رواية المشاغبه والظابط الفصل الثالث وعشرون 23بقلم سلوي عوض حصريه فى مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية المشاغبه والظابط الفصل الثالث وعشرون 23بقلم سلوي عوض حصريه فى مدونة موسوعة القصص والروايات
#سلوي_عوض
#المشاغبه_والظابط
بارت 23
ياسمين: شاطره يا بوسي
ابتسام: ياسو حبيبتي عاوزاكي عاقله وتقعدي مكسوفه ولما نطلب ايدك تقوللي لباباكي اللي حضرتك تشوفه انا موافقه عليه
ياسمين: انا جولتلك جبل كده ربنا يخليكي ليا
ابتسام: ويخليكي يا قلبي
ياسمين: شكل ياسين وورده جم
ابتسام: طبعا انتي فاهمه
ياسمين: فاهمه هعمل عبيطه
لتغلق ياسمين الهاتف مع ابتسام
فردوس: ربنا يتمملك بخير يارب
ياسمين: عجبالك وربنا يوعدك باللي يريح جلبك وبالك يارب
فردوس: اللهم امين يارب العالمين
وهنا تدخل عليهم ورده
ياسمين: حمدالله على السلامه اتبسطتي
ورده: جدا وطايره من الفرحه كمان
ياسمين: امال فين ياسين
ورده: دخل اوضته يغير
ياسمين: طاب اسمعي ابوكي وامك وابويا وامي جايين
ورده: بجد مين جالك
ياسمين: خليكي واجفه عند الباب يا فردوس ولو ياسين جاي ابجي كحي
فردوس: حاضر
ورده: جوللي بجا
لتقص عليها ياسمين كل ماحدث
ورده: عشان كده جاللي رايح الحمام واتاءخر
ياسمين: اعملي عبيطه كاءنك متعرفيش
ورده: اجدع عبيطه
وهنا تكح فردوس
ياسين: ازيك يا فردوس
فردوس: الحمدلله يا استاذ
ياسين: واجفه كده ليه
فردوس: اصلي كنت نازله لما حضرتك وصلت
ياسين: له انتي هتجعدي هنا معانا ومتخافيش انا زي اخوكي
فردوس: ربنا يخليكم ليا
ليدخل ياسين
ياسين: ايه يا ورده ماصدجتي وصلنا وجريتي علي صاحبتك
ورده: لا عادي
ياسين: طاب انا نازل اجيب شويت حاجات وجاي علي طول عاوزين حاجه
ياسمين: هاتلي لب وفول سوداني
ياسين: حاضر يا جرده
ياسين: وانتي يا وردتي عاوزه حاجه
ورده: عاوزاك سالم
ياسين: طاب وانتي يا فردوس
فردوس: كتر خيرك
ياسين: طاب سلام
ليتركهم ياسين
ياسمين: هاه جوللي بجا عملتو ايه
اما في الصعيد
ها هو شوقي قد وصل الي منزله ليجد أباه ف انتظاره
المرسي: حمدالله على سلامتك يا ولدي كت خايف عليك جوي
شوقي: جات سليمه يا أبا الحمدلله
رجاء: عملو فيك ايه ولاد المراكيب دول
شوقي: والله يا اما لولاهم كان زماني مشرف ف السجن
نجلاء: يا خيبتك حتت بت مجدرتش عليها
شوقي: اصلك متعرفيش ولاد عمتك واصلين لغيت فين ده الظابط الكبير نفسه طلع صاحب ياسين واد عمتي ولا ياسمين كمان
نجلاء: معلش المره ديه فشلت المره الجايه تنجح
شوقي: جسما عظما لو حد فيكم حاول يعمل حاجه فيهم انا اللي هوجفله
رجاء: بتجول ايه يا واد انته
شوقي: زي ما سمعتي يا اما
نجلاء: طاب يا اخوي فينه عواد
شوقي: هياجي بكره يتغدا معانا هو كان يفض الجوازه بس انا اتحايلت عليه وجولتله لو حصل اي حاجه رجبتي هتبجا تحت رجلك
نجلاء: ياسلام وتتحايل عليه ليه ميغور
شوقي: انتي ناسيه أنه لو فاتك محدش من البلد هيرضي يتجوزك
رجاء: ياسلام بتي ست البنات كلهم
المرسي: له ما خلاص بعد اللي عملتوه وخلتوني اوجع ف اخواتي مبجاش حد ف البلد عاد حتي بيرمي عليا السلام احمدو ربنا انها جات لغايت كده احسن اخد ولدي واهج من البلد كلها
رجاء: خلاص اللي تشوفوه
رجاء: بس ياما كان نفسي امسك البت ياسمين ديه وادعكها تحت رجلي
شوفي: مجولنا خلاص
رجاء: انا بجول كان نفسي
المرسي: ابجا اعملي وكل زين بكره علي الغدا وكتري علي جد متجدري
رجاء: هدبح ديكين
ليضحك شوقي
شوقي: ديكين مين يا اما ده واحنا ف مصر دخلنا مطعم نتغدو عواد واكل بتاع تلاته كيلو لحم غير الطبيخ وكمان تلت فراريج غير الكفته والسلطه
رجاء: نهار ايوه اسود طاب وده ايه يكفيه
المرسي: معلش كله يهون عشان بتك بدل ما تقعد كده عاذبه
نجلاء: خلاص يا اما انا هساعدك
رجاء: ياك الحزين ده فيه حنش ف بطنه
شوقي: هو بس اللي جدامنا
رجاء: منك لله يا ياسمين يا بت عزيزه الهي متشوفي يوم راحه ف حياتك
شوقي: مخلاص بجا جولنا احنا ف حالنا وهما ف حالهم
رجاء: خلاص سكت
شوقي: كله منك انتي وبتك لولاش روحت للدجال مكنش حصل الى حصل
اما في منزل باكينام وسوزي
باكينام: كانت جالسه تفكر يا تري اخد بتاري منك ازاي يا ابتسام
سوزي: اه يا ماما انا متغاظه وهطق منها
باكينام: كله من خالك اللي اتجوزها وعملها واحده
وهنا تسمع سوزي رنين هاتفها
سوزي: الو ايوه يا معتز
معتز: الو سوزي عامله ايه مبتجيش النادي ليه
سوزي: ابدا ماليش نفس
معتز: مش هتحني عليا بقا وتخليني اقابل خالك ومامتك واخطبك منهم صدقيني عمرك مهتلاقي حد يحبك ادي
سوزي: يوه بقا هو انت مش حافظ غير الكلمتين دول
معتز: فكري وانا هعيشك برنسيس انتي عارفه اني وحيد اهلي غير اني ماسك شغل والدي كله
سوزي: طاب نتكلم بعدين سلام عندي صداع
معتز: الف سلامه عليكي اجيبلك دكتور
سوزي: لاء ها اخد مسكن وانام
لتغلق سوزي الهاتف في وجه معتز
باكينام: مين ده
سوزي: معتز
باكينام: عاوز ايه
سوزي: عاوز يتجوزني
باكينام: طاب وايه المانع
سوزي: المانع اني بحب سيف
باكينام: وسيف مش بيحبك يبقي وافقي علي معتز العقل بيقول كده وبعدين معتز مركزه كويس اوي غني ومبسوط وبيحبك
سوزي: مش انتي اللي طول عمرك تقوليلي هجوزك سيف لغيت مخليتني اتعلقت بيه
باكينام: طاب اعمل ايه انتي مش ف دماغه خالص اجوزك ليه غصب عنه
باكينام: ايه تليفوني بيرن اصبري
باكينام: ده خالك
سوزي: اكيد زعل عشان مشينا
باكينام: هشوف
باكينام: شاكر ايه يا باكي عامله ايه
شاكر: تمام
شاكر: طاب احنا بكره بعد المغرب هنروح نخطب لسيف اخت واحد صاحبه محامي فلازم تيجو معانا انتي وبوسي
باكينام: كده الف مبروك
باكينام: وانا كنت لسه هتصل بيك عشان معتز الشوربجي عاوز يخطب سوزي
شاكر: بفرحه الف مبروك
باكينام: الله يبارك فيك خلاص هنيجي بكره نروح معاكم ونبقا نكلم معتز نديله ميعاد
شاكر: إنشاءالله اوعو تتاءخرو
باكينام: نتاءخر ازاي ده سيف ده ابني
لتغلق باكينام الهاتف مع أخيها
سوزي: انتي قولتيله ليه علي معتز
باكينام: البيه بيعزمني علي خطوبه ابنه بكره
سوزي: ايه أمته وازاي
باكينام: معرفش بيقول اخت صاحبه علي العموم بكره هنعرف عشان كده قولتله ان معتز عاوز يتجوزك
سوزي: طيب اما نشوف مين هيضحك ف الآخر
الراوي: اما شاكر كان يتحدث مع زوجته ويقص عليها ما حدث مع أخته
ابتسام: طيب تمام الف مبروك ربنا يتمم لها علي خير
شاكر: اهي خلاص هتروح لحد تاني
ابتسام: صدقني انا مش بكره سوزي انا بكره تصرفاتها وتعاليها علي الناس والغرور اللي هيا فيه وناسيه أن كلنا ولاد تسعه
شاكر: ربنا يهديها
ابتسام: عاوزين بكره انشاء الله اي حاجه يطلبها والد ياسمين نوافق عليها
شاكر: حاضر ياستي
ابتسام: وانا ها اخدلها طقم دهب معايا هديه مني
شاكر: تمام
ابتسام: وانا هديتي ايه بقا
ابتسام: هاتلها انته سلسله تكون قيمه كده
شاكر: حاضر
ابتسام: وهناخد شيكولاه ف فاز كريستال وورد اغلي واجود انواع الشيكولاته طبعا لحبيبتك
شاكر: وبعد كده تعملو انتي وهيا حزب عليا أنا وابني
ابتسام: مستحيل طبعا انته شيكو حبيبي
ابتسام: بس انا قلقانه احسن والدها يعني يقول انها تسكن في بيت لوحدها
شاكر: وماله
ابتسام: ازاي بقا
شاكر: طاب سيبيها لوقتها وتفاءلي خير
الراوي: اما ياسين فها هو قد عاد من الخارج محملا باءشياء كثيره جدا ليدخل شقته ليجد البنات جالسين ف الصاله
ياسين: انتو لسه صاحيين
ياسمين: ايه الحاجات ديه كلها
ياسين: ابدا اصلي عازم ناجي بيه بكره علي الغدا وجيبت الطلبات وكنت بفكر اكلم طباخ عشان يجهز سفره محترمه
ياسمين: لتضحك يعني جدامك تلت بنات زي الفل وتجيب طباخ
ياسين: مجولناش حاجه بس اصل يعني الوكل كتير غير الصواني وبيني وبينكم عاوزها عزومه تشرف
ياسمين: اه يا ابن اللءيمه عامل نفسك ناصح
ورده: متجلجش احنا هنعملو عزومه تشرف باءذن الله
ياسين: طيب تمام بكره ابقا اتصل بالحلواني عشان يبعتلنا تشكيله حلوه
ياسمين: هات الطلبات بتاعت الحلويات واحنا هنعملوها
ياسين: بس كده هتتعبو
ورده: له مافيش تعب ولا حاجه تعالو يا بنات نوضبو الحاجه ونخلو الوكل علي التسويه بس
ياسين: خلاص اكتبوا عاوزين ايه وانا اجيبهولكم
ياسمين: هبعتلك علي الواتس عشان متنساش حاجه
ياسين: طيب
الراوي: اما سيف فها هو يصل الي فيلا والده ليدخل
سيف: ايه ده فين الناس يبقا كلام بوسي صح الغزو رحل عنا
سيف: اطلع ارتاح ده انا عاوز انا نوم السنين عشان ابقا فائق للست ياسمين
اما ياسمين كانت تتحدث الى ورده،
ياسمين: هو ابن المجانين جايب الوكل ده كله لمين؟
فردوس: ماشاءالله، يطلعو كام كيلو لحمه دول!
ياسمين: العزومه ديه كانت عاوزه بغل السرجه عريسك السابج.
ورده: وحياتك، ولا كانو هيكفوه؟
ياسمين: انا بفكر نعملو طواجن وصواني.
ورده: ايوه كده، كله علي بعضه واجلب ف الفرن.
ياسمين: طاب، ياله كل واحدة تعمل حاجه عشان نخلصو.
(يمر الليل على الجميع ويأتي الصباح)
ياسين: يجلس في الصالة في انتظار والده
(يُسمع صوت طرق على الباب)
ياسين: حمدالله على السلامه، اتاءخرتو كده ليه؟
شُحته: العربيه عملتها معانا ف الطريج وجعدنا تلت ساعات لغيت ما اتصلحت.
شُحته: وسع يا ولدي، خلينا ندخلو، المره ديه اتعذبنا جوي.
ياسين: لامؤاخذه، خشو يا جماعه ارتاحو.
عزيزه: في ايه يا ولدي، جايبنا على ملي وشنا؟ ليه اختك عملت حاجه؟
ياسين: له،
اسماعيل: بتي فيها حاجه طيب.
سنيه: متتكلم وطمنا، بطننا وجعتنا مش كفايه رجرجه العربية.
ياسين: مافيش حاجه، في كل خير.
ياسين: عمي اسماعيل انا طالب منك يد ورده
سنيه: جرالك حاجه ف مخك يا واد اختي ورده مرتك
شحته: انا فاهم جصد ولدي ياسين جصده أنه عاوز يتجوز ورده بس من غير جمايل يعني عاوزها بكيفه فهمتو
سنيه: والله الف بركه
ياسين: وكمان بعد المغرب صاحبي الظابط سيف هيجيب ناسه وياجي يخطب ياسمين
عزيزه: بجد
شحته: وحياه عيونك بتتكلم جد
ياسين: اه والله يا اما
عزيزه: اللهم لك الحمد والشكر انك عدلتها لعيالي يارب
احنا لازم ندبحو حاجه
ياسين: اصبري يا اما انا كت عاوز اجيك البلد يا عمي ونطلبو ورده من بيتها لكن لما سيف كلمتي جولت نتجابلو هنا لكن الجواز والفرح هيكون ف البلد
اسماعيل: هنا بيتنا وهناك بيتنا المهم ربنا يكتب لكم الخير
سنيه: طاب تعالي يا اختي نريحولنا ساعتين
عزيزه: امال اختك المجنونه فين
ياسين: لسه داخلين يتامو من ساعه اصلهم كانو بيجهزو وكل العزومه ما هو انا جولتلهم اني عازم واحد صاحبي دول حتي ميعرفوش انكم جايين
عزيزه: لتضحك هو انته كمان بجيت بتاع مجالب ياغلبك
ياسين: لا والله يا اما مش مجلب ولا حاجه بس انا حبيت كلنا نفرحو مع بعض
سنيه: شاءالله يخليك يا واد اختي
اسماعيل: من دلوك وجاي بجي اسمه نسيبك وانتي حماته
سنيه: يعلم ربنا من غير حتي ميتجوز بتي هو وياسمين ف غلاوه ورده
شحته: ربنا يسعدهم ويكتبلهم الخير بجولك ايه يا ياسين تعالي عاوزك ف مشوار هنروحوه
عزيزه: يا ابوي خد نفسك طيب
شحته: لما ناجو
ياسين: حاضر يا أبا
الراوي: اما في منزل مرسي كان عواد يتناول الطعام بطريقه مقذذه
نجلاء: براحه بتاكل بيدك ورجلك
عواد: ليتحدث وفمه مملوء بالطعام الوكل حلو جوي
رجاء: طاب براحه احسن تزور
شوقي: ليضحك متخافوش ذوره واسع ومعدته أوسع وأوسع
نجلاء: ده باينها هتبجا جوازه مجندله
مرسي: تستاهلي عشان تبجي تروحي للدجالين تاني
عواد: امال فين الفروج ياحماتي
رجاء: بسم الله الرحمن الرحيم ما انته كلت اتنين فاضل واحده يا دوبك علي جدنا انا وجوزي وعيالي
عواد: انتي بخيله كده ليه
رجاء: واكلك تلاته كيلو لحم وفروجتين غير الطواجن وتجول بخيله ايه امال فيك سيدجشطه جاعد ف بطنك
مرسي: والله ورده بت اختي بت حلال أن عدت منك ربنا رحمها
عواد: انتو بتجولو ايه اصلي لما باكل مبسمعش حد
نجلاء: طاب حش يا اخويا حش ياكش تفطس وانته جاعد
الراوي: اما ياسمين فكانت قد استيقظت لتخرج الي الصاله وكاءنها تفاجأت حين رأت خالتها تجلس ف الصاله
ياسمين: هو انا بحلم خالتي حبيبتي جيتي أمته
سنيه: جينا كلنا يا عيون خالتك هجولك بسرعه في عريس جاي يخطبك بعد المغرب بس ياسين جالنا منجولكمش
ياسمين: لتضحك ياسين اخوي ده عامل نفسه بيفهم وهو اغبي واحد ف الدنيا
سنيه: جصدك ايه!!!!!
ياسمين: مجصديش حاجه اروح اصحيلك ورده
وهنا تدخل ياسمين الغرفه علي ورده
ياسمين: بت يا مرت اخوي جومي الجماعه جم متجومي ولا تكوني موتي
ورده: بس صحيت اهو الله يخربيتك كت بحلم اني انا وياسين راكبين علي فرس ابيض جميل وانا لابسه عروسه وهو لابس عريس جيتي زي البومه صحتيني
ياسمين: طاب جومي احسنلك
ورده: خلاص جومنا
ياسمين: يابت يا بارده امك برا يافاشله
ورده: عرفت والله عرفت غوري صحي فردوس جاتك الجرف وجع الجلب كله جاي من وراكي
ياسمين: ماشي يا عروسه الحلوف سابقا يابت ده انتي المفروض تحبي علي يدي كل صبح وليل اني نجدتك منه
ورده: احب علي يد مين ياله يا ماما من هنا خليني اغير
ياسمين: بتوعد حاضر من عيوني
الراوي: لتخرج ياسمين وتغلق الباب علي ورده بالمفتاح
ورده: اه يا ياسمين الكلب افتحي الباب
ورده: يا اما يا خالتي حد يفتحلي
الراوي: لتجلس ياسمين بجوار خالتها
ياسمين: شوفتي بتك يا خاله بجولها امك وابوكي جم من البلد تجوللي ايه اللي جابهم دول انا مصدجت اتجوزت ومشيت من عندهم هما كل شويه ناطين حاجه تجرف ميترزعو ف البلد
الراوي: لتضرب سنيه علي صدرها
سنيه: يا مري كده بردك يا بتي اخس عليكي
الراوي: ثم تقول بحزن
سنيه: سماعين يا سماعين ياله بينا نرجعو البلد
اسماعيل: انتي اجنيتي يا وليه ده احنا لسه مرتحناش من تعب المشوار
سنيه: خلاص هسافر وحدي هروح المحطه واركب الجطر
الراوي: لتنظر ياسمين حولها لتجد ورده
ياسمين: يخربيتك مين فتحلك
ورده: فردوس الله يكرمها
ورده: حمدالله على السلامه يا اما
ورده: حمدالله على السلامه يا أبا
سنيه: سلامه ايه يا بت بطني بجا تجوللي لبت خالتك هما كل شويه جايين وانك مصدجتي اتجوزتي ليه بابتي كنا بنوكلوكي بالدين
ورده: انا انا جولت كده والله العظيم ماحصل
ياسمين: لتضحك واحد صفر لياسو
ياسمين: بالهنا والشفا ياورده
الراوي: اسماعيل يتحدث الي زوجته
اسماعيل: انتي عبيطه يا وليه حد بردك يصدج ياسمين
الراوي: سنيه تحتضن ابنتها
سنيه: حجك عليا يا بتي كت فاكراها عجلت
الراوي: وهنا يدخل ياسين ووالده
الراوي: ليخرج شحته علبه قطيفه كبيره
شحته: شبكتك يا عروسه ولدي
ورده: بفرحه كتر خيرك يا عمي
ياسمين: يا جاموسه في واحده تاجيها شبكتها تجول كتر خيرك هو جايبلك طبج طبيخ
الراوي: خشم الباب
ياسين: وبعدين يا ياسمين
سنيه: اسكت ياولدي اختك لسه عامله فيا مجلب خلتني كت هسافر البلد وحدي وهنسي اني خلفت من أصله
شحته: ربنا يهديكي يا بتي مش عارف انا ديه ازاي هتتجوز وتفتح بيت
ياسمين: هفتحه بالمفتاح طبعا
الراوي: لتخرج عليهم عزيزه
عزيزه: يا عيني علي واد الناس هيوجع ولا حدش هيسمي عليه
عزيزه: بجولك ايه يا شحته ابجو اكتبوا ف عجد الجواز ممنوع الترجيع وكمان مؤخر كبير جوي عشان ميعرفش يطلجها
ياسمين: طاب ده انا اللي هيتجوزني أمه داعياله
ياسين: اه ما انا عارف جالتله روح ربنا يبنليك بنصيبه كحله
ياسمين: بارد جوي وبعدين مش لما ياجي واد الحلال طاب ده اول ميشوفني هيتجنن علي ويجوللي شبيك لبيك صح يا أبا
شحته: صح يا بتي انا اللي يتجوز بتي يتاجلها باءلادب والاخلاج ويحافظ عليها
ياسمين: طاب وبالنسبة للمهر والشبكه ايه هياخدني بلاش
عزيزه: طاب يمين بالله انا مستعده ادفع للعريس فلوس بس ياخدك
الراوي: لتضع ياسمين يدها في وسطها
ياسمين: نعم يا اختي ليه ناجصه ايد ولا رجل ولا كاتعه ده انا زي الجمر
عزيزه: زي الجمر اه ومنجصاش لا يد ولا رجل بس ناجصه عجل يا بت بطني
الراوي: لتضحك ياسمين
ياسمين: بيجولو أجلب الجدره علي فومها البت تطلع لامها وانا طلعتلك يا وزه
شحته: خلاص يابتي فضناها
ياسين: خشي ياله وضبي الوكل الناس جربو ياجو عاوزكم تشرفوني جدامهم
ياسمين: اصبر بس نسيت اجولهم حمدالله على السلامه
ياسين: امشي غوري من جدامي
ياسمين: شايف ولدك بيزعجلي وانته لسه عايش يا أبا امال لما تموت هيعمل فيا ايه هيخليني اسرح بمناديل ف الإشارات
اه عيني عليكي يا ياسمين كلهم جايين عليكي
عزيزه: بتفوللي علي ابوكي جطع لسانك
ياسمين: حتي انتي يا ست عزيزه انا حاسه انك مش امي وجايباني من الملجاء كتر خيركم ربتوني
شحته: وبعدين معاكي يا ياسمين اجفلي المسرحية ديه
وخشي يا بتي الله يهديكي
ياسمين: عشانك انته بس يا شحتوت
عزيزه: أهديها يارب وخلي المجابله تتم علي خير خليها تغور من وشي
دستين شمع لاءهل البيت نظره ومدد
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات
إرسال تعليق