القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية المشاغبه والظابط الفصل الحادي والثلاثون 31بقلم سلوي عوض حصريه فى مدونة موسوعة القصص والروايات

 رواية المشاغبه والظابط الفصل الحادي والثلاثون 31بقلم سلوي عوض حصريه فى مدونة موسوعة القصص والروايات  




رواية المشاغبه والظابط الفصل الحادي والثلاثون 31بقلم سلوي عوض حصريه فى مدونة موسوعة القصص والروايات  




#سلوي_عوض

#المشاغبه_والظابط 

بارت 31

سيف: عروستي الشاطرة الحلوة.

ياسمين: جلبي يا ابن ابتسام.

سيف: ربنا يهديكي.

ياسمين: كلمتك أنا دلوك.

سيف: طاب يلا يا قلبي، جهزي نفسك وجهزي الشنط عشان نسافر.

وهنا يأتي اتصال لسيف.

سيف: ألو.

عزام: سيادة اللواء عزام بنفسه. ألف مبروك يا عريس.

سيف: الله يبارك في حضرتك.

عزام: معلش بقى هنقطع شهر العسل، وعاوزك بعد بكرة تكون عندي في المديرية ضروري.

سيف: خير يا أفندم؟

عزام: العصابة بتاعت الأغذية الفاسدة في شحنة كبيرة هيستلموها، وعاوزين نقبض عليهم متلبسين.

سيف: أوامر حضرتك، أنا راجع القاهرة النهارده.

عزام: تمام.

سيف: بس بكرة هنعمل حفلة بسيطة كده، وأتمنى إن حضرتك تشرفنا ومعاك المدام.

عزام: أكيد جاي، إنت عارف إنك في مقام ابني.

سيف: متحرمش من حضرتك.

ليغلق سيف الهاتف.

ياسمين: خير، في حاجة؟

سيف: آه الحمدلله، أخيرًا هقبض على عصابة الأغذية الفاسدة اللي بيسمموا الناس.

ياسمين: ظبوط جلبي

سيف: نعم يا أختي

ياسمين: بجلعك بلاش يعني

سيف: لا، دلعي براحتك

ياسمين: وإمتى هتقبض على العصابة؟

سيف: إن شاء الله بكرة في الحفلة، هنعرف كل حاجة

ياسمين: تمام

وبعد خمس ساعات يصلون إلى القاهرة، في فيلا شاكر، ليجدوا ابتسام في انتظارهم.

ابتسام: وحشتوني أوي، بس ليه رجعتوا بدري كده؟

ياسمين: عشان وحشتونا

ابتسام: أمال فين شيكو؟

ابتسام: من وقت ما عرف إنكم جايين وهو بيجهز للحفلة، يلا اطلعوا ارتاحوا من السفر يكون شاكر جي

ياسمين: عن إذنك يا جلبي

ابتسام: اتفضلي يا حبيبتي

أما ورده وسيف فها هما وصلوا إلى شقة ياسين.

ورده: تحب أعملك حاجة تاكلها؟

ياسين: لا، بس عاوز فنجان قهوة

ورده: عيوني

ليتصل ياسين على نعمان.

نعمان: عريسنا، أخبارك إيه؟

ياسين: الحمد لله بخير، ووصلنا القاهرة كمان

نعمان: عال أوي، طيب بقولك إيه، بكرة نتقابل في فيلا شاكر الدمنهوري عشان عامل حفلة كبيرة لابنه

ياسين: آه تمام

نعمان: هي فعلًا العروسة أختك؟

ياسين: آه، أختي الوحيدة كمان، بس أجارك الله مخها ضارب

ليضحك نعمان

نعمان: ربنا يهدي

ويغلق الهاتف

ليجد ياسين اتصالًا من سيف.

ياسين: أوعى تقولّي أختك عملت حاجة

ليضحك سيف

سيف: لا، أختك تمام، بس بكرة تجيب ورده عشان بابا عاملنا حفلة بمناسبة جوازنا

ياسين: عرفت

سيف: أكيد أختك قالتلك

ياسين: لا، الأستاذ نعمان هو اللي قاللي

سيف: جميل، بس متتأخروش

ياسين: حاضر

سيف: اقفل بقى خليني أقعد مع عروستي

الله يسهّلو

أما في الصعيد، وتحديدًا في منزل عواد، نجد الجميع جالسين يتناولون الطعام.

شحته: ربنا يوسع عليك يا ولدي

عواد: الله يخليك يا خال

أم عواد: والله زينة النسب

عزيزة: ده بس من أصلك يا أم عواد

رجاء: بقولكم إيه، أنا هاخد العيال معايا عشان ترتاحوا منهم

كرامة: والله ما يحصل، دول حبايب قلب جدتهم

نجلاء: والله يا أمي دي كرامة مخلياهم جاعدين معاها، وهي اللي بتوكلهم وتنضفهم على الآخر

مرسي: ربنا يديم المحبة ويرزقكم بالذرية الصالحة

سنية: اللهم آمين

إسماعيل: بقولك يا عواد

عواد: نعم يا خال

إسماعيل: إيه رأيك تشاركنا أنا وخالك شحته في أرض الجبل؟

عواد: ياريت

إسماعيل: خلاص، بكرة ندور الطلمبة وننضف الأرض عشان نزرعها طماطم

كرامة: وهو في أحلى من طماطم الجبل؟

مرسي: وأنا كمان معاكم، شوفوا عاوزين مني كام

شحته: لا يا نسيبي، المصاريف مش دلوقتي، بعد ما نسوّي الأرض، وبعدين نروح المحافظة يقسطوا تمنها

مرسي: تمام، يبقى إيدنا في إيد بعض

شحته: بس اعملوا حسابكم، هنستصلح أرض كبيرة

عواد: إيدنا في إيد بعض، وإن شاء الله ربنا هيكرمنا

كرامة: طب أقولكم على حاجة

الجميع: خير

كرامة: عندي بيت في الجبل ورثاه عن المرحوم أبوي، داخله كهربا ومايه ومفروش، تقعدوا فيه بدل ما تروحوا وتيجوا

عزيزة: وكبير البيت؟

كرامة: على نص فدان، وفيه زريبة كبيرة وكام أوضة

 وهنا تبتسم سنيه وتنظر الى اختها عزيزه 

عزيزة: جريتي اللي في راسي يا أم ورده

لتبتسم سنية

عزيزة: نروح كلنا نقعد في بيت أم عواد ونبقى جاركم

شحته: خلاص، على بركة الله

أما باكينام فكانت تتحدث مع شاكر على الهاتف.

باكينام: لسه فاكر أختك؟

شاكر: معلش، مشاغل

شاكر: المهم، عاوزك تجيبي سوزي وتيجوا بكرة الفيلا عشان عاملين حفلة لسيف وعروسته

باكينام: عامل حفلة وابنك في شهر العسل؟

شاكر: لا، هو وصل

باكينام: ليه؟ زعلانين؟

شاكر: لا، بس عنده شغل

باكينام: ماشي، أنا هاجي

ليغلق شاكر الهاتف ويدخل الفيلا ليجد ابتسام.

شاكر: أمال الولاد فين؟

ابتسام: بيرتاحوا من السفر


شاكر: طيب تمام، اعملي حسابك الودينج بلانر جاية كمان ساعة ومعاها الفريق بتاعها كله.

ابتسام: متشغلش بالك، ارتاح إنت، وأنا هبقى معاهم، وبعدين نسرين مش أول مرة تعملنا ديكور لحفلة.

شاكر: أوك، أنا طالع أريح شوية. آه صح، بالمناسبة أنا كلمت أختي عشان تحضر الحفلة هي وبنتها.

ابتسام: وطبعًا كالعادة سمعتك كلمتين.

شاكر: عادتها، ربنا يهديهم.

ابتسام: أنا هرن على ياسمين عشان ننزل المول نشتري فساتين الحفلة.

شاكر: يا ستي سيبيها، زمانها نايمة، دول لسه واصلين من السفر.

ابتسام: طيب بص كده وراك.

شاكر: ياسمين! إيه يا بنتي اللي نزّلك؟ ما ارتاحتيش جنب جوزك ليه؟

ياسمين: مش جايلي نوم، وبعدين إنت وحشتني يا شيكو.

ابتسام: طيب بطلي بُكش وتعالي عشان نشتري فساتين الحفلة.

ياسمين: هو ده، يلا بينا.

ليخرجوا بالفعل ذاهبين إلى المول.

ابتسام: يلا، المول أهو.

ياسمين: حلو المول ده.

ابتسام: تعالي ندخل عند مدام نور، عندها فساتين سهرة تجنن.

لتدخل ابتسام وخلفها ياسمين.

ابتسام: شوفي الفستان ده كده.

ياسمين: إيه ده؟ ده عريان ومكشوف قوي.

ابتسام: عادي، مش حفلة؟

لتذهب ياسمين إلى ركن المحجبات.

ياسمين: خدي الفستان ده، وده الحجاب بتاعه، وأنا هاخد ده.

ابتسام: أيوه بس أنا مش محجبة.

ياسمين: ما إنتي هتتحجبي من النهارده، اعملي لآخرتك، والله صدقيني الحجاب فرض علينا. إزاي يعني تقعدي عمرك ده كله من غير حجاب؟

ابتسام: أصلي أنا كنت محجبة، بس باكينام كانت بتقولّي المتخلفين بس هما اللي بيغطوا شعرهم.

ياسمين: ده هي اللي متخلفة. طيب البسي كده الفستان والحجاب وشوفي هتبقي جميلة إزاي.

ابتسام: فعلاً الحجاب ستر للمرأة.

ياسمين: أديكي قلتي بلسانك، وكمان هنعملها مفاجأة، هنخلي الكل بكرة يشوفوكي بالحجاب.

ابتسام: أنا متحمسة أوي.

ياسمين: أوعي تسمعي كلام أي حد يقولك إن الحجاب تخلف أو عفش، الست لازم تكون مستورة.

ابتسام: ربنا يكملك بعقلك يا رب.

ياسمين: يلا بقى عشان نلحق.

ليذهبا إلى الفيلا.

سيف: كنتوا فين؟

ابتسام: كنا بنشتري فساتين عشان الحفلة.

ياسمين: وكمان بكرة في مفاجأة هتعجبك.

سيف: أبوس إيدك أوعي تعملي أي مقالب.

ياسمين: مقالب إيه يا ابني، دي مفاجأة حلوة.

سيف: أصلّي بقلق منك بصراحة.

ياسمين: وحياتك عندي ما هعمل حاجة.

يمرّ اليوم، ويأتي يوم الحفلة، وتمتلئ الفيلا بالمدعوين من كبار رجال البلد.

يحضر ياسين ومعه زوجته، ويجد سيف يقف وحده.

ياسين: إنت واقف كده ليه؟ وفين أختي؟

سيف: زمانها نازلة هي وأمي.

وردة: طب أطلع أشوفها.

سيف: لأ، خليكي، قالت عاملة مفاجأة.

وردة: استرها يا رب.

يحضر الأستاذ نعمان، ويرحب به شاكر.

شاكر: تعالي يا سيف سلم على الأستاذ نعمان المحامي.

ياسين: تعالي يا وردة نروح لهم.

تعزف موسيقى رقيقة، وتدخل ياسمين مرتدية فستانًا أبيض عليه فراشات زرقاء، وترتدي حجابًا أبيض، وكانت كالملاك.

أما ابتسام فكانت ترتدي فستانًا أسود سواريه محتشمًا، مطبوعًا على الصدر بنجوم فضية، وترتدي حجابًا فضيًا.

ينظر الجميع إليهما بانبهار، ما عدا باكينام وسوزي.

يصعد سيف ومعه والده إلى زوجاتهم، وتتأبط كل واحدة ذراع زوجها.

سيف: الله إيه الجمال ده، كأنك ملاك نازل من السما.

شاكر (لابتسام): ياااه يا بوسي، رجعتيني لأيام زمان، والحجاب يجنن عليكي.

ابتسام: البركة في ياسمين.

شاكر: تعالي يا ملكة قلبي ننزل للمعازيم.

ينزل سيف ومعه ياسمين.

ياسمين: عاوزة أروح أسلم على أخويا ووردة.

سيف: تعالي يا قلبي.

ياسمين: طب سيب إيدي، مش ههرب.

سيف: مقدرش أسيبها.

ياسمين: وبعدين بقى فيك، تعالي يا سيدي.

يذهبون إلى ياسين ووردة والأستاذ نعمان.

نعمان: ما شاء الله، عروستك قمر يا سيف.

يقترب شاكر ومعه زوجته.

وردة: بوسي الجمر، ألف مبروك على الحجاب، شكلك حلو قوي.

تقترب باكينام وسوزي.

باكينام بسخرية: إيه اللي عاملاه في نفسك ده يا ابتسام؟ إيه التخلف والجهل ده؟

ياسمين: تخلف إيه وجهل إيه؟

سوزي: إنتوا مغطّيين شعركم ليه؟

ياسمين: عشان ربنا سبحانه وتعالى أمرنا بالحجاب، مش زي ناس عارضة جسمها كله عشان الناس تبصّ عليها، وحلاوتكم دي هتتحاسبوا عليها.وانتو في الاخر هتتشو في نار  جهنم وانتو اصلا جرع ولابسين بواريك ارجعو لربكم واسترو اجسامكم ديه هتتحاسبو عليها توبو لربنا باب التوبه مفتوح 

تنصرف باكينام وابنتها من الحفلة، ويصفق جميع الحاضرين لياسمين.

تجتمع حولها السيدات.

إحدى السيدات: إحنا عاوزين نتحجب زي ابتسام.

ياسمين: أيوه كده، برافو عليكم.

يحضر اللواء عزام وزوجته.

سيف: تعالي يا قلبي أعرفك على اللواء عزام والمدام بتاعته، سيدة محترمة وفاضلة جدًا.

يمنى مبتسمة: باين عليكِ جميلة أوي بالحجاب.

سيف: عملتي بطولة النهارده، أنا فخور بيكي.

ياسمين: إنت لسه شوفت حاجة.

تقترب ياسمين من اللواء وزوجته.

يمنى بدهشة: مش معقول! ياسمين شحته، أشطر طالبة في كلية الطب البيطري؟

سيف باستغراب: إنتِ إيه يا بنتي؟ ليكي علامة في كل مكان؟

يمنى: دي يا سيف بنتي الشقية.

عزام: يا خبر! دي هي ياسمين اللي مصدعاني بيها؟

يمنى ضاحكة: هي دي القمر.

ياسمين: أخبارك إيه؟

يمنى: هو ده جوزك اللي اتنجلتي من عندينا عشانه؟

ثم تنظر لسيف: الله يكون في عونك

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


  

تعليقات

التنقل السريع
    close