نوفيلا شوق الفارس كامله بقلم مايا النجار حصريه
نوفيلا شوق الفارس كامله بقلم مايا النجار حصريه
الشخصيات
فـارس نـاصـر الـهـاشـمـي
شاب اثنان وثلاثون عاما طويل القامه قويه بشده نشأ في أسرة كبيرة يمل بالحب والحنان توفا ابيه من سنوات عديدة وهذا جعله يتحمل المسؤولية منذ طفولته اعتمد على نفسه و اصبح أكثر نضجا شاب يعلم بان الرجوله افعال و ليست كلمات طباعه هاديه في العاديه لكنه اذا غضب صبح قاسي لا يرحم ولا يري امامه عادل بشده لا يعرف ان يظلم احد رغم شدته جرئ و في بعض الأحيان وقح بشده و صرام أيضا ام مع من يحب يتحول الي شخص اخر حنون وغيور جدا الي دراجه الامتلاك و برغم برود امام البعض ولاكن يبقي الحب هو ضعفه الوحيد فإذا حب صار اسيرا له وسيم بشده يمتلك بشره قمحيه و عيون ثابتيان و حادتان و شعره اسود داكن له ذقن خفيف يزيد من وسامته
شـوق خالد الـهـاشـمـي
فتاه في الخامس والعشرين من عمرها جاده بطبعها تتحمل منذ صغرها فوق طاقتها هي الابنه الوحيد الي خالد الهاشمي واليها اخ هي التي تدير أمور المنزل بالكامل شخصيتها قويه صارمه يظن البعض بانها لا تنكسر لكي الحقيقة عكس ذلك تماماً التي وصلها الي هذا القوه كان جرح قديم ترك اثاره فيها جعلها لا تعرف ان تثق باحد بسهولة ولا تسمح لاحد ان يري ضعفها دايما تخفي ألمها خلف قناع من الصلابة هي ابنه صعيديه تحمل اصالته واعتزازه ولاكن بطريقتها الخاصة ومع انها بلغت من العمر خامس وعشرين عاما ولاكن لا تتزوج الي الان كانت مخطوبه الي احد الاشخاص و تركته لأسباب سوف نعمل بها مع الاحداث لا تحاول ان تعيد هذا الخطوه مره ثانيه ولا تفكر في الزوج وصار الناس يكثرون من الحديث عنها ولاكن هي لا يفرق معها حد فتاه انيقه جدا في اسلوبها واثقه في خطواتها وكلامها موزون و هيئته واضحة لا نحتاج ان تتحدث عن جمالها الان صورتها تكفي لكي نعمل بأنها فتنه و بشده
حـسـام خـالـد الـهـاشـمـي
شاب في الأولى العشرين من عمره شاب صعيدي هادئ و بساطه بشده لا يحي الجدال ولا يهوي دخول في الصراعات يعيش حياته بطريقه عاديه بيعدا عن المشكله و الدوشه محبوب لان طيب ويظهر ذلك في أفعاله يعتمد علي نفسه يمتلك ملامح هادئه وعلي قدره عاليه من الجمال
لـمـار نـاصـر الـهـاشـمـي
فتاه هادئه الطباع رقيقه الملامح لا تميل اللي الضوضاء ولا تحب لفت الأنظار بل تعيش ببساطه و هدوء الديها حديث و رقتها يجعلون من يعرفها يأنس بقربها تحب اخوها بشده هو الأمان بناسب ليها فقد كان هو من رباها و احتواها منذ صغرها فتاه ببراءة لا تعرف في هذا الدنيا سوا اخيه و الدتها تمتلك وجهها بريء و عيون جميله بشده
سـمـيـحـة رفـعـت
والدت فارس و لمار سيده طيبه بشده لا تريد سوا ان تري اولادها يسعدون بحياتهم مات زوجها بعد ما تركتها في هذا الزمان كان هو السند ليها امرأة حنونه بشده لا تعرف كره او حقد كانت تعيش في الصعيد ولاكن تركته من زمان لان تات لي زوجه فرص عمل في القاهره
خـالـد الـهـاشـمي
رجل مسنّ أرهقته السنين وأثقلته التجارب ورغم التعب الذي يسكن ملامحه ما زال محتفظًا بهيبته ووقاره هو كبير العائلة وصاحب الكلمة المسموعة بينهم وجوده يمنحهم الأمان وصوته يظل ميزان الحق الذي لا يُرد
خـديـجـة عـلـي
امرأة يملؤها الجنون بجنون جميل تقف مع الجميع ولا تحمل في قلبها كرهًا لأحد كل ما تتمناه أن ترى عائلتها الصغيرة سعيدة فهي لا تريد من الدنيا غير راحتهم وابتسامتهم
كـامـيـلا حـسـن
فتاه مغروره قلبها ممتلئ بالحقد و الانانيه لا تري في الحياة سوي المال ولا تسعي الا للوصول الله بأي طريق كان لا تهتم بمشاعر الآخرين مخطوبة من فارس وتدرك تماماً أنه لا يريدها ولا يحمل لها ايه مشاعر لكن ذلك لا يهمها فهي تعتبره وسيلة لبلوغ الهدفها
مـــاﮯيــا ꧂★الـنـجـار★ 👑⍣⃟꧁
كده الشخصيات خلصت رايكم فيهم هستني البوستات بتاعكم و توقعاتكم اول ما يجيب التفاعل هنزل البارت الاول
🌺البارت الأول من شوق الفارس 🌺
.............................................................
ومن هنا نبدأ روايتنا بين وجع قديم وحلم لم يكتمل بين قلوب تبحث عن الأمان واخرى لا تعرف سوى القسوة سطورٌ تحمل بين طياتها قدرًا لا يُشبه أحد هُنا تبدأ الحكاية
كانت تجلس في "الحَظيرة" و في يدها "سخلة صغيره" تضمها دخل حضنها بحنان لتاتي عليها سيده وتقول.هنبعت حد يا شوق يا بتي يرمي المعزيه في الخرابة
ترفع راسها شوق وتنظر إلى السيده وتقول بهدوء.لا يا ام حسني خلي عمي جمال يدفنها في مكان بعيد عن هنا وخلاص
تهز السيده راسها وتقول وهي تنظر الي "سَخْلَة" التي في حضن شوق.طب المعزيه الصغيره دي هتعملي فيها ايه
شوق بحزن عميق.يعني هعمل فيها ايه يا ام حسني هبعت حد يجبلها لبن صناعي و نرضعها بالحقنه ولا ازازه مش هنسبها تموت مش كفايه امها ماتت قبل ما تشبع منها
تقول السيده بحزن.بس خسره المعزيه حلوه وشكلها صنف يعني انضف معزيه عندنا امها تموت وهي الله اعلم بها
شوق بهدوء.الدنيا مش بتدي كل حاجه يا ام حسني وبعدين انتي هتفضلي وقفه تتكلمي روحي شوفي شغلك و متنسيش تقولي اللي عم جمال
ام حسني بغيظ.حاضر يا ست البنات
تذهب ام حسني وتترك شوق التي نظرت الي "سَخْلَة" وهي تحزن علي حالتها بشده قلبها يالمها علي هذه الصغيره التي لا تشبع من حضن والدتها التي تحتاج لها بشده وبعد فتره قصيره كانت شوق تمسك في يدها شي مثل الببرونه و تضع في فمه تلك الصغيره التي كانت تشرب بجوع شديد تقبلها شوق بحنان وتقول.يااااه ده انتي كنتي جعانه اوي يا صغننه
(احنا هنسمي المعزيه دي الصغننه علشان انا حبيتها اوي 🥺😂)
تحرك الصغيره راسها وكأنها تاكد كلامها لتبتسم شوق تأتي عليها فتاه لترفع راسها لها وترجع تنظر الي الصغيره لتقول الفتاه بدموع.حقك عليا يا ست شوق والله العظيم غلطه ومش هتكرر تاني
شوق ببرود.غاده الغلطه بتاعتك تتكرر مره وستين مره مش مره واحده علشان اسامحك انا ممكن اسمح في ايه حاجه الا الاهمال البهايم دول روح هنتحسب عليهم ولا بيعرفوا يقولوا انا جعان ولا عطشان علشان حضرتك تسيبهم يجوعوا و تلوكي في التلفون
غاده بدموع شديد.اخر مره والله العظيم بلاش تقطع برزقي انا معاكم من تالت سنين سامحني المره دي الست خديجة قالتلي لو شوق موفقه ترجعك هي معندهاش مانع وحيات ربنا يا ست
بلاش قطع الأرزاق انتي عارفه اني بصرف علي اهلي
شوق بهدوء.خلاص يا غاده بس المره الجايه مش تلومي غير نفسك انا مش هفضل أسامح فيكي دي اخر فرصه ليكي وبعد كده هتاخدي بعضك وتمشي
غاده بفرحه.ربنا يخليكي يا شوق هانم و يبعتلك ابن الحلال اللي يصونك و يشلك في عينه
يتوقف عقل شوق عند هذة اللحظه ويتردد في عقلها "ابن الحلال اللي يصونك" هل ممكن يأتي لها التي يصونها ام يأتي التي يعطيها درسا اخر اخر مره جربت حظها في ذلك الموضوع خرجت منه بكسر خاطره و الالم داخل قلبها جرح مازالت تعالج فيه لا تنسه الصفعه التي اخذتها لا تنساها الوجع التي مازال دخل قلبها وهذا الذي يجعل هذه الفتاه لا تتزوج اخذت درس في حياتها جعلها تتعلم ولا تريد ان تاخذ درسا مره ثانيه تعبت لكي ترجع الي نفسها ومازالت لم ترجع بشكل طبيعي ولاكن تحاول تقول شوق وهي تحاول ان تبان طبيعية.روحي شوفي وراكي ايه و اخلي الصغننه دي معاكي اوعي تسيبها تحت البهائم
غاده.حاضر
تنهض شوق وتسير وهي تريد ان تذهب الى المنزل التي كان بعيد عن "الحَظيرة" قليلا تحس بان يوجد احد يراقبها تنظر خلفها ولاكن لا تري لتظن بانها يتهيا لها يدخل المنزل التي كان مثل القصر كبير و مريحه بشده تذهب الي المطبخ لكي تساعد الخدمه في عمل الطعام
علي الجانب الآخر كان ينام براحه شديد يحس بيد ناعمه تلمس صدره العاري بوقاحة يفتح عيونه بفزع شديد ينظر علي التي يفعل ذلك يره كاميلا ليقول بغضب وهو يرمي يدها من عليه.ايه العبط ده يا كاميلا
كاميلا وهي تقترب منه.قربي ليك عبط يا فارس
فارس بغضب.كاميلا انتي عارفه اني مش بحب الحركات البيخه دي ليه مصرة تعصبيني
كاميلا بدلع.شكلك بيبقي روعه وانت متعصب يا فوفو
فارس بغضب شديد.ايه فوفو دي كمان وانتي ايه اللي جيبك هنا اصلا
كاميلا بدلع شديد.فوفو ده دلع و ايه جيبني هنا بيت خطيبي اجي فيه في الوقت اللي انا عاوزاه فارس انت بتبعد عني ليه
فارس ببرود.مالي اني مش عاوزك ومال ان ببعد يا كاميلا هو علشان اكون عاوزك اقرب منك و نقل في ادبنا مع بعض
كاميلا.مين قال كده انا بحب ان نكون قريبين من بعض احنا كده كده هنتجوز يعني مفيش حاجه لو حصل شويه تجاوزت انا مش هبقي مراتك
فارس بغضب.ايه التخلف ده يا كاميلا انتي اللي علمك الادب ظلمك والله ابعد الله يباركلك انا علي اخري علي الصبح
كاميلا وهي تقترب منه بشده وتلمس صدره بوقح.فارس بليز خليني احس انك عاوزني زي ما انا عاوزاك
فارس بصوت عالي.ان شاء الله ما حسيتي يا كاميلا ابعد يا ستي مالك قلبتي علي حمدي الوزراء كده ليه
تضحك كاميلا بدلع شديد وتقول.اعمل ايه انت اللي حلو و جامد وانا مش قادره اتحمل الوجع ده كله نفسي ابقي في حضنك مره واحده بس يا فارس انت ليه تقلان عليا كده
فارس بجمود شديد.اقسم بالله يا كاميلا لو ما مشيت دلوقتي الا يكون في كلام يزعلك يلا
تخاف كاميلا بشده وتذهب الي الخارج ينظر خلفها فارس بغضب شديد ويقول.كان مال امي انا بالبلوه دي يارب منك الله ياللي في بالي
يقول كلامه بغضب شديد و يذهب الي الحمام وبعد قليل يخرج منها وهو تريدي
وينزل الي الاسفل بعد ما اخذ الاشياء الخاصه به ينزل الي الاسفل يري اخته الصغيره و والدته التي بجانبها كاميلا التي تمثل عليها بانها حزينها وتبكي من التي يفعل فارس بها يذهب الي اخته ويقول ببرود. صباح الخير
يرد عليه الجميع ليقول فارس الي لمار.ايه يا حبيبي عامله ايه في الجامعه
لمار بغرور مصطنع.لا خلاص بقي انا بقيت متخرجه راسمي
فارس ببرود.الغرور ميخدكيش بعيد اوي لسه ناقصك مادة النهارده خلصها وبعد كده شوفي نفسك
لمار بغبظ.ليه كده يا ابيه يعني ده البور اللي انت بدلهولي
فارس ببرود.بس يا بت كفايه صداع علي الصبح
يقول كلامه وينظر إلى كاميلا ويقول الي لمار بهمس.الكلام هناك علي ايه
لمار بنفس الهمس.عليك يا كبير بقي تطرد
كاميلا من الاوضه دي مش هتبقي مراتك القادمه
فارس بغضب مكتوم.طب والنبي اسكتي انا علي اخري منها هي وامك انا مش عارف ليه البيت دي ما في غيرها كتير انا لو اتجوزتها هنشل منها من تاني يوم
لمار بضحك.سيبك من ده كله هي عملة عقد عمل في الفيلا ملهاش اهل يسالوا عليها
فارس ببرود.انا عارف هما افتكرا ان الخطوبه الجواز فعلشان كده سيبنها معانا
لمار.يمكن برضو بقولك ايه انا همشي بدل ما اتاخر علي الامتحانات وانت خلي بالك من نفسك وربنا معاك انت مستنيك مصيبه
فارس ببرود شديد.خلي بالك انتي من نفسك و لو حصل حاجه كلمني علي طول
لمار وهي ذهب.تمام
تذهب لمار الي الخارج لينظر فارس الي والدته التي تنظر له بغيظ شديد وتقول.مالك يا فارس مزعل كاميلا ليه
فارس ببرود.انا مزعلتش حد يا امي وبعدين انا مش بحب حد يدخل الاوضه وانا نايم والحركة دي متكررش تمام
سميحه.الحق عليها عاوزه تصحيك قبل ما تتاخر علي شغلك بدل ما تشكرها
فارس ببرود شديد.انا مش بعرف اشكر حد وتاني مره سبنوني اتاخر علي الشغل
كاميلا بدلع وحزن.سوري يا فارس اني ضايقتك مش هعمل كده تاني بس انا محتبتش انك تتاخر علي الشركه سوري بجد
فارس بجمود.خلاص يا كاميلا بس انا مش حب الحركات دي وبلاش تتعمل تاني
اومالت لهو كاميلا وهي تمثل عليه لكي استعطاف سميحه وكأنها تقول لها بانها المناسبه الي فارس الفتاه التي سوف تساعده و توقف بجانبه و تستحمله في ايه وقت و بفعل تصدقها سميحه التي كانت تنظر إلى فارس بغضب الانه يعامل كاميلا ذلك تقول كاميلا.انا نسيت الفون فوق هطلع اجيبه
سميحه.اطلعي يا بنتي
يصعد كاميلا اللي الاعلي تنظر سميحه الي فارس وتقول بغضب.ايه الطريقه دي يا فارس في حد يعامل خطبته كده
فارس ببرود.امي مش البت دي اختيارك وانا وفقت عليها علشانك يبقي ملكيش دعوه بحاجه انا مش قبلها ولا هقدر اقبلها عاوز انفصلوا بهدوء تمام مش عاوزه يبقي استحملي انتي و هي الطريقه بتاعتي وبعدين مش عيب يا ست يا كبير طلع بت الي ابنك في الاوضه مش خايفه الشيطان يوسوس لينا
سميحه بغيظ.وانا اعمل ايه هي اللي عاوزه تطلعك علشان تصحك اقولها لا
فارس ببرود شديد.لا متقوليش لا طالعه ليا والله وعلم ايه اللي ممكن يحصل
سميحه بغضب.وانت ممكن تعمل معاها حاجه في الحرام يا فارس
فارس بجمود.وانا مالي يا امي واحده مقدمه نفسها ليا علي طبق من دهب هقولها لا مره وتاني بس ممكن في التالته اضعف ما انا انسان في النهاية
سميحه.طب حتي خاف علي اختك
فارس ببرود شديد وهو ينهض لكي يذهب.اختي ميتخفش عليها يا سميحه اختي مش براخصه ده علشان اخاف عليها وانا مرابها و عارف انا مربي ايه
يقول كلامه ويسير لكي يذهب الي الشركه الخاصة به يركب السياره ويقود بسرعه شديده
وبعد فتره طويله تخرج من المطبخ وتذهب الي غرفتها تبدل ملابسها وترتدي فستان هادي بشده وتخرج تفعل الي نفسها مشروبها المفضل القهوه البارده وتذهب تجلس في الجنينه ترجع رأسها الي الخلف بتعب من المجهود ويدخل اخيها في هذه اللحظه ليقول.شوووووق
تنظر اليه شوق بغضب وتقول.صوتك يا عجل
حسام بغيظ.ااه من لسانك الزفر ده
شوق ببرود.عاوز ايه اخلص
حسام بصوت عالي.راجع من الشغل جعان حضريلي الاكل
شوق ببرود شديد وهي ترجع راسها اللي الخلف مره ثانيه.خلي واحده من البنات تحضرك جوه
حسام.انا عارف مش هطلع منك بحاجة عدله
يقول كلامه ويذهب الي الداخل لا تهتم شوق به الانهم دائما يفعلون ذلك تاتي عليه والدتها التي قالت.مالك يا بت باخوكي
شوق بغيظ.هو ابنك لحق اشتكلك مني ايه السرعه دي
خديجه.يا بت لسانك و اخوكي علي طول كده
شوق بغيظ شديد.انتي يا وليه انا معملتش له حاجه هو قالك ايه يقومك عليا
خديجه بصوت عالي.بقي يقولك تعبان من الشغل قومي حضريلي الاكل تقوله انت معاك ايدين زيي روحي اعمل اللي نفسك طب كنتي قولته خلي حد يعملك ليه تكسري بخاطره كده
شوق بصدمه.انا قولت اللي ابنك كده ده كداب بيكدب عليكي وانتي زي الهبله صدقته
تضربها خديجه بقوه علي يدها وتقول.انا هبله يا بت الجزمه
تنهض شوق بغيظ وتقول.جيتي انتي و ابنك تنكدي عليا القاعده صح انا ماشيه خلاص
تمسكها والدتها قبل ما تذهب وتقول وهي تجعلها تجلس مره ثانيه.تعاليلي يا بت عاوزك في موضوع
شوق ببرود.لا مش عاوزه و اقفلي علي الموضوع ده
خديجه بحزن.ليه يا بنتي انتي اللي زيك معاهم عيال طولهم دلوقتي ليه تحرمي نفسك من انك يكون ليكي بيت و حياه و عيال ليه علشان واحد ابن الكلب مرعاش ربنا فيكي ما خلاص يا شوق خلاص يا بنتي ريحي قلبي انا وابوكي عليكي يا شوق
شوق بهدوء.ربنا يسهل الحال يا ماما ممكن تسبيني بقي وبلاش سيرت الموضوع ده علشان بجد بتخنق منها
خديجه بحزن شديد.خايفه يا شوق خايفه تكون ام الزفت ده عملتك سحر يوقف حالك
شوق ببرود.يا ماما حرام عليكي سحر ايه و نيلت ايه معقول هتعمل سحر علشان عرفت ان ابنها واطي
خديجه.تعمل وتعمل ابوه كمان انتي نسيتي اللي حصل زمان طب تعالي نشوف شيخ كويس نروحله
شوق بغضب.لا انا همشي انتي خلاص طلعتي عليا العفريت يا امي وكمان نروح الي شيخ يا سوادي ياني سبيني يا وليه
خديجه بصوت عالي.تعرفي يا بت الكلب انا قربت اجيب اخري منك خلاص تعبت عاوزه افرح بيكي انتي و اخوك الرحمني
شوق بغيظ وصوت عالي.يا امي كل شئ في وقته حلو سيب كل حاجه علي ربنا وبعدين انا تعبانه اوي سبيني اروح انام
خديجه.ما لازم تعبي من صباحيه ربنا بتشتغلي ما تسيب البنات هما اللي يعملوا مكانك وانتي بصي عليهم من بعيد ليه تعبي نفسك
شوق ببرود.ااه احنا لو اعتمدنا علي البنات دول والله الا نباع الهدوم علي علينا وبعدين انا برتاح كده
خديجه.طب براحتك انا غلطانه لكي بس هيجي علي وقت تقولي يارتني سمعت كلام امي
شوق وهي تنهض.ماشي يا ام حسام
تقول كلامها وتذهب إلى غرفه والدها تري ينام بعمق شديد لتذهب الي غرفتها تغلق الباب عليها و تنزع الفستان و الحجاب وتظل بالقميص القصير تتسطح علي السرير وتمسك الهاتف الخاص بها تلعب به قليلا و تتركه بجانبها تنظر إلى سطح الغرفه بشرود شديد لا تعرف هل التي تفعله صح ام خطا هي تهي توقف حياتها لأجل شخص تركها بعد ما ترك اثار جرح عميق داخل قلبها لا تقدر ان تفتح قلبها الي شخص وبين قوسين (كرهت الصنف بالكامل)لا تريد ان تكن مع ايه شخص في داخلها عقده لا تعرف هل سوف ياتي من يفوق هذا العقده امام ستظل هذه الفتاه في الحياة بدون شخص معها
في المساء والوقت متاخر بشده يدخل اللي الفيلا بعد ما انتهي من عمله يدخل يري والدته تجلس وكأنها تنتظرها ليقول بهدوء.ايه يا امي في حاجه
سميحه بهدوء.لا يا حبيبي انا بس عاوزك في حاجه مهم و مينفعش استني لحد بكره
فارس بستغرب.خيرا يا امي في حاجه
سميحه.لا يا ابني متقلقش انا النهارده اتكلمت مع مرات عمك خديجه
فارس بهدوء.تمام هما كويسين فيهم حاجه
سميحه.لا الحمدلله كويسين وبخير بس انا نفسي اشوفهم و اسافر الصعيد الصعيد وحشتني اوي يا فارس
فارس ببرود.امي انا مش بحب السيره دي وانتي عارفه
سميحه ببرود.وعلشان انا عارفه رادك فانا بقولك من دلوقتي انا بكره الصبح هاخد اختك و نسافر
🌸البارت الثاني من شوق الفارس 🌸
فارس بغضب.هو انتي هتلوي دراعي يا سميحه
سميحه بهدوء.لا يا فارس انا بس نفسي اسافر الصعيد احنا من زمان اوي مروحناش خلينا نروح يومين بس
فارس بغضب.لا يا امي انا مش عاوز اسافر الفتره دي ورايا شغل و مصالح اهم من اني اسافر
سميحه بهدوء.خلاص يا فارس يا ابني خليك انت في شغلك وانا هروح انا و اختك
فارس بغضب شديد.يا امي انتي ليه عطيه الموضوع اكبر من حجمه سبيني الفتره دي بس وبعدين اختي من هتمشي خطوه من غير اذني فاسمعي الكلام
سميحه بغضب.اسمعي الكلام ! هو مين اللي المفروض يسمع كلام التاني انا ولا انت
فارس ببرود.انتي المفروض تكون عارفه اني مينفعش اسيب شغلي علشان انتي عايزاه تروحي الصعيد في الوقت ده المصلحة دلوقتي بتقول ان نستي لحد ما اخلص شغل
سميحه.فارس من غير كلام كتير في الموضوع ده انا و اختك و كاميلا هنروح الصعيد بكره الصبح، جاي معانا ؟
فارس بغضب.هو انتي كمان عاوزه تاخدي ست زفته معاكي
سميحه بصوت عالي.البنت عرفت وقولت اجي معاكم اقولها لا يعني ها قولت ايه ويكون في علمك ان انا مش هتراجع ابدا
فارس بجمود .ماشي يا امي نسافر الصعيد
نظرت اليه سميحه وقالت بحنان.ايوه كده انت ابني حبيبي وانا اوعدك مش هنطول هناك بس اهل ابوك وحشوني اوي
فارس ببرود.اول مره اشوف واحده بتحب اهل جوزها
سميحه بهدوء.وما احبهمش ليه دول عملوا معايا كل حاجه حلوه مفيش حاجه تخليني اكرهم بالعكس عمك بعد و موت ابوك كلمني كتير علشان نسافر هناك وهو هيصرف علينا ومش هيخلينا محتاجين حاجه بس انت كنت في المدرسة و دنيتنا كانت هنا وانا مرضيتش، حتي مرات عمك مش سلفتي لا دي اختي ربنا يخليهم
نظر اليها فارس بهدوء وقال.وست سوزي كلميها وقول لها تخليها مع اهلها مش ناقصه قرف هي
سميحه.ليه يا ابني البت تتمنالك الرضا ترضي متبقاش مفتري يا فارس البنت بتحبك وانت عارف كده ومستحملاك علشان بتحبك
فارس ببرود.والله العظيم انتي ما فاهمه حاجه في الدنيا مستحملاني علشان فلوس حلوه يا امي الفلوس في الزمان ده تعمل ايه حاجه تخلي واحده زي كاميلا تبوس رجلي
سميحه.لا يا فارس مفيش واحده تقبل الاهانه علي نفسها غير لما تكون بتحب الراجل الي معاها غير كده ولا فلوس ولا اي حاجه تخليها تتحمل غير ان قلبها متعقل بيك
فارس ببرود.قلبها ها علي العموم انا سيبك تعملي اللي على مزاجك بس متزعليش لما البنت دي تديكي علي افاكي لا مؤاخذه طبعاً شوفي نفسك عايزه تسافري امتي علشان اظبط نفسي
سميحه بهدوء.بكره بعد الضهر كده نتوكل علي الله روح ارتاح دلوقتي تلاقيك تعبان من الشغل
فارس ببرود وسخريه.لسه واخده بالك
سميحه.موضوع مهم وانا كان لازم اقولك عليه
فارس وهو ينهض ببرود.و اديكي قولتيه همشي اتخمد
قال كلامه ولم ينتظر منها الرد وصعد الي الاعلي وهو يفكر في ذلك الموضوع الذي يشغل عقله من فتره هل الاستسلام للأمر الواقع بانه سوف يتزوج من هذه الفتاه كاميلا اختيار صحيح ام سوف يندم عليه وهو يعلم بل يتاكد بأنه سوف يندم ولكن هذا اختيار والدته وهو لا يريد ان يقول لها بأنه سوف يفسخ تلك الخطبه التي تلتف حول عنقة يخنقه ، هو يكره هذه الفتاه ولا يريد ان يكمل زواجه منها ولكن ليس بيدي شئ دخل غرفته ونزع الجاكيت بغضب من هذا الفكر التي يرهقه وقال وهو ينزع القميص.ينعل ابوكي يا كاميلا ابتلاء ربنا ابتلاني بيكي
أعلن كرهه لها مؤكدًا أنه لا يرغب بحديثها لكن الهاتف جاء بخلاف ما أراد ورنّ باسمها نفخ بغضب شديد وهو يسبها باقذر الألفاظ هم برمي الهاتف فوق الفراش ولكن يتذكر بأنها سوف تدق علي والدته او اخته إذا لم يتحدث معها ليفتح عليها ويقول وهو يمثل بأنه يريد النوم.اممم الو يا كاميلا
كاميلا بمياصه.بيبي وحشتني
فارس ببرود وهو مازال يمثل.تمام يا كاميلا في حاجه مهم انا راجع من الشغل تعبان وعاوز انام
كاميلا بنفس الأسلوب الذي يجعله فارس بغضب منها.بيبي انا عاوزه اتكلم معاك شويه احنا مش مخطوبين المفروض نكون علي تواصل علي طول مع بعض مش كده الله
فارس ببرود شديد.كاميلا مش ناقص صداع علي المسي اقفلي دلوقتي علشان انا عاوز اتخمد
كاميلا.لا مش هسيبك احنا لازم نتكلم مع بعض زي المخطوبين وبعدين بكره رايحين عند بيت عمك و لازم نبان متفاهمين لابعد الحدود
فارس بغضب.كاميلا انتي مين علشان تروحي الصعيد يعني تقربي لينا ايه علشان تروحي تشوفي عمي في الصعيد
كاميلا باستفزاز.خطيبتك يا بيبي و كمان كام شهر هكون مراتك و بعدين ايه الاسلوب ده يا فارس والله العظيم هزعل منك
فارس بصوت عالي.ازعلي يا كاميلا اتفلقي نصين
كاميلا بدموع مزيفه.كده كده يا فارس انت بتستغل اني بحبك علشان كدا بتعمل فيا كدا
قطع حديثها فارس التي اغلق الهاتف في وجهها وقال بغضب وهو ينظر الي الاعلي.يارب يارب لو كان نصيبي في البت دي خدني والله انا راضي اموت بس ما اعش مع المهزقه دي هيكون كتير عليا والله
قالكلامه بغيظ مع غضب من هذه الغبيه التي لا تفهم بأنه لا يريدها و يكرههاوبشده ولكن هي لا ياثر بها هذه المعاملة وتعلم بأنه لا يريدها ولكن مازالت هي ترغب به فما الذي سيحدث يا تُرى هل يظهر من ينتشل الفارس من بين يدي تلك الحقيرة ويأسر قلبه بعشقٍ صادق أم أن القدر يُخبئ له مصيرًا آخر
في صباح يوم جديد كان يقود سيارته وهو لا يطيق نفسه نظر إلى والدته التي تجلس بجانبها بغضب شديد وهو يري سعادتها بأنها سوف تذهب الي الصعيد نظر إلى الخلف يري اخته و كاميلا التي كانت تنام ليغضب اكتر ويقول.كان لازم ناخدها معانا ياما تدخل بيت الناس علي اساس ايه
سميحه.علي اساس خطيبتك يا فارس وبعدين مرات عمك كانت عاوزه تشوف اختياري ليك
فارس ببرود. اختيار اسود و منيل بستين نيله
سميحه.فارس يا حبيبي مش هتلاقي زيها
فارس بصوت عالي.وانا مش عاوزها هي ولا غيرها الرحمه حلوه يا سميحه
.بيبي بتعالي صوتك ليه
كان هذا صوت كاميلا التي فاقت علي صوته نظر اليها فارس وعاد ينظر الي الطريق ولا يجيب عليها لتقول سمحيه بغيظ.مفيش يا حبيبتي كملي نومك
وبالفعل تفعل كاميلا مثل ما قالت سميحه تسحب الشرشف الصغير الذي كان معها علي وجهها وترجع الي النوم مره ثانيه ليقول فارس بغضب مكتوم.ده ابتلاء من عند ربنا حد دعي عليا مستحيل هيكون ده نصيبي لا يارب
تبتسم لمار بمرح وتقول.ده ذنبي يا فارس انت دائما جاي عليا
ينظر اليها فارس ويقول ببرود.بلاش انتي يا قلب اخوك انتي مش حمل زعيق مني اتهدي
تلوي لنار شفتها ببراءة ولا تتحدث
في الصعيد تفتح عيونها وهي تسمع صوت العصافير تبتسم بنشاط شديد وتنهض تنظر حولها وتخرج الي البلكونه تغلق عيونها وهي تشعر بالهواء البارد مع صوت العصافير يجعلها تشعر براحه شديده تظل في مكانها فتره وهي تستمع بهذا الجو الرائع تركت القليل من المياه في شئ صغير لكي يأتي العصافير تشرب منها وتذهب الي الداخل تدخل الحمام تاخذ حمام وتخرج وهي تلف روب الحمام عليها ياخذ ملابسها وتريدي وتخرج الي الخارج بعد ما وضعت طرحه علي راسها تذهب الي غرفه والدها تراه مازال نائم لتقول بهدوء.يا ابويا انت لسه نايم يا راجل
يفتح والدها عيونه وينظر اليها لتقول شوق وهي تذهب الي الدولاب وتخرج له ملابس.كفايه يا بابا نوم انت ناسي عيال اخوك جايين النهارده
خالد.هنجوم يا بتي
شوق بهدوء.طب هظبط الحمام لحد ما تفوق
قالت كلامها وذهبت إلى الحمام وبعد ما انتهت خرجت له وجدت يجلس علي السرير لتقول.انا خلصت هنزل احضرلك الفطار و اظبط الدنيا علشان الناس اللي جايه
خالد بحنان.ربنا يبارك فيكي يا بتي متتعبيش نفسك تحت خلي البنات هما يشتغلوا وانتي ارتاحي
اومات له شوق ونزلت الي الاسفل لكي تفعل روتينها في عمل المنزل
وبعد فتره طويله يدخلون فارس و عائلته وأول عيون يقابلها فارس كانت عيون شوق التي كانت في الجنينه توقّف الزمن لحظة وكأنّ الكون كلّه صمت ليمنحه فرصة التأمّل فيها تردّد في داخله شعور لا يعرفه من قبل إحساس رقيق تسلّل إليه فهزّ صلابته المألوفة وأربك ملامحه التي لم يجرؤ أحد على مسّها من قبل ثبت عينه عليها كأنها المشهد الذي كان ينتظره من غير وعي ،المشهد الذي كُتب له منذ زمن بعيد واخيرا ينتبه علي نفسه نظر حوله وكأن النفس انسرق منه يوجد دقات في قلبه توجع كأنها تسحب قلبه بتلك النظره البريئه العيون التي تسحب قلبه لكي تتعمق فيها لا يعرف هي من ولا ماذا تفعل هنا ولكن الذي يعلمه بأنه اصبح اسير تلك العيون يجلس فارس و حسام و هما يتحدثون ويتعرفون علي بعض وذهب خالد لكي يرتاح و الفتيات يتجولون في المكان في الخارج و خديجه و سميحه يتحدثون لتقول سميحه.اه لسه مش ناويه تتجوزي واحد من عيالك
خديجه بحزن.اجوز مين يا حسره شوق من ساعه اللي حصل وهي كرها الجواز و سرته و حسام كل ما اقولها اشوفك واحده يقولي لا يا امي انا مش هتجوز غير لما اطمن علي اختي و لما شوق قالت مالكش دعوه بيا قال انا مش بفكر في الجواز من الأساس اروحله يمين يجيلي شمال اروح شمال يجيلي يمين مبقتش عارفه اعمل ايه
سميحه.متخافيش ياختي فارس ابني كان اوسخ من كده وكان مطلع عيني بس دلوقتي خطب كاميلا وربنا يكرم
خديجه بعتاب.كده يا سميحه بتضغطي علي ابنك علشان يتجوز و بذمتك البت دي تنفع مع ابنك
سميحه بحيره.اعمل ايه يا خديجه ياختي غلبت معاه يا ابني نفسي اشوف عيل ليك طب اختار اللي تعجبك وانا هروح لاهلها وهو ولا هنا اخر ما زهقت قولتله لو متجوزتش ولا انت ابني ولا اعرفك وهو مقدرش يقول لا خطب كاميلا وهي مش وحشه يا خديجه هي بس مدلعه شويه بس بتحبه ومش عاوزاله غير الرضا بس هو يحس لا علي طول عطيها الوش الخشب ولا بيتكلم معاها ولا طايقها تيجي تشتكيلي اقولها معلش ضغوطات شغل وهي زي الهبله تصدق
خديجه.بصي البت دي مش هتعمر مع ابنك وكمان هو مش عاوزها يعني لو حصل حاجه هترمي الحمل كله عليكي وانتي مش حمل كلمه خليه هو اللي يختار علشان يشيل نتيجه اختياره بس كده انتي اللي في الوش انا كان في ايدي اعمل زيك مع شوق و احطها قدام الامر الواقع بس هي اللي هتعيش واحنا مش عايشين ليهم لللابد يا سميحه لو رميتي البت الي واحد هي مش عاوزاه وطلع وحش هتعمل ايه في حياتها وانا وابوها ربنا يعلم هتفضل معاهم لحد ما نطمن عليهم ولا ربنا هياخد امانته
سميحه.بعيد الشر عنكم يا حبيبتي ربنا يطول في عمركم و تفضلوا ليهم الضهر و السند
خديجه بهدوء.رتبي نفسك يا سميحه مش كاميلا اللي تنفع مع ابنك و البت دي عينها بيضه مش هتنفع والله شوفي ابنك عاوز ايه و اعمليه
تنهدت سميحه بثقل هي لا تريد سوا ان تطمئن علي اولادها ولا تفكر في شئ سوا ان تزوجهم لكي يكونوا مع شخص يحيهم الي اخر العمر لتقول بهدوء.فعلا يا خديجه مش انا اللي هعيش كل واحد يشوف هو عاوز ايه كام يوم و اكلم فارس واقوله لو عاوز يسيب كاميلا تمام بس مش حرام لما اعلق البت وبعد كده يسيبها
خديجه.مين قال كده ده مصلحه ليها لو عاشت مع واحد مش عايزها هتكون مبسوطه لا طبعا ي
يقطع حديثها وهي تسمع صوت صراخ عالي في الاخر لتنهض وتذهب الي الخارج تنظر الي فارس و حسام الذين كانوا يركضون امامها وقلبها ينقبض علي بنتها خرجت الي الخارج تحت الصراخ الذي علي أكثر و اكثر ووووو
مـــاﮯيــا ꧂★النـﮩـجــار★ 👑⍣⃟꧁
🌸البارت الثالث من شوق الفارس 🌸
نظرت خديجه الي مصدر الصوت رأت كاميلا واقعة في الطين وملابسها وهي بالكامل غارقة في الطين ذهبت نحوها وهي تحاول ان تكتم ضحتكها بصعوبه سمعتها كاميلا وقالت بدموع ومياصه الي فارس.فارس بيبي تعالي اسحبني بليز
فارس ببرود.نعم اسحبك و اتبهدل لا ياما قومي انتي هي مش ناقصه قرف
كاميلا بصدمه.بيبي انا قرف
ينظر اليها فارس ولم يجيب عليها ونظر الي سميحه قال ببرود.كلمي ونش يجي يرفعها
ضحكت لمار بصوت عالي نتبه ذلك الشخص الي ضحكتها الجميله جدا لتنظر اليها سميحه بغضب لتقول شوق بهدوء.هاتي ايدك يا حبيبتي وحاول ترفعي نفسك معايا يلا
وبالفعل تفعل كاميلا مثل ما قالت لتنهض شوق ويقول فارس وهو يخطف نظره الي شوق.روحي غيري هدومك ولا هتفضلي واقفه قدامنا كده روحي وانتي محتاجه سنه في الحمام
لوت كاميلا فمها بزعل وذهبت الي الداخل لكي تبدل ملابسها نظر فارس الي والدته وقال.عجبك كده
سميحه بهدوء.وهي مالها يعني حرام عليك ده كلام يتقال وانتي يا لمار سيبتي خطيبت اخوك واقعه كده مش تساعديها
لمار بغيظ.وانا مالي يا ماما هي اللي جريت وراء المعزه لحد ما وقعت اروح اساعدها واقع جنبها ولا اتفرج عليها من بعيد
غضبت سميحه منها عكس الذي كان يقف وهو يبتسم عليها وعلي حديثها وعلي ضحتكها وعلي كل شيء فيها خطفته بمعنى الكلمه لتقول خديجه وهي تنظر الي سميحه.والنبي البت عندها حق هي خطيبت ابنك هتعمل عقلها بعقل المعزه يا سميحه ملقتيش اعقل من كده تجوزيها لابنك
سميحه بغيظ.حتي انتي يا خديجه ياختي مش كفايه عليا عيالي وبعدين البت زي الفل بس عقلها ساعات بيروح في حته بعيد شويه وتلاقي قنبله عقل اهدي انتي بس عليها
فارس ببرود.منك لله يا شيخة جيباها ليه وانتي عارفه انها مصيبه متنقله ناقص صداع انا اتصلي بحد من اهلها يجي ياخدها
قال كلامه وذهب بعيد نظرت خلفه شوق ولا تعرف لماذا حزنت عليه الا انها علمت بأنه لا يريد تلك الفتاه من حديثه وتقول في دخلها.طالما مش عاوزاها فاضل معاها ليه لحد دلوقتي وهو مش بت علشان يتجبر علي واحده مش عاوزها ايه الهبل ده المفروض يقول انه مش عايزها مش يكمل معاها و هو مش طايقهت بني ادم سلبي
قالت اخر كلامها بغضب منه لانه سلبي هكذا كيف تتحدث وكأنها تعلم عنه كل شيء وكيف تحكم عليه هذا الحكم هي لا تعرف مدي حبه الي والدته التي برغم الحديث الذي يقوله اليها ولكن لا يستطيع ان يجعلها تحزن منه هي اخذت فقط الذي يظهر امامها ولكن لا تاخذ الذي بداخل الفارس تنظر من بعيد تراه يشرب من السجائر ويظهر عليه الحزن مع الغضب دق قلبها بقوه وكأنه يعلن وجع علي الفارس تضع يدها علي قلبها بألم صعب ونفسها يضيق تغلق عيونها بألم وتشعر بانها سوف يغمي عليها دقات قلب سريعه وينعصر حزن علي هذا الشاب الذي لا تراه سوا اليوم فكيف يحزن عليه القلب هي لا تعرف ولا تعلم ولا تدرك شي سوي أنها متعبه الان تفيق من شرودها وتعبها علي صوت والدتها التي قالت الي سميحه.تعالي يا سميحه نكمل كلامنا جوه
سميحه.يلا ياختي
يدخلون الي الداخل وقالت خديجه وهي تجلس.طب بذمتك ده منظر واحد يقبل بني ادمه ده مش طايقها يا سميحه هيكمل معاها ازاي والنبي قولي بتتعبي نفسك و بتتعبي ابنك معاكي ومش هتطلعي من ده كله غير خسرانه فضي الجوازة دي مصلحه ليكي وابنك وهي تشوف نصيبها وهو ربنا يكرمه باللي تخطف قلبه وتخليه يدوب فيها
(هو خلاص يا لولو ربنا كرمه😉😂)
( تنستري يا مايا شكرا 😂😂)
نظرت اليها سميحه وقالت بغيظ.انا البت صعبانه عليا بتحبه يا خديحه ياختي بتحبه و انا مش عاوزه غير واحده تصون ابني و تكون عاوزاه سعيد مش عاوزاه يتعذب
خديجه بصوت عالي.ياختي ما بلاش فقع مراره هو مش عايزها هغنيها لك مش عاوزها طب بصيتي عليه وهو بيشرب السجاير شوفتية شايل الهم ازاي حرام عليكي يا سميحه انتي كده فعلا بتعذبي ابنك وانا ميرضنبش كده انتي لما ترجعي بيتك و ترجعي البت دي لاهلها تقوليلهم كل شيء قسمه ونصيب الجواز مش بالعافيه والبت دي شايفه وعارفه ان فارس مش عايزها ومكمله عادي و دي يتخاف منها وبعدين اهلها سيبنها تروح وتجي كده عادي وانتي بتقولي انها تقريبا عايشة معاكم
سميحه.والله ده اللي بيحصل هي يتبات معانا يا تيجي الصبح بدري وتفضل معانا بس يعني انا معايا بنت يا خديجه و مرضيش عليها اللي عاوزين نعمله يعني بعد ما خطبها و فضل معاها كل ده يروح يفسخ ليه يا خديجه
خديجه بصوت عالي.يا بت الحلال هي كمان بتروح تشوف واحد يقبله و يقبل اهلها اللي الله اعلم مشغولين في ايه وسايبيين بنتهم مسافرة مع خطيبها وتعيش معاهم كده وانتي متفكريش غير في مصلحو ابنك هو الاهم دلوقتي البت دي ولا تفتح بيت ولا تفتح علبه زبادي حتي تروحي تشوفي اللي شبهها وانتوا تشوفوا اللي يناسبكم البت دي هيطلع عينكم من طريقتها و لبسها و أسلوبها مش هو اللي تعمر مع حد من عيله الهاشمي وبذات ابنك
سميحه.هشوف هعمل ايه سيبك من ده كله حاول اتكلمي مع بنتك شوق في موضوع الجواز و انتي و ابوها البت السنين بتجري بيها خليها تلحق تجيب حته عيل تتسند عليه وتشوف بيت وراجل مستقر
خديجه بحزن.فكرك اني مقولتش يا سميحه طب ده انا ريقي نشف من الكلام معاها بس منه لله هو السبب ربنا يكرمه بمصيبه علي الي عملة و ساب بنتي تتكوي بنار مكنتش كده يا سميحه بنتي شوق ولا عمرها كانت كده البت انطفت من اللي حصل فيها حاولت اخدها بالقوه و اقولها هجيب عريس و احطها قدام الامر الواقع بس قالت هتموت نفسها وانا خوفت عليها دول اللي طلعت بيهم من الدنيا
سميحه بهدوء.طب اللي ربنا ياخده محاولش يتكلم مع حد فيكم
خديجه.حاول بدل المره الف بس احنا قولنا خلاص وخالد قاله يبعد علشان حسام كان هيروح فيه في داهيه كان بيدور عليه علشان يموته لولا خالد قاله ملكش دعوه بس كل ده يفيد بايه البت انكسرت نفسها تعبت ومابقتش عاوزه تسمع سيرة الجواز معقول حد عملها سحر
سميحه بصوت عالي.يا وليه ايه الكلام ده منحطيش في بالك الحاجات دي علشان بيتجي من كتر التفكير وسيب كل حاجه علي ربنا اللي حصلها مش شويه وهي ربنا يهديها بقولك يا خديجه
خديجه.قولي ياختي
سميحه بتفكير.ايه رايك نلبس فارس مع شوق الاتين مع بعض وهما يفوكوا عقد بعض واحنا نخلع ونسيبهم يتصرفوا
ضحكت خديجه بقوه وقالت.ينيلك يا سميحه هي هتوصل بيكي للدرجه دي عاوزه ترمي العيال في بعض ونبقي احنا في النص
سميحه.في نص ايه انا بقولك نخلع ملناش دعوه بيهم
خديجه بضحك.بس يا سميحه بس والنبي
سميحه.والنبي انتي فقر زيهم يا خديجه ياختي
نظرت اليها خديجه وهزت رأسها بضحك وهي لا تستوعب الذي تقوله سميحه التي لا تفكر سوي ان تزوج ابنها وتفرح به
🌸🌸🌸🌸🌸مـايـا الـنـجـار 🌸🌸🌸🌸🌸
.يحرام يعني الصغنن ده مامته ماتت وهي بتولده
كان هذا صوت لمار التي كانت حزينة جدا علي تلك "سخلة صغيره" التي تركته والدته وهو يحتاج لها لتقول شوق بهدوء.ايوه
لمار بحزن.طب هو بياكل ازاي
تقول كاميلا بغرور وهي تولع لكي تظهر بأنها تعرف كل شيء.اكيد بيتعلق له محاليل يا لمار
نظرت اليها شوق ونظرت الي لمار وقالت بهدوء.في حقنه علشان ياكل بيها
كاميلا.شوفتي زي ما قولتك
القت عليها شوق نظره وكأنها تقول لها (ايه الهبله دي) ونظرت إلى لمار وقالت.الحقنه دي بيتحط لها لبن صناعي و نرضعها بيها مش بتاخدها
تنهي كلامها وهي تنظر علي كاميلا التي نظرت حولها ببال شارد تضع لمار يدها علي هذه "سخلة صغيره" وهي تلوي شفتها بحزن حقيقي عليها وتنظر الي شوق وتقول برقه شديد.هو ممكن اخدها معايا
يسمع جملتها حسام الذي كان يمر من جانب الحَظيرة يسمع صوتها الرقيق ليقول بعدم وعي.طب ما تاخديني أنا أهو أوفرلك علف أصل شكلي برضه محتاج حضن زيه واكتر وحياتك
قال كلامه وهو ينظر اليها وهي تلعب مع الصغيره ويسير بعيد عن المكان
تنظر اليها شوق وتقول.مينفعش مش هتعرفي تاخدي بالك منها وممكن تموت منك سيبها لحد ما تكبر شويه وخديها
لمار بحزن.ليه انا والله هاخد بالي منها كويس لو مختهاش دلوقتي مش هعرف اجي هنا تاني
شوق ابتسامه.لو ده حصل انا هبعتها لحد عندك متخافيش هتكون معاكي بس تكبر شويه
تبتسم لمار بطفوله شديد لتقول كاميلا بقرف.ايه ده يا لمار هو انتي عايزاه تاخدي الشئ ده البيت هناك لا نو
لمار بغيظ.كاميلا لما يكون بيت ابوكي تبقي تقولي نو او يس يا كاميلا
تحك كاميلا راسها باحراج شديد وتذهب الي الخارج بغيظ شديد تنظر خلفها لمار بغضب منها وهي تكرهها بشده تنظر الي شوق التي كانت تجلس وهي شاردة تشعر بحزن داخل قلب هذه الفتاه لتقول بهدوء.العيون الحلوين دول سرحانين في ايه
فاقت شوق علي صوتها لتبتسم ابتسامه باهتة وتقول.لا مفيش حاجه سرحت شويه
تجلس لمار بجانبها وتقول بهدوء.طب سرحتي في ايه انا عاوزه اعرف برضو
لا تعرف شوق بماذا تجيب عليها لانهاطا تعلم إذا قالت شئ وفتحت ذلك الموضوع الذي يتعبها سوف تفتفض بشده وتاكد سوف تقول كل شيء وهي لا تريد ذلك تنظر اليها لمار وتشعر بأنها محتاره بشده لتقول.يعني الحزن ده في راجل ولا ايه
شوق ببرود.بس متقوليش راجل ده محصلش رجل كرسي
تهز لمار رأسها وهي تعلم كيف تجعلها تقول له كل شيء لتقول.كنتي بتحبه أوي كده
شوق بوجع وهي تحاول تحبس دموعها.ولا كنت بحبه ولا نيله انا نسيت الموضوع ده من زمان بس الاثار لسه موجود
يقطع حديثها صوت فارس الذي قال وهو ينظر اليها ولكن يوجد كلامة الي لمار.بتعملي ايه هنا يا لمار
لمار.كنت بتفرج علي البهائم اللي هنا وهنمشي دلوقتي
يهز فارس راسه ويذهب إلى الخارج وكلام شوق يدور في عقلها و صوتها الذي يظهن عليه الحزن يقطع قلبه كيف يتوجع عليها هكذا لا يعلم قلبه انقلب منذ أن رأها كل الءي يدور في عقله الان بأن يعرف ماذا حدث مع هذه الفتاه كيف يفعل ذلك لا يعلم ولكن هو يريد ان يعلم
🌸🌸🌸🌸🌸مـايـا الـنـجـار 🌸🌸🌸🌸🌸
في المساء كان كل شخص ذهب الي غرفته لكي ينام وكان هو يتسطح علي السرير وهو ينظر الي الاعلي بشرود و حديثها يضرب في عقله (ولا كنت بحبه ولا نيله انا نسيت الموضوع ده من زمان بس الاثار لسه موجود ) (اثاره لسه موجود) معناه ذلك بأنها مازالت تفكر في هذا الشخص مازالت تحبه او تحن له ينهض بغضب من تلك الفكره هل هي تحبه بالفعل من هو و ماذا فعل بها لكي تكن بهذة الحالة وهو يسمع عنها من والدته ولكن مجرد اسم يقال امامه لا يفكر فيه كثيرا كيف الاسم الذي كان لا يفرق معه صاحبه ياخذ النوم من عيونه يفيق علي صوت دق علي الباب باستغراب من يكن الءي في الخارج يفتح الباب وينفخ بغضب من رؤية الءي امامه ليقول ببرود.خيرا يا كاميلا
كاميلا بدلع.بيبي انا مش عارفه انام لوحدي ممكن انام النهارده في حضنك
تقول كلامها وتدخل في حضنه ينفخ فارس بشده وغضب وكاد ان يبعدها ولكن يري شوق امامه تنظر اليهم بصدمه من هذا الذي يحدث تعطيهم نظره اخيره وتذهب الي الأسفل وهي تضع يدها علي قلبها بوجع شديد تخرج الي الجنينه وتجلس علي الارض وتبكي بقوه ووجع لا تعرف سببه لماذا تبكي على ذلك الذي رأته لا تعرف واذا كان يضمها او هي التي تضمه هذا لا يعنيها ماذا حدث او هذا المشهد جعلها تتذكر شئ اخر تمسح دموعها الذي لا توقف وتحاول تأخذ نفسها وتقول بدموع.في ايه انا مالي هما مخطوين مالي قلبي وجعني كده ليه يارب انا تعبانه كده ليه مالي من اول ما دخل وانا تعبانه ومش قادرة أخرجه من عقلي ف
يقطع حديثها التي قال بهدوء مصطنع.شوق انتي كويسه
تمسح دموعها قبل ان يراها وهي كانت تعطيه ظهرها تنظر اليه وتنهض وتقول وهي وتبتسم بصعوبه.لا مفيش حاجه انت محتاج حاجه اعملهالك
يهز فارس راسه ويقف بعيد عنها بعض الخطوات لتقول شوق.ايه اللي منزلك في الوقت ده
فارس ببرود.نفس اللي منزلك
تنصدم شوق بشده هل هو كان يفكر فيها مثلها ام ماذا لتقول بتوتر.ا اي ايه مش فاهمك
فارس ببرود وهو يرفع كتفه.مش عارف انام نفس اللي مخليك انتي كمان هنا انتي جاي ليكي نوم
تهز شوق رأسها ينظر اليها فارس وهو يفكر في الذي قالته له والدته عليها بعد ما سألها ماذا حدث مع شوق وقالت له كل شيء ليقول بهدوء.علي فكره
تنظر اليه شوق ليكمل فارس حديثه وهو يقول ببرود.ميستهلش انك توقفي حياتك عليه احمدي ربك انك عرفتي حقيقته قبل ما تقع الفاس في الراس
شوق بصوت مكتوم.بحمد ربنا كل يوم علشان موقعنيش معاه بس غصب عني قلبي وجعني
فارس بهيام.سلام قلبك يا بت العم
شوق باستغراب.عالي صوتك مش سمعاك
ينفي فارس براسه ويقول.مش بقول حاجه انتي ليه لحد دلوقتي مش عايزه تكملي حياتك هتكوني مفكره ان كل الرجاله زي ال
يصمت بعد ما كان سوف يقول لفظ غير لائق ليكمل وهو يقول.العسل اللي كنتي معاه
شوق بهدوء مصطنع.مش الفكره انا بس نفسي انسدت من الموضوع نفسه ومش قادرة ارجع اعيد الغلطه تاني ويمكن يطلع اوسخ من الاول يبقي علي ايه
يقترب منها فارس وهو لا ينتبه علي حاله ويقول.صوابعك مش زي بعض يا بت العم روحي شوفي حياتك زي ما هو اكيد شايف حياته
تنزل دموع من عيون شوق وكأن كل الوجع يعاد عليها مره ثانيه وهذه المره تكن اقوي من قبل تهز راسها وهي لا تعرف ان تخرج حرف من فمها الان سوف يكن واضح له بأنها تريد ان تبكي يقترب فارس اكثر واكثر ويكسر كل الحواجز التي كانت بينهم يكن امامها بالظبط يسمع صوت نفسها ورائحتها انخلطت مع رائحته يرفع فارس راسها وينظر الي شفتها التي كانت تاكلهم من التوتر انحنى ببطء حتى غدا الاقتراب بينهما مجرّد أنفاس متلاحمة عينه متعلقين على شفتيها المرتجفتين يده ما زالت تحتضن رأسها برفق وكأنّه يأسرها في عالمه ومن دون أن يدرك وجد شفتيه تلمس شفتيها في قبلة خاطفة غير أنها كانت مثقلة بالوجع والشوق المكبوت توقف الزمن في تلك اللحظة وتنزل دموعها لا تدري أهو الألم من دفعها إلى ذلك أم ذلك الإحساس العميق الذي لامس قلبها للمرة الأولى أما هو فقد شعر أن كل الحواجز بينهما قد انهارت وأنه أخيرا وجد ذاته فيها يبعد عنها وهو ينتظر ردت فعلها تنظر اليه شوق وتبعد عنه بغضب وترفع يدها بغضب عارم وتنزل علي وجهه بقوه كبير وووو
(كفايه كده بارت كبير اهو و لو ملقتش تفاعل هقصر البارت الجايه بس كده😂)
مـــاﮯيــا ꧂★النـﮩـجــار★ 🌸⍣⃟꧁
🌸البارت الرابع من شوق الفارس 🌸
اغلق فارس عيونه بعد ما فاق وعلم جرم ما فعلة كأنه كان مغيب لا يعرف ماذا كان يفعل والان فاق علي صفتها التي كانت كفيله ان تجعله يفيق من حلمه لا يعرف لماذا فعل ذلك ولكن الذي يعرفه انه ندم علي ما فعل، فتح عيونه ولم يراها لقد ذهبت بدون اي كلمه بدون ان يبرر لها الذي فعله نظر حوله علي امل ان يراها ولكن لا يجدها لانها ذهبت الي غرفتها ضرب الارض بقوه وهو لا يعطي لنفسه سبب للشئ المشين الذي فعله ما الذي كان يفكر فيه لكي يفعل ذلك لا يعلم سوا بأنه الان في مصيبه يخاف عليها و علي نظراتها هي ماذا سوف تظن به ما الصور التي سوف تاخذها عنه الان هو كان حقا لا يعرف ماذا يفعل كان مغيب أمامها هي من فعلت له هكذا جعلته ضعيف أمامها تلك العيون التي سحبته وشفتيها التي مثل الخمور شد شعره بقوه وهو لا يستوعب الذي فعله ليقول بغضب.ااااه انا عملت ايه الله يخربيتي زمانها بتقول عليا ايه دلوقتي ازاي اعمل كده ازاي ازااااااي طب لو حد عرف اااه غلط يا فارس غلط عمك دخلك بيته و أمنك علي عيلته وانت تعمل كده طب اروحلها ولا اعمل ايه يارب والله ما اعرف ازاي عملت كده يارب
كان يقول كلامه بغضب من نفسه وهمس لكي لا احد يسمع صوته سار الي الداخل وهو يريد ان يذهب اليها لكي يبرر لها ما فعله يقف امام غرفتها وهو مشتت هل يدق ام لا ظل هكذا فتره قصيره مشتت أيدخل و يتحدث معه ام يتركها ولكن هذا مرفوض تماما اذا لم يتحدث معها الان سوف تظن بأنه شخص حقير وسئ وسوف تاخذ عنه صوره بشعه وهو لا يريد ذلك دق الباب مره وتركها لفترة لكي تفتح وبالفعل لا يمر كثير من الوقت وكانت تفتح هي الباب نظرت إلى بغضب واغلقت الباب في وجهه وهي لا تريد ان تسمع صوته او تراه بسبب ما فعله بها ولا تفكر سوا بأنه شخص خائن خان الفتاه التي سوف تصبح زوجته لتقول بغضب والم .كلكم زي بعض الخيانه بتجري في دمكم مش بتعرفوا تخلصوا لواحده خاينين كلكم خاينين اااه
هكذا صرخت بقهر شديد قلبها اصبح مثل الجمره المحترقة من الدي فعله بها ذاك الفارس وضعت يدها علي شفتيها وهي تتلمسهم اغلفت عيونها بضعف وتذكرت تلك القبله التي كانت مثل العاصفه اتت لكي تدمرها وتعود بها الي نقطه الصفر مره ثانية القت بجسدها فوق الفراش وشعرت بأنها في منطقة محظورة قلبها الذي يدق بعنف ضعيف امام الفارس لا يدل سوا علي شئ واحد الا وهو العشق، هذه هي البداية الي عشق سيظل الي الابد انزلقت منها دموعها وهي تشعر بالحسرة علي نفسها بعدما تيقنت بأنها تحب ذاك الفارس ورجاء لا احد يقول متي أو كيف حدث ذلك وهو لا يكمل في المنزل اربع وعشرين ساعة، هذا القلب لا يؤمن بالوقت او الظروف هو اختار الذي يريد ان يعيش معه قالت بألم شديد.اوقفي عندك يا شوق انتي بتعملي ايه ؟ ،هتحبي واحد رايح يتجوز واحده هتعملي زي البنت الوسخه الي ما اتربتش في بيت ابوها حتى لو هو خاين انتي مينفعش تكوني كده هتضيعي ثقة اهلك فيكي؟، مينفعش كلها كام يوم ويمشي و كل حاجه ترجع زي ما كانت هو مش هيفضل طول العمر هنا حرام عليكي نفسك هترميها في النار تاني لسه القلم الي اخدتيه معلم علي وشك هتروحي تاخدي واحده تانيه بس المره دي مع ابن عمك الموضوع مش محتاج تفكير ولا كلام انتي مش لفارس ده مخطوب وحتي لو مش خاطب بعد اللي عمله مينفعش هتعيشي مع واحد خاين
كانت تقول كلامها لكي تقنع حالها بذلك الحديث فارس لا ينفعها وخصوصا بعد ما فعله والزي اعتز لها كيانها واهتز ايضا هذا القلب المغلق علي جرح قديم والان يتجدد ذاك الجرح علي عشق جديد لا يعرف هل سوف يكن له ام يكن جرح جديد
مر علي هذا الاحداث اربع ايام رغم انهم مده قصيره ولكن تغيرت فيها اشياء كثيره مازال فارس و اهله في الصعيد وهذا يؤلم فارس كثيرا، يكره نظرات شوق له يشعر كأنهم مثل الرصاص تخترق قلبه نظره كره و حقد و حزن لا يعرف كيف يتعامل معها لا يتحدث معها ابدا لا يوجد بينهم سوا نظرات تؤلم فقط وبعيدا عن ذلك الحزن كان يوجد من يعترف و يعشق ولا يريد الوقت يمضي بسرعه فما سواهم حسام و لمار الذين كانوا يزيد تعلقهم ببعض و اصبحوا يقتربون من بعضهم دون شعور منهم
كانت تجلس علي احد الأشجار في ارض زراعيه وتاكل من "التوت" لتقول الي التي يقف امامها.يلا هات تاني انت وقفت ليه
حسام بغيظ.ايه يا بت تعبت من الصبح عماله تاكلي، انتي لوحدك واكله شجرة توت بحالها
لمار ببراءة.انت مستخسر فيا كام حبه توت يا ابن عمي اخص عليك،هات يا عم التوت ده طعمه حلو بشكل هات هات تاني بسرعه
حسام بغيظ.لا انا اطلعك علي اي شجرة منهم وتاكلي براحتك
لمار بطفوله و تفكير. هو ينفع ولا ممكن اقع
حسام بصوت عالي.يلا يا بت علي البيت كفايه عليكي كده بكره نكمل
لمار ببراءة شديد.احنا بكره ماشين يا حسام
انقبض قلب حسام هي بالفعل سوف تذهب الغد ولا يعلم هل يتأتي الي هنا مره ثانيه ام لا يراها في حياته قلبه يؤلمه من التفكير فقط ليقول بصوت مخنوق.هو انتي لازم تروحي مع اهلك ما تخليكي هنا كام يوم
لمار بحزن.ومين اللي هيروحني بعد كده
حسام بهدوء.ملكيش دعوه خليكي وانا ابقي ارجعك ليهم بس خليكي
لمار وهي تفكير.مينفعيش علشان لازم اشوف جامعتي و دنيتي هناك
حسام بحزن.انتي مش عاوزه تقعدي هنا صح
لمار بسرعه.لا طبعاً انا حبيت القعده هنا اوي بس مش عاوزه اسيب اهلي يمشوا لوحدهم طب ما تيجي انت و عمو و مرات عمو وشوق معانا و زي ما احنا اتعرفنا علي المكان هنا انتو كمان تتعرفوا علي هناك روح قولهم
حسام بهدوء.لا هنا شغل كتير ومش هنقدر نسيبه انتي خريج ايه
لمار بهدوء. طب كان نفسي اوي ادخل هندسه بس ماما مرضيش
حسام بستغرب.ليه مرضيتش
لمار بحزن.علشان خافت عليا يعني انت اكيد عارف ان اغلب اللي بيدخلوا هندسه شباب وكده وقالت هتروحي ترمي نفسك وسط الرجاله و الشمس وعلي ايه القرف ده انتي حلو عليكي طب
حسام.هي وجهه نظر بصراحه انتي مكنتش هتنفعي في هندسه يعني المجال ده محتاح واحده نشقه تعرف تسد وانتي علي الله حكايتك
لمار بغضب.تصدق اني غلطانه اني بتكلم مع واحد زيك هو ده اللي ربنا قدرك عليه بدل ما تصربني وتقولب اي حاجه تقول كده
حسام بهدوء.يعني اكدب علشان تكوني مبسوطه يا بنتي انتي والله ما كنتي هتنفعي في الهندسه و حتي طب انا مش عارف انتي ازاي داخله الحاجات الاكبر منك دي
لوت لمار شفتها وقالت بزعل.انا عاوزه اروح
سعر حسام بأنه اخطا في الحديث ليقول بهدوء.انتي زعلتي
اومأت لمار برأسها بمعني نعم وبكت انصدم حسام لماذا تبكي هل ما قاله جعلها تحزن بهذا الشكل ليقترب منها ويقول.لمار انا بهزر معاكي مش محتاجه العياط ده كله
لمار بدموع وغيظ.انا مش بعيط بسببك يا بغل انا زعلانه علشان من بكره مش هاكل توت تاني
وهنا سقطت صدمه ثانية علي حسام الذي ضربها بقوه علي راسها وقال.مين ده اللي بغل يا حيوانه يلا غوري قدامي ابو اللي يتكلم معاكي تاني
نهضت لمار وهي تظق قدامها في الأرض بغيظ( بتدبدب يا جماعة 😂😂 ) وكانت سوف تذهب ولكن يمسكها حسام وقال بهدوء.لمار في ايه عاوز اقولك بس خليكي عاقله و قولت ايوه يبقي اروح اكلم فارس قولت لا براحتك وهتفضلي بنت عمي تمام
تنظر اليه لمار باستغراب و اومأت له لكي يتحدث ليقول حسام. انا عاوز اتجوزك
تنظر لمار حولها وكأنها لا تصدق ان هذا الحديث يقال لها هي نظر اليها حسام وقال بغيظ.بتدوري علي ايه يا بت الهبله
لمار ببراءة.علي اللي عاوزه تتجوزها ما اكيد مش انا
اغلق حسام عيونه وظن أنها لا تريده ليقول بهدوء مصطنع.خلاص يا لمار اعتبري نفسك مسمعتش حاجه
لمار بتوتر.لا انت بتقول كده ليه انا بس مش عارفه نفسي بقولي ايه طب بص سبني النهارده و هرد عليك بكره
حسام بفرحه بعد ما رأي في عيونها الموافقه ولكن هي الان متوتره ليقول.تمام بس الصبح بدري علشان الحق اكلم فارس تمام
اومأت لمار برأسها وقال حسام.يلا علشان تلحقي تخرجي معاهم ومينسوكيش
لمار وهي تسير امامه.لا ماما مش هتسبني وتخرج لوحدها
نظر خلفها حسام وذهب اليها
كان يقف امام المراءه ملامحه باهته لا يعرف ماذا حدث له من اتي به الي هذا المكان دق الباب ليقول ببرود.ادخل
دخلت كاميلا وقالت بدلع.بيبي انت هتتاخر
نظر اليها فارس ولم يجيب لتقول كاميلا وهي تقترب منه.انت مش بترد عليا ليه وبقالك فتره متغير قولي مالك وانا هسمعك
فارس ببرود.كاميلا انا زهقت من ده كله ومش قادر اكمل احسن لينا احنا الاتنبن اننا ننفصل بهدوء
كاميلا بغضب.انت بعد ما علقتيني بيك تقولي ننفصل بهدوء
فارس ببرود شديد.ايه اللي طالع مني يخليكي تتعلقي بيا يا كاميلا قولي ايه مفيش حاجه انتي عايزاها تكملي علي اساس ايه انا ومش عاوزك ومش من النهارده ولا من امبارح انا خطبتك وانتي عارفه ان مضغوط عليا من امي وانتي ولا همك ده ، كل الي يهمك مصلحتك وانا مش قادر اكمل مع واحده زيك الدهب و كل حاجه انا جبتها مش عاوزها علشان انا اللي قررت اني اسيب
كاميلا بغضب شديد.من غير ما تقول يا فارس الحاجات دي تخصني انا و قبل ما تقول ننفصل انا هنزل اكلم خالتو سميحه وتقول رايها في كلامك
فارس بغضب.كاميلا انا بتكلم بكل هدوء ومن غير ما اقل ادبي عليكي بس هتزودي هتسمعي مني احلي كلام انتي مش هتضغطي عليا بامي انا خدت القرار، انتي ملكيش حاجه عندي تاخدي بعضك وتمشي من هنا و لو عرفت انك قولتي عليا حاجه هتشوفي مني اللي عمرك ما شوفتبه يا كاميلا تاخدي بعضك وتخلعي من هنا يلااا
كاميلا بدموع.فارس انت هتندم لو سبتني
فارس بجمود.انا هندم لو كملت معاكي يا كاميلا روحي شوفي حياتك مع واحد عاوزك مش انا انا عمري ما هقدر اسعدك وانا مش عاوزك روحي
كاميلا وهي تمسح دموعها.مش مهم انا هكون مبسوطه
فارس بصوت عالي.وانا مش هكون مبسوط يا كاميلا
كاميلا بصوت عالي.لييه انا قصرت في ايه علشان متحبنيش ولا بنت عمك احلوت في عينك
نظر اليها فارس وهو لا بعلم كيف علمت هذه الفتاه ليقول ببرود مصطنعه.قصدك ايه
كاميلا.قصدي انت عارفه كويس يا فارس بس عاوزه اقولك ان عمرك ما هتكون مبسوط مع واحده زي شوق دي اخرها تعلف في البهائم م
يقطع حديثها فارس الءي نزل بصفعه قويه علي وجهها وقال بغضب.لحد هنا ومش هعمل اعتبار لاي حاجه يا كاميلا، اللي بتتكامي عنها دي انتي دلوقتي واقفه في بيتها تغوري من هنا و احسن ليكي ماأشوفش وشك ولا حتي صدفه
ضربت كاميلا بيدها على الحائط وذهبت الي الخارج بغضب وذهبت كاميلا ولم تعود نظر خلفها فارس وتنفس براحه شديده وكأنه كان يوجد جبال علي كتفيه وسقط الان ليقول.خلاص يا بنت العم مفيش حاجه هتوقفني عنك انتي ليا بعد النهارده مش هستني دقيقه واحده وهتكلم مع عمي مش هتحرك من هنا غير وانتي مراتي وعلي اسم فارس لأخر عمرك
في الاسفل كانوا النساء يحضرون نفسهم لكي يذهبوا الي السوق او جوله يدق هاتف شوق نظرت الي الرقم الذي يدق عليها كثير وهي لا تفتح عليه ولكن ازعجها بشده لتفتح وتنتظر الرد وقال المتصل. انطقي كلمه يا شوق صوتك وحشني اوي
شوق بصدمه.حمزه
الشخص الذي يدعو حمزه.ايوه حمزه يا قلبه وحشتيني اوي يا شوق معقول غلطه صغيره من حبيبك تضيع حبنا
شوق بغضب وهمس وهي تسير بعيدا عن والدتها و زوجة عمها و لمار.ايه اللي يخلاك تكلمني يا كلب تانى
حمزه بهوس.وحشتيني اوي بقولك ما تيجيني ننسي كل اللي فات و نبدا من جديد و نكمل جوازنا اللي خرب قبل فرحنا بأسبوع
شوق بغضب.وخرب ليه يا خاين ايه لحقت تنسي انت عملت ايه يا كلب
حمزه.غلطه يا شوق غلطه ومش هتكرر تاني بس أرجعيلي انتي مش عارفه حصلي ايه من بعدك انا مش قادر اعيش
شوق بغضب شديد.وانا عمري ما هقدر اسامحك يا حمزه عمري ما هقدر انسي اليوم اللي كسرت في فرحتي اليوم اللي دخلت عليك في الشقه اللي كانت هتكون شقتي وعلي السرير اللي كان هيكون سرير مع الكلبه بتاعتك كل اللي كان بينا كدب الكل حذرني منك وانا اللي كنت غبيه بس خلاص عمري ما هقع في الفخ ده تاني بطل ترن عليا علشان مقولش الي لأبويا
حمزه بغضب.يعني ايه يا شوق مش هتليمي ايامك وترجعي ليا ولا هتعندي
شوق ببرود.انسي يا حمزه انسى اني ارمي نفسي مع واحد زباله زيك
حمزه ببرود.يبقي انتي اللي اختارتي يا شوق و لو مجيتيش بالذوق يبقي بالعافيه
اغلقت شوق الهاتف بغضب ونظرت الي الهاتف ولم تشعر بشئ لم تشعر بحنين الى هذا الشخص نظرت امامها رأت فارس ينظر اليها بهدوء لتنظر بعيد عنه علي الفور وهي لا تنسى ما فعله بها يذهبون الجميع وهم لا يعرفون ما الذي ينتظرهم ويذهب معهم فارس و حسام لكي يكونوا معهم وبعد فتره كانت شوق تشتري بعض الاشياء التي تنقصها وبجانبها لمار لتقول بهدوء.لمار تعالي في راجل بيبيع حاجات حلوه هناك
لمار.طب هاخد الحاجات من الراجل و نروح
شوق بهدوء.طب هروح انا وانتي تعالي ورايا
لمار بغيظ.وانا هعرف الراجل ده من فين خليكي دقيقه ونمشي مع بعض
نفخت شوق وتنتظرها وبعد ما انتهت ذهبت شوق و لمار الي احد المحلات ولم تنتبه شوق الي السياره التي ترقبها وتنتظرها تقترب منها وبمجرد ما أصبحت شوق بجانب هذه السياره كانت تحركت السياره نحوها وينفتح الباب وتسحب شوق الي داخل السياره بسرعه شديده صرخت لمار بقوه نظر فارس اليهم ورأي شوق وهي داخل السياره وقبل ان يستوعب اي شي كانت السياره قد اختفت
مـــاﮯيــا ꧂★النـﮩـجــار★ 🌸⍣⃟꧁
🌸البارت الخامس و الاخيره من شوق الفارس 🌸
فاق فارس علي صراخ خديجه بإسم شوق ليركض بسرعه الي السياره و يشعلها ويدخل بجانبه حسام يقود فارس السياره بسرعه كبيره وهو لا يري السيارات من امامه ليقول بغضب.مين مين دول وليه يخطفوا شوق
حسام بخوف.معرفش معرفش بص روح من الشارع ده انا لمحت العربيه داخله هناك
زاد فارس في سرعة السياره ليقول حسام بصدمه وخوف.الطريق ده طريق بيت حمزه
نظر اليه فارس وهو يقود السياره بتهور شديد.مين حمزه
حسام.كان خطيب شوق وكانوا هيتجوزوا بس طلع خاين و سابته
فارس بغضب وصوت عالي.يبقي هو ابن الكلب بسرعه قولي البيت بتاعه فين
اخبره حسام علي مكان المنزل الذي كان بعيدد قليلا قاد فارس السياره بتهور وهو لا يريد سوا ان يلحق بشوق قبل أن يؤذيها ذلك الحقير
علي الجانب الآخر كانت شوق في السياره تصرخ باعلي صوت لديها وهي تخبط السياره بقدميها ليقول ذلك الحقير.شوق حبيبي متتعبيش نفسك مفيش حد هياخدك مني خلاص
شوق بغضب.حمززززززه والله العظيم لو ما نزلتني لكون مندماك طول عمرك
حمزه بغضب.شوفتي بسبب لسانك ده احنا حصل فينا كدا كان زمانا دلوقتي متجوزين ومع بعض في بيت واحد بس انتي اللي دمرتي كل حاجه ينفع كده
شوق بغضب شديد.يا حيوان يا كداب احنا سبني بعض علشان انت واحد زباله و حقير ومينفعش واحده زيي تكمل معاك حياتها انت وسخ و هتفضل وسخ هتموت وسخ يا حمزه اطلع من حياتي بقي روح شوف واحده شبهك انا متنفعنيش يا حيوان نزلني يا متخلف
حمزه بهوس وغل.لا يا شوق انتي ليا انا ومفيش حد يقدر يقول غير كده و النهارده هتكوني مراتي خلاص
قالل كذلك ونظر الي صديقة الذي كان يقود السياره.رفعت توصلنا علي البيت و تروح تجيب الماذون و اتنين يشهدوا
تحدث ذلك الشخص الذي يدعي رفعت.طب بطاقه المدام فين
حمزه بخبث وهو ينظر الي شوق التي كانت خائفة بشده.انا معايا صور ليها
احمد.ممكن الماذون ميرضاش يا حمزه
حمزه ببرود.ومالو نرشي الماذون بس انت سوق اسرع من كده يلا
اومأ له رفعت واستمر في القيادة نظر حمزه الي شوق التي تنظر حولها علي اي شخص يلاحقها ولكن لا تري الا ان هذا الحقير كان يبتعد عن الناس الي مكان بعيد توقفت السياره ونزل رفعت منها وذهب لكي يفعل مثل ما قال صديقة ونزل حمزه وهو يسحب شوق التي تحاول ان تفلت من يده ولكن لا تستطيع لانه اقوي منها بكثير دخل بها المنزل تحت صراخها و ربطها في الكرسي وقال وهو يلمس وجهها.طب ينفع كده انتي اللي جبرتي اعمل كده علي فكره لو كنتي جيتي معايا كنت عاملتك احسن من كدا بس انتي اللي غبيه من زمان غبيه في واحده تسيب حبيبها علشان حاجه صغننه زي كدا علي فكره انا شايل منك بس بعد ما تكوني مراتي هعرف اربيكي بجد علشان خالد ابوكي معرفش يربيك و طلعك عنيده و قليلة الادب وانا هغيرك خالص بس بعد متكوني علي اسمي وليا يا شوق
شوق بغضب.السماء اقربلك مني يا حمزه انا عمري ما هكون مع واحد زيك اموت نفسي ارحم
سحبها حمزه بقوه من شعرها وقال.مش عيب تقولي كده لجوزك يا شوق عيب يا ماما انا جوزك و واجب عليكي تحترميني احسن من تشوفي مني ايام سودا علي دماغك و دماغ اللي خلفوكي ، علي سيره اللي خلفوكي تلاقي اهلك هيموتوا من القلق عليكي احسن خليهم كده هما لو كان كسروكي وما خلوكيش تبعدي عني كنا زمانا مع بعض بس ساهله كلها ساعات بسيطه وتكوني ليا انا
شوق بغضب شديد.لالالالالالالالا يا حمزه انت معندكش دم مش عاوزاك ولا طايقه اشوف وشك ابعد عني بقي سبننننني في حالي
اخرج حمزه سلاحه من جيبه وقال بغضب وهو يضع السلاح امام راسها.طالما مش عاوزني يبقي تموتي يا شوق انا مش هستني لحد ما تروحي لي غيري انتي تموت احسن ليا وليكي
تنفي شوق برأسها وقبل أن تتحدث او تقول شي كان الباب ينكسر ويدخل منه فارس و حسام ينظرون الي شوق وحمزه الذي وجه السلاح امامهم وقال بغضب وخبث.كويس انك جيت يا حسام علشان تشوف اختك وهي بتموت علي ايدي
حسام بصوت عالي.حمزه نزل السلاح ونتكلم مع بعض وانا هعمل كل اللي انتي عايزه
اقترب حمزه من شوق و فك الحبل الذي كان يربطها به وقال وهو يضع السلاح علي راسها وهي امامه.قدامك حلين يا تخليها تتجوزني يا تخليني اموتها اختار دلوقتي حالا
تنفي شوق برأسها لكي لا يوافق حسام علي الذي يقوله ليقول فارس بغضب شديد.طب ما تنزل الي في ايدك ده يا روح امك وخلينا نتكلم راجل الراجل
نظر اليه حمزه وقال.لا ، مافيش كلام بينا دلوقتي حالا تقررو هتعملوا ايه
حسام بصوت عالي.حمزه اختي لو حصلها حاجه هموتك والله العظيم ما في حد هيلحقك من ايدي سيب شوق
نظر اليه حمزه ولم ينتبها الي الذي كان يقترب منه بهدوء وهو ينظر لشوق التي كانت تنظر له بخوف من ان يفعل حمزه فيه شيء ضرب فارس يده حمزه التي بها السلاح بقوه ليقع السلاح علي الارض لكمه فارس بجميع قوته وبغل شديد ليقع حمزه علي الارض ومن سوء الحظ ان يقع بجانبه السلاح لا احد ينتبه لذلك ويركضون الي شوق التي كانت هي ايضا علي الارض يضع فارس يده علي حجابها وقال بلهفه ظهرت في صوته.انتي كويسه عمل فيكي حاجه
شوق.لا كويسه مافيش حاجه خلينا نروح بسرعه
قالت كلامها و نظرت الي حمزه بخوف لينظر اليها حمزه و ابتسم ابتسامه خبيثه لا تعرف معناها شوق الا بعد ما راته يرفع السلاح ويطلق رصاص علي فارس الذي خرب عليه خطتة تصرخ شوق بقوه وهي تري الدماء تسيل في كل مكان امسك حسام الكرسي الذي كان بجانبه ونزل به علي راس حمزه ليقع مغمي عليه صرخت شوق بقوه وقالت بدموع وهي تضع يدها علي وجه فارس.فارس لا والنبي اوعي تسبني انا اللي غلطانه انت ايه اللي جابك هنا حسام بسرررررعه العربيه
نظر اليها حسام وذهب بسرعه الي الخارج لكي يأتي بالسيارة التي تركها بعيد عن المكان فتح فارس عيونه ونظر إلى شوق وقال بتعب شديد.اسف يا شوق اسف علي اللي عملته مكنتش عارف انا بعمل ايه مكنتش في وعيي محسيتش بنفسي غير علي ايدك الناعمه وهي بتنزل علي وشي سامحيني يا شوقي و لو ربنا كتب ليا عمري مش هتكون غير ليا انا سبت كاميلا علشان مش بحبها ولا عمري كنت هحبها انا مش خاين والله انا بس ضعفت قدامك... معرفتش انا بعمل ايه وانا شايفك اوعي تنسيني يا شوقي خليكي فاكره دائما ان كان ليكي حبيب اسمه فارس كنتي انتي اول حب ليه قلبه متحركش غير ليكي بحبك يا شوق بحبك و هفضل احبك حتي لو حصل ايه
شوق بدموع شديد.لا يا فارس والنبي ما تقول كده انت هتقوم ومش هيحصل ليك حاجه متسبنيش بذنب يموتني طول عمري يا فارس مش انت بتحبني طب متسبنيش والنبي
فارس بتعب شديد.بحبك انا معرفتش طعم الحب غير لما شوفتك يا شوق انا حبيتك من اول نظره قلبي اتعلق بيكي وبقي يدمنك ب بحب بحبك يا ش شوقي
قال اخر كلامه ويغلق عيونه ولم يفتحهم مره ثانيه تصرخ شوق بقوه وهي تقول بدموع شديده وبكاء مرير .فارررررررس لا والنبي يا فارس وحيات ربنا لا يا فارس متسبنيش مش بعد ما اتعلقت بيك تسيبني لالالا يا فارس حرام عليك
دخل حسام في هذا الوقت ونظر الي اخته المنهاره و فارس الذي مغمي امامه ليسير نحوهم و يسند فارس لكي يذهب به الي السياره ويضعه فيها لتدخل شوق بجانب فارس وتضع راسه علي قدامها وهي تبكي بحرقه و خوف شديد ان يحدث لفارس شئ سوف تموت بالفعل
بعد فتره يدخل حسام وهو يسند فارس لتصرخ شوق بصوت عالي وهي تقول.حد يجي بسرعه فارس بيموت
ياتون الممرضات و يأخذوا فارس لكي يدخل اللي غرفه العمليات تجلس شوق علي الارض امام غرفه العمليات وهي تبكي بقوه و صوت شهقتها عال، ينظر اليها حسام وهو لا يعرف ماذا يفعل ليجلس بجانبها وأخذها بين احضانه لتبكي شوق اكثر من قبل يدق الهاتف الخاص بحسام لينظر اليه يري والدهنظر الي الهاتف بتوتر ولا يعرف ماذا يقول الي والده ولكن يجب ان يعلم فتح عليه ويسمع و هو يقول.حسام لقيت اختك هي كويسه
حسام.ايوه يا بابا كويسه بس بس فارس اتصاب حمزه كان خاطف شوق وصاب فارس تعال انت و مرات عمي
خالد بخوف.تمام تمام اقفل وانا جي بسرعه سلام
قال كلامه واغلق الهاتف نظر حسام الي شوق التي لا تفعل شئ سوي انها تبكي بحرقه وقوة شديده وهي مرعوبه علي فارس كانه روحها إذا حدث له شئ سوف تحمل نفسها الذنب الي مدي عمرها
وبعد فتره طويله يخرج الطبيب من الغرفه بتعب و ارهاف ليقول بهدوء.خير. يا جماعه ما تخافوش هو بقي كويس والحمد لله الرصاصه ماكنتش في حته خطيره بقي كويس اوي و نص ساعه بالكتير و يفوق من البنج حمدالله على السلامه
خالد بفرحه.الله يسلمك يا دكتور
ذهب الطبيب لتقول سميحه لبكاء.الحمد لله يارب الحمد لله يارب ابني كويس ربنا مش هيحرمني من حد من عيالي يارب خليهم ليا و يقوملي فارس بالسلامة الف حمد وشكر لك يارب احمدك و اشكر فضلك يارب
تضمها خديجه بقوه وتقول بحزن.حقك عليا يا سميحه حقك علي مش عارفه اقولك ايه علي الي حصل ده والله
سميحه.ايه الكلام ده يا خديجه اللي حصل ده قضاء وقدر
تبتسم لها خديجه و طبطبت عليها تنظر إليهم شوق وتذهب الي الممرضه التي خرجت من غرفه العمليات وتقول لها بصوت مكتوب.هو فارس فين
الممرض.قصدك علي المريض اللي جه في اصابه في كتفه هتلاقيه في الاوضه اللي اخر الطرقه
اومالت لها شوق وذهبت الي غرفه فارس بدون ما يشعر بها احد دخلت الغرفه ونظرت ااسه وهو يتسطح علي السرير ويظهر عليه التعب و الإرهاق لتجلس بجانبه وتمسك يده وتقول بدموع.اسفه اني وصلتك لهنا سامحني يا فارس انا السبب، الحمد لله انك قومت منها بالسلام لو كان حصلك حاجه كنت هموت عليك والله انا مقدرش اكمل حياتي بذنب زي ده ان
ينقطع حديثها وهي تراه يفتح عيونه لتقول بلهفه.فارس انت كويس
فارس بابتسامه مرهقه.كويس يا عمر فارس
تبتسم شوق وتقول وهي تمسح دموعها.لا انت هتتعود عليا كده و ده غلط
فارس بهدوء.ما اتعود براحتي مش هتكوني مراتي يبقي اتعود عليكي
خجلت شوق بشده ليقول فارس.لا اي دا انتي بتتكسفي كمان لا كده كتير عليا والله
شوق.فارس بطل بقي
فارس بعشق.عيون فارس وقلبه وكل دنيته انتي
تبتسم شوق وتقول بهدوء.انت فعلا سبت كاميلا يا فارس
فارس ببرود.ايوه يا شوق وبلاش السيره دي وحيات اهلك
شوق.ليه يا فارس انت مش كنت هتتجوزها
فارس بهدوء.لا يا شوق انا مكنتش عاوزها من الاول بس مرضيتش ازعل امي علشان هي كانت عاوزاها بس انا خلاص لقيت اللي تملي عيني و اللي قلبي عاوزها ايه اللي يخليني افضل مع واحده انا عارف اننا مش هنكمل مع بعض حتي لو اتجوزنا ،نهايه علاقتنا انا و كاميلا هي دي بس انا قررت متاخر
شوق بتوتر.انت فعلا مكنتش عاوزها قبل ما انا ادخل حياتك
فارس.ايوه والله حتي اسالي امي و لمار البت دي كانت بارده استخدمت معاها كل الوسائل علشان تمشي بس كانت جبله الله يرحمها
شوق بصدمه.هي ماتت
ينظر اليها فارس وينظر الي سطح الغرفه وهو لا يعرف ماذا يفعل لتقول شوق بغيظ.مش بترد عليا ليه
فارس.هرد اقول ايه الله يباركلك ابعدي عني
تنهض شوق من جانبه وتقول و كانت سوف تذهب.انا غلطانه علشان بتكلم معاك انا همشي و اخلي مامتك تدخلك
يمسك فارس يدها قبل ان تذهب ويقول بهدوء.تتجوزني يا شوق
تنصدم شوق من هذه الكلمه و عقلها مازال لا يستوعب الذي قاله ليعود ويقول مره ثانيه.شوق تتجوزيني
تهز شوق راسها بمعنى ايوه وهي تبتسم بفرحه يقبل فارس يدها ويقول.بوعدك اني عمري ما هاجي عليكي ولا هاذيكي في يوم من الايام علشان بحبك فعلا يا شوق انا حاسس كأني اعرفك من زمان حاسس انك جوا مني شعور عمري ما حسيته غير وانا معاكي انتي فعلا بقيت اغلى من حياتي
شوق بحب.وانا واثقك فيك يا فارس واثق ان عمرك ما هتخوني
فارس بهدوء.حضري نفسك الفرح الخميس الجاي
شوق بصدمه.ايه السرعه دي لا اصبري شويه
فارس بصوت عالي.والله العظيم ما اصبر يوم بعد الخميس حضري حاجاتك او من غير حاجه انا عاوزك كده و نادي علي عمي خليني اقوله يلا
شوق بهدوء.فارس اهدي فرح ايه الخميس الجاي وانت تعبان اهدي واحنا مش هنطير يعني اهدي
فارس.انا قولت خلاص مفيش كلام انا هبقي كويس بس انتي ملكيش دعوه واسمعي الكلام انا مش هقدر اصبري اكتر من كده يا شوق روحي نادي علي عمي بسرعه
تهز شوق راسها بقله حيله وتذهب وتفعل مثل ما قال وبالفعل يتفوقون الجميع علي ما قاله فارس والجميع سعيد بهذا الخبر و حددوا معاد زواج حسام و لمار ولكن بعد ما تطمئن علي جامعتها سوف ياخذها حسام
أتي يوم الخميس و اخيرا ،كان يلبس البدله السوداء وينتظرها تأتي عليه بالفستان الابيض وببتسم بعشق وهو يراها تنزل من بيوتي سنتر أتت عليه وامسك يدها وقبلها وذهب بها الي السياره فتح الباب لها ودخلت شوق وذهب فارس الي المقعد لكي يقود السياره حتي يذهبون الي القاعه وبعد فتره كان يرقص معها وهو ينظر اليها بعشق شديد لا يصدق بأنها بين يديه وله واصبحت زوجته ليقول اليها بهمس وعشق.بعشقك يا شوقي
شوق بحب شديد.وانا بحبك اوي يا فارس مكنتش اتخيل اني ممكن احب حد بالسرعه دي
يقبلها فارس علي سائر وجهها بهدوء وهو يضمها الي حضنه اكثر و اكثر
وبعد فتره طويله كان يحملها ويدخل بها غرفه في احد الفنادق انزلها علي الارض و قبل أن تستوعب شئ كان يهبط علي شفتها ينفاذ صبر يريدها الان و بشده حاولت شوق ان تبعده
لكن كان هو فقد السيطرة علي نفسه نزع عنها الفستان وسار بها الي الخاف و يسطحها علي السرير وهو فوقها لا يترك شفتها بل يتذوق فيهم أكثر يده تعتصر جسدها بوقاحة و يد تنزع عنه ملابسه وبعد ما انتهي ينزع عنها هي باقي الملابس وهو ينزل علي رقبتها يقبلها بقوه وهي في عالم ثاني اصبحت اسيره اليه لا تستطيع حتي ان تعترض ينزل فارس علي كامل جسدها و يقبلها بقوه وعشق شديد ويصعد مره ثانيه علي شفتها ياكلهم بقوه وهو يعتصر جسدها بقوه كبيره يبتعد عن شفتها ويقول.بحبك بحبك فوق ما تتخيل يا شوقي
و يهبط عليها ويجعلها تصبح علي اسمه و تكن له
وهناك بين أنفاس متلاحقة وقلوب ترتجف بالوله كتبت النهاية نهاية عاشق لم يعرف الاستسلام وحكاية امرأة لم يخلقها القدر إلا لتكون شوق الفارس
(النهاية)
قد تنتهي الحكاية هنا وقد تغلق الصفحات لكن ما تبقى من الحروف والمشاعر سيظل معكم يذكركم بالحب بالشوق بكل ما تركتكم فيه السطور
وكانت معكم مايا النجار لتكونوا على موعد دائم مع قلبي وكلماتي باي بااااااااي 🫰 ♥️ 💋


تعليقات
إرسال تعليق