القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كسرة روح جميلة الفصل الثالث 3 بقلم الكاتب مصطفي جابر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 

رواية كسرة روح جميلة الفصل الثالث 3 بقلم الكاتب مصطفي جابر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 





رواية كسرة روح جميلة الفصل الثالث 3 بقلم الكاتب مصطفي جابر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 



خد بالك يا حسام ومتغلطش غلطة اللي قبلك علشان هتعيش عمرك كله ندمان. 

حسام باستغراب:  قصدك اي انا مش فاهم حاجه. 

جميله ببرود:  هفهمك انا يا حسام دا امجد اللي كنت بحكيلك عنه اللي كان خطيبي قبلك وسابني وفسخ الخطوبة عشان يسافر وكان واقف بيتكلم معايا عادي. 

حسام بغضب:  نعمم اومال مقولتليش ليه يا أمجد؟ 

امجد ببرود:  اقولك اي؟  اقولك اني كنت خطيب المدام انا معرفش غير لما هيا دخلت دا اولا تاني حاجه الشغل اللي بيناملغي لأني كان لازم استنضف الاول مع اللي هشتغل معاه. 

حسام بغضب:  لا دا قليل الأدب ولازم اربيك. 

مسك امجد من ليقاته وامجد ادله بوكس وقعه علي الارض.. 

جميلة بخوف:  حسام انت كويس قوم معلش.. بصت ل امجد بغضب.. 

انت لسه همجي زي مانت اي كل حاجه عندك ضرب و زعيق وخلاص. 

امجد بجمود: وانتي لسه زي منتي... دايما تحبي وتزعلي علي اللي يرميكي ويهين كرامتك. 

جميله بغضب:  كنت زعلت عليك انت لما سيبتني وسافرت..دنا مفيش دمعه من عيني نزلت عليك ولو جيت للحق لا انت ولا هو تستاهلو. 


سابتهم وخدت تاكس ومشيت.. 

امجد بجمود:  انت غبي وهتضيعها منك.. متكونش زيي انا ندمت واتوجعت علي فراقها واللي عملته عمره ما يعوض ضفرها حد غيري كان اصطاد في المياه العكره عشان تطلقو ويرجع ليها بس انا مش هعمل كده لأنها بتحبك. 

سابه ومشي و حسام حس بنغزة في قلبه من كلامه... 


عند رحمة.. 

ابوها ببرود:  قالك اي المحروس بتاعك يا اختي. 

رحمة بدلع:  وافق يا بابا هو مستحيل يرفض لي طلب. 

ابوها بابتسامة:  كويس.... هو انتي مطمنه للواد دا ومراته الاولي ولا اي. 

رحمة باستغراب:  اه طبعا ومراته دي متقدرش تعملي حاجه. 

ابوها بهدؤء:  طيب يا بنتي اللي يريحك اعمليه مش هضغط عليكي بس صدقيني مش هتبقي مرتاحه. 

رحمة ببرود:  لا هبقي مرتاحه يا بابا متحطش في بالك انت وعاوزاك تجهز عشان تقابله وليا عندك طلب. 

ابوها باستغراب:  طلب اي دا. 

رحمة بجمود:  تكسر لي نفس جميله علي قد ما تقدر وتحط كرامتها تحت رجلي. 

ابوها بغضب:  من امتي بنعمل في بنات الناس كدا انتي مخك جراله حاجه؟ 

رحمة بغيظ:  لا بس انا عاوزة اذلها عشان متفتكرنيش لقمة سهلة وتخاف مني وتعملي الف حساب. 


ابوها سابها ودخل اوضته... 


عند جميله.. 

كانت قاعدة في البلكونة دخل حسام بغضب..:  أنتي ازاي تسيبيني وتمشي ها و كنتي واقفه لي معاه بتتكلمو في اي؟. 

جميله بهدؤء:  كنت مستنياك يا حسام وقبل اي حرف امجد كان صفحه واتقفلت. 

حسام بغيرة:  لا مش اتقفلت من كلامه بيتمني يرجع لك انتي ماخدتيش بالك من تصرفاته ونظرته ليكي. 

جميلة ببرود:  لا عشان مش ببص غير لنفسي كان الاول ببص ليك بس طالما انت عمرك ما بصتلي يبقي نظرتي هتكون ليا. 

حسام بغيظ:  بقا كدا تمام اعملي حسابك بكرا بليل هنروح نخطب رحمه ابوها عاوز يشوفك ويطمن بنته مين ضرتها. 

جميله بغضب:  وانت هتكون مبسوط وواخدني ل حماك يتفرج عليا ويعاين بنته هتكون مع مين؟ رغم ان انا قولتلك مليش دعوة ب حياتكم دي؟ 

حسام بتوتر:  معرفش بس دا شرطه عشان يوافق علي الجوازة دي. 

جميلة ببرود:  ماشي يا حسام وانا موافقة وعنيا ليك انت و حماك بس مش عاوزاك تزعل من اللي هيحصل بعدها. 

حسام بص لها باستغراب:  قصدك اي؟؟ 

جميلة بجمود: متشغلش بالك


تاني يوم في بيت رحمه ابوها بيفتح الباب.. 

ابوها بابتسامة:  اهلا يا بني اتفضل اومال فين مراتك. 

جميله بتقف بهدؤء:  انا موجودة اهو يا عمي. 

عماد بصدمة:  جميله انتي بتعملي اي هنا معقولة انتي اللي هتكوني ضرة بنتي. 

حسام باستغراب:  انتو تعرفوا بعض. 

جميله بهدؤء:  ايوا الاستاذ عماد كان صاحب ولدي زمان بس حصلت ظروف وفرقتهم. 

عماد بهدؤء:  ادخلي يا بنتي تعالى يا حسام نورتونا. 

رحمة بغيظ:  ازيك يا جوجو عاملة اي انا مش زعلانه من اللي انتي عملتيه احنا هنكون اخوات. 

عماد بهدؤء:  انا عاوز اتكلم مع جميله علي انفراد خدي حسام وخشوا البلكونه. 

رحمة بدلع:  عنيا تعالي يا حبيبي نتهوا شوية. 

حسام بجمود:  لا مش هينفع اسيب مراتي واقوم كدا هبقي مليش لازمة. 

عماد بسخرية:  وانت فاكر انك كدا ليك لازمة اصلا؟ جوازك من بنتي مرفوض شكلإ وموضوعا عارف لي؟ لاني كنت عاملك اختبار علشان اشوفك بتصون بنات الناس ولا لا وانت مصونتش مراتك وجايبها لحد هنا مكسورة القلب والخاطر..عايزني أزاي أأمن ليك علي بنتي؟. 

حسام بأحراج:  اي اللي بتقوله ده يعمي مش هو ده كان شرطك علشان تجوزني بنتك؟ وانا عملت كدا عشان اثبت لك اني شاري بنتك وعاوزاها. 

عماد بقرف: مش علي حساب مراتك بنت الاصول يا استاذ. 

رحمة بغضب:  بابا انت بتتلكك ولا اي ولا عشان هيا بنت صاحبك زمان؟ اللي هيتجوز دلوقتي هيا  انا ومبسوطه مع حسام وهتجوزه ومراته موافقه مش زعلانه. 

عماد بغضب اعمي :  لا مش هتتجوزيه..ولا عايزه تعملي زي ما عملتي الشخص اللي اتقدملك زمان وأما رفضت جوازك منك هربتي معاه ورجعتيلي مكسوره علشان  نستر عليكي . 

حسام بصدمة:  تستر عليها ازاي مش فاهم. 

رحمة بتوتر:  محصلش حاجه بينا..كل ده عشان حبيته واما بابا رفضه هربت علشان ابقي معاه  ولما هو عرف كده سابني وبعد عني..مش كده ولا اي يا بابا. 

عماد بغيظ:  اه يابني واسمع من الاخر مفيش جواز عندي يلا برا. 

رحمة بزعيق:  لا مش يلا يا بابا استنا يا حسام

جميله بهدؤء:  طيب عن اذنكم انا.. ويا عمي حسام مناسب ل بنتك و متخفش  وبالمناسبة لحياتي معا حسام فا أنا كلفت المحامي انه هيرفعلي قضية خلع بكرا. 

حسام بصدمة:  نعممم؟ تخلعيني؟ 

رحمة زغرطت:  لولولييي يا الف نهار ابيض ده انا هفرق شربات مش بمناسبه خطوبتنا لا بمناسبة أنكم خلاص هتطلقوا. 

حسام بكسرة: عايزة تسيبيني يا جميلة؟ 

جميله ببساطة:  اه واللي كان مخليني معاك هو امي بس انا هعرف اتعامل وهيا شدت حيلها شوية يلا عن أذنكم

حسام بدموع:  لا يا جميله انتي مش هتمشي انا مقدرش أعيش من غيرك انت مراتي واختي وحياتي وكل دنيتي. 

رحمة بصدمة:  انت متمسك بيها كده ليه متسيبها براحتها هيا مش عايزاك خلاص 

حسام بصدمة:  بس بس..  جميلة مينفعش اللي بتعمليه ده.. انتي اللي وافقتي من البداية وكنتي موافقه اتجوز وتكملي معايا متتطلقيش

جميله ببرود: ورجعت في كلامي علشان انت اناني متستهلش اي لحظة ضيعتها معاك واكيد ربنا هيعوضني عن أذنكم. 

 


#يتبع 

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا



تعليقات

التنقل السريع
    close