القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

 


سكريبت الصبر كامل بقلم حور حمدان 




سكريبت الصبر كامل بقلم حور حمدان 




لية انسان ممكن يتظلم بالشكل دا وهو اصلا معملش اي حاجة

كل دا عشان مجرد كلمة كلمة عادية جدًا طلعت مني بشكل عادي ولا كان في نيتي اي حاجة سألت سلفتي من كم يوم عادي هي بتعمل بادكير فين

ويوم سبوع ابنها القمر اللي ربنا يحفظه ليها كان فيه ناس كتير اوي ما شاء الله

كان الجو مبهج بس انا للاسف مكنتش مرحب بيا ودا كان باين من تعاملها معايا

لية

عشان انا السلفة اللي متجوزة الاول ولسا ربنا مأكرمهاش بطفل

فغالبا هي كانت خايفة على ابنها مني او مش عارفة بس اللي عرفاه ان فاقد الشي يعطيه وبشدة كمان وانا عمري ما اتمنى اي حاجة وحشة ليها ولطفلها الجميل ولا حتى لغيرهم

دموعي نزلت وانا بقرأ رسايلها للمرة المليون

كانت باعتالي صورة رجلها كانت وارمة فعلًا اوي بس ممكن من تعب الولادة

او ضغط الوقفة يوم السبوع او ممكن حد تاني اللي حسدها اذا هنحسبها بحسد

لان انا عمري ما ابص لحد بصة وحشة عشان واثقة في كرم ربنا ليا

كانت باعتالي 3 مسدجات ورا بعض اول واحد

قعدتي تقولي بتعملي بادكير ازاي

شايفة رجلي

فاكرة وقتها اني كنت لسا هسألها مال رجلها واتصدمت من المسدج وتاني رسالة اللي حقيقي وجعتلي قلبي وروحي

منك لله يا شيخة دا انا لا لاقية ليها علاج ولا سبب يخليها تورم كدا وكشفت ومش لاقية علاج لية لية بجد تبصي وتحسدي حد ما تروحي يا اختي تدفعي وتعملي اللي انتي عايزاه ما انتي الدهب في ايدك من هنا لهنا

اللي يوجع انها كملت وقالت

اياكي تطلعي عندي تاني دا انتي عينك صعبة يساتر يارب منك

انا عارفة ان الحسد مذكور في القرآن الكريم ولكن انا والله بتمنالها من كل قلبي الخير كله وعمري ما بصتلها

طول فترة الحمل انا اللي كنت مخليّة بالي منها بما ان جوزي وجوزها مسافرين واحنا قاعدين لوحدنا في البيت كنت بخاف اسيبها لوحدها لتتعب او تدوخ ومحدش يلحقها فكنت اغلب الوقت عندها

مجرد اسكربت خيالي لا يمت للواقع بشي هو من خيالي فقط

قفلت الفون ومسحت دموعي وقومت لبست ونزلت المسجد

معرفش لية


"مجرد اسكربت خيالي لا يمث للواقع بشيء هو من خيالي فقط" 

او حتى اي السبب بس بمجرد ما سمعت الاذان نزلت على طول

كان فيه بنت قاعدة تحفظ مجموعة من الاطفال القرآن وللحظة سمعت اية من طفلة

كانت بتقول بسم الله الرحمن الرحيم

"ولقد نعلم انك يضيق صدرك بما يقولون فسبح بحمد ربك وكن من الساجدين واعبد ربك حتى يأتيك اليقين" 

صدق الله العظيم

اول ما سمعت الاية دي قومت سجدت على طول ودموعي نزلت

دموعي كانت بتنزل بشكل لا ارادي قلت بصوت كله وجع يارب

يا الله يا حبيبي يا الله يارب انا عارفة انك سامعني ومطلع على اللي في قلبي يارب يارب ارزقني يارب

كنت بعيط لحد ما حسيت فجأة الدنيا بقت ضباب قصاد عيني مكنتش شايفة حاجة

بس محستش بنفسي غير وانا بفتح عيني معرفش بعدها بقد ايه بالظبط بس كنت في المستشفى

وكان جوزي جنبي

هو نزل مع ادم قبل ما سارة اللي هي سلفتي تدخل العمليات بحوالي شهرين

ادهم كان قاعد بيبصلي بنظرة عمري ما هنساها ولا هقدر انساها

كلها فرحة

قلتله بحيرة

انا جيت هنا ازاي وايه اللي حصل

ابتسم وهو بيطبطب على ايدي وقال

مفيش اغمى عليكي وانتي بتصلي في الجامع وطنط ام محمد كلمتني وجيت جبتك هنا للدكتور

ابتسمت بالعافية وانا بفتكر كل حاجة لحد ما لقيت ادهم كمل وقال

عشان الحمد لله اعرف انك هتكوني اجمل ماما في الدنيا كلها قريب

بصيتله وانا مش فاهمة اي حاجة فكمل وقال

ربنا الحمد لله كرمنا وانتي حامل يا نور

يا نوري يا انثى خُلقت من نور قلبي

وياسر رعشة الروح في وهج حبي

عيناك مرآة الجنة حين تباغتني

فيغدو الكون طفلًا بين كفيك

اشتاق ان اغفو على صدرك المترف

واحتمي بدفء انفاسك المنساب

فأنتِ وطن لقلبي الضائع الظامئ

وملاذ رجل عشقك حتى الفناء

"بالمناسبة النص دا من كتابي رواية اهداني ضحايا مع اختلاف اسماء البطلة بس النص كان لاسيل" 

كنت بسمع كل حرف وانا قلبي بيرقص

شكرت ربنا على كل حاجة كرمني بيها

ومن اليوم دا وانا لازم اروح المسجد كل يوم وبدأت احفظ القرآن كمان مع الاطفال من البداية خالص

مر الوقت دا 4 شهور

وانا من فترة عرفت ان من فضل وكرم ربنا عليا انه رزقني بطفلين الحمد لله

وحقيقي عوض ربنا اذا احل انساك مر ما فقدت

#تمتت

#حكاوي_كاتبة

#الصبر

#حور_حمدان


تعليقات

التنقل السريع
    close