رواية المشاغبه والظابط الفصل الثالث عشر 13بقلم سلوي عوض حصريه فى مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية المشاغبه والظابط الفصل الثالث عشر 13بقلم سلوي عوض حصريه فى مدونة موسوعة القصص والروايات
#سلوي_عوض
#المشاغبه_والظابط
بارت 13
سيف: معلش تعيش وتاخد غيرها
ياسين: طاب اقفل بقا وجعت دماغي
سيف: ماشي بس خلي بالك من مجنوننتي
الراوي: ليغلق سيف الهاتف مع ياسين ليفكر
سيف: اخيرا لقيت فتاه احلامي
الراوي: اما ياسين فكان يتحدث مع نفسه
ياسين: انا عايز انام خلاص مش قادر
الراوي: ليستلقي ياسين علي سريره ليغمض عينيه ليجد صوره ورده أمامه
ياسين: ايه جاب صورتها قدامي ديه انا منكرش أنها بقت جميله اوي بس ولو مش هنولها مرادها خلي ياسمين تنفعها
الراوي: ليغط ياسين في نوم عميق
الراوي: اما ياسمين فقد جفاها النوم وكانت تفكر حول ما ستفعله مع حنتيره
ياسمين: ايوه كده بس لازم الجماعه يسافرو بس مين اللي هيساعدني أنهم يسافرو
الراوي: لتضع يدها علي رءسها
ياسمين: بس مافيش غير ابويا وخالتي خلاص اول مايصحو هعملهم حوار واخليهم يسافرو بس يارب ابويا مياخدش باله من حكايه الطبنجه أناملي ساعتين عشان اصحي فايجه
الراوي: وبعد أن نامت ياسمين ها هي تري ف احلامها سيف ممسكا بيدها
سيف (في الحلم): تعالي معايا يا قلبي هنروح جزيرة مافيش فيها غيرنا احنا الاتنين
ياسمين: تنزع يدها من يده نعم يا حبيبي انته جايبني مكان ما فيهوش ناس يعني هنجعد زي الجرود وحدينا
سيف: حبيبتي عشان نبقا علي راحتنا
الراوي: لتتركه ياسمين وتذهب
ياسمين: لا مع نفسك يا حلو
الراوي: لتسمع صوته وهو ينادي عليها باءعلي صوته
سيف: ياسمين ارجعي يا ياسمين
الراوي: لتعاود ياسمين مره اخري لتجد سيف ومعه فتاه
ياسمين: مين ديه
سوزي: انا سوزي خطيبته
ياسمين: مين ديه ياسيف
سوزي: مقولتلك خطيبته
ياسمين: طاب تعالي بجا
الراوي: لتمسكها ياسمين من شعرها وتقذفها ف البحر
ياسمين: مع السلامه ياسوزي سيف بتاعي انا وبس
سيف: انتي ايه اللي عملتيه ده مش هتبطلي جنانك ده
الراوي: لتستيقظ ياسمين لتمسك بصوره سيف
ياسمين: كده يعني بجا انته بتزعجلي عشان جريبتك ام وسط مخلوع ديه طاب وحياه ابوي ماشي ياسيف
الراوي: لتخرج ياسمين من غرفتها لتجد المنزل هاديء
ياسمين: هما لسه نايمين انا جعانه هروح اشوفلي حاجه اكلها
الراوي: لتدخل المطبخ وتفتح الثلاجه لتاءخذ قطعه من الجبن
ياسمين: كده حلو اعملي كوبايه شاي مع سندوتش جبنه اسخن معدتي لغيت ما يصحو انا عارفه نايمين لدلوك ليه الله يرحم ف البلد كانو بيصحو جبل الفجر جايين هنا يدلعو طاب والله لاءصحيهم مش انا صحيت يبجا لازم الكل يصحي
الراوي: لتشعل ياسمين التلفاز علي قناه الاغاني وترفع الصوت لاءعلي درجه ليستيقظ الجميع مفزوعين
عزيزه: ايه الصوت ده فيه ايه
شحته: باين في فرح ف العماره
عزيزه: من فجر ربنا كده
سنيه: سماعيل جوم شوف الصوت العالي ده
اسماعيل: ناس جليله الذوج
ياسين: ايه ده مين عامل دوشه كده ايه صوت الاغاني ديه أخرج اشوف في ايه
الراوي: ليخرجو جميعا من غرفهم ليجدو ياسمين واقفه تضحك
عزيزه: والله ما عندك ريحه الدم
شحته: كده بردك يا بتي تسرعينا كده
سنيه: حرام عليكي والله
اسماعيل: خلاص ياجماعه ديه ياسمين واحنا واخدين علي جنانها
ياسمين: لجيتكم طولتو ف النوم جولت اصحيكم ولا انتو خدتو علي الجلع مش كان زمانك يا اما بتجهزي الغدا ايه الضهر جرب ييدن موراكمش حاجه تعملوها ولا جعدتكم ف مصر خسرت اخلاجكم
الراوي: ليضحك الجميع عليها
عزيزه: أمته بس ربنا يعدلهالك وتغوري من وشنا نفس ارتاح منك يا ربي مرار ف مصر ومرار ف الصعيد
ياسين: بجولك يا أبا عايزك معايا ف مشوار بعد العصر
ياسمين: مشوار ايه هتروحو فين هاه جوللي
ياسين: غوري من وشي احسنلك وبعدين انتي مالك
شحته: ماشي يا ولدي
سنيه: عجيبه يعني كل الدوشه ديه وورده لساها نايمه انا هخش اشوفها
الراوي: لتدخل سنيه غرفه ابنتها بتجدها مستيقظه وفي يدها كتاب تقرءه
سنيه: عامله ايه دلوك يا بتي
ورده: الحمدلله احسن يا امي
سنيه: اكيد صحيتي علي صوت الدوشه بتاعت بت خالتك
ورده: اه والله يا اما جيل ما انام كت جريت نص الكتاب ولما جومت جولت اكمله
سنيه: طاب افطري الاول عشان تاخدي علاجك
ورده: ماليش نفس والله يا اما
سنيه: كلي يابتي عشان تطيبي وتبجي زي الفل
ورده: هو انا غلطت يا امي اني حبيت ياسين والله مش باءيدي
سنيه: اسمعي يا بتي ياسين دلوك بجي جوزك يعني تحافظي عليه وتعملي المستحيل عشان هو كمان يحبك اكتر مابتحبيه وبعدين انتي دخلتي مدرسه وروحتي الجامعه وعجلك كبير وفوج ديتي كمان معاكي
ياسمين: ورده يحلها ربنا يا امي
سنيه: ربنا يسهلك الصعب يا بتي
ياسمين: متجومي بجا ياست ورده وبطلي تتسلبطي
ورده: والله ابدا تعبانه
ياسمين: طاب اسمعي انا سمعت الواد ياسين بيتكلم مع حد ف التلافون وبيجول أنه عنده جضيه مهمه جوي بعد كام يوم ومحتار ومش لاجي حل للجضيه وجال الجضيه ديه لو كسبها اسمه هيلمع
ياسمين: وانتي كتي جرده ف الكليه وجايبه امتياز وعملتي ماجستير علي النت بجولك ايه يا خالتي
سنيه: هات حبه بجرش متلمو عزالكم واتكلو علي الله بتك اللي تاعبها جلبها الغبي
سنيه: والله عال يا سمن بتتريجي علي خالتك
ياسمين: مجولنا بلاش سمن وزيت ديه انا ما صدجت أمي بطلت تجولها وبعدين اعملكم ايه كل شويه جايين كاني البلد ف الشارع اللي ورانا
سنيه: يعني كنا نسيبوكم وحديكم وبت خالتك عامله عمليه
ياسمين: محسساني أنها عامله جلب مفتوح ديه حتت زايده وكمان معموله بالليزر
سنيه: بتحرجمي حوالين ايه يا بت اختي
سنيه: وبعدين صلي على النبي ف جلبك انتي بتبشري عليها
ياسمين: بجولك ايه مش عايزه بتك تعيش سعيده مع جوزها
سنيه: ده كل املي ف الدنيا
ياسمين: يبجا خلاص اتوكلو علي الله
سنيه: مش هعمل مجالب تاني
ياسمين: له ولا مجالب ولا حاجه بس يا بخت من زار وخفف
سنيه: خلاص نمشو بكره بس بت خالتك امانه ف رجبتك
ياسمين: ف عيوني وجلبي كمان
سنيه: ربنا يهديكي يا بت اختي
اما في منزل سيف
كانت عمته تجلس مع ابنتها
سوزي: شايفه يا مامي الاستاذ سيف بيعاملني ازاي ده انا ولا كاءني موجوده ف الحياه
باكينام: اعمله ايه انا طيب قولتلك حاولي تتقربي لمرات خالك وانتي مبتسمعيش الكلام
سوزي: يا مامي عايزاني اجري ورا الحيوانات والقرف ده طاب متكلمي خالو وخليه يجوزنا لبعض ولا انتي عايزه العز ده كله يروح من بين أيدينا
باكينام: لا طبعا ده انا كنت اموت فيها بس انتي عارفه خالك عمره مهيغصب علي ابنه ف حاجه صدقيني خليكي مع مرات خالك سيف بيحبها اوي وميقدرش علي زعلها اسمعي انتي تروحي معاها تحضري الندوات اللي بتعملها واي حاجه تقولها تقوللي امين وراها علي طول
سوزي: اف بقا طيب هتصل بيها اشوفها فين
باكينام: ايوه كده شاطره
لتتصل سوزي علي زوجه خالها
سوزي: حضرتك فين يا طنط
زوجه خالها: عندي ندوه ف الجمعية
سوزي: ممكن احضر معاكم
زوجه خالها: اه يا حبيبتي ممكن هبعتلك اللوكيشن وتعالي
سوزي: ميرسي يا انطي
ابتسام: العفو يا روحي بس متتاءخريش عشان هنبدء
سوزي: لأ طبعا جايه علي طول
لتغلق ابتسام الهاتف
ابتسام: يا جماعه في عضوه جديده انضمت للجمعيه بتاعتنا تبقا بنت اخت جوزي واكيد احنا محتاجين افكار الشباب
جميع السيدات: يا ريت يا ريسه
جايده: مش هيا ديه برده اللي هتموت علي سيف ابنك اكيد عامله موضوع الجمعيه ده حجه
ابتسام: يا جيجي خلي نيتك حلوه زيك كده
جايده: طاب هنشوف ما اهي طول عمرها عارفه انك مهتمه بالحيوانات ليه دلوقت عايزه تحضر معانا الاجتماع
---
اما ياسمين
ياسمين: كانت قد دخلت غرفه سيف واقفلت بالمفتاح ادور بجا ف اوراجه يمكن الاجي حاجه تنفعني
السرد: لتبحث ف الاوراق ولكنها لا تعثر علي شيء له أهمية
ياسمين: اكيد هو صديق لياسين علي الفيس اخش عند ياسين واجيب ايميل سيف
السرد: وبالفعل تدخل علي ايميل أخيها لتجد ايميل سيف لتبحث في الميل علي ايميل والدته
ياسمين: يا حلاوتك وانته متصور ببدله الظابط كده نشوف امك اكيد امك حلوه زيك
السرد: لتجد ايميل والدته ابتسام الدمنهوري مديره جمعية الرفق بالحيوان
ياسمين: هخشلها علي الماسنجر
السرد: لترسل لها رساله
ياسمين: ازي حضرتك انا حابه اتعرف عليكي انا معجبه جدا بنشاطك ف الجمعيه وانا طبيبه بيطريه
السرد: لتري ابتسام الرساله لتكتب رقمها
ياسمين: حلو جوي بعتت نمرتها هكلمها
السرد: لتتصل ياسمين
ابتسام: الو مين
ياسمين: الصراحه حضرتك متعرفنيش انا هجولك انا مين بس توعديني أن اللي هجوله يفضل سر بينا
ابتسام: ليه يعني
ياسمين: اوعديني بس
ابتسام: حاضر اوك اوعدك
السرد: لتقص عليها ياسمين كل ماحدث
ابتسام: هو انتي بقا ياسمين اللي جننت سيف ابني
ياسمين: بس هو ميعرفش اني انا ياسمين يعرف اني ام ياسين
ابتسام: لاء عرف يا حبيبتي البوابه باعتك له
ياسمين: اه يا بنت ال
ابتسام: بنت ياسمين طاب انا حبيته جوليلي اعمل ايه ده كده هيعمل مني عصيده
ابتسام: لاء هو كمان حبك اسمعي انا عايزه اشوفك لوحدينا اه وسيف هيقابل والدك واخوكي وهيطلبك من والدك بس بعد ميعلمك الادب
ياسمين: اه يا ابن
ابتسام: يابنت ياسمين ما اعمل ايه طيب
ابتسام: قابليني الساعه سبعه
ياسمين: بس انا معرفش اماكن ف مصر
ابتسام: في كافيه بعد بيتكم بشارع هستناكي هناك
ياسمين: وانتي عرفتيه ازاي
ابتسام: اولا اسمها حضرتك ثانيا الاستاذ كان غضبان زي عادته عند اخوكي وكلمت ياسين قاللي أنه قاعد ف الكافيه وبعتلي اللوكيشن
---
ياسمين: شكلنا هنبجو أصحاب يابوسي
ابتسام: وانتي شكلك شقيه
ياسمين: يووه هيا لحقت جات
ابتسام: بصوت واطي ديه سوزي بنت عمت سيف
ياسمين: عارفاها ده انا واكلاها علجه إنما ايه تمام
ابتسام: وانتي شوفتيها فين وتعرفيها منين
ياسمين: عرفتها عن طريج مذكرات سيف شوفتها ف الحلم وضربتها
ابتسام: طاب اقفلي لما اشوف هخلص منها ازاي
ياسمين: هيا جاتلك ليه
ابتسام: بتقول انها عايزه تنضم للجميه
ياسمين: ليه نفسها تبجا جطه ولا هو هو
ابتسام: ده انتي مشكله اقفلي بقا عشان اوزعها وارجعلك تاني
ياسمين: ماشي يا حماتي
---
ابتسام: بقا عندي اتنين مجانين بدل مجنون واحد ربنا يعيني عليكم
السرد: لتغلق ابتسام الهاتف مع ياسمين
ابتسام: سوزي حبيبتي معلش كان معايا تليفون مهم مطلوب مني اسافر بني سويف عشان فيه هناك مجموعه كبيره من الكلاب الضاله ولازم الجمعيه تتصرف دول حتي بيقولوا أن في تقريبا حيوان شكله غريب فها اخد مجموعه من الاعضاء وطبيب بيطري عشان يكشف عليهم تحبي تروحي معانا
سوزي: لاء يا انطي اصل معدتي بتوجعني
ابتسام: خلاص لما ارجع اوعدك لينا قعده مع بعض انا وانتي وسيف ف النادي
سوزي: بفرحه بجد يا انطي
ابتسام: اه يا قلب انطك
سوزي: طاب باي انا بقا
ابتسام: باي يا روحي
السرد: لتخرج سوزي من الجميعه
سوزي: الست ديه مجنونه ولا ايه عايزاني اسافر معاها اخر الدنيا عشان الحيوانات اوه مش عارفه خالو بيحب فيها ايه ياله اروح اشوف اي حاجه اعملها
السرد: وهنا تتصل ابتسام علي ياسمين
ابتسام: عملت زي ماقولتي بالظبط وسوزي مشيت
ياسمين: ناقص الخطه اللي هنزل بيها من البيت
ابتسام: وهو انتي يعني هتغلبي اقولك فاضل علي العصر نص ساعه واكيد والدك وياسين هيروحو لسيف بعد مينزلو تعالي لي علي الكافيه
ياسمين: جشطه امي مجدور عليها
السرد: لتغلق ياسمين الهاتف مع ابتسام لتذهب الي خالتها
ياسمين: سنسن حبيبتي
سنيه: عايزه ايه
ياسمين: عايزه اخرج شويه وانتي تغطي عليا جدام امي
سنيه: طاب وابوكي واخوكي يا فالحه
ياسمين: لا هما رايحين مشوار
سنيه: طاب وانتي راحه فين
ياسمين: رايحه اقابل حماتي ام ظابط قلبي
سنيه: بت انتي اوعي تكوني بتعملي فيا مجلب
ياسمين: له والله بكلمك جد خليكي حلوه
سنيه: طيب انا هجول لأختي انك هتنامي جار ورده وانكم كمان جفلتو الباب بالمفتاح
ياسمين: جلبي يا سنسن
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات
إرسال تعليق