رواية بئر الحرمان الفصل الثالث 3 بقلم منال كريم حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية بئر الحرمان الفصل الثالث 3 بقلم منال كريم حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
آيه بعصبية : بلغي عن ابوكي يا راقية،اللي زي ده يستحق الإعد،ام مش السجن، بلغي عنه و انسي اي حاجه بينكم زي ما هو نسي.
راقية بصدمة: ايه.
و نزلت دموعها و قالت:
_ بتقولي ايه يا آيه، مهما حصل لا يمكن أعمل في أبويا كده،ياريت اعرف يا آيه انسي زي ما هو و هي نسيت، أنا بعد كل اللي حصل، لسه مستنية منه و من ماما اي نظرة عطف و حب، مستنية إشارة و أنا اجري عليهم.
طبطت على أيدها و قالت بحزن و قلة حيلة:
_مش عارفه أعمل ايه يا راقية علشانك.
أبتسمت و قالت:
_ عملتي كتير يا صاحبة عمري، شكرا على كل حاجة.
مسحت دموعها و قالت:
_ أنتي اختي و بين الاخوات مفيش شكرا، و يلا بقي علشان اخويا جاي ياخدني، تعالي أوصلك معي.
راقية:
كل مرة تطلبي مني و اقولك لا، مع السلامه انتي
مشيت آيه من غير جدال.
و قالت راقية: مفيش مرة خرجت من المدرسة او الدرس و لقيت بابا أو ماما في انتظاري ، يلا الحمدلله.
/////////////////
وعدت الايام و الشهور لحد ما خلصت راقية و آيه الثانويه العامه ودخلوا الجامعة،وكل الأيام اللي فاتت راقية شافت أمها مرات قليلة و تكون المقابلة في بيت أبو ثريا.
/////////////
في بيت أبو ثريا
ثريا: عاملة ايه يا راقية
ردت بهدوء: الحمد لله بخير
أم ثريا: و عاملة ايه في المدرسة
ابتسمت بسخرية و قالت: مدرسة ،كل سنة و انتي طيبه أنا في الجامعة
ثريا: و بقيتي في سنة كام
بصت بصدمة و ذهول و قالت: ماما أنا قولتك المقابلة اللي فاتت أني في تانية جامعة كلية صحافة وإعلام
ردت ببرود: نسيت حصلت جريمة.
مردتش راقية ،قال ابو ثريا: و هي لو مش بنت طه تعمل من الحبه قبة ،يبقي مين اللي يعمل غيرها، شبه ابوها المخفي.
ردت راقية ببرود: عارف يا جدي بابا بيقول نفس جملتك،انتي شبة البومة أمك.
من غير تفكير ،ضربتها ثريا بالقلم و هي بتصرخ:
_ انتي بنت قلية الادب ،و لما أبوكي قال كده انتي ساكتة على إهانة أمك.
أم ثريا: لو بنت كويسة كانت ردت و قالت متقولش كده على أمي
أبو ثريا: من يوم ولادتك و أنا شايفك نسخة من ابوكي
قامت وافقت و قالت بهدوء شديد:
ـ نعد سوء، أنا بنت قليلة الأدب ، كلامك صح، أصل أنا بنت يتيمة الام ، بشوف أمي كل كام شهر مرة ، فمعلش لو عندي أم كانت ربتني ، تاني حاجه ،ارد على ابويا لما يغلط في امي، و مين رد علي ابويا لما يضربني و يحبسني ليل و نهار و يحرمني من الاكل، أمي عرفت اني بتعذب و مع ذلك كبرت دماغها ،و كمان بتغير مني على جوزها، تالتة ياريتني كنت نسخة من ابوي و امي ، هما قلوبهم قاسية عليا ،اما أنا لا.
و مكنش عندها كلام تاني تقوله،رجعت البيت أو بالأحرى الس،،جن،و هتعمل ايه غير الدموع...
//////////////////////
من اليوم ده مش راقية اللي رفضت تقابل امها بالعكس ، ثريا اللي شافت أن راقية محتاجة فرصة ودن و بطلت تطلب تقابلها، و ده وجع قلب راقية اكتر و اكتر...
و عدت الايام و الشهور و خلصت راقية و آيه سنة تانية جامعة..
//////////////////////////
في بيت طه
كانت واقفة راقية قدم الدولاب و هي حزينة مش لاقيه حاجة كويسة في هدومها تروح فرح صاحبتها آيه، و كالعادة طلبت من طه اللي قال بغضب:
_ فستان ايه يا روح تمك، مش كفاية عليا مصاريف الجامعة.
ردت بحزن: أنا شيالة كتير من مصايف الجامعة بسبب شغلي اون لاين ،لو سمحت يا بابا أنا ما مشية نفسي في الجامعة بس ده فرح صاحبتي و كل اصحابي موجوين.
زعق بصوت عالي: مش عايز وجع دماغ، و بتكلمي بقلب جامد زي ماكون وافقت أنك تروحي الفرح.
و سابها و مشي.
مسحت دموعها و هي تفتكر كلامه و قالت: أطلب من آيه هي عندها هدوم كتير و عمرها ما ترفض.
و زعقت لنفسها: مش كفاية شحاتة بقي، هي آيه هتعمل ايه اكتر من كده، اخر كلام مش هروح الفرح
في نفس اللحظة و صل رسائل على الجروب الخاصة باصحابها، و كل واحد تبعت تقول إن الفستان وصل
كتبت ريم: و انتي روكا طلبتي اون لاين زينا أو لفتي على المحلات.
كتبت نور: يا بنتي روكا صاحبة آيه الانتيم فطبيعي تخبي الفستان
و بدأت البنات يتكلموا عن خطط اليوم و يعملوا المكيب فينا و هي تقرا الرسائل تبكي دموع قهر.
في الوقت ده ظهر ملائكة الرحمة بالنسبة لها، وصل رسالة لها تم تحويل مبلغ ٢٠٠٠ ج من رقم صلاح
و بعدها رسالة:
_راقية أنا آسف على أفعال ثريا ليكي، يشهد ربنا أني من يوم ما تجوزت أمك و أنا شايفك بنتي الكبيرة، كفاية أنك اخت بناتي و عايزك تخلي بالك منهم، أنا جبت حاجات للبنات و هما قالوا لازم تجيب لروكا، اتمني متعمليش زي العادة و ترفضي الفلوس،ده مش عطف و لا شفقة ده هدية من أب لابنته.
و تمت الرسالة و هي كتبت: شكرا يا عمو، أنا مش هكذب عليك كنت محتاجة الفلوس
صلاح: العفو و وقت ما تحتاجي حاجة أنا موجود.
قفل صلاح و هي رسمت الفرحة على وشها، و علشان تكمل دخلت سعاد و هي تقول بصوت عالي: خدي بسرعة قيسي الفستان قبل ما المندوب يمشي
سالت باستغراب: مندوب ايه
سعاد: افتحي و شوفي.
فتحت الشنطة و كان فستان شافته على الانترنت و قالت وقتها بإعجاب: الله بصي يا ماما الفستان ده تحفة.
خدت سعاد التلفيون و قالت: جميل اوي و هينفع ليكي .
راقية بحزن: بابا مش هيرضي يدني فلوس.
مردتش سعاد
//////
سالت راقية : انتي عملتي كده ليه
سعاد : علشان أنتي بنتي و اي حاجة نفسك فيها اعملها ليكي.
رمت نفسها في حضنها وقالت: الحمد لله يارب، عوض ربنا جميل ، عوضني بيكي و ب عمو صلاح ،الحمد لله.
/////////////////////
يوم فرح آيه
في مركز التجميل
آيه بانهبار: بسم الله ما شاء الله ، ايه الحلاوة دي يا روكا.
راقية: حلوة بجد
آيه: اومال احلي مني
راقية: مفيش احلي منك يا جميل.
و حضنوا بعض
دخلت البنت و قالت: اخوكي جاي يا آيه.
دق قلب راقية ،و قالت آيه بخبث و بصت على راقية بمخزي: اخوي القمر دكتور الجامعة وصل.
راقية: اسكتي يا آيه.
حطت أيدها على بوقها و قالت: أنا خرساء اصلا.
حطت أيدها على قلبها اللي يدق بقوة.
دخل أخو آيه ،بص عليها و قال:
ما شاء الله ايه الجمال ده؟
و بص حواليه و سأل: بس فين اختي.
و رفع صوته بسيط و قال: يا جماعة في عروسة ضايعة فين اختي.
ابتسمت راقية،و آيه بصت بغضب:
و الله كتر خيرك يا اخوي.
قرب منها نوح و بأس جبينها و قال: الف مبروك يا ايوش ،ربنا يسعدك يا حبيبت اخوكي.
ابتسمت آيه و قالت: الله يبارك فيك يا حبيبي،عقبالك.
بص بطرف عينه على راقية اللي تبص على الارض بخجل و قال: عن قريب أن شاء الله ،قلبي اختار العروسة.
و خرجت آيه مع نوح لحد العريس أحمد ابن خالتها.
و كانت سهرة جميلة.
/////////////////
في بداية سنة جديدة
في الجامعة
في المحاضرة
راقية مش مركزة في الشرح، هي مركزة مع الدكتور اللي خطف قلبها من أول نظرة.
خبطتها آيه في كتفها و قالت: ركزي يا روكا في المحاضرة.
راقية بكسوف: أنا مركزة
آيه: مانا عارفة
الدكتور نوح بصوت عالي: ياريت الكل يركز.
//////////////////
في الكافتيريا
آيه بغمزة: بس ايه رأيك في أخوي الدكتور القمر
ضحكت راقية و قالت : لمي نفسك يا حلوة
آيه: اضحكي عليا يا لئمية ، أنا عارفة و انتي عارفة أن عينه منك و عينك منه.
راقية بهدوء: بس بقي يا آيه علشان مزعلش منك، بطلي رغي شوية.
جه نوح أخو آيه و قال بهزر: هي لو آيه بطلت رغي من يرغي.
توترت راقية أول ما سمعت صوته، و قالت آيه بعصبية: كده يا اخوي كتر خيرك
نوح بابتسامة: يا بنتي بطلي كلام بقي و يلا علشان نرجع البيت.
و بص على راقية و قال بهدوء: تعالي أوصلك يا آنسة راقية.
ردت بخجل: شكرا.
آيه كانت عينها عليهم تبص شوية على راقية و شوية على نوح و قالت لنفسها: شكلهم لايق على بعض، راقية محتاجة واحد زي اخويا يعوضها الحنان اللي محرومة منها.
نوح: يلا يا آيه
آيه: عايزة حاجة يا روكا.
راقية: شكرا
مشي نوح و آيه و هي بعدهم
///////////////
في العربية
نوح بهدوء: يويو عايزة أتكلم معاكي في موضوع
آيه بهدوء: اتفضل يا حبيبي.
نوح بهدوء: أظن أنك عارفة حقيقة مشاعري من ناحية راقية،من غير لف و دوران، أنا بحب راقية من أول يوم في الجامعة و عايز أطلب أيدها للجواز .
رغم فرحتها علشان عارفة أن راقية كمان بتحب نوح، بس
قالت بهدوء: اسمعني يا نوح كويس، أنت أكيد يا ما سمعتني و أنا بعيط و بتكلم مع بابا و ماما عن حياة راقية الصعبة، ما بالك هي بقي اتحملت ايه ،فلو سمحت فكر كويس تقدر تعوض راقية عن كل اللي فات.
رد بابتسامة : انتي عارفة أن اخوكي راجل ، و يعرف يشيل المسؤولية.
ابتسمت آيه و قالت: أنا عارفة يا حبيب أختك.
نوح: طيب ياختي ناوية تروحي فين
آيه: على بيتي جوزي طبعا.
نوح: ناوية على ايه
آيه بهزر: خناقة على الضيق كده
نوح بجدية: بطلي مشاكل
آيه بعصبية: أنا بتاعت مشاكل،أنت معي و لا معه.
نوح: مع الحق و انتي حياتك كلها خناقات تافه زيك.
شاروت على نفسها و قالت بعصبية: أنا تافهة ،اخس عليك يا اخوي
نوح: أنا قولت بلاش جوز قبل ما تخلصي الجامعة، يمكن عقلك يكبر شوية.
آيه : حمادة حبيبي كان مستعجل،مالكش دعوة.
نوح بهزر: كان مستعجل على الهم
ضربته في كتفه و قالت: هو راضي أنت مالك بينا بقي.
نوح: كان الله في عونه
///////////////////////
في بيت طه
وافقة راقية في المطبخ مع سعاد
سعاد: يومك كان عامل النهاردة.
راقية : الحمد لله بخير ، طمني انتي عليكي
سعاد : الحمد لله بخير ، ابوكي زي عادته يزعق و ينزل على مفيش.
ضحكت راقية و قالت : عمره ما طلع و نزل على مفيش لما الموضوع يخصني،لازم علقة ساخنة كل مرة، اللي مصبرني عليه هو أنتي.
سعاد: انتي عوض ربنا لي.
////////////////////
بليل في بيت آيه
كان أحمد قاعد على الكرسي و يشرب الشاي ببرود و هي وافقة قدمه و تزعق بعصبية و صوت عالي.
و قالت : أحمد أنا زهقت.
أحمد في سره: أنتي زهقتي اومال أنا اقول ايه.
آيه بصوت عالي: أحمد.
رد بخوف: حبيت قلب أحمد ،خير يا يويو .
ردت بعصبية: أنا عايزك تزود مصروف البيت شوية.
قال بهدوء: أنتي معندكيش موضوع تاني تكلمي فيا غير ده.
قعدت جنبه و قالت بهدوء: أعمل ايه ، المصروف مش بيقضي طول الشهر.
أحمد بهدوء: معلش نتحمل ونحاول نلم أيدينا شويه.
تنهدت بضيق و قالت : أكتر من كده،أنت عارف مصاريف الجامعة قد ايه ، و كل يوم الفطار و الغداء و العشاء والكهرباء والمياه والغاز أعمل ايه في كل ده.
قام واقف و قال بعصبية: كملي يا آيه، و الهدوم اللي كل يوم تشتريها ، والمكياج ،كل دي حاجات تاخد من مصروف الشهر.
آيه بعصبية: هو أنا غلطانه ، علشان بهتم بنفسي علشان خاطرك المفروض تكون مبسوط.
أحمد بصوت عالى: اهتمي بنفسك، بس مش كده أنتِ تصرفي فلوس كتير كل شهر على الحاجات دي و،تجي تقولي المصروف مش بيقضي ،طيب أعمل ايه أنا أكتر من كده، اقطع نفسي علشان تكوني مبسوطة.
قالت بعصبية: الفلوس اللي بتجي تتصرف علي البيت مش باخد حاجة منك على بيت أبويا
قال بعصبية: مفيش غير الجمله دي، هو أنا جبت سيرتك أهلك في الموضوع ، أنا بقول بلاش تجيبي الفتره دي هدوم ولا مكياج ،ونوفر الفلوس في حاجه مفيدة.
قامت وقفت قدمه و قالت بعصبية : يعني كل المصاريف اللي بتصرف فى البيت وعليك مش شايف انها كتير، بس المهم نوفر فى حاجاتي،أنا باخد منك ايه غير شويه الفلوس دي.
كان اتعصب جدا من طريقتها و قال بتهديد: آيه وطي صوتك ، و بعدين جربي كده و وفري أنتِ الشويه دول وشوفي يفرق معاكي ازاى.
شدت في شعرها بجنون و صرخت : حاضر أنا مش أهتم بنفسي و بلاش تزعل و بعد كده تروح تبص بره.
مسكها من كتفها و قال: نهار أسود عليكي يا بعيدة، هو مينفعش تهتمي بنفسك بالحاجات اللي عندك ،لازم كل شويه جديد أنتِ عندك حاجات جديده لسه مش لازم فلوس علشان تهتمي بنفسك، المفروض انك لسه عروسة جديدة و حاجاتك جديدة.
صرخت بعصبية: أحمد.
قرب منها و باسها على جبينها و قال بهدوء: أخرج مع أصحابي شويه ، ولما أرجع نكمل الخناقة براحتنا على معدة فاضية و على الهادي يا يويو.
حطت أيدها في وسطها و سألت باستهزاء: يعني أنت لما تقعد على القهوة، دي مش مصاريف يا أستاذ أحمد.
أحمد بصدمة :أنتِ تبصي في كوبيه الشاي اللي بشربها كل جمعه على القهوه مع أصحابي
آيه : لا مش قصدي أنا أقصد وفر أنت كمان، زي ما بتطلب مني أوفر.
قال بصوت عالى: أنا زهقت بجد من كتر الكلام معاكي.
آيه بغضب :كانت جوازه سوده
بص بغضب و قال :ما شاء الله عليكي راح فين أعيش معك في اي حته وتحت أي ظرف يا حمادة ،
اومال لو مش جوازنا عن حب , من كتر الحب اللي بينا يا بنت خالتي اتجوزنا قبل ما تخلصي الجامعة.
صدق المثل اللي قال إن داخل الفقر من الشباك هرب الحب من الباب صح.
ردت بدموع: لا مش صح يا أحمد، أنا مش مبذرة أنا بس خايفه بعد الجواز شكلي يتغير و تبطل تحبني علشان كده أهتم بنفسي.
قال بهدوء: يكون بالعقل وأنا عارف أنك مش مبذره
أنا خارج و أجلي الخناقة لحد ما أرجع من بره.
و قال لنفسه: خالتي قالت بلاش ،و أبن خالتي بلاش حتي جوز خالتي قال بلاش ،كلهم قالوا بلاش ،بنتهم و عارفينهم و أنا أقول إلا هي بحبه ،كنت غبي
وخرج أحمد من الشقة، و قعدت آيه تفكر في كلامه
قاطع تفكيرها رن التلفيون
ايه بدموع: شوفتي يا راقية
راقية بنفاذ صبر :شكلها خناقه جديدة.
ايه : ايوه يا أختي، خناقة كل يوم.
راقية بعتاب: و بعدين يا آيه ،كده غلط يا حبيبتي
آيه بعصبية : والله الرجاله دي مش عجبه العجب ولا الصيام في رجب،يعني أنا واحدة مهتمة بنفسي على أكمل وجه و الاستاذ أحمد مش مبسوط.
راقية بهدوء: كل شئ بالعقل يا يويو، بلاش تنسي أنكم لسه في بداية الطريق ،لازم تقفي جنبه يا حبيبتي على ما يقف على رجله
آيه بهدوء:أنا حاولت اتغيرت و بجد مش عارفه ، انتي عارفة أنا بحب الموضة و المكياج و اهتم بنفسي
راقية :بالعقل يا حبيبتي ،خير الاموار الوسط
آيه : أحاول ،المهم سيبك مني عايزة اكلمك في موضوع
راقية: خير يا قمر.
من غير مقدمات ،قالت: نوح عايز يتجوزك
كحت راقية و هي مش مستوعبة كلام آيه.
ضحكت آيه و قالت: ايه يا روكا مش قادرة تتحملي الصدمة، عندك حق اخوكي عريس ميتعوضش.
راقية بكسوف : بجد يا ايه و لا كلامك هزار زي العادة.
ايه : هو المواضيع دي فيها هزار ،ايه رأيك
راقية: انتي عارفة رأيي
و قفلت الخط.
و قامت اتوضات و صلت و هي تدعي ربنا الموضوع يتم على خير و نوح يكون العوض لها بعد سنين العذاب.
//////////////
كلمت ايه نوح و طلبت منه يكلم أهله علشان يحددوا معاد لزيارة أهل راقية.
////////////////////////
أما آيه فضلت مستنية أحمد علشان تبدأ بداية جديدة.
بعد شوية رجع أحمد من برة.
و محضر نفسه علشان يكمل الخناقة
لكن آيه لها رأي تاني، مستنية على السفرة و محضر كل أصناف الاكل اللي أحمد بحبه.
و قالت بحب: حمد لله على السلامه يا حبيبي.
أحمد باستغراب: هو ده أسلوب جديد في الخناق و لا ايه
آيه بحب: لا يا حبيبي بعد الشر عليك و عليا من الخناق، أنا بس فهمت وعرفت أن عندك حق في كل كلمة قولتها و المفروض أحس بيك.
أحمد بسعادة: بجد يا يويو ،يعني مفيش خناق تاني على حاجات تافه و على الفلوس.
هزت رأسها بنعم و قالت بهدوء: أيوة يا حبيبي مفيش خناق و لا مشاكل تافة تاني و بعد كده أطلب منك الاحتياجات بس ، أنا غلطت و معترفة بده.
أحمد بحب: والله أنتِ قمر من غير حاجه الحلوه حلو حتي لو لسه صاحي من النوم يا قمر، الله يكملك بعقلك يا حبيبتي ، و يبعد عنك عيون الحاسدين.
آيه بهدوء و عقل: أنا فهمت أن خير الامور الوسط، يعني لازم الست تهتم بنفسها، بس مش على حساب اساسيات البيت.
أحمد: بحبك.
آيه بحب: و أنا بعشقك يا حماده.
و قعدوا ياكلوا وسط ضحك منهم وسعادة
///////////////(//
في بيت سعاد
قعدت سعاد مع طه و قالت: زي ما بقولك كده، هو دكتور الجامعة بتاعها و اخو آيه صاحبتها و عريس الف بنت تتمناه.
فكر طه شوية و بعدين قال:
موافق اقابلهم بس بشرط.
قالت راقية اللي كانت تسمع كلامهم من اوضتها: استر يارب ،يا تري ايه الشرط
سعاد: قول يا طه
طه: شرطي هو.
و للحديث بقية
تكملة الرواية من هناااااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق