القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جميلة المختار الفصل الأول1 بقلم جيجي حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 رواية جميلة المختار الفصل الأول1 بقلم جيجي حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 




رواية جميلة المختار الفصل الأول1 بقلم جيجي حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 


امال هتفضل مع اللي نايمه دي لحد عارفها عايشه ولا ميته ما انت لازم تكمل يا مختار يا ولدى الدنيا ما بتوقفش على حد

مختار قال... يا اما قلتلك انا ما رايدش غيرها 


امه قالت.... مش شرط تريدها قاعد مهمل شغلك وقاعد مع ولدك وانا ما فياش حيل اخدم نفسي عشان اخدمك انت وولدك ده انت حتى جيهان اللي بتعمل كل حاجه  قلتلها لا هنعمل لحالنا وما بتقولهاش حتى كلمه زينه يا مختار يا ولدى مش كده 


مختار قال... يا اما وهي تخدمني ليه اصلا هي عايزه تتجوزنى انا عارف وانا  معوزش اعلقها بحبال دايبه وبحاجه مش هتحصل تمام عشان انا ما هتجوزش واصل جميله هتقوم ان شاء الله وهترجع لبيتها وعيلها 


امه قالت... واذا ما قمتش هتقعد معلق كده لحد ما تقوم 


مختار قال.... ايوه يا اما هقعد كده لو حتى خدت سنه ولو اخدت 20 فوفري على نفسك


قالت... انا عايزه اعرف مالها جيهان ما تتجوزهاش ليه 


مختار قال.... عشان انا متجوز يا اما 


امه قالت... يا حبيبي الراجل بيتجوز اربعه


مختار قال.... ده لو قدر يعدل يا اما وانا ما هقدرش اعدل قلبي ما فيهوش اي مكان لواحده تانيه هي قاعده فيه مكفياه وفايض من حبها ماشي يا اما ومتجيبيش السيره دى تانى لانى ابقى قليل الاصل لو سبتها فى اللي هي فيه ده ورحت اتجوزت يلا عن اذنك انا هقوم اعملي كوبايه شاي اشربها دماغي هتفر بس جات بنت في العشرين لابسه عبايه بيتي ضيقه وحطيت الشاي على الترابيزه 


وقالت... الشاي يا سى مختار قلت هتكون راجع من الشغل مصدع 


مختار قال... شكرا يا جيهان ما كانش في داعي تتعبى نفسك انا كنت هقوم اعمل لوحدى


جيهان قالت.... يا لهوي ياسي مختار ودى تيجي انت تقوم وانا قاعده مختار مردش عليها ومسك كوبايه الشاي ولسه هيشرب بس جاله تليفون 


قال بسرعه... ده من المستشفى ربنا يستر ورد 


وقال... الو يا دكتوره خير سمع شويه وقال بفرحه...  والله انتى بتكلمى بجد يا دكتوره على طول على طول اها مسافه السكه لا سكة ايه ده انا هطير طير دقيقه واحده واكون عندك وقف وضم ايده 


وقال بفرحه ... فاقت يا اما ونزل بسرعه وكان في شاب في العشرين 


وقال.. ايه يا عم صوتك جايب اخر الشارع رايح فين 


مختار قال... فاقت يا بدر فاقت 


بدر قال... ايه ده بجد طب استنى اما اجي معاك


مختار قال... لا لا انت اقعد هنا ظبطلي الدنيا وعايزك تدبح  كتير على  كد ما ربنا يقدر مش عايز بيت واحد يقعد من غير لحمه النهارده ادبح وزع وزع وزع لحد ما الناس كلها تاكل 


بدر قال... حصل يا معلم 


مختار قال... هروح اجيب جم جم واجى تمام ونزل بسرعه وبعد شويه كان قاعد فى المستشفى والدكتوره كان باين على ملامحها الحزن 


وقالت.. لو سمحت يا استاذ تيجي معايا شويه 


مختار قال... خير يا دكتوره في حاجه 


الدكتوره قالت... اتفضل في المكتب مختار راح معاها المكتب 


وقال... خير هو في ايه 


قالت.... هو بصراحه المدم  اول ما فاقت اتصلنا بحضرتك على طول لاكن اكتشفنا ان المدام مش فاكره اي حاجه  مش بس حضرتك بس يعني اي حاجه خالص نهائي هو 


بس مختار قال... ازاي يعني كيف يعني مفكرناش يمكن عشان توها قايمه استني عليها شويه هتفتكر 


الدكتوره قالت... لا يا استاذ مختار هي عندها خلل في الدماغ يعني ممكن تلاقيها فاكراك وفاكره كل حاجه كانها ما عملتش الحادثه وساعات مش هتبقوا موجودين اصلا عندها هتبقى صفحه بيضا مش فاكره اي حاجه لا انت ولا ابنها ولا اي حد خالص وممكن تفتكر اشخاص وأشخاص لا  تقدر تقول عندها اضطراب كده 


مختار قال... طب ده ايه الحل فيه يا دكتوره 


الدكتوره قالت... مع الاسف يا استاذ مختار ده بيطول شويه بس ان شاء الله خير بس اهم حاجه انتو ما تضغطوش عليها في الفتره دي سيبوها على راحتها وحاوله انتوا تتعاملوا بطريقه حذره  مع الموضوع 


مختار قال بحزن ... طب وانا اقدر اشوفها دلوقتي 


اه اتفضل معايا راحت على الاوضه وكان في بنت في العشرين نايمه على السرير بس قعدت بفرحه 


وقالت... مختار حبيبى مختار راح عندها وضمها ليه 


وقال... الحمد لله على السلامه يا حبيبتي كيفك انتى زينه 


جميله قالت... الحمد لله انا كويسه بقيت كويسه قوي لما شوفتك انا فين وايه اللي حصل 


مختار قال... ولا حاجه يا حبيبتي ده انتى عملتى حادثه بس ودخلتى في غيبوبه 


جميله بصتله بغيظ وقالت... بس لا قريبه وانا بقالى كتير هنا 


مختار قال... يعني ما تقدريش تقوليه انه كتير بالنسبه يعني للوقت بس بالنسبالي انا كان كتير قوي لان اليوم الواحد كان بيعدي سنه  يلا المهم انك رجعتي امال ليه بيقولو انك نسيتينى 


جميله قالت.... انا انساك ده انا انسى روحى وما انساكش بس انا عايزه اروح البيت عايزه اشوف محمد 


مختار قال... ماشي يا روحي يلا بينا وروحو على البيت


ومختار قال... اتفضلي يا ست الناس  بس


 امه قالت بضيق... ست الناس فرحتني برجعت مرتك يا ولد بطني 


جميله مالت عليه وقالت بصوت واطى.... هي امك مجدش عليها حاجه واصل وانا في الغيبوبه ولا ايه 


مختار قال... اش بتقولي ايه اقعدي ساكته هيحصلها ايه يعنى انتى بتفولي على امي 


جميله قالت... لا انا ما بفولش انا بسال بس وبصت لحميده  وقالت.... يريح قلبك يا حماتي 


حميده بصتلها ومردتش عليها 


ومختار قال..  طب ياما انا هروح عشان ادخلها اوضتها اصلها تعبانه شويه 


امه قالت.. دخلها وتعالى عايزاك 


جميله اتنهدت وقالت... بدياها بدري 


مختار قال... معلش عشان خاطرى حاضر يا اما


امه قالت.... ولا هتنيمها وتغطيها الاول


بس جميله قالت... ما تخالي عندك دم يا حماتي ده انتى حتى متجوزه ومخلفه يعني طب اراجعه من غيبوبه  وكنت نايمه وما شفتش جوزي واحشني عايزه اقوله كلمه يقولي كلمه نشوف الواد كتير يعني اللي عاوزاه ده عليا

امه قالت... شوف البنت قليله الحياه ما تختشيش 


جميله قالت... معلش اصل اللي اختشوا مات لو اختشيت هموت 


حميده قالت... شايف بتقطمنى ازاى يا مختار 


مختار قال.... طب يا جميله خشي جوه يلا انتى وانا هشوف امي واجى وراكى على طول 


جميله قالت... طب بس  ما تتاخرش احسن انا واخده الدوا وحنام مختار كان كاتم ضحكته بالعافيه 


وقال.... ماشي حاضر وجميله دخلت الاوضه 


ومختار قال .... هو في ايه يا حبيبتي مالك  في ايه 


حميده قالت... انت ما سمعهاش عم تقول ايه قاعده تقول خلى عندك دم 


مختار قال... معلش يا اما هى اصل الحادثه أثرت فيها شويه دى حتى سعات  ما هتبقاش فاكرانا ما تقعديش بالله عليكى تزوديها عليها 


بس جات جيهان وقالت... يعني ايه يعني هتبقى متجوز مجنونه 


مختار قال بغضب.... بس  يا جيهان ايه الكلام ده بقولك بتنسى اى دخل ده بالجنان   


امه قالت.. لسه ما كبرتش عشان تنساك انت تقول انا وما اسيبهاش وهي نسيتك يا رب وهي بتنشر الغسيل وهي ناسياك تشوف واحد ويقولها متجوزه وتقولوله لا وتشقط الواد وانت خليك كده قاعد تهشك في الواد وراحت على اوضتها مختار ضم ايده بغضب وراح على الاوضه


وقال... حبيبه قلبي بس جميله كانت لابسه لبس خفيف للنوم بقى يبصلها باعجاب  بس جميله  صرخت فيه 


 وقالت...اطلع بره يا حيوان انت كيف تدخل كده داخل  زريبه اياك 


مختار قال باستغراب.... جرالك ايه عاد هى اول مره ادخل ولا ايه


جميله قالت.... مش اول مره تدخل انت هتجيبلي تهمه اطلع بره يا رمه.. 

وبقت تزوقو لحد ما طلعته بره وقفلت الباب بغضب...


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا







تعليقات

التنقل السريع
    close