رواية صديقى المفضل كامله بقلم مريم سمير
رواية صديقى المفضل كامله بقلم مريم سمير
لو قربت منى خطوة كمان هحدف نفسي
=إهدي يبنتى في اى، مش انا جوزك!
_انت مصدق نفسك بجد! انا المفروض كنت ابقي مرات اخوك
=اخويا هرب مع بنت خالتك إلى المفروض خطيبتى
_انت بارد كده لي يلا، إطلع برا يا احمد
=حاضر
_ايدا استنى، انت هنسمع كلامى بجد!
=أكيد، مش احنا صحاب
_ايوة بس انا مكنتش عاوزة يعنى..
=مكنتيش عاوزة تتجوزينى مفهوم، بس مكنش فيه حل غير دا وانتى عارفه كده كويس
_هى دي ليلة العمر، هو دا فستان الفرح إلى اى بنت بتحلم تلبسه! أخوك خلى احلى يوم في حياتى أسوأ يوم عشته، وانا قاعدة ومستنياه وحابسه دموعى جوايا، أخوك حول كل الحب إلى حبتهوله ل كره، أخوك إلى كل شويه كنت بقوله خايفه تخذلنى ومتسبنيش، عارف يعنى اى كل لحظة تفوت عليا بكون خايفه ابقي لوحدى! عارف يعنى اى اكون خايفه أحب عشان شايفه كل الناس بتتجرح، انا واحدة معقدة وكنت مستنيه النصيب، واحدة كانت خايفه يحصلها زى إلى حوليها، كانت قافلة على قلبها بميت قفل وخايفه حتى تحب، خايفه طول الوقت تقرب، جه هو وقالى هفضل معاكى، بس عرف يكسر قلبي مع اكتر واحدة قريبه منى، هى مش بنت خالتى يا احمد دى اختى وانت عارف هى عندى اى، والله لو كانت قالت انها بتحبه كنت هسيبه عشانها، انا كنت فاكرة انها أقرب من جلدى ليا، اكتر اتنين حبتهم هما نفسهم اكتر اتنين كسرونى
فجأة لقيته حضنى= بالله عليكى متعيطيش، انا عارف انتى حاسه ب اي، وانتى كمان عارفه انى بحبها، وبردو اكتر اتنين قريبين منى خنونى و..
بعدت_ انا جعانة يا احمد
=افندم!!
_بقولك جعانة، بص احنا ناكل وبعدين نعيط جامد اوى
=مريم انتى طبيعيه!
_اخرج بس اغير الفستان وناكل سوا
=طالع اهو عشان بجد انتى تعبانة
_حبيبي وصاحبي وكفاءة
طلع وكملت عييط مش بحب اعيط قدام حد، مش بحب ابقي ضعيفه حتى قدامه، عارفه انه حد لطيف وطيب، أحمد إلى المفروض اخو خطيبي، دا بقي اكتر من صاحبي وعارف عنى كل حاجة، بجد يعنى هو احسن حد دخل حياتى، حتى كان حنين عليا اكتر من أخوه، وكان يصالحنا على بعض ويعزمنى على كريب بعدها
غيرت هدومى ومسحت دموعى ورضيت بالواقع ولبست بجامة وسبت شعرى وطلعت
_اوعا صحبتى القمر
=حبيبي تسلم، ها الاكل فين
_لا بس اى القمر دا
=مش قولنا تسلم؟ اى هنغنى، بقولك الاكل فين عشان اسخنه
_جوا في المطبخ يمريم
=خمس دقايق وجيالك
دخلت المطبخ وكشفت الاكل، الله كل الاكل دا، دا ليلة زى الفل شكلها، سخنت الاكل وطلعت
_يلا بسم الله
=مريم عاوز اقولك حاجة
_مش انا قولتلك قبل كده مليون مرة متكلمنيش وانا باكل يا احمد!
=قولتى اه
_يبقي اى؟ يبقي تخرس عما أخلص أكل
=حاضر
_دول عمرك محترم يواد والله
كلنا وخلصنا، انت أكلتك ضعيفه لى يبنى! فيها اى لما تاكل وتبوظ جسمك إلى كله عضلات دا، مش كله رايح يبقي كل يبنى في اى، بتعمل في نفسك كده لى يبابا
_هنعمل اى بقي؟
=تشرب قهوة
_مريم!
=فيه عصير مانجا جوا تحفه ماما عملاه اجبلك!
_يا حجة انتى!!
=ولا منشربش ونام خفيف
_يبنتى بقي
=أحمد افتح التليفزيون هجيب مانجا
_!!
دخلت المطبخ وخدت نفس عميق، هو البعيد لوح ولا اى، هنعمل اى في اى يعنى مهو احنا خلاص لازم نرضي بالأمر الواقع اعملك اى يعنى!
خرجت ولقيته فاتح التليفزيون، مين اشطر كتكوت ناو؟
_إتفضل، شويه مانجا بس أصلى على أبوه
=اه وبعدين
_هات الريموت
=مريم انا عاوز افهم
_هنرضي بالأمر الواقع يا احمد
=ايدا بجد يعنى انتى دلوقت مراتى صح
_هفضل صاحبتك يعسل
=نعم يختى
_هفضل صاحبتك بس في الحلال بقي
=بس يجدع
_بالله، هات الريموت بقي، واشرب العصير هيعجبك
جبت فيلم ودخلت الاوضه جبت بطانيه جديدة عشان نستغطى بيها، ودا لى بقي عشان شكلها سهرة صباحي، مين اشطر عروسه والى بتبوظ جهازها دلوقت!
_خدت يعسل افرشها
=احنا هنام هنا؟
_اه يا احمد فيه نومة احسن من هنا، مش احسن مسيبك واخش انام على السرير لوحدى
=طب هاتى هاتى
_امسك، هروح اعمل فشار بقي
دخلت عملت فشار وحطيته في طبق وخرجت
_امسك الطبق ولو لقيتك بتاكل منه قبلى هزعلك منى جامد اوى
=خوفت انا كده
_حاسب شويه يبقلظ
=مبلاش بقلظ دى يمريم
_بقلوظى متقولش كده احنا أهل
=طب تعالى بقي
شدنى ليه وغطانى وبصتله ابتسملى، استنى كده انت جرئ اوي يلا والله، لا قلبك ميت بالحركة دى
_ناكل الفشار بق
=ايوة قولى رايك
_رأيي اى هو انتى عملتى اى غير انك حطتيه في الحلة!
=بتقول حاجة؟
_اى دا الفشار تحفه، اول مرة أكل فشار حقيقي
=اى خدمة
_الله يسترك
فضلنا بنتفرج على الفيلم وكنا قريبين اوى من بعض، اخويا وحتة منى ميستغناش في يوم عنى، هو اه اعترف انى مبسوطة سيكا انك معايا يسطا، مش المفروض كان محمود مكانك! بس اخوك مش فاهمنى زيك كده وعصبي لكن انت رويح كده، تربيتى إلى أخد مقلب زيي واتجوزنا بعض غصب، متيجى نعيط يا أحمد!
نمنا من غير منحس
صحيت الصبح لقيت نفسي في حضنه فضلت بصاله
مسكت خدوده فجأة _دي حليوة يناس بقلوظى القمر
=هى دى صباح الخير يمريم!
_دي قمرة وهو نايم كده
=خلاص يمريم مش ابن اختك انا
_ارجع نام تانى يلا
=منا صحيت خلاص
_انتى اطرش ولا اى بقولك نام تانى
لقيته غمضت عيونه فإبتسمت، الوحيد إلى بيسمع كلامى الله يكرمك يبنى والله
=تصدق انك حلو وانت نايم كده
رد وهو مغمض عيونه_ وانتى حلوة في كل وقت
إحمريت =عارفه انى حلوة في كل الأوضاع حلوة في كل الاماكن
_دي حقيقه فعلا
=روح ربنا يجبر بخاطرك
_أحيه يمريم
=ولد عيب
_هو اى إلى يجبر بخاطرك دى
=روح يشيخ إلهى تنستر
_انا هنام تانى فعلا، ها عاوزة حاجة تاني
=اه
_إرغي
قربت منه= معتش تنام جنبي تانى
_مريم انتى الى قاعدة تتلزقي فيا طول الليل على فكرة
=بجد
_بجد صدقينى هكذب يعنى
=صباح الخير
_صباح النور يحلوة
الباب خبطت فتحته، لقيتها مامته ومامتى، اى العشم إلى واخدنى دا والسرعة في الأداء دى
_إتفضلوا نورتوا والله
مامتى ومامته في نفس الوقت =هو انتوا نمتوا على الكنبه!!
=...
يتبع
_انتوا نمتوا على الكنبه!!
=ها، اه أصل أحمد صحينا بليل وقالنا نغير جو في الصالة
_!!!
لقيته جه ووقف جمبي وحط ايده على كتفي وضمنى ليه وابتسملى ابتسامة ساذجة
_إتفضلى يماما، إتفضلى يحماتى
دخلوا وانا وهو واقفين لسه في نفس الوضع
_إبعد عنى، ايدك لتوحشك
=ابتسمى
_أفندم!!
=ابتسمى قولت، يقولوا علينا اى دلوقت
_أحمد احنا متجوزين غصب
=ألاه، امال بتعامل لى انها جوزاه طبيعيه
_مشكلتك انت بقي
ابتسمت _نورتوا والله، ثوانى هجبلكم حاجة تشربوها
دخلت وجبت عصير من التلاجة
_على فكرة بقي...
جيت اصوت من الخضه حط ايده على بوقي
_اى يعسل هو اى مش متوقع انه انا يعنى
=..
_مش في محطة مصر احنا، هتفضحينا بصويتك يقولوا عليا اى بضربك!!
=..
_تعرفي وانتى ساكتة حلوة، خليكى ساكتة على طول كده يمريم
رفعت حاجبي وبصيت ب ايده
شال ايده
_تصدقي انا مستغرب انك ساكته أتارينى حاطط ايدى على بوقك
=هه، ظريف، حد يموت حد من الضحك كده
_يلا عشان أمهاتنا برا
=خدتت بالى اه
_طب قدامى يقمر
=اهو
كان ورايا وحطيت الصينية بتاعت العصير بعدها على طول مسك ايدى وباسها، احمريت وكنت عاوزة أشد ايدى بس بصيت ل ماما وحماتى لقيت الفرحة في عيونهم، بوسني تانى يلا يبنى
قعدوا شويه ومشيوا
_انت عملت اى من شويه يا أحمد يا محترم
=اى إلى انتى بتقوليه دا!
_زعلان انى بقولك يا احمد
=لا عشان بتقوليلى محترم
_لا مهو انت محترم
قرب=هه، لاء مين الكذاب إلى قالك كده
بعدت خطوة_منا عرفاك يبنى
=إبنك!!
_خطوة كمان وهحدف نفسي والله
قعد على الكرسي= إتفضلى
_إتفضل اى!!
=احدفي نفسك يلا
_ها
قام وقرب=بقولك احدفي نفسك يلا يمريم مستنيه اي، يلا بس عشان اشوف حاجة أكلها
_أكلنى معاك بالللله عللللليك
=اسمعى الشروط بق
_ش اى يبا؟
=شروط، اولا موضوع هحدف نفسي وجو الانتحار دا كل شويه مبحبوش
_طب متحبه يبنى!!
=طب متبطليه أسهل
_خلاص ماشي اقتنعت
=ثانيا انتى عارفه ان والدتى عندها القلب وفكرة ان ابنها هرب وابنها التانى متجوز واحدة غير خطيبته مزعلاها، وفرحت لما لقتنى مبسوط، فنحاول نمثل حلو شويه، صفي النيه وإبذلى مجهود اكبر من كده
_خلصت؟
=اه
_يلا ناكل بقي
=فيه حاجة تانيه
_ها
=هنخرج النهاردة
_قول وربنا
=وربنا
_في الصباحيه!
ضحك= وهى فارقه!! مش احنا صحاب، وبعدين من أمتى معلش بيهمنا حد
_يسطا انت قلبي من جوا يسطا
=كنت عارف
_خلصت؟
=اه
_يلا نأكل بقي
متحسونيش ولو للحظة انى بحب الأكل يجماعة، انا باكل عشان اعيش بس، كلنا خفيف وقعدنا في الركنة، كان قاعد ماسك اللاب توب
=احمد هو انا هرجع معاك الشغل صح
_لا مش صح
=افندم!!
_مش انا بشتغل، يبقي مش هنحتاج فلوس
=انت اكتر واحد عارف انى بعمل كده عشان حابه الشغل
_وانا مش حابب انك تنزل تشتغلى ومش موافق
=والله! مش المستشفي دى اول مكان يجمعنا!! اى يادكتور نسيت!
_منستش يا دكتورة، بس دى مرمطة عليكى وخلاص يمريم بقي
=هو خلاص فعلا بعد اذنك
دخلت الاوضه وقفلت عليا، وقعدت على الأرض جمب السرير، ايوة فين أحمد انا إلا أراه!! هو اكيد بيهزر، مش بيهزر بجد والله، يعنى بيهزر ولا لا، مهو ميكونش اعز اصحابي ويمنعنى من اكتر حاجة بحبها وهى شغلى، أحمد بطل هزار بقي عشان بقت خل اوى والله
خبط ووقفت قدام الباب ورديت والباب مقفول
_عاوز اى؟
=ألاه عاوز ادخل
_لاء
=بس يجدع
_بالله
=افتحى بس يلا
فتحت الباب ولفيت ضهرى وربعت ايدى
_انتى كده زعلانة يعنى!
=اه
_يستى محدش يعرف يهزر معاكى يعنى، يعنى اخليكى تسيبي الشغل إلى انتى اشطر منى فيه
لفيت وابتسمت =اخيرا اعترفت انى اشطر منك
_متتعوديش على كده
=انت طيب اوى يا احمد، طيب وجدع وصاحبك صاحبتك إلى هو انا يعنى، انا عمرى مشوفت احن منك، انا بحبك اوى والله
_ثوانى كده انتى قولتى اى انتى سخنة؟
=متتعودش على كده
_اه اه يبقي خالصين، ممكن بقي تلبسي عشان نخرج
=ثوانى هكون جاهزة، لا استنى
_ها اى تانى
=عاوزة اختارلك هتلبس اى
_الدولاب عندك اهو اختارى يست
=الله الأسود هيبقي قمر عليك وإلبس الساعة دى
_حاضر، روحى بقي إلبسي، انتى عارفه انى مش بطيق القعدة في البيت
=حاضر يعم متزقش
كنت لسه راحة ألبس لقيت الباب بيخبط، فتحته
_أنتوا!!!!
_أنتوا!!!!
فضلت متنحة ومش عارفه اعمل اى ولا عارفه اتحرك من مكانى، محمود وأمل!! انتوا ليكم عين تيجوا هنا اصلا، أحمد طلع من الاوضه وهو لابس القميص ومش قافل غير اول تلت زراير بس
_في اى يمريم مين على الباب!
بصلهم= اه اتفضلوا، نوتوا
لقيته حط ايده على كتفي وضمنى ليه وابتسملى وحركنى من مكانى
قعدوا وخدنى وقعدنا قدامهم
محمود : انا عارف انى غلطان و..
_انت مش عارف اى حاجة، ولا اى حاجة، انتى سبتني بفستان الفرح والناس حوليا بيتوشوشوا، خلتنى في نظر نفسي وحشه، وحشه اوى يمحمود، انا عمرى مأذيتك، عمرى مفكرت أجرحك، لى تعمل كده فيا، هه ومع مين مع اختى، انا كل يوم وكل ساعة كنت بقولك انها بالنسبالى اختى واقرب ليا من نفسي، انتوا الاتنين مشفتوش منى غير كل حب، والله مشفته منى غير كل خير، لي تردوا ليا كل دا بكسرة القلب وكل الوجع دا لي!
=انتى بتعيطى لى دلوقت، مش انا جمبك؟ مشوفش دمعة نازلة منك سامعة
بصتله وضمنى ليه وطبطب عليا، مش عارف لى سمعت كلامه ومسحت دموعى ومعيطش مع انى كنت كاتمة عياط كتير اوى
أمل : انا عارفه انى جرحتكم و..
_مين قال انكم جرحتونا يبنتى، تشربوا حاجة الأول؟
بصتله ب استغراب ووشوشته=انت بتقول اى يبنى!
_استنى هبهرك
انا مش زعلان منكم، انت اخويا في الاخر بردو ومش هينفع اتبري منك للأسف، اما انتى ف انتى اختى مش حوار، بس بجد عاوز اشكركم اوى
بصوا لبعض وبعدين بصوله
_مستغربين لى، انا فعلا لو فضلت ادور عمرى مكنت هلاقي زي مريم، وسمحتكوا لما حبتها بجد، فهرحمكم من تأنيب الضمير، واه احنا اول المعازيم في فرحكم ان شاء الله
انت عبيط يبنى! انت تعبان صح، انت جوزتهم واحنا قاعدين، واى حبتنى دى، انا اه بحبنى بردو بس مينفعش تكذب يبنى ألاه!! قولى بحبك تانى يلا عشان حلوة منك
مشيوا طبعا وهما فرحانين، وقفت وربعت ايدى
_يلا هكمل لبسي، البسي انتى كمان
=اول مرة اقابل حد اغبي منى
_لي كده!
=انت يبنى واخد الموضوع ببساطة ازاى، مش دول إلى سابونا!! دول اكتر ناس وجعونا يا احمد، ازاى تسامحهم ازاى تعمل كده!!
_عشان كان لازم اعمل كده، إلى حصل حصل ومحدش يعرف يغيره، مش قولتى نرضي بالواقع ولا هو كلام
=قولت نرضي بالواقع، مش قولت ننسي، مش قولت نسامح مقولتش غير نرضي، القرار دا مش بتاعك لوحدك
_ممكن تهدى وتقعدى ونتكلم
=قعدت اتكلم
_متهدى يحجة، اولا هما دلوقتى مش فرحانين، كده بنحسسهم بذنب اكبر افهمى بق
=طب اى الكلمة الى قولتها قدامهم دى
_أنهى واحدة
=لما حبيتها
_منتى عارفه انك اغلى حاجة في حياتى، وانى مش بحب حد قدك، تعرفي اول مرة شوفتك في المستشفي قولت اى البلطجيه إلى بتشاكل دبان وشها دى، ولما اتعينا سوا وكنا كل يوم نتخانق على مين الاشطر، كنت بستنى السهر معاكى، طول عمرى بسمع عن الصحاب عمرى معرفت معناه الحقيقي غير معاكى، انا مش بحبك وبس دا إلى بينا أكبر من كده وانتى عارفه، افهم بس هو انا هصحي على القمر دا كل يوم ينفع!
دمعت= وانا كمان بحبك اوى والله، عاوزة احضنك هالحين
_يلا
=هلبس اهو
_لا يلا احضنينى
ضحكت وقربت منه
_لا هو حضن بس على فكرة
=بطل رخامة يبنى
حضنته_بس احنا صحاب على فكرة
=ايوة طبعا
_وعمرنا منحب بعض حاجة تانيه
=اومال
_هخلص لبس في خمس دقايق يبقلوظى
=وانا هكمل لبس
دخلت ووشي كان احمر خالص، انا مش زعلانة لى ان محمود وأمل جم هنا، لى مش بفكر غير ف احمد وكلام احمد وحلاوة احمد، تعالى احضنك تانى يبنى
لبست دريل وطرحة وطلعت
_حلوة؟
=اه جامد
_وانت بردو يسطا، يلا بينا
=يلا
نزلنا الشارع واتمشينا على البحر
_تعالى ناكل بقي
ضحكت=تعرف اخوك كان بيأكنى اى
_ها اى؟
=والله يبنى لغايه دلوقت معرف، كان بيخدنى أماكن كده فيها المينيو كله بالانجليزي، كنت بقوله على طول اختارلى على زوقك، منا لو عارفه حاجة كنت هطلبها والله يا احمد
_هه، طب ومعايا؟
=لا معاك انت بقي، كريب شاورما الاكل الحلو دا، والله محد فاهمنى قدك
_كنت عارف، انا يبنتى اصلا اكتر واحد بتحبيه في حياتك
=انا؟ لا ابدا
كلنا شاورما واتمشينا شويه وأكلنا آيس كريم وروحنا
_كان احلى يوم النهاردة
=هتتكرر ان شاء الله
_ان شاء الله، هدخل اغير وخش غير عشان عوزاك في موضوع مهم جامد
=حاضر
دخلت غيرت ولبست بجامة وطلعت
_أحمد
=ها
_ممكن اطلب منك طلب
=ممكن، أنتى بتقولى ممكن
_فيه بيجامة جامدة جوا بالله إلبسها انا الى كنت جيباها
=بيجامة اى دى؟
_استنى هخش أجيبها
خشيت جبتها
_اهى حلوة صح؟
=انتى عاوزة تلبسينى بيجامة أرنوب؟
_منتا ارنوبي يا احمد
=لا مش أرنوب انا، ومش هلبسها
_هتلبسها
=لا
_أحمد
=يعيون احمد
_إلبسها
=يوووه طيب
دخل ولبسها
_اى دا
=لبست زيك عشان متحسش انى جيت عليك
_يااه طول عمرك عادلة تصدقي
=تعالى اقعد بقي
_عاوزة اى تانى؟
=زهقانة
_نعم يختى، امال كنا فين من شويه
=تعالى نتكلم شويه سوا
_إرغي
=بكرة اى
_الخميس
=قصدي كام في الشهر
_9/1
=ايوة يعنى هو اى؟
_اى يمريم يوم زى اى يوم
=والله بجد
_بجد
=طيب، انا هنام
_تصبحي على خير
=وانتى من أهله
دخلت وانا بنفخ، والله انت خسارة فيك الأرنوب، معقولة نسي عيد ميلادى، اقتله!!
نمت وانا مضايقه وصحيت على خبطة الباب
_عاوز اى
=افتحى
_ايوة معرفش عاوز اى
=منا قولت افتحى يبنتى!
_لاء
=هتتبسطى لو فتحتى
_منتا نكدت عليا امبارح ربنا يحرقك
=يبنتى افتحى
فتحت_ اي دا!!!
صلي على محمد
_اي دا!!!
=كل سنة وانتى في حياتى
ضحكت زى الطفلة الهبلة إلى لقت مصاصه، كان مزين البيت وفي الطربيزة تورتة، وبلالين اللون إلى بحبه "ازرق" الصالة كانت عاملة زى البحر
بصتله، انت حقيقي بجد، مالجواز حلو اهو ياجماعة امال في اى، استنوا كده، لا مش عارفه الجواز حلو ولا أحمد هو الى حلو والله
_هتفضلى واقفه كده؟
مسك ايدى وطفي النور ووقفنا سوا جمب بعض
_كان يوم مش كويس يوم ما جيتي ماما وبابا سابوا البيت
=يوم مش كويس! انت عسل اوى بجد اى الدم الظريف دا
_بحبك
مش عارفه لى حسيت بدقه في قلبي، مع انه بيقلهالى على طول، بيقلهالى كل يوم وكل متحصل مناسبه، يمكن عشان كان نازل لمستوى طولى ومقرب عيونه من عنيا ومايل عليا، عيونه كانت حلوة اوى على لون الشمع استنى كده انت حلو كده من امتى معلش!! انت مين يبنى مش شيفاك لى زى منا شيفاك طول عمرى، لى شيفاك دلوقت حاجة تانيه!
_مش هتردى؟
=وانا كمان بحبك اوى والله
_كنت عارفه تعالى تطفي الشمع، يلا قولى هوف
=اقول اى؟
_هوف يمريم هوف
=يحلاوتك، هوف!
_خلاص اقول انا
نفخ الشمعة وهو بيضحك وفتح النور
_وبعدين مين قالك انى بقيت 26 سنة!! انا فين و ال 18 فين يبنى؟
=يست اهو ولا تزعلى، شيلنا الستة تميتى سنتين يبطة
_إلى فهمنااااااي
قطعنا حتة تورتة وقعدنا قدام بعض وانا بصاله هو بياكل، هو انت لي يبنى مش بتحاول تخدش حيائي، انت مصدق اننا صحاب ولا اى، ثوانى انت مش هدلعنى يا احمد، والله افضحكوا هنا انا عاوزة ادلع
_دلعنى يا احمد
=اي؟
_التورتة جميلة، منتحرمش منك ابدا
=ولا منك يمريوم
كملت اكل، ايوة بردو هدلع امتى معرفتش!
خلصنا أكل ودخلت الحاجة المطبخ
_وقت الهديه
=شويه وهبوسك على فكرة
_مريم!!
=الاه منتا جميل يا احمد ومحدش بيعمل كده مع مراته
_مش احنا صحاب
=لا مش زفت
_امال اي بق
بصتله= معرفش
دخلت الاوضه، ايوة ياجماعة وقعت فيه مش هخبي اكتر من كده، الاقي بس فين زيه، حد لطيف وطيب، وحنين والله ياجماعة اهم حاجة الحنيه الحنيه سابقه خطوة، الحنية سابقه كل خطوة والله ، الاقي فين حد يعمل كده في عيد ميلادى، الاقي فين بس حد يقول بحبك كده، دا عليه واحدة بحبك بتخلى قلبي يرقص يجماعة، هلاقي فين هلاقي فين واحد غبي كده يربي، يعنى اقولك نبقي صحاب تسمع الكلام!! انت مطيع لي يبنى لى كده
خبطت_مريم
=عاوز اى
_مش عاوزة هديتك
=مش عاوزة حاجة
_مريم
=يعيون مريم
_افتحى
=بس كده حاضر
استنوا كده، مهزءة؟ طلعت مهزءة ولما اتكلم بسهوكة سمعت الكلام، صبارة وادفنونى لو قولت عليه صاحبي تانى
_اتفضلى
=هات
خدت البوكس وقعدت في الصالة على الأرض
جيت افتحه حط ايده على ايدى
_افتكرى انى فعلا جيبلك أغلى حاجة عندى، افتحى
فتحت لقيت كل صورنا من ساعة مشوفنا بعض، وتغفيلاته ليا وانا نايمة، واحنا في السهر، كان بيصور كل لحظة بينا، يبنى بقي يبنى اعمل اى يبنى احضنك انا هتستريح!
_حلوة جامد
=عجبتك
_مش انت فيها لازم تعجبنى
=اي دا في اى
_انت حلو كده ازاى يبنى
=انتى سخنة؟ او تعبانة أيهما أقرب
_تعبانة بيك اه
=مريم مالك كده
_ما احنا فل اهو يسطا
مسكت ايده _انت متأكد انك بتحبنى صحاب بس؟
ضحك= لا طبعا
_امال بق
=صحاب واخوات
فلتت ايده_وحيات امك هو فيه اخوات بيتجوزه! احمد اخفي من وشي السعادى كمحاولة لإنقاذ شبابك والله
=الاه، مش انتى الى بتقولى على طول كده
_لا انا غلطانة
=غلطانة في اى
_انى مش بحبك صحاب بس
=امال اى
_بحبك إلى هو بحبك
=حاجة تانيه
_جدع فهمتنى، وانت؟
=بحبك حاجة تانيه بردة
_والله احنا مفيش اهبل مننا، هو اى حاجة تانيه، كل الناس بتقول بحبك يفهمه انه الحب لكن احنا بحبك صحاب وبحبك حاجة تانيه
قرب_طب اى
=انت بتغمز لى عينك وجعاك ولا اى
_هو البيت كام اوضه؟
=3
_قسميهم بقي
=اوضه ليا واوضه ليك واوضه للضيوف
_ميمشيش معاكى اوضه أطفال مثلا
=تؤتؤ ضيوف
_خلاص انا قايم انام
=تصبح على خير يحبي
ايوة هيخدس حيائي امتى بردو!!
دخلت نمت وانا فرحانة اوى دا اسعد يوم في حياتى دا
الساعة 3 قلقت وقومت اشرب سمعت احمد بيضحك وبيقول
_منا خلاص كده كسبت الرهان
يتبع...
_منا خلاص كده كسبت الرهان
معرفش لى قلبي خاف، مش متعودة انى اتصنت على حد بس وقفت اسمع عشان افهم، الفون بتاع أحمد السماعة بتاعته بايظة فكان فاتح الاسبيكر
_اشكر ربنا، انا السبب انك هتتجوز انت وأمل
=طب مريم؟
_يبنى خلاص حبتنى بقولك
=مبروك عليك الرهان يعم، طول عمرك كده ناصح
_كنت عارف، يلا هقفل بقي دلوقت عشان هنام
=تصبح على خير يحبيب اخوك
_وانت من اهله
كنت لسه واقفه مش مصدقه إلى بسمعه، هو الصوت صوت احمد بس هو مين دا إلى بيقول الكلام اكيد مش احمد، عيطت غصب عنى ولسه مش عارفه اتحرك من مكانى
لقيت الباب بتفتح
_مريم!!
=رهان، كل دا رهان؟
_مريم انتى فاهمة حاجة، اسمعينى، انا من حقي..
ضربته بالقلم ب ايدى إلى كانت بتترعش
_حقك! انت مش من حقك اى حاجة، لي!! عملت اى عشان يحصلي كل دا، محمود لما سبنى قولت خلاص هحافظ إلى إلى فاضل من قلبي، لى جيت بقصدك تكسر الشوية إلى فاضلين منه، دة انت اكتر واحد عارف قد اى الوجع إلى جوايا، لى كل إلى بحبهم بيجرونى ويخنونى، انا الى غبيه وقلبي اغبي انه حبك، عمرى محبيت قدك يا احمد، انا كنت مستعدة اموت عشانك! ، دا انت صاحبي قبل كل حاجة، يجى كل دا ويبقي رهان! ياااه انا رخيصه عندك كده، لا بس برافو عليك عرفت تمثل حلو، حلو اوى وصدقتك، ونجحت على فكرة، نجحت انك خلتنى فعلا مثقش في حد تانى، دا انا قولت انك عوضي من ربنا بعد كل إلى حصل، انت الوحيد إلى شوفت ضعفي ودموعى، انت الوحيد إلى كنت مبسوطة معاه، انت الوحيد في اى حاجة، كل حاجة يا احمد كل حاجة، لى تيجى وتعمل كده،يرتنى معرفتك ولا شوفتك، انا بكره قلبي بسببك، ط طلقنى يا احمد
سبته وجريت على الاوضه قفلت الباب عليا كان بيخبط وانا قاعدة على الأرض وحاسه ان قلبي هيقف من الوجع والحزن،حزن على الثقه والسنين إلى ضاعت في حب ناس غلط، لي نحب ناس وفي الاخر يوجعنا، مع انهم لو لفوا العالم مش هيلاقوا ربع حبنا والله، احنا لما نحب بنعطى كل المجهود عشان تسعدهم، وتبقي اسعد لحظة بالنسبالنا يوم منشوف الضحكة على وشهم، هو دا جزاتنا؟ معقولة!!
استنيت لغايه ما الساعة جت خمسه وإتأكد انه في الاوضه التانيه ولبست عبايه وطرحة ومشيت، كنت ماشيه في الشارع والدنيا كلها منورة، وقلبي مطفي وشي مليان عياط، قلبي بينبض جامد اوى، كأنى هموت من حسرتى
روحت بيتنا إلى معايا مفتاحه، دخلت اوضتى على طول ومصحتش ماما ولا بابا، مش عوزاهم يشفونى بالمنظر دا
دخلت اوضتى وقفلت عليا، بعد شويه روحت الحمام اغسل وشي، بصيت على مرايا الحمام، عينى كان حمرا خالص، ووشي احمر كله، مفيش فيه غير احمرار وبس، طب انا استاهل كل دا؟ استاهل يبقي منظرى عامل كده، استاهل الوجع دا والصدمة في كل إلى حواليا والله مستاهل كل دا
محستش بنفسي غير وانا في الأرض
فوقت لقيته جمبي وماسك ايدى وبيعيط
شديت ايدى وانا مش فايقة لسه
_ب برا، امشي اطلع برا
=اهدي يمريم ممتكلميش
_مش عاوزة اشوف وشك اطلع برا
=حاضر، بس اهدى
_انا فين
=في اوضتك، مامتك وباباكى طلبوا الدكتور واتصلوا بيا، كنت خايف يجرالك حاجة
ضحكت_ وانا كده مجراليش حاجة!
=يمريم انتى لى رافضه تسمعينى انا بس كنت..
_اطلع برا، ووقتى توصلي فل؟ ممكن بقي تسبنى لوحدى
دورت وشي الناحيه التانيه ودمعة نزلت مسحتها، مش عاوزة إبان ضعيفه من غيره، انا مش ضعيفه من غير حد، انا بس محتاجة نفسي وكله هيبقي تمم صح يمريم؟
حسيت بنفسي بترد عليا=بس انتى بتحبيه
_زى محبيته، كل الحب دا هيبقي كره، زى مشاف حبي هيشوف كرهي عامل ازاى، هيشوف إلى يجي عليا بيحصله اى
ماما دخلت وحكتلى انها لقتنى مغمى عليا واتصلت بالدكتور هى وبابا وضغطى كان واطى
_مالك يبنتى حصل اى
=مفيش يماما
_فيه حاجة بينك وبين احمد
=احمد، لا يماما مستحيل دا طيب وبيحبنى
_الف سلامه عليكى يحبيبتى
=ممكن تكلم أحمد يجي يخدنى بالعربيه
_متخليكى قاعدة شويه
=معلش يماما اصل عشان لوحده في البيت
_طيب يحبيبتى هخلى باباكى يتصل بيه اهو
بعد ربع ساعة جه كنت خلصت لبس وكلت، نزلت وركبت العربيه معاه ومتكلمتش خالص
اول ماوصلنا ودخلنا البيت
_انا اسف لكل حاجة والله يمريم و..
=مفيش حاجة احنا مهما حصل أصحاب، ممكن اطلب منك طلب
_اكيد انتى تؤمرى
=عوزاك تطلقنى
_لا يمريم وممكن تسمعينى بقي
=انا بحب واحد تانى، هترضاها على نفسك؟
_نعم يختى!!
_نعم يختييي!!
=زى مسمعت
مسك ايديا ب ايده_انا ممكن استحمل اى حاجة إلا دى تمام؟
=ودى الحقيقه تمام بردو؟
زعق_ بطلى استفزاز
=سيب ايدى يا احمد اه بيوجعنى
سابنى_ لازم تسمعى الحقيقه واسكتى مسمعش صوتك
=بس...
_ممكن تسكتى معلش! وهطلقك لو عاوزة بس بعد متسمعى الحقيقه، انا كنت عارف ان اخويا هيهرب مع امل، جه وقالى يوم الفرح انه بيحبها، ومش عارف يعمل اى وفي نفس الوقت مش عاوز يجرحك ويسيبك في الموقف دا، قولتله ياخدها ويهربوا عشان، عشان بحبك وعمرى محبيت غيرك، من زمان اوى يمريم من ايام الشغل والفطار سوا، من يوم مخليتك أغلى حد في حياتى، كنت كل يوم بشوفك مع محمود كنت بتوجع، ولما يزعلك واصالحك واشوفك مبسوطة بعدها، كنت بقول مش عاوزها غير مبسوطة حتى لو بعيدة عنى، كنت كل شويه اسمع منك كلمة صحاب معرفتش معناها فعلا غير لما ألاقيكى واقفه في ضهرى في كل مرة أقع فيها، كنتى تيجى تهزرى وتخرجينى من الى انا فيه، انا بحبك يمريم واحسن يوم فحياتى يوم متجوزتك، وبالنسبه الرهان، كنت قايل ل محمود انك اكيد هتحبينى بالعشرة وهو قال قلب مريم مش بيحب بسهولة، فقولتله انك حبتينى عشان هو حاسس بالذنب هو وأمل، انا اسف لو جرحتك او كنت السبب في وجع او ان دمعة منك تنزل، دموعك غاليه اوى والله
كنت بعيط وانا سامعة الكلام ومش عارفه ارد اقول اي
ضحك ومسح دموعه إلى نزلت_ بس مش هنسالك القلم عشان كان صعب
ضحكت =عشان تحرم بقي
_طول عمرك ايدك سابقه لسانك، وبطنك سابقه عقلك
=انا جعانة يا احمد
_افندم!!!
=انا فعلا جعانة والله
_طب والموقف الحزين إلى حصل من شويه
=ألاه منا بتألم والله ، ناكل بس ونعيط جامد اوى
_بردو!
ضحكت ودخلت المطبخ وعملت اكل وطلعت وكلنا سوا، لازم نسامح إلى بيحب بجد بيسامح يجماعة، مضيعوش عمركم في الزعل هى حياة واحدة، كله يسامح إلى جرحه الحياة ابسط من كده صدقونى والله، استنوا كده حاسه انى حكيمة سيكا
_مريم
=ها
_عاوزك تسامحى محمود وأمل عمرك مهتلاقي حد بيحبك كده
=مسمحاهم، تدرى ليش؟
_عشان قلبك مفيش منه والله
=لاء عشان عليهم عشرين ج هموت وأخدهم
_قومى من قدامى
=مش انت الى بتسأل
_انا غلطان انى عبترك وجبتلك هديه والله
=اى دا بجد، بتصالحنى بشياكة يعنى، يلا هات
_حضن الأول
=مش طيقاك لاء
_خلاص مفيش
=دا انت رخم
حضنته وبعدت_هات
=دا ملوش طعم دا
_ابقي حطيتله ملح يظريف
طلع علبه من الجاكيت=خدي يلمضه
فتحت العلبه_الله زوقك يقرف
=اي!!!
_بهزر، جامد والله متحرمش منك
=حاف كده!
_حطلها جبنه
=قلشه كمان هلزقك في الحيطة أصلها مرارة واحدة
_..
=تيجى نخرج
_الساعة 12 يعسل
=يبقي نخرج يلا
_هغير هدومى
=لا كده حلو اوى يلا
مشينا على البحر شويه وقعدنا
_شوفتي البحر دا يا مريم
=ماله!
_شبهك
=عارف انى حلوة يبنى
_لا مش قصدي
=نعم يبا!
_قصدي انه مهما حزن لازم يبان بمنظره الهادى دا، مهما الموج بتاعه ارتفع بس آخره على الشط، معندوش مشكلة يسمع مشكلة اى حد، زيك بتسامح وبتحبي وبتبقي جميلة على طول، انا فعلا بحاول ألاقي زيك مش لاقي
=يسطا انا بحبك والله
_احنا عندنا كام اوضه في البيت؟
=3
_قسميهم كده
=اوضه ليا واوضه ليا واوضه للأطفال
_مش للضيوف يعني
=تؤتؤ أطفال
ضحك_انا بقول نرجع البيت تانى بقي
تمت


تعليقات
إرسال تعليق