معكم وذهبت الى الفيلا لكي اطمن بابا حموده وماما وفاء وبعد السلام قعد مع الاولاد العب معهم ونضحك مع بعض واتعشيت معهم
وذهبت الى غرفتي وفي اليوم التالي كان اول يوم في العام الدراسي الجديد في السنه الثالثه طب
وبعد ما خلصت اخر سنه بدرجه امتياز وكنت سعيد جدا من اجل هذا وبالفعل حققت حلم أمي وذهبت الى الترب فرحان وسعيد وانا بجوار أمي وجدته وكنت بحكي معهم اكنهم موجودين وبطمنهم عليه وان حققت اللي أمي كانت بتتمناه
وذهبت الى الفيلا لكي اطمنهم على الشهاده وكانوا فرحانين بيه جدا وقالوا ليه احنا هنعمل حفله كبيره لهذا المناسبه كانوا التوام خلصوا المرحله الابتدائيه وكانوا فرحانين بيه جدا
كنت عندهم أنا اخوهم الكبير واتفقوا معي ان بكره في المساء هيعملوا حفله كبيره من أجلي
استأذنت منهم لكي اذهب الى والدي ابراهيم افرحه بهذا الخبر يمكن ربنا يشفيه من هذا الخبر السعيد
حموده ربنا يشفيه لك يا وحيد ويطمنك عليه ان شاء الله انت انسان يا ابني ما فيش مثلك في هذا الزمن وان شاء الله ربنا يعوض صبرك خير
ذهبت الى والدي واخواتي ورنت جرس الشقه فتحت ليه زوجه والدي ودخلت جري على والدي ابراهيم
قلت له انا نجحت بدرجه امتياز مع مرتبه الشرف وانا سعيد بذلك حققت حلم امي رحمه الله عليها ان شاء الله سنه الامتياز هتكون في القلب
بص ليه والدي وقام من على الكرسي المتحرك وآخذني في حضنه ألف مليون مبروك يا ابني سامحني يا وحيد على اللي فعلته وربنا يسامحني يا ابني انا عمري ما كنت انسان وحش لكن للاسف سمعت كلامها وربنا اداني وانا لست زعلان من هذا المرض الا انا كنت فيه زعلي الوحيد كان عليك يا ابني
بكيت من الفرحه انا مش مصدق نفسي حضرتك وقفت على رجلك واستردت صحتك وكان يوم سعيد بالنسبه لينا كلنا إن ربنا تم شيفه على خير
زوجه والدي انا هعمل تورته وكيكه وبسبوسه من اجل فرحتنا بيك يا وحيد وقامت جري على المطبخ وحضرت كل شيء وقعدنا مع بعض
وأنا خرط التورته وقسمتها على والدي وزوجته وأخواتي وانا ايضا وكنت فرحان جدا ان ربنا شفا والدي وتم شفاه على خير وقعدنا مع بعض لمنتصف الليل في فرح وسعاده والده انا ان شاء الله من بكره هنزل ادور على شغل
وحيد انا مش هقصر في اي شيء بالنسبه لحضرتك ولا اخواتي
والدي لا يا ابني انا لست بحب قعده البيت انا بحب العمل ان شاء الله هلاقي شغل لان انا عندي خبره
وحيد قلت حضرتك كان عندك خبره في ايه
والدي التبريد و التكييف وشغلى في عالى
وحيد انا خلاص إن شاء الله أنا هتكلم مع بابا حموده تشتغل معنا في الشركه...وبان على وجهه الزعل من كلمة بابا حموده
زعل إبراهيم من جوه قلبه من كلمة بابا لشخصا آخر
وكلنا نمنا وفي اليوم التالي استيقظت من النوم وكان والدي قاعد في الصاله
استأذنت منه لكي اذهب إلى الڤيلا كان يوم الجمعه وكان معي أخواتي اولاد بابا حموده التوام وكانوا فرحانين معي جدا وبالفعل ذهبنا الى الفيلا لكي احتفل معهم لكن حصل شيء غريب جدا على باب الفيلا كان في عربية بوكس وقفة وعساكر اتخضيت من المنظر وسالت شخص من الوقفين في ايه
...... يتبع 😍 😍
وفاء الدرع
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات
إرسال تعليق