رواية بين العشق و الخداع الفصل الرابع 4 بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية بين العشق و الخداع الفصل الرابع 4 بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
حنين سكتت بصت لامها و مذل مصدومة قالت بصرخ:- اازاى تقولي كدا اانتي بتقولي اي
بصت لادم و بقت بتضرب على كتفه بجنون و انهيار اكنها بقت واحدة تانية اول مرة يشوفها:- ااانت كدب كدب و لسه بتكدب اانت بتتهم امى علشان تبرر لنفسك عملتك يا حقير
لفت وشها لامها:- قولي انه بيكذب قولي انه بيضحك عليا لمرة الالف علشان تبرايه بتخليه يتهمك بجريمة و انتي ساكته اتكلمي يا امى ابوس ايدك قولي اى حاجة الا ان انتى تعملي كدا
هاندا دموعها نزلت قالت بصوت مكسور:- سامحيني يا بنتي
حنين بعدت عنها بعدم تصديق و ذهول:- انتوا كلكم كدابين كلكم خداعتوني.. انا مش عايزكم سبوني في حالي
قالتها و هى بتجري على السلم بانهيار و وجع وقعت و قامت بسرعة طالعت اوضتها و رزعت الباب
عدنان بص لادم:- بكرا تجي و معاك المأذون
ادم بصدمة و اندفاع:: لا طبعا ا انت بتقول اي يا عمي مستحيل اطلاقها الموضوع بينا اكبر بكتير من انها ام بنتي د دى
عدنان بمقاطعة:- روح لحالك يا ابنى بكرا تطلاقها و كل واحد يروح لحاله و بنتك تشوفها في اى وقت لكن تكمل مع بنتى ف انا اسف مش هقدر اامنك عليها تاني من بعد الى عملته زى ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف احنا اهل برضو
هاندا دموعها نزلت:- مكنتش اعرف انك جاي تنتقم مني في بنتي
ادم باحتقار:- انتي الى اخدي مني عيلتي و راحتي امى ماتت بقهرتها بسببك ابويا الى رمتيه بعد ما خلتيه يكتبلك كل حاجة باسمك انتى تستاهلي اعدام مش مسامحك
بص لى عدنان:- هى قالتلك انها جوزها رماها مش كدا اصل مستحيل تقول الحقيقة
ادم خرج و جميلة وراه :- مكنش ينفع تتكلم كدا انت بتحل ولا بتبوظ
ادم:- اظن انه مش شغلك كل واحد بياخد حقه امها زرعت و هى حصدت
جميلة سكتت شوية لكن قالت بهدوء و مرارة:- بس انت بتحبها يا ادم بتحبها لدرجة ان مش عايز تسيبها
ادم بشرود:- عمري ما حبيتها بس صعبت عليا مش اكتر حنين مشوفتش منها غير كل خير و ام بنتي ف طبيعي هزعل عليها بس مش لدرجة الحب
جميلة بصتله و قالت بعيون لمعة بوجع:- بس عيونك بتقول غير كدا ... عارف من رغم كلامك و من قبل ما اعرف كنت حاسه انك مش ليا لوحدي كان احساس جوايا بيقولي دا متجوز عليكى بس معرفش انك متجوزني على واحدة زى حنين اذيتك في اي علشان تعمل فيها كدا ذنبها انها حبيتك و وقفت جانبك خوفها عليك شوفته في عيونها ام خايفة على ابنها
ركبوا التاكسي و روحوا بعد وقت في بيت ادم و جميلة
جميلة:- عين في الجنة و عين في النار عايز حنين بس يمكن زهقت منها
ادم نفخ بضيقه:- قولت انى مش بحبها مضيق لانها ام بنتي مش اكتر افهمي بقا
ادم رما المفاتيح و راح اوضتهم جميلة قعدت على الركنة حطت وشها بين ايديها و بقت بتعيط مش عارفه تعمل اي تروح فين .. تكمل مع ادم ولا تسيبه طب لو سبته هتروح فين اما في الفيلا
حنين قعدة على السرير ضمة رجليها عيونها حمراء من العياط وشها شاحب بعدت وشها على رجليها بصت لفوق بوجع قالت بمرارة:- ياااااه لدرجة دى انتى مغفلة و غبية يا حنين سنين عايش معاكي و متعرفيش نيته و انه عمره ما حبك ولا فكر فيكي حتى... بعد كل دا يتجوز عليا انا كنت خدامة تحت رجليه همى بس انه يكون بخير و ان اشوفه احسن واحد في الدنيا ست سنين ضاعوا من عمري على الفاضي
قامت وقفت قدام المرايا بصت لنفسها بتقييم بتلعب فى شعرها:- شكلي مش بشع ولا فيا حاجة تخليه يتجوز عليا.. كلهم خداعوكي يا حنين ضحكوا عليكى يا غبية حسبى الله ونعم الوكيل فيك يا ادم مش مسامحك ولا عمري هسامحك
دخلت التواليت اتوضت خرجت فردت سجادة الصلاة و بقت بتصلي و خرجت كل وجعها و حزنها الى كتمهم في قلبها
رفعت ايديها و دموعها نزلت بوجع:- ا انا انكسر قلبي يارب حااا كسروا قلبي انا انكسرت من اكتر حد حبيته اختارته بين الدنيا كلها.. بقيته على نفسي خوفت عليه اكتر من نفسي ا انا كان نفسي يحبني زى ما حبيته حااا طالع مش بيحبني اصلا انا بقيت بالنسبة له وسيلة يارب انا مش قادرة اسامحه ولا قادرة اكره أو ادعى عليه يارب فوت امري اليك يارب وكلتك امري
حطت ايديها على وشها و بقت بتعيط بانهيار و قهرة تاني يوم تم طلاق ادم و حنين عد اسبوعين
في شركة عدنان في مكتب حنين
حنين بصت على الرقم باستغراب:- مين الرقم دا .. معقول يكون ادم بيتصل بيا يعتذرني.. مش هرد
قفلت الفون و حطت على المكتب لكن رن تاني نفخت بضيقه فتحت الفون:- الو
جميلة:- حنين انا جميلة ارجوكي متقفليش السكة ارجوكي اسمعيني
حنين بتلعب بالقلم:- افندم يا مدام جميلة عايزة اسمع اي تاني
جميلة رايحة جاية في الصالة:- ادم بيحبك والله
حنين:- والله انا مش فاضية لكلام دا عندى حاجات اهم من ادم
جميلة:- يا حنين بلاش زعلك و غضبك من ادم يعميكي اه هو غلط بس صدقيني ميقدرش يعيش من غيرك
حنين ابتسمت بمرارة و سخرية:- اه ما هو باين انه بيحبني بيحبني لدرجة انه اتجوز عليا من ورايا
جميلة:- لانه بيحبك خاف يقولك تسبيه
حنين قامت بغضب:- انتى منعدكيش دم
جميلة:- العنوان*** تعالي نتفاهم انا لازم اتكلم معاكي لازم نتكلم مع بعض ارجوكي
حنين قفلت الفون حطيته على المكتب بعصبية حطت ايديها على راسها و هى حاسه بصداع حقيقي هيموتها مسكت القلم و رجعت لشغل بعد وقت حنين خرجت من المكتب
عدنان:- خرجة ولا اي يا حبيبتي
حنين:- اه يا بابا خلصت شغل و هروح لانى حاسه اني مصدعة
عدنان:- انتى كويسة
حنين:- انا زى الفل يا حبيبي بس لازم ارتاح شوية
عدنان:- طب استني اوصلك
حنين:- لا يا حبيبي مفيش داعي انا كويسة بس ارتاح شوية
عدنان:- طب خدى بالك من نفسك
حنين بابتسامة:- شكرا
عدنان:- لو انا الى موقفتش جانبك مين هيقف انتي بنتي و حته مني و كل دنيتي
حنين بصتله بابتسامة و حضنته:- ربنا يخليك ليا يا احلى اب في الدنيا
عدنان:- و يخليكي ليا يا حبيبتي يلا روحى على البيت على طول خدي بالك من نفسك
حنين بعدت عنه و خرجت من الشركة ركبت العربية و اتحركت بعد تفكير راحت بيت ادم و جميلة وقفت العربية نزلت منها بتردد و قررت تطلع البيت كانت بتقدم رجل و تاخر التانية كانت بتبص باستغراب من شكل الناس طالعت وقفت في نص الدور:- هى قالت الدور السادس ولا السابع اه السابع
طالعت الدور السابع قالت بتردد:- لا انا هرجع احسن افرد كان موجود... لا ما هى اكيد مش تبقا عارفه اننا مش طيقين بعض و تخلينى اشوفه ها خبط و الى يحصل يحصل
حنين خبطت على الباب بس الباب كان مفتوح فتحت الباب:- جميلة.. جميلة
حنين فتحت الباب على الاخر و بتنادى عليها دخلت الشقة مذل بتنادى عليها لكن الشنطة وقعت من ايديها و صرخت بأعلى صوتها لم لقت جميلة وقعة على الارض ووووووو
يتبع
الحلقة 4
يا تري حنين شافت اي و جميلة عايزة من حنين اي و نيتها خير ولا شر
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق